PRAVILNIKO NAČINU I POSTUPKU UNOVČENJA IMOVINE("Sl. glasnik RS", br. 62/2025) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuje:
1) postupak i rokovi unovčenja nepokretne i pokretne imovine, potraživanja, kao i akcija i udela u drugim pravnim licima finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji u kojima Agencija za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija) vrši funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka, društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, i
2) unovčenje dosuđene imovine iz člana 20. Uredbe o postupku i rokovima unovčenja imovine i namirenja poverilaca u postupcima stečaja i likvidacije finansijskih institucija, kao i postupanju Agencije za osiguranje depozita u vezi sa obavljanjem poslova u ime i za račun Republike Srbije.
Ovim pravilnikom se ne uređuje postupak ustupanja potraživanja Finansijskih institucija uz naknadu od:
1) subjekata privatizacije u smislu odredaba zakona kojim su uređeni uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine;
2) javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa u smislu zakona kojim je uređeno njihovo osnivanje i zakona kojim je uređen njihov pravni položaj, a naročito poslovanje, upravljanje, imovina i druga pitanja od značaja za njihov položaj.
Pojedini izrazi u smislu ovog pravilnika imaju sledeće značenje:
1) finansijska institucija je banka, društvo za osiguranje i davalac finansijskog lizinga u stečaju ili likvidaciji u kojem funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika vrši Agencija;
2) imovinu finansijske institucije čine stvari i prava u vlasništvu Finansijske institucije, kao i druga prava Finansijske institucije;
3) radna grupa je stalno telo, formirano od lica zaposlenih na neodređeno vreme u Agenciji, zaduženo za sprovođenje postupka prodaje imovine/ustupanje potraživanja koja se obrazuje odlukom direktora Agencije;
4) komisija je privremeno (ad hoc) telo, formirano od lica zaposlenih na neodređeno vreme u Agenciji, po pravilu rukovodilaca višeg i srednjeg hijerarhijskog nivoa, zaduženo za sprovođenje postupka prodaje imovine/ustupanja potraživanja, koja se samo izuzetno, obrazuje odlukom direktora Agencije u slučaju prodaje imovine/ustupanja potraživanja koja zahteva učešće više lica i koja je složena po obimu, vrsti i broju učesnika, a na koju se primenjuju sve odredbe ovog pravilnika koje uređuju ovlašćenja i postupanje Radne grupe;
5) aukcionar je, po pravilu, zaposleni Agencije koje rukovodi postupkom javnog nadmetanja, određeno odlukom o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje. Ukoliko se vrši unovčenje imovine specifične u smislu vrednosti, kulturnog ili javnog značaja i sl. tada, u skladu sa odredbama Statuta Agencije za osiguranje depozita direktor Agencije donosi odluku o angažovanju stručnog lica, kao Aukcionara, koje nije zaposleno u Agenciji i sa njim zaključuje ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza, uz saglasnost upravnog odbora Agencije. Troškove angažovanja snosi Agencija, s pravom da zahteva refundaciju tih troškova od Finansijske institucije;
6) ponuđač je pravno ili fizičko lice koje je dostavilo ponudu za kupovinu imovine/ustupanje potraživanja uz naknadu u skladu sa ovim pravilnikom;
7) drugi najbolji ponuđač/drugi najpovoljniji prijemnik potraživanja je lice koje se, u skladu sa procenom Agencije iz člana 30. stav 4. ovog pravilnika, proglašava Odlukom o prihvatanju ponude i sa kojim se može zaključiti ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja, i to:
- kod javnog nadmetanja, učesnik na javnom nadmetanju koji je drugi prihvatio najvišu cenu, odnosno učesnik koji je prvi prihvatio drugu najvišu cenu,
- kod javnog prikupljanja ponuda, ponuđač koji je dostavio drugu najvišu ponuđenu cenu, odnosno koji je drugi dostavio najvišu ponuđenu cenu, a koja je viša od minimalno prihvatljive ponude;
8) dužnik je dužnik Finansijske institucije i može biti glavni dužnik, sadužnik, jemac ili lice prema kojem se ostvaruje regresno pravo;
9) zakoni podrazumevaju Zakon o stečaju i likvidaciji banaka i društva za osiguranje ("Službeni glasnik RS", br. 4/15 i 44/18 - dr. zakon), Zakon o stečaju ("Službeni glasnik RS", br. 104/09, 99/11 - dr. zakon, 71/12 - odluka US, 83/14, 113/17, 44/18 i 95/18 - odluka US) i Zakon o finansijskom lizingu ("Službeni glasnik RS", br. 55/03, 61/05, 31/11 i 99/11 - dr. zakon);
10) uredba podrazumeva Uredbu o postupku i rokovima unovčenja imovine i namirenja poverilaca u postupcima stečaja i likvidacije finansijskih institucija, kao i postupanju Agencije za osiguranje depozita u vezi sa obavljanjem poslova u ime i za račun Republike Srbije;
11) način unovčenja imovine podrazumeva prodaju, odnosno ustupanje celokupne imovine, imovinske celine ili paketa potraživanja ili pojedinačne imovine tj. potraživanja Finansijske institucije;
12) metod prodaje imovine je metod prodaje imovine putem - javnog prikupljanja ponuda, javnog nadmetanja ili neposrednom pogodbom;
13) odluka o načinu unovčenja imovine i metodu prodaje je odluka kojom se određuje način unovčenja i metod prodaje imovine Finansijske institucije, a koju donosi upravni odbor Agencije na predlog direktora Agencije, na osnovu mišljenja odbora poverilaca Finansijske institucije (u daljem tekstu: odbor poverilaca) ili uz prethodno odobrenje tog odbora ako se sprovodi postupak prodaje imovine, odnosno ustupanja potraživanja metodom neposredne pogodbe, u skladu sa Zakonom o stečaju;
14) odluka o prihvatanju/neprihvatanju ponude je odluka kojom se prihvata rezultat sprovedenog postupka prodaje imovine ili ustupanja potraživanja i kojom se proglašava kupac i drugi najbolji ponuđač, odnosno ne prihvata rezultat sprovedenog postupka prodaje imovine ili ustupanja potraživanja. Odluku donosi direktor Agencije uz prethodno odobrenje odbora poverilaca u skladu sa odredbama Zakona o stečaju i u skladu sa članom 6. Uredbe i o njenom donošenju direktor Agencije obaveštava Upravni odbor Agencije.
15) ovlašćeno lice je fizičko lice zaposleno u Agenciji koje je imenovala Agencija za zastupanje i rukovođenje poslovima Finansijske institucije kada Agencija funkciju stečajnog upravnika obavlja samostalno, a koje poznaje pozitivne propise kojima se uređuju stečaj i likvidacija;
16) poverenik je fizičko lice zaposleno u Agenciji, a izuzetno može biti i fizičko lice koje nije zaposleno u Agenciji, izabrano sa liste licenciranih stečajnih upravnika koje poseduje znanja i veštine u upravljanju pravnim licima iz finansijskog sektora, kojeg izuzetno, Agencija može svojim aktom odrediti i ovlastiti da obavlja određene poslove i radnje u nadležnosti Agencije kao stečajnog ili likvidacionog upravnika, a na njega se shodno primenjuju odredbe ovog pravilnika koje se odnose na Ovlašćeno lice ako mu se eventualno povere ti poslovi;
17) nadležni sektor je organizaciona jedinica Agencije koja je nadležna za sprovođenje postupka stečaja i likvidacije finansijskih institucija u skladu sa aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;
18) kupoprodajna cena/naknada za ustupanje potraživanja je vrednost (cena) po kojoj se vrši prodaja imovine/ustupanje potraživanja;
19) registracija je postupak registracije učesnika u postupku javnog nadmetanja koji obavlja Radna grupa;
20) organizaciona jedinica rs je organizacioni deo Agencije zadužen za naplatu potraživanja i zastupanje u ime i za račun Republike Srbije i u ime i za račun autonomne pokrajine.
Pripremu postupka unovčenja imovine sprovodi Ovlašćeno lice, i obuhvata, ali se ne ograničava na evidentiranje imovine, procenu tržišne vrednosti imovine, planiranje unovčenja (podelu odnosno grupisanje imovine na pakete prema određenim kriterijumima, sa bližim opisom imovine, podacima o eventualnim ranijim pokušajima unovčenja imovine, strukturu imovine, njenu knjigovodstvenu i tržišnu vrednost ako je primenljivo, ispitivanje tržišta ako je primenljivo), pripremanje dokumentacije, razmatranje načina i metoda unovčenja i druge radnje koje imaju za cilj sprovođenja postupka unovčenja imovine u što kraćem roku.
Procenu vrednosti imovine mogu vršiti samo ovlašćena stručna lica - licencirani procenitelji.
Izveštaj o proceni vrednosti imovine važi najviše tri godine od dana sačinjavanja, s tim da ukoliko u periodu važenja procene vrednosti imovine postoje indikatori koji ukazuju na značajno odstupanje od tržišnih ili drugih ekonomskih uslova u odnosu na uslove koji su postojali u vreme vršenja procene tržišne vrednosti imovine, usled čega je data procena očigledno neodrživa, Agencija je dužna da, bez odlaganja, preduzme sve potrebne radnje radi sačinjavanja nove procene vrednosti imovine Finansijskih institucija.
Prodaja akcija čiji je emitent banka u kojoj, pored Finansijske institucije, akcije poseduje i Republika Srbija, sprovodi se u skladu sa uredbom kojom se uređuju način i postupak prodaje akcija banaka koje su u vlasništvu Republike Srbije.
Organizacija postupka unovčenja imovine
Upravni odbor Agencije, na predlog direktora Agencije, donosi odluku o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje, na osnovu mišljenja odbora poverilaca ili uz prethodno odobrenje tog odbora ako je reč o metodu prodaje imovine neposrednom pogodbom, u skladu sa Zakonom o stečaju.
U slučaju da stečajni upravnik predlaže prodaju celokupne imovine ili imovinske celine stečajnog dužnika, dužan je da pribavi procenu celishodnosti takvog načina unovčenja u odnosu na prodaju pojedinačne imovine stečajnog dužnika koju izrađuje ovlašćeno stručno lice (procenitelj) i kojom će se odrediti odgovarajući deo kupoprodajne cene na kojem razlučni, odnosno založni poverilac ima pravo prioritetnog namirenja u skladu sa članom 133. stav 12. Zakona o stečaju, kao i da takvu procenu dostavi sudu, odboru poverilaca i svakom razlučnom, odnosno založnom poveriocu koji ima razlučno, odnosno založno pravo na imovini koja je obuhvaćena takvom prodajom.
Na predlog nadležnog sektora, u slučaju prodaje imovine koja zahteva učešće više lica i koja je složena po obimu, vrsti i broju učesnika, direktor Agencije obrazuje Komisiju koja je zadužena za sprovođenje postupka prodaje imovine/ustupanje potraživanja, dok u svim drugim slučajevima, obrazuje Radnu grupu koja je zadužena za sprovođenje postupka prodaje imovine/ustupanje potraživanja.
Predlog o načinu unovčenja i metodu prodaje, najmanje sadrži:
- način unovčenja imovine,
- metod prodaje imovine,
- procenjenu tržišnu vrednost imovine koja se unovčava,
- stanje imovine koja se unovčava,
- upotrebnu vrednost, ukoliko takva postoji, sa eventualnom mogućnošću sticanja prihoda od te imovine,
- troškove unovčenja imovine,
- efekte unovčenja,
- očekivane investicione i građevinske aktivnosti na lokaciji na kojoj je imovina,
- preostalo vreme do očekivane glavne/završne deobe i tržišna kretanja.
Predlog za ustupanje potraživanja, pored elemenata navedenih u stavu 4. ovog člana, obavezno sadrži:
1) analizu dosadašnjih aktivnosti preduzetih u cilju naplate potraživanja sa mogućim opcijama za dalju naplatu;
2) visinu i osnov potraživanja Finansijske institucije: vrsta potraživanja, odobreni iznos, datum odobrenja, ugovorenu visinu redovne, zatezne kamate i naknade, stanje i strukturu potraživanja na dan podnošenja predloga, datum dospeća, sredstva obezbeđenja - uz detaljno navođenje podataka o predmetu založnog prava, kao i podacima o ovlašćenom stručnom licu - procenitelju i datumu vršenja procene (ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom);
3) izveštaj ovlašćenog procenitelja o proceni vrednosti predmeta založnog prava koji mora biti usklađen sa IVS (Međunarodni standardi valuacije) i pravilnikom kojim se uređuju nacionalni standardi, kodeks etike i pravila profesionalnog ponašanja licenciranog procenitelja, ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom);
4) osnovne podatke o dužniku, vlasničkoj strukturi i kreditnoj sposobnosti dužnika, podatke o povezanim licima, kao i druge podatke od značaja za potrebe analize dužnika;
5) predlog nacrta ugovora o ustupanju potraživanja.
Izuzetno, kada nastupe okolnosti kojima se može postići veći efekat nego da se primenjuju postupci iz ovog pravilnika ili da je u pitanju specifična imovina (zlato i drugi plemeniti metali, zalihe flotacijske jalovine i dr.), upravni odbor Agencije, na predlog direktora Agencije, može doneti odluku o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje koja nije predviđena čl. 7, 8. i 9. ovog pravilnika, s tim da je takva odluka u skladu sa odredbama Zakona o stečaju, Zakona o stečaju i likvidaciji banaka i društava za osiguranje i Uredbom i da je odbor poverilaca dao odobrenje na takvu prodaju imovine Finansijskih institucija.
Realizacija postupka unovčenja imovine
Radnje koje sprovodi Ovlašćeno lice, a prethode donošenju odluke o prihvatanju ponude, obuhvataju, ali se ne ograničavaju na:
1) upućivanje obaveštenje o nameri, planu prodaje, načinu i rokovima prodaje stečajnom sudiji, odboru poverilaca, razlučnim, odnosno založnim poveriocima koji imaju obezbeđeno potraživanje na imovini koja se prodaje i svim onim licima koja su iskazala interes za tu imovinu, bez obzira po kom osnovu;
2) pripremu prodajne dokumentacije/dokumentacije o ustupanju potraživanja;
3) upućivanje odboru poverilaca na mišljenje predloga za unovčenje imovine putem javnog nadmetanja ili javnim prikupljanjem ponuda; dobijanje mišljenja na metod unovčenja imovine (javno nadmetanje ili javno prikupljanje ponuda);
4) upućivanje odboru poverilaca predloga za odobrenje unovčenja imovine metodom neposrednom pogodbom;
5) upućivanje razlučnom ili založnom poveriocu predloga za dobijanje saglasnosti za prodaju imovine ukoliko se predlaže prodaja imovine sa razlučnim ili založnim pravom po početnoj ceni ili minimalno prihvatljivoj ceni nižoj od 50% od procenjene vrednosti, a pre upućivanja odboru poverilaca predloga iz prethodne dve tačke;
6) preduzimanje i drugih radnji predviđenih Zakonima, Uredbom i ovim pravilnikom;
7) druge poslove po nalogu Agencije.
Radnje koje sprovodi Radna grupa, a prethode donošenju odluke o prihvatanju ponude, obuhvataju, ali se ne ograničavaju na:
1) objavu oglasa;
2) otvaranje ponuda;
3) registraciju učesnika javnog nadmetanja;
4) sprovođenje prodaje putem javnog nadmetanja odnosno putem javnog prikupljanja ponuda;
5) održavanje reda u toku sprovođenja javnog nadmetanja odnosno javnog prikupljanja ponuda;
6) vođenje zapisnika sa javnog nadmetanja, javnog prikupljanja ponuda i putem neposredne pogodbe;
7) obaveštavanje direktora Agencije i utvrđivanja predloga odluke o prihvatanju ponude;
8) druge radnje predviđene ovim pravilnikom.
Radnje nakon donošenja odluke o prihvatanju ponude koje sprovodi Ovlašćeno lice, obuhvataju, ali se ne ograničavaju na:
1) slanje obaveštenja stečajnom sudiji i odboru poverilaca o izvršenoj prodaji, uslovima i ceni u skladu sa članom 133. stav 8. Zakona o stečaju;
2) slanje obaveštenja - poziva kupcu/prijemniku da pristupi zaključenju ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
3) zaključenje ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
4) primopredaju imovine po isplati kupoprodajne cene/naknade u celosti;
5) slanje obaveštenja o izvršenoj prodaji/ustupanju stečajnom sudiji, odboru poverilaca, učesnicima u postupku prodaje, dužniku, jemcima, parničnom sudu, izvršnom sudu, javnom izvršitelju;
6) druge radnje predviđene pozitivnim zakonskim propisima, Uredbom i ovim pravilnikom.
Za vršenje prodaje javnim nadmetanjem, ako je predmet unovčenja imovine umetničko delo, odnosno drugi specifičan predmet za koji postoji specijalizovano tržište ili ako se smatra da će se takvim angažovanjem ostvariti veća javnost i povoljnije unovčenje, mogu se angažovati domaća ili strana stručna lica uz saglasnost odbora poverilaca u skladu sa članom 132. stav 5. Zakona o stečaju.
III NAČINI UNOVČENJA I METODI PRODAJE IMOVINE
Način unovčenja imovine, u skladu sa Zakonom o stečaju i Uredbom, podrazumeva prodaju celokupne imovine, imovinske celine ili pojedinačne imovine Finansijske institucije.
Unovčenje imovine se po pravilu vrši prodajom pojedinačne imovine Finansijskih institucija.
Izuzetno, na predlog sektora, unovčenje imovine Finansijskih institucija može se vršiti prodajom imovinskih celina ukoliko se analizom, koju je sektor u čijoj je nadležnosti sprovođenje stečajnih/likvidacionih postupaka Finansijskih institucija sproveo, utvrdi da je takav način unovčenja u skladu sa načelima stečajnog postupka definisanim u Zakonu o stečaju.
Ukoliko se pokaže da jedan od načina unovčenja imovine nije uspešan, posle prve neuspele prodaje, nadležni sektor može predložiti izmenu načina unovčenja imovine, u skladu sa Uredbom.
Odluku o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje, odnosno o izmeni tog načina/metoda prodaje, na predlog direktora Agencije, donosi upravni odbor Agencije, na osnovu mišljenja odbora poverilaca ili uz prethodno odobrenje tog odbora ako je reč o metodu prodaje imovine neposrednom pogodbom, u skladu sa Zakonom o stečaju.
Unovčenje imovine vrši se prodajom, u skladu sa Zakonom o stečaju, Uredbom i ovim pravilnikom, koja se sprovodi primenom jedne od sledećih metoda:
- javnim nadmetanjem - licitacijom,
- javnim prikupljanjem ponuda - tenderom ili
- neposrednom pogodbom.
Javno nadmetanje i javno prikupljanje ponuda mogu se sprovesti i ako prethodno nije sproveden neki drugi metod prodaje imovine, a neposredna pogodba kada Agencija pribavi prethodno odobrenje odbora poverilaca za ovaj metod prodaje, kao i prethodnu saglasnost razlučnog, odnosno založnog poverioca, ako:
1) je imovina koja se prodaje neposrednom pogodbom predmet razlučnog, odnosno založnog prava;
2) predložena kupoprodajna cena, odnosno njen deo u odnosu na koji postoji pravo prvenstvenog namirenja tog poverioca, ne pokriva iznos njegovog obezbeđenog potraživanja;
3) prethodno nije pokušana prodaja javnim nadmetanjem ili javnim prikupljanjem ponuda.
Ukoliko se pokaže da jedan od metoda prodaje imovine nije uspešan, posle prve neuspele prodaje, nadležni sektor može predložiti izmenu metoda prodaje imovine, u skladu sa Uredbom.
Odluku o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje, odnosno o tog načina/metoda, na predlog direktora Agencije, donosi upravni odbor Agencije, na osnovu mišljenja odbora poverilaca ili uz prethodno odobrenje tog odbora ako je reč o metodu prodaje imovine neposrednom pogodbom u skladu sa Zakonom o stečaju.
U slučaju prodaje imovine neposrednom pogodbom, Agencija pribavlja prethodno odobrenje odbora poverilaca za ovaj metod prodaje, kao i prethodnu saglasnost razlučnog, odnosno založnog poverioca, ako:
1) je imovina koja se prodaje neposrednom pogodbom predmet razlučnog, odnosno založnog prava;
2) predložena kupoprodajna cena, odnosno njen deo u odnosu na koji postoji pravo prvenstvenog namirenja tog poverioca, ne pokriva iznos njegovog obezbeđenog potraživanja;
3) prethodno nije pokušana prodaja javnim nadmetanjem ili javnim prikupljanjem ponuda.
Prodaja imovine koja nije oglašavana za prodaju
Prva prodaja imovine koja, pre stupanja na snagu ovog pravilnika, nije oglašavana za prodaju sprovodi se po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine koja je predmet unovčenja.
U slučaju neuspele prve prodaje imovine, druga prodaja imovine sprovodi se po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 30%, treća prodaja sprovodi se po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 60%, dok se četvrta i naredne prodaje sprovode po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 85%, odnosno u visini depozita.
Ukoliko imovina nije unovčena ni nakon umanjenja u visini do 85% pristupiće se ponovnoj proceni tržišne vrednosti imovine koja je predmet unovčenja, odnosno izradi procene celishodnosti u skladu sa članom 4. stav 2. ovog pravilnika.
Prodaja imovine koja je oglašavana za prodaju
Prodaja imovine koja je, pre stupanja na snagu ovog pravilnika, jednom oglašavana za prodaju sprovodi se po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 30%, a ukoliko je dva puta oglašavana za prodaju sprovodi se po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 60%.
Ukoliko je prodaja imovine, pre stupanja na snagu ovog pravilnika, oglašavana za prodaju tri ili više puta tada se prodaja sprovodi po početnoj ceni u visini procenjene tržišne vrednosti imovine umanjene do 85%, odnosno u visini depozita.
Ukoliko imovina nije unovčena ni nakon umanjenja u visini do 85% pristupiće se ponovnoj proceni tržišne vrednosti imovine koja je predmet unovčenja, odnosno izradi procene celishodnosti saglasno članu 4. stav 2. ovog pravilnika.
Radna grupa objavljuje oglas o unovčenju imovine u sredstvima javnog informisanja.
Oglas se objavljuje u najmanje dva dnevna visokotiražna lista koji se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, na internet stranici Agencije, po potrebi i u drugim sredstvima javnog informisanja, i to najkasnije 30 dana pre dana određenog za javno nadmetanje ili dostavljanje ponuda.
U cilju smanjenja troškova oglašavanja i ekonomičnosti stečajnog/likvidacionog postupka, pod jednim oglasom se može objediniti prodaja imovine više Finansijskih institucija.
Unovčenje imovine Finansijske institucije oglašava se na način koji će obezbediti da se o planiranoj prodaji obavesti što je moguće veći broj zainteresovanih kupaca što može uključivati i oglašavanje na stranom jeziku i u sredstvima informisanja izvan teritorije Republike Srbije, oglašavanje putem specijalizovanih portala i sl.
Izuzetno, ukoliko su troškovi oglašavanja nesrazmerno visoki u odnosu na vrednost imovine koja je predmet unovčenja, uz saglasnost odbora poverilaca čija je imovina predmet unovčenja, imovina se može oglasiti i na drugačiji način od načina propisanog stavom 2. ovog člana.
Oglas naročito sadrži uslove i rokove unovčenja, koji ne mogu biti kraći od 30 dana, kao i podatke o tome kada i gde potencijalni kupci mogu da vide imovinu koja se unovčava.
Oglas za unovčenje imovine obavezno sadrži:
1) naziv Finansijske institucije čija imovina je predmet unovčenja;
2) podatke o imovini koja je predmet unovčenja odnosno kratak opis predmeta unovčenja i eventualne nedostatke i mane imovinsko-pravnih statusa;
3) mesto, adresu, datum i vreme održavanja prodaje javnim nadmetanjem/otvaranja ponuda;
4) šifru unovčenja javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda;
5) uslove za učešće u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda saglasno ovom pravilniku, odnosno odluci upravnog odbora;
6) uslove za dobijanje prodajne dokumentacije/dokumentacije o ustupanju potraživanja (cena, način plaćanja, dostavljanje potvrde o uplati, način dostavljanja dokumentacije);
7) način i mesto preuzimanja dokumentacije;
8) datum za uvid u dokumentaciju (data room);
9) vremenski period u kom je moguće izvršiti obilazak imovine koja se prodaje;
10) početnu cenu u postupku unovčenja javnim nadmetanjem/procenjenu tržišnu vrednost u postupku unovčenja javnim prikupljanjem ponuda;
11) iznos i način uplate depozita za učešće na javnom nadmetanju/javnom prikupljanju ponuda;
12) naznaku da prilikom uplate depozita mora da se naznači šifra unovčenja;
13) rok i način podnošenja prijave za učešće u postupku prodaje javnim nadmetanjem, odnosno rok i način podnošenja ponuda u postupku prodaje javnim prikupljanjem ponuda;
14) datum, vreme i mesto registracije učesnika u postupku unovčenja javnim nadmetanjem;
15) obaveštenje potencijalnim kupcima da se imovina kupuje u viđenom stanju bez pružanja garancija i da stečajni, odnosno likvidacioni upravnik ne odgovara za nedostatke koje kupci utvrde po izvršenoj prodaji;
16) kontakt podaci za pružanje informacija: telefon i mail adresa;
17) naznaku da Agencija zadržava pravo da poništi ili ponovi oglas, odnosno postupak unovčenja u bilo kojoj fazi postupka;
18) druge podatke od značaja za sprovođenje postupka unovčenja javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda.
Učesnici u postupku unovčenja imovine
Svojstvo učesnika u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom mogu imati domaća i strana pravna i fizička lica, osim:
1) članova Radne grupe njihovog bračnog druga, deteta i roditelja člana Radne grupe, roditelja i deteta bračnog druga člana Radne grupe;
2) Ovlašćenog lica u Finansijskoj instituciji, bračnog druga, deteta i roditelja Ovlašćenog lica, roditelja i deteta bračnog druga Ovlašćenog lica;
3) člana organa upravljanja, njegovog bračnog druga, deteta, roditelja i deteta bračnog druga;
4) pravnih lica čiji je akcionar ili vlasnik udela član Radne grupe, Ovlašćeno lice, član organa upravljanja i sa njima povezana lica u smislu Zakona o privrednim društvima;
5) zaposlenih u Agenciji i u Finansijskoj instituciji, odnosno lica koja ne mogu steći pravo učešća u postupku prodaje javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom;
6) lica kojima je u skladu sa važećim propisima uskraćeno ili ograničeno pravo za učešće u postupku unovčenja imovine iz ovog člana.
Strana fizička i pravna lica mogu učestvovati u postupku prodaje javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom pod uslovima koji su propisani čl. 82-88. Zakona o osnovama svojinskopravnih odnosa ("Službeni list SFRJ", br. 6/80 i 36/90, "Službeni list SRJ", broj 29/96 i "Službeni glasnik RS", broj 115/05), čl. 72-72đ Zakona o poljoprivrednom zemljištu ("Službeni glasnik RS", br. 62/06, 65/08 - dr. zakon, 41/09, 112/15, 80/17 i 95/18 - dr. zakon) i Zakonom o rešavanju sukoba zakona sa propisima drugih zemalja ("Službeni list SFRJ", br. 43/82 i 72/82, "Službeni list SRJˮ, broj 46/96 i "Službeni glasnik RS", broj 46/06 - dr. zakon) i dužna su da dostave sve potrebne dokaze kojima se potvrđuje da mogu imati svojstvo učesnika i kupca imovine koja se unovčava u skladu sa ovim pravilnikom, saglasno navedenim zakonskim propisima Republike Srbije.
Lica koja imaju pravo učešća saglasno st. 1. i 2. ovog člana, mogu učestvovati u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda ili neposrednom pogodbom ako su:
1) otkupili prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja u roku predviđenom oglasom;
2) uplatili depozit u roku predviđenom oglasom, uplatili depozit uz dostavu ponude za kupovinu neposrednom pogodbom;
3) dostavili blagovremenu, urednu i potpunu prijavu za učestvovanje u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem, odnosno urednu, potpunu i blagovremenu ponudu za učestvovanje u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem;
4) registrovani kao učesnici u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem i pristupili javnom nadmetanju;
5) potpisali izjavu o odricanju prava na povraćaj depozita;
6) potpisali izjavu da prihvataju da se imovina kupuje u viđenom stanju bez pružanja garancija i da stečajni/likvidacioni upravnik ne odgovara za nedostatke koje kupci utvrde po izvršenoj prodaji;
7) potpisali izjavu kojom se potvrđuje da učesnik neće potraživati nadoknadu troškova ili naknadu štete u slučaju da Agencija odluči da poništi ili ponovi oglas odnosno postupak prodaje u bilo kojoj fazi postupka;
8) potpisali izjavu da su upoznati i u potpunosti saglasni sa nacrtom ugovora o kupoprodaji/ustupanju potraživanja;
9) potpisali ugovor o čuvanju poverljivih podataka.
Prodajna dokumentacija/dokumentacija o ustupanju potraživanja
Prodajna dokumentacija/dokumentacija o ustupanju potraživanja obavezno sadrži:
1) osnovne podatke o imovini;
2) obaveštenje potencijalnim kupcima sa nacrtom izjave kupca da se imovina kupuje/ustupa u viđenom stanju bez pružanja garancija i da stečajni/likvidacioni upravnik ne odgovara za nedostatke koje kupci/prijemnici utvrde po izvršenoj prodaji;
3) obrazac prijave učešća u postupku prodaje javnim nadmetanjem /obrazac ponude u postupku prodaje javnim prikupljanjem ponuda;
4) nacrt izjave o odricanju prava na povraćaj depozita;
5) nacrt izjave kojom se potvrđuje da učesnik neće potraživati nadoknadu troškova ili naknadu štete u slučaju da Agencija odluči da poništi ili ponovi oglas odnosno postupak unovčenja imovine u bilo kojoj fazi postupka;
6) nacrt ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
7) nacrt izjave da su učesnici upoznati i u potpunosti saglasni sa nacrtom ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
8) nacrt ugovora ili izjave o čuvanju poverljivih podataka, prema kome se, između ostalog, svaki od učesnika u postupku javnim nadmetanjem odnosno javnog prikupljanja ponuda obavezuje na korišćenje preuzetih podataka samo u svrhu predmetne prodaje, i to ukoliko prodajna dokumentacija/dokumentacija o ustupanju potraživanja sadrži poverljive informacije.
Prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja iz stava 1. ovog člana priprema Ovlašćeno lice.
Ako je domaće lice zainteresovano za učešće u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda, obavezno je da uplati cenu za prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja u iznosu koji je naznačen u oglasu i koji ne može biti manji od 10.000 dinara za svaku imovinsku celinu/pojedinačnu imovinu, na dinarski račun Finansijske institucije naveden u oglasu.
Uz dokaz o uplati, ova lica, dostavljaju i zahtev za dostavljanje prodajne dokumentacije/dokumentacije o ustupanju potraživanja.
Ako je strano lice zainteresovano za učešće u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda, obavezno je da uplati cenu za prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja u iznosu koji je naznačen u oglasu, a koji ne može biti manji od 100 evra, za svaku imovinsku celinu/pojedinačnu imovinu, na devizni račun Finansijske institucije naveden u oglasu.
Uz dokaz o uplati, ova lica, dostavljaju i zahtev za dostavljanje prodajne dokumentacije/dokumentacije o ustupanju potraživanja.
Za imovinsku celinu/pojedinačnu imovinu čija procenjena vrednost je manja od 1.500. evra, u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan procene, cena za prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja iznosi 10% od procenjene vrednosti imovine koja je predmet prodaje.
Lice koje ne uplati iznos za prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja u roku predviđenim oglasom, neće steći status učesnika u postupku prodaje javnim nadmetanjem, odnosno ponuđača u postupku unovčenja imovine javnim prikupljanjem ponuda, niti će mu biti dostavljena prodajna dokumentacija/dokumentacija o ustupanju potraživanja.
Licu koje uplati iznos za dokumentaciju u skladu sa st. 1. i 2. ovog člana dostavlja se dokumentacija iz člana 13. ovog pravilnika.
Ovlašćeno lice je dužno da preda (uz potpisivanje zapisnika o primopredaji) ili preporučenom poštom pošalje urednu i potpunu prodajnu dokumentaciju/dokumentaciju o ustupanju potraživanja.
Agencija, odnosno Finansijska institucija ne snosi odgovornost u slučaju gubitka, odnosno zakašnjenja pri dostavljanju bilo kojeg dokumenta.
Sadržina prijave za učešće u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem, odnosno sadržina ponude za učestvovanje u postupku unovčenja imovine prikupljanjem javnih ponuda
Prijava za učešće u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem i ponude za postupak unovčenja imovine prikupljanjem javnih ponuda kao i ostala dokumenta iz člana 13. ovog pravilnika dostavljaju se na adresu, na način i u roku navedenom u Oglasu o prodaji imovine.
Prijava, ponuda i dokumenta iz stava 1. ovog člana moraju biti na srpskom jeziku, a ako su na stranom jeziku moraju biti prevedena od strane ovlašćenog sudskog prevodioca.
Ako su prijava, odnosno ponuda i dokumenta upućena poštom, dan predaje pošti (isključivo preporučenom pošiljkom) smatra se kao dan predaje Agenciji, odnosno Finansijskoj instituciji.
U postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem predaju se prijava za javno nadmetanje i tražena dokumentacija u zatvorenoj ili zapečaćenoj koverti koja mora da sadrži naziv i adresu ponuđača i naznaku "Ne otvarati" i šifru javnog nadmetanja.
U postupku unovčenja imovine prikupljanjem javnih ponuda predaju se ponuda i tražena dokumentacija u zatvorenoj ili zapečaćenoj koverti koja mora da sadrži naziv i adresu ponuđača i naznaku "Ne otvarati", kao i šifru javnog prikupljanja ponuda.
Prijave i ponude dostavljene, odnosno poslate po isteku roka iz oglasa smatraju se neblagovremenim i kao takve neće biti predmet razmatranja.
Prijave i ponude dostavljene po isteku roka iz oglasa se bez odlaganja vraćaju podnosiocu.
Obaveštenje o broju prijavljenih zainteresovanih lica, pristiglih ponuda, kao i o zainteresovanosti za određenu imovinu, ne može se davati pre dana održavanja javnog nadmetanja, odnosno dana otvaranja ponuda, a njihovo odavanje predstavlja težu povredu radne obaveze.
Ovlašćenje za zastupanje u postupku unovčenja imovine i konzorcijum
Učesnik u postupku unovčenja imovine može ovlastiti jedno lice da u njegovo ime i za njegov račun podnosi ponude i preduzima druge radnje u tom postupku (izjavi prigovor, zaključi ugovor i sl.).
Ovlašćenje iz stava 1. ovog člana mora biti overeno kod nadležnog organa, a ukoliko je izdato u inostranstvu, overeno od strane nadležnog organa i sa overenim prevodom na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog tumača.
Ukoliko se fizička ili pravna lica udružuju sa ciljem da izvrše kupovinu imovine Finansijske institucije (konzorcijum), akt kojim uređuju svoja međusobna prava i obaveze u vezi sa kupovinom imovine Finansijske institucije mora biti overen kod nadležnog organa i istim se mora predvideti lice sa ovlašćenjima iz stava 1. ovog člana.
Depozit se uplaćuje na poseban namenski račun Agencije.
Depozit se uplaćuje u roku navedenom u oglasu, u iznosu od 15% od procenjene tržišne vrednosti imovine.
Depozit kupca se uračunava u kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja.
Na uplaćeni depozit ne obračunava se kamata.
Učesnicima u postupku unovčenja imovine koji su stekli pravo na povraćaj depozita u skladu sa ovim pravilnikom depozit se vraća na bankarski račun sa kojeg je uplaćen depozit, u iznosu i u valuti u kojoj je uplaćen.
Učesnici u postupku unovčenja imovine u skladu sa ovim pravilnikom snose svoje troškove prilikom uplate depozita odnosno povraćaja depozita.
Učesnicima u postupku unovčenja imovine koji su stekli pravo na povraćaj depozita, depozit se vraća u roku od 8 (osam) dana, i to:
1) U postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem depozit se vraća:
- učesniku koji nije proglašen za kupca/prijemnika potraživanja i drugog najpovoljnijeg ponuđača/prijemnika potraživanja,
- učesniku koji je povukao prijavu za učešće u postupku unovčenja imovine, pre održavanja javnog nadmetanja,
- kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom;
2) U postupku prodaje javnim prikupljanjem ponuda depozit se vraća:
- ponuđaču koji nije proglašen za kupca/prijemnika potraživanja i drugog najpovoljnijeg ponuđača/prijemnika potraživanja,
- ponuđaču čija ponuda nije razmatrana,
- ponuđaču čija ponuda se utvrđuje kao neblagovremena, nepotpuna, neuredna ili neprihvatljiva, u skladu sa članom 33. ovog pravilnika,
- kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom;
3) U postupku prodaje neposrednom pogodbom depozit se vraća:
- ponuđaču koji nije proglašen za kupca/prijemnika potraživanja,
- ponuđaču čija ponuda nije razmatrana,
- ponuđaču čija ponuda se utvrđuje kao neblagovremena, nepotpuna, neuredna ili neprihvatljiva, u skladu sa članom 33. ovog pravilnika,
- kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Rok za povraćaj depozita iz stava 3. ovog člana se može produžiti u slučaju predviđenim članom 39. stav 2. ovog pravilnika.
Depozit se ne vraća u postupku unovčenja imovine javnim nadmetanjem:
1) učesniku čija je prijava za učešće na javnom nadmetanju odobrena, a ne registruje se za javno nadmetanje;
2) učesniku koji se registrovao, a nije pristupio javnom nadmetanju;
3) učesniku koji je stekao status učesnika, a nije prihvatio početnu cenu;
4) učesniku koji prihvati najvišu cenu, a ne potpiše zapisnik ili ne zaključi ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja u datom roku ili ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u rokovima iz tog ugovora;
5) učesniku koji je istakao drugu najvišu ponudu, a ne potpiše zapisnik ili po pozivu u skladu sa ovim pravilnikom ne zaključi ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja ili ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u rokovima iz tog ugovora;
6) kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Depozit se ne vraća u postupku unovčenja imovine javnim prikupljanjem ponuda:
1) proglašenom kupcu/prijemniku potraživanja ukoliko u ostavljenim rokovima ne zaključi ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja ili ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u predviđenom roku i na propisan način;
2) drugom najpovoljnijem ponuđaču/drugom najpovoljnijem prijemniku ukoliko je proglašen za kupca i u ostavljenim rokovima ne zaključi ugovor o kupoprodaji / ustupanju potraživanja ili ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u predviđenim rokovima i na propisan način;
3) kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Depozit se ne vraća u postupku unovčenja imovine neposrednom pogodbom:
1) proglašenom kupcu/prijemniku potraživanja ukoliko u ostavljenim rokovima ne zaključi ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja ili ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u predviđenom roku i na propisan način;
2) kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Nakon uplate kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja u celosti od strane kupca/prijemnika potraživanja, ponuđaču koji je proglašen za drugog najboljeg ponuđača/drugog najpovoljnijeg prijemnika vraća se depozit u roku od 2 (dva) dana od dana uplate kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja pod uslovom da mu depozit nije zadržan iz nekog od razloga predviđenih ovim pravilnikom.
IV POSTUPAK UNOVČENJA IMOVINE JAVNIM NADMETANJEM
1) Registracija učesnika na javnom nadmetanju
Postupak registracije učesnika obavlja Radna grupa.
Registracija obuhvata:
1) proveru identiteta podnosioca prijave ili njegovog punomoćnika;
2) proveru verodostojnosti ovlašćenja punomoćnika;
3) proveru ispunjenosti uslova za učestvovanje na javnom nadmetanju;
4) izdavanje numerisane licitacione kartice;
5) potpis podnosioca prijave ili punomoćnika na registracionom listu koji potpisuje član ili predsednik Radne grupe.
Registracijom iz stava 2. ovog člana stiče se status učesnika na javnom nadmetanju.
Registracija učesnika započinje najkasnije sat vremena pre početka javnog nadmetanja u skladu sa uslovima navedenim u oglasu.
Registracija učesnika se završava nastupanjem vremena koje je u oglasu navedeno za započinjanje javnog nadmetanja.
Lice koje je došlo po isteku vremena iz stava 2. ovog člana ne može se registrovati, odnosno steći status učesnika na javnom nadmetanju.
Smatra se da su ispunjeni uslovi za sprovođenje javnog nadmetanja ako je najmanje jedno lice steklo status učesnika, ako prisustvuje postupku javnog nadmetanja.
U slučaju da nisu ispunjeni uslovi iz stava 4. ovog člana javno nadmetanje će biti proglašeno neuspelim.
Javnom nadmetanju mogu prisustvovati sva zainteresovana lica, u skladu sa tehničkim mogućnostima prostora i u granicama koje dozvoljavaju održavanje reda i discipline, kao i nesmetane komunikacije sa učesnicima.
Radna grupa je dužna da obezbedi jednak tretman svih učesnika na javnom nadmetanju i nesmetan postupak isticanja ponuda.
U vreme koje je određeno kao vreme početka javnog nadmetanja Aukcionar otvara postupak javnog nadmetanja i:
1) oglašava ime Finansijske institucije čija se imovina nudi na prodaju i redni broj imovine koja se prodaje;
2) oglašava početnu prodajnu cenu i korak za uvećanje cene i objašnjava dalji postupak sprovođenja javnog nadmetanja;
3) poziva učesnike da traže razjašnjenje ukoliko ima nejasnoća.
3) Javno nadmetanje sa jednim učesnikom
Ukoliko je samo jedno lice steklo status učesnika na javnom nadmetanju i prihvati početnu cenu, Aukcionar tog učesnika proglašava kupcem, a oglašena početna prodajna cena je prodajna cena.
4) Javno nadmetanje sa više učesnika
Ukoliko su dva i više lica stekla status učesnika na javnom nadmetanju, Aukcionar oglašava početnu cenu i objavljuje iznos svakog narednog uvećanja cena.
Učesnik podizanjem licitacione kartice izjavljuje da prihvata početnu prodajnu cenu odnosno uvećanu cenu.
Uvećana cena se utvrđuje tako što se početna cena, odnosno svaka naredna utvrđena cena uvećava za najmanje 5% od početne cene u svakom narednom koraku, s tim što se odlukom upravnog odbora Agencije o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje za svaku javnu prodaju određuju koraci za uvećanje cene u zavisnosti od procenjene vrednosti.
Aukcionar utvrđuje novu cenu i poziva učesnike da istaknu ponudu na novu utvrđenu cenu.
Utvrđivanje nove cene ponavlja se sve dok učesnici na javnom nadmetanju ističu (prihvataju) ponude na novoutvrđene cene i to putem tri poziva učesnicima na javnom nadmetanju za svaki iznos cene.
Kada Aukcionar uputi treći poziv za prihvatanje ponude, naznačava ga kao poslednji poziv.
Putem podizanja licitacione kartice učesnici na javnom nadmetanju prihvataju ponudu za kupovinu predmetne imovine u iznosu vrednosti koja je oglašena od strane Aukcionara.
Podizanje licitacione kartice u prethodnom koraku nije preduslov za učestvovanje u sledećem koraku.
Nije dozvoljeno permanentno držanje podignute licitacione kartice, niti podizanje kartice pre nego što Aukcionar utvrdi novu cenu.
Ovakvo ponašanje se smatra isticanjem ponude suprotno pravilima postupka i ometanjem postupka javnog nadmetanja.
Kada, ni posle trećeg poziva, ponuda nije prihvaćena, Aukcionar oglašava, udarcem čekića o sto, nadmetanje završenim, a za najpovoljnijeg ponuđača proglašava učesnika koji je prvi prihvatio najvišu cenu.
Ako proglašeni kupac/prijemnik potraživanja ne uplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u propisanim rokovima i na propisan način, gubi pravo na povraćaj depozita, a za kupca/prijemnika potraživanja se, u skladu sa procenom Agencije iz člana 30. stav 4. ovog pravilnika, proglašava, drugi najbolji ponuđač/drugi najpovoljniji prijemnik u postupku javnog nadmetanja, sa kojim se može zaključiti ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja, i koji u tom slučaju ima ista prava i obaveze kao proglašeni kupac/prijemnik.
Ako niko od učesnika ne prihvati početnu cenu, javno nadmetanje se proglašava neuspešnim.
Radna grupa je ovlašćena da preduzme mere u cilju obezbeđenja nesmetanog odvijanja toka nadmetanja.
Za ometanje toka nadmetanja predsednik Radne grupe javno opominje učesnike i prisutne i upozorava ih o merama koje će se upotrebiti ako se ometanje nastavi.
Ako učesnik odnosno prisutni i posle opomene ometa tok unovčenja imovine, predsednik Radne grupe mu izriče meru udaljenja, koja se izvršava dobrovoljno ili je izvršavaju ovlašćena lica zadužena za održavanje reda na javnom nadmetanju.
Učesnik na javnom nadmetanju svojim ponašanjem ometa tok postupka kada:
1) ističe ponude suprotno pravilima, a prethodno je za to opomenut;
2) ističe ponudu za imovinu za koju nema svojstvo učesnika;
3) ometa rad Aukcionara, Radne grupe ili nadmetanje ostalih učesnika.
Prisutno lice ometa tok postupka javnog nadmetanja kada:
1) pokušava da neovlašćeno učestvuje u postupku;
2) daje primedbe, komentariše ili prekida rad učesnika ili Radne grupe/Aukcionara;
3) svojim ponašanjem ometa sprovođenje postupka.
U slučaju da je ugrožen red i disciplina, te dovedena u pitanje normalna komunikacija ili slobodno izjašnjavanje učesnika, javno nadmetanje se prekida do obezbeđenja uslova za nesmetano odvijanje.
Učesnik javnog nadmetanja kome je izrečena mera udaljenja može uložiti prigovor koji se unosi na zapisnik.
Prigovor iz stava 1. ovog člana, ne odlaže javno nadmetanje, a o osnovanosti prigovora odlučuje Radna grupa, neposredno po njegovom ulaganju.
Odluka Radne grupe po prigovoru je konačna.
O početku, toku, ishodu i završetku javnog nadmetanja, Radna grupa sastavlja zapisnik o javnom nadmetanju.
Zapisnik potpisuju predstavnici Radne grupe i učesnici na javnom nadmetanju ili njihovi ovlašćeni zastupnici.
Aktivnosti posle sprovedenog javnog nadmetanja
Radna grupa dostavlja direktoru Agencije zapisnik o javnom nadmetanju, sa predlogom odluke o prihvatanju/neprihvatanju ponude u roku od najduže 3 (tri) dana od dana održavanja postupka javnog nadmetanja.
Direktor Agencije donosi odluku o prihvatanju/neprihvatanju ponude, uz prethodno odobrenje odbora poverilaca ukoliko je ponuđena, odnosno postignuta cena manja od 50% od procenjene vrednosti imovine koja je predmet prodaje, kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom, o čemu obaveštava upravni odbor Agencije.
Ukoliko je odlukom o prihvatanju ponude proglašen kupac/prijemnik, Ovlašćeno lice upućuje proglašenom kupcu/prijemniku obaveštenje - poziv za zaključenje ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja.
Proglašeni kupac/prijemnik koji ne potpiše zapisnik ili ne zaključi ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja i ne plati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja, gubi svojstvo kupca/prijemnika i pravo na povraćaj depozita, a ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja može se zaključiti sa učesnikom na javnom nadmetanju koji je, u skladu sa procenom Agencije iz ovog člana, proglašen drugim najboljim ponuđačem/drugim najpovoljnijim prijemnikom, s tim da ukoliko ni drugi proglašeni najbolji ponuđač ne potpiše zapisnik, ili ne zaključi ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja, ili ne izvrši plaćanje u roku određenom ugovorom, gubi svojstvo kupca kao i pravo na vraćanje depozita.
V POSTUPAK UNOVČENJA IMOVINE JAVNIM PRIKUPLJANJEM PONUDA
Radna grupa javno otvara ponude u vreme i na mestu koje je određeno oglasom.
Otvaranju ponuda mogu da prisustvuju sva zainteresovana lica.
Radna grupa saopštava podatke iz ponude, podatke o dostavljenoj dokumentaciji, kao i datum dostavljanja ponude.
O javnom otvaranju ponuda sačinjava se zapisnik o otvaranju ponuda koji sadrži podatke iz st. 1. i 2. ovog člana, imena članova Radne grupe i vreme početka i završetka javnog otvaranja ponuda.
Posle završetka javnog otvaranja ponuda Radna grupa ocenjuje ponude u roku od 3 (tri) dana od dana otvaranja ponuda.
Neblagovremena ponuda je ponuda koja je:
- dostavljena na pisarnici Agencije posle dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda,
- poslata preporučenom poštom posle dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda,
- poslata preporučenom poštom do dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda, a pristigla posle otpočinjanja postupka javnog otvaranja ponuda.
Nepotpuna ponuda je ponuda koja nema sve elemente i dokaze predviđene ovim pravilnikom.
Neurednom ponudom se smatra ponuda:
- u kojoj je vršena ispravka ili je precrtavano;
- ponuda u kojoj je cena data opisno;
- ponuda iz koje se sa sigurnošću ne može utvrditi za koju imovinu je dostavljena;
- ponuda dostavljena u koverti koja nema sve elemente predviđene ovim pravilnikom.
Neprihvatljiva ponuda je ponuda u kojoj je ponuđen iznos koji je niži od minimalno prihvatljive cene za imovinu koja je predmet prodaje.
Ako je ponuđač dostavio ponudu za dve ili više imovina objavljenih u oglasu, te ukoliko je ponuda za neku od imovine za koje je zainteresovan neuredna/nepotpuna, ponuda se u tom delu smatra neurednom/nepotpunom, a u ostalim delovima važećom u smislu ovog pravilnika.
Sve ponude koje su neblagovremene, nepotpune i neuredne neće biti predmet razmatranja, a što će se zapisnički konstatovati od strane Radne grupe.
Radna grupa razmatra ponude koje ispunjavaju uslove iz ovog pravilnika i oglasa (u daljem tekstu: važeće ponude), tako što konstatuje najpovoljnijeg ponuđača za određenu imovinu.
Ukoliko je dva ili više ponuđača ponudilo istu kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja za istu imovinu, odnosno potraživanje, Radna grupa o tome obaveštava ponuđače i daje im rok od najviše 5 (pet) radnih dana da dostave novu - poboljšanu ponudu.
Po isteku roka iz stava 1. ovog člana Radna grupa odlučuje tako što utvrđuje najpovoljnijeg ponuđača koji je blagovremeno dostavio najvišu poboljšanu ponudu.
Ukoliko niko od ponuđača ne dostavi poboljšanu ponudu, najpovoljnijom ponudom se smatra ponuda koja je prva dostavljena.
Radna grupa konstatuje da je postupak unovčenja imovine javnim prikupljanjem ponuda za određenu imovinu neuspeo:
- ako niko nije dostavio ponudu,
- ako niko od ponuđača nije dostavio važeću ponudu,
- ako najpovoljniji ponuđač odnosno Drugi najpovoljniji ponuđač/Drugi najpovoljniji prijemnik odustane od zaključenja ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja, odnosno plaćanja kupoprodajne cene/naknade za ustupanje,
- ako nije bilo prihvatljivih ponuda.
Radna grupa sačinjava zapisnik o razmatranju ponuda u koji obavezno unosi:
- vreme i mesto održavanja sastanka Radne grupe, imena lica koja su učestvovala u radu, Radne grupe,
- podatke o neblagovremenim, neprihvatljivim i nevažećim ponudama,
- podatke o važećim ponudama po učesnicima,
- podatke o najpovoljnijem ponuđaču,
- podatke o drugom najpovoljnijem ponuđaču ako ga je bilo,
- predlog odluke o sprovedenom postupku.
Ukoliko je neki član Radne grupe glasao protiv usvajanja predloga odluke, iz stava 1. ovog člana, u zapisnik se unosi njegovo izdvojeno mišljenje, odnosno razlozi usled kojih je glasao protiv donete odluke.
Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Radne grupe.
Aktivnosti posle sprovedenog javnog otvaranja ponuda
U roku od 3 (tri) radna dana od dana otvaranja ponuda, Radna grupa dostavlja direktoru Agencije zapisnik o otvaranju ponuda, zapisnik o razmatranju ponuda i predlog odluke kojom se utvrđuje najpovoljniji ponuđač.
Direktor Agencije donosi odluku o prihvatanju/neprihvatanju ponude, uz prethodno odobrenje odbora poverilaca u svim slučajevima propisanim članom 6. stav 2. Uredbe, o čemu informiše upravni odbor Agencije.
Ukoliko je Odlukom o prihvatanju ponude proglašen kupac/prijemnik, Ovlašćeno lice upućuje proglašenom kupcu/prijemniku obaveštenje - poziv za zaključenje ugovora o kupoprodaji/ustupanje potraživanja.
Proglašeni kupac/prijemnik potraživanja koji ne zaključi ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja, gubi svojstvo kupca/prijemnika i pravo na povraćaj depozita, a ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja zaključuje se sa ponuđačem koji je proglašen drugim najboljim ponuđačem/drugim najpovoljnijim prijemnikom potraživanja, s tim da ukoliko ni proglašeni drugi najbolji ponuđač/drugi najpovoljniji prijemnik potraživanja ne potpiše ugovor o kupoprodaji/ustupanju potraživanja ili ne izvrši plaćanje u roku određenom ugovorom, gubi svojstvo kupca/prijemnika potraživanja, kao i pravo na vraćanje depozita.
VI POSTUPAK UNOVČENJA IMOVINE NEPOSREDNOM POGODBOM
Lice zainteresovano za kupovinu imovine Finansijske institucije metodom neposrednom pogodbe može dostaviti Agenciji ili Finansijskoj instituciji pisanu ponudu za kupovinu imovine u kojoj mora biti naveden tačan iznos koji se nudi i opis imovine za koju se dostavlja ponuda.
U cilju pokazivanja ozbiljnosti namere za kupovinu imovine neposrednom pogodbom - ponuđač je dužan da uplati depozit u iznosu od 15% od ponuđene cene.
Nadležni sektor i Radna grupa dostavljaju informaciju direktoru Agencije o pristigloj ponudi, te da su ispunjeni prethodni uslovi za donošenje odluke kojom se daje saglasnost Ovlašćenom licu da može da uputi predlog odboru poverilaca i zatraži odobrenje za prodaju imovine metodom neposredne pogodbe u skladu sa članom 10. Uredbe.
Nakon dobijanja odobrenja od strane odbora poverilaca direktor Agencije predlaže upravnom odboru Agencije donošenje odluke o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje neposrednom pogodbom.
Ukoliko dva ili više lica u roku od najduže 15 kalendarskih dana dostave ponudu za kupovinu iste imovine Finansijske institucije i uplate depozit, nadležni sektor i Radna grupa dostavljaju informaciju direktoru Agencije o pristiglim ponudama, vremenu i iznosu pristiglih ponuda, odnosno da su ispunjeni prethodni uslovi za donošenje odluke kojom se daje saglasnost Ovlašćenom licu da može da uputi predlog odboru poverilaca i zatraži odobrenje za prodaju imovine metodom neposredne pogodbe ili da zatraži mišljenje o promeni metoda prodaje, a sve u skladu sa članom 10. Uredbe.
Ukoliko odbor poverilaca dostavi mišljenje o promeni metoda prodaje direktor Agencije predlaže upravnom odboru Agencije način unovčenja imovine i metod njene prodaje.
O donetoj Odluci o prihvatanju/neprihvatanju ponude, direktor Agencije obaveštava upravni odbor Agencije.
Ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja i isplata kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja
Ugovor o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja se zaključuje i overava u skladu sa pozitivnim propisima u roku od 15 dana od dana od slanja poziva za zaključenje ugovora. Ovlašćeno lice sprovodi dalje radnje u cilju okončanja započetog postupka unovčenja imovine.
Predmet unovčenja imovine ne može se predati kupcu/prijemniku, odnosno kupac se ne može uvesti u posed, niti se kupac ugovorom može ovlastiti da se u nadležnom registru upiše kao vlasnik, dok kupac/prijemnik ne isplati kupoprodajnu cenu/naknadu za ustupanje potraživanja u celosti.
Kupoprodajna cena/naknada za ustupanje potraživanja se isplaćuje u punom iznosu u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora. Uplata kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja u roku dužem od 30 dana od dana potpisivanja ugovora, može se sprovesti samo uz prethodnu saglasnost odbora poverilaca.
Nakon uplate kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja Ovlašćeno lice izveštava Agenciju o uplati kupoprodajne cene/naknade za ustupanje potraživanja i izvršene primopredaje i sprovodi dalje radnje u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima, ovim pravilnikom i drugim aktima Agencije.
Ukoliko je odlukom o prihvatanju ponude, u skladu sa procenom Agencije iz člana 31. stav 3. ovog pravilnika, proglašen drugi najpovoljniji ponuđač/drugi najpovoljniji prijemnik potraživanja, tada se ovo lice, poziva na zaključenje ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja, saglasno odredbama ovog pravilnika.
U slučaju iz stava 5. ovog člana drugi najpovoljniji ponuđač/drugi najpovoljniji prijemnik potraživanja ima pravni položaj proglašenog kupca/prijemnika ustupljenog potraživanja.
Ugovor o kupoprodaji imovine obavezno sadrži sledeće odredbe:
1) iznos kupoprodajne cene;
2) da je kupac upoznat sa faktičkim i pravnim stanjem imovine;
3) da kupac navedenu imovinu kupuje u viđenom stanju i izjavljuje da se odriče prava na isticanje naknadnih reklamacija i zahteva prema Finansijskoj instituciji kao prodavca po osnovu pravnih i faktičkih nedostataka na imovini;
4) da se isključuje svaka vrsta odgovornosti Finansijske institucije kao prodavca za nedostatke na imovini, a koji budu otkriveni nakon izvršene prodaje, a u momentu prodaje nisu bili poznati niti su morali biti poznati;
5) da Finansijska institucija kao prodavac zadržava pravo vlasništva nad imovinom koja je predmet kupoprodaje sve dok kupac ne ispuni svoju obavezu isplate celokupne kupoprodajne cene, od kog momenta na kupca prelazi rizik slučajne propasti imovine koja čini predmet ugovora, kao i rizik naknadno otkrivenih nedostataka na predmetnoj imovini i štetnih posledica koje usled toga mogu nastati na strani kupca;
6) da troškove PDV-a, taksi i javnih dažbina u vezi zaključenja ugovora snosi kupac;
7) da će Ovlašćeno lice kao prodavac nakon isplate kupoprodajne cene dostaviti ugovor stečajnom/likvidacionom sudiji sa predlogom za donošenje rešenja kojim će se konstatovati da je prodaja izvršena i naložiti po pravnosnažnosti rešenja odgovarajućem registru upis prava svojine ili kada se za to steknu uslovi, kao i brisanje tereta nastalih pre izvršene prodaje, odnosno upis drugih prava stečenih prodajom, a sve u skladu sa članom 133. stav 13. Zakona o stečaju;
8) da je Finansijska institucija kao prodavac saglasna da se kupac po pravosnažnosti rešenja suda o konstatovanju prodaje uknjiži kao vlasnik imovine;
9) da će Ovlašćeno lice kao prodavac nakon uplate celokupnog iznosa kupoprodajne cene, i po pravosnažnosti rešenja suda o konstataciji prodaje imovine uvesti kupca u posed nepokretnosti, odnosno izvršiti predaju imovine, o čemu će sačiniti zapisnik;
Ugovor o ustupanju potraživanja obavezno sadrži sledeće odredbe:
1) iznos naknade za ustupanje;
2) da se na prijemnika potraživanja prenosi potraživanje Finansijske institucije danom izdavanja potvrde od strane Finansijske institucije da je naknada za ustupanje potraživanja u celosti isplaćena;
3) da ukoliko prijemnik ne isplati ugovorenu naknadu za ustupanje potraživanja u ugovorenom roku, odnosno ne izvršava obaveze na način i u rokovima, ugovor o ustupanju potraživanja se raskida na teret ponuđača;
4) da se naknada za ustupanje potraživanja uplaćuje u celosti najkasnije dva dana nakon zaključenja ugovora o ustupanju potraživanja;
5) da Finansijska institucija odgovara za postojanje potraživanja ali ne odgovara prijemniku potraživanja za likvidnost i solventnost dužnika, niti za naplativost ustupljenog potraživanja;
6) kojom su navedene sve činjenice i okolnosti koje su vezane za sporedna prava koja ustupanjem potraživanja prelaze na prijemnika potraživanja (hipoteka, zaloga, prava iz ugovora sa jemcem, pravno na kamatu i dr.), kao i sve druge činjenice i okolnosti koje su vezane za njih, a mogu se smatrati spornim;
7) kojim su uređene prava i obaveze ustupioca i prijemnika u slučaju da se prenosi potraživanje povodom kojeg se vodi spor ili postupak pred državnim organom;
8) da dužnik zadržava sva prava koja su ugovorena, kao i pravo isticanja prigovora prema prijemniku koje je imao i prema ustupiocu, a prijemnik ne može dužnika dovesti u nepovoljniji položaj od položaja koji bi imao da to potraživanje nije preneto i dužnik zbog toga ne može biti izložen dodatnim troškovima.
Potraživanje banke u stečaju ili likvidaciji iz ugovora zaključenog sa fizičkim licem može se ustupiti samo drugoj banci.
Radnje koje se preduzimaju nakon zaključenja ugovora o kupoprodaji imovine/ugovora o ustupanju potraživanja
Radnje koje Ovlašćeno lice preduzima nakon zaključenja ugovora o kupoprodaji imovine/ugovora o ustupanju potraživanja i nakon isplate kupoprodajne cene/naknade za ustupanje u roku propisanom ugovorom se odnose na:
1) upućivanje zahteva Agenciji za povrat uplaćenog depozita od strane proglašenog kupca na račun Finansijske institucije;
2) dostavljanje obaveštenja stečajnom sudu, odboru poverilaca, učesnicima u postupku prodaje, dužniku, jemcima, parničnom sudu, izvršnom sudu, javnom izvršitelju o izvršenoj prodaji/ustupanju potraživanja;
3) dostavljanje stečajnom/likvidacionom sudiji predloga za donošenje rešenja u skladu sa članom 133. stav 13. Zakona o stečaju;
4) zapisničku primopredaju nepokretnosti i raspoložive originalne dokumentacije o istoj, odnosno zapisničku primopredaju originalne dokumentacije u postupku ustupanja potraživanja;
5) odjavu nepokretnosti sa polise osiguranja;
6) odjavu sa komunalnih institucija (Vodovod i kanalizacija, EPS, Infostan, telekomunikacije i dr.)
7) podnošenje odjave poreza na imovinu Poreskoj upravi a po pravnosnažnosti rešenja suda o konstataciji prodaje imovine;
8) podnošenje poreske prijave poreza na prenos apsolutnih prava (Prodavac podnosi prijavu a po ugovoru kupac plaća ovaj porez po rešenju Poreske uprave).
VII UNOVČENJE DOSUĐENE IMOVINE REPUBLIKE SRBIJE
Ukoliko u toku ili nakon okončanja postupaka, iz člana 18. Uredbe, Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini, bude dosuđena imovina, koja nije u nadležnosti posebne organizacije nadležne za pribavljanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina, Agencija je dužna da o dosuđenju imovine obavesti Vladu ili Pokrajinsku vladu, u roku od 15 dana od dana pravosnažnosti odluke o dosuđenju. Agencija u ime i za račun Republike Srbije, sprovodi postupak unovčenja ove imovine.
Organizaciona jedinica RS priprema i dostavlja direktoru Agencije obrazloženu informaciju u vezi sa unovčenjem imovine, kao i predlog odluke o unovčenju imovine, koju odobrava upravni odbor Agencije na predlog direktora Agencije.
Nakon dobijanja saglasnosti Vlade na predloženi način unovčenja i metod prodaje imovine, Agencija, bez odlaganja, pristupa unovčenju predmetne imovine.
Za dobijanje saglasnosti Vlade za unovčenje dosuđene imovine, Agencija je dužna da navede:
‒ vrstu imovine koja je dosuđena Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini;
‒ stanje imovine o kojoj je reč;
‒ izveštaj o proceni tržišne vrednosti imovine, ukoliko je izveštaj izrađen;
‒ mesto gde se imovina nalazi;
‒ predlog načina unovčenja takve imovine;
‒ druge činjenice bitne za donošenje odluke Vlade.
Pre dostavljanja Vladi, predlog Agencije za unovčenje imovine, odobrava upravni odbor.
Vlada će razmotriti svaki predlog Agencije za unovčenje imovine koji ima za cilj postizanje najoptimalnijeg rešenja za dosuđenu imovinu.
Organizaciona jedinica RS organizuje i sprovodi postupak unovčenja imovine na isti način kako je, odredbama ovog pravilnika, bliže uređeno unovčenje imovine finansijskih institucija.
Izuzetno, kada zbog specifičnosti imovine, u smislu vlasništva Republike Srbije, nije moguće doslovno primeniti pojedine odredbe kojima se bliže uređuje prodaja imovine finansijskih institucija, Organizaciona jedinica RS u predlogu iz člana 42. stav 2. ovog pravilnika obrazlaže ovakvo postupanje. Svako izuzetno postupanje mora da bude u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
U slučaju unovčenja imovine Republike Srbije koje zahteva učešće više lica i koje je složeno po obimu, vrsti i broju učesnika, direktor Agencije može da obrazuje Komisiju koja se zadužuje za sprovođenje unovčenja imovine. Na rad Komisije primenjuju se odredbe ovog pravilnika kojima se bliže uređuje rad Radne grupe za potrebe unovčenja imovine finansijskih institucija.
Nakon okončanja postupka unovčenja imovine, Organizaciona jedinica RS priprema izveštaj o sprovedenom postupku unovčenja imovine koju dostavlja direktoru i Upravnom odboru Agencije.
Nakon toga, informacija o sprovedenom postupku unovčenja imovine, preko nadležnog ministarstva za poslove finansija, dostavlja se Vladi na upoznavanje.
Nakon što kupac uplati kupoprodajnu cenu Agencija, u roku od 30 dana od dana naplate kupoprodajne cene u celosti, vrši prenos sredstava na račun odgovarajućeg budžeta Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
Sredstva iz stava 1. ovog člana uplaćuju se u budžet, nakon umanjenja za iznos naknade Agencije i stvarnih troškova vođenja postupka.
Agencija može da naplati stvarne troškove vođenja postupka iz prvih, dovoljno raspoloživih sredstava nastalih po osnovu unovčavanja imovine ili naplate potraživanja Republike Srbije.
Na zaposlene i Ovlašćena lica Agencije, prilikom postupanja u obavljanju poslova uređenih ovim pravilnikom, primenjuju se propisi kojima je uređena poslovna tajna i propisi kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti i drugi interni akti kojima se uređuje položaj zaposlenih kao i Ovlašćenih lica Agencije.
Postupci unovčenja imovine Finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji koji su započeti do dana stupanja na snagu ovog pravilnika, okončaće se saglasno Pravilniku o unovčavanju imovine finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji O. broj ST-293/18 od 12. jula 2018. godine, Pravilniku o ustupanju potraživanja O. broj ST-292/18 od 12. jula 2018. godine, Pravilniku o načinu i postupku prodaje akcija i udela u vlasništvu stečajnih /likvidacionih dužnika O. broj ST-113/15 od 10. marta 2015. godine, O. broj ST-22/15 od 27. avgusta 2015. godine, O. broj ST-106/16 od 30. maja 2016. godine i Uputstvu o sprovođenju postupka unovčenja imovine O. broj OD.D.-461/7-1/22 od 28. juna 2022. godine.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o unovčavanju imovine finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji O. broj ST-293/18 od 12. jula 2018. godine, Pravilnik o ustupanju potraživanja O. broj ST-292/18 od 12. jula 2018. godine i Pravilnik o načinu i postupku prodaje akcija i udela u vlasništvu stečajnih/likvidacionih dužnika O. broj ST-113/15 od 10. marta 2015. godine, O. broj ST-22/15 od 27. avgusta 2015. godine, O. broj ST-106/16 od 30. maja 2016. godine i Uputstvo o sprovođenju postupka unovčenja imovine O. broj OD.D.-461/7-1/22 od 28. juna 2022. godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".