PRAVILNIK
O DODELI SOLIDARNE POMOĆI ZAPOSLENIMA U ORGANIMA AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 35/2025)

 

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o dodeli solidarne pomoći zaposlenima u organima Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuju se kriterijumi za dodelu solidarne pomoći, vrste bolesti i zdravstvenih usluga dijagnosticiranja i lečenja, vrste medicinsko-tehničkih pomagala i slučajevi u kojima se odobrava zdravstvena rehabilitacija u stacionarnim zdravstvenim ustanovama specijalizovanim za rehabilitaciju, bliži uslovi za ostvarivanje prava i način isplate solidarne pomoći kao i rad Stručne komisije za dodelu solidarne pomoći (u daljem tekstu: Stručna komisija), zaposlenih u organima Autonomne pokrajine Vojvodine.

Član 2

Organi Autonomne pokrajine Vojvodine, u smislu Pravilnika, jesu organi pokrajinske uprave, Sekretarijat Pokrajinske vlade, službe i uprave koje osniva Pokrajinska vlada, Pokrajinski zaštitnika građana - Ombudsman, Pravobranilaštvo Autonomne pokrajine Vojvodine i Služba Skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine, ako drugim pokrajinskim propisom nije drugačije utvrđeno (u daljem tekstu: pokrajinski organi).

O pravu na solidarnu pomoć zaposlenih u pokrajinskim organima odlučuje rukovodilac pokrajinskog organa (u daljem tekstu: Rukovodilac), po prethodno pribavljenom mišljenju Stručne komisije, a u skladu sa aktom o budžetu Autonomne pokrajine Vojvodine.

Član 3

Sve imenske reči koje se u ovom Pravilniku koriste u muškom rodu, a imaju i ženski rod, podrazumevaju i istovremeno obuhvataju iste imenske reči u ženskom rodu.

Imenice koje označavaju službene pozicije i funkcije u organima Autonomne pokrajine Vojvodine, koristiće se u obliku koji izražava pol lica koje je njihov nosilac.

KRITERIJUMI ZA DODELU SOLIDARNE POMOĆI

Član 4

Zahtev za solidarnu pomoć zaposlenog u pokrajinskim organima se razmatra zbog:

1) duže ili teže bolesti zaposlenog ili bračnog, odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja, za troškove specijalističkih lekarskih pregleda, dijagnostičkih postupaka i lečenja;

2) nabavke medicinsko-tehničkih pomagala za zaposlenog ili bračnog odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja, prema preporuci - izveštaju nadležne zdravstvene ustanove;

3) zdravstvene rehabilitacije zaposlenog u stacionarnim zdravstvenim ustanovama specijalizovanim za rehabilitaciju.

Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć, u smislu stava 1. ovog člana, u sledećim slučajevima:

1) kada se sredstva za specijalističke lekarske preglede, dijagnostičke postupke, lečenje, nabavku medicinsko-tehničkih pomagala ili zdravstvenu rehabilitaciju ne obezbeđuju na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja;

2) kada na teret obaveznog zdravstvenog osiguranja nije moguće realizovati specijalističke lekarske preglede, dijagnostičke postupke, lečenje, nabavku medicinsko-tehničkih pomagala ili zdravstvenu rehabilitaciju u propisanom roku.

Član 5

Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć u smislu člana 4. Pravilnika, pod sledećim uslovima:

1) da je na dan kada je nastupio slučaj po osnovu kojeg ostvaruje pravo na solidarnu pomoć - u radnom odnosu u Pokrajinskom organu;

2) za bračnog, odnosno vanbračnog druga - da je isti nezaposlen i da živi u zajedničkom porodičnom domaćinstvu sa zaposlenim;

3) za dete, do navršenih 26 godina života - da živi u zajedničkom porodičnom domaćinstvu sa zaposlenim i da se nalazi na redovnom školovanju ili da je nezaposlen, a ako je zasnovao bračnu zajednicu, da je i bračni drug na redovnom školovanju ili nezaposlen;

4) za roditelja i staratelja prema kome zaposleni ima zakonsku obavezu izdržavanja - da postoji izvršna odluka nadležnog organa, kojom je utvrđena ova obaveza, bez obzira da li živi u zajedničkom porodičnom domaćinstvu sa zaposlenim.

VRSTE BOLESTI, MEDICINSKO-TEHNIČKA POMAGALA, I ZDRAVSTVENA REHABILITACIJA

Član 6

Pod dužom bolešću, u smislu Pravilnika, smatra se svaka bolest za koju je određeno neprekidno bolovanje duže od 30 dana.

Pod dužom bolešću, u smislu Pravilnika, smatra se i bolest zbog koje je zaposleni bio na bolovanju najmanje 70 dana u prethodnih 6 meseci, od dana podnošenja Zahteva.

Za bračnog, odnosno vanbračnog druga, dete, roditelja i staratelja, neophodno je da lekar specijalista dâ stručno mišljenje o činjenici iz stava 1. ovog člana.

Član 7

U teže bolesti u smislu ovog pravilnika, spadaju:

1. maligne bolesti,

2. šećerne bolesti,

3. hemofilija i aplazije koštane srži,

4. psihoza, šizofrenija, depresivna stanja,

5. cerebralna paraliza, multipleks skleroza, progresivne nervno-mišićne bolesti, epilepsija,

6. bolesti digestivnog trakta (pankreatiti, ulkus želudačni i bulbi duodeni, ulcerozni kolitis, maligne bolesti digestivnog trakta sa anusom preternatusom, ileus-splet creva, kronova bolest),

7. bolesti prostate (maligna hipertrofija prostate) i teža obolenja mokraćne bešike,

8. hronične bubrežne bolesti, uremija-dijaliza

9. infarkt i stanje posle infarkta,

10. moždani udar (šlog) i stanja posle moždanog udara kao što su hemipareze i hemiplegije, atrofije mozga,

11. poremećaj cirkulacije izazvani proširenim i upalnim procesima na venama praćeni teškim oblicima tromboze kao i razna suženja ili proširenja na arterijskim krvnim sudovima kao što su: aneurizme, stenoze i okluzije koje se leče operacijom,

12. teža obolenja oka kao što su: iridociklitis, glaukom, senilna i traumatska katarakta,

13. hronične bolesti srca kao što su: hronična (‚‘maligna") hipertenzija, angina pektoris, hronični poremećaji srčanog ritma, febris reumatica, virusni miokarditis, urođene i stečene srčane mane, miokardiopatija dilatativa,

14. toksična oštećenja jetre i ciroza jetre,

15. tuberkuloza,

16. bronhijalna astma (teži oblici),

17. hronični opstruktivni bronhitis,

18. bolesti štitne žlezde (hiper i hipotireoza, hašimoto tireoiditis, struma nodosa),

19. teške urođene i stečene anomalije i deformiteti,

20. sistemske i autoimune bolesti kolagenoze (lupus, behterevljeva bolest, reumatoid artritis…),

21. teže ortopedske bolesti kao što su: diskopatije sa ugradnjom veštačkih diskusa, artropatije, miopatije i tendinopatije praćene ugradnjom implantata i nabavkom ortopedskih pomagala,

22. oštećenje sluha nastalo kao posledica teške bolesti i naslednim putem i povreda koja je dovela ili može da dovede do oštećenja sluha (isplata razlike od cene koju isplaćuje Republički zavod za zdravstveno osiguranje),

23. kamen u žučnoj kesi i žučnom kanalu i u bubregu,

24. abdominalna kila.

Član 8

Solidarna pomoć u slučajevima iz člana 7. Pravilnika obuhvata troškove:

1) specijalističkih lekarskih pregleda;

2) dijagnostičkih postupaka (ultrazvuk, rendgen, magnetna rezonanca, skener), na osnovu uputa ili preporuke lekara;

3) nabavke lekova za lečenje, prema preporuci lekara specijaliste;

4) ugradnju implanata;

5) fizikalnu terapiju.

U slučajevima maligne bolesti (kancer, leukemija), pod sredstvima za lečenje i pod načinom zdravstvene rehabilitacije, smatraju se i ona sredstva, odnosno načini rehabilitacije, koji nisu obuhvaćeni propisanim protokolom za lečenje tih bolesti, ako ih je preporučio lekar specijalista.

Član 9

Medicinsko-tehnička pomagala za koja se isplaćuje solidarna pomoć su:

1. veštačka sočiva za ugradnju nakon operacije katarakte;

2. veštački diskusi;

3. ortopedska pomagala;

4. pomagala za gluve i nagluve;

5. stomatološke fiksne proteze za decu do navršenih 18 godina života, (prema stvarnom trošku a najviše do visine jedne prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan isplate);

6. totalna akrilatna proteza za odrasle (gornja i/ili donja), (prema stvarnom trošku a najviše do 20% prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan isplate);

7. invalidska kolica u slučaju trajne nepokretnosti ili slabe pokretljivosti,

8. pomagala za održavanje kičmenog stuba (steznici i slično),

9. optička pomagala (sočiva i stakla za naočare) od dioptrije +/- 3,55 pa nadalje, (prema stvarnom trošku a najviše do 30% prosečne neto zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan isplate).

Član 10

Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć u cilju zdravstvene rehabilitacije, u stacionarnim zdravstvenim ustanovama specijalizovanim za rehabilitaciju, ako nije moguće realizovati zdravstvenu rehabilitaciju u propisanom roku, a zaposleni poseduje uput zdravstvene ustanove ili lekara specijaliste za istu.

Zaposleni nema pravo na pomoć iz stava 1. ovog člana za svog bračnog, odnosno vanbračnog druga, dete, roditelja i staratelja.

RAD STRUČNE KOMISIJE ZA DODELU SOLIDARNE POMOĆI

Član 11

Stručnu komisiju obrazuje Pokrajinska vlada, u skladu sa Kolektivnim ugovorom za organe Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Stručna komisija ima predsednika, četiri člana i sekretara koji obavlja administrativno-tehničke poslove. Predsednik i članovi imaju zamenike. Predsednika i jednog člana i njihove zamenike, predlaže pokrajinski organ uprave nadležan za oblast zdravstva. Po jednog člana i njegovog zamenika predlažu: pokrajinski organ uprave nadležan za zajedničke poslove, pokrajinski organ uprave nadležan za finansije i Sindikalna organizacija radnika pokrajinskih organa uprave i službi Autonomne pokrajine Vojvodine.

Predsednik, članovi i njihovi zamenici, imenuju se na period od tri godine.

Član 12

Sednicu Stručne komisije zakazuje predsednik Stručne komisije, pisanim pozivom u kom se navode vreme i mesto održavanja sednice i dnevni red.

Član 13

Kvorum za rad i odlučivanje Stručne komisije čini većina od ukupnog broja članova Stručne komisije.

U slučaju sprečenosti predsednika ili člana Stručne komisije, u radu Stručne komisije punovažno učestvuje njegov zamenik.

Član 14

Obaveza Stručne komisije je da, u skladu sa odredbama Kolektivnog ugovora za organe Autonomne pokrajine Vojvodine i Pravilnika, razmotri zahtev za solidarnu pomoć zaposlenog u organima Autonomne pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Zahtev) i da u roku od osam dana, od dana prijema Zahteva sa potpunom dokumentacijom od pokrajinskog organa, dâ stručno mišljenje u pogledu osnovanosti Zahteva u smislu člana 4. stav 1. Pravilnika.

Član 15

U slučaju da je Zahtev nejasan ili dokumentacija priložena uz njega nepotpuna, predsednik Stručne komisije će pismeno zatražiti od zaposlenog da u roku od pet dana od dana dostavljanja zahteva predsednika Stručne komisije, precizira Zahtev ili dopuni dokumentaciju.

Ukoliko zaposleni ne postupi u roku iz stava 1. ovog člana, Stručna komisija će dati negativno mišljenje.

Stručna komisija će dati negativno mišljenje na Zahtev koji ne ispunjava uslove utvrđene Pravilnikom.

BLIŽI USLOVI ZA OSTVARIVANJE PRAVA I NAČIN ISPLATE SOLIDARNE POMOĆI

Podnošenje Zahteva i dokazi

Član 16

Zaposleni podnosi Zahtev rukovodiocu na obrascu koji je sastavni deo Pravilnika.

Zahtev mora biti obrazložen i upotpunjen odgovarajućom medicinskom dokumentacijom, dokumentima za plaćanje (predračun, račun, priznanica i slično) i drugim dokazima u zavisnosti od prirode Zahteva.

Zaposleni dostavlja fotokopiju dokumentacije, u papirnom obliku ili elektronskim putem a na zahtev Stručne komisije dužan je da pruži na uvid originalnu dokumentaciju.

Član 17

Za odlučivanje o Zahtevu za dodelu solidarne pomoći po osnovu duže ili teže bolesti zaposlenog ili bračnog, odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja, za troškove specijalističkih lekarskih pregleda, dijagnostičkih postupaka i lečenja, zaposleni uz Zahtev dostavlja:

- odgovarajuću medicinsku dokumentaciju koja nije starija od šest meseci a kojom se dokazuje duža ili teža bolest zaposlenog ili člana uže porodice (bračnog, odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja);

- dokumentaciju iz koje se nedvosmisleno može zaključiti da se zaposleni pre podnošenja Zahteva obratio nadležnoj zdravstvenoj ustanovi i da se zdravstvena zaštita nije mogla realizovati u rokovima i na način kako je predviđeno članom 4. stav 2. Pravilnika, kao i da se nastali troškovi ne mogu refundirati na teret sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje;

- dokumentaciju iz koje se nedvosmisleno može zaključiti o odsustvu sa rada najmanje 30 dana neprekidno zbog sprečenosti za rad usled bolesti odnosno najmanje 70 dana u prethodnih 6 meseci, od dana podnošenja Zahteva (izveštaj o privremenoj sprečenosti za rad);

- dokumenta za plaćanje ne starija od šest meseci (račun, predračun za troškove specijalističkih lekarskih pregleda, dijagnostičkih postupaka i lečenja);

- fotokopiju izvoda iz matične knjige venčanih ili izjavu overenu kod nadležnog organa, kao dokaz o vanbračnoj zajednici (ne starije od šest meseci), potvrdu nadležne službe za zapošljavanje da je nezaposlen (ne stariju od jednog meseca), fotokopiju zdravstvene knjižice ili i fotokopiju lične karte bračnog odnosno vanbračnog druga - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za bračnog odnosno vanbračnog druga.

- fotokopiju izvoda iz matične knjige rođenih, fotokopiju zdravstvene knjižice, dokaz da se nalazi na redovnom školovanju ili potvrdu od nadležne službe za zapošljavanje da je nezaposlen (ne stariju od jednog meseca), uverenje o prebivalištu (ne starije od tri meseca) odnosno fotokopiju lične karte deteta - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za dete;

- akt nadležnog organa kojim je utvrđena obaveza izdržavanja za roditelja i staratelja - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za roditelja odnosno staratelja.

Član 18

Za odlučivanje o Zahtevu za dodelu solidarne pomoći za nabavku medicinsko-tehničkih pomagala za zaposlenog ili bračnog odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja, zaposleni uz Zahtev dostavlja:

- odgovarajuću medicinsku dokumentaciju koja nije starija od šest meseci a kojom se dokazuje neophodnost nabavke medicinsko-tehničkog pomagala (preporuka - izveštaj lekara) za zaposlenog ili člana uže porodice (bračnog, odnosno vanbračnog druga, deteta, roditelja i staratelja);

- dokumentaciju iz koje se nedvosmisleno može zaključiti da se zaposleni pre podnošenja Zahteva obratio nadležnoj zdravstvenoj ustanovi i da se nabavka medicinsko-tehničkog pomagala, nije mogla realizovati u rokovima i na način kako je predviđeno članom 4. stav 2. Pravilnika, kao i da se nastali troškovi ne mogu refundirati na teret sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje;

- dokumenta za plaćanje ne starija od šest meseci (račun, predračun za nabavku medicinsko-tehničkog pomagala);

- fotokopiju izvoda iz matične knjige venčanih, ili izjavu overenu kod nadležnog organa, kao dokaz o vanbračnoj zajednici (ne stariju od šest meseci), potvrdu nadležne službe za zapošljavanje da je nezaposlen (ne stariju od jednog meseca), fotokopiju zdravstvene knjižice i fotokopiju lične karte bračnog odnosno vanbračnog druga - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za bračnog odnosno vanbračnog druga.

- fotokopiju izvoda iz matične knjige rođenih, fotokopiju zdravstvene knjižice, dokaz da se nalazi na redovnom školovanju ili potvrdu od nadležne službe za zapošljavanje da je nezaposlen (ne stariju od jednog meseca), uverenje o prebivalištu (ne starije od tri meseca) odnosno fotokopiju lične karte deteta - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za dete;

- akt nadležnog organa kojim je utvrđena obaveza izdržavanja za roditelja i staratelja - ukoliko zaposleni podnosi zahtev za roditelja odnosno staratelja.

Član 19

Za odlučivanje o Zahtevu za dodelu solidarne pomoći, za zdravstvenu rehabilitaciju zaposlenog u stacionarnim zdravstvenim ustanovama specijalizovanim za rehabilitaciju, zaposleni uz Zahtev dostavlja:

- odgovarajuću medicinsku dokumentaciju koja nije starija od šest meseci a kojom se dokazuje neophodnost zdravstvene rehabilitacije, odnosno upućivanja na dalje lečenje u zdravstvenu ustanovu specijalizovanu za rehabilitaciju;

- dokumentaciju iz koje se nedvosmisleno može zaključiti da se zaposleni pre podnošenja Zahteva obratio nadležnoj zdravstvenoj ustanovi i da se zdravstvena rehabilitacija u stacionarnim ustanovama specijalizovanima za rehabilitaciju ne može realizovati u rokovima i na način kako je predviđeno članom 4. stav 2. Pravilnika, kao i da se nastali troškovi ne mogu refundirati na teret sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje;

- dokumenta za plaćanje ne starija od šest meseci (račun, predračun, za usluge zdravstvene rehabilitacije).

Način isplate i bliži uslovi

Član 20

Solidarna pomoć se uplaćuje na tekući račun zaposlenog.

Za troškove, zaposleni pribavlja dokument za plaćanje od zdravstvene ustanove koja pruža odgovarajuću uslugu ili prodaje medicinsko-tehničko pomagalo.

Zaposleni koji je ostvario pravo na solidarnu pomoć po predračunu, odnosno profakturi, u obavezi je da u roku od 30 dana, od dana uplate sredstava po osnovu solidarne pomoći, dostavi Rukovodiocu originalni račun, odnosno fakturu.

Zaposleni koji je ostvario solidarnu pomoć dužan je da dostavi dokaze da je isplaćena sredstva iskoristio u svrhu za koju su odobrena (računi, izveštaji zdravstvene ili druge ustanove, i dr.).

Član 21

Zaposleni koji ostvari solidarnu pomoć u smislu člana 4. stav 2. tačka 2) Pravilnika, za trošak koji se finansira iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, dužan je da, u propisanom roku, republičkom organu nadležnom za poslove zdravstvenog osiguranja podnese zahtev za refundiranje ovih sredstava i da, najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema ovih sredstava, izvrši njihov povraćaj poslodavcu, u visini ostvarene refundacije, a najviše do iznosa isplaćene pomoći.

Član 22

Zaposleni ima pravo na solidarnu pomoć u toku godine do iznosa određenog Kolektivnim ugovorom za organe Autonomne pokrajine Vojvodine.

Zaposleni može u toku kalendarske godine podneti više Zahteva, do kumulativno ostvarenog maksimalno dozvoljenog iznosa solidarne pomoći.

U slučaju da je više članova uže porodice zaposleno u pokrajinskim organima, pravo na pomoć za člana uže porodice iz člana 4. stav 1. tačka 1) i 2) Pravilnika, ostvaruje jedan zaposleni.

Član 23

U postupanju po Zahtevu Stručna komisija je dužna da se pridržava principa efikasnosti i hitnosti.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o dodeli solidarne pomoći zaposlenima u organima Autonomne pokrajine Vojvodine, broj: 123-12/2014 od 23. jula 2014. godine.

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine".

 

Obrazac

Zahtev za solidarnu pomoć

 

ZAHTEV ZA SOLIDARNU POMOĆ

(Popunjava poslodavac)

Naziv organa

 

Datum

 

Potpis/pečat rukovodioca

Broj

 

 

 

(Popunjava zaposleni)

PODACI O PODNOSIOCU ZAHTEVA

Ime i prezime zaposlenog

 

Naziv radnog mesta

 

Kontakt telefon

 

Mejl adresa

 

Ime i prezime člana porodice (ako se zahtev za solidarnu pomoć podnosi za člana porodice)

 

Srodstvo sa zaposlenim

 

OSNOV ZA PODNOŠENJE ZAHTEVA
(zaokružiti odgovarajući broj)

1.

Duža ili teža bolest zaposlenog ili člana porodice

2.

Nabavka medicinsko-tehničkog pomagala

3.

Zdravstvena rehabilitacija u stacionarnoj zdravstvenoj ustanovi

DOKUMENTACIJA KOJA SE PRILAŽE
(u zavisnosti zbog čega se zahtev podnosi Član 17, 18. ili 19. Pravilnika)

 

 

Datum

 

Potpis podnosioca zahteva