PRAVILNIKO SPROVOĐENJU PROJEKTA SMANJENJA ZAGAĐENJA VAZDUHA POREKLOM IZ INDIVIDUALNIH IZVORA NA TERITORIJI GRADA UŽICA U 2025. GODINI "ZAMENI ENERGENT - SMANJI ZAGAĐENJE"("Sl. list grada Užica", br. 23/2025) |
Ovim Pravilnikom o sufinansiranju mera smanjenje zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Užica (u daljem tekstu Pravilnik), uređuje se: način zamene ložnih uređaja; oprema koja se sufinansira i bliži uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici, način njihovog učešća i uloge; način obezbeđivanja finansijskih sredstava, procenat sufinansiranja; način i uslovi prijave na javni konkurs i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na javni konkurs i kriterijumi za selekciju građana (domaćinstava);.
Cilj sprovođenja projekta smanjenja zagađenja iz individualnih izvora ostvaruje se nabavkom kotlova na gas i kotlova na pelet.
Mere smanjenja zagađenja vazduha predviđene ovim Pravilnikom sprovode se kroz saradnju sa privrednim subjektima koji se bave distribucijom, uslugama i radovima na zameni grejnih tela energetski efikasnijim načinima grejanja (kotlovima na gas i pelet), a krajnji korisnici bespovratnih sredstava su domaćinstva na teritoriji grada Užica.
Sredstva za sufinansiranje projekata "Zameni energent - smanji zagađenje" u 2025. godini na teritoriji grada Užica (u daljem tekstu: Projekat), planirana su delom, Odlukom o budžetu grada Užica za 2025. godinu ("Službeni list grada Užica", broj 58-1/24), a delom iz budžeta Ministarstva zaštite životne sredine Republike Srbije (u daljem tekstu: Ministarstvo) na osnovu Ugovora o sufinansiranju realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Užica.
Ukupno planirana sredstva koje Grad zajedno sa sredstvima Ministarstva dodeljuje putem Javnog konkursa za dodelu sredstava za sufinansiranje realizacije projekta smanjenja zagađenja vazduha u Srbiji iz individualnih izvora u 2025. godini, iznose 17.000.000,00 dinara, od čega je 5.000.000,00 dinara opredelio grad Užice, a 12.000.000,00 dinara Ministarstvo.
Bespovratna sredstva za sufinansiranje mere iz člana 6. ovog Pravilnika dodeljuju se na osnovu javnog poziva za domaćinstva u najvišem iznosu do maksimalno 80% od vrednosti ukupne investicije sa PDV-om po pojedinačnoj prijavi za nabavku kotla na gas i 60% ukupne vrednosti za nabavku kotla na pelet.
Odluku o dodeli sredstava građanima donosi Gradsko veće na predlog Komisije za realizaciju Projekta smanjenja zagađenja.
U 2025. godini sufinasiraće se mere:
- nabavka kotlova na prirodni gas i pelet, zamenom postojećeg grejača prostora (kotao ili peć na čvrsto gorivo, ugalj, mazut ili drva) efikasnijim, za porodične kuće i stanove.
1. Nabavka kotlova na drvni pelet:
• Maksimalno učešće Grada do 130.000,00 sa PDV, za nabavku kotla ili etažne peći, odnosno do 60% ukupne vrednosti kotla sa PDV.
• Planirana sredstva 3.250.000,00 dinara.
2. Nabavka kotlova na gas:
• Maksimalno učešće Grada do 110.000,00 sa PDV, odnosno do 80% ukupne vrednosti sa PDV.
• Planirana sredstva 13.750.000 dinara.
Kriterijumi energetske efikasnosti se određuju javnim pozivom za privredne subjekte i moraju da zadovolje sledeće minimalne uslove:
1) Minimalni stepen korisnosti kotla na pelet iznosi 85%;
2) Minimalni stepen korisnosti kotla na prirodni gas iznosi 90%;
Prihvatljivi investicioni troškovi su troškovi nabavke kotla sa uračunatim PDV-om.
Neprihvatljivi troškovi i troškovi koji neće biti finansirani subvencijom su:
- nabavka materijala i oprema koji nastanu pre prvog obilaska Komisije za realizaciju Projekata;
- troškovi koji su u vezi sa nabavkom opreme: carinski i administrativni troškovi;
- troškovi u vezi sa odobravanjem i sprovođenjem kreditnog zaduženja: troškovi odobravanja kredita, troškovi kamata, troškovi kreditnog biroa, troškovi osiguranja kredita i sl;
- refundacija troškova za već nabavljenu opremu i izvršene usluge (plaćene ili isporučene);
- troškovi radova koji se odnose na ugradnju kotla;
- troškovi nabavke pratećih instalacija i opreme;
- nabavka opreme koju podnosilac zahteva za bespovratna sredstva sam proizvodi ili za usluge koje podnosilac zahteva sam izvršava i
- drugi troškove koji nisu u skladu sa merama smanjenja zagađenja vazduha.
Direktni korisnici sredstava za realizaciju energetske sanacije su privredni subjekti.
Privredni subjekti su dužni da korisnicima isporuče materijale i opremu odgovarajućeg kvaliteta i izvrše usluge u skladu sa odredbama ugovora i u dogovorenim rokovima.
Krajnji korisnici bespovratnih sredstava su građani.
III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE
Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju Komisije za realizaciju projekata (u daljem tekstu Komisija).
Javni konkursi za sufinansiranje mera u ime Grada Užica sprovodi Komisija.
Rešenjem o obrazovanju Komisije utvrđuju se: broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, naziv radnog mesta), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Članovi Komisije za svoj rad imaju pravo na finansijsku naknadu.
Osnovni zadaci Komisije su:
Priprema konkursne dokumentacije za privredne subjekte i domaćinstva (javni poziv, obrazac prijave, i drugo).
Oglašavanje javnih poziva i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici Grada Užica.
Prijem i kontrola prispelih zahteva;
Ocenjivanje prispelih zahteva i izbor prijavljenih privrednih subjekata i domaćinstava;
Objavljivanje preliminarne liste izabranih direktnih korisnika i krajnjih korisnika na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici grada Užica.
Donošenje rešenja izabranih direktnih korisnika i predloga konačne liste izabranih krajnjih korisnika kojima je priznato pravo na bespovratna sredstva;
Izrada predloga Ugovora o sprovođenju energetske sanacije i Rešenja o konačnoj listi direktnih i krajnjih korisnika za sprovođenje energetske sanacije, a koje se finansiraju iz budžeta grada Užica.
Komisija je nezavisna u svom radu. Komisija je dužna da Gradonačelnici dostavi zapisnike i izveštaj o radu.
Terenski rad Komisije obuhvata sprovođenje najmanje dva najavljena obilaska, i to:
- pre formiranja preliminarne liste radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave,
- nakon sprovedenih radova radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.
Prilikom terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih zahteva, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva, sačinjava se Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.
Rokovi za realizaciju
- rok za prijavu na Javni poziv za direktne korisnike sredstava je najmanje 7 dana;
- evaluacija prijava na Javni poziv direktnih korisnika sredstava i donošenje preliminarne rang liste ne može biti duže od 7 dana;
- rok za prijavu krajnjih korisnika na Javni poziv je najmanje 15 dana od dana objavljivanja javnog poziva na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici Grada;
- terenski obilazak, evaluacija prijava krajnjih korisnika i donošenje preliminarne liste krajnjih korisnika ne može biti duže od 60 dana od dana isteka javnog poziva;
- donošenje konačne rang liste direktnih / krajnjih korisnika ne može biti duže od 30 dana od dana podnošenja poslednjeg prigovora.
Sredstva za sufinansiranje Projekta, dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.
Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje javnog poziva za privredne subjekte, prikupljanje i kompletiranje prijava na javni poziv, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ispunjenosti uslova privrednih subjekata radi utvrđivanja liste direktnih korisnika i donošenje akta o izboru direktnih korisnika, kao i raspisivanje javnog poziva za građane, prikupljanje i kompletiranje prijava, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ocenjivanje radi utvrđivanja liste krajnjih korisnika na osnovu kriterijuma iz javnog poziva, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.
Javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)
Odluku o raspisivanju javnog poziva za izbor direktnih korisnika donosi Gradsko veće.
Javni konkurs za izbor direktnih korisnika sprovodi Komisija.
Prijava podrazumeva podnošenje dokumentacije u roku koji je utvrđen javnim pozivom, a podnosi se Komisiji.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na internet stranici Grada Užica, a najava javnog poziva i u lokalnim medijima.
Sadržaj javnog poziva za direktne korisnike (privredne subjekte)
Javni poziv iz člana 15. ovog pravilnika sadrži:
1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva;
2) ciljeve preuzete iz Pravilnika;
3) finansijski okvir;
4) namenu sredstava;
5) uslove za učešće na konkursu;
6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac;
7) ispunjenost uslova iz javnog poziva;
8) način i rok podnošenja prijave;
9) mesto objavljivanja odluke o učešću privrednih subjekata u sufinansiranju mera smanjenja zagađenja vazduha po javnom pozivu.
Na javnom pozivu mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku, opreme i uređaja i ispunjavaju sledeće uslove:
- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje šest meseci od dana podnošenja prijave,
- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije,
- da imaju ateste za materijale i proizvode
Prijava na javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)
Prijava koju na javni poziv podnosi privredni subjekt sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijavni obrazac se nalazi u prilogu javnog poziva i sadrži naročito:
1. opšte podatke o privrednom subjektu;
2. podatke o zakonskom zastupniku;
3. cenovni pregled robe sa isporukom
Ocenjivanje, utvrđivanje liste izabranih direktnih korisnika i ugovaranje
Komisija razmatra prijave i u skladu sa uslovima Javnog poziva, utvrđuje preliminarnu listu direktnih korisnika.
Preliminarnu listu direktnih korisnika Komisija objavljuje na oglasnoj tabli Grada Užica i zvaničnoj internet stranici Grada Užica.
Učesnici Javnog poziva imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju po utvrđivanju preliminarne liste direktnih korisnika, u roku od tri dana od dana objavljivanja liste.
Na preliminarnu listu direktnih korisnika učesnici konkursa imaju pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.
Komisija je dužna da razmotri podnete prigovore na preliminarnu listu direktnih korisnika kao i da donese Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, u roku od 7 dana od dana njegovog prijema.
O sprovedenom postupku Komisija vodi zapisnik i sačinjava Predlog konačne Odluke o izboru direktnih korisnika u sprovođenju energetske sanacije i iste dostavlja gradonačelnici na usvajanje.
Gradsko veće donosi Odluku o izboru direktnih korisnika u sprovođenju zamene ložnih uređaja.
Odluka o izboru direktnih korisnika u sprovođenju energetske sanacije objavljuje se na oglasnoj tabli i zvaničnoj internet stranici.
Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava građanima (domaćinstvima)
Odluku o raspisivanju Javnog poziva za dodelu bespovratnih sredstava građanima za zamenu ložnih uređaja donosi Gradsko veće.
Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava građanima sprovodi Komisija.
Građani - učesnici konkursa podnose prijavu Komisiji. Prijava podrazumeva podnošenje konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen javnim pozivom.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na oglasnoj tabli Grada Užica i zvaničnoj internet stranici Grada Užica, a najava javnog poziva i u svim lokalnim medijima.
Konkursna dokumentacija sadrži:
1) javni poziv
2) prijavni obrazac sa listom potrebnih dokumenata
Sadržaj Javnog poziva za građane (domaćinstva)
Javni poziv iz člana 21. ovog Pravilnika sadrži:
1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva,
2) ciljeve preuzete iz Pravilnika o sufinansiranju energetske sanacije na teritoriji jedinice lokalne samouprave,
3) finansijski okvir,
4) namenu sredstava,
5) uslove za učešće na konkursu,
6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,
7) način na koji grad Užice pruža dodatne informacije i pomoć podnosiocu prijave u pripremi i podnošenju prijave,
8) način i rok podnošenja prijave,
9) postupak odobravanja sredstava,
10) način objavljivanja odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva građanima za sprovođenje energetske sanacije po javnom pozivu.
Pravo učešća na konkursu imaju građani koji ispunjavaju sledeće uslove:
1. Da je podnosilac prijave:
a. vlasnik objekta sa prebivalištem na adresi objekta za koji podnosi prijavu ili
b. ako podnosilac prijave nije vlasnik, mora da ima prijavu prebivališta na adresi objekta za koji podnosi prijavu i tada je potrebno uz prijavu podneti pisanu saglasnost vlasnika objekta;
2. Da se objekat nalazi na teritoriji grad Užica, da je nastanjen i uz prijavu priložiti kopiju računa za električnu energiju za prethodni mesec (gde se vidi da je potrošnja električne energije u objektu za prethodnih 12 meseci u proseku minimalno 100 kWh mesečno),
3. Da poseduje jedan od sledećih dokaza za stambeni objekat:
a. dokaz o izgradnji objekta pre donošenja propisa o izgradnji,
b. građevinsku dozvolu dobijenu kroz redovan postupak obezbeđenja dozvole,
c. građevinsku dozvolu dobijenu iz postupka legalizacije ili
d. rešenje o ozakonjenju.
4. Da je izmirio dospele obaveze po osnovu poreza na imovinu,
5. Drugi uslovi u skladu sa javnim pozivom za građane.
Ukoliko ima više od jednog vlasnika porodične kuće, potrebno je dostaviti saglasnost ostalih vlasnika prilikom prijave.
Prijava na javni poziv za krajnje korisnike (građane)
A) Dokumentacija koju dostavlja građanin podnosilac prijave pri podnošenju prijave:
1. Potpisan i popunjen Prijavni obrazac za sufinasiranje mera energetske efikasnosti,
2. Fotokopiju lične karte ili očitanu čipovanu ličnu kartu vlasnika ili korisnika objekta,
3. Izvod iz lista nepokretnosti za objekat,
4. Fotokopija Užičke porodične kartice (kartica za porodice sa troje i više dece), i fotokopiju lične karte korisnika kartice,
5. Rešenje odeljenja za urbanizam o odobrenju za izvođenje radova na ugradnji unutrašnje gasne instalacije (za nabavku kotla na gas),
6. Izjava podnosioca prijave o korišćenju sredstva Grada za ovu namenu,
7. Fotokopiju poslednjeg računa za električnu energiju (gde se vidi potrošnja u prethodnih 12 meseci),
8. Predračun/profaktura za opremu bez ugradnje izdatu od privrednih subjekata sa liste direktnih korisnika,
9. I druga dokumenta u skladu sa Javnim pozivom.
B) Dokumentacija koju obezbeđuje Grad:
1. Potvrda o redovnom izmirivanju obaveza po osnovu poreza na imovinu Grada Užica,
2. Potvrda JKP "Gradska toplana Užice" da nema tehničkih mogućnosti za priključenje na gradski toplovod, za vlasnike stanova u stambenim zgradama.
Pravo učešća na javnom pozivu nemaju:
- Domaćinstva koja se greju na ekološki prihvatljive energente (el. energija i pelet).
Kriterijumi za izbor projekata građana (domaćinstva)
Postupak za ocenjivanje pristiglih prijava i izbor korisnika sredstava vrši će se na osnovu liste prioriteta sastavljene bodovanjem prema kriterijumima.
|
Broj bodova |
Korisnici Užičke porodične kartice (porodice sa troje i više dece) |
5 |
Stepen ugroženosti životne sredine |
Broj bodova |
Prva zona |
6 |
Druga zona |
4 |
Treća zona |
2 |
Četvrta zona |
1 |
Korišćenje sredstava Grada Užica za unapređenje EE |
Broj bodova |
Nisu korišćena sredstva |
30 |
Korišćena sredstva |
0 |
PORODIČNE KUĆE |
|
Postojeći način grejanja |
Broj bodova |
Ugalj, lož ulje |
15 |
Drvo, briket |
10 |
|
|
Vrsta grejnog uređaja |
Broj bodova |
Kotao na čvrsto gorivo snage >20kW |
12 |
Etažne peći na čvrsto gorivo snage <20kW |
9 |
Šporet, peć |
6 |
|
|
Postojeće stanje spoljnih zidova |
Broj bodova |
Zid sa fasadnom izolacijom, izolacija debljine ≥8 cm |
15 |
Zid sa fasadnom izolacijom, izolacija debljine ≥ 5 cm |
12 |
|
|
Postojeće tehničke karakteristike spoljne stolarije |
Broj bodova |
PVC, aluminijum ili drvo sa trostrukim termoizolacionim staklom |
15 |
PVC, aluminijum ili drvo sa dvostrukim termoizolacionim staklom |
12 |
Drveni, jednostruki sa vakum staklom (stariji modeli "Jelovica" ili slično) |
9 |
Drveni, dvostruki sa spojenim krilima |
6 |
Drveni, dvostruki sa razmaknutim krilima, široka ili uska kutija |
3 |
STANOVI |
|
Postojeći način grejanja |
Broj bodova |
Ugalj, lož ulje |
15 |
Drvo, briket |
10 |
Postojeće tehničke karakteristike spoljne stolarije |
Broj bodova |
PVC, aluminijum ili drvo sa trostrukim termoizolacionim staklom |
15 |
PVC, aluminijum ili drvo sa dvostrukim termoizolacionim staklom |
12 |
Drveni, jednostruki sa vakum staklom (stariji modeli "Jelovica" ili slično) |
9 |
Drveni, dvostruki sa spojenim krilima |
6 |
Drveni, dvostruki sa razmaknutim krilima, široka ili uska kutija |
3 |
Ukoliko se za grejanje koriste dva ili više različitih energenata, broj bodova se računa kao aritmetička sredina bodova za navedene energente.
Prilikom bodovanja stolarije na objektu na kome se nalazi više vrsta stolarije, bodovaće se prozori čija je ukupna površina najveća.
Ukoliko se dva zahteva na kraju bodovne liste za dodelu sredstava ocene sa istim brojem bodova, sredstva će dobiti podnosilac zahteva sa većim brojem bodova u kriterijumu mere za koju podnosi zahtev, ukoliko i tada broj bodova bude isti prednost imaju stanovnici I stambene zone, II zone, a zatim III zone (prema poreskoj prijavi).
Ocenjivanje, utvrđivanje liste i izbor građana
Ocenjivanje i rangiranje projekata građana vrši se primenom kriterijuma iz člana 25.
Komisija nakon isteka roka za podnošenje zahteva vrši proveru dostavljene dokumentacije i bodovanje podnetih prijava.
Preliminarna lista korisnika sredstava utvrđuje se na osnovu broja dodeljenih bodova i objavljuje na zvaničnom sajtu i oglasnoj tabli Grada Užica.
Lista korisnika sredstava može se formirati bez dodeljivanja bodova, ukoliko se sredstva odobravaju svim podnosiocima prijava za datu meru, a koji ispunjavaju uslove konkursa.
Podnosioci zahteva kojim nije odobrena subvencija, kao i podnosioci koji nisu ispunili uslove konkursa, biće pismeno obavešteni.
Učesnici na Konkursu mogu u roku od 8 dana od dana prijema obaveštenja podneti primedbu Komisiji. Komisija je dužna da u roku od 10 dana od dana prijema, razmotri primedbe i podnosiocu primedbe dostavi pismeni odgovor.
Konačnu Odluku sa listom korisnika za sufinansiranje mera smanjenja zagađenja poreklom iz individualnih izvora na teritoriji grada Užicu za 2025. godinu (u daljem tekstu Odluku) donosi Gradsko veće na predlog Komisije.
Odluka sa listom korisnika se objavljuje na zvaničnoj internet stranici i oglasnoj tabli Grada Užica. Broj korisnika sredstava utvrđenih listom korisnika može se proširiti u zavisnosti od utroška sredstava za svaku meru.
Na osnovu liste izabranih privrednih subjekata, liste korisnika sredstava i dostavljenih predračuna sklapaju se ugovori između privrednih subjekata, Grada Užica i građana, kojim se definišu međusobna prava i obaveze.
Protiv Odluke iz stava 3 ovog člana, učesnik na Konkursu može podneti žalbu Gradskom veću u roku od 8 dana od dana objavljivanja. Odluka Gradskog veća je konačna.
Grad Užice će vršiti prenos sredstava isključivo privrednim subjektima ne građanima, nakon što građanin izvrši uplatu privrednom subjektu svoju obavezu i nakon završetka realizacije mere.
Uslov da se prenesu sredstva privrednom subjektu je potvrda Komisije da su uređaji nabavljeni u skladu sa dostavljenim predračunom i uslovima Javnog poziva.
Grad Užice će vršiti prenos sredstava izabranim privrednim subjektima u skladu sa zaključenim ugovorom.
Građani će snositi troškove ugradnje uređaja.
Kontrolu izvršenja ugovorenih obaveza izvršiće Komisija u drugom terenskom obilasku.
Ukoliko Korisnik sredstava nije sredstva namenski utrošio, ili uređaji i oprema nisu nabavljeni u skladu sa uslovima javnog poziva, JLS neće uplatiti sredstva dodeljena odlukom o dodeli bespovratnih sredstava.
Ukoliko iz nekog razloga građanin ne može da realizuje nabavku od odabranog privrednog subjekta, ima pravo da izvrši nabavku od drugog privrednog subjekta sa liste i da o tome, pre realizacije nabavke, obavesti Komisiju i dostavi joj novu profakturu/predračun, s tim da iznos ne može biti veći od odobrenog.
V PRAĆENJE REALIZACIJE MERA ENERGETSKE SANACIJE
Komisija priprema Završni izveštaj o sprovedenom projektu smanjenja zagađenja vazduha i dostavlja ga Ministarstvu.
Javnost se informiše o realizaciji projekta smanjenja zagađenja vazduha preko lokalnih medija.
Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na projektu smanjenja zagađenja vazduha dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.
Podaci i akti koje Komisija objavljuju na zvaničnoj internet stranici Grada, i na oglasnoj tabli Grada.
Nadležna gradska uprava ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja projekta smanjenja zagađenja vazduha u skladu sa važećim propisima.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Užica".