UREDBA
O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI ZA ŠIROKOPOJASNU MREŽU

("Sl. glasnik RS", br. 77/2025)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći za širokopojasnu mrežu, kao i pravila kumulacije.

Primena

Član 2

Odredbe ove uredbe primenjuju se na državnu pomoć koja se dodeljuje učesnicima na tržištu za razvoj širokopojasne mreže.

Odredbe ove uredbe ne primenjuju se na državnu pomoć koja je uslovljena:

1) izvezenim količinama, osnivanjem i radom distribucione mreže u inostranstvu ili ostalim tekućim troškovima korisnika državne pomoći koji su direktno povezani sa izvoznom delatnošću;

2) davanjem prednosti korišćenju domaće robe u odnosu na uvezenu robu;

3) obavezom korisnika državne pomoći da koristi robu koja je proizvedena u Republici Srbiji ili usluge koje su pružene u Republici Srbiji;

4) ograničavanjem korisnika državne pomoći da koristi rezultate istraživanja, razvoja i inovacija u Republici Srbiji;

5) obavezom korisnika državne pomoći da ima sedište ili predstavništvo u Republici Srbiji, osim u trenutku isplate državne pomoći.

Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći, kao i propisima kojima se uređuju elektronske komunikacije.

Iznosi iskazani u evrima u ovoj uredbi predstavljaju iznos u nominalnoj vrednosti ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije.

Usklađena državna pomoć koja se dodeljuje za razvoj širokopojasne mreže

Član 3

Državna pomoć koja se dodeljuje za širokopojasnu mrežu (u daljem tekstu: državna pomoć za širokopojasnu mrežu) usklađena je sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava kriterijume i uslove iz ove uredbe.

II KRITERIJUMI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI ZA ŠIROKOPOJASNU MREŽU

Transparentnost

Član 4

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći (u daljem tekstu: transparentna državna pomoć).

Državna pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.

Ako se državna pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos državne pomoći mora biti izražen u obliku bespovratnih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.

Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći instrumenti (oblici) dodele državne pomoći:

1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite;

2) kredit ako je bruto novčana protivvrednost izračunata na osnovu referentne kamatne stope koja je važeća u trenutku dodele državne pomoći;

3) garancija ako je obračunata u obliku bruto novčane protivvrednosti subvencije;

4) poreska olakšica ako je predviđena gornja vrednost koja obezbeđuje da se ne premaši maksimalna visina (intenzitet) državne pomoći;

5) drugi instrumenti u skladu sa zakonom, kod kojih je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći.

Utvrđivanje opravdanih troškova i intenziteta državne pomoći

Član 5

Intenzitet državne pomoći utvrđuje se u odnosu na iznos opravdanih troškova, bez poreza na dodatu vrednost i drugih troškova koji mogu da se refundiraju u skladu sa poreskim propisima.

Opravdanost troškova dokazuje davalac državne pomoći ispravama koje moraju da sadrže jasne, konkretne i ažurirane podatke.

Intenzitet državne pomoći mora da bude u skladu sa dozvoljenim intenzitetima utvrđenim u ovoj uredbi.

Državna pomoć koja se isplaćuje u više rata i opravdani troškovi diskontuju se na njihovu vrednost u trenutku dodele pri čemu se za diskontovanje koristi diskontna stopa koja važi u trenutku dodele.

Iznos državne pomoći koja se ne dodeljuje u obliku bespovratnog sredstva, jednak je bruto novčanoj protivvrednosti bespovratnog sredstva.

Državna pomoć smatra se dodeljenom na dan kada je davalac državne pomoći doneo akt kojim se određenom učesniku na tržištu dodeljuje državna pomoć.

Ako je pravni osnov za dodelu državne pomoći ugovor, dan zaključenja ugovora smatra se danom dodele državne pomoći.

Efekat podsticaja

Član 6

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe ako ima efekat podsticaja.

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu ima efekat podsticaja ako je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu državne pomoći pre početka radova na projektu ili pre otpočinjanja obavljanja delatnosti.

Zahtev iz stava 2. ovog člana naročito sadrži:

1) naziv i veličinu učesnika na tržištu;

2) opis projekta, datum početka i kraja projekta;

3) lokaciju projekta;

4) pregled troškova projekta;

5) instrument i iznos državne pomoći.

Individualna državna pomoć za ulaganje, koja se dodeljuje na osnovu akta davaoca unapred određenom učesniku na tržištu koji se razvrstava u velika pravna lica (u daljem tekstu: veliko pravno lice) ima efekat podsticaja ako je davalac državne pomoći utvrdio na osnovu priložene dokumentacije korisnika da državna pomoć dovodi do znatnog povećanja:

1) veličine projekta ili obima delatnosti;

2) ukupnog iznosa koji korisnik državne pomoći ulaže u projekat ili delatnost;

3) brzine realizacije projekta ili delatnosti.

Državna pomoć za ulaganje ima efekat podsticaja ako se dodeljuje na osnovu fiskalne šeme koja je bila na snazi pre početka radova na projektu, ako je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu posle početka radova na projektu i ako tom šemom nije predviđeno da davalac odlučuje po slobodnoj oceni o dodeli državne pomoći.

Izuzetno od stava 5. ovog člana, državna pomoć ima efekat podsticaja ako je fiskalna šema doneta posle početka radova na projektu i ako je donošenjem te šeme prestala da važi šema po kojoj je korisnik imao pravo na dodelu državne pomoći.

Pod početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana smatra se početak građevinskih radova ili dan preduzimanja pravno obavezujuće radnje u vezi sa nabavkom opreme povezane sa ulaganjem ili dan sticanja dela imovine pravnog lica koja je povezana sa smanjenjem obima poslovanja tog pravnog lica.

Kupovina zemljišta, pribavljanje dozvola, obavljanje studija izvodljivosti i druge pripremne radnje ne smatraju se početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana.

Ostali kriterijumi usklađenosti

Član 7

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje učesniku na tržištu kojem nije naložen povraćaj državne ili de minimis pomoći, kao i učesniku na tržištu koji nije u teškoćama u smislu propisa kojima se uređuje kontrola državne pomoći.

III USLOVI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI ZA ŠIROKOPOJASNU MREŽU

1. Državna pomoć za fiksnu širokopojasnu infrastrukturu

a) Uslovi usklađenosti za dodelu državne pomoći

Član 8

Državna pomoć za ulaganje u izgradnju fiksne širokopojasne infrastrukture može da se dodeli za povezivanje:

1) domaćinstava, kao i drugih subjekata koji doprinose socijalnom i ekonomskom razvoju u oblastima gde ne postoji ili nije planirana izgradnja širokopojasne infrastrukture u periodu od najmanje dve godine, koja u uslovima maksimalnog opterećenja obezbeđuje brzinu preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s;

2) subjekata koji doprinose socijalnom i ekonomskom razvoju u oblastima gde postoji ili je planirao da postoji samo jedna mreža u periodu od najmanje dve godine, koja u uslovima maksimalnog opterećenja obezbeđuje brzinu preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s ali ispod 300 Mbit/s.

Državna pomoć ne može da se dodeli za ulaganje u, odnosno za izgradnju širokopojasne mreže u oblastima gde postoji najmanje jedna mreža koja, bez znatnih ulaganja, može da se nadogradi na brzinu preuzimanja od najmanje 1 Gbit/s u uobičajenim uslovima, pri maksimalnom opterećenju.

Državna pomoć za širokopojasnu infrastrukturu usklađena je ako je korisnik državne pomoći izabran u konkurentnom postupku javnog nadmetanja, u skladu sa načelima javnih nabavki i tehnološke neutralnosti.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, državna pomoć za širokopojasnu infrastrukturu usklađena je ako je korisnik državne pomoći izabran bez konkurentnog postupka javnog nadmetanja, samo ako su korisnici subjekti javne uprave, koji obavljaju ekonomsku delatnost, kao i ako se dodeljuje za pružanje veleprodajne usluge.

Državna pomoć usklađena je ako se najmanje 70% od ukupnog ulaganja u širokopojasnu infrastrukturu odnosi na mrežu, kao i ako se ulaganjem najmanje:

1) utrostruči brzina preuzimanja u poređenju sa postojećom mrežom iz stava 1. tačka 1) ovog člana;

2) utrostruči brzina preuzimanja i obezbedi brzina od najmanje 1 Gbit/s preuzimanja u uslovima maksimalnog opterećenja, u poređenju sa postojećom mrežom iz stava 1. tačka 2) ovog člana.

Davalac državne pomoći dužan je da uspostavi mehanizam za praćenje i povraćaj državne pomoći ako iznos dodeljene državne pomoći po projektu prelazi iznos od deset miliona evra.

Korisnik državne pomoći dužan je da vodi odvojene račune za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa propisima kojima se uređuju računovodstvo i revizija, kako bi se obezbedilo vršenje uvida da li postoje prekomerna naknada za svaku od usluga pojedinačno i prelivanja državne pomoći na druge delatnosti.

b) Opravdani troškovi i intenzitet

Član 9

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći su svi troškovi izgradnje, upravljanja i rada širokopojasne infrastrukture.

Maksimalni dozvoljeni iznos državne pomoći je iznos određen kroz konkurentni postupak javnog nadmetanja, u skladu sa načelima javnih nabavki i tehnološke neutralnosti.

Ako korisnik državne pomoći nije izabran u postupku iz člana 8. stav 3. ove uredbe, maksimalni iznos državne pomoći ne sme da pređe razliku između opravdanih troškova i uobičajene operativne dobiti izračunate unapred (eh ante), pri čemu su svi troškovi i prihodi uzeti u obzir i verifikovani naknadno (ex post) putem mehanizama za praćenje i povraćaj državne pomoći.

v) Mapiranje geografskih oblasti

Član 10

Davalac državne pomoći na osnovu geografskog pregleda rasprostranjenosti širokopojasne infrastrukture određuje geografske oblasti koje su planirane da budu obuhvaćene državnom pomoći (mapiranje geografskih oblasti).

Mapa geografskih oblasti sadrži spisak geografskih oblasti, iznos planirane državne pomoći, metodologiju i osnovne tehničke kriterijume koji su korišćeni za mapiranje geografskih oblasti.

Mapiranje geografskih oblasti vrši se za:

1) fiksne žične mreže, na nivou adrese za objekte koji mogu biti povezani;

2) fiksne bežične pristupne mreže, na nivou adrese za objekte koji mogu da budu povezani ili na osnovu procene pokrivenosti teritorije pri čemu se podaci predstavljaju pravougaonom mrežom sa sekcijama dimenzija najviše 100h100 metara.

Državna pomoć za izgradnju širokopojasne infrastrukture usklađena je ako je davalac državne pomoći sproveo javne konsultacije u vezi sa izradom mape geografskih oblasti u trajanju od najmanje 30 dana.

Izuzetno od stava 3. ovog člana, mapiranje prenosne mreže nije potrebno kada izgradnja mreže u isto vreme uključuje uvođenje mreže za pristup i ograničeno uvođenje neophodnih backhaul mreža da bi se omogućio rad pristupne mreže.

g) Veleprodajni pristup širokopojasnoj infrastrukturi

Član 11

Korisnik državne pomoći mora da omogući veleprodajni pristup širokopojasnoj infrastrukturi pod jednakim uslovima i bez diskriminacije, pri čemu se aktivni pristup dodeljuje na najmanje deset godina od početka rada mreže, dok se pristup fizičkoj mreži dodeljuje za njen vek trajanja.

Veleprodajni pristup širokopojasnoj mreži korišćenjem virtuelnih mrežnih elemenata mora da bude odobren za vremenski period koji je jednak veku trajanja mreže za koju su virtuelni mrežni elementi zamena, pod uslovom da je virtuelne mrežne elemente odobrilo regulatorno telo nadležno za elektronske komunikacije.

Uslovi veleprodajnog pristupa moraju da budu isti za celokupnu infrastrukturu, uključujući i delove infrastrukture gde se koristi postojeća infrastruktura, bez obzira na promenu vlasništva, upravljanja ili rada širokopojasne infrastrukture.

Korisnik državne pomoći mora da omogući veleprodajni pristup širokopojasnoj infrastrukturi za najmanje tri učesnika na tržištu i da stavi na raspolaganje najmanje 50% kapaciteta infrastrukture.

Korisnik državne pomoći mora da omogući veleprodajni pristup i onim delovima širokopojasne infrastrukture za koje nije dodeljena državna pomoć.

Cena veleprodajnog pristupa širokopojasnoj infrastrukturi određuje se primenom:

1) prosečne objavljene veleprodajne cene koja preovladava na drugim uporedivim područjima Republike Srbije sa snažnijim tržišnim nadmetanjem;

2) regulisanih cena koje je regulatorno telo nadležno za elektronske komunikacije već odobrilo;

3) troškovnog principa; ili

4) propisane metodologije u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronske komunikacije.

2. Državna pomoć za 4G i 5G mobilne mreže

a) Uslovi usklađenosti za dodelu državne pomoći

Član 12

Državna pomoć za 5G mobilnu mrežu dodeljuje se u oblastima gde nema 4G i 5G postojeće mobilne mreže ili nije planirana izgradnja u periodu od najmanje dve godine.

Državna pomoć za 4G mobilnu mrežu dodeljuje se u oblastima gde nema 3G, 4G ili 5G postojeće mobilne mreže i nije planirana izgradnja u periodu od najmanje dve godine.

Državna pomoć za 4G ili 5G mobilne mreže, za pružanje usluge fiksnog bežičnog pristupa, može da se dodeli samo u oblastima gde ne postoji mreža ili nije verovatno da će da bude uspostavljena mreža u periodu od dve godine, koja obezbeđuje brzine preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s u uobičajenim uslovima, pri maksimalnom opterećenju.

Državna pomoć za 4G ili 5G mobilne mreže usklađena je ako se dodeljuje u skladu sa mapom geografskih oblasti i ako se 4G ili 5G fiksnom bežičnom pristupnom mrežom najmanje utrostručuje brzina preuzimanja u odnosu na postojeće ili planirane mreže.

Državna pomoć za 4G i 5G mobilne mreže usklađena je ako je korisnik državne pomoći izabran u konkurentnom postupku javnog nadmetanja, u skladu sa načelima javnih nabavki i tehnološke neutralnosti.

Izuzetno od stava 5. ovog člana, državna pomoć za 4G ili 5G mobilne mreže usklađena je ako je korisnik državne pomoći izabran bez konkurentnog postupka javnog nadmetanja, samo ako je korisnik mreže subjekt javne uprave, koji obavlja ekonomsku delatnost, kao i ako se dodeljuje za pružanje veleprodajne usluge.

Državna pomoć usklađena je ako je najmanje 50% od ukupnog ulaganja u širokopojasnu mrežu, ulaganje u širokopojasnu infrastrukturu.

Davalac državne pomoći dužan je da uspostavi mehanizam za praćenje i povraćaj državne pomoći ako iznos dodeljene državne pomoći po projektu prelazi iznos od deset miliona evra.

Korisnik državne pomoći dužan je da vodi odvojene račune za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa propisima kojima se uređuju računovodstvo i revizija, kako bi se obezbedilo vršenje uvida da li postoje prekomerna naknada za svaku od usluga pojedinačno i prelivanja državne pomoći na druge delatnosti.

b) Opravdani troškovi i intenzitet

Član 13

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći su svi troškovi za izgradnju, upravljanje i rad pasivne i aktivne komponente mobilne mreže.

Maksimalni dozvoljeni iznos državne pomoći je iznos određen kroz konkurentni postupak javnog nadmetanja, u skladu sa načelima javnih nabavki i tehnološke neutralnosti.

Ako korisnik državne pomoći nije izabran u postupku iz člana 12. stav 5. ove uredbe, maksimalni iznos državne pomoći ne sme da pređe razliku između opravdanih troškova i uobičajene operativne dobiti izračunate unapred (eh ante), pri čemu su svi troškovi i prihodi uzeti u obzir i verifikovani naknadno (ex post) putem mehanizama za praćenje i povraćaj državne pomoći.

v) Mapiranje geografskih oblasti

Član 14

Davalac državne pomoći mapiranjem geografskih oblasti utvrđuje geografske oblasti koje su planirane da budu obuhvaćene državnom pomoći, pri čemu se uzimaju u obzir podaci svih javnih mobilnih elektronskih komunikacionih mreža predstavljenih pravougaonom mrežom sa sekcijama dimenzija najviše 100x100 metara.

Elementi metodologije i osnovni tehnički kriterijumi koji se koriste za mapiranje geografskih oblasti moraju da budu javno dostupni.

Za geografske oblasti koje su planirane da budu obuhvaćene državnom pomoći sprovode se javne konsultacije.

Državna pomoć za 4G i 5G mobilne mreže usklađena je ako je davalac državne pomoći sproveo javne konsultacije u trajanju od najmanje 30 dana, putem objavljivanja glavnih karakteristika planirane državne pomoći i spiska geografskih oblasti utvrđenih mapiranjem.

g) Veleprodajni pristup za 4G i 5G mobilne mreže

Član 15

Korisnik državne pomoći mora da omogući veleprodajni pristup mreži pod jednakim uslovima i bez diskriminacije, pri čemu se aktivni veleprodajni pristup dodeljuje na najmanje deset godina od početka rada mreže, dok se pristup infrastrukturi dodeljuje za njen vek trajanja.

Uslovi veleprodajnog pristupa moraju da budu isti za celokupnu mrežu, uključujući i delove mreže gde se koristi postojeća infrastruktura, bez obzira na promenu vlasništva, upravljanja ili rada širokopojasne mreže.

Cena veleprodajnog pristupa za 4G i 5G mobilne mreže određuje se primenom:

1) prosečne objavljene veleprodajne cene koja preovladava na drugim uporedivim područjima Republike Srbije sa snažnijim tržišnim nadmetanjem;

2) regulisanih cena koje je regulatorno telo nadležno za elektronske komunikacije već odobrilo;

3) troškovnog principa; ili

4) propisane metodologije u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronske komunikacije.

3. Državna pomoć za backhaul mrežu

a) Uslovi usklađenosti za dodelu državne pomoći

Član 16

Državna pomoć za izgradnju backhaul mreže može da se dodeli u oblastima gde ne postoji backhaul mreža ili nije verovatno da će u periodu od najmanje dve godine da bude postavljena backhaul mreža, koja je zasnovana na vlaknima ili na drugim tehnologijama koje mogu da obezbede isti nivo performansi i pouzdanosti.

Državna pomoć mora da dovede do značajnog poboljšanja, odnosno stepena promena u odnosu na postojeće backhaul mreže.

Državna pomoć usklađena je ako se najmanje 70% od ukupnog ulaganja u širokopojasnu mrežu odnosi na širokopojasnu infrastrukturu.

Državna pomoć za ulaganje u pomoćne prenosne mreže dodeljuje se:

1) na osnovu otvorenog, transparentnog i nediskriminatornog postupka javnog nadmetanja u skladu sa pravilima javnih nabavki i uz poštovanje principa tehnološke neutralnosti;

2) subjektu javne uprave bez postupka javnog nadmetanja za postavljanje i upravljanje, direktno ili preko internog subjekta, backhaul mreže, pri čemu subjekt javne uprave ili interni subjekt, u zavisnosti od slučaja, obezbeđuje samo usluge subvencionisane mreže.

Davalac državne pomoći dužan je da uspostavi mehanizam za praćenje i povraćaj državne pomoći ako iznos dodeljene državne pomoći po projektu prelazi iznos od deset miliona evra.

Korisnik državne pomoći dužan je da vodi odvojene račune za svaku delatnost pojedinačno u skladu sa propisima kojima se uređuju računovodstvo i revizija, kako bi se obezbedilo vršenje uvida da li postoje prekomerna naknada za svaku od poverenih usluga pojedinačno i prelivanja državne pomoći na druge delatnosti.

b) Opravdani troškovi i intenzitet

Član 17

Opravdani troškovi su svi troškovi izgradnje, upravljanja i rada backhaul mreže.

Maksimalni dozvoljeni iznos državne pomoći je iznos određen kroz konkurentni postupak javnog nadmetanja, u skladu sa načelima javnih nabavki i tehnološke neutralnosti.

Ako korisnik državne pomoći nije izabran u postupku iz člana 16. stav 4. tačka 1) ove uredbe, maksimalni iznos državne pomoći ne sme da pređe razliku između opravdanih troškova i uobičajene operativne dobiti izračunate unapred (eh ante), pri čemu su svi troškovi i prihodi uzeti u obzir i verifikovani naknadno (ex post) putem mehanizama za praćenje i povraćaj državne pomoći.

v) Mapiranje geografskih oblasti

Član 18

Davalac državne pomoći sprovodi mapiranje kojim utvrđuje ciljne geografske oblasti za koje dodeljuje državnu pomoć, pri čemu se uzimaju u obzir sve postojeće backhaul mreže.

Elementi metodologije i osnovni tehnički kriterijumi koji se koriste za mapiranje geografskih oblasti moraju da budu javno dostupni.

Za geografske oblasti koje su planirane da budu obuhvaćene državnom pomoći davalac državne pomoći sprovodi javne konsultacije, u trajanju od najmanje 30 dana, putem objavljivanja glavnih karakteristika planirane državne pomoći i spiska geografskih oblasti utvrđenih mapiranjem.

g) Veleprodajni pristup backhaul mreži

Član 19

Korisnik državne pomoći mora da omogući veleprodajni pristup backhaul mreži pod jednakim uslovima i bez diskriminacije, pri čemu se aktivni veleprodajni pristup dodeljuje na najmanje deset godina od početka rada infrastrukture, dok se pristup mreži dodeljuje za njen vek trajanja.

Uslovi veleprodajnog pristupa moraju da budu isti za celokupnu backhaul mrežu, uključujući i delove mreže gde se koristi postojeća infrastruktura, bez obzira na promenu vlasništva, upravljanja ili rada širokopojasne mreže.

Korisnik državne pomoći mora da stavi na raspolaganje najmanje 50% kapaciteta mreže pristupnim korisnicima.

Cena veleprodajnog pristupa za backhaul mreže određuje se primenom:

1) prosečne objavljene veleprodajne cene koja preovladava na drugim uporedivim područjima Republike Srbije sa snažnijim tržišnim nadmetanjem;

2) regulisanih cena koje je regulatorno telo nadležno za elektronske komunikacije već odobrilo;

3) troškovnog principa; ili

4) propisane metodologije u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronske komunikacije.

4. Državna pomoć u obliku vaučera

a) Uslovi usklađenosti za dodelu državne pomoći

Član 20

Državna pomoć u obliku vaučera usklađena je ako se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći za koju je sprovedena javna konsultacija u trajanju od najmanje 30 dana.

Šema državne pomoći iz stava 1. ovog člana ne može da traje duže od tri godine, a rok važenja vaučera dodeljenih na osnovu te šeme za krajnjeg korisnika ne može da bude duži od dve godine.

Državna pomoć u obliku vaučera dodeljuje se za potrošače kako bi se olakšao rad na daljinu, onlajn obrazovanje i usluge obuka, kao i za mala i srednja pravna lica (u daljem tekstu: MSP).

Šemom državne pomoći mora da se obezbedi jednak tretman za sve pružaoce usluga, tj. operatore i krajnjim korisnicima omogući izbor operatora bez obzira na vrstu tehnologije koju koristi.

Državna pomoć u obliku vaučera usklađena je ako se dodeljuje direktno krajnjim korisnicima ili operatoru usluga koga su izabrali krajnji korisnici, na sledeći način:

1) vaučerima koji su dostupni potrošačima i MSP za pretplatu na novu širokopojasnu uslugu ili unapređenje postojeće usluge koja pruža brzinu preuzimanja od najmanje 30 Mbit/s u uslovima maksimalnog opterećenja, pod uslovom da svi operatori mogu da pruže tu uslugu;

2) vaučerima za MSP za pretplatu na novu širokopojasnu uslugu ili unapređenje postojeće usluge na uslugu koja pruža brzinu preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s u uslovima maksimalnog opterećenja, pod uslovom da svi operatori mogu da pruže tu uslugu.

Vaučeri iz stava 5. ovog člana ne mogu da se dodele za izbor drugog operatora koji bi pružio uslugu sa istom brzinom preuzimanja.

Državna pomoć u obliku vaučera usklađena je samo ako se na osnovu analize tržišta utvrdi da šemu državne pomoći neće da koristi ograničeni broj operatora i da šema neće da dovede do jačanja lokalne tržišne moći određenih operatora, kao i ako su sprovedene javne konsultacije, u trajanju od najmanje 30 dana.

b) Opravdani troškovi i intenzitet

Član 21

Opravdani troškovi su mesečna naknada, standardni troškovi ugradnje i opreme za potrebe korisnika.

Državna pomoć u obliku vaučera može da se dodeli u iznosu do 50% opravdanih troškova.

Davalac državne pomoći uspostavlja internet registar svih operatora koji mogu da pruže uslugu i ispunjavaju uslov za pružanje usluge iz člana 20. ove uredbe (u daljem tekstu: kvalifikovani operatori) ili na drugi način obezbeđuje dodelu državne pomoći na otvoren, transparentan i nediskriminatoran način.

Davalac državne pomoći dužan je da identifikuje kvalifikovane operatore i prikupi informacije o njihovom tržišnom udelu, uslugama i cenama.

Ako je operator širokopojasnih usluga vertikalno integrisan i ima maloprodajni tržišni udeo iznad 25%, uslov usklađenosti državne pomoći je da na odgovarajućem veleprodajnom tržištu ponudi pristup drugim operatorima pod transparentnim uslovima i bez diskriminacije.

Cena veleprodajnog pristupa iz stava 5. ovog člana određuje se primenom:

1) prosečne objavljene veleprodajne cene koja preovladava na drugim uporedivim područjima Republike Srbije sa snažnijim tržišnim nadmetanjem;

2) regulisanih cena koje je regulatorno telo nadležno za elektronske komunikacije već odobrilo;

3) troškovnog principa; ili

4) propisane metodologije u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronske komunikacije.

IV POSEBNI USLOVI ZA OCENU USKLAĐENOSTI POSEBNIH SLUČAJEVA DRŽAVNE POMOĆI ZA ŠIROKOPOJASNU MREŽU

Član 22

Državna pomoć za širokopojasnu infrastrukturu, državna pomoć za 4G i 5G mobilne mreže i državna pomoć za backhaul mrežu čiji iznos prelazi 100 miliona evra po projektu, ako je instrument dodele državne pomoći subvencija, odnosno 150 miliona evra po korisniku po projektu, ako je instrument dodele državne pomoći drugi instrument osim subvencija, izuzetno je usklađena ako ispunjava posebne uslove:

1) doprinosi razvoju privredne delatnosti;

2) ima podsticajni efekat;

3) postoji potreba za intervencijom države;

4) mera pomoći je primerena;

5) proporcionalna je (svedena na minimum);

6) transparentna je (podaci o pomoći dostupni su javnosti);

7) pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte.

Komisija za kontrolu državne pomoći bliže uređuje način ocenjivanja ispunjenosti posebnih uslova iz stava 1. ovog člana.

Državna pomoć u obliku vaučera čiji iznos prelazi 50 miliona evra u dvogodišnjem periodu izuzetno je usklađena ako ispunjava posebne uslove iz stava 1. ovog člana.

V PRAVILA KUMULACIJE

Kumulacija

Član 23

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu može da se kumulira sa drugom državnom pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove bez obzira na to da li je pomoć dodeljena kao individualna ili putem šeme državne pomoći, do maksimalnog intenziteta ili iznosa propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu može da se kumulira sa de minimis pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove do maksimalnog intenziteta ili iznosa propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć za širokopojasnu mrežu može da se dodeli istovremeno sa drugom državnom pomoći i de minimis pomoći za različite opravdane troškove i te pomoći mogu da budu dodeljene nezavisno jedna od druge do maksimalnih iznosa ili intenziteta u skladu sa zakonom, ovom uredbom i drugim podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.

Kontrola trošenja javnih sredstava

Član 24

Davalac državne pomoći dužan je da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava za dodelu državne pomoći za širokopojasnu mrežu i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik državne pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i da li je korisnik državne pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu državne pomoći.

Davalac državne pomoći bliže uređuje način i postupak vršenja kontrole i nadzora iz stava 1. ovog člana.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Započeti postupci

Član 25

Postupci ocenjivanja usklađenosti državne pomoći za širokopojasnu mrežu koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani okončaće se po odredbama Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti horizontalne državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 62/21).

Ako posle stupanja na snagu ove uredbe rešenje Komisije za kontrolu državne pomoći doneto u skladu sa stavom 1. ovog člana bude poništeno ili ukinuto, ponovni postupak sprovodi se po odredbama ove uredbe.

Prestanak važenja propisa

Član 26

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi član 57. Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti horizontalne državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 62/21).

Stupanje na snagu

Član 27

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".