UPUTSTVOZA SPROVOĐENJE POJEDINIH ODREDABA ODLUKE O MINIMALNOM ZAHTEVU ZA KAPITALOM I PODOBNIM OBAVEZAMA BANKE("Sl. glasnik RS", br. 63/2025) |
1. Ovim uputstvom, radi sprovođenja pojedinih odredaba Odluke o minimalnom zahtevu za kapitalom i podobnim obavezama banke (u daljem tekstu: Odluka), bliže se propisuju:
1) slučajevi neposrednog i posrednog finansiranja ulaganja u finansijske instrumente i druge podobne obaveze banke;
2) oblik i vrsta podsticaja za otkup ili otplatu finansijskih instrumenata i drugih podobnih obaveza banke pre njihovog roka dospeća;
3) sadržina odredbe kojom se utvrđuju saglasnosti poverioca u vezi sa obavezama banke iz tačke 4. stav 1. odredba pod 11) Odluke;
4) način procene dodatnih zahteva za kapitalom i zahteva za zaštitnim slojevima kapitala lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi.
Slučajevi neposrednog i posrednog finansiranja ulaganja u podobne obaveze banke
2. Neposrednim finansiranjem ulaganja u podobne obaveze banke iz tačke 4. stav 1. odredba pod 3) Odluke smatra se odobravanje kredita ili drugi oblik finansiranja poverioca od banke, kada poverilac ta sredstva koristi za ulaganje u finansijske i druge instrumente koji predstavljaju podobne obaveze ove banke, odnosno za plasiranje sredstava po osnovu kojih nastaje podobna obaveza te banke.
Neposrednim finansiranjem iz stava 1. ove tačke smatra se i finansiranje za namenu koja nije ulaganje u instrumente, odnosno obaveze banke iz tog stava, ako banka finansira lice koje je povezano s bankom u smislu Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon).
Izuzetno od stava 2. ove tačke, situacija iz tog stava ne smatra se ni neposrednim ni posrednim finansiranjem ako banka može da dokaže sledeće:
1) finansiranje je izvršeno pod sličnim uslovima kao uobičajeno finansiranje drugih lica (lica koja nisu povezana s bankom);
2) sposobnost lica povezanih s bankom da uredno izmire obaveze prema banci po osnovu tog finansiranja ne zavisi od prihoda od kamate po osnovu ovih obaveza ili od njihove prodaje, odnosno prenosa na treća lica.
3. Posrednim finansiranjem ulaganja u finansijske instrumente, odnosno podobne obaveze banke iz tačke 4. stav 1. odredba pod 3) Odluke smatraju se naročito sledeći slučajevi:
1) pravno lice u kojem banka ima kontrolno učešće ili lice koje je zajedno s bankom uključeno u konsolidaciju za potrebe kontrole bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi koju vrši Narodna banka Srbije ili u konsolidaciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo - finansira kupovinu instrumenata, odnosno plasiranje sredstava po osnovu kojih nastaju podobne obaveze banke, pri njihovom izdavanju, odnosno plasiranju ili nakon toga;
2) lice kojem je pružena zaštita u vidu garancije, kreditnih derivata ili na drugi način, tako da se kreditni rizik prenosi na banku ili na lice u kojem banka ima kontrolno učešće ili na lice koje je zajedno s bankom uključeno u konsolidaciju za potrebe kontrole bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi koju vrši Narodna banka Srbije ili u konsolidaciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo - finansira kupovinu instrumenata, odnosno plasiranje sredstava po osnovu kojih nastaju te obaveze, pri njihovom izdavanju, odnosno plasiranju ili nakon toga;
3) banka finansira lice koje ta sredstva prenosi krajnjem poveriocu radi kupovine instrumenata, odnosno plasiranja sredstava po osnovu kojih nastaju te obaveze, pri njihovom izdavanju, odnosno plasiranju ili nakon toga.
Finansiranje iz stava 1. ove tačke smatra se posrednim ako poverilac iz tog stava, kao ni lice iz odredbe pod 2) tog stava, nije lice koje je zajedno s bankom uključeno u konsolidaciju za potrebe kontrole bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi koju vrši Narodna banka Srbije ili u konsolidaciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
Posredno finansiranje podobnih obaveza banke iz tačke 4. stav 1. odredba pod 3) Odluke uključuje i slučajeve kružnog finansiranja u okviru bankarske grupe, što naročito podrazumeva sledeće:
1) banka odobrava kredit ili na drugi način finansira lice iz stava 1. odredba pod 1) ove tačke posredstvom drugog lica iz te odredbe, a tako pribavljena sredstva koriste se za kupovinu instrumenata, odnosno plasiraju se u podobne obaveze banke;
2) odobravaju se sredstva licu iz stava 1. odredba pod 1) ove tačke posredstvom drugog lica iz te odredbe, za namenu koja nije ulaganje u podobne obaveze banke, pri čemu banka ne može da dokaže da su ispunjeni uslovi iz tačke 2. stav 3. ovog uputstva.
4. Pri utvrđivanju da li je banka finansirala ulaganje u instrumente, odnosno obaveze, iznos koji se uzima u obzir umanjuje se za iznos ispravki vrednosti i rezervisanja za gubitke po vanbilansnim stavkama dobijen procenom na pojedinačnoj osnovi.
Oblik i vrsta podsticaja za otkup ili otplatu podobnih obaveza banke
5. Podsticaji za banku da otkupi ili otplati obaveze pre njihovog roka dospeća u smislu tačke 4. st. 4. i 5. Odluke odnose se na sve elemente i karakteristike instrumenata i obaveza na osnovu kojih se, na datum izdavanja, odnosno zaključivanja ugovora, može očekivati da će instrument ili obaveza verovatno biti otkupljeni ili otplaćeni pre tog roka i ovi podsticaji uključuju:
1) opciju otkupa uz povećanje kreditne marže instrumenta, odnosno obaveze ako se ova opcija ne iskoristi;
2) opciju otkupa uz obavezu ili pravo poverioca da dati instrument ili obavezu konvertuje u instrument osnovnog akcijskog kapitala ako se ova opcija ne iskoristi;
3) opciju otkupa uz promenu referentne kamatne stope, pri čemu je kreditna marža za drugu referentnu kamatnu stopu veća od početne stope koja se menja umanjene za zamensku (svop) stopu u trenutku početka primene druge referentne kamatne stope;
4) opciju otkupa uz povećanje iznosa koji se otkupljuje ili otplaćuje u budućnosti;
5) opciju ponovnog stavljanja na tržište uz povećanje kreditne marže instrumenta, odnosno obaveze, ili uz promenu referentne kamatne stope, pri čemu je kreditna marža za drugu referentnu kamatnu stopu veća od početne stope koja se menja umanjene za zamensku (svop) stopu, u trenutku početka primene druge referentne kamatne stope, ako se instrument, odnosno obaveza ne stavi ponovo na tržište;
6) stavljanje instrumenta, odnosno obaveze na tržište na način koji poveriocima ukazuje na to da će banka otkupiti taj instrument, odnosno otplatiti obavezu.
Sadržina odredbe iz tačke 4. stav 1. odredba pod 11) Odluke
6. Radi uključenja podobnih obaveza banke u kvalifikovane podobne obaveze u smislu ispunjenja uslova iz odredbe iz tačke 4. stav 1. odredba pod 11) Odluke, neophodno je da relevantna ugovorna dokumentacija, odnosno uslovi izdavanja odgovarajućeg instrumenta sadrže sledeće:
1) izjavu poverioca da mu je poznato i da prihvata da obaveza banke može biti predmet smanjenja, konverzije ili poništenja glavnice ili neizmirenog iznosa kao posledice preduzimanja mera i instrumenata restrukturiranja Narodne banke Srbije u skladu sa Zakonom;
2) opis ovlašćenja Narodne banke Srbije u pogledu preduzimanja mera i instrumenata restrukturiranja, naročito u pogledu njenog ovlašćenja za primenu otpisa ili konverzije na konkretnu obavezu u skladu sa Zakonom;
3) izjavu poverioca da mu je poznato i da prihvata:
- da je obavezan posledicama primene ovlašćenja Narodne banke Srbije u pogledu otpisa ili konverzije obaveza u skladu sa Zakonom, uključujući smanjenje iznosa glavnice ili dospelog neizmirenog iznosa obaveze koji obuhvata obračunate a neplaćene kamate, kao i konverziju ove obaveze u akcije ili druge vlasničke instrumente banke;
- da je Narodna banka Srbije ovlašćena da, radi primene svojih ovlašćenja za otpis i konverziju obaveza u skladu sa Zakonom - aneksira ili raskine ugovor koji je zaključila banka, kao i da je poverilac obavezan tako izmenjenim ugovorom;
- da Narodna banka Srbije može izdati akcije ili druge vlasničke instrumente banke ili ih može preneti na drugu ugovornu stranu kao rezultat primene ovlašćenja za otpis ili konverziju obaveza;
4) izjavu poverioca da mu je poznato i da prihvata da se odredba iz ove tačke odnosi na njegovu saglasnost da obaveza na koju se primenjuje pravo druge države može biti otpisana ili konvertovana i da tom odredbom pristaje na sva smanjenja, konverziju ili poništenje glavnice ili neizmirenog iznosa kao posledicu preduzimanja mera Narodne banke Srbije u skladu sa Zakonom, nezavisno od svih drugih sporazuma, aranžmana ili dogovora između ugovornih strana u vezi s predmetom relevantnog ugovora.
Način procene dodatnih zahteva za kapitalom i zahteva za zaštitnim slojevima kapitala grupe za restrukturiranje
7. Kada Narodna banka Srbije nije utvrdila dodatni zahtev za kapitalom licu za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi - za potrebe utvrđivanja minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama ovog lica, dodatni zahtev za kapitalom tog lica procenjuje se u skladu sa odredbama ove tačke.
Kada se iznos rizične aktive lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi razlikuje za 5% ili manje od iznosa rizične aktive najvišeg matičnog društva bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi - za potrebe utvrđivanja minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama tog lica koristi se dodatni zahtev za kapitalom koji je utvrđen za najviše matično društvo te bankarske grupe.
Dodatni zahtev za kapitalom utvrđen za banku člana grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi koja u najvećoj meri doprinosi rizičnoj aktivi te grupe - koristi se i kao dodatni zahtev za kapitalom lica za restrukturiranje ove grupe na konsolidovanoj osnovi ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) iznos rizične aktive tog lica razlikuje se za više od 5% od iznosa rizične aktive najvišeg matičnog društva bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi;
2) iznos rizične aktive tog lica jednak je iznosu rizične aktive banke člana grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi koja u najvećoj meri doprinosi rizičnoj aktivi te grupe ili se od njega razlikuje za manje od 5%;
3) dodatni zahtev za kapitalom za banku člana grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi koja u najvećoj meri doprinosi rizičnoj aktivi te grupe veći je od nule.
Kada st. 2. i 3. ove tačke nisu primenljivi i ni za jedno lice koje je član grupe za restrukturiranje nije utvrđen dodatni zahtev za kapitalom viši od ovog zahteva utvrđenog za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi - pri proceni dodatnog zahteva za kapitalom lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi koristi se ovaj zahtev određen za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi, nakon prilagođavanja iz tačke 8. ovog uputstva.
Kada st. 2. i 3. ove tačke nisu primenljivi a za jedno ili više lica koja su članovi grupe za restrukturiranje utvrđen je dodatni zahtev za kapitalom viši od ovog zahteva utvrđenog za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi - pri proceni dodatnog kapitalnog zahteva lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi primenjuje se veći od sledećih iznosa:
1) dodatni zahtev za kapitalom utvrđen za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi nakon prilagođavanja iz tačke 8. ovog uputstva;
2) zbir proizvoda pojedinačnih dodatnih zahteva za kapitalom utvrđenih za lica koja su članovi grupe za restrukturiranje i pripadajućeg količnika iznosa rizične aktive svakog od ovih lica na pojedinačnoj osnovi i zbira ukupnih iznosa rizične aktive tih lica na pojedinačnoj osnovi.
Za potrebe obračuna iz stava 5. odredba pod 2) ove tačke, kada Narodna banka Srbije nije utvrdila dodatni zahtev za kapitalom licu koje je član grupe za restrukturiranje na pojedinačnoj osnovi - iznos tog zahteva za ovo lice jednak je nuli.
8. Za potrebe procene dodatnog zahteva za kapitalom u skladu s tačkom 7. stav 4. i stav 5. odredba pod 1) ovog uputstva, Narodna banka Srbije prilagođava ovu procenu u sledećim slučajevima:
1) neki od rizika ili elemenata rizika za čije pokriće je Narodna banka Srbije utvrdila dodatni zahtev za kapitalom za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi nisu prisutni u grupi za restrukturiranje;
2) neki od rizika ili elemenata rizika za čije pokriće Narodna banka Srbije nije utvrdila dodatni zahtev za kapitalom za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi prisutni su u grupi za restrukturiranje.
Prilagođavanja iz stava 1. ove tačke ne vrše se ako Narodna banka Srbije proceni da ne postoji značajan rizik povezan s licima ili aktivnostima članova bankarske grupe koji nisu deo grupe za restrukturiranje.
9. Pri proceni zahteva za kombinovanim zaštitnim slojem kapitala lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi, Narodna banka Srbije koristi zbir zahteva za zaštitnim slojevima kapitala utvrđenih u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke, procenjenih u skladu sa st. 2. do 4. ove tačke.
Pri proceni zahteva za zaštitnim slojem kapitala lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi, Narodna banka Srbije koristi zahtev za zaštitnim slojem kapitala utvrđen za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi.
Pri proceni zahteva za zaštitnim slojem kapitala za sistemski značajnu banku lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi, Narodna banka Srbije koristi zahtev za zaštitnim slojem kapitala za sistemski značajnu banku određen za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi. Kada je zahtev za zaštitnim slojem kapitala za sistemski značajnu banku određen i na potkonsolidovanoj osnovi u okviru bankarske grupe, Narodna banka Srbije pri proceni ovog zahteva koristi zahtev za zaštitnim slojem kapitala za sistemski značajnu banku određen na nivou konsolidacije koji je najbliži grupi za restrukturiranje u pogledu visine rizične aktive.
Pri proceni zahteva za zaštitnim slojem kapitala za strukturni sistemski rizik lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi, Narodna banka Srbije koristi zahtev za zaštitnim slojem kapitala za strukturni sistemski rizik utvrđen za najviše matično društvo bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi. Kada je zahtev za zaštitnim slojem kapitala za strukturni sistemski rizik utvrđen i na potkonsolidovanoj osnovi u okviru bankarske grupe, Narodna banka Srbije pri proceni ovog zahteva koristi zahtev za zaštitni sloj kapitala za strukturni sistemski rizik utvrđen na nivou konsolidacije koji je najbliži grupi za restrukturiranje u pogledu visine rizične aktive.
10. Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.