PRAVILNIK
O USLOVIMA I NAČINU OBAVLJANJA POŠTANSKIH USLUGA

("Sl. glasnik RS", br. 115/2020 i 71/2025 - dr. pravilnik)

Čl. 1-8*

(Prestalo da važi)

Član 9

JPO je dužan da, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega obezbedi dovoljan broj pošta, koje će omogućiti obavljanje UPU svakog radnog dana, a najmanje pet dana u nedelji, osim u dane državnih i verskih praznika, u slučaju više sile i ugroženosti zdravlja i sigurnosti korisnika usluga i zaposlenih kod poštanskog operatora.

Izuzetno od prethodnog stava, petodnevnu radnu nedelju ne moraju imati pošte JPO:

1) koje su otvorene radi dostupnosti UPU stanovnicima jednog naseljenog mesta, u kome ima manje od 1.300 domaćinstava i koje nije sedište opštine;

2) koje su otvorene radi dostupnosti UPU stanovnicima grupe naseljenih mesta, u kojoj ukupno ima manje od 1.300 domaćinstava i od kojih nijedno naseljeno mesto nije sedište opštine.

JPO dostavlja Agenciji "Spisak pošta izuzetih od petodnevne radne nedelje", sa obrazloženjem, na saglasnost.

Član 10

JPO je dužan da, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog zakona, posebnim aktom odredi radno vreme pošta, uz obavezu dostavljanja navedenog akta Agenciji najkasnije u roku od 15 radnih dana pre početka njegove primene.

JPO može zatvoriti poštu ili izmeniti radno vreme pošte, samo posle izvršene analize koja opravdava takvu promenu, a o tome mora obavestiti Agenciju najkasnije u roku od 15 radnih dana pre primene novog radnog vremena, odnosno zatvaranja pošte.

Izuzetno od prethodnog stava, u slučaju više sile ili u vanrednim situacijama, JPO može izmeniti radno vreme pošte najduže za period do 15 radnih dana, bez obaveze prethodnog obaveštavanja Agencije o tome.

U slučaju da Agencija utvrdi da radno vreme pošte nije u skladu sa propisanim kriterijumima, na to će ukazati JPO, predložiti način na koji će se radno vreme uskladiti sa propisanim kriterijumima i odmah o tome obavestiti nadležno ministarstvo.

Član 11

U naseljenim mestima sa preko 1.000 domaćinstava, dostava pošiljaka iz oblasti UPU vrši se svakog radnog dana, a najmanje pet dana u nedelji, osim u dane državnih i verskih praznika, u slučaju više sile i ugroženosti zdravlja i sigurnosti zaposlenih.

Izuzeci od petodnevne dostave pošiljaka iz prethodnog stava, odnose se na:

1) domaćinstva koja se nalaze na većoj udaljenosti od 500 metara od javnog puta;

2) domaćinstva do kojih ne postoji odgovarajuća saobraćajnica za nesmetani pristup zaposlenom kod poštanskog operatora;

3) domaćinstva koja se nalaze u brdsko-planinskim područjima sa izuzetno otežanim uslovima za pristup;

4) domaćinstva kojima se prijem i uručenje neregistrovanih pošiljaka i obaveštenja o prispeću registrovanih pošiljaka obavlja putem zbirnih sandučića.

U slučajevima iz prethodnog stava, JPO dostavu pošiljaka iz oblasti UPU vrši najmanje jednom nedeljno, po unapred utvrđenoj dinamici.

Član 12

U naseljenim mestima sa manje od 1.000 domaćinstava, u posebnim geografskim područjima sa otežanim pristupom za obavljanje poštanskih usluga, u ruralnim područjima i u područjima sa malim brojem stanovnika i pošiljaka, dostava pošiljaka iz oblasti UPU može se vršiti manje od pet dana nedeljno.

U slučajevima iz prethodnog stava, JPO dostavu pošiljaka iz oblasti UPU vrši po unapred utvrđenoj dinamici i to:

1) u naseljenim mestima do 250 domaćinstava, dostava pošiljaka vrši se najmanje jedan dan u nedelji;

2) u naseljenim mestima od 250 do 500 domaćinstava, dostava pošiljaka vrši se najmanje dva dana u nedelji;

3) u naseljenim mestima od 500 do 1.000 domaćinstava, dostava pošiljaka vrši se najmanje tri dana u nedelji.

Član 13

JPO je u obavezi, da za sve slučajeve u dostavi pošiljaka iz oblasti UPU koji su uređeni članom 11. stav 2. i članom 12. stav 2. ovog pravilnika, dostavi Agenciji "Listu sa izuzecima od petodnevne dostave", sa obrazloženjem, na saglasnost.

Prilikom definisanja "Liste sa izuzecima od petodnevne dostave", JPO je dužan da vodi računa o kriterijumima kvaliteta dostave, koji su propisani opštim aktom Agencije kojim se uređuju parametri kvaliteta obavljanja poštanskih usluga.

JPO je u obavezi da svaku promenu koja se odnosi na utvrđenu "Listu sa izuzecima od petodnevne dostave", sa obrazloženjem, dostavi Agenciji na saglasnost, i to najkasnije u roku od 15 radnih dana pre planiranog početka primene iste.

Izuzetno od prethodnog stava, u slučaju više sile ili vanrednim situacijama JPO može do 15 radnih dana, na određenom području organizovati dostavu pošiljaka iz oblasti UPU manje od pet dana nedeljno, bez obaveze prethodnog obaveštavanja Agencije o tome.

Ukoliko Agencija u postupku stručnog nadzora utvrdi da kvalitet dostave JPO nije u skladu sa opštim aktom Agencije kojim se uređuju parametri kvaliteta obavljanja poštanskih usluga, na to će odmah ukazati JPO, predložiti način na koji će se kvalitet dostave uskladiti sa propisanim parametrima, i o tome odmah obavestiti nadležno ministarstvo.

Član 14

JPO je dužan da, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega, za prijem neregistrovanih pismonosnih pošiljaka, obezbedi i postavi dovoljan broj poštanskih sandučića.

JPO je u obavezi da prazni poštanske sandučiće svakog radnog dana, a najmanje pet dana u nedelji, osim u dane državnih i verskih praznika, u slučaju više sile i ugroženosti zdravlja i sigurnosti zaposlenih kod poštanskog operatora.

Izuzetno od prethodnog stava, JPO nije u obavezi da svakog radnog dana prazni one poštanske sandučiće koji su postavljeni:

1) na objektima pošta koje se, u skladu sa članom 9. ovog pravilnika, nalaze na "Spisku pošta izuzetih od petodnevne radne nedelje";

2) na adresama koje se, u skladu sa članom 13. stav 1. ovog pravilnika, nalaze na "Listi sa izuzecima od petodnevne dostave".

Poštanski sandučići iz stava 3. tačka 1) ovog člana, prazne se najmanje jednom svakoga dana kada radi pošta na kojoj su postavljeni.

Poštanski sandučići iz stava 3. tačka 2) ovog člana, prazne se svakoga dana kada je predviđena dostava poštanskih pošiljaka na adresi na kojoj je postavljeno poštansko sanduče.

JPO je dužan da na svim poštanskim sandučićima označi dane njihovog pražnjenja, kao i vreme kada se vrši poslednje pražnjenje za svaki dan.

JPO je dužan da, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu njega, dostavi Agenciji "Pregled postavljenih poštanskih sandučića sa danima i vremenima pražnjenja".

U slučaju da Agencija u postupku stručnog nadzora utvrdi da "Pregled postavljenih poštanskih sandučića sa danima i vremenima pražnjenja" nije u skladu sa propisanim kriterijumima, na to će odmah ukazati JPO, predložiti način na koji će se obezbediti dovoljan broj poštanskih sandučića sa adekvatnim vremenom pražnjenja i o tome odmah obavestiti nadležno ministarstvo.

Čl. 15-35*

(Prestalo da važi)

Napomene

* Danom stupanja na snagu Pravilnika o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga ("Sl. glasnik RS", br. 71/2025), odnosno 22. avgusta 2025. godine, prestaje da važi Pravilnik o uslovima i načinu obavljanja poštanskih usluga ("Sl. glasnik RS", br. 115/2020), osim odredaba čl. 9. do 14. koje ostaju na snazi do stupanja na snagu podzakonskog akta iz člana 19. stav 4. Zakona o poštanskim uslugama ("Sl. glasnik RS", br. 19/2025).