UREDBA
O UTVRĐIVANJU OPŠTEG PLANA ZA ODBRANU OD POPLAVA

("Sl. glasnik RS", br. 70/2025)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Opšti plan za odbranu od poplava, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Mere koje se moraju preduzeti preventivno i u periodu nailaska velikih voda (spoljnih i unutrašnjih) i nagomilavanja leda na vodotoku, način institucionalnog organizovanja odbrane od poplava, dužnosti, odgovornosti i ovlašćenja rukovodilaca odbrane, institucija i drugih lica nadležnih za odbranu od poplava, način osmatranja i evidentiranja podataka, sadržaj i način dostavljanja hidroloških i meteoroloških podataka i prognoza, obaveštenja i drugi podaci utvrđeni su opštim planom iz člana 1. ove uredbe.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a važi šest godina od dana stupanja na snagu.

 

OPŠTI PLAN ZA ODBRANU OD POPLAVA

1. Uvodne odredbe

Odbrana od poplava, usled nailaska velikih voda (spoljnih i unutrašnjih) i nagomilanja leda, organizuje se i sprovodi na vodnim područjima Republike Srbije, u skladu sa Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10, 93/12, 101/16, 95/18 i 95/18 - dr. zakon), Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju u vanrednim situacijama ("Službeni glasnik RS", broj 87/18), Zakonom o potvrđivanju Konvencije između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Vlade Rumunije o eksploataciji i održavanju hidroenergetskih i plovidbenih sistema "Đerdap I" i "Đerdap II", sa prilozima ("Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 7/98), Strategijom upravljanja vodama na teritoriji Republike Srbije do 2034. godine ("Službeni glasnik RS", broj 3/17 - u daljem tekstu: Strategija), međudržavnim sporazumima o bilateralnoj saradnji, Opštim planom za odbranu od poplava (u daljem tekstu: opšti plan), godišnjim operativnim planom za odbranu od poplava za vode I reda i unutrašnje vode (u daljem tekstu: republički operativni plan) i godišnjim operativnim planovima za odbranu od poplava za vode II reda (u daljem tekstu: lokalni operativni planovi).

Radi zaštite područja ugroženih poplavama (u daljem tekstu: poplavna područja) donosi se opšti plan za vode I i II reda i za unutrašnje vode.

2. Teritorijalna organizacija odbrane od poplava

Organizacija i sprovođenje odbrane od poplava određeni su u republičkom operativnom planu i ostvaruju se na vodnim područjima, vodnim jedinicama, sektorima i deonicama, melioracionim područjima i hidromelioracionim sistemima u cilju zaštite štićenih poplavnih područja.

Poplavno područje može biti štićeno (sa izgrađenim sistemom zaštite od poplava) i neštićeno (bez izgrađenog sistema zaštite od poplava).

Stepen zaštite štićenih poplavnih područja utvrđuje se na osnovu ugroženosti stanovništva, materijalnih dobara i infrastrukture, a u skladu sa Strategijom. Zavisno od izgrađenosti zaštitnih sistema, određuje se zaštitni status: zatvorena kaseta, otvorena kaseta, uslovno zatvorena kaseta i regulaciono područje.

Vodne jedinice su osnovne teritorijalne jedinice za obavljanje operativnih poslova u upravljanju vodama, a naročito u održavanju vodnih objekata i sprovođenju odbrana od poplava.

Sektori obuhvataju deonice odbrane i u okviru njih ostvaruje se operativna organizacija i sprovođenje odbrane od poplava na štićenim poplavnim područjima.

Deonice čine odbrambene linije - sistemi zaštitnih i regulacionih vodnih objekata i brane sa akumulacijama, kojima se od poplava štite štićena poplavna područja i na kojima se ostvaruje operativna organizacija i sprovođenje odbrane od poplava.

Hidromelioracione sisteme čine vodotoci i vodni objekti kojima se reguliše vodni režim u cilju zaštite od štetnog dejstva unutrašnjih voda - odvodnjavanje.

Na hidromelioracionim sistemima se operativno organizuje i sprovodi odbrana od poplava od unutrašnjih voda.

3. Organizovanje odbrane od poplava

Odbranu od poplava na vodama I reda i na sistemima za odvodnjavanje u javnoj svojini organizuje Javno vodoprivredno preduzeće, na teritoriji Republike Srbije, osim teritorije AP Vojvodine i Javno vodoprivredno preduzeće "Vode Vojvodine", Novi Sad, na teritoriji AP Vojvodine, u skladu sa Zakonom o vodama, opštim planom i republičkim operativnim planom, i sprovodi uz angažovanje Republičkog hidrometeorološkog zavoda (u daljem tekstu: Zavod) i preduzeća kojima je povereno održavanje zaštitnih sistema (u daljem tekstu: teritorijalno nadležno preduzeće).

Javno vodoprivredno preduzeće, "Srbijavode", Beograd i Javno vodoprivredno preduzeće "Vode Vojvodine", Novi Sad, (u daljem tekstu: javno vodoprivredno preduzeće) u toku odbrane od poplava, može da angažuje druge subjekte određene republičkim operativnim planom, i to:

1) pravna lica kojima se nalogom poverava hitno izvršenje mera, intervencija i hitnih radova na kritičnim lokacijama i deonicama (u daljem tekstu specijalizovano pravno lice);

2) pravna lica kojima se nalogom poverava hitno izvršenje terenskih istražnih radova, hidrološko-hidrauličkih analiza poplavnih talasa, analiza oštećenja zaštitnih vodnih objekata i proračuna za ocenu stanja zaštitnih sistema i izradu predloga hitnih rešenja i radova za otklanjanje štetnih posledica poplavnog talasa (u daljem tekstu: pravno lice zaduženo za hitne istražne radove i analize).

Odbranu od poplava na vodama II reda organizuje i sprovodi jedinica lokalne samouprave na svojoj teritoriji, u skladu Zakonom o vodama, sa opštim planom, republičkim operativnim planom, lokalnim operativnim planom i propisima kojima se uređuje zaštita i spasavanje i vanredne situacije.

Pravno i fizičko lice čija je imovina i infrastruktura ugrožena poplavama odgovorno je za sprovođenje mera odbrane od poplava u cilju zaštite ugrožene imovine.

4. Preventivne mere, aktivnosti, radovi i izveštavanje o stanju i spremnosti za odbranu od poplava

a) Preventivne mere, aktivnosti i radovi

Van perioda odbrane od poplave, sprovode se preventivne mere i radovi u cilju pripreme za sprovođenje odbrane od poplava, kao i mere, aktivnosti i radovi za unapređenje zaštite od poplava.

Ministarstvo nadležno za poslove vodoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) je dužno da:

1) pripremi:

(1) opšti plan,

(2) plan upravljanja rizicima od poplava za teritoriju Republike Srbije,

(3) godišnji program upravljanja vodama;

2) donese republički operativni plan za narednu godinu do 31. decembra tekuće godine;

3) preispita, a po potrebi ažurira preliminarnu procenu rizika od poplava za teritoriju Republike Srbije po isteku šest godina od dana njene izrade;

4) koordinira aktivnosti na unapređenju vodne delatnosti uređenja vodotoka i zaštite od štetnog dejstva voda na jedinstvenom vodnom prostoru Republike Srbije, radi obezbeđenja integralnog upravljanja odbranom od poplava;

5) vrši inspekcijski nadzor nad sprovođenjem odredaba Zakona o vodama i podzakonskih akata donetih na osnovu tog zakona koje se odnose na uređenje vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda na teritoriji Republike Srbije, osim teritorije autonomne pokrajine;

6) organizuje izvršavanje obaveza vezanih za uređenje vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda iz međudržavnih sporazuma o bilateralnoj saradnji.

Nadležni organ autonomne pokrajine je dužan da:

1) predloži donošenje plana upravljanja rizicima od poplava za vodna područja na teritoriji autonomne pokrajine;

2) donese godišnji program upravljanja vodama;

3) koordinira sa Ministarstvom aktivnosti na unapređenju vodne delatnosti uređenja vodotoka i zaštite od štetnog dejstva voda, radi obezbeđenja integralnog upravljanja odbranom od poplava;

4) vrši inspekcijski nadzor nad sprovođenjem odredaba Zakona o vodama i podzakonskih akata donetih na osnovu tog zakona koje se odnose na uređenje vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda na teritoriji autonomne pokrajine.

Javno vodoprivredno preduzeće je dužno da:

1) donese godišnji program poslovanja u zakonom utvrđenom roku;

2) realizuje radove iz godišnjeg programa poslovanja na uređenju vodotoka i zaštiti od štetnog dejstva voda, kao i ostale radove od značaja za ovu vodnu delatnost, u obimu raspoloživih sredstava iz godišnjeg programa upravljanja vodama, po definisanim prioritetima;

3) do 15. oktobra tekuće godine pripremi ažurne podatke za donošenje republičkog operativnog plana za narednu godinu;

4) uspostavi i redovno inovira registre vodnih objekata za uređenje vodotoka, vodnih objekata za zaštitu od poplava, erozije i bujica, vodnih objekata za odvodnjavanje i vodnih objekata za monitoring kojima upravljaju;

5) izradi i godišnje novelira elaborate za redovno održavanje vodnih objekata;

6) izradi i redovno inovira:

(1) dokumentaciju za odbranu od poplava sa tehničkim uputstvima za rad u toku odbrane od poplava,

(2) bazu podataka o vodnim objektima za uređenje vodotoka, vodnim objektima za zaštitu od poplava, erozije i bujica i vodnim objektima za odvodnjavanje, za potrebe njihovog redovnog investicionog održavanja;

7) organizuje vođenje baze podataka za ažuriranje preliminarne procene rizika od poplava;

8) izradi karte ugroženosti i karte rizika od poplava za poplavna područja na kojima postoje ili se mogu javiti značajni rizici od poplava;

9) pripremi planove upravljanja rizicima od poplava za vodna područja ili delove vodnih područja iz svoje nadležnosti;

10) izvršava poslove i zadatke vezane za uređenje vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda iz međudržavnih sporazuma o bilateralnoj saradnji, poverene od strane Ministarstva;

11) obezbedi potrebnu opremljenost ljudstva, popunu magacina alatom, opremom i materijalom za odbranu od poplava;

12) izradi izveštaj o stanju zaštitnih vodnih objekata, vodnih objekata za odvodnjavanje i pripadajuće opreme sa predlogom potrebnih radova na održavanju njihove funkcionalnosti i izveštaj o stanju raspoloživog alata, opreme i materijala za odbranu od poplava sa predlogom potrebne dopune, na osnovu izveštaja odgovornih lica;

13) organizuje vežbe /simulacije odbrane od poplava na odabranom lokalitetu, najmanje jednom godišnje;

14) nadležnom organu jedinice lokalne samouprave pruži potrebna uputstva i razjašnjenja u vezi izrade lokalnog operativnog plana i stavi na uvid raspoložive informacije, podatke i tehničku dokumentaciju u vezi uređenja vodotoka i zaštite od štetnog dejstva voda koji se odnose na teritoriju jedinice lokalne samouprave, kao i raspoloživu dokumentaciju u vezi upravljanja rizicima od poplava, i to: rezultate preliminarne procene rizika od poplava, karte ugroženosti i karte rizika od poplava i plan upravljanja rizikom od poplava.

Specijalizovano pravno lice, u smislu ovog plana, je pravno lice koje se stara o regulisanju vodotoka uz upotrebu specijalne opreme, plovnih objekata i mehanizacije koja služi i za poslove sprovođenja odbrane od poplava od velikih voda i nagomilavanja leda kao i za radove koji se vrše sa vode.

Specijalizovano pravno lice je dužno da obezbedi potpunu pripravnost raspoložive mehanizacije, opreme i materijala i alata za izvršenje mera, intervencija i hitnih radova na kritičnim lokacijama i deonicama.

Zavod je dužan da:

1) dostavlja hidrološke i meteorološke podatke i prognoze svakodnevno, a orijentacione izglede vremena i hidrološke situacije početkom meseca sa korekcijom sredinom meseca Ministarstvu, javnim vodoprivrednim preduzećima, Operativnom centru sektora za vanredne situacije, organu državne uprave nadležnom za vanredne situacije i nadležnoj upravi Ministarstva odbrane;

2) do 15. oktobra tekuće godine pripremi ažurne podatke za donošenje republičkog operativnog plana za narednu godinu;

3) na zahtev nadležnog organa jedinice lokalne samouprave dostavi sve raspoložive podatke za potrebe izrade lokalnog operativnog plana;

4) usavršava hidrometeorološki prognostički sistem, kao i sistem za prognozu leda;

5) širi mrežu automatskih hidroloških i meteoroloških stanica sa dostavom podataka u realnom vremenu;

6) na zahtev javnog vodoprivrednog preduzeća dostavi sve raspoložive podatke za potrebe izvršenja preventivnih mera, radova i aktivnosti u cilju odbrane od poplava.

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave je dužan da:

1) od nadležnog javnog vodoprivrednog preduzeća pribavi informacije, podatke i dokumentaciju u vezi uređenja vodotoka i zaštite od štetnog dejstva voda, kao i dokumentaciju u vezi upravljanja rizicima od poplava koja se odnosi na teritoriju jedinice lokalne samouprave i da ih ugradi u lokalni operativni plan;

2) donese lokalni operativni plan u skladu sa Zakonom o vodama i republičkim operativnim planom koji sadrži preventivni i operativni deo. Preventivni deo lokalnog operativnog plana naročito sadrži: organizaciju odbrane od poplava i evidentiranje poplavnih događaja za potrebe izrade preliminarne procene rizika od poplava, godišnji izveštaj o stanju i funkcionalnosti zaštitnih vodnih objekata sa predlogom mera i prioritetnim radovima, pregled raspoložive mehanizacije, pregled opreme i materijala za odbranu od poplava, izveštaj o realizovanim merama i radovima u prethodnoj godini i evidenciju pojava i radova koji mogu da utiču na promenu stanja erozije i bujica. Operativni deo lokalnog operativnog plana naročito sadrži: izvod iz operativnog plana za vode I reda na teritoriji jedinice lokalne samouprave, neštićena poplavna područja i štićena poplavna područja sa zaštitnim vodnim objektima, ugroženim objektima i utvrđenim kriterijumima za proglašenje redovne i vanredne odbrane od poplava, pravna lica koja učestvuju u odbrani od poplava i njihove dužnosti, imena rukovodilaca i ostalih subjekata sa kontakt podacima i grafički prilog teritorije jedinice lokalne samouprave sa hidrografijom i ucrtanim zaštitnim vodnim objektima;

3) donese godišnji program mera i radova na smanjenju rizika od poplava koji obuhvata: održavanje i sanaciju zaštitnih vodnih objekata na vodama II reda, održavanje vodotokova iz lokalnog operativnog plana, radove na rekonstrukciji postojećih i izgradnji novih zaštitnih objekata na vodama II reda i objekata za odvodnjavanje i raspoloživa finansijska sredstva za te namene.

b) Izveštavanje o stanju i spremnosti za odbranu od poplava

Sektorski rukovodilac sa deoničnim rukovodiocima, odnosno rukovodilac hidromelioracionog sistema dužan je da dva puta godišnje van perioda odbrane od poplava izvrši pregled vodnih objekata u okviru svog sektora, odnosno hidromelioracionog sistema, i da o njihovom stanju podnese pisani izveštaj pomoćniku rukovodioca na vodnom, odnosno melioracionom području, najkasnije do 15. septembra tekuće godine.

Pomoćnici rukovodioca na vodnom, odnosno melioracionom području dužni su da najmanje jednom godišnje, zajedno sa sektorskim i deoničnim rukovodiocima, odnosno rukovodiocima hidromelioracionih sistema izvrše pregled stanja zaštitnih sistema, pregled tehničke opremljenosti teritorijalno nadležnog preduzeća (stanje mehanizacije, opreme, alata i materijala za odbranu od poplava, pregled stanja objekata za smeštaj istih). Pisani izveštaj o stanju zaštitnih sistema i spremnosti za odbranu od poplava dostavlja se rukovodiocu na vodnom, odnosno melioracionom području najkasnije do 1. oktobra tekuće godine.

Pomoćnik rukovodioca na vodnom području, odnosno melioracionom području i pomoćnik za angažovanje specijalizovanih preduzeća, dužan je da najmanje jednom godišnje, zajedno sa pomoćnicima rukovodioca na vodnom, odnosno melioracionom području, sektorskim i deoničnim rukovodiocima, odnosno rukovodiocima hidromelioracionih sistema izvrši pregled tehničke opremljenosti teritorijalno nadležnih i specijalizovanih ravnih lica. Pisani izveštaj o stanju tehničke opremljenosti, dostavlja se rukovodiocu na vodnom, odnosno melioracionom području i glavnom rukovodiocu odbrane, najkasnije do 1. oktobra tekuće godine. Izveštaj sadrži i informaciju o utrošenim sredstvima, plan i dinamiku popune.

Izveštaji rukovodilaca (iz teritorijalno nadležnog preduzeća i iz javnog vodoprivrednog preduzeća) obavezno sadrže i predlog potrebnih radova i mera za postizanje funkcionalnosti zaštitnih sistema, kao i predloge za postizanje potrebne tehničke opremljenosti.

Rukovodilac na vodnom, odnosno melioracionom području dužan je da, na osnovu pisanih izveštaja svojih pomoćnika, podnese glavnom rukovodiocu pisani izveštaj o stanju zaštitnih sistema i stanju tehničke opremljenosti, najkasnije do 15. oktobra tekuće godine. Izveštaj sadrži i predlog potrebnih radova na održavanju funkcionalnosti zaštitnih sistema, redosled prioriteta, kao i predlog za unapređenje tehničke opremljenosti, za postizanje potrebne spremnosti za odbranu od poplava.

Glavni rukovodilac odbrane je dužan da, na osnovu dostavljenih pisanih izveštaja rukovodioca na vodnom području i rukovodioca na melioracionom području, sačini godišnji izveštaj o stanju zaštitnih sistema, predlog potrebnih radova na održavanju i unapređenju funkcionalnosti zaštitnih sistema i tehničke opremljenosti, sa redosledom prioriteta, njihove realizacije za godišnji program poslovanja javnog vodoprivrednog preduzeća za narednu godinu.

Ovi izveštaji se dostavljaju glavnom koordinatoru i koordinatoru najkasnije do 31. oktobra tekuće godine.

Glavni rukovodilac, na predlog rukovodioca na vodnom, odnosno melioracionom području, može zahtevati izradu vanrednog izveštaja o stanju zaštitnih sistema i opreme.

5. Koordinacija i rukovođenje odbranom od poplava

a) Koordinacija odbrane od poplava

Za koordinaciju odbrane od poplava na jedinstvenom vodnom prostoru Republike Srbije zadužen je glavni koordinator odbrane od poplava (u daljem tekstu: glavni koordinator). Rukovodilac organa uprave u sastavu Ministarstva je glavni koordinator po položaju. Glavni koordinator ima pomoćnike.

Za koordinaciju odbrane od poplava za teritoriju autonomne pokrajine zadužen je koordinator odbrane od poplava (u daljem tekstu: koordinator). Rukovodilac organa uprave autonomne pokrajine nadležnog za poslove vodoprivrede je koordinator po položaju. Koordinator ima pomoćnika.

Za koordinaciju odbrane od poplava za teritoriju jedinice lokalne samouprave zaduženo je lice određeno lokalnim operativnim planom.

b) Rukovođenje odbranom od poplava

Odbranom od poplava na vodama I reda i sistemima za odvodnjavanje u javnoj svojini usled nailaska velikih voda i povišenih vodostaja usled nagomilavanja leda, na osnovu ovlašćenja utvrđenih ovim planom, rukovode lica koja su imenovana u republičkom operativnom planu:

1) na vodnim područjima na teritoriji za koju je osnovano javno vodoprivredno preduzeće odbranom od poplava rukovodi glavni rukovodilac odbrane od poplava (u daljem tekstu: glavni rukovodilac). Direktor javnog vodoprivrednog preduzeća je glavni rukovodilac po položaju, koji ima zamenike, i to: zamenika za odbranu od poplava od spoljnih voda i zamenika za odbranu od poplava od unutrašnjih voda;

2) na vodnom području, odbranom rukovodi rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području (u daljem tekstu: rukovodilac na vodnom području), koji ima zamenike i pomoćnike. Rukovodilac na vodnom području je lice iz reda zaposlenih u javnom vodoprivrednom preduzeću;

3) na sektoru, odbranom rukovodi sektorski rukovodilac odbrane od poplava (u daljem tekstu: sektorski rukovodilac), koji ima zamenike. Sektorski rukovodilac je lice iz reda zaposlenih u teritorijalno nadležnom preduzeću;

4) na deonicama, odbranom rukovodi deonični rukovodilac odbrane od poplava (u daljem tekstu: deonični rukovodilac), koji ima zamenike. Deonični rukovodilac je lice iz reda zaposlenih u teritorijalno nadležnom preduzeću.

Odbranom od poplava od unutrašnjih voda, na sistemima za odvodnjavanje u javnoj svojini, rukovode:

1) na melioracionom području odbranom rukovodi rukovodilac odbrane od poplava na melioracionom području (u daljem tekstu: rukovodilac na melioracionom području), koji ima zamenika i pomoćnike. Rukovodilac na melioracionom području je lice iz reda zaposlenih u javnom vodoprivrednom preduzeću;

2) na hidromelioracionom sistemu za odvodnjavanje u javnoj svojini odbranom rukovodi rukovodilac hidromelioracionog sistema koji ima zamenika. Rukovodilac hidromelioracionog sistema je lice iz reda zaposlenih u teritorijalno nadležnom preduzeću.

Odbranom od poplava na vodama II reda rukovodi lice određeno lokalnim operativnim planom, u skladu sa opštim planom. Zaštitom i spasavanjem rukovodi štab za vanredne situacije u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita i spasavanje i vanredne situacije.

Zamenici rukovodioca odbrane od poplava, zamenjuju rukovodioce u slučaju njihove odsutnosti, sprečenosti i pri višesmenskom radu tokom sprovođenja odbrane od poplava, kao i po nalogu rukovodioca, sa svim ovlašćenjima, dužnostima i odgovornostima rukovodioca.

6. Faze odbrane od poplava i vanredna situacija

a) Kriterijumi za proglašenje odbrane od spoljnih i unutrašnjih voda i nagomilavanja leda

Odbrana od poplava, usled nailaska velikih voda (spoljnih i unutrašnjih) i usled nagomilavanja leda, organizuje se i sprovodi, u zavisnosti od stepena opasnosti, prema sledećim fazama: redovna i vanredna odbrana od poplava.

Redovna odbrana od poplava od spoljnih voda na vodama I reda proglašava se na rečnoj deonici kada vodostaj na merodavnoj vodomernoj stanici ili drugom mernom mestu dostigne nivo redovne odbrane utvrđen u kriterijumima za uvođenje mera odbrane od poplava iz republičkog operativnog plana, a očekuje se dalji porast vodostaja ili kada su zaštitni vodni objekti ugroženi usled dugotrajno visokih vodostaja.

Vanredna odbrana od poplava od spoljnih voda na vodama I reda proglašava se na rečnoj deonici kada vodostaj na merodavnoj vodomernoj stanici ili drugom mernom mestu dostigne nivo vanredne odbrane utvrđen u kriterijumima za uvođenje mera odbrane od poplava iz republičkog operativnog plana, a očekuje se dalji porast vodostaja ili kada su zaštitni vodni objekti ugroženi usled dugotrajno visokih vodostaja.

Na vodama I reda bujičnog karaktera, kada vodostaj na merodavnoj vodomernoj stanici ili drugom mernom mestu dostigne nivo redovne odbrane utvrđen u kriterijumima za uvođenje mera odbrane od poplava iz republičkog operativnog plana, a očekuje se dalji porast vodostaja ili kada su zaštitni vodni objekti ugroženi, proglašava se vanredna odbrana od poplava od spoljnih voda.

Odbrana od poplava usled nagomilavanja leda proglašava se ukoliko se usled stvaranja, pokretanja i nagomilavanja leda na vodotoku ugroženi vodni i infrastrukturni objekti na vodotoku i priobalje. Faze odbrane od leda (redovna, vanredna) utvrđene su u republičkom operativnom planu po vodotokovima, u zavisnosti od procenta pokrivenosti vodene površine, uslova pokretanja i nagomilavanja leda.

Operativno sprovođenje odbrane od poplava usled nagomilavanja leda se vrši angažovanjem ledolomaca, miniranjem ili na drugi odgovarajući način sa ciljem da se obezbedi kontinuitet pronosa leda duž vodotoka, spreči stvaranje barijera i nagomilavanja leda u vodotoku i zaštite vodnih objekata. Odbrana od poplava usled nagomilavanja leda vrši se i na zaštitnim vodnim objektima za odbranu od poplava.

Odbrana od poplava (redovna i vanredna) od unutrašnjih voda proglašava se na hidromelioracionom sistemu za odvodnjavanje u javnoj svojini u zavisnosti od ostvarenih uslova po bar jednom od četiri merodavna kriterijuma koji se definišu u republičkom operativnom planu.

Na vodama II reda, redovna, odnosno vanredna odbrana od poplava proglašava se na deonicama na kojima postoje izgrađeni zaštitni i regulacioni vodni objekti, po ispunjenju utvrđenih kriterijuma za proglašenje redovne, odnosno vanredne odbrane od poplava iz lokalnog operativnog plana.

Vanredna odbrana od poplava se proglašava i izvan ugroženih područja koja nisu štićena, u cilju zaštite ljudskih života, materijalnih dobara i infrastrukture, usled nepovoljnih hidroloških i meteoroloških uslova.

b) Proglašenje i ukidanje odbrane od poplava

Odbranu od poplava od spoljnih voda i nagomilavanja leda na vodama I reda po fazama proglašava i ukida naredbom rukovodilac na vodnom području, na predlog sektorskog rukovodioca i/ili pomoćnika rukovodioca, a u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim republičkim operativnim planom.

Sektorski rukovodilac i/ili pomoćnik rukovodioca je dužan da obavesti rukovodioca na vodnom području o stanju zaštitnih vodnih objekata.

Rukovodilac za hidrološke prognoze o hidrološkim i meteorološkim uslovima, koji bi zahtevali proglašenje odbrane od poplava od spoljnih voda i nagomilavanja leda na vodama I reda pre dostizanja kriterijuma utvrđenih republičkim operativnim planom je dužan da obavesti rukovodioca na vodnom području.

Rukovodilac na vodnom području može da, na predlog svog pomoćnika ili sektorskog rukovodioca, na vodama I reda proglasi pojedinu fazu odbrane od poplava od spoljnih voda i nagomilavanja leda i pre nego što nastupe kriterijumi utvrđeni republičkim operativnim planom, ako zaključi da stanje vodnih objekata i hidrološke i meteorološke prilike to dozvoljavaju.

Odbranu od poplava od unutrašnjih voda na hidromelioracionim sistemima za odvodnjavanje u javnoj svojini, po fazama proglašava i ukida naredbom, rukovodilac na melioracionom području, na predlog rukovodioca hidromelioracionog sistema ili pomoćnika rukovodioca melioracionog područja, a u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim republičkim operativnim planom.

Naredba o proglašenju i ukidanju odbrane od poplava na vodama I reda i sistemima zaštite od unutrašnjih voda u javnoj svojini, dostavlja se nadležnom preduzeću koje sprovodi odbranu od poplava, odnosno sektorskim rukovodiocima, rukovodiocima hidromelioracionih sistema, glavnim rukovodiocima, glavnom koordinatoru i koordinatoru, Zavodu i Operativnom centru sektora za vanredne situacije koji dostavlja nadležnom štabu za vanredne situacije. Po potrebi, nadležnim organima susednih država se dostavlja obaveštenje o sprovođenju odbrane od poplava.

Naredba iz stava 6. ovog pododeljka naročito sadrži: broj, datum, čas, vodnu jedinicu, naziv vodotoka, vodni objekat iz republičkog operativnog plana, hidrološku stanicu, vodostaj i/ili kriterijum za proglašenje i fazu odbrane od poplava.

Redovnu, odnosno vanrednu odbranu od poplava na vodama II reda na kojima se sprovodi odbrana od poplava, proglašava i ukida lice određeno lokalnim operativnim planom.

v) Potreba za proglašenje vanredne situacije

Na vodama I reda kada vodostaj na merodavnoj vodomernoj stanici ili drugom mernom mestu dostigne kritični vodostaj (vodostaj za koji je zaštitni sistem dimenzionisan i izgrađen) ili kritičnu (najnižu) kotu zaštitnog sistema koji su utvrđeni u kriterijumima za uvođenje mera odbrane od poplava iz republičkog operativnog plana, a postoji opasnost da najavljena hidrološka situacija znatno prevaziđe uslove vanredne odbrane od poplava, tj očekuje se dalji porast vodostaja ili nagomilavanja leda i pojava ledenih barijera, postoji potreba proglašenja vanredne situacije usled poplava od spoljnih voda, odnosno nagomilavanja leda.

Kada je ispunjen jedan od uslova po kriterijumima iz republičkog operativnog plana, uz istovremeno pogoršanje režima unutrašnjih voda i postojanje opasnosti od direktnog plavljenja naselja i infrastrukturnih objekata, postoji potreba proglašenja vanredne situacije usled poplava od unutrašnjih voda.

Ukoliko stanje zaštitnih vodnih objekata i ljudski i materijalni resursi nisu dovoljni za efikasnu odbranu od poplava, glavni rukovodilac je u obavezi da o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava od spoljnih voda, odnosno nagomilavanja leda ili unutrašnjih voda, obavesti glavnog koordinatora, koordinatora, nadležni štab za vanredne situacije i nadležnu službu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita i spasavanje i vanredne situacije.

O potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava na vodama II reda na teritoriji jedinice lokalne samouprave, lice zaduženo lokalnim operativnim planom za odbranu od poplava obaveštava nadležni štab za vanredne situacije i nadležnu službu u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita i spasavanje i vanredne situacije.

7. Ovlašćenja i dužnosti lica koja koordiniraju odbranu od poplava

Glavni koordinator za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:

1) prati sprovođenje odbrane od poplava na teritoriji Republike Srbije u saradnji sa koordinatorom i glavnim rukovodiocima;

2) koordinira preduzimanje mera i radova u cilju integralnog sprovođenja odbrane od poplava i sinhronizacije odbrane od leda na teritoriji Republike Srbije;

3) organizuje, u slučaju potrebe, međusobnu pomoć javnih vodoprivrednih preduzeća;

4) koordinira u potrebnoj meri, saradnju sa rukovodstvima odbrane od poplave susednih država;

5) koordinira izvršenje međudržavnih obaveza koje se odnose na odbranu od poplava sa glavnim rukovodiocima;

6) na predlog glavnog rukovodioca, obaveštava ministra o potrebi:

(1) izvršenja hitnih intervencija u toku odbrane od poplava i hitnih radova na otklanjanju štetnih posledica poplava na vodnim objektima i koritu za veliku vodu neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava, za teritoriju Republike Srbije, osim teritorije autonomne pokrajine,

(2) privremene zabrane drumskog, železničkog ili vodnog saobraćaja u slučaju opasnosti od poplava.

Pomoćnik glavnog koordinatora za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:

1) objedinjuje informacije o sprovođenju odbrane od poplava na teritoriji Republike Srbije;

2) objedinjuje zahteve glavnih rukovodioca o dodatnim potrebama u ljudstvu, opremi i mehanizaciji u cilju realizovanja međusobne pomoći javnih vodoprivrednih preduzeća;

3) objedinjuje relevantne informacije o odbrani od poplava iz susednih država;

4) izvršava naloge glavnog koordinatora.

Koordinator za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:

1) prati sprovođenje odbrane od poplava na teritoriji za koju je nadležan u saradnji sa glavnim rukovodiocem i glavnim koordinatorom;

2) u saradnji sa glavnim koordinatorom organizuje, po potrebi, međusobnu pomoć javnih vodoprivrednih preduzeća;

3) na predlog glavnog rukovodioca, obaveštava glavnog koordinatora o potrebi izvršenja hitnih radova na otklanjanju štetnih posledica poplava na vodnim objektima i koritu za veliku vodu neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava, za teritoriju autonomne pokrajine.

Pomoćnik koordinatora za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:

1) objedinjuje informacije o sprovođenju odbrane od poplava na teritoriji za koju je nadležan;

2) izvršava naloge koordinatora.

Lice zaduženo za koordinaciju odbrane od poplava, određeno lokalnim operativnim planom, za teritoriju jedinice lokalne samouprave je, za vreme odbrane od poplava na svojoj teritoriji, dužno da neprekidno razmenjuje informacije od značaja za integralno upravljanje odbranom od poplava na vodama II reda sa javnim vodoprivrednim preduzećem nadležnim za sprovođenje odbrane od poplava na vodama I reda na teritoriji jedinice lokalne samouprave.

8. Dužnosti, odgovornosti i ovlašćenja lica koja rukovode odbranom od poplava i izveštavanje o sprovedenoj odbrani od poplava

a) Dužnosti, odgovornosti i ovlašćenja lica koja rukovode odbranom od poplava na vodama I reda i sistemima za zaštitu od štetnog dejstva od unutrašnjih voda u javnoj svojini

Glavni rukovodilac za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:

1) organizuje:

(1) rad svojih zamenika,

(2) učešće svih subjekata iz republičkog operativnog plana tokom redovne i vanredne odbrane od poplava,

(3) preduzimanje mera i radova u cilju integralnog sprovođenja odbrane od poplava i sinhronizacije odbrane od leda na teritoriji za koju je nadležan,

(4) u slučaju potrebe, međusobnu pomoć preduzeća koja sprovode odbranu od poplava sa vodnih područja,

(5) izradu objedinjenog dnevnog biltena o sprovođenju odbrane od poplava za spoljne vode i led i za unutrašnje vode i njegovo svakodnevno dostavljanje koordinatoru, glavnom koordinatoru, Operativnom centru sektora za vanredne situacije i nadležnoj službi, u skladu sa propisima kojima se uređuju vanredne situacije, do 12.00 časova,

(6) izvršenje međudržavnih obaveza koje se odnose na odbranu od poplava;

2) na predlog rukovodioca na vodnom području izdaje nalog:

(1) o probijanju nasipa i kontrolisanom plavljenju i o tome obaveštava glavnog koordinatora, koordinatora, glavne rukovodioce susednih vodnih područja, nadležni štab za vanredne situacije i nadležnu službu, u skladu sa zakonom kojim se uređuju vanredne situacije,

(2) za pretpražnjenje akumulacije radi prihvatanja i ublažavanja talasa, odnosno pogonske uslove za ispuštanje vode u akumulacije,

(3) za prilagođenje režima rada akumulacije u stanju zaštitnih sistema radi sprečavanja njihovih prodora,

(4) za izvođenje interventnih radova u toku odbrane od poplava ukoliko je potrebno;

3) obaveštava:

(1) glavnog koordinatora, odnosno koordinatora o hitnim intervencijama u toku odbrane od poplava i hitnim radovima na otklanjanju štetnih posledica poplava na vodnim objektima i koritu za veliku vodu, neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava,

(2) koordinatora i glavnog koordinatora o dodatnim potrebama u ljudstvu, opremi i mehanizaciji u cilju obezbeđivanja pomoći drugog javnog vodoprivrednog preduzeća,

(3) koordinatora, glavnog koordinatora i nadležni štab za vanredne situacije i nadležnu službu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita i spasavanje i vanredne situacije, o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava,

(4) javnost o sprovođenju odbrane od poplava na teritoriji za koju je nadležan;

4) sarađuje, u potrebnoj meri, sa:

(1) glavnim rukovodiocem na teritoriji sa kojom se graniči teritorija za koju je nadležan,

(2) rukovodstvima odbrane od poplava susednih država;

5) predlaže koordinatoru i glavnom koordinatoru privremenu zabranu drumskog, železničkog ili vodnog saobraćaja u slučaju opasnosti od poplava;

6) određuje stručna lica koja će biti ukrcana na ledolomce u skladu sa republičkim operativnim planom;

7) obezbeđuje saradnju sa nadležnim organom zaduženim za miniranje leda u skladu sa ovim i republičkim operativnim planom.

Rukovodilac na vodnom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava glavnog rukovodioca:

1) organizuje rad svojih pomoćnika, sektorskih rukovodioca i rukovodioca drugih preduzeća koja učestvuju u odbrani od poplava na vodnom području;

2) analizira hidrološke i meteorološke podatke i prognoze i kretanja vodostaja i ledenih pojava;

3) proglašava i ukida odbranu od poplava od spoljnih voda i leda po fazama u skladu sa kriterijumima utvrđenih ovim i republičkim operativnim planom, na predlog svojih pomoćnika, odnosno sektorskih rukovodioca;

4) izdaje nalog za preduzimanje mera i radova na odbrani od poplava od spoljnih voda i leda i hitnih radova na zaštitnim objektima tokom odbrane od poplava na predlog svojih pomoćnika, odnosno sektorskih rukovodioca i vrši kontrolu njihovog sprovođenja;

5) predlaže hitne intervencije u toku odbrane od poplava i hitne radove na otklanjanju štetnih posledica poplava na zaštitnim objektima i koritu za veliku vodu, neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava;

6) predlaže:

(1) angažovanje specijalizovanog pravnog lica, na osnovu obaveštenja svojih pomoćnika o potrebi za njegovim angažovanjem,

(2) probijanje nasipa i kontrolisano plavljenje,

(3) prilagođenje režima rada akumulacije stanju zaštitnih objekata radi sprečavanja njihovog prodora;

7) analizira režim rada akumulacije u funkciji odbrane od poplava i predlaže njeno predpražnjenje radi prihvatanja i ublažavanja poplavnog talasa, odnosno pogonske uslove za ispuštanje vode iz akumulacije, ako se na osnovu prognoza zavoda o meteorološkoj i hidrološkoj situaciji utvrdi da je takva mera neophodna za sprovođenje odbrane od poplava na području pod uticajem akumulacije, ili zbog potreba odbrane od leda;

8) obaveštava o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava spoljnih voda i/ili nagomilavanja leda na vodnom području, odnosno njegovom delu;

9) organizuje izradu biltena o sprovođenju odbrane od poplava od spoljnih voda i leda na vodnom području;

10) sarađuje, po potrebi, sa organima za odbranu od poplava susednih država;

11) organizuje izvršenje obaveza iz zajedničkog pravilnika, usvojenim sa susednom državom, za odbranu od poplava na vodotoku koji čini državnu granicu ili je njome presečen;

12) sprovodi naloge glavnog rukovodioca.

Bilten naročito sadrži: broj, datum, pregled hidroloških podataka gde su dostignuti kriterijumi za odbranu od poplava, pregled vodnih jedinica, sektora i vodnih objekata na kojima se sprovodi odgovarajuća faza odbrane od poplava, tendenciju vodostaja i preduzete mere i radove.

Pomoćnik rukovodioca na vodnom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na vodnom području:

1) prati i analizira hidrološke i meteorološke podatke i prognoze i kretanje vodostaja i ledenih pojava;

2) priprema naredbu o proglašenju, odnosno ukidanju odbrane od poplava od spoljnih voda i leda po fazama u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim operativnim planom, na predlog sektorskog rukovodioca;

3) analizira izveštaje sektorskih rukovodioca o toku odbrane od poplava, stanju zaštitnih objekata i efektima preduzetih mera i organizuje izvršenje mera i radova na odbrani od poplava i hitnih radova na zaštitnim objektima tokom odbrane od poplava po nalogu rukovodioca na vodnom području;

4) priprema:

(1) predlog hitnih radova na otklanjanju štetnih posledica poplava na zaštitnim objektima i koritu za veliku vodu neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava,

(2) elemente za saradnju sa organima za odbranu od poplava susednih država,

(3) izvršenje obaveza iz zajedničkog pravilnika usvojenim sa susednom državom, za odbranu od poplava na vodotoku koji čini državnu granicu ili je njome presečen;

5) obaveštava rukovodioca na vodnom području o potrebi za angažovanjem specijalizovanih preduzeća i po nalogu glavnog rukovodioca, daje zadatke specijalizovanim preduzećima za izvršenje hitnih radova tokom odbrane od poplava i vrši kontrolu izvršenja;

6) organizuje vođenje dnevnika odbrane od poplava i dostavu podataka za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava od spoljnih voda i leda na delu vodnog područja za koji je nadležan i dostavlja podatke za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava do 10.00 časova;

7) obaveštava o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava od spoljnih voda i/ili nagomilavanja leda na delu vodnog područja za koji je nadležan;

8) izvršava naloge rukovodioca na vodnom području.

Pomoćnik rukovodioca na vodnom području za brane za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na vodnom području:

1) prati i analizira hidrološke i meteorološke podatke i prognoze i režim rada akumulacije u skladu sa uputstvima za evakuaciju velikih voda;

2) predlaže proglašenje, odnosno ukidanje odbrane od poplava na brani po fazama u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim operativnim planom;

3) sagledava mogućnosti predpražnjenja akumulacije radi prihvatanja i ublažavanja poplavnog talasa, odnosno pogonske uslove za ispuštanje vode iz akumulacije, kao i mogućnosti prilagođenja režima rada akumulacije stanju zaštitnih objekata radi sprečavanja njihovog prodora;

4) prati stanje objekata i opreme na brani i organizuje izvršenje mera i radova na odbrani od poplava i hitnih radova na otklanjanju uočenih oštećenja i nedostataka po nalogu rukovodioca na vodnom području;

5) u slučaju havarije na objektima i/ili opremi na brani ili drugih okolnosti koje uslovljavaju potrebu proglašenja vanredne situacije, odmah o tome obaveštava rukovodioca na vodnom području;

6) organizuje vođenje dnevnika odbrane od poplava na brani i dostavu podataka za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava do 10.00 časova;

7) izvršava naloge rukovodioca na vodnom području.

Pomoćnik rukovodioca za angažovanje specijalizovanog pravnog lica, mehanizacije, opreme i materijala za odbranu od poplava za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na vodnom području, odnosno njegovog zamenika:

1) predlaže rukovodiocima za angažovanje odbrane od poplava na vodnom području optimalni raspored i dinamiku dopremanja mehanizacije, opreme i materijala na određene lokalitete, na osnovu obaveštenja rukovodioca odbrane, i datih predloga o potrebama za efikasnu odbranu;

2) na predlog rukovodioca na vodnom području, po nalogu glavnog rukovodioca, obezbeđuje angažovanje specijalizovanog pravnog lica na lokalitetu na kome je to potrebno;

3) dostavlja informacije o nalozima i izvršenim aktivnostima u toku i nakon sprovedene odbrane;

4) nakon sprovedene odbrane ažurira stanje utrošenih sredstava i priprema plan popune u cilju spremnosti za novi poplavni događaj.

Sektorski rukovodilac za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na vodnom području, odnosno njegovog pomoćnika:

1) organizuje rad deoničnih rukovodioca;

2) prati hidrološke i meteorološke podatke i prognoze i kretanje vodostaja i ledenih pojava na svom sektoru;

3) predlaže proglašenje, odnosno ukidanje odbrane od poplava od spoljnih voda i leda po fazama, u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim planom;

4) prati i analizira stanje i sigurnost zaštitnih objekata, predlaže i po nalogu rukovodioca na vodnom području, odnosno njegovog pomoćnika, preduzima mere i radove na odbrani od poplava i hitne radove na zaštitnim vodnim objektima tokom odbrane od poplava;

5) daje naloge pravnim i fizičkim licima čiji se objekti nalaze u zaštitnom vodnom objektu ili na vodnom zemljištu da preduzimaju mere i radove zaštite na svojim objektima;

6) izvršava obaveze iz zajedničkog pravilnika, usvojenim sa susednom državom, za odbranu od poplava na vodotoku koji čini državnu granicu ili je njome presečen;

7) na osnovu dnevnika odbrane od poplava deoničnih rukovodioca izveštava o toku sprovođenja odbrane od poplava, stanju zaštitnih objekata i preduzetim merama i njihovim efektima i dostavlja podatke za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava do 8.00 časova;

8) sprovodi naloge pretpostavljenih rukovodioca.

Deonični rukovodilac za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava sektorskog rukovodioca:

1) organizuje i kontroliše rad hidrotehničkog radnika na nasipu (čuvar nasipa) i pomoćnih hidrotehničkih radnika na nasipu (pomoćnik čuvara);

2) prati vodostaje i ledene pojave na svojoj deonici;

3) osmatra i kontroliše zaštitne vodne objekte, uočene pojave lično pregleda, registruje i sa raspoloživim ljudstvom preduzima potrebne mere;

4) predlaže izvođenje hitnih radova tokom odbrane od poplava, ukoliko proceni da je pojava opasna po sigurnost zaštitnog vodnog objekta i da je prisutan rizik od plavljenja štićenog područja;

5) vodi dnevnik odbrane od poplava i relevantne informacije o sprovođenju odbrane od poplava svakodnevno dostavlja do 7.00 časova,

6) sprovodi naloge pretpostavljenih rukovodioca.

Hidrotehnički radnik na nasipu (čuvar nasipa) za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava deoničnog rukovodioca:

1) u određeno vreme očitava vodostaje na mernim mestima;

2) obilazi zaštitne vodne objekte na svojoj deonici, osmatra promene na njima i obeležava slaba mesta;

3) učestvuje u izvršenju mera i radova na odbrani od poplava i hitnih radova na zaštitnim vodnim objektima tokom odbrane od poplava;

4) daje uputstva i kontroliše rad pomoćnih hidrotehničkih radnika na nasipu (pomoćnih čuvara);

5) vodi dnevnik rada u koji beleži sve pojave i mere koje je preduzeo i svakodnevno ga dostavlja do 6.30 časova;

6) izvršava naloge pretpostavljenih rukovodilaca.

Rukovodilac na melioracionom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava glavnog rukovodioca:

1) organizuje rad svojih pomoćnika, rukovodioca hidromelioracionog sistema i rukovodioca drugih preduzeća koja učestvuju u odbrani od poplava na melioracionom području;

2) analizira meteorološke i agrometeorološke podatke i prognoze, kretanje vodostaja, zasićenost zemljišta, poplavljene površine i razmere poplave;

3) proglašava i ukida odbranu od poplava od unutrašnjih voda po fazama u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim operativnim planom, na predlog svojih pomoćnika, odnosno rukovodioca hidromeliracionih sistema;

4) izdaje nalog za preduzimanje mera i radova na odbrani od poplava od unutrašnjih voda i hitnih radova na objektima i/ili opremi hidromelioracionih sistema tokom odbrane od poplava na predlog svojih pomoćnika, odnosno rukovodioca hidromelioracionog sistema i vrši kontrolu njihovog sprovođenja;

5) predlaže hitne radove na otklanjanju štetnih posledica poplava na objektima za odvodnjavanje neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava;

6) obaveštava o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava od unutrašnjih voda na melioracionom području, odnosno njegovom delu;

7) organizuje izradu dnevnog biltena o sprovođenju odbrane od poplava od unutrašnjih voda na melioracionom području;

8) sarađuje, u potrebnoj meri, sa organima za odbranu od poplava susednih država;

9) organizuje izvršenje obaveza iz zajedničkog pravilnika, usvojenim sa susednim državama za odbranu od poplava koje se odnose na unutrašnje vode koje čine državnu granicu ili je njome presečena;

10) sprovodi naloge glavnog rukovodioca.

Pomoćnik rukovodioca na melioracionom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na melioracionom području:

1) prati i analizira meteorološke i agrometeorološke podatke i prognoze, kretanje vodostaja, zasićenost zemljišta, poplavljene površine i razmere poplave;

2) priprema naredbu o proglašenju, odnosno ukidanju odbrane od poplava od unutrašnjih voda po fazama u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim operativnim planom, na predlog rukovodioca hidromelioracionih sistema;

3) analizira izveštaje rukovodioca hidromelioracionih sistema u toku odbrane od poplava, stanju objekata hidromelioracionog sistema i efektima preduzetih mera i organizuje izvršenje mera i radova na odbrani od poplava i hitnih radova na objektima hidromelioracionih sistema tokom odbrane od poplava po nalogu rukovodioca na melioracionom području;

4) priprema predlog hitnih radova na otklanjanju štetnih posledica poplava na objektima za odvodnjavanje neposredno nakon sprovođenja odbrane od poplava;

5) obaveštava o potrebi proglašenja vanredne situacije usled poplava od unutrašnjih voda na delu melioracionog područja za koje je nadležan;

6) organizuje vođenje dnevnika odbrane od poplava i dostavu podataka za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava od unutrašnjih voda na delu melioracionog područja za koji je nadležan;

7) priprema elemente za saradnju sa organima za odbranu od poplava susednih država;

8) priprema izvršenje obaveza iz zajedničkih pravilnika usvojenih sa susednim državama za odbranu od poplava koje se odnose na unutrašnje vode koji čine državnu granicu ili je njome presečena;

9) izvršava naloge rukovodioca na meliracionom području.

Pomoćnik rukovodioca na melioracionom području za hidromašinsku opremu za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na melioracionom području:

1) prati, analizira i koordinira rad crpnih stanica i prati stanje hidromašinske opreme;

2) organizuje, po potrebi, angažovanje pokretnih crpnih agregata i izvršenje hitnih radova na opremi po nalogu rukovodioca na melioracionom području;

3) izvršava naloge rukovodioca na melioracionom području.

Rukovodilac hidromeliracionog sistema za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca na melioracionom području, odnosno njegovog pomoćnika:

1) organizuje rad osoblja na hidromelioracionom sistemu;

2) prati i analizira meteorološke i agrometeorološke podatke i prognoze, kretanje vodostaja i zasićenost zemljišta i procenjuje poplavljene površine i razmere poplave;

3) predlaže proglašenje, odnosno ukidanje odbrane od poplava od unutrašnjih voda po fazama u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim ovim i republičkim operativnim planom;

4) prati i analizira stanje i sigurnost objekata hidromelioracionog sistema, predlaže i po nalogu rukovodioca na melioracionom području, odnosno njegovog pomoćnika preduzima mere i radove na odbrani od poplava i hitne radove na objektima hidromelioracionog sistema tokom odbrane od poplava;

5) usklađuje rad stabilnih crpnih stanica za odvodnjavanje sa vodostajima u recipijentu i uključivanje u rad pokretnih crpnih stanica;

6) obaveštava pravna i fizička lica čiji se objekti nalaze na vodnom zemljištu o obavezi preduzimanja mera zaštite na svojim objektima;

7) na osnovu dnevnika rada radnika na hidromelioracionom sistemu izveštava o toku sprovođenja odbrane od poplava, stanju objekata hidromelioracionog sistema i preduzetim merama i njihovim efektima i dostavlja podatke za dnevni bilten o sprovođenju odbrane od poplava do 8.00 časova;

8) sprovodi naloge pretpostavljenih rukovodioca.

Radnik na hidromelioracionom sistemu (rukovalac na evakuacionom objektu, hidrograđevinski radnik, pomoćni radnik na čišćenju rešetki) za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove i o tome obaveštava rukovodioca hidromeliracionog sistema:

1) očitava i beleži podatke o padavinama, vodostajima, podzemnim vodama i prevlaženim, ugroženim i poplavljenim površinama;

2) obilazi kanalsku mrežu, prati stanje i zapažanja upisuje u dnevnik rada;

3) stavlja u pogon i kontroliše rad pumpe, hidromašinske opreme i ostalih uređaja u postrojenju, u toku pogona vrši čišćenje rešetki na crpilištu i pomaže pri radu crpnih stanica, obezbeđuje normalno tečenje vode, rukuje ustavama i čisti propuste;

4) vodi dnevnik rada, u koji beleži sve pojave i mere koje je preduzeo i svakodnevno ga dostavlja rukovodiocu na hidromelioracionom sistemu do 7.00 časova;

5) izvršava naloge pretpostavljenih rukovodioca.

Lice zaduženo za evidenciju podataka o poplavnim događajima na vodama I reda i/ili sistemima za odvodnjavanje u javnoj svojini, dužno je da po završetku odbrane od poplava, prikupi i evidentira podatke o protekloj poplavi u skladu sa propisima koji regulišu izradu preliminarne procene rizika od poplava.

Lice zaduženo lokalnim operativnim planom dužno je da evidentira podatke o svim poplavnim događajima na vodama II reda i da ih dostavi nadležnom javnom vodoprivrednom preduzeću u skladu sa propisima koji regulišu izradu preliminarne procene rizika od poplava.

Rukovodilac za hidrološke prognoze, za vreme odbrane od poplava i leda, vrši naročito sledeće poslove:

1) koordinira rad hidrološke i meteorološke službe u vezi odbrane od poplava i leda;

2) dostavlja izveštaje o hidrološkim i meteorološkim pojavama u toku odbrane od poplava i leda do 8.30 časova, kao i hidrološke i meteorološke prognoze i upozorenja do 11.30 časova, glavnom koordinatoru, koordinatoru, glavnom rukovodiocu, rukovodiocu na vodnom području, Operativnom centru sektora za vanredne situacije, organu nadležnom za vanredne situacije i, po potrebi, nadležnoj upravi Ministarstva odbrane, u skladu sa republičkim operativnim planom;

3) organizuje vanredna osmatranja i merenja vodostoja, proticaja vode, nanosa i ledenih pojava u profilima hidroloških stanica Zavoda i dostavljanje vanrednih hidroloških informacija.

Lice koje nesavesno ili nestručno obavlja poverene poslove u odbrani od poplava, ili ako njegovo prisustvo na drugi način štetno utiče na sprovođenje odbrane od poplava, biće udaljeno u najkraćem roku sa dužnosti na sprovođenju odbrane od poplava. Rukovodioci odbrane od poplava mogu udaljiti svako lice sa dužnosti u odbrani od poplava.

Rukovodilac koji je smenio sa dužnosti pojedina lica, dužan je da na njihovo mesto odmah postavi drugo lice za vreme trajanja odbrane od poplava i o tome obavesti pretpostavljenog rukovodioca.

b) Izveštavanje o sprovedenoj odbrani od poplava

Lica koja rukovode odbrane od poplava su dužna da podnese izveštaj o protekloj odbrani od poplava, i to:

1) deonični rukovodilac sektorskom rukovodiocu u roku od deset dana od dana završetka odbrane od poplava;

2) sektorski rukovodilac rukovodiocu na vodnom području, odnosno njegovom pomoćniku u roku od 20 dana od dana završetka odbrane od poplava;

3) rukovodilac hidromelioracionog sistema rukovodiocu na melioracionom području, odnosno njegovom pomoćniku u roku od 20 dana od dana završetka odbrane od poplava;

4) rukovodilac na vodnom, odnosno melioracionom području glavnom rukovodiocu u roku od dva meseca od dana završetka odbrane od poplava;

5) glavni rukovodilac glavnom koordinatoru i koordinatoru u roku od dva i po meseca od dana završetka odbrane od poplava.

9. Dužnosti i odgovornosti preduzeća i drugih subjekata koji učestvuju u sprovođenju odbrane od poplava, hitnim intervencijama i radovima

U toku trajanja odbrane od poplava, u skladu sa opštim planom i republičkim operativnim planom, javno vodoprivredno preduzeće, teritorijalno nadležna i specijalizovana pravna lica, preduzeća angažovana za odbranu od leda, Zavod, pravno lice za istražne radove i analize i drugi subjekti dužni su da, u okviru svojih nadležnosti i odgovornosti, obezbede blagovremeno angažovanje raspoloživih kapaciteta i kadrova u organizaciji i sprovođenju operativnih mera odbrane od poplava, u cilju sprečavanja plavljenja poplavnih područja, zaštite ljudskih života, kritične infrastrukture, materijalnih dobara i životne sredine, kao i mera za otklanjanje posledica poplava na zaštitnim sistemima i poplavljenim područjima.

a) Javno vodoprivredno preduzeće i teritorijalno nadležno preduzeće

U toku trajanja odbrane od poplava, javno vodoprivredno preduzeća dužno je da, angažovanjem teritorijalno nadležnog preduzeća, u skladu sa republičkim operativnim planom:

1) obezbedi kadrovsku sposobnost za stručno i efikasno svakodnevno obavljanje poslova u odbrani od poplava, i to: tokom redovne odbrane od poplava za osmatranje i praćenje kretanja vodostaja i leda, pojava i stanja zaštitnih sistema, a tokom vanredne odbrane od poplava za neprekidno osmatranje i praćenje kretanja vodostaja i leda, pojava i stanja zaštitnih sistema, a po potrebi, za intervencije i hitne radove;

2) u redovnoj odbrani od poplava od spoljnih voda obezbedi svakodnevno osmočasovno dežurstvo rukovodećeg osoblja iz republičkog operativnog plana, kao i dežurstvo hidrotehničkih radnika (čuvarske službe), u toku radnog vremena;

3) u vanrednoj odbrani od poplava od spoljnih voda obezbedi osoblje za dežurstvo u trajanju od 24 časa (dve smene po 12 časova ili tri smene po 8 časova);

4) u redovnoj odbrani od poplava od unutrašnjih voda organizuje rad u vremenu od 6.00 do 18.00 časova (jedna smena), a na crpnim stanicama u vremenu od 0.00 do 24.00 časa (dve smene po 12 časova);

5) u vanrednoj odbrani od poplava od unutrašnjih voda i na crpnim stanicama organizuje rad u vremenu od 0.00 do 24.00 časa (dve smene po 12 časova);

6) u redovnoj odbrani od leda obezbedi svakodnevno dežurstvo od 8.00 do 12.00 časova;

7) u vanrednoj odbrani od leda obezbedi svakodnevno dežurstvo, po pravilu od 8.00 do 18.00, odnosno od 0.00 do 24.00 časa, kad dolazi do nagomilavanja leda i potrebe za intervencijama;

8) obezbedi potrebne kapacitete crpnih stanica, mehanizacije i prevoznih sredstava;

9) organizuje i obezbedi očitavanje vodostaja na lokalnim vodomerima i drugim mernim mestima;

10) organizuje i obezbedi osmatranje i blagovremeno obaveštavanje nadležnih rukovodioca odbrane od poplava o kretanju vodostaja, o stanju i kretanju leda, o stanju vodnih objekata i o promenama na vodnom zemljištu, kao i evidentiranje u dnevnik odbrane od poplava svih uočenih pojava od značaja za odbranu od poplava;

11) organizuje preduzimanje potrebnih mera, intervencija i hitnih radova;

12) svojim stručnim osobljem i opremom učestvuje u sprovođenju odbrane od poplava na drugim vodnim, odnosno melioracionim područjima kada je to potrebno, ako istovremeno ne sprovodi odbranu od poplava na svom sektoru, odnosno hidromelioracionom sistemu;

13) omogući saradnju sa nadležnim štabovima za vanredne situacije i drugim nadležnim institucijama;

14) po potrebi i po zahtevu nadležnih organa za vanredne situacije, izdaje naloge za angažovanje preduzeća iz republičkog operativnog plana na otklanjanju posledica poplavnog talasa, saglasno raspoloživim kapacitetima (radna snaga, mehanizacija, oprema i materijali).

b) Pravno lice zaduženo za hitne istražne radove i analize

U toku odbrane od poplava, po nalogu glavnog rukovodioca odbrane, pravno lice za hitne istražne radove i analize, izvršava sledeće aktivnosti:

1) prikuplja podatke o aktuelnoj hidrološkoj situaciji na određenom vodotoku i na osnovu raspoloživih hidrološko-hidrauličkih modela, dostavlja javnom vodoprivrednom preduzeću podatke o očekivanim nivoima, proticajima i trajanju poplavnog talasa, u cilju organizacije odbrane od poplava;

2) sa licem zaduženim za evidenciju poplavnih događaja, organizuje prikupljanje podataka o poplavnom talasu (geodetsko snimanje tragova velikih voda) neophodnih za hidrološko-hidrauličke analize, uz saglasnost zamenika glavnog rukovodioca;

3) izrađuje ekspertize poplavnih događaja, sprovodi hidrološke, hidrauličke, hidrodinamičke, filtracione i statičke analize, analize oštećenja zaštitnih vodnih objekata, predlaže tehnička rešenja hitnih radova za otklanjanje štetnih posledica poplavnog talasa i tehnička rešenja za unapređenje zaštite od poplava.

v) Zavod

Zavod je u skladu sa svojim delokrugom rada, u toku trajanja odbrane od poplava i leda, dužan da glavnom koordinatoru, koordinatoru, glavnom rukovodiocu, rukovodiocu na vodnom području, Operativnom centru sektora za vanredne situacije, organu državne uprave nadležnom za vanredne situacije i, po potrebi, nadležnoj upravi Ministarstva odbrane:

1) svakodnevno do 8.30 časova dostavlja hidrološke i meteorološke izveštaje sa stanica definisanih republičkim operativnim planom;

2) obezbedi prognoze vodostaja za definisane vodomerne stanice na vodnom području gde se vrši odbrana od poplava svakodnevno do 11.30 časova;

3) stavi na raspolaganje prognoze vodostaja i proticaja, koje sa teritorije drugih država obezbeđuje kroz međunarodnu razmenu hidroloških informacija;

4) dostavlja meteorološke prognoze dnevnih temperatura vazduha i padavina za vodno područje na kojem se vrši odbrana od poplava i leda i prognozu leda za Dunav, Savu, Tisu, Moravu i Tamiš, svakodnevno, za sedam dana, a po potrebi i orijentacionu mesečnu prognozu;

5) po prolasku talasa velikih voda izvrši analizu hidroloških i meteoroloških uslova koji su prouzrokovali registrovani režim na vodotoku, koju će u vidu izveštaja dostaviti glavnom koordinatoru, glavnom rukovodiocu i rukovodiocu na vodnom području, najkasnije 30 dana po završetku odbrane od poplava na Dunavu, Tisi, Savi i Velikoj Moravi, a za ostale vodotokove najkasnije 50 dana po završetku odbrane od poplava;

6) do 1. maja tekuće godine podnese glavnom koordinatoru, Glavnom rukovodiocu i rukovodiocu na vodnom području izveštaj o uslovima formiranja leda i o ledenim pojavama u toku protekle zime. Istu obavezu imaju i druga preduzeća angažovana za praćenje i osmatranja leda.

g) Vlasnici odnosno korisnici objekata na vodnom zemljištu

Vlasnici odnosno korisnici objekata čiji se objekti nalaze u/na zaštitnim vodnim objektima, u njihovoj zoni ili na vodnom zemljištu, dužni su da sprovode odbranu od poplava, preduzimaju mere i radove na njima i evakuišu vodu sa poplavnih područja svojim sredstvima i o svom trošku.

d) Vlasnici odnosno korisnici zemljišta na poplavnom području

Vlasnici odnosno korisnici zemljišta dužni su da, pored primene agrotehničkih mera kojima se doprinosi bržem odvođenju voda sa ugroženih područja (naročito za teška zemljišta), kao preventivnih mera zaštite od poplava od unutrašnjih voda, sprovode šlicovanje na njivama radi odvođenja vode iz depresija.

Nije dozvoljeno sprečavanje nesmetanog proticaja vode, usporavanje i dizanje nivoa vode, čime bi se mogao promeniti postojeći vodni režim na vodnim objektima i okolnom zemljištu.

Na gradilištima u zoni zaštitnih objekata koja mogu negativno uticati na sigurnost sprovođenja mera odbrane od poplava, investitor tih radova dužan je da neposredno ili putem izvođača radova izvršava i sprovodi sve mere koje glavni rukovodilac ili drugi nadležni rukovodilac odbrane od poplava naredi, kako u vreme odbrane od poplava tako i van sprovođenja odbrane od poplava.

đ) Korisnici osnovnih sredstava u zoni vodotoka i korisnici plovnih objekata

Ako velike vode ili ledene mase ugrožavaju mostove, prelaze preko vodotoka, vodne, plovne i druge objekte i postrojenja, mere za otklanjanje te opasnosti preduzimaju korisnici čija su osnovna sredstva ti objekti, u skladu sa ovim i republičkim operativnim planom, svojim operativnim planovima i naređenjima rukovodioca odbrane od poplava.

e) Korisnici brana i akumulacija

Pravna lica koja koriste brane sa akumulacionim i retenzionim basenima, dužna su da ih održavaju i koriste na način kojim se obezbeđuje prihvatanje poplavnih talasa, odnosno da usklade održavanje uspora zahtevima odbrane od poplava, kao i da tokom odbrane od poplava svakodnevno registruju vodostaje, proticaje i pojave leda i do 8.00 časova o tome izveštavaju nadležno javno vodoprivredno preduzeće, Zavod i lice određeno republičkim operativnim planom.

U slučaju nagomilavanja leda u akumulacijama, pravna lica koja upravljaju tim objektima dužna su da snize nivo vode do minimalnog propisanog nivoa (približavanje prirodnom režimu) i preduzmu druge mere radi sprečavanja formiranja ledenih barijera.

ž) Ostali subjekti

Svi drugi subjekti koji su u republičkom operativnom planu uključeni za određene specifične aktivnosti vezane za sprovođenje odbrane od poplava, dužni su da ih izvršavaju stručno i u skladu sa propisima.