ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA LOZNICE

("Sl. list grada Loznica", br. 10/2025)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Odlukom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Loznice (u daljem tekstu: Odluka), definišu se osnovna načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite na teritoriji grada Loznice, sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama odnosno, subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnosti organa grada u zaštiti i spasavanju, obavezu izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje Gradskog štaba za vanredne situacije za teritoriju grada Loznice (u daljem tekstu: Gradski štab), određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, međuopštinska saradnja i obučavanje, finansiranje i druga pitanja.

1. Osnovna načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite

Član 2

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom, kroz načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite, a posebno:

- načelo prioriteta;

- načelo primarne uloge lokalne zajednice;

- načelo postupnosti pri upotrebi snaga i sredstava

- načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava;

- načelo participativnosti i solidarnosti i

- načelo informisanja javnosti.

1.1. Načelo prioriteta

Član 3

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada Loznice (u daljem tekstu: Grad) predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu i bilo koju drugu pripadnost.

1.2. Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Član 4

Organi Grada i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na teritoriji Grada imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalnih dobara na teritoriji Grada.

1.3. Načelo postupnosti pri upotrebi snaga i sredstava

Član 5

U zaštiti i spasavanju prvo se koriste snage i sredstva sa teritorije jedinice lokalne samouprave, a kada te snage i sredstva nisu dovoljne, nadležni organ obezbeđuje upotrebu drugih snaga i sredstava sa teritorije Republike Srbije.

1.4. Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Član 6

Organi Grada, Gradski štab i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da nijedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na teritoriji Grada.

1.5. Načelo participativnosti i solidarnosti

Član 7

Svi građani na teritoriji Grada koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći, kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja ljudi, već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na teritoriji Grada.

1.6. Načelo informisanja javnosti

Član 8

Gradonačelnik grada Loznice (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Gradski štab imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno, o posledicama opasnosti koja je zadesila teritoriju Grada.

Informisanje se vrši na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

II SISTEM SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 9

Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama je deo sistema nacionalne bezbednosti i predstavlja integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata ovog sistema na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica katastrofa, uključujući i mere oporavka od tih posledica.

Subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 10

1. Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u Gradu su:

1.1. Skupština Grada;

1.2. Gradonačelnik;

1.3. Gradsko veće;

1.4. Gradska uprava;

1.5. Subjekti od posebnog značaja;

1.6. Visokoškolske ustanove i druge javne ustanove.

2. Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada su:

2.1. Gradski štab;

2.2. Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite;

2.3. Jedinica civilne zaštite;

2.4. Dobrovoljno vatrogasno društvo;

2.5. Crveni krst;

2.6. Građani.

1.1. Skupština Grada

Član 11

Skupština Grada (u daljem tekstu: Skupština) u ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa odredbama Zakona i Statuta, vrši sledeće poslove:

1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada, na predlog Gradskog štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;

2) obrazuje Gradski štab;

3) razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanja posledica vanrednih situacija;

4) donosi plan i program razvoja sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada;

5) planira i utvrđuje izvore finansiranja namenjene za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;

6) usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Gradskog štaba;

7) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

1.2. Gradonačelnik

Član 12

Gradonačelnik u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom obavlja sledeće:

1) stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

2) vrši funkciju komandanta Gradskog štaba i rukovodi njegovim radom;

3) u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Gradskog štaba predlaže postavljanje ostalih članova Gradskog štaba;

4) donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada, na predlog Gradskog štaba;

5) vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja (donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na teritoriji Grada);

6) donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji;

7) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

8) usmerava i usklađuje rad gradskih organa, posebnih organizacija i službi Grada, javnih ustanova i komunalnih preduzeća čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

9) ostvaruje saradnju sa načelnikom Mačvanskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalnih samouprava u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

10) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, subjekata od posebnog značaja i materijalnih dobara, u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja na predlog Gradskog štaba;

11) odlučuje o uvođenju dežurstava u organima Gradske uprave, posebnim organizacijama i službama Grada u vanrednim situacijama;

12) planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

13) na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o vrsti, uzroku i razmerama elementarne i druge nepogode, stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

14) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

1.3. Gradsko veće

Član 13

Gradsko veće u ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, primenom odredaba zakona, statuta i drugih propisa, vrši sledeće poslove:

1) donosi Procenu rizika od katastrofa na teritoriji grada, nakon dobijanja saglasnosti MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

2) donosi Plan zaštite i spasavanja Grada, nakon dobijanja saglasnosti MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

3) donosi Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju Grada;

4) postavlja (imenuje) i razrešava zamenika komandanta, načelnika i članove Gradskog štaba;

5) donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada;

6) donosi Odluku o obrazovanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice za uzbunjivanje;

7) razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih i drugih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;

8) uspostavalja situacioni centar, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

9) razmatra i predlaže akta koja donosi Skupština Grada u skladu sa ovom Odlukom;

10) preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa i prati njihovu realizaciju;

11) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

Situacioni centar se obrazuje u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja i uspostavlja neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, Situacioni centar obavlja i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od Gradskog Štaba i njihovo prenošenje nadležnim organima i službama Grada, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja; prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Gradskom štabu i Sektoru za vanredne situacije, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

1.4. Gradska uprava

Član 14

Gradska uprava - organizaciona jedinica u čijoj nadležnosti su poslovi vezani za planiranje odbrane i vanredne situacije, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa obavlja sledeće poslove i zadatke:

1) obezbeđuje funkcionisanje Situacionog centra;

2) nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa za Grad;

3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

4) nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

5) učestvuje u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

6) učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

7) stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba;

8) stara se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje urbanističkih i prostornih planova Grada;

9) učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema za javno uzbunjivanje za teritoriju Grada (Akustična studija);

10) nabavlja, postavlja i održava sredstva za uzbunjivanje (sirene) u ispravnom stanju u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji;

11) obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja;

12) učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

13) organizuje, razvija i vodi ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima Grada;

14) ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Šapcu;

15) obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

1.5. Subjekti od posebnog značaja

Član 15

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na teritoriji Grada, a koja u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi, materijalnih i kulturnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom koji će obuhvatiti:

1) javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta Grada;

2) zdravstvene ustanove;

3) veterinarske ustanove;

4) elektrodistributivnu službu;

5) saobraćajna preduzeća;

6) građevinska preduzeća;

7) humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu Plana zaštite i spasavanja, a na predlog Gradskog štaba Gradska uprava će subjektima odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje padaju na teret budžeta Grada.

Gradska uprava priprema ugovore kojima se uređuju prava i obaveze koje proizilaze iz statusa i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, a potpisuje ih gradonačelnik Grada.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba.

1.6. Visokoškolske ustanove i druge javne ustanove

Član 16

Visokoškolske ustanove i druge organizacije koje se bave naučno-istraživačkim radom angažuju se u sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa kroz učešće u štabovima, stručno-operativnim timovima.

2.1. Gradski štab

Član 17

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji Grada, Skupština formira Gradski štab u čiji sastav ulaze:

1) Gradonačelnik, kao komandant;

2) zamenik gradonačelnika, kao zamenik komandanta;

3) predstavnik Nadležne službe MUP-a, Sektora za vanredne situacije, Odeljenja za vanredne situacije u Šapcu, kao načelnik;

4) načelnik Gradske uprave grada Loznice, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

5) pomoćnici gradonačelnika, kao članovi;

6) članovi Gradskog veća grada Loznice, kao članovi;

7) direktor KJP "Naš dom" Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

8) direktor JP "Loznica razvoj" Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

9) direktor JP "Vodovod i kanalizacija" Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

10) direktor Zdravstvenog centra Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

11) direktor Elektrodistribucije Srbije doo Beograd, Ogranak ED Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

12) načelnik Policijske stanice Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

13) komandir vatrogasno spasilačke jedinice Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

14) sekretar Crvenog krsta Loznica, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

15) predstavnik JP "Srbijavode" Beograd, odnosno ovlašćeno lice, kao član;

16) zaposleni u Gradskoj upravi grada Loznice na poslovima pripreme planiranja odbrane i vanredne situacije kao članovi.

U skladu sa sastavom Gradskog štaba iz stava 1. ovog člana zamenika komandanta, načelnika i članove Gradskog štaba postavlja i razrešava Gradsko veće grada Loznice.

Član 18

Pored nadležnosti definisanih zakonom Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

1) angažovanje (upotrebu) jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

2) uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

3) angažovanje (upotrebu) subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

7) evakuaciju stanovništva;

8) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

9) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl); - privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

10) privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

11) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

12) korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

13) i druge mere.

Gradski štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna, savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

1) stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

2) stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

3) stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od požara i tehničko-tehnoloških nesreća;

4) stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija i zaraznih bolesti;

5) stručno-operativan tim za evakuaciju;

6) stručno-operativan tim za zbrinjavanje;

7) stručno-operativan tim za prvu i medicinsku pomoć;

8) stručno-operativan tim za asanaciju terena;

9) druge stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti.

U sastav stručno operativnih timova ulaze stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; predstavnici gradskih organa; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada.

2.2. Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite

Član 19

Za organizaciju i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite u organima Grada, naseljima i delovima naselja na teritoriji Grada postavljaju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima imenuje i razrešava Gradski štab:

1. U MZ Banja Koviljača imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

2. U MZ Baščeluci imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

3. U MZ Bradić imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

4. U MZ Brezjak imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

5. U MZ Brnjac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

6. U MZ Veliko Selo imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. U MZ Voćnjak imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

8. U MZ Gornja Badanja imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

9. U MZ Gornji Dobrić imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

10. U MZ Gornja Koviljača imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

11. U MZ Gornja Sipulja imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

12. U MZ Gornja Borina imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

13. U MZ Georgije Jakšić imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

14. U MZ Gradilište imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

15. U MZ Grnčara imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

16. U MZ Donja Badanja imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

17. U MZ Donji Dobrić imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

18. U MZ Donje Nedeljice imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

19. U MZ Draginac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

20. U MZ Zajača imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

21. U MZ Jadranska Lešnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

22. U MZ Jarebice imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

23. U MZ Jelav imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

24. U MZ Joševa imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

25. U MZ Krajišnici imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

26. U MZ Korenita imenovaće se 1 overenik i 1 zamenik poverenika;

27. U MZ Kozjak imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

28. U MZ Klupci imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

29. U MZ Krivajica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

30. U MZ Lipnički Šor imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

31. U MZ Lipnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

32. U MZ Lešnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

33. U MZ Milina imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

34. U MZ Novo Naselje imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

35. U MZ Novo Selo imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

36. U MZ Ploča imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

37. U MZ Paskovac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

38. U MZ Podrinje imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

39. U MZ Ribarice imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

40. U MZ Runjani imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

41. U MZ Simino Brdo imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

42. U MZ Stepa Stepanović imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

43. U MZ Straža imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

44. U MZ Stupnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

45. U MZ Tekeriš imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

46. U MZ Trbušnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

47. U MZ 4. Juli Trbušnica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

48. U MZ Trbosilje imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

49. U MZ Tršić menovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

50. U MZ Filipovići imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

51. U MZ Filip Kljajić imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

52. U MZ Centar imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

53. U MZ Cikote imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

54. U MZ Crnogora imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

55. U MZ Čokešina imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

56. U MZ Šurice imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika obezbeđuju pripremu i organizovano učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite na ugroženim i nastradalim područjima.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima su:

1) obaveštavaju štab za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

2) aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

3) upoznaju građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

4) organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

5) učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

6) učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

7) informišu Gradski štab o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica, kao i stambene zajednice, na teritoriji Grada određuju svoje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršava Gradski štab. Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika daje Odsek za poslove pripreme planiranja odbrane i vanredne situacije Gradske uprave grada Loznice.

Poverenike imenovati u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", br. 102/2020).

2.3. Jedinice civilne zaštite

Član 20

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru Grada formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i jedinica za uzbunjivanje.

Gradsko veće će, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa, Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni i zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik RS", br 84/2020) i u skladu sa budžetom Grada, formirati jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

2.4. Dobrovoljno vatrogasno društvo

Član 21

Dobrovoljne vatrogasne jedinice su vatrogasne jedinice pravnih lica i udruženja, organizovanih na principu dobrovoljnosti.

Dobrovoljno vatrogasno društvo jeste dobrovoljna i nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja, osnovana radi organizovanog dobrovoljnog učešća građana u sprovođenju zaštite od požara, spasavanju ljudi i imovine i realizacije projekata i programa iz ove oblasti koji su od javnog interesa, koja ispunjava uslove propisane zakonom o dobrovoljnom vatrogastvu i koja je kao takva upisana u Registar udruženja.

2.5. Crveni krst

Član 22

Organizacija Crvenog krsta svoju delatnost obavlja na teritoriji Grada učestvuje u planiranju, pripremi i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje Crvenog krsta vrši Gradski štab.

2.6. Građani

Član 23

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na teritoriji Grada uključujući i strane državljane, izuzev:

- trudnica i majki sa decom do 10 godina starosti;

- samohranih roditelja, odnosno staratelja sa decom do 15 godina starosti;

- osoba sa invaliditetom, kao i lica koja brinu o osobama sa invaliditetom;

- lica koja se staraju i žive u istom domaćinstvu sa starijim osobama koja nisu sposobna da brinu o sebi.

Za potrebe zaštite i spasavanja, građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i dr. proizvodi).

Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada.

III CIVILNA ZAŠTITA

1. Lična i uzajamna zaštita

Član 24

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanja pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanja učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu procene rizika od katastrofa, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

2. Mere civilne zaštite

Član 25

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru Grada, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Gradski štab, Gradska uprava Grada i subjekti od posebnog značaja, planiraju, organizuju i preduzimaju mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razrađuju mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju i to:

1) Uzbunjivanje stanovništva;

2) Evakuaciju stanovništva i stoke;

3) Zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

4) Prvu i medicinsku pomoć i

5) Asanaciju.

IV MEĐUOPŠTINSKA SARADNJA I OBUČAVANJE

Član 26

Grad će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti "Procenu rizika od katastrofa" i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju će ostvariti sa susednim jedinicama lokalne samouprave po pitanjima izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta.

V FINANSIRANJE MERA ZAŠTITE I SPASAVANJA STANOVNIŠTVA

Član 27

Gradska uprava će u saradnji sa Gradskim većem planirati i predložiti Skupštini grada da u budžetu usvoji finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada, finansiraju se sledeće aktivnosti:

1) organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

2) organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;

3) troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

4) obučavanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

5) izgradnja sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji grada Loznice;

6) održavanje, smeštaj i čuvanje posebne opreme za jedinicu civilne zaštite opšte namene;

7) organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada;

8) saniranje štete nastale prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

9) i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta Grada, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 28

Planska i druga dokumenta iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada doneta do dana stupanja na snagu ove odluke ostaju na snazi.

Član 29

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite na teritoriji grada Loznice ("Službeni list grada Loznice", br. 10/2019).

Član 30

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".