ODLUKA
O SPOLJNOJ REVIZIJI BANAKA

("Sl. glasnik RS", br. 63/2025)

 

I UVODNA ODREDBA

1. Ovom odlukom propisuju se kriterijumi na osnovu kojih Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje listu spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: Lista), kao i minimalan obim i sadržaj izveštaja spoljnog revizora o reviziji finansijskih izveštaja banke.

II KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE I OBJAVLJIVANJE LISTE SPOLJNIH REVIZORA

2. Da bi mogao da vrši reviziju finansijskih izveštaja banke, spoljni revizor mora da ispunjava sledeće kriterijume:

1) da ispunjava uslove koji su za društvo za reviziju propisani zakonom kojim se uređuje revizija;

2) da ima najmanje šest zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za obavljanje revizije, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banke;

3) da ima najmanje 20 zaposlenih u organizacionom delu u čijem su delokrugu poslovi revizije;

4) da društvo za reviziju, njegov zakonski zastupnik i lica iz odredbe pod 2) ovog stava imaju dobru poslovnu reputaciju.

Pri oceni da li društvo za reviziju, zakonski zastupnik tog društva i lica iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke imaju dobru poslovnu reputaciju, Narodna banka Srbije naročito uzima u obzir da li su prema njima izricane mere u postupku kontrole kvaliteta rada u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija (uključujući i mere izricanja novčane kazne zbog utvrđenih nepravilnosti u radu) ili druge mere u skladu s propisima koje mogu negativno uticati na njihovu poslovnu reputaciju, s obzirom na vrstu i težinu tih mera.

Poslovnu reputaciju društva za reviziju Narodna banka Srbije ceni u odnosu na njegovo celokupno poslovanje u okviru oblasti kojoj pripada delatnost tog društva.

Poslovnu reputaciju zakonskog zastupnika društva za reviziju, kao i lica iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke Narodna banka Srbije ceni u odnosu na njihovo ukupno radno iskustvo i angažovanje, uzimajući u obzir naročito posedovanje ličnog, moralnog i profesionalnog integriteta, ostvarivanje uspešnih rezultata, kao i stečen ugled u oblastima u kojima su ta lica radila.

Smatra se naročito da društvo za reviziju, zakonski zastupnik tog društva, odnosno lice iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke nemaju dobru poslovnu reputaciju ako su u Republici Srbiji ili stranoj državi pravnosnažno osuđeni za krivično delo ili za drugo kažnjivo delo koje ih čini nepodobnim za obavljanje revizije finansijskih izveštaja banke.

3. Radi stavljanja na Listu, društvo za reviziju podnosi Narodnoj banci Srbije pismeni zahtev, uz koji prilaže dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. stav 1. ove odluke.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je izvorno na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač.

Ako dokumentacija iz stava 1. ove tačke nije ni na srpskom ni na engleskom jeziku a nije moguće pribaviti njen prevod na srpski - dostavljaju se njen prevod na engleski jezik i prevod tog teksta sa engleskog na srpski jezik, koje je overio sudski tumač.

O zahtevu iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije odlučuje rešenjem u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.

U postupku odlučivanja o zahtevu iz stava 1. ove tačke, društvo za reviziju dužno je da, na zahtev Narodne banke Srbije, obavi prezentaciju metodologije revizije finansijskih izveštaja banke koju će primenjivati u svom poslovanju.

4. Utvrđenu Listu Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj internet prezentaciji.

Lista sadrži sledeće podatke:

1) redni broj spoljnog revizora;

2) poslovno ime i sedište spoljnog revizora;

3) datum i broj rešenja Narodne banke Srbije o ispunjenju kriterijuma za stavljanje na Listu;

4) napomenu koja uključuje podatke relevantne za vršenje revizije finansijskih izveštaja banke, kao što je podatak o suspenziji iz tačke 7. ove odluke.

Narodna banka Srbije ažurira objavljenu Listu, odnosno utvrđuje i objavljuje novu Listu odmah po donošenju rešenja kojim je utvrdila da je spoljni revizor ispunio kriterijume iz tačke 2. stav 1. ove odluke ili po donošenju rešenja o brisanju spoljnog revizora s Liste.

U okviru Liste posebno se vode podaci o spoljnim revizorima koji su brisani s Liste, i to u periodu od pet godina nakon donošenja rešenja o tom brisanju.

5. Ako se posle objavljivanja Liste promene okolnosti koje se odnose na ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. stav 1. ove odluke - spoljni revizor dužan je da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije.

Spoljni revizor koji se nalazi na Listi dužan je da Narodnoj banci Srbije jednom godišnje, najkasnije 15. jula tekuće godine, dostavlja dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. stav 1. ove odluke na dan 30. juna te godine.

Uz dokumentaciju iz stava 2. ove tačke, zakonski zastupnik spoljnog revizora dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavi overenu izjavu, datu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću, kojom dokazuje ispunjenost uslova iz tač. 2. i 8. ove odluke na dan 30. juna te godine.

6. Narodna banka Srbije doneće rešenje o brisanju spoljnog revizora s Liste u sledećim slučajevima:

1) spoljni revizor prestao je da ispunjava kriterijume iz tačke 2. stav 1. ove odluke;

2) spoljni revizor, odnosno zakonski zastupnik društva za reviziju nije postupio u skladu s tačkom 5. ove odluke;

3) spoljni revizor dostavio je netačne ili nepotpune podatke ili dokumentaciju u smislu tač. 2. ili 5. ove odluke;

4) spoljni revizor postupio je suprotno odredbama tač. 8. ili 9. ove odluke;

5) u slučaju da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i/ili u slučaju iz člana 62. Zakona.

U slučaju brisanja spoljnog revizora s Liste, spoljni revizor ne može podneti zahtev iz tačke 3. stav 1. ove odluke u roku od pet godina od dana donošenja rešenja o brisanju.

7. Ako postoje osnovi sumnje da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - Narodna banka Srbije može ga rešenjem suspendovati s Liste, i to dok ne utvrdi da li je postupio u skladu s tim stavom, a najduže 90 dana.

Kad utvrdi da je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona, odnosno posle isteka roka iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije ukinuće tom spoljnom revizoru suspenziju s Liste.

Do isteka roka iz stava 1. ove tačke, odnosno dok Narodna banka Srbije ne utvrdi da li je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - spoljni revizor koji je suspendovan s Liste može da okonča reviziju finansijskih izveštaja banke započetu do dana dostavljanja rešenja o tom suspendovanju, ali ne može da zaključuje nove ugovore o obavljanju revizije finansijskih izveštaja banke.

III POSEBNE OBAVEZE SPOLJNOG REVIZORA

8. Spoljni revizor koji je na Listi ne može u istoj godini obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke i pružati joj konsultantske usluge (npr. usluge u vezi s vođenjem poslovnih knjiga i sastavljanjem finansijskih izveštaja, usluge procene vrednosti, usluge interne revizije, usluge u oblasti informacione tehnologije, pravne usluge, usluge u okviru poslovnih finansija, saveta ili pomoći, odnosno druge usluge), niti može obavljati reviziju za poslovnu godinu u kojoj joj je pružao ove usluge. Spoljni revizor ne može obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu godinu u kojoj je njegov zaposleni bio privremeno angažovan u toj banci, kao ni reviziju finansijskih izveštaja banke u kojoj je njegov zaposleni privremeno angažovan u vreme obavljanja revizije.

9. Spoljni revizor dužan je da Narodnoj banci Srbije, najkasnije 31. oktobra tekuće godine, dostavi plan revizorskih aktivnosti u vezi s pojedinačnom revizijom finansijskih izveštaja banke za tu poslovnu godinu, koji najmanje sadrži oblasti poslovanja banke koje će biti predmet revizije, opis sadržaja planirane revizije po tim oblastima i predviđeno trajanje revizije.

Spoljni revizor dužan je da Narodnoj banci Srbije na njen zahtev dostavi metodologiju revizije finansijskih izveštaja banke koju primenjuje u svom poslovanju, kao i druge informacije u vezi sa obavljanjem revizije.

Spoljni revizor dužan je da, na zahtev Narodne banke Srbije, održava s Narodnom bankom Srbije sastanke u vezi sa obavljanjem poslova revizije finansijskih izveštaja banke - i to pre početka revizije, u toku revizije i nakon obavljene revizije.

Predstavnici banke kod koje je vršena revizija finansijskih izveštaja mogu prisustvovati sastancima iz stava 3. ove tačke ili ih o sadržaju tih sastanaka obaveštava spoljni revizor.

IV MINIMALNI OBIM I SADRŽAJ IZVEŠTAJA SPOLJNOG REVIZORA O REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA BANKE

10. Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija i ovom odlukom.

Izveštaj o reviziji naročito sadrži:

1) mišljenje spoljnog revizora;

2) finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije;

3) mišljenje o usklađenosti izveštaja o poslovanju sa finansijskim izveštajima za istu poslovnu godinu i izveštaj o poslovanju koji je bio predmet ovog mišljenja;

4) pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja;

5) analize za potrebe Narodne banke Srbije.

Pod mišljenjem spoljnog revizora iz stava 2. odredba pod 1) ove tačke podrazumeva se mišljenje o tome da li su finansijski izveštaji banke koji su bili predmet revizije sačinjeni u skladu s međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo i propisima Narodne banke Srbije, kao i o tome da li ti izveštaji istinito i objektivno prikazuju finansijski položaj banke, rezultate poslovanja i novčane tokove po svim materijalno značajnim pitanjima.

Finansijski izveštaji iz stava 2. odredba pod 2) ove tačke prilažu se u sažetom obliku, koji podrazumeva da su obrasci tih izveštaja sastavljeni u skladu sa odlukom kojom se uređuju obrasci i sadržina pozicija u obrascima finansijskih izveštaja za banke, ali ne sadrže stavke čija je vrednost nula, kolone koje se odnose na mapiranje finansijskih izveštaja i oznake AOP pozicija. Napomene uz finansijske izveštaje prilažu se u punom obliku. Svaki pojedinačni sažeti obrazac finansijskih izveštaja potpisuje rukovodstvo banke.

Pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja, koje potpisuju odgovorna lica u banci, potvrđuje da finansijski izveštaji istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuju finansijski položaj, rezultate poslovanja, novčane tokove i promene na kapitalu te banke za godinu na koju se odnose.

Analize za potrebe Narodne banke Srbije sadrže: (A) analizu bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke i (B) analizu kvaliteta poslovanja (boniteta) banke, s podacima koji uključuju i eventualne korekcije koje je izvršio ovlašćeni revizor, odnosno banka.

A. Analiza bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke

11. Analiza bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke sadrži kratak komentar spoljnog revizora o bilansu stanja, bilansu uspeha i vanbilansnoj aktivi banke, podatak o njihovoj strukturi i najmanje poseban osvrt i objašnjenje za one bilansne i vanbilansne pozicije kod kojih je došlo do znatnih promena u odnosu na prethodni izveštajni period.

B. Analiza kvaliteta poslovanja (boniteta) banke

12. Analiza kvaliteta poslovanja (boniteta) banke sadrži podatke koji se odnose na sledeće:

1) kapital banke;

2) kvalitet aktive;

3) pokazatelje poslovanja i izloženost rizicima;

4) adekvatnost kapitala;

5) profitabilnost;

6) kadrovsku i organizacionu osposobljenost;

7) informacioni sistem.

1) Kapital banke

13. U okviru podataka o kapitalu banke potrebno je:

1) dati komentar kapitala banke pre i posle eventualnih korekcija koje izvrši ovlašćeni revizor ili banka na predlog ovlašćenog revizora;

2) navesti najveće akcionare banke, tj. lica koja imaju vlasništvo u banci koje im omogućava više od 5% glasačkih prava, kao i promene u vlasničkoj strukturi banke u toku godine;

3) analizirati da li su akcionari banke povezani tako da se smatra da nastupaju kao jedan sticalac u smislu odredaba Zakona kojima se uređuje sticanje vlasništva u banci.

2) Kvalitet aktive

14. U okviru podataka o kvalitetu aktive potrebno je:

1) prikazati strukturu rizične i nerizične aktive nakon izvršenih korekcija, analizirati rizičnu aktivu i iskazati ispravku vrednosti kao indirektni otpis plasmana po bilansnoj aktivi, odnosno rezervisanja za gubitke po vanbilansnoj aktivi;

2) analizirati kreditni portfelj (krediti, kamate, preuzete i potencijalne obaveze), materijalno značajne dužnike i njihovo finansijsko stanje, kredite date licima povezanim s bankom u smislu Zakona, kao i njihovo finansijsko stanje;

3) iskazati kamatonosnu i nekamatonosnu aktivu nakon izvršenih korekcija i analizirati njihov odnos, te prikazati strukturu i visinu potraživanja od drugih banaka i dati komentar stepena njihove naplativosti;

4) analizirati poslove u ime i za račun pravnih i fizičkih lica, a ako su na tim računima knjiženi rizični plasmani - reklasifikovati ih na odgovarajuće račune;

5) navesti da li je bilo isplata po datim oblicima jemstva, i koliko, kao i da li banka i dalje daje jemstvo komitentima za koje je izvršila plaćanje;

6) navesti ostvareni prosečan rok za naplatu izvršenih plaćanja po jemstvima.

3) Pokazatelji poslovanja i izloženost rizicima

15. U okviru podataka o pokazateljima poslovanja i izloženosti rizicima, potrebno je:

1) navesti da li je, koliko puta i u kom periodu tokom godine banka prekršila propisanu vrednost pokazatelja kapitala, pokazatelja izloženosti (prema jednom licu ili grupi lica koja se smatraju povezanim licima u smislu Zakona, kao i prema licu povezanom s bankom), pokazatelja ulaganja banke, pokazatelja likvidnosti i pokazatelja deviznog rizika - obračunatih u skladu s propisima Narodne banke Srbije;

2) navesti da li banka ima usvojene odgovarajuće procedure kojima se obezbeđuju adekvatne interne kontrole i dosledna primena strategije i politika za upravljanje rizicima, procedura za identifikovanje i merenje, odnosno procenu rizika i za upravljanje svim materijalno značajnim rizicima, kao i da li ima procedure za redovno izveštavanje organa banke i Narodne banke Srbije o upravljanju rizicima;

3) dati komentar o aktivnostima koje banka preduzima radi održavanja propisanih vrednosti pokazatelja, posebno za pokazatelje koji su prekršeni tokom godine ili su bili blizu najmanjih, odnosno najvećih dozvoljenih propisanih vrednosti.

4) Adekvatnost kapitala

16. U okviru podataka o adekvatnosti kapitala potrebno je navesti sledeće:

1) da li je tokom godine banka održavala adekvatan nivo kapitala - srazmerno obimu i vrsti poslovnih aktivnosti i izloženosti banke;

2) da li je Narodna banka Srbije banci odredila pokazatelje adekvatnosti kapitala veće od propisanih s obzirom na vrstu i stepen rizika i poslovnih aktivnosti banke, kako bi se obezbedili stabilnost i sigurnost poslovanja banke i ispunjenje njenih obaveza prema poveriocima;

3) da li banka primenjuje odgovarajuće procedure za praćenje i procenu potrebnog nivoa kapitala s obzirom na rizike kojima je izložena ili će biti izložena u budućem poslovanju.

5) Profitabilnost

17. U okviru podataka o profitabilnosti potrebno je:

1) komentarisati razliku ostvarenu između aktivne i pasivne kamate, analizirati kamate po vrstama plasmana i odgovarajućih izvora, s posebnim osvrtom na učešće kredita, i prikazati odnos:

- dobiti (gubitka) i aktive,

- dobiti (gubitka) i ukupnog bilansnog kapitala,

- prihoda od kamata i aktive,

- rashoda od kamata i pasive,

- neto prihoda/rashoda po osnovu obezvređenja finansijskih sredstava i kreditno rizičnih vanbilansnih stavki i aktive;

2) analizirati kamatonosnu, odnosno nekamatonosnu aktivu i aktivnosti koje banka preduzima na povećanju stepena naplativosti, te prikazati odnos neto prihoda od kamata i kamatonosne aktive;

3) komentarisati strukturu gubitka, odnosno iznos nepokrivenog gubitka (uzroke i godinu nastanka, razloge nepokrivenosti, kao i aktivnosti na otklanjanju uzroka gubitka), prihode od kamata na obezvređene plasmane, rashode po osnovu kamate po depozitima i uzetim kreditima i način raspodele dobiti.

6) Kadrovska i organizaciona osposobljenost

18. U okviru podataka o kadrovskoj i organizacionoj osposobljenosti potrebno je:

1) navesti kadrovsku strukturu banke sa ukupnim brojem zaposlenih: rukovodeći kadar, stručni kadar i pomoćno osoblje, kao i članove upravnog odbora (ime i prezime i naziv pravnog lica u kome su zaposleni) i izvršnog odbora;

2) navesti ukupne bruto i neto zbirne naknade za predsednika i članove upravnog odbora, kao i ukupne bruto i neto zbirne naknade i zarade za predsednika i članove izvršnog odbora - ostvarene u banci;

3) prikazati organizacionu mrežu banke sa organizacionim delovima (filijale, poslovne jedinice i predstavništva u zemlji i inostranstvu) i njihovim sedištem.

7) Informacioni sistem

19. U okviru podataka o informacionom sistemu potrebno je:

1) opisati organizaciju i upravljanje informacionim sistemom i drugim tehnologijama, adekvatnost i pouzdanost tog sistema i njegovu usklađenost s poslovima koje banka obavlja;

2) navesti da li banka ima usvojene odgovarajuće unutrašnje opšte akte kojima je uspostavljen okvir za upravljanje bezbednošću informacionog sistema i oceniti stepen fizičke zaštite podataka i informacionog sistema banke.

20. Pismo rukovodstvu sadrži, između ostalog, sve utvrđene nalaze i preporuke spoljnog revizora koji se odnose na efikasnost funkcionisanja unutrašnje revizije i kontrole usklađenosti poslovanja, uspostavljeni sistem upravljanja rizicima i sistem unutrašnjih kontrola banke.

V POSEBNE OBAVEZE BANKE U VEZI SA SPOLJNOM REVIZIJOM

21. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi usvojene pojedinačne finansijske izveštaje, sa izveštajem o reviziji, zajedno s pismom rukovodstvu, za prethodnu poslovnu godinu - u roku od 120 dana nakon završetka te godine.

Jedan primerak izveštaja o reviziji dostavlja se odboru za praćenje poslovanja banke (odbor za reviziju).

Banka je dužna da usvojene konsolidovane godišnje finansijske izveštaje sa izveštajem spoljnog revizora dostavi Narodnoj banci Srbije, za prethodnu poslovnu godinu - u roku od 150 dana nakon završetka te godine.

Pod konsolidovanim godišnjim finansijskim izveštajima iz stava 3. ove tačke podrazumevaju se konsolidovani godišnji finansijski izveštaji sastavljeni u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih konsolidovanih finansijskih izveštaja banke sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija i sadrži mišljenje spoljnog revizora i usvojene konsolidovane finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije.

22. Banka je dužna da, najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja Narodnoj banci Srbije izveštaja o reviziji:

1) na svojoj internet prezentaciji objavi kompletan izveštaj spoljnog revizora i da ga zadrži na toj prezentaciji do objavljivanja izveštaja za narednu poslovnu godinu, pri čemu se kompletnim izveštajem spoljnog revizora, u smislu ove odluke, smatra izveštaj o reviziji koji sadrži elemente iz tačke 10. stav 2. odredbe pod 1) i 2) ove odluke;

2) u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji Republike Srbije objavi izveštaj spoljnog revizora u skraćenom obliku, pod kojim se podrazumeva izveštaj o reviziji koji sadrži elemente iz tačke 10. stav 2. odredbe pod 1) i 2) ove odluke, osim napomena uz finansijske izveštaje.

23. Ako Narodna banka Srbije odbije da prihvati izveštaj spoljnog revizora, u skladu s članom 62. Zakona, banka je dužna da na svojoj internet prezentaciji odbijeni izveštaj zameni izveštajem koji je drugi spoljni revizor sačinio na osnovu ponovo obavljene revizije.

Ako se u izveštajima i podacima koji su objavljeni utvrdi greška, banka ili spoljni revizor dužni su da o tome odmah obaveste Narodnu banku Srbije, a banka je dužna i da bez odlaganja objavi korigovane izveštaje i podatke.

VI PRELAZNA ODREDBA I ZAVRŠNE ODREDBE

24. Lista spoljnih revizora utvrđena i objavljena u skladu sa Odlukom o spoljnoj reviziji banaka ("Službeni glasnik RS", br. 41/07, 59/08, 67/12 i 18/15) nastavlja da se primenjuje kao Lista i po stupanju na snagu ove odluke, a spoljni revizori s te liste dužni su da prvi put dostave Narodnoj banci Srbije dokumentaciju i izjavu iz tačke 5. st. 2. i 3. ove odluke do 15. jula 2026. godine, a plan iz tačke 9. stav 1. ove odluke do 31. oktobra 2025. godine.

25. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o spoljnoj reviziji banaka ("Službeni glasnik RS", br. 41/07, 59/08, 67/12 i 18/15).

26. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. oktobra 2025. godine.