UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA REŠAVANJE STAMBENIH POTREBA I DRUGE PROGRAME INTEGRACIJE IZBEGLICA U 2025. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 75/2025)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2025. godini.

Član 2

Korišćenje sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2025. godini, vrši se na način koji je utvrđen u Programu korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2025. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

PROGRAM
KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA REŠAVANJE STAMBENIH POTREBA I DRUGE PROGRAME INTEGRACIJE IZBEGLICA U 2025. GODINI

 

I PREDMET PROGRAMA

Programom korišćenja sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica u 2025. godini (u daljem tekstu: Program) utvrđuje se način korišćenja dela sredstava Komesarijata za izbeglice i migracije Republike Srbije (u daljem tekstu: Komesarijat), namenjenih za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica i bivših izbeglica u skladu sa Zakonom o izbeglicama ("Službeni glasnik RS", broj 18/92, "Službeni list SRJ", broj 42/02 - SUS i "Službeni glasnik RS", broj 30/10, u daljem tekstu: Zakon o izbeglicama), u 2025. godini.

Sredstva za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica obezbeđena su Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 94/24, u daljem tekstu: Zakon o budžetu), razdeo 55, Program 1001 - Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 - Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama, funkcija 070 - Socijalna pomoć ugroženom stanovništvu neklasifikovana na drugom mestu, i to:

1) sa aproprijacije 463, izvor 01 u maksimalnom iznosu do 210.000.000,00 dinara;

2) sa aproprijacije 472, izvor 01 u maksimalnom iznosu do 600.000,00 dinara;

3) sa aproprijacije 511, izvor 13 (neraspoređeni višak prihoda i primanja iz prethodnih godina), u maksimalnom iznosu do 68.691.000,00 dinara.

Raspoređivanje sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica, za svaku od navedenih namena pojedinačno, sa aproprijacije 463, aproprijacije 472 i aproprijacije 511, vrši se u skladu sa iskazanim potrebama i mogućnostima realizacije.

II CILJ PROGRAMA

Cilj ovog programa je da se licima koja su izbegla iz bivših jugoslovenskih republika obezbedi rešavanje stambenih potreba i pruži pomoć u procesu integracije.

III LICA KOJIMA SE MOŽE REŠAVATI STAMBENA POTREBA SREDSTVIMA OPREDELJENIM OVIM PROGRAMOM

Sredstva za rešavanje stambenih potreba, na jedan od načina predviđenih ovim programom, namenjena su licima iz člana 1. i člana 19. stav 1. Zakona o izbeglicama (u daljem tekstu: korisnici).

IV NAMENA SREDSTAVA

Sredstva obezbeđena Zakonom o budžetu, razdeo 55, Program 1001 - Unapređenje i zaštita ljudskih i manjinskih prava i sloboda, Programska aktivnost 0013 - Podrška prisilnim migrantima i unapređenje sistema upravljanja migracijama, funkcija 070 - Socijalna pomoć ugroženom stanovništvu neklasifikovana na drugom mestu, sa sledećih aproprijacija, dodeljuju se i koriste za:

1) sredstva sa aproprijacije 463, u visini do 210.000.000,00 dinara, za izbeglice koje borave u neadekvatnom privatnom smeštaju, u kolektivnim centrima, u neformalnim kolektivnim centrima i koje su u postupku iseljenja iz stambene jedinice u javnoj svojini Republike Srbije čiji je korisnik Komesarijat, a koji se sprovodi radi zaštite i ostvarenja javnog interesa, zaštite života i zdravlja ljudi i zaštite imovine, kroz:

(1) poboljšanje uslova stanovanja dodelom pomoći u građevinskom materijalu i opremi, u visini do 800.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(2) ekonomsko osnaživanje korisnika, pribavljanjem manjih poljoprivrednih mašina i opreme ili osnovnog stada za započinjanje poljoprivredne delatnosti ili za sopstvenu poljoprivrednu proizvodnju, odnosno alata i opreme za obavljanje zanatske, uslužne i druge delatnosti, u visini do 250.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(3) kupovinu seoske kuće sa okućnicom, u visini do 2.100.000,00 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika;

(4) dodelu pomoći u građevinskom i drugom materijalu (u daljem tekstu: mali grant), za porodična domaćinstva koja su bila korisnici programa kupovine seoskih kuća sa okućnicom za koje nije bio predviđen mali grant, a za čiju realizaciju su sredstva dodeljena od strane Komesarijata jedinici lokalne samouprave zaključno sa 2023. godinom, u visini do 250.000 dinara, po porodičnom domaćinstvu korisnika.

2) sredstva sa aproprijacije 472, u visini do 600.000,00 dinara, za:

(1) dodelu sredstava na ime jednokratne novčane pomoći za priključenje montažnih stambenih objekata na infrastrukturu, kao i za pribavljanje dokumentacije u postupku ishodovanja upotrebne dozvole, u visini do 184.000,00 dinara, za porodična domaćinstva kojima su dodeljeni montažni stambeni objekti u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica - komponenta montažne kuće, koja nemaju sopstvenih sredstava za navedenu namenu;

(2) dodelu sredstava na ime jednokratne novčane pomoći za ugradnju građevinskog materijala, u visini do 184.000,00 dinara, za porodična domaćinstva kojima je dodeljen građevinski materijal u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica - komponenta građevinski materijal, koja nemaju sopstvenih sredstava za navedenu namenu;

(3) dodelu pomoći za poboljšanje uslova stanovanja izbeglica čije je pravo na dodelu pomoći utvrđeno pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

3) sredstva sa aproprijacije 511, u visini do 68.691.000,00 dinara, za:

(1) pribavljanje nepokretnosti radi davanja u zakup na određeno vreme sa mogućnošću kupovine, pri čemu visina sredstava koja se opredeljuje po nepokretnosti kojom se rešava stambena potreba korisnika zavisi od tržišnih uslova pribavljanja nepokretnosti i veličine nepokretnosti, odnosno broja članova porodičnog domaćinstva korisnika;

(2) pribavljanje nepokretnosti radi rešavanja stambene potrebe korisnika čije je pravo na dodelu pomoći utvrđeno pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

V KRITERIJUMI ZA UČEŠĆE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U PROGRAMU

Jedinica lokalne samouprave učestvuje u Programu, ukoliko ispunjava sledeće kriterijume:

1) da je obrazovan Savet za migracije;

2) da je usvojen plan aktivnosti u kojem je navedena predmetna aktivnost;

3) da postoje personalni i tehnički kapaciteti za realizaciju aktivnosti (spremnost jedinice lokalne samouprave da angažuje stručne službe u cilju procene ugroženosti porodica i ispunjenosti tehničkih/građevinskih uslova za realizaciju aktivnosti);

4) da je dostavila dokaze o namenskom utrošku sredstava koja su joj dodeljivana kroz ranije slične programe i projekte, zaključno sa junom 2022. godine;

5) da je za bazu trajnih rešenja dostavila Komesarijatu podatke o izabranim korisnicima, po ugovorima zaključenim između Komesarijata i jedinice lokalne samouprave, zaključno sa junom 2022. godine (osim za jedinice lokalne samouprave koje imaju važeće anekse ili su vratile neutrošena sredstva);

6) da je spremna da učestvuje u iznosu od najmanje 5%, odnosno najmanje 10% od vrednosti aktivnosti za koju se prijavljuje (nedovoljno razvijene, izrazito nedovoljno razvijene i jedinice lokalne samouprave koje se nalaze u devastiranom području u iznosu od najmanje 5% od iznosa sredstava koji je potreban za realizaciju aktivnosti, ostale jedinice lokalne samouprave u iznosu od najmanje 10% od iznosa sredstava koji je potreban za realizaciju aktivnosti. Razvijenost jedinica lokalne samouprave utvrđuje se u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju ("Službeni glasnik RS", br. 51/09, 30/10 i 89/15 - drugi zakon) i Uredbom o utvrđivanju jedinstvene liste razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave za 2014. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 104/14).

Jedinici lokalne samouprave koja je u 2025. godini podržana od strane Komesarijata sredstvima iz ovog programa namenjenim za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, ne mogu biti dodeljena sredstva ostvarena prodajom doplatne poštanske marke "KROV 2025".

VI KRITERIJUMI ZA RASPODELU SREDSTAVA ZA REŠAVANJE STAMBENIH POTREBA I DRUGE PROGRAME INTEGRACIJE IZBEGLICA

Raspodela sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica vrši se na osnovu bodova utvrđenih u skladu sa sledećim kriterijumima:

1) neophodnost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 30 bodova;

2) da li su predviđene aktivnosti jasno formulisane, izvodljive i dobro isplanirane - 20 bodova;

3) dostupnost krajnjim korisnicima u jedinici lokalne samouprave - 20 bodova;

4) broj potencijalnih krajnjih korisnika u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;

5) održivost mere, odnosno aktivnosti u jedinici lokalne samouprave - 10 bodova;

6) prethodno iskustvo jedinice lokalne samouprave u pogledu realizacije aktivnosti predviđenih ovim programom - 10 bodova.

Maksimalan broj bodova koji jedinica lokalne samouprave može ostvariti prema navedenim kriterijumima je 100 bodova.

Minimalan broj bodova koji je neophodan kako bi se jedinica lokalne samouprave kvalifikovala za raspodelu sredstava predviđenih ovim programom je 60 bodova.

Ukoliko u postupku raspodele sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica, dve ili više jedinica lokalne samouprave ostvari isti broj bodova, utvrđenih u skladu sa kriterijumima za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica iz stava 1. ovog dela Programa, prioritet pri raspodeli sredstava utvrđuje se prema sledećem redosledu:

1) jedinica lokalne samouprave koja nije u 2024. godini dobijala sredstva namenjena za rešavanje stambenih potreba izbeglica i druge programe integracije izbeglica za aktivnosti predviđene konkretnim javnim pozivom za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica;

2) jedinica lokalne samouprave koja ima veći broj korisnika u potrebi (odnosi se samo na korisnike pomoći koja je predmet konkretnog javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica);

3) jedinica lokalne samouprave kojoj je iz budžetskih sredstava, od strane Komesarijata, odobren manji broj programa i projekata koji se odnose na aktivnost predviđenu javnim pozivom za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica.

Prioritet za raspodelu sredstava iz stava 4. tačka 1) ovog dela programa, ne primenjuje se kada se vrši izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, ukoliko su sredstva koja se raspodeljuju za ovu namenu ostvarena prodajom doplatne poštanske marke "KROV 2025".

Ukoliko se u postupku raspodele sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica za namene predviđene u stavu 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, utvrdi da ukupan iznos sredstava potreban za raspodelu jedinicama lokalne samouprave koje su se kvalifikovale za raspodelu sredstava prevazilazi maksimalni iznos ukupno raspoloživih sredstava za konkretne namene, raspodela sredstava po jedinici lokalne samouprave vrši se u skladu sa raspoloživim sredstvima.

Ukoliko se u postupku raspodele sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica za namene predviđene u stavu 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, utvrdi da je ukupan iznos sredstava potreban za raspodelu jedinicama lokalne samouprave koje su se kvalifikovale za raspodelu sredstava manji od iznosa raspoloživih sredstava za konkretne namene, preostala neraspodeljena sredstva raspodeljuju se jedinicama lokalne samouprave čije iskazane potrebe prevazilaze maksimalan iznos sredstava koji se dodeljuje po jedinici lokalne samouprave predviđenih ovim programom.

VII NAČIN KORIŠĆENJA SREDSTAVA

Rešavanje stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovom uredbom, kao i druge programe integracije sprovodi Komesarijat, u skladu sa Zakonom o izbeglicama.

Rešavanje stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovom uredbom, kao i druge programe integracije, Komesarijat može sprovoditi u saradnji sa jedinicama lokalne samouprave.

Izbor jedinica lokalne samouprave preko kojih će se realizovati korišćenje sredstava za namene predviđene u stavu 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, vrši se na osnovu javnog poziva za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: javni poziv). Javni poziv raspisuje komisija Komesarijata za izbor jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: komisija za izbor jedinica lokalne samouprave), na osnovu odluke komesara o raspisivanju javnog poziva. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave, koju obrazuje komesar, raspisuje javni poziv posebno za svaki od predviđenih načina rešavanja stambenih potreba korisnika, koji sadrži osnovne informacije o javnom pozivu, nameni i iznosu sredstava, način i rok podnošenja prijave, kriterijume za učešće u Programu iz dela V. Programa i kriterijume za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica iz stava 1. dela VI. Programa, obaveznu dokumentaciju koja se podnosi uz prijavu na javni poziv i ostale informacije relevantne za realizaciju javnog poziva. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave objavljuje javni poziv na internet stranici Komesarijata.

Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave vrši prijem i obradu prijava jedinica lokalne samouprave na javni poziv, razmatra formalnu ispravnost prijava i utvrđuje ispunjenost kriterijuma za učešće u Programu iz dela V. Programa i kriterijuma za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica iz stava 1. dela VI. Programa, boduje i rangira prijave, utvrđuje predlog liste jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: predlog liste), vrši raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica za namene predviđene u stavu 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, utvrđuje konačnu listu jedinica lokalne samouprave za raspodelu sredstava (u daljem tekstu: konačna lista) i vrši druge poslove u cilju realizacije Programa.

Nakon što utvrdi formalnu ispravnost prijave, komisija za izbor jedinica lokalne samouprave najpre utvrđuje ispunjenost kriterijuma za učešće u Programu iz dela V. Programa, a potom boduje i rangira prijavu u skladu sa kriterijumima za raspodelu sredstava za rešavanje stambenih potreba i druge programe integracije izbeglica iz stava 1. dela VI. Programa. Prijavu jedinice lokalne samouprave koja ne ispunjava kriterijume za učešće u Programu iz dela V. Programa, komisija za izbor jedinica lokalne samouprave ne boduje i ne rangira, odnosno ne razmatra.

Po izvršenom bodovanju i rangiranju prijava, Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje predlog liste u skladu sa raspoloživim sredstvima opredeljenim za realizaciju javnog poziva, i isti odmah po utvrđivanju objavljuje na internet stranici Komesarijata. Jedinice lokalne samouprave, rangirane na predlogu liste, imaju pravo prigovora na predlog liste u roku od 8 (osam) dana od dana objavljivanja predloga liste, koji se podnosi komisiji za izbor jedinica lokalne samouprave. Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave razmatra prigovore najkasnije u roku od 5 (pet) dana od dana prijema poslednjeg pristiglog prigovora. Ukoliko utvrdi da je prigovor jedinice lokalne samouprave osnovan, komisija za izbor jedinica lokalne samouprave usvaja prigovor i vrši bodovanje i rangiranje prijave jedinice lokalne samouprave.

Komisija za izbor jedinica lokalne samouprave utvrđuje konačnu listu u skladu sa raspoloživim sredstvima opredeljenim za realizaciju javnog poziva, koja sadrži podatke o jedinicama lokalne samouprave koje su izabrane za dodelu sredstava, naziv jedinice lokalne samouprave, broj prijave jedinice lokalne samouprave, iznos sredstava koja im se dodeljuju, iznos sredstava kojima jedinice lokalne samouprave učestvuju u realizaciji aktivnosti, ukupna sredstva i broj bodova i objavljuje je na internet stranici Komesarijata. Na osnovu konačne liste, komesar donosi odluku o dodeli sredstava jedinicama lokalne samouprave (u daljem tekstu: odluka), koja se objavljuje na internet stranici Komesarijata i dostavlja svim jedinicama lokalne samouprave koje su podnele prijavu na javni poziv.

Nakon dodele sredstava jedinici lokalne samouprave, komisija za izbor korisnika jedinice lokalne samouprave (u daljem tekstu: komisija za izbor korisnika) raspisuje javni poziv za izbor korisnika za rešavanje stambenih potreba izbeglica (u daljem tekstu: javni poziv). Komisiju za izbor korisnika obrazuje nadležni organ jedinice lokalne samouprave i ista utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu pomoći, utvrđuje predlog liste i konačnu listu korisnika za dodelu pomoći i na osnovu konačne liste korisnika za dodelu pomoći donosi odluku o izboru korisnika. Nadležni organ u jedinici lokalne samouprave donosi pravilnik za svaki od predviđenih načina rešavanja stambene potrebe korisnika, kojim se bliže uređuju uslovi i merila za izbor korisnika pomoći u skladu sa Zakonom o izbeglicama i Uredbom o bližim uslovima i merilima za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambenih potreba izbeglica ("Službeni glasnik RS", broj 58/11), kao i način rada i postupanja komisije za izbor korisnika, a po modelu pravilnika koji Komesarijat objavljuje na svojoj internet stranici.

Kada Komesarijat bira korisnike za rešavanje stambenih potreba izbeglica iz stava 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, komesar donosi pravilnik kojim se bliže uređuju uslovi i merila za izbor korisnika i druga pitanja od značaja u skladu sa odredbama Uredbe o bližim uslovima i merilima za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambenih potreba izbeglica ("Službeni glasnik RS", broj 58/11), za svaki od predviđenih načina rešavanja stambenih potreba.

Kada Komesarijat bira korisnike za rešavanje stambenih potreba izbeglica iz stava 1. tačka 1) dela IV. ovog programa, sredstva se dodeljuju jedinici lokalne samouprave za rešavanje stambenih potreba onih korisnika koji su prethodno izabrani odlukom komisije Komesarijata, i to jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji korisnik, kome je rešenjem komisije Komesarijata odobrena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja, obavlja delatnost, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost za koju je rešenjem komisije Komesarijata odobrena pomoć u vidu paketa građevinskog materijala ili malog granta, odnosno jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom, koja je rešenjem komisije Komesarijata dodeljena korisniku.

U slučaju iz stava 9. ovog dela Programa, javni poziv za izbor korisnika za rešavanje stambenih potreba izbeglica raspisuje komisija Komesarijata za izbor korisnika (u daljem tekstu: komisija Komesarijata), predviđena članom 19. stav 3. Zakona o izbeglicama, a u skladu sa Zakonom o izbeglicama i Uredbom o bližim uslovima i merilima za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambenih potreba izbeglica ("Službeni glasnik RS", broj 58/11). Za svaki od načina rešavanja stambenih potreba komisija Komesarijata objavljuje poseban javni poziv.

U slučaju iz stava 1. tačka 2) podtač. (1) i (2) dela IV. ovog programa, sredstva se dodeljuju korisnicima izabranim u okviru Regionalnog stambenog programa, definisanim u ovim podtačkama, a preko jedinice lokalne samouprave na čijoj se teritoriji nalazi montažni stambeni objekat iz stava 1. tačka 2) podtačka (1) dela IV. ovog programa, odnosno na čijoj se teritoriji nalazi nepokretnost za koju je u okviru sprovođenja Regionalnog stambenog programa za rešavanje stambenih potreba izbeglica dodeljen građevinski materijal iz stava 1. tačka 2) podtačka (2) dela IV. ovog programa. Postupak za dodelu jednokratne novčane pomoći pokreće korisnik pisanim, obrazloženim zahtevom za dodelu jednokratne novčane pomoći, koji se sa priloženim dokazima dostavlja Komesarijatu preko poverenika za izbeglice i migracije jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi predmetni montažni stambeni objekat, odnosno nepokretnost za koju mu je dodeljen građevinski materijal. Podnete zahteve razmatra komisija za izbor korisnika za isplatu jednokratne novčane pomoći u okviru Regionalnog stambenog programa, koju obrazuje komesar (u daljem tekstu: komisija). Komisija, na osnovu dostavljenog zahteva, kao i izveštaja stručnog lica o utvrđenim potrebama korisnika kad je u pitanju ugradnja građevinskog materijala, odnosno saglasnosti nadležnih javnih preduzeća o ispunjenosti uslova za priključenje objekta kada je reč o priključenju montažnih stambenih objekata, koje saglasnosti dostavlja korisnik, i raspoloživih sredstava, utvrđuje listu korisnika za dodelu jednokratne novčane pomoći, na osnovu koje komesar donosi odluku o izboru korisnika za dodelu jednokratne novčane pomoći.

U slučaju iz stava 1. tačka 2) podtačka (3) i stava 1. tačka 3) podtačka (2) dela IV. ovog programa, sredstva se dodeljuju licu koje je pravo na pomoć ostvarilo pravnosnažnom odlukom nadležnog organa.

VIII ZAKLJUČENJE UGOVORA

U slučaju stava 1. tačke 1) podač. (1)-(4) dela IV. ovog programa, po sprovedenom izboru jedinica lokalne samouprave za dodelu bespovratnih sredstava, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave koja je izabrana za dodelu sredstava, zaključuju ugovor o dodeli bespovratnih sredstava.

U slučaju iz stava 9. dela VII. Programa, nakon izbora korisnika od strane komisije Komesarijata, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave za pribavljanje građevinskog materijala, za ekonomsko osnaživanje, za kupovinu seoske kuće sa okućnicom, kao i za pribavljanje malog granta, zaključuju korisnik kome je rešenjem komesara odobrena pomoć, Komesarijat i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi kuća za koju je dodeljen paket građevinskog materijala ili mali grant, odnosno na čijoj teritoriji lice kome je dodeljena pomoć u vidu ekonomskog osnaživanja obavlja delatnost, odnosno jedinica lokalne samouprave u kojoj se nalazi seoska kuća sa okućnicom, a kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u vezi sa dodeljenim bespovratnim sredstvima.

Nakon potpisivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava jedinici lokalne samouprave iz st. 1. i 2. ovog dela Programa, zaključuje se:

1) za dodelu seoske kuće sa okućnicom - ugovor o kupoprodaji između jedinice lokalne samouprave, prodavca i kupca, i to odmah po uplati sredstava jedinici lokalne samouprave od strane Komesarijata, uz obavezu jedinice lokalne samouprave da, odmah nakon zaključenja ugovora o kupoprodaji, sredstva prenese na namenski račun prodavca (ovim ugovorom se, pored međusobnih prava i obaveze ugovornih strana, utvrđuje i obaveza kupca da, u roku od 8 dana od useljenja u nepokretnost koja je predmet pomoći, izvrši prijavu na adresi predmetne nepokretnosti i da predmetnu nepokretnost osigura);

2) za dodelu građevinskog materijala - ugovor o dodeli paketa građevinskog materijala ili opreme između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke građevinskog materijala;

3) za ekonomsko osnaživanje korisnika - ugovor o dodeli pomoći u vidu ekonomskog osnaživanja između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, a nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka javne nabavke;

4) za dodelu malog granta - ugovor o dodeli malog granta između jedinice lokalne samouprave i izabranog korisnika, i to odmah nakon uplate sredstava i sprovedenog postupka nabavke malog granta.

U slučaju stava 1. tačka 2) podtač. (1) i (2) dela IV. Programa, nakon donošenja odluke komesara, Komesarijat zaključuje ugovor sa jedinicom lokalne samouprave iz stava 12. dela VII. ovog programa, kojim se regulišu saradnja i međusobna prava i obaveze ugovornih strana u postupku dodele i realizacije sredstava pomoći korisniku. Nakon zaključenja ovog ugovora, jedinica lokalne samouprave iz stava 12. dela VII. Programa zaključuje sa korisnikom ugovor o dodeli jednokratne novčane pomoći.

IX ADMINISTRATIVNO-TEHNIČKA PODRŠKA PODNOSIOCU PRIJAVE I KOMESARIJATU OD STRANE JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE

U slučaju kada komisija Komesarijata vrši izbor korisnika, jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu paketa građevinskog materijala ili nepokretnost kojom lice želi da konkuriše za dodelu malog granta, odnosno na čijoj teritoriji lice koje želi da konkuriše za dodelu pomoći za ekonomsko osnaživanje obavlja delatnost, kao i jedinica lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi seoska kuća sa okućnicom kojom lice konkuriše za dodelu ove vrste pomoći, zajedno sa tim licem podnosi popunjen obrazac prijave na javni poziv za izbor korisnika, sa dokumentacijom koja je propisana javnim pozivom (obrazac prijave se preuzima na zvaničnoj internet strani Komesarijata).

Jedinica lokalne samouprave iz stava 1. ovog dela Programa pruža podršku Komesarijatu, i to:

- vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa malog granta kada je u pitanju dodela paketa malog granta, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, i o sprovođenju ovih aktivnosti sačinjava izveštaj i zapisnik u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva jedinici lokalne samouprave lica koje želi da konkuriše na javni poziv, i izveštaj i zapisnik dostavlja Komesarijatu;

- u vršenju procene tržišne vrednosti nepokretnosti i

- sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, malog granta, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

U slučaju kada komisija jedinice lokalne samouprave vrši izbor korisnika, tokom izbora korisnika vrši procenu uslovnosti seoske kuće sa okućnicom, kada je u pitanju kupovina seoske kuće sa okućnicom, procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa građevinskog materijala kada je u pitanju dodela građevinskog materijala, kao i procenu stanja objekta i procenu potrebnog paketa malog granta, procenu ispunjenosti tehničkih uslova za obavljanje delatnosti za koju se traži pomoć u ekonomskom osnaživanju, vrši procenu tržišne vrednosti nepokretnosti samostalno ili u saradnji sa nadležnim poreskim organom, nadležnim organom za geodetske poslove ili angažovanjem licenciranih procenitelja o trošku jedinice lokalne samouprave, sprovodi postupak javne nabavke građevinskog materijala, malog granta, odnosno pomoći za ekonomsko osnaživanje za izabrane korisnike.

X PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Jedinica lokalne samouprave dostavlja Komesarijatu, u roku propisanom ugovorom, izveštaj o namenskom utrošku sredstava, kao i izveštaj i dokumentaciju kojom se dokazuje namensko korišćenje prenetih sredstava.

Komesarijat vrši kontrolu realizacije Programa. Korisnici kojima je dodeljena pomoć su u obavezi da omoguće vršenje kontrole.

Komesarijat može u postupku kontrole realizacije Programa, od korisnika kojima je dodeljena pomoć i jedinice lokalne samouprave, prema potrebi, zatražiti dodatnu dokumentaciju i informacije.

Jedinica lokalne samouprave jednom godišnje izveštava Komesarijat o namenskom korišćenju seoskih kuća sa okućnicom od strane korisnika, u narednih pet godina od dana sticanja prava svojine korisnika.

U cilju rešavanja stambenih potreba korisnika na jedan od načina predviđenih ovim programom, svi naručioci prilikom nabavke dobara, usluga i radova postupaće u skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik RS", br. 91/19 i 92/23).