UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODSTICAJA ZA SPROVOĐENJE MERA I AKTIVNOSTI NEOPHODNIH ZA DOSTIZANJE UTVRĐENIH CILJEVA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA MIGRACIJAMA U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ZA 2025. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 75/2025) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program podsticaja za sprovođenje mera i aktivnosti neophodnih za dostizanje utvrđenih ciljeva iz oblasti upravljanja migracijama u jedinicama lokalne samouprave za 2025. godinu (u daljem tekstu: Program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Program obuhvata podsticaje, mere i aktivnosti, visinu sredstava za podsticaj sprovođenja mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave, kriterijume za njihovu raspodelu i kriterijume za učešće jedinica lokalne samouprave u ovom programu.
Podsticaj iz stava 1. ovog člana sastoji se od finansiranja planova koje utvrde nadležni organi jedinice lokalne samouprave iz budžeta Republike Srbije, pod uslovima propisanim zakonom i u cilju realizacije programa od posebnog značaja za oblast upravljanja migracijama u jedinici lokalne samouprave.
Mera iz stava 1. ovog člana predstavlja skup aktivnosti koje jedinica lokalne samouprave sprovodi radi realizacije utvrđenog plana.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
PODSTICAJA ZA SPROVOĐENJE MERA I AKTIVNOSTI NEOPHODNIH ZA DOSTIZANJE UTVRĐENIH CILJEVA IZ OBLASTI UPRAVLJANJA MIGRACIJAMA U JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE ZA 2025. GODINU
I PODSTICAJI, MERE I AKTIVNOSTI
Program obuhvata podsticaje, mere i aktivnosti neophodne za realizaciju utvrđenih planova, visinu sredstava za podsticaj sprovođenja mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave, kriterijume za njihovu raspodelu i uslove za učešće jedinica lokalne samouprave u Programu.
Podsticaji se obezbeđuju za sledeće mere i aktivnosti:
1) Poboljšanje uslova života interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu, koja borave u neadekvatnom privatnom smeštaju, u kolektivnim centrima, u neformalnim kolektivnim centrima i koja su u postupku iseljenja iz stambene jedinice u javnoj svojini Republike Srbije čiji je korisnik Komesarijat za izbeglice i migracije (u daljem tekstu: Komesarijat), a koji se sprovodi radi zaštite i ostvarenja javnog interesa, zaštite života i zdravlja ljudi i zaštite imovine (u daljem tekstu: korisnici), kroz:
(1) ekonomsko osnaživanje, i to: pribavljanjem manjih poljoprivrednih mašina i opreme ili osnovnog stada za započinjanje poljoprivredne delatnosti ili za sopstvenu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno alata i opreme za obavljanje zanatske, uslužne i druge delatnosti (u daljem tekstu: ekonomsko osnaživanje), u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;
(2) dodelu pomoći u građevinskom materijalu i opremi za poboljšanje uslova stanovanja, namenjene za završetak ili adaptaciju stambenog objekta, u iznosu do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;
(3) kupovinu seoske kuće sa okućnicom, u iznosu do 2.100.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;
(4) dodelu pomoći u građevinskom i drugom materijalu (mali grant), za porodična domaćinstva koja su bila korisnici programa kupovine seoskih kuća sa okućnicom za koje nije bio predviđen mali grant, a za čiju realizaciju su sredstva dodeljena od strane Komesarijata jedinici lokalne samouprave zaključno sa 2023. godinom, u visini do 250.000 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;
2) Reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, koji borave u neadekvatnom smeštaju ili u prihvatnom centru, i to za sledeće aktivnosti:
(1) ekonomsko osnaživanje povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;
(2) obezbeđivanje i poboljšanje uslova stanovanja povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, kroz:
- dodelu pomoći u građevinskom materijalu i opremi za poboljšanje uslova stanovanja, namenjene za završetak ili adaptaciju stambenog objekta, u iznosu do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;
- kupovinu seoske kuće sa okućnicom, u iznosu do 2.100.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji;
(3) razvijanje i unapređenje usluga u jedinici lokalne samouprave usmerenih na reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, kroz:
- olakšavanje pristupa obrazovnom sistemu, u skladu sa zakonom (sprovođenje programa za učenje srpskog jezika, pred polazak u školu i u prelaznom periodu, razvoj pristupačnosti usluga u oblasti zapošljavanja - prilikom prijavljivanja na evidenciju nezaposlenih, realizacija mera aktivne politike zapošljavanja, naročito dodatnog obrazovanja i obuka, uključivanja u programe zapošljavanja i dr.);
- razvijanje usluga u oblasti socijalne sigurnosti, u skladu sa zakonom (olakšavanje uključivanja u sistem socijalne i zdravstvene zaštite, programi razvoja pristupačnosti postojećih usluga i informisanje pružaoca usluga i povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji o mogućnostima i načinima ostvarivanja socijalne i zdravstvene zaštite i dr.).
II RASPODELA SREDSTAVA PO PROGRAMU PODSTICAJA, MERA I AKTIVNOSTI
Sredstva za realizaciju Programa obezbeđena su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 94/24), razdeo 55, Program 1001 - Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 - Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama funkcija 070 - Socijalna pomoć ugroženom stanovništvu neklasifikovana na drugom mestu, ekonomska klasifikacija 463 - Transferi ostalim nivoima vlasti, izvor 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta, u maksimalnom iznosu do 212.000.000,00 dinara i koristiće se za:
1) Poboljšanje uslova života interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu, u maksimalnom iznosu do 192.000.000,00 dinara;
2) Reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, u maksimalnom iznosu do 20.000.000,00 dinara.
III KRITERIJUMI ZA UČEŠĆE JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE U PROGRAMU
Jedinica lokalne samouprave učestvuje u konkretnom podsticaju, meri, odnosno aktivnosti, ukoliko ispunjava sledeće kriterijume:
1) da je obrazovan Savet za migracije;
2) da je usvojen plan aktivnosti u kojem je navedena mera u oblasti upravljanja migracijama;
3) da postoje personalni i tehnički kapaciteti za realizaciju mere, odnosno aktivnosti (spremnost jedinice lokalne samouprave da angažuje stručne službe u cilju procene ugroženosti porodica i ispunjenosti tehničkih/građevinskih uslova za realizaciju aktivnosti);
4) da je dostavila dokaze o namenskom utrošku sredstava koja su joj dodeljivana kroz ranije slične programe i projekte, zaključno sa junom 2022. godine;
5) da je za bazu trajnih rešenja Komesarijatu dostavila podatke o izabranim korisnicima, po ugovorima zaključenim između Komesarijata i odnosne jedinice lokalne samouprave, zaključno sa junom 2022. Godine (osim za jedinice lokalne samouprave koje imaju važeće anekse ili su vratile neutrošena sredstva) i
6) da je spremna da učestvuje u iznosu od najmanje 5%, odnosno najmanje 10% od vrednosti mere odnosno aktivnosti za koju se prijavljuje (nedovoljno razvijene, izrazito nedovoljno razvijene i jedinice lokalne samouprave koje se nalaze u devastiranom području u iznosu od najmanje 5% od iznosa sredstava koji je potreban za realizaciju aktivnosti, ostale jedinice lokalne samouprave u iznosu od najmanje 10% od iznosa sredstava koji je potreban za realizaciju aktivnosti. Razvijenost jedinica lokalne samouprave utvrđuje se u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju ("Službeni glasnik RS", br. 51/09, 30/10 i 89/15 - drugi zakon) i Uredbom o utvrđivanju jedinstvene liste razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave za 2014. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 104/14).
Jedinica lokalne samouprave koja je u 2025. godini podržana od strane Komesarijata sredstvima iz ovog programa namenjenim za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu kroz kupovinu seoskih kuća sa okućnicom, ne mogu biti dodeljena sredstva ostvarena prodajom doplatne poštanske marke "Krov 2025".
IV KRITERIJUMI ZA RASPODELU SREDSTAVA ZA PODSTICAJ SPROVOĐENJA MERA I AKTIVNOSTI
Raspodela sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave vrši se na osnovu bodova utvrđenih u skladu sa sledećim kriterijumima:
1) neophodnost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 30 bodova;
2) da li su predviđene aktivnosti jasno formulisane, izvodljive i dobro isplanirane - 20 bodova;
3) dostupnost krajnjim korisnicima u jedinici lokalne samouprave - 20 bodova;
4) broj potencijalnih krajnjih korisnika u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;
5) održivost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;
6) prethodno iskustvo jedinica lokalne samouprave u pogledu realizacije mera, odnosno aktivnosti u oblasti upravljanja migracijama - 10 bodova.
Maksimalan broj bodova koji jedinica lokalne samouprave može ostvariti prema navedenim kriterijumima je 100 bodova.
Minimalan broj bodova koji je neophodan kako bi se jedinica lokalne samouprave kvalifikovala za dodelu sredstava za sprovođenje navedenih mera i aktivnosti je 60 bodova.
Ukoliko u postupku raspodele sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave, dve ili više jedinica lokalne samouprave ostvari isti broj bodova utvrđenih u skladu sa kriterijumima za raspodelu sredstava za podsticaje sprovođenja mera i aktivnosti iz stava 1. ovog dela Programa, prioritet pri raspodeli sredstava utvrđuje se prema sledećem redosledu:
1) jedinica lokalne samouprave koja nije u 2024. godini dobijala sredstva namenjena za sprovođenje mera i aktivnosti koje su predmet konkretnog javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava podsticaja;
2) jedinica lokalne samouprave koja ima veći broj korisnika u potrebi (odnosi se samo na korisnike pomoći koja je predmet konkretnog javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava podsticaja);
3) jedinica lokalne samouprave kojoj je iz budžetskih sredstava, od strane Komesarijata, odobren manji broj programa i projekata koji su se odnosili na sprovođenje mera i aktivnosti iz ovog programa.
Prioritet za raspodelu iz stava 4. tačka 1) ovog dela programa, ne primenjuje se kada se vrši izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, ukoliko su sredstva koja se raspodeljuju za ovu namenu ostvarena prodajom doplatne poštanske marke "Krov 2025".
Prilikom primene prioriteta za raspodelu iz stava 4. tačka 3) ovog dela programa, u slučaju da je predmet javnog poziva dodela sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) dela I. ovog programa, ne uzimaju se u obzir odobreni programi i projekti koji se odnose na mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 2) dela I. ovog programa, odnosno u slučaju da je predmet javnog poziva dodela sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti iz stava 2. tačka 2) dela I. ovog programa, ne uzimaju se u obzir odobreni programi i projekti koji se odnose na mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) dela I. ovog programa.
U slučaju da se u postupku raspodele sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave utvrdi da ukupan iznos sredstava potreban za raspodelu jedinicama lokalne samouprave koje su se kvalifikovale za dodelu sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti prevazilazi maksimalni iznos ukupno raspoloživih sredstava, raspodela sredstava, po jedinici lokalne samouprave, vrši se u skladu sa raspoloživim sredstvima.
U slučaju da se u postupku raspodele sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti u jedinicama lokalne samouprave utvrdi da je ukupan iznos sredstava potreban za raspodelu jedinicama lokalne samouprave koje su se kvalifikovale za raspodelu sredstava za sprovođenje mera i aktivnosti manji od iznosa raspoloživih sredstava, preostala neraspodeljena sredstva raspodeljuju se jedinicama lokalne samouprave čije iskazane potrebe prevazilaze maksimalan iznos sredstava koja se raspoređuje po jedinici lokalne samouprave.
Radi sprovođenja mera i aktivnosti iz dela I. Programa, izbor jedinica lokalne samouprave koje će učestvovati u Programu, odnosno konkretnoj meri ili aktivnosti, vrši se na osnovu raspisanog javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava.
Odluku o raspisivanju javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za dodelu sredstava donosi komesar. Javni poziv za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: javni poziv), raspisuje Komisija Komesarijata za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave), na osnovu odluke komesara o raspisivanju javnog poziva. Komisiju za izbor jedinica lokalne samouprave obrazuje komesar rešenjem. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje tekst javnog poziva koji sadrži osnovne informacije o javnom pozivu, nameni i iznosu sredstava podsticaja, način i rok podnošenja prijave na javni poziv (u daljem tekstu: prijava), kriterijume utvrđene delom III. i IV. ovog programa, obaveznu dokumentaciju koja se podnosi uz prijavu i ostale informacije relevantne za realizaciju javnog poziva. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave objavljuje javni poziv na internet stranici Komesarijata.
Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave vrši prijem i obradu prijava jedinica lokalne samouprave na javni poziv, razmatra formalnu ispravnost prijava i utvrđuje ispunjenost kriterijuma iz dela III. i IV. ovog programa, boduje i rangira prijave, utvrđuje predlog liste jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: predlog liste za raspodelu sredstava), vrši raspodelu sredstava, utvrđuje konačnu listu jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: konačna lista za raspodelu sredstava) i vrši druge poslove u cilju realizacije Programa.
Nakon što utvrdi formalnu ispravnost prijave, Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave najpre utvrđuje ispunjenost kriterijuma za učešće iz dela III. ovog programa, te ukoliko utvrdi da su isti ispunjeni, boduje i rangira prijavu u skladu sa kriterijumima za raspodelu sredstava iz dela IV. ovog programa. Prijavu jedinice lokalne samouprave koja ne ispunjava kriterijume za učešće iz dela III. ovog programa, Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave ne boduje i ne rangira.
Po izvršenom bodovanju i rangiranju prijava, Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje predlog liste za raspodelu sredstava, u skladu sa raspoloživim sredstvima opredeljenim za realizaciju javnog poziva, te isti odmah po utvrđivanju objavljuje na internet stranici Komesarijata. Jedinice lokalne samouprave, rangirane na predlogu liste za raspodelu sredstava, imaju pravo prigovora na predlog liste za raspodelu sredstava u roku od 8 (osam) dana od dana objavljivanja predloga liste za raspodelu sredstava, koji se podnosi Komisiji za izbor jedinica lokalne samouprave. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave razmatra prigovore najkasnije u roku od 5 (pet) dana od dana prijema poslednjeg pristiglog prigovora. Ukoliko utvrdi da je prigovor jedinice lokalne samouprave osnovan, Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave usvaja prigovor i vrši bodovanje i rangiranje prijave jedinice lokalne samouprave.
Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje konačnu listu za raspodelu sredstava, u skladu sa raspoloživim sredstvima opredeljenim za realizaciju javnog poziva koja sadrži podatke o jedinicama lokalne samouprave koje su izabrane za raspodelu sredstava, naziv jedinice lokalne samouprave, broj prijave jedinice lokalne samouprave, iznos novčanih sredstava koja im se raspodeljuju, iznos sredstava kojima jedinice lokalne samouprave učestvuju u realizaciji aktivnosti, ukupna sredstva i broj bodova i ista se objavljuje na internet stranici Komesarijata. Na osnovu konačne liste za raspodelu sredstava, komesar donosi odluku o dodeli sredstava jedinicama lokalne samouprave (u daljem tekstu: odluka o dodeli sredstava), koja se objavljuje na internet stranici Komesarijata i dostavlja svim jedinicama lokalne samouprave koje su podnele prijavu na javni poziv.
Nakon dodele sredstava jedinici lokalne samouprave, Komisija za izbor korisnika koju obrazuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: komisija za izbor korisnika), raspisuje javni poziv za izbor korisnika za poboljšanje uslova stanovanja interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: javni poziv). U slučaju sprovođenja mera i aktivnosti iz stava 2. tačka 2) podtačka (3) ne raspisuje se javni poziv. Komisija za izbor korisnika utvrđuje tekst javnog poziva koji sadrži osnovne informacije o javnom pozivu, predmet javnog poziva, način i rok podnošenja prijave, uslove za izbor korisnika iz dela VI ovog programa, obaveznu dokumentaciju koja se podnosi uz prijavu i ostale informacije relevantne za realizaciju javnog poziva.
Komisija za izbor korisnika vrši prijem i obradu prijava na javni poziv, razmatra formalnu ispravnost prijava i utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći na osnovu broja bodova koje podnosilac Prijave ostvari prema merilima iz dela VII ovog programa, utvrđuje predlog liste korisnika za dodelu pomoći (u daljem tekstu: Predlog liste korisnika) koji objavljuje na oglasnim tablama jedinice lokalne samouprave i mesnih kancelarija, na internet prezentacijama jedinice lokalne samouprave i Komesarijata www.kirs.gov.rs.
Na Predlog liste korisnika, Podnosilac prijave može uložiti prigovor Komisiji za izbor korisnika, u roku od 15 (petnaest) dana od dana objavljivanja Predloga liste korisnika.
Komisija za izbor korisnika je obavezna da o pristiglim prigovorima odgovori u roku od 5 (pet) dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Nakon provere navoda iz prigovora i utvrđivanja činjeničnog stanja, odnosno nakon isteka roka za odgovor na prigovore, Komisija za izbor korisnika utvrđuje konačnu listu korisnika za dodelu Pomoći (u daljem tekstu: Konačna lista korisnika), koja se objavljuje odmah po utvrđivanju, na oglasnoj tabli jedinica lokalne samouprave i mesnih kancelarija na internet prezentacijama jedinica lokalne samouprave i Komesarijata www.kirs.gov.rs.
Na osnovu Konačne liste korisnika, Komisija za izbor korisnika donosi odluku o izboru korisnika koja se dostavlja licima na koja se ista odnosi.
Lica iz stava 12. ovog dela programa imaju pravo žalbe na odluku o izboru korisnika Opštinskom/Gradskom veću, preko Komisije za izbor korisnika, u roku od 15 (petnaest) dana od dana dostavljanja iste.
Nadležni organ u jedinici lokalne samouprave donosi pravilnik kojim se bliže uređuju uslovi i merila za izbor korisnika pomoći, kao i način rada i postupanja Komisije za izbor korisnika, a koji se donosi u skladu sa modelom pravilnika koji Komesarijat, za svaki od predviđenih načina realizacije pomoći za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji iz dela I ovog Programa, objavljuje na svojoj internet stranici.
Ukoliko Komesarijat bira korisnike za poboljšanje uslova života interno raseljenih lica dok su u raseljeništvu iz stava 2. tačka 1) dela I. Programa i za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji iz stava 2. tačka 2) podtač. (1) i (2) dela I. Programa, sredstva podsticaja se dodeljuju jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji korisnik, kome je rešenjem komesara odobrena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost za koju je rešenjem komesara odobrena pomoć u vidu paketa građevinskog materijala i opreme ili malog granta, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom koja je rešenjem komesara dodeljena korisniku. U ovom slučaju, kriterijumi za učešće jedinica lokalne samouprave i kriterijumi za raspodelu predviđeni delom III. i IV. ovog programa se ne primenjuju.
U slučaju iz stava 15. ovog dela Programa, javni poziv za izbor korisnika raspisuje komisija za izbor korisnika Komesarijata (u daljem tekstu: komisija Komesarijata), na osnovu odluke komesara. Komisiju Komesarijata obrazuje komesar i ista utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći, utvrđuje predlog liste i konačnu listu korisnika za dodelu pomoći, na osnovu koje komesar donosi rešenje o dodeli pomoći korisniku.
1. Uslovi za izbor korisnika za dodelu pomoći u ekonomskom osnaživanju
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtačka (1) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (1), Podnosilac prijave i članovi njegovog porodičnog domaćinstva treba da ispune sledeće uslove:
1) da je Podnosilac prijave evidentiran kao interno raseljeno lice ili poseduje legitimaciju interno raseljenog lica (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtač. (2) i (4), dela I ovog programa), odnosno da je Podnosilac prijave evidentiran kao povratnik po osnovu sporazuma o readmisiji, ili poseduje dokumentaciju kojom dokazuje boravak ili dobrovoljni povratak iz zemalja EU (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa);
2) da imaju boravište/prebivalište na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u momentu objavljivanja Javnog poziva (opciona je dužina prijavljenog boravišta/prebivališta);
3) da nisu uključeni u neki drugi projekat ekonomskog osnaživanja, u tekućoj godini;
4) da nisu korisnici pomoći u projektima ekonomskog osnaživanja više od tri puta (uključujući i raspodelu pomoći po javnom pozivu na koji su podneli prijavu);
5) ukoliko su bili korisnici pomoći u ekonomskom osnaživanju da su isti namenski koristili;
6) da je aktivnost za koju je pomoć tražena od značaja za egzistenciju porodice;
7) da Podnosilac prijave ili neko od članova domaćinstva ima preduslove za obavljanje delatnosti za koju traži pomoć:
- da poseduje potrebno znanje i veštine za pokretanje, razvoj i unapređenje ekonomskog osnaživanja na koju se odnosi pomoć;
- da je vlasnik, zakupac ili korisnik zemljišta i/ili pomoćnih objekata, ukoliko je u pitanju poljoprivedna delatnost, stočarstvo ili druga delatnosti u skladu sa delatnošću koja je navedena u prijavi;
- da je vlasnik ili zakupac prostora u kome će obavljati delatnost, ukoliko je u pitanju zanatska, uslužna delatnost ili druga delatnosti u skladu sa delatnošću koja je navedena u prijavi.
2. Uslovi za izbor korisnika za dodelu pomoći u građevinskom materijalu i opremi
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtač. (2) i (4) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja prva, Podnosilac prijave i članovi njegovog porodičnog domaćinstva treba da ispune sledeće uslove:
1) da je Podnosilac prijave evidentiran kao interno raseljeno lice ili poseduje legitimaciju interno raseljenog lica (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtač. (2) i (4), dela I ovog programa), odnosno da je Podnosilac prijave evidentiran kao povratnik po osnovu sporazuma o readmisiji, ili poseduje dokumentaciju kojom dokazuje boravak ili dobrovoljni povratak iz zemalja EU (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa);
2) da imaju boravište/prebivalište na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u momentu objavljivanja Javnog poziva (opciona je dužina prijavljenog boravišta/prebivališta);
3) da nisu obnovili, otuđili, poklonili ili zamenili nepokretnost na teritoriji AP Kosova i Metohije ili drugoj državi, a kojom bi mogli bezbedno da reše svoje stambene potrebe;
4) da ne poseduju nepokretnost u Republici Srbiji van AP Kosova i Metohije ili u drugoj državi, a kojom mogu da reše svoje stambene potrebe, osim predmetne nepokretnosti;
5) da ne mogu da koriste nepokretnost koju poseduju na AP Kosovu i Metohiji (ne primenjuje se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja prva, dela I ovog programa);
6) da nemaju prihode kojima bi mogli da reše svoje stambene potrebe;
7) da su bili korisnici programa kupovine seoske kuće sa okućnicom za koji nije bio predviđen mali grant, a za čiju realizaciju su sredstva dodeljena od strane Komesarijata jedinici lokalne samouprave zaključno sa 2023. godinom (primenjuje se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (4), dela I ovog programa i ne odnosi se na članove porodičnog domaćinstva Podnosioca prijave koji su to postali nakon dodele seoske kuće sa okućnicom);
8) da nisu korisnici drugog programa za poboljšanje uslova stanovanja ili povratka, kojim bi mogli da reše ili su rešili svoje stambene potrebe, osim ukoliko su bili korisnici pomoći za nabavku građevinskog materijala u visini do 250.000,00 dinara (primenjuje se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (4), dela I ovog programa), odnosno programa kupovine seoske kuće sa okućnicom za koji nije bio predviđen mali grant, a za čiju realizaciju su sredstva dodeljena od strane Komesarijata jedinici lokalne samouprave zaključno sa 2023. godinom (primenjuje se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (4), dela I ovog programa);
9) da predmetna nepokretnost ne ispunjava osnovne uslove za stanovanje i da će se ugradnjom dodeljenog građevinskog materijala i opreme nepokretnost osposobiti za upotrebu i stanovanje ili kada je u pitanju dodela malog granta iz stava 2. tačka 1) podtačka (4), dela I ovog programa, poboljšati uslovi stanovanja;
10) da se predmetna nepokretnost nalazi na teritoriji jedinice lokalne samouprave kojoj su dodeljena sredstva (opciono za izbor korisnika za dodelu pomoći stava 2. tačka 1) podtačka (2) i iz stava 2. tačka 2) alineja prva, dela I ovog programa);
11) da je na predmetnoj nepokretnosti u katastru nepokretnosti upisana svojina Podnosioca prijave ili susvojina/zajednička svojina Podnosioca prijave sa nekim od članova njegovog porodičnog domaćinstva koji je naveden u prijavi, odnosno ukoliko je u pitanju dodela malog granta da je na predmetnoj nepokretnosti u katastru nepokretnosti upisana svojina Podnosioca prijave ili susvojina/zajednička svojina Podnosioca prijave sa nekim od članova njegovog porodičnog domaćinstva koji je bio korisnik programa kupovine seoske kuće sa okućnicom za koji nije bio predviđen mali grant, a za čiju realizaciju su sredstva dodeljena od strane Komesarijata jedinici lokalne samouprave zaključno sa 2023. godinom;
12) da je predmetna nepokretnost upisana u katastru nepokretnosti i to kao:
- nepokretnost koja je preuzeta iz zemljišnih knjiga ili
- nepokretnost izgrađena pre donošenja propisa o izgradnji ili
- nepokretnost izgrađena na osnovu građevinske dozvole, odnosno odobrenja za gradnju za koju je izdata upotrebna dozvola ili
- nepokretnost upisana po Zakonu o ozakonjenju objekata;
13) da je predmetna nepokretnost upisana u katastru nepokretnosti bez tereta, ne računajući pri tom zabeležbu obaveze plaćanja naknade za prenamenu zemljišta, zabeležbu opterećenja nepokretnosti založnim pravom na osnovu ugovora o kreditu u vezi sa predmetnom nepokretnošću, druge zabeležbe ličnih stanja imaoca i pravnih činjenica koje za ishod nemaju prestanak ili prenos stvarnih prava na predmetnoj nepokretnosti, na kome se nalazi predmetna nepokretnost je dozvoljena individualna stambena gradnja;
14) da je podnet zahtev za legalizaciju, odnosno pokrenut postupak ozakonjenja ukoliko je predmetna nepokretnost izgrađena bez odobrenja za gradnju i da je na zemljištu na kome se nalazi predmetna nepokretnost za koju postupak legalizacije, odnosno ozakonjenja nije završen, dozvoljena individualna stambena gradnja (bez obzira da li je nepokretnost upisana u katastru nepokretnosti);
Ukoliko postupak legalizacije, odnosno ozakonjenja iz stava 1. tačka 14) ovog dela programa ne bude završen najkasnije do donošenja Predloga liste korisnika, prijava se odbija.
Pomoć korisniku za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtač. (2) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja prva dodeljuje se za završetak započete gradnje ili adaptaciju neuslovnih stambenih objekata, u cilju poboljšanja uslova stanovanja porodičnih domaćinstava korisnika koji imaju prebivalište/boravište na teritoriji jedinice lokalne samouprave kojoj su dodeljena sredstva i to za: izgradnju/rekonstrukciju noseće konstrukcije (zidovi, krovna konstrukcija), izgradnju/dogradnju sanitarnog čvora, hidroizolaciju zidova, ugradnju/zamenu zidnih i podnih obloga, stolarije, malterisanje i uvođenje/zamenu elektro i vodovodnih instalacija, fasade i druge radove neophodne za dovršetak gradnje ili adaptaciju kojom bi se nepokretnost dovela u stanje u kojem obezbeđuje osnovne životne uslove za upotrebu i stanovanje. Oprema se isključivo odnosi na sanitarni materijal, elektro i vodovodni materijal i bojlere za kupatilo/kuhinju, a ne odnosi se na nabavku nameštaja i električnih kućnih aparata. Pomoć se ne odnosi na objekte koji su uslovni za stanovanje, kao ni na objekte kod kojih bi se dodelom pomoći isključivo podigla energetska efikasnost objekta.
Pomoć korisniku za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtač. (4), dodeljuje se za popravku ili adaptaciju seoske kuće sa okućnicom, u cilju poboljšanja uslova stanovanja porodičnih domaćinstava korisnika koji imaju prebivalište/boravište na teritoriji jedinice lokalne samouprave kojoj su dodeljena sredstva.
3. Uslovi za izbor korisnika za kupovinu seoske kuće sa okućnicom
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtačka (3) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga dela I ovog programa, podnosilac prijave na javni poziv za kupovinu seoske kuće sa okućnicom (u daljem tekstu: Podnosilac prijave) i članovi njegovog porodičnog domaćinstva treba da ispune sledeće uslove:
1) da je Podnosilac prijave evidentiran kao interno raseljeno lice ili poseduje legitimaciju interno raseljenog lica (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (3), dela I ovog programa), odnosno da je Podnosilac prijave evidentiran kao povratnik po osnovu sporazuma o readmisiji, ili poseduje dokumentaciju kojom dokazuje boravak ili dobrovoljni povratak iz zemalja EU (za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa);
2) da imaju boravište/prebivalište na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u momentu objavljivanja Javnog poziva (opciona je dužina prijavljenog boravišta/prebivališta);
3) da su smešteni u neadekvatnom privatnom smeštaju;
4) da porodično domaćinstvo ima radno sposobne članove domaćinstva;
da ne poseduju nepokretnost u Republici Srbiji van AP Kosova i Metohije ili u drugoj državi, a kojom mogu da reše svoje stambene potrebe;
5) da ne mogu da koriste nepokretnost koju poseduju na teritoriji AP Kosova i Metohije (ne primenjuje se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa);
6) da nisu obnovili, otuđili, poklonili ili zamenili nepokretnost na teritoriji Republike Srbije ili druge države, a kojom bi mogli da reše svoje stambene potrebe;
7) da nisu korisnici drugog stambenog programa za poboljšanje uslova stanovanja ili povratka, kojim bi mogli da reše ili su rešili svoje stambene potrebe;
8) da nemaju prihode kojima bi mogli da reše svoje stambene potrebe;
9) da nisu u krvnom, adoptivnom ili tazbinskom srodstvu sa prodavcem predmetne nepokretnosti i
10) da nisu na Konačnoj listi reda prvenstva u drugim programima za trajno rešavanje stambene potrebe;
11) da Podnosilac prijave sam ili zajedno sa članovima svog porodičnog domaćinstva koji su navedeni u prijavi ili neko od članova domaćinstva naveden u prijavi, nije otuđenjem nepokretnosti ostvario ukupnu dobit u vrednosti većoj od 16.000 evra;
12) da seoska kuća sa okućnicom za koju Podnosilac prijave podnosi prijavu na javni poziv ispunjava osnovne uslove za život i stanovanje i da su predmetna seoska kuća i zemljište na kojoj se ista nalazi upisani u katastru nepokretnosti na ime prodavca i bez tereta, osim ukoliko je reč o zabeležbi obaveze plaćanja naknade za prenamenu zemljišta, ukoliko postoji pravo stvarnih službenosti na nepokretnosti koja je predmet kupoprodaje i druge zabeležbe pravnih činjenica koje za ishod nemaju prestanak ili prenos stvarnih prava na predmetnoj nepokretnosti;
13) da je predmetna seoska kuća sa okućnicom upisana u katastru nepokretnosti kao:
- nepokretnost koja je preuzeta iz zemljišnih knjiga ili
- nepokretnost izgrađena pre donošenja propisa o izgradnji ili
- nepokretnost izgrađena sa građevinskom dozvolom za koju je izdata upotrebna dozvola ili
- nepokretnost upisana po Zakonu o ozakonjenju objekta ili
14) da je podnet zahtev za legalizaciju, odnosno pokrenut postupak ozakonjenja ukoliko je predmetna seoska kuća izgrađena bez odobrenja za gradnju i da je na zemljištu na kome se nalazi predmetna seoska kuća za koju postupak legalizacije, odnosno ozakonjenja nije završen, dozvoljena individualna stambena gradnja;
Uslovi iz stava 1. tač. 3) i 4) primenjuju se za izbor korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (3), dela I ovog programa kada su jedinici lokalne samouprave sredstava za ove namene dodeljena iz sredstava ostvarenih iz doplatne poštanske marke "Krov 2025".
Ukoliko postupak legalizacije, odnosno ozakonjenja iz stava 1. tačka 14) ovog dela programa ne bude završen najkasnije do donošenja Predloga liste korisnika za dodelu pomoći sa listom korisnika rangiranih prema redu prvenstva na osnovu ispunjenosti uslova i broja osvojenih bodova (u daljem tekstu: Predlog liste), prijava se odbija.
Izabrani korisnik Pomoći može da učestvuje sopstvenim sredstvima u kupoprodajnoj ceni seoske kuće sa okućnicom u iznosu do 50% od iznosa koji se odobrava za kupovinu seoske kuće sa okućnicom iz stava iz stava 2. tačka 1) podtačka (3) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa.
Ukoliko izabrani korisnik ne učestvuje sopstvenim sredstvima u plaćanju kupoprodajne cene, a vrednost seoske kuće sa okućnicom prelazi iznos od 2.100.000,00 dinara, prijava se odbija.
Ukoliko korisnik učestvuje sopstvenim sredstvima, a vrednost seoske kuće sa okućnicom prelazi iznos od 3.150.000,00 dinara, prijava se odbija.
Seoska kuća sa okućnicom za koju se podnosi prijava, ne mora se nalaziti na teritoriji jedinice lokalne samouprave koja je raspisala javni poziv, već se može nalaziti u bilo kojoj jedinici lokalne samouprave na teritoriji Republike Srbije, van teritorije AP Kosova i Metohije. (opciono).
VII MERILA ZA UTVRĐIVANJE REDA PRVENSTVA ZA IZBOR KORISNIKA
1. Merila za utvrđivanje reda prvenstva za izbor korisnika za ekonomsko osnaživanje
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtačka (1) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (1), red prvenstva za izbor korisnika utvrđuje se na osnovu broja bodova koje Podnosilac prijave na Javni poziv za dodelu pomoći ostvari, a prema sledećim merilima:
Red prvenstva za izbor Korisnika utvrđuje se na osnovu broja bodova koje korisnik kao Podnosilac prijave ostvari, a prema sledećim merilima:
1) da aktivnost za koju je Pomoć tražena doprinosi poboljšanju uslova života porodičnog domaćinstva Korisnika: - 10 bodova;
2) da je Korisnik prošao obuku za izradu poslovnih planova ili obuku Nacionalne službe za zapošljavanje: - 10 bodova;
3) da ima prethodno iskustvo u obavljanju aktivnosti: - 10 bodova;
4) da poseduje znanje i veštine za obavljanje aktivnosti: - 10 bodova;
5) da ima registrovanu delatnost: - 20 bodova;
6) da pokreće aktivnost - Pomoć koristi prvi put: - 20 bodova;
7) Porodično domaćinstvo/porodica sa detetom/decom do 18 godina i /ili studentom do 26 godina: - 10 bodova;
8) Jednoroditeljsko domaćinstvo/porodica sa detetom/decom do 18 godina i/ili studentom do 26 godina: - 20 bodova;
9) Žena nosilac domaćinstva: - 10 bodova.
Ako dva ili više podnosioca prijave imaju isti broj bodova, prednost ima:
1. Podnosilac prijave kome ekonomsko osnaživanje predstavlja osnovni izvor prihoda porodičnog domaćinstva
2. Podnosilac prijave koji ima veći broj maloletne dece
3. Podnosilac prijave koji ima trudnu ženu u porodičnom domaćinstvu i
4. Podnosilac prijave koji ima manje prihode po članu porodičnog domaćinstva
2. Merila za utvrđivanje reda prvenstva za izbor korisnika za kupovinu seoske kuće sa okućnicom i za dodelu građevinskog materijala i opreme
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka 1) podtač. (2) do (4) i iz stava 2. tačka 2) podtačka (2), red prvenstva za izbor korisnika utvrđuje se na osnovu broja bodova koje Podnosilac prijave na Javni poziv za dodelu pomoći ostvari, a prema sledećim merilima:
1) Broj članova porodičnog domaćinstva: po članu porodičnog domaćinstva - 10 bodova.
Maksimalan broj bodova koji se može dobiti na osnovu ovog merila iznosi - 50 bodova.
2) Porodično domaćinstvo čiji je član nastradao ili nestao u sukobima na prostorima bivše Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije: po nastradalom ili nestalom članu - 20 bodova.
3) Broj maloletne dece u porodičnom domaćinstvu:
(3.1) porodično domaćinstvo do dvoje maloletne dece - 10 bodova;
(3.2) porodično domaćinstvo sa troje ili više maloletne dece - 20 bodova;
4) Broj maloletne dece ili dece na redovnom školovanju u jednoroditeljskom porodičnom domaćinstvu:
(4.1) domaćinstvo sa jednim detetom - 10 bodova;
(4.2) domaćinstvo sa dvoje dece - 20 bodova;
(4.3) domaćinstvo sa troje ili više dece - 30 bodova.
5) Porodično domaćinstvo sa detetom sa invaliditetom ili smetnjama u razvoju: po porodičnom domaćinstvu - 20 bodova.
6) Stambena situacija podnosioca zahteva i članova njegovog porodičnog domaćinstva:
(6.1) porodično domaćinstvo smešteno u kolektivnom centru - 10 bodova;
(6.2) porodično domaćinstvo koje stanuje u iznajmljenom prostoru bez osnovnih higijensko-sanitarnih uslova - 20 bodova;
Ovo merilo se ne primenjuje u slučaju izbora korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (4), dela I ovog programa
7) Materijalni položaj porodičnog domaćinstva:
(7.1) porodično domaćinstvo sa prihodima većim ili u visini od 50% prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u privredi Republike Srbije po članu - 10 bodova;
(7.2) porodično domaćinstvo sa prihodima ispod 50% prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u privredi Republike Srbije po članu - 20 bodova.
Prilikom bodovanja prijava po tački 7) ovog člana prihodi se obračunavaju po članu porodičnog domaćinstva, a bodovi dodeljuju porodičnom domaćinstvu. Maksimalni broj bodova koji može biti dodeljen porodičnom domaćinstvu po ovom osnovu je 20.
8) Smanjenje ili gubitak radne sposobnosti ili telesno oštećenje:
(8.1) po osnovu smanjenja ili gubitka radne sposobnosti podnosioca zahteva ili članova njegovog porodičnog domaćinstva:
- ako postoji delimična radna sposobnost - 10 bodova i
- ako postoji potpuni gubitak radne sposobnosti - 20 bodova.
(8.2) po osnovu telesnog oštećenja podnosioca zahteva ili članova njegovog porodičnog domaćinstva:
- za telesno oštećenje od 100% - 20 bodova;
- za telesno oštećenje od 90% - 15 bodova i
- za telesno oštećenje od 80% - 10 bodova.
Ako kod istog lica postoji smanjenje ili gubitak radne sposobnosti i telesno oštećenje, Komisija prilikom bodovanja uzima u obzir ono merilo na osnovu koga to lice dobija više bodova i boduje se po članu domaćinstva sa telesnim oštećenjem ili gubitkom radne sposobnosti.
9) Bolesti od većeg socijalno-medicinskog značaja (maligna oboljenja, bronhijalna i srčana astma, teška opstruktivna oboljenja pluća, aktivna tuberkuloza, infarkt srca, dekompenzovana srčana oboljenja, transplantacija srca, cerebrovaskularni insult, epilepsija, teže duševne bolesti, progresivne nervnomišićne bolesti, pareze i paralize, hemofilija, insulin zavisni dijabetes, hronične bubrežne insuficijencije na dijalizama, sistemske autoimune bolesti, osteomijelitisi, HIV infekcije i sl.), u skladu sa propisima o zdravstvenoj zaštiti: podnosilac zahteva ili članovi njegovog porodičnog domaćinstva - 20 bodova.
Ovo merilo se primenjuje po članu domaćinstva ako Podnosilac prijave ili članovi njegovog porodičnog domaćinstva nisu bodovani po osnovu tačke 8) podtač. (8.1) i (8.2) ovog člana.
Ukoliko se Podnosilac prijave i članovi njegovog porodičnog domaćinstva navedeni u prijavi boduju po osnovu bolesti, bodovi se dodeljuju za Podnosioca prijave i svakog člana porodičnog domaćinstva koji ima bolesti od većeg socio-medicinskog značaja.
10) Registrovano seosko gazdinstvo - 20 bodova.
Ovo merilo se primenjuje samo u slučaju izbora korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (3) i stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa
Bodovi po osnovu ovog merila dodeljuju se ukoliko Podnosilac prijave ili članovi njegovog porodičnog domaćinstva imaju registrovano seosko gazdinstvo.
11) Bruto površina nepokretnosti po članu porodičnog domaćinstva:
- Do 15 m2 - 50 bodova
- Do 24 m2 - 30 bodova
Ovo merilo se primenjuje samo u slučaju izbora korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) potačka (2) i stava 2. tačka 2) potačka (2) alineja prva, dela I ovog programa
Ukoliko dva ili više Podnosilaca prijave imaju isti broj bodova, prednost će imati Podnosilac prijave koji:
1) ima veći broj maloletne dece;
2) ima veći broj članova porodičnog domaćinstva;
3) ima trudnu ženu u porodičnom domaćinstvu;
4) duže boravi na teritoriji jedinice lokalne samouprave u kojoj podnosi prijavu na javni poziv za dodelu pomoći i
5) ima manje prihode po članu porodičnog domaćinstva.
Ukoliko član, odnosno članovi porodičnog domaćinstva Podnosioca prijave preminu do donošenja Odluke o izboru korisnika, isti neće biti razmatrani, niti bodovani.
U slučaju da premine Podnosilac prijave, razmatraju se ostali članovi bez obzira da li su interno raseljena lica u slučaju izbora korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 1) podtačka (3), dela I ovog programa, odnosno povratnici po osnovu sporazuma o readmisiji u slučaju izbora korisnika za dodelu pomoći iz stava 2. tačka 2) podtačka (2) alineja druga, dela I ovog programa.
Ukoliko do donošenja Odluke o izboru korisnika, Podnosilac prijave prijavi novorođenog člana, odnosno članove domaćinstva, isti se razmatraju i boduju. Prilikom utvrđivanja Konačne liste korisnika, uzima se u obzir onaj broj članova domaćinstva koji je Podnosilac prijave naveo u prijavi na Javni poziv, osim kada su u pitanju preminuli ili novorođeni članovi.
Ukoliko Podnosilac prijave do donošenja Odluke o izboru korisnika dostavi dokaze o tome da on ili neko od članova njegovog porodičnog domaćinstva boluje od bolesti od većeg socio-medicinskog značaja, odnosno ukoliko neko od njih, nakon podnošenja prijave na Javni poziv oboleli od bolesti od većeg socio-medicinskog značaja, navedeno se uzima u obzir prilikom razmatranja i bodovanja prijava.
3. Merila za utvrđivanje reda prvenstva za izbor korisnika za kupovinu seoske kuće sa okućnicom iz sredstava ostvarnih prodajom doplatne poštanske marke "Krov 2025".
U slučaju da se izbor korisnika vrši za mere i aktivnosti iz stava 2. tačka tačka 1) podtačka (3), dela I ovog programa za koje su jedinici lokalne samouprave sredstava dodeljena iz sredstava ostvarenih iz doplatne poštanske marke "Krov 2025", red prvenstva za izbor korisnika utvrđuje se na osnovu broja bodova koje Podnosilac prijave na Javni poziv za dodelu pomoći ostvari, a prema sledećim merilima:
1) žena nosilac porodičnog domaćinstva;
2) žrtve seksualnog/porodičnog nasilja;
3) porodično domaćinstvo sa više generacija sa jednim ili više članova preko 60 godina;
4) jednoroditeljsko porodično domaćinstvo sa detetom/decom ispod 18 godina i/ili studentom do 26 godina;
5) porodično domaćinstvo sa dvoje ili više dece ispod 18 godina;
6) porodično domaćinstvo sa trudnicama ili sa detetom/decom do pet godina;
7) porodično domaćinstvo interno raseljenih lica čija je imovina na teritoriji Autonomne Pokrajine Kosova i Metohije uništena;
8) porodično domaćinstvo bez redovnih mesečnih prihoda ili sa nedovoljnim mesečnim prihodima (do 50% prosečne neto zarade na nivou Republike Srbije, po članu domaćinstva) i
9) porodično domaćinstvo sa bolesnim članom domaćinstva/članovi domaćinstva sa posebnim potrebama.
Po sprovedenom izboru jedinica lokalne samouprave za dodelu bespovratnih sredstava, između jedinice lokalne samouprave koja je izabrana za dodelu sredstava i Komesarijata, zaključuje se ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave.
U slučaju iz stava 15. dela V. Programa, nakon izbora korisnika od strane komisije Komesarijata i donošenja rešenje o dodeli pomoći od strane komesara, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave za ekonomsko osnaživanje, za pribavljanje građevinskog materijala, za pribavljanje malog granta, kao i za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, zaključuju korisnik kome je rešenjem komesara odobrena pomoć, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji lice kome je dodeljena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi kuća za koju je dodeljen paket građevinskog materijala ili mali grant, odnosno jedinica lokalne samouprave u kojoj se nalazi seoska kuća sa okućnicom, a kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa dodeljenim bespovratnim sredstvima.
Nakon potpisivanja ugovora iz st. 1. i 2. ovog dela Programa, zaključuje se:
1) za dodelu seoske kuće sa okućnicom - ugovor o saradnji između jedinice lokalne samouprave, prodavca i kupca, i to odmah po uplati sredstava jedinici lokalne samouprave od strane Komesarijata, nakon čega se zaključuje ugovor o kupoprodaji, po osnovu koga je jedinica lokalne samouprave dužna da sredstva prenese na namenski račun prodavca (ovim ugovorom se, pored međusobnih prava i obaveze ugovornih strana, utvrđuje i obaveza kupca da, u roku od osam dana od useljenja u nepokretnost koja je predmet pomoći, izvrši prijavu na adresi predmetne nepokretnosti, da predmetnu nepokretnost osigura i da ne može da otuđi nepokretnost pet godina od dana upisa prava svojine);
2) za dodelu građevinskog materijala - ugovor o dodeli paketa građevinskog materijala ili opreme između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke građevinskog materijala;
3) za ekonomsko osnaživanje korisnika - ugovor o dodeli pomoći u vidu ekonomskog osnaživanja između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, a nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka javne nabavke.
4) za dodelu malog granta - ugovor o dodeli malog granta između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke malog granta.
IX ADMINSTRATIVNO-TEHNIČKA PODRŠKA KORISNIKU I KOMESARIJATU OD STRANE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE
U slučaju kada komisija Komesarijata vrši izbor korisnika, jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji lice koje želi da konkuriše za dodelu pomoći za ekonomsko osnaživanje obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu paketa građevinskog materijala ili nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu paketa malog granta, kao i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom kojom lice konkuriše za dodelu ove vrste pomoći, dužna je da zajedno sa tim licem podnese popunjen obrazac prijave na javni poziv za izbor korisnika, sa dokumentacijom koja je propisana javnim pozivom (obrazac prijave se preuzima na zvaničnoj internet strani Komesarijata).
Jedinica lokalne samouprave iz stava 1. ovog dela Programa pruža podršku Komesarijatu, i to:
- vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa malog granta kada je u pitanju dodela paketa malog granta, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, da o sprovođenju ovih aktivnosti sačini izveštaj i zapisnik u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva jedinici lokalne samouprave lica koje želi da konkuriše na javni poziv, i da izveštaj i zapisnik dostavi Komesarijatu,
- vrši procenu tržišne vrednosti nepokretnosti samostalno ili u saradnji sa nadležnim poreskim organom, nadležnim organom za geodetske poslove ili angažovanjem licenciranih procenitelja o trošku jedinice lokalne samouprave, po iskazanom zahtevu komisije,
- sprovedi postupak javne nabavke građevinskog materijala, malog granta, kao i pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.
U slučaju kada komisija jedinice lokalne samouprave vrši izbor korisnika, u obavezi je da sprovede postupak izbora korisnika u skladu sa pravilnikom iz stava 14. dela V. Programa, da prilikom izbora korisnika za dodelu pomoći vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom kada je u pitanju kupovina seoske kuće sa okućnicom, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, kao i procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa malog granta kada je u pitanju dodela paketa malog granta, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, da vrši procenu tržišne vrednosti nepokretnosti samostalno ili u saradnji sa nadležnim poreskim organom, nadležnim organom za geodetske poslove ili angažovanjem licenciranih procenitelja o trošku jedinice lokalne samouprave i da sprovede postupak javne nabavke građevinskog materijala, malog granta, kao i pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.
X PRAĆENJE I REALIZACIJE PROGRAMA
O namenskom utrošku sredstava dodeljenih za konkretnu meru, odnosno aktivnost, jedinica lokalne samouprave dostavlja Komesarijatu, u roku propisanom ugovorom, izveštaj i dokumentaciju kojom se dokazuje namensko korišćenje prenetih sredstava.
Komesarijat vrši kontrolu realizacije Programa. Korisnici kojima je dodeljena pomoć su u obavezi da omoguće vršenje kontrole.
Komesarijat može u postupku kontrole realizacije Programa od korisnika kojima je dodeljena pomoć i jedinica lokalne samouprave, prema potrebi, zatražiti dodatnu dokumentaciju i informacije.
Jedinica lokalne samouprave jednom godišnje izveštava Komesarijat o namenskom korišćenju seoskih kuća sa okućnicom od strane korisnika, u narednih pet godina od dana sticanja prava svojine korisnika.
U cilju realizacije mera i aktivnosti predviđenih ovim programom, svi naručioci prilikom nabavke dobara, usluga i radova postupaće u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 91/19 i 92/23).