PRAVILNIKO NAPLATI POTRAŽIVANJA I UPRAVLJANJU IMOVINOM U IME I ZA RAČUN REPUBLIKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 62/2025) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuje:
1) naplata potraživanja od dužnika Republike Srbije i autonomne pokrajine koju sprovodi Agencije za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija);
2) upravljanje imovinom Republike Srbije i autonomne pokrajine;
3) namirenje troškova i naknade Agencije;
4) prenos novčanih sredstava u budžet Republike Srbije, odnosno budžet autonomne pokrajine;
5) isknjižavanje potraživanja iz poslovnih knjiga Agencije.
Pojedini pojmovi, u smislu ovog pravilnika, imaju sledeće značenje:
1) dužnik je pravno ili fizičko lice koje ima neizmirenu obavezu prema Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini proisteklu po osnovu ugovora o kreditu, garanciji, eskontu menica, kao i po osnovu unapred pripremljenog plana reorganizacije/plana reorganizacije (u daljem tekstu: UPPR/PR), jemstva, sadužništva i dr;
2) potraživanja Republike Srbije i autonomne pokrajine predstavljaju potraživanja čija se naplata sprovodi u sudskim postupcima pokrenutim na osnovu stečajnih postupaka ili postupaka likvidacije banaka, društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, koji nisu završeni do stupanja na snagu Zakona o Agenciji za osiguranje depozita u kojima Agencija postupa kao stečajni ili likvidacioni upravnik, a u kojima Agencija, uz saglasnost Vlade, nastavlja da postupa u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, ako je Republika Srbija, odnosno autonomna pokrajina, označena kao poverilac, kao i po osnovu svih drugih postupaka naplate potraživanja u kojima Agencija postupa, uz saglasnost Vlade;
3) državnim poveriocima smatraju se državni organi, organizacije i institucije Republike Srbije i autonomne pokrajine (Poreska uprava, Fond za razvoj, Republička direkcija za robne rezerve i dr.) koji imaju potraživanja od istog dužnika;
4) savetnik/konsultant je stručno lice koje raspolaže specijalizovanim stručnim znanjem, a koje Agencija može da angažuje za: pružanje ekspertskih saveta u cilju rešavanja, po obimu i karakteru složenih, problematičnih kredita; ispitivanje tržišta u smislu mogućnosti utrživosti specifičnih predmeta unovčenja; animiranje specijalizovanih investitora, kao potencijalnih kupaca/prijemnika i ostale usluge za čije uspešno realizovanje su neophodne posebne ekspertize. Trošak angažovanja ima tretman stvarnih troškova proisteklih iz vođenja odnosnih postupaka, u skladu sa članom 28. stav 2. alineja treća Zakona;
5) lista ovlašćenih procenitelja je lista licenciranih ovlašćenih društava za reviziju, upisanih u registar društava za reviziju i lista ovlašćenih sudskih veštaka upisanih u Registar pravnih lica za obavljanje poslova veštačenja koji vodi ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa, sa registrovanom odgovarajućom oblasti veštačenja i užom specijalnosti, kao i licencirani procenitelji kojima je ministar nadležan za poslove finansija izdao licencu za vršenje procene vrednosti nepokretnosti, upisani u imenik licenciranih procenitelja koji vodi ministarstvo nadležno za poslove finansija;
6) ponuđač je pravno ili fizičko lice koje je dostavilo ponudu za sticanje/preuzimanje potraživanja uz naknadu, u skladu sa ovim pravilnikom.
U smislu ovog pravilnika naplata potraživanja sprovodi se:
1) putem sporazumnog regulisanja obaveza sa dužnicima;
2) u stečajnom postupku (reorganizacija ili bankrotstvo);
3) prinudnim putem u sudskom ili vansudskom postupku;
4) ustupanjem (cesija/prenosom uz naknadu) potraživanja.
Naplata potraživanja sporazumnim regulisanjem obaveza dužnika
Za potrebe pokretanja postupka sporazumnog regulisanja obaveza dužnika, organizaciona jedinica Agencije nadležna za poslove naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije i autonomne pokrajine (u daljem tekstu: nadležna organizaciona jedinica) naročito sagledava sledeće:
1) postojanje, validnost i kvalitet hipoteke, odnosno založnog prava (vrednost predmeta založnog prava, red upisa založnog prava, provera da li je izvršen upis hipoteke, odnosno registracija zaloge i dr.);
2) status dužnika (uredan, blokiran, utužen i/ili u parnici, u reorganizaciji i ostalo);
3) strukturu potraživanja (visinu i učešće redovnih i zateznih kamata u ukupnim potraživanjima od dužnika i sl.);
4) očekivanja u naplati, vodeći računa o prethodnim pokušajima naplate potraživanja.
Nakon sprovedene analize iz stava 1. ovog člana nadležne organizacione jedinice, a na predlog direktora Agencije, Upravni odbor donosi odluku o zaključenju Sporazuma o regulisanju obaveza (u daljem tekstu: Sporazum).
Agencija dostavlja odluku Upravnog odbora iz stava 2. ovog člana Vladi na saglasnost.
Sporazum se može zaključiti pod sledećim uslovima:
1) ukoliko je potraživanje obezbeđeno založnim pravom, može se predvideti uslovni otpis celokupnog iznosa duga iznad visine procenjene vrednosti imovine na kojoj je uspostavljeno založno pravo, i to tek po izmirenju svih obaveza predviđenih Sporazumom;
2) ukoliko potraživanje nije obezbeđeno založnim pravom, može se, pored otpisa kamata i naknada, predvideti i uslovni otpis dela glavnice, i to tek po izmirenju svih obaveza predviđenih Sporazumom;
3) za dužnike čija su dugovanja obezbeđena založnim pravom, najduži rok za izmirenje obaveza je do 60 meseci, u mesečnim ili kvartalnim ratama, uključujući i potencijalni grejs period ne duži od 12 meseci;
4) za dužnike čija dugovanja nisu obezbeđena založnim pravom, najduži rok za izmirenje obaveza je do 36 meseci, u mesečnim ili kvartalnim ratama, uključujući potencijalni grejs period ne duži od 6 meseci;
5) u slučaju jednokratne otplate duga, a ukoliko postoji založno pravo, može se odobriti otpis dela potraživanja u iznosu koji predstavlja razliku između ukupnog duga i procenjene vrednosti imovine na kojoj je uspostavljeno založno pravo, ili procenjene vrednosti imovine koja se stiče zamenom ispunjenja po osnovu Sporazuma;
6) procena vrednosti imovine koju vrši ovlašćeni procenitelj ne može biti starija od tri godine u odnosu na dan donošenja odluke o zaključenju Sporazuma;
7) u slučaju jednokratne otplate duga, a ukoliko potraživanje nije obezbeđeno založnim pravom, može se odobriti otpis dela potraživanja (dela glavnice, naknade, redovne i zatezne kamate), tek po izmirenju svih obaveza predviđenih Sporazumom;
8) rok za izmirenje obaveza, u slučaju jednokratne otplate duga, ne može biti duži od 30 dana od dana potpisivanja Sporazuma;
9) ukoliko se naplata potraživanja vrši zaključenjem Sporazuma u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi i način sporazumnog finansijskog restrukturiranja privrednih društava i preduzetnika u Republici Srbiji, Agencija će usaglasiti stavove sa ostalim državnim poveriocima, kad god postoji potreba za tim, a vodeći pre svega računa o interesima Republike Srbije i autonomne pokrajine;
10) ukoliko je inicijalno ugovoreno izmirenje obaveza primenom valutne klauzule, ugovora se kamatna stopa u visini od 50% u odnosu na visinu referentne kamatne stope, na godišnjem nivou, koja važi na dan donošenja odluke o zaključenju Sporazuma;
11) ukoliko je inicijalno obaveza utvrđena u dinarskom iznosu, ugovora se kamatna stopa u visini od 30% u odnosu na visinu referentne kamatne stope, na godišnjem nivou, koja važi na dan donošenja odluke o zaključenju Sporazuma.
Sporazum sadrži sledeće obavezne odredbe:
1) Sporazum nema karakter novacije u smislu zakona kojim se uređuju obligacioni odnosi;
2) neizvršenje obaveza, kao i otvaranje stečajnog postupka nad dužnikom, dovodi do prestanka važenja Sporazuma, a za sve eventualno primljene uplate na ime izmirenja obaveza, biće umanjen dug obračunat na način kao da do zaključenja Sporazuma nije ni došlo.
Naplata potraživanja od dužnika u stečajnom postupku (reorganizacija)
Za potrebe realizacije postupka, nadležna organizaciona jedinica naročito sagledava da li su ispunjeni sledeći uslovi:
1) UPPR/PR, kao i formiranje klasa i razvrstavanje potraživanja, izvršeno je u skladu sa odredbama Zakona o stečaju i drugim pozitivnim propisima;
2) stanja potraživanja su usaglašena;
3) odredbe koje se odnose na otpis duga (redovnih i zateznih kamata, naknada i glavnice duga) uslovnog su karaktera, odnosno predstavljaju odložni uslov i stupaju na snagu nakon namirenja svih obaveza predviđenih UPPR/PR;
4) UPPR/PR sadrži odredbu kojom se definiše da se u slučaju neizmirenja obaveza, u roku najkasnije do 90 dana od dana dospelosti bilo koje pojedinačne obaveze, ima smatrati da poverioci imaju pravo da aktiviraju sredstva obezbeđenja u cilju naplate potraživanja;
5) UPPR/PR sadrži odredbu da se "bitnim ugrožavanjem plana" u skladu sa Zakonom o stečaju, između ostalog, može smatrati i docnja stečajnog dužnika u isplati obaveza po planu u periodu dužem od 90 dana od dana dospeća svake pojedinačne rate ili odbijanje stečajnog dužnika da izda nove menice;
6) UPPR/PR predviđa formiranje Odbora poverilaca/Nadzornog odbora, kao i nadležnosti istog, a radi praćenja poslovanja i sprovođenja UPPR/PR.
Nakon sprovedene analize iz stava 1. ovog člana nadležne organizacione jedinice, a na predlog direktora Agencije, Upravni odbor donosi odluku o načinu izjašnjenja na predloženi UPPR/PR.
Agencija dostavlja odluku Upravnog odbora iz stava 2. ovog člana, Vladi na saglasnost.
Agencija postupa u skladu sa donetom odlukom Upravnog odbora, na koju je data saglasnost Vlade, sve dok predlagač PR/UPPR ne izvrši izmene plana koje su od materijalnog značaja.
Naplata potraživanja od dužnika u stečajnom postupku (bankrotstvo)
Nadležna organizaciona jedinica vrši procenu celishodnosti pokretanja stečajnog postupka nad dužnikom, analizom sledećih parametara:
1) odnos troškova predujma i visine potraživanja;
2) raspoloživost i kvalitet instrumenata obezbeđenja;
3) vrednost imovine dužnika;
4) visina ukupnog kapitala dužnika;
5) ostale činjenice koje su relevantne za naplatu konkretnog potraživanja.
Nakon sprovedene analize iz stava 1. ovog člana nadležne organizacione jedinice, a na predlog direktora Agencije, Upravni odbor donosi odluku o pokretanju stečajnog postupka nad dužnikom.
Agencija dostavlja odluku Upravnog odbora iz stava 2. ovog člana, Vladi na saglasnost.
U toku trajanja stečajnog postupka nad dužnikom, koji se sprovodi bankrotstvom, na osnovu obrazloženog predloga nadležne organizacione jedinice, u svakom pojedinačnom slučaju, direktor Agencije daje saglasnost za:
1) nepodnošenje tužbe za utvrđenje osporenog potraživanja;
2) delimično ili u celosti povlačenje prijave potraživanja;
3) način izjašnjenja Agencije, kao člana Odbora poverilaca, za sve radnje iz nadležnosti Odbora poverilaca.
Naplata potraživanja prinudnim putem u sudskom i vansudskom postupku
Kada dužnik ne izmiruje dospele obaveze, Agencija pokreće postupak prinudne naplate/ili proglašava potraživanje u celosti dospelim i pristupa naplati potraživanja prinudnim putem u sudskom ili vansudskom postupku, osim ukoliko pravosnažno usvojenim UPPR/PR nije utvrđeno drugačije.
Izuzetke od prinudne naplate, iz razloga posebne opravdanosti, čine privredna društva koja su, aktom Vlade ili nadležnog ministarstva, izuzeta od prinudne naplate ili je preporučeno odlaganje prinudne naplate.
Pored navedenog, a pre pokretanja sudskog ili vansudskog postupka, kao i upućivanja predloga za pokretanje izvršnog postupka javnom izvršitelju, Agencija može, ukoliko proceni da je to neophodno, da se obrati nadležnim institucijama i dr. (Republički geodetski zavod, Centralni registar, depo i kliring hartija od vrednosti, Agencija za privredne registre, Narodna banka Srbije, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje i dr.), sa molbom za dostavljanje podataka o imovini dužnika, nakon čega direktor Agencije donosi odluku o tome da li će se pokrenuti sudski, odnosno vansudski postupka, a u zavisnosti od toga da li dužnik ili jemac raspolaže imovinom koja bi bila adekvatna za namirenje potraživanja.
U slučajevima kada je Agencija založni poverilac prvog reda, a ne može se sa sigurnošću oceniti da li je celishodno pokrenuti postupak prinudne naplate, pre donošenja odluke o pokretanju postupka izvršenja, Agencija može da angažuje ovlašćenog procenitelja sa liste ovlašćenih procenitelja, kako bi se izvršila procena imovine koja predstavlja sredstvo obezbeđenja.
U zavisnosti od izvršene procene vrednosti sredstava obezbeđenja, kao i pripadajućih troškova postupka, na osnovu obrazloženog predloga nadležne organizacione jedinice, u svakom pojedinačnom slučaju, direktor Agencije donosi odluku o pokretanju, nastavku ili obustavi sudskog ili vansudskog postupka.
Ustupanje potraživanja (cesija)
Agencija može sprovoditi naplatu potraživanja ustupanjem potraživanja od dužnika u skladu sa ovim pravilnikom, i to ustupanjem pojedinačnih ili paketa potraživanja.
Ne može se vršiti ustupanje potraživanja licima koja se u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju privredna društva i zakona kojim se uređuje postupak stečaja smatraju povezanim licima sa dužnikom.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja sprovodi se:
1) javnim nadmetanjem - licitacijom,
2) javnim prikupljanjem ponuda - tenderom i
3) neposrednom pogodbom.
Nadležna organizaciona jedinica, u cilju analize naplativosti potraživanja, vrši detaljnu analizu dokumentacije kojom raspolaže u vezi sa potraživanjima, i to analizu:
1) finansijske i pravne dokumentacije nastale u vezi sa potraživanjem:
(1) ugovori u vezi sa potraživanjem,
(2) dokumentacija koja se odnosi na sredstva obezbeđenja (kvalitet i pravni status instrumenata obezbeđenja),
2) izveštaja ovlašćenog procenitelja o proceni vrednosti sredstava obezbeđenja koji mora biti usklađen sa IVS (Međunarodni standardi valuacije) i pravilnikom kojim se uređuju nacionalni standardi, kodeks etike i pravila profesionalnog ponašanja licenciranog procenitelja (ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom);
3) vlasničke strukture, kreditne sposobnosti, povezanim licima, kao i drugih podataka od značaja za analizu;
4) dokumentacije koja se odnosi na potraživanje dužnika prema sadužnicima/solidarnim jemcima, kao i one koja se odnosi na tekuće i potencijalne sporove između dužnika/sadužnika i poverilaca;
5) dokumentacije i informacija koje se odnose na ranije preduzete radnje u pogledu naplate potraživanja (pokušaja prodaje imovine i sredstava obezbeđenja, neuspešnih restrukturiranja ili neuspelih, odnosno odloženih reorganizacija i sl.).
U cilju postizanja maksimalne vrednosti transakcije, Agencija će pribaviti procenu vrednosti i naplativosti potraživanja izrađenu od strane ovlašćenog sudskog veštaka ili licenciranog revizora.
Agencija može angažovati savetnika/konsultanta, odnosno ovlašćenog procenitelja sa liste ovlašćenih procenitelja u cilju postizanja maksimalne vrednosti transakcije.
Nakon sprovedene analize iz stava 1. ovog člana nadležne organizacione jedinice, a na predlog direktora Agencije, Upravni odbor donosi odluku o ustupanju potraživanja.
Agencija dostavlja odluku Upravnog odbora iz stava 4. ovog člana Vladi na saglasnost.
Nadležna organizaciona jedinica organizuje i sprovodi postupak ustupanja potraživanja, osim u slučaju kada postupak zahteva učešće više lica, odnosno kada je složen po obimu, vrsti i broju učesnika, u kom slučaju direktor Agencije može obrazovati Komisiju, po pravilu od zaposlenih u Agenciji, koja se zadužuje za sprovođenje postupka ustupanja potraživanja.
Postupak ustupanja potraživanja organizuje se i sprovodi shodno odredbama pravilnika kojim se uređuju način i postupak unovčenja imovine, odnosno na način kako se sprovodi ustupanje potraživanja finansijskih institucija.
Izuzetno, kada zbog specifičnosti potraživanja, u smislu vlasništva od strane Republike Srbije, nije moguće doslovno primeniti pojedine odredbe kojima se bliže uređuje ustupanje potraživanja finansijskih institucija, nadležna organizaciona jedinica u predlogu iz stava 4. ovog člana obrazlaže ovakvo postupanje.
Svako izuzetno postupanje mora da bude u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
Agencija je dužna da, na osnovu odluke Vlade o konverziji potraživanja državnih poverilaca u trajni ulog dužnika, konvertuje potraživanja u kapital.
Agencija, na osnovu zaključka Vlade, sprovodi neophodne aktivnosti u cilju sprovođenja konverzije državnih potraživanja u trajni ulog u kapital dužnika do trenutka upisa države u nadležne javne registre.
Nakon sprovođenja svih radnji u skladu sa zakonom i zaključkom Vlade, Agencija obaveštava nadležno ministarstvo o sprovođenoj konverziji i sticanju udela Republike Srbije u kapitalu dužnika, nakon čega vrši isknjižavanje potraživanja iz svojih poslovnih knjiga.
U postupku upravljanja imovinom Republike Srbije i autonomne pokrajine, Agencija sprovodi sledeće radnje:
- tekuće održavanje imovine,
- obezbeđenje i osiguranje imovine ukoliko je to potrebno radi njene zaštite,
- izdavanje imovine u zakup i
- ostale radnje koje mogu da obezbede očuvanje vrednosti imovine (procena rizika u vezi sa imovinom i upravljanje istima, pečaćenje i sl.).
Na obrazloženi predlog nadležne organizacione jedinice, direktor Agencije donosi odluku o sprovođenju radnji iz stava 1. ovog člana, o čemu obaveštava Upravni odbor.
Agencija može imovinu Republike Srbije i autonomne pokrajine da izdaje u zakup, ali ne i u podzakup.
Izdavanje imovine u zakup vrši se javnim prikupljanjem ponuda na osnovu objavljenog oglasa u jednom visokotiražnom dnevnom listu, kao i na internet prezentaciji Agencije.
Oglas mora da sadrži sledeće obavezne elemente:
1) opis predmeta davanja u zakup;
2) najnižu visinu zakupnine po kojoj se imovina može dati u zakup;
3) visinu depozita za učešće u postupku radi ozbiljnosti ponude;
4) broj računa za uplatu depozita;
5) uslove za učešće u postupku izdavanja imovine u zakup i vraćanje depozita;
6) rok i način podnošenja ponuda;
7) pojašnjenje da li se imovina daje u zakup na određeno vreme i do kada;
8) napomenu da se imovina izdaje u zakup u "viđenom" stanju, tako da se zakupac potpisom ugovora o zakupu odriče bilo kakvih primedbi po osnovu eventualnih materijalnih nedostataka na predmetnoj nepokretnosti;
9) podatke kontakt osobe iz Agencije kojoj se zainteresovana lica mogu obratiti radi razgledanja nepokretnosti, kao i dodatnih informacija i obaveštenja;
10) ostale elemente od značaja.
Otvaranje i razmatranje ponuda vrši komisija koja je obrazovana rešenjem direktora Agencije.
U roku od tri radna dana od dana otvaranja ponuda, komisija dostavlja direktoru Agencije zapisnik o otvaranju ponuda, zapisnik o razmatranju ponuda, kao i predlogom odluke kojom se utvrđuje najpovoljniji ponuđač.
IV NAMIRENJE TROŠKOVA I NAKNADE AGENCIJE I PRENOS U BUDŽET
Troškovi Agencije u vezi sa naplatom potraživanja/upravljanja imovinom naplaćuju se iz sredstava ostvarenih naplatom potraživanja/upravljanja imovinom i imaju tretman stvarnog troška u skladu sa članom 28. stav 2. alineja treća Zakona.
Troškovi iz stava 1. ovog člana, kao i naknada Agencije nadoknađuju se iz ostvarene naplate potraživanja/upravljanja imovinom, bez obzira od kog dužnika je ostvarena naplata potraživanja, odnosno od koje imovine su ostvareni prihodi po osnovu izdavanja imovine u zakup.
Sredstva koja Agencija naplati u postupcima naplate potraživanja/upravljanja imovinom u ime i za račun Republike Srbije, prenose se u budžet Republike Srbije, dok se sredstva koja Agencija naplati u postupcima naplate potraživanja/upravljanja imovinom u ime i za račun autonomne pokrajine, prenose u budžet autonomne pokrajine.
V ISKNJIŽAVANJE IZ POSLOVNIH KNJIGA AGENCIJE
Agencija vrši isknjižavanje potraživanja iz svojih poslovnih knjiga na osnovu validnih računovodstvenih isprava, na osnovu odluke Upravnog odbora, na koju je Vlada dala prethodnu saglasnost.
Nadležna organizaciona jedinica je u obavezi da do 31. oktobra tekuće godine izradi i preda direktoru Agencije informaciju o potrebi isknjižavanja potraživanja iz poslovnih knjiga Agencije.
Ukoliko nakon izvršenog isknjižavanja potraživanja naknadno dođe do delimične ili potpune naplate prethodno isknjiženih potraživanja, prilivi po tom osnovu će, nakon obračuna naknade Agencije u visini od 3% iznosa naplaćenih potraživanja, biti preneti u budžet Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
Agencija ne postupa u skladu sa odredbama ovog pravilnika u postupcima naplate potraživanja i upravljanja imovinom, ukoliko je Vlada donela drugačiji zaključak.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik za postupanje u upravljanju i raspolaganju potraživanjima u ime i za račun Republike Srbije i Autonomne pokrajine Vojvodine O.br.NP-553/20 od 26. oktobra 2020. godine.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".