UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODRŠKE RAZVOJU STARIH I UMETNIČKIH ZANATA I POSLOVA DOMAĆE RADINOSTI U 2025. GODINI("Sl. glasnik RS", br. 81/2025) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške razvoju starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti u 2025. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
PODRŠKE RAZVOJU STARIH I UMETNIČKIH ZANATA I POSLOVA DOMAĆE RADINOSTI U 2025. GODINI
Članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 94/24), u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, Funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, Ekonomska klasifikacija 454 - Subvencije privatnim preduzećima obezbeđena su sredstva u iznosu od 135.000.000,00 dinara. Od navedenog iznosa 20.000.000,00 dinara namenjeno je za realizaciju Programa podrške razvoju starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti u 2025. godini (u daljem tekstu: Program).
Sredstva za realizaciju Programa predstavljaju de minimis pomoć.
Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu Programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva, subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).
Programom se utvrđuju ciljevi, namena sredstava, način realizacije i praćenje realizacije Programa. Izrazi kojima se u Programu označavaju lica odnose se podjednako na lica muškog i ženskog pola bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.
Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Cilj Programa jeste očuvanje i unapređenje starih i umetničkih zanata kao i poslova domaće radinosti u svrhu ukupnog razvoja preduzetništva i povećanja konkurentnosti.
Sredstva opredeljena Programom namenjena su kao podrška privrednim subjektima koji obavljaju poslove koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti na osnovu Pravilnika o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12).
Sredstva opredeljena Programom namenjena su za:
1. finansiranje kupovine nove opreme. Pod opremom podrazumeva se proizvodna oprema i oprema uključena u proizvodni proces. Oprema koja je predmet finansiranja mora biti namenjena za profesionalnu upotrebu prilikom izrade proizvoda i pružanja usluga u skladu sa delatnošću privrednog subjekta.
2. finansiranje kupovine repromaterijala. Pod kupovinom repromaterijala podrazumeva se kupovina sirovina i poluproizvoda koje treba preraditi ili doraditi do konačnog proizvoda, koji mora biti u skladu sa delatnošću privrednog subjekta.
Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za:
- promet između povezanih lica;
- troškove prevoza i isporuke;
- troškove uvoza, carine, špedicije;
- plaćanje putem kompenzacije;
- troškove bankarske provizije i bankarske garancije;
- troškove reparacije i rekonstrukcije opreme;
- troškove servisiranja i garancije;
- troškove obuke.
Oprema i repromaterijal koja je predmet Programa, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, osim ako je dobavljač preduzetnik.
Bespovratna sredstva se odobravaju za finansiranje troškova kupovine opreme i/ili repromaterijala na osnovu predračuna, ne starijeg od dana objavljivanja Javnog poziva.
Bespovratna sredstva se odobravaju u visini od najmanje 80.000,00 dinara do najviše 300.000,00 dinara.
Bespovratna sredstva se odobravaju u visini od 100% nabavne vrednosti sa predračuna, uključujući porez na dodatu vrednost.
U slučaju kada je ukupna vrednost opreme koja se nabavlja viša od 300.000,00 dinara, korisnik preuzima obavezu da finansira razliku sopstvenim učešćem i o tome dostavi adekvatan dokaz.
5. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA
5.1. Korisnici bespovratnih sredstava
Pravo na podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava imaju privredni subjekti nosioci sertifikata starih i umetničkih zanata i poslova domaće radinosti, odnosno nosioci setifikata o produženju važnosti postojećeg sertifikata, koje izdaje Ministarstvo privrede, i to:
1) pravna lica registrovana u Agenciji za privredne registre kao privredna društva ili zadruge do 31. decembra 2024. godine, koja su razvrstana na mikro i mala pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon) prema finansijskim izveštajima za 2024. godinu;
2) preduzetnici registrovani u Agenciji za privredne registre do 31. decembra 2024. godine.
5.2. Uslovi koje mora da ispuni privredni subjekat
Uslovi koje mora da ispuni privredni subjekat:
1) da su podneli popunjen zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa potrebnom dokumentacijom koja će biti definisana u Javnom pozivu i Uputstvu;
2) da se radi o aktivnom privrednom subjektu;
3) da je izmirio dospele obaveze javnih prihoda (dostavljanjem Uverenja o plaćenim obavezama na svim uplatnim računima javnih prihoda);
4) da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2025, 2024. i 2023. godini) zajedno sa povezanim licima nije primio državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima, prekoračila iznos od 300.000,00 evra;
5) da predmet finansiranja za koji se konkuriše nije finansiran delimično ili u celosti iz bilo kog drugog izvora javnih sredstava;
6) da privredni subjekt nije u teškoćama, prema definiciji privrednog subjekta u teškoćama, u skladu sa članom 2. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis, 20/23 - dr. propis, 43/23 - dr. propis, 48/23 - dr. propis i 17/25 - dr. propis);
7) da nad privrednim subjektom nije pokrenut stečajni postupak i postupak likvidacije, odnosno postupak prinudne likvidacije, shodno Zakonu o stečaju ("Službeni glasnik RS", br. 104/09, 99/11 - dr. zakon, 71/12 - US, 83/14, 113/17, 44/18, 95/18 i 44/25 - US);
8) da nad preduzetnikom nije pokrenut postupak gubitka svojstva preduzetnika u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19, 109/21 i 19/25);
9) da poslovni računi privrednih subjekata nisu blokirani od dana podnošenja prijave na Javni poziv do dana donošenja odluke ministra;
10) da se oprema i repromaterijal nabavlja samo od kredibilnog dobavljača. Dobavljač ne sme biti povezano lice sa korisnikom bespovratnih sredstava u smislu Zakona o privrednim društvima;
11) da su dostavili slike radionice radnog prostora u kojoj se obavlja delatnost.
Način provere uslova koje mora da ispuni privredni subjekt biće preciznije definisan Uputstvom.
Učesnik na Javnom pozivu može podneti samo jedan zahtev.
6. JAVNI POZIV ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Ministarstvo će, nakon usvajanja Programa, javni poziv i prateću dokumentaciju objaviti na internet stranici Ministarstva: www.privreda.gov.rs.
Prijava na Javni poziv (popunjen obrazac zahteva sa neophodnom dokumentacijom) dostavlja se u zatvorenoj koverti na adresu: Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd, sa naznakom: "NE OTVARATI".
Rok za podnošenje prijava biće definisan Javnim pozivom.
7. POSTUPAK DODELE BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Na osnovu podnetih zahteva, stručna služba Ministarstva vrši pregledanje, kontrolu formalne ispravnosti i predlog rangiranja zahteva na osnovu sledećih kriterijuma:
- procenjeni uticaj subvencije na konkurentnost u oblasti poslovanja: do 30 poena;
- doprinos očuvanju kulturnog nasleđa i tradicije: do 30 poena;
- društveni značaj delatnosti (uticaj na lokalnu, turističku i druge ponude): do 20 poena;
- doprinos održanju i proširenju poslovanja: do 20 poena.
Nakon toga ministar privrede donosi odluku o dodeli bespovratnih sredstava, odnosno odluku o odbijanju ili odbacivanju zahteva.
Odbaciće se zahtevi za koje se utvrdi da su neblagovremeni, nedopušteni, nepotpuni ili nerazumljivi.
Na osnovu navedenih odluka doneće se pojedinačna rešenja o dodeli bespovratnih sredstava, kao i rešenja o odbijanju ili odbacivanju zahteva.
Ova rešenja su konačna i protiv njih se ne može uložiti žalba već se može pokrenuti upravni spor.
Na osnovu rešenja o dodeli bespovratnih sredstava sa korisnicima se zaključuju ugovori kojima će se preciznije definisati prava i obaveze ugovornih strana.
Ukoliko nakon zaključenja ugovora iz opravdanih razloga dođe do promene dobavljača, opreme i/ili repromaterijala, a ne menja se namena niti ukupna vrednost odobrenih sredstava, korisnik je dužan da o nastaloj promeni blagovremeno obavesti Ministarstvo i o tome dostavi dokaze.
Ukoliko je nastalom promenom premašen limit odobrenih sredstava razliku je dužan da uplati korisnik sredstava i o tome dostavi dokaze.
Ukoliko je nastalom promenom utvrđen niži iznos od iznosa odobrenih sredstava korisnik je dužan da razliku vrati Ministarstvu i o tome dostavi dokaze.
Ukoliko korisnik usled izmenjenih okolnosti ne dostavi blagovremeno dokaze ugovor će biti raskinut i korisnik je u obavezi da vrati bespovratna sredstva.
8. UGOVOR O DODELI BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Na osnovu donetih rešenja, Ministarstvo će sa Korisnikom bespovratnih sredstava zaključiti ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Korisnik bespovratnih sredstava dužan je da prilikom zaključenja ugovora, dostavi kao sredstvo obezbeđenja, jednu blanko solo menicu i jednu ličnu menicu, registrovanu u poslovnoj banci sa meničnim ovlašćenjem.
Isplata bespovratnih sredstava vrši se nakon zaključenja ugovora. U slučaju da korisnik bespovratnih sredstava učestvuje u nabavci opreme/repromaterijala sa sopstvenim sredstvima, u obavezi je da prvo izvrši uplatu sopstvenih sredstava dobavljaču. Nakon dostavljenog dokaza o izvršenoj uplati, Ministarstvo će isplatiti bespovratna sredstva.
9. OBAVEZE KORISNIKA BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Korisnik bespovratnih sredstava dužan je da:
- opremu vidljivo označi (ukoliko je predmet nabavke oprema) nalepnicom koju preuzima od Ministarstva;
- sredstva iskoristi namenski;
- kupovinu opreme/repromaterijala za koje su mu odobrena bespovratna sredstva završi odmah po uplati bespovratnih sredstava a najkasnije do 31. marta 2026. godine;
- omogući monitoring od strane Ministarstva tokom 12 meseci od potpisivanja ugovora;
- obezbedi da poslovni račun nije blokiran od dana podnošenja prijave do dana donošenja odluke ministra.
10. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
U cilju praćenja realizacije Programa, korisnik bespovratnih sredstava obavezan je da Ministarstvu dostavi najkasnije do 15. aprila 2026. godine:
1) izvode računa iz banaka o plaćanju,
2) fakture,
3) slike opreme i repromaterijala u radionici.
Ministarstvo kao davalac bespovratnih sredstava zadržava pravo da od Korisnika bespovratnih sredstava, prema potrebi, zatraži dodatnu dokumentaciju i informacije.
Stanje na terenu može da se proverava i tokom 12 meseci od dana potpisivanja ugovora, a kontrolu sprovodi ovlašćeno lice Ministarstva ili akreditovane regionalne razvojne agencije.
Ukoliko Ministarstvo u postupku kontrole, utvrdi nepravilnosti koje se ne mogu rešiti sporazumno, odnosno nepridržavanje ugovora ili neke druge zloupotrebe, dostaviće privrednom subjektu obaveštenje o raskidu ugovora. Ministarstvo će privrednom subjektu koji ne izvrši povraćaj sredstava u predviđenom roku aktivirati menice kao sredstvo obezbeđenja za dodelu bespovratnih sredstava.
Ministarstvo će, po završetku Programa, dostaviti Vladi finalni izveštaj o realizaciji radi informisanja.