ODLUKAO BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU PRODAJE AKCIJA, IMOVINE I OBAVEZA BANKE U RESTRUKTURIRANJU("Sl. glasnik RS", br. 63/2025) |
1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način pribavljanja i izbora ponude za preuzimanje akcija ili celokupne imovine ili obaveza banke u restrukturiranju ili dela te imovine ili obaveza, odnosno bliži uslovi i način njihove prodaje (u daljem tekstu: prodaja akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju).
Načela prodaje akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju
2. Narodna banka Srbije preduzima sve razumne mere kako bi se postupak prodaje akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju (u daljem tekstu: postupak prodaje) sproveo u skladu sa sledećim načelima:
1) u meri u kojoj je to moguće postupak prodaje je transparentan i u tom postupku nastojaće se da se akcije, imovina ili obaveze banke u restrukturiranju koje su predmet prodaje ne predstavljaju materijalno pogrešno, uzimajući u obzir sve okolnosti konkretnog slučaja, a naročito potrebu za očuvanjem stabilnosti finansijskog sistema;
2) u postupku prodaje ne može se davati neopravdana prednost bilo kom učesniku u tom postupku, pri čemu se ne dovodi u pitanje ovlašćenje Narodne banke Srbije da akcije banke ili njenu celokupnu imovinu ili obaveze ili njihov deo ponudi tačno određenim licima;
3) svim učesnicima u postupku prodaje obezbeđuje se ravnopravan položaj u tom postupku;
4) postupak prodaje sprovodi se tako da se spreči sukob interesa;
5) postupak prodaje sprovodi se efikasno, u što kraćem roku, vodeći računa o hitnosti postupka restrukturiranja banke;
6) postupak prodaje sprovodi se tako da se obezbedi postizanje optimalne prodajne cene u datim okolnostima, u meri u kojoj je to moguće.
Pribavljanje i izbor ponuda za preuzimanje akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju
3. Na osnovu procene stanja na finansijskom tržištu, a uzimajući u obzir potrebu za očuvanjem stabilnosti finansijskog sistema i okolnosti konkretnog slučaja koje uslovljavaju vreme raspoloživo za postupanje - Narodna banka Srbije potencijalnim ponuđačima upućuje poziv za dostavljanje ponuda za preuzimanje akcija, imovine ili obaveza banke koja bi se restrukturirala.
Poziv iz stava 1. ove tačke sadrži:
1) poslovno ime i sedište te banke;
2) podatke o akcijama, odnosno imovini ili obavezama te banke ili njihovom delu koji se nude na prodaju;
3) podatke o eventualnim uslovima koje zainteresovano lice mora da ispuni za preuzimanje akcija, imovine ili obaveza te banke i o dokumentima kojima se dokazuje ispunjenost tih uslova;
4) opis postupka i roka za dostavljanje obavezujućih izjava o zainteresovanosti;
5) tekst ugovora o čuvanju poverljivih podataka;
6) vreme, mesto i način pristupa relevantnim informacijama o finansijskom položaju te banke;
7) opis postupka i roka za podnošenje ponuda;
8) kriterijume za rangiranje ponuda;
9) rok za zaključivanje ugovora o prodaji akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju (u daljem tekstu: ugovor o prodaji);
10) informaciju o tome da li je potrebno polaganje depozita u novcu, odnosno pružanje drugog sredstva obezbeđenja za dostavljanje ponude;
11) druge značajne podatke, prema potrebi.
Narodna banka Srbije celokupan poziv iz stava 1. ove tačke ili njegov deo može objaviti i kao javni poziv u sredstvima javnog informisanja, i to u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na svojoj internet stranici, a po potrebi i u drugim domaćim i stranim sredstvima javnog informisanja.
4. Zainteresovani potencijalni ponuđač dostavlja Narodnoj banci Srbije, na način i u roku koji su određeni u pozivu iz tačke 3. ove odluke, potpisanu obavezujuću izjavu o zainteresovanosti, koja sadrži navode o tome da li je to lice zainteresovano za kupovinu svih akcija, odnosno celokupne imovine ili obaveza koje se nude na prodaju ili dela tih akcija, odnosno imovine ili obaveza (u daljem tekstu: izjava o zainteresovanosti).
Uz izjavu o zainteresovanosti, zainteresovani potencijalni ponuđač dostavlja i sledeću dokumentaciju:
1) potpisan ugovor o čuvanju poverljivih podataka;
2) dokumente i podatke u skladu sa eventualnim uslovima iz poziva.
5. Po prijemu izjave o zainteresovanosti, Narodna banka Srbije bez odlaganja proverava da li je uz tu izjavu dostavljena i odgovarajuća dokumentacija u skladu s pozivom iz tačke 3. ove odluke, uključujući i potpisan ugovor o čuvanju poverljivih podataka.
Na osnovu prijema izjave/izjava iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije sačinjava listu kvalifikovanih potencijalnih ponuđača.
Narodna banka Srbije obezbeđuje svim kvalifikovanim potencijalnim ponuđačima pristup relevantnim informacijama o finansijskom položaju banke, uključujući rezultate nezavisne procene iz člana 128z Zakona o bankama, ako su dostupni.
6. Kvalifikovani potencijalni ponuđač podnosi ponudu za preuzimanje akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju u roku i na način koji su utvrđeni u pozivu iz tačke 3. ove odluke.
Ponuda iz stava 1. ove tačke naročito sadrži ponuđenu cenu akcija, imovine ili obaveza koje su predmet prodaje, preciziranje da li je ponuđač iz tog stava (u daljem tekstu: ponuđač) zainteresovan za preuzimanje svih akcija, odnosno celokupne imovine i obaveza banke u restrukturiranju ili njihovog dela, kao i eventualne uslove u vezi s preuzimanjem.
7. Narodna banka Srbije otvara ponude i utvrđuje njihovu blagovremenost i urednost, u skladu s pozivom iz tačke 3. ove odluke.
Otvaranju ponuda mogu da prisustvuju podnosioci ponuda i njihovi zakonski zastupnici, kao i drugi zastupnici ili punomoćnici koji su dužni da podnesu posebno punomoćje radi prisustvovanja tom otvaranju.
O neblagovremenoj ponudi ili ponudi koja sadrži druge nedostatke Narodna banka Srbije pismeno obaveštava ponuđača najkasnije narednog radnog dana od dana otvaranja ponude.
Ako utvrdi da nijedna ponuda nije blagovremena i uredna, Narodna banka Srbije utvrđuje da je prodaja neuspela, o čemu se obaveštavaju svi ponuđači, najkasnije narednog radnog dana od dana otvaranja ponude.
8. Po završetku otvaranja ponuda, Narodna banka Srbije ocenjuje ponude na osnovu kriterijuma za rangiranje ponuda iz poziva iz tačke 3. ove odluke, u roku utvrđenom u tom pozivu.
U slučaju da je podneta samo jedna ponuda, ona se ne ocenjuje, a ponuđač se odmah poziva da pristupi pregovorima o uslovima i sadržini ugovora o prodaji.
Ako je podneto više od jedne ponude, Narodna banka Srbije na osnovu ocene tih ponuda sačinjava rang-listu ponuda, u skladu s kriterijumima navedenim u pozivu iz tačke 3. ove odluke, obaveštava ponuđače o toj listi i poziva jednog ili više najbolje rangiranih ponuđača da pristupe pregovorima o uslovima i sadržini ugovora o prodaji.
Narodna banka Srbije u zavisnosti od rezultata pregovora iz stava 3. ove tačke može zaključiti ugovor o prodaji s jednim ponuđačem ili sa više ponuđača za različite delove akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju.
9. Ako ugovor o prodaji ne bude zaključen u roku utvrđenom u pozivu iz tačke 3. ove odluke - smatra se da pregovori nisu uspeli, a Narodna banka Srbije upućuje poziv na pregovore ponuđaču čija je ponuda sledeća na rang-listi iz tačke 8. stav 3. ove odluke, odnosno ponuđačima čije su ponude sledeće na toj rang-listi.
Ako na rang-listi iz stava 1. ove tačke nije preostala nijedna ponuda, Narodna banka Srbije donosi odluku kojom utvrđuje da je prodaja neuspela i postupa na način iz tačke 7. stav 4. ove odluke.
Ugovor o prodaji zaključuje se u roku utvrđenom u pozivu iz tačke 3. ove odluke, koji Narodna banka Srbije može produžiti na sopstvenu inicijativu ili na predlog ponuđača s kojim se vrše pregovori.
10. Ponuđači imaju pravo prigovora Narodnoj banci Srbije zbog povrede odredaba ove odluke i uslova iz poziva iz tačke 3. ove odluke u roku i na način utvrđen u tom pozivu.
Prigovor iz stava 1. ove tačke ne zadržava dalje sprovođenje radnji u postupku prodaje, osim zaključenja ugovora o prodaji.
Neposredna prodaja
11. Izuzetno od tač. 3. do 10. ove odluke, Narodna banka Srbije može i neposredno prodati akcije, imovinu ili obaveze banke u restrukturiranju, ako proceni da bi sprovođenje postupka prodaje propisanog tim tačkama moglo da ugrozi ostvarivanje ciljeva restrukturiranja ili delotvornost instrumenta prodaje, a naročito ako utvrdi da je stanje banke takvo da ona ne može ili verovatno neće moći da nastavi da posluje, što predstavlja ozbiljnu pretnju po stabilnost finansijskog sistema, pri čemu Narodna banka Srbije procenjuje sledeće:
1) rizik od nastanka sistemske krize usled takvog stanja banke, koji se procenjuje na osnovu broja, veličine ili značaja banaka za koje postoji mogućnost da ispune uslove za primenu mera rane intervencije ili uslove za pokretanje postupka restrukturiranja ili na osnovu odobrene vanredne finansijske podrške bankama ili vanrednih kredita za likvidnost koje je odobrila Narodna banka Srbije;
2) rizik od značajnog smanjenja ili gubitka poverenja u bankarski sektor usled obelodanjivanja širem krugu potencijalnih kupaca pojedinih podataka i informacija o banci koji se odnose na rizike, procenu vrednosti imovine i obaveza ili kritične funkcije te banke;
3) rizik od prekida u obavljanju kritičnih funkcija banke ili značajnog povećanja cena njihovog obavljanja, što se procenjuje na osnovu promena tržišnih uslova u kojima se obavljaju ove funkcije ili njihove dostupnosti, kao i na osnovu očekivanja drugih ugovornih strana i ostalih tržišnih učesnika s tim u vezi;
4) da li je došlo do većeg povlačenja kratkoročnih sredstava ili depozita ili bi moglo doći do takvog povlačenja;
5) da li su cene akcija ili imovine banke značajno smanjene, naročito kada bi to moglo da utiče na njenu kapitalizovanost;
6) da li su značajno smanjeni raspoloživi kratkoročni ili srednjoročni izvori finansiranja;
7) da li je finansijski položaj banke promenjen usled povećanja cena osiguranja kredita ili smanjenja rangiranja (rejtinga) banke ili drugih učesnika na tržištu;
8) da li je narušeno funkcionisanje međubankarskog tržišta, što se naročito procenjuje na osnovu rasta zahteva za marginama i smanjenja sredstava obezbeđenja koja su raspoloživa bankama;
9) mogućnost da se prodajom akcija, imovine ili obaveza banke u restrukturiranju pojedinim potencijalnim kupcima obezbedi stabilnost finansijskog sistema, posebno imajući u vidu njihovo finansijsko stanje, položaj na tržištu, organizacionu strukturu i poslovni model, kao i pozitivan uticaj na delotvornost ovog instrumenta restrukturiranja, vreme potrebno za njegovu primenu i mogućnost očuvanja kontinuiteta kritičnih funkcija banke;
10) uticaj koji bi sprovođenje postupka prodaje propisanog u tač. 3. do 10. ove odluke imalo na krug potencijalnih kupaca, imajući u vidu zabranu sukoba interesa;
11) da li potreba za hitnim postupanjem opravdava podsticanje pojedinih potencijalnih kupaca ili ograničavanje njihovog rizika, naročito u kontekstu korišćenja sredstava Fonda za restrukturiranje banaka;
12) da li bi sprovođenje postupka prodaje radi postizanja najviše prodajne cene negativno uticalo na blagovremenost primene ovog instrumenta restrukturiranja, održavanje kritičnih funkcija banke i ostvarivanje ciljeva restrukturiranja.
Završne odredbe
12. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu pribavljanja i izbora ponuda za preuzimanje, odnosno prodaje akcija, imovine i obaveza banke u restrukturiranju ("Službeni glasnik RS", broj 30/15).
13. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.