ZAKON
O POTVRĐIVANJU POSEBNOG SPORAZUMA O DRUGOJ KREDITNOJ LINIJI BR. CRS1025 02 E ZA FINANSIRANJE PROGRAMSKE OPERACIJE ZA RAZVOJNU POLITIKU ZELENOG RASTA U SRBIJI IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I FRANCUSKE AGENCIJE ZA RAZVOJ

("Sl. glasnik RS - Međunarodni ugovori", br. 10/2025)

ČLAN 1

Potvrđuje se Posebni sporazum o Drugoj kreditnoj liniji br. CRS1025 02 E za finansiranje Programske operacije za razvojnu politiku zelenog rasta u Srbiji između Republike Srbije i Francuske agencije za razvoj, koji je potpisan u Beogradu, 4. jula 2025. godine, u originalu na engleskom jeziku.

ČLAN 2

Tekst Posebnog sporazuma o Drugoj kreditnoj liniji br. CRS1025 02 E za finansiranje Programske operacije za razvojnu politiku zelenog rasta u Srbiji između Republike Srbije i Francuske agencije za razvoj, u originalu na engleskom jeziku i prevodu na srpski jezik glasi:

POSEBNI SPORAZUM O DRUGOJ KREDITNOJ LINIJI BR. CRS1025 02 E
FINANSIRANJE PROGRAMSKE OPERACIJE ZA RAZVOJNU POLITIKU
ZELENOG RASTA U SRBIJI

ZAKLJUČEN IZMEĐU:

REPUBLIKE SRBIJE, koju zastupa Vlada Republike Srbije, posredstvom prvog potpredsednika Vlade i ministra finansija Siniše Malog, koji je ovlašćen da potpiše ovaj sporazum,

(u daljem tekstu: "Republika Srbija" ili "Zajmoprimac");

I

FRANCUSKE AGENCIJE ZA RAZVOJ, javnog subjekta Francuske čije poslovanje je uređeno pravom Francuske, sa sedištem na adresi 5, Rue Roland Barthes, 75598 Paris Cedex 12, Francuska, upisanog u Trgovinski i registar privrednih društava u Parizu pod brojem 775 665 599, koju zastupa Arno Dofen (Arnaud Dauphin), u svojstvu direktora Regionalne kancelarije za Zapadni Balkan, koji je ovlašćen da potpiše ovaj sporazum,

(u daljem tekstu: "AFD" ili "Zajmodavac");

BUDUĆI DA

(A) Zajmodavac i Zajmoprimac su zaključili okvirni sporazum na dan 26. juna 2023. godine (u daljem tekstu: "Okvirni sporazum") u cilju finansiranja Programa u skladu sa definicijom iz Priloga 1A (Opis Programa) Okvirnog sporazuma (u daljem tekstu: "Program").

(B) U kontekstu Programa, Zajmoprimac namerava da realizuje Drugu fazu Programa.

(C) U skladu sa odlukom svog Upravnog odbora (Conseil d’Administration) br. C20221268 od 15. decembra 2022. godine, AFD je ovlašćena da zaključi Okvirni sporazum radi stavljanja Zajmoprimcu na raspolaganje dva Kredita u svrhu finansiranja Faza Programa.

(D) U skladu sa odlukom br. C20221267 Upravnog odbora od 15. decembra 2022. godine, AFD se takođe saglasio da učini dostupnim Zajmoprimcu, kroz Okvirni sporazum, prvi Kredit u ukupnom iznosu od stotinu trideset pet miliona evra (135.000.000 EUR) ("Prvi kredit"), pod opštim uslovima iz Okvirnog sporazuma i posebnim uslovima navedenim u Posebnom sporazumu o Prvom kreditu.

(E) U skladu sa odlukom svog direktora br. C20241362 od 20. decembra 2024. godine, AFD se saglasila da Zajmoprimcu u skladu sa Okvirnim sporazumom stavi na raspolaganje drugi Kredit u ukupnom iznosu od stotinu trideset pet miliona evra (135.000.000 EUR) (u daljem tekstu: "Drugi kredit"), pod opštim uslovima iz Okvirnog sporazuma i posebnim uslovima iz ovog posebnog sporazuma o Drugom kreditu.

NA OSNOVU NAPRED NAVEDENOG, STRANE SU SE STOGA SPORAZUMELE O SLEDEĆEM:

1. Definicije i tumačenje

Reči i izrazi napisani velikim početnim slovom koji se koriste u ovom posebnom sporazumu o Drugom kreditu (uključujući i u napred navedenoj preambuli i u Prilozima) imaju značenja koja su im data u Okvirnom sporazumu, osim ako u ovom posebnom sporazumu o Drugom kreditu nije propisano drugačije.

Reči i izrazi koji se koriste u ovom posebnom sporazumu o Drugom kreditu tumače se u skladu sa odredbama Priloga 2 (Definicije i tumačenje) Okvirnog sporazuma, osim ako nije navedeno drugačije.

2. Kredit

U skladu sa uslovima iz Finansijske dokumentacije, Zajmodavac stavlja na raspolaganje Zajmoprimcu Drugi kredit u maksimalnom ukupnom iznosu od stotinu trideset pet miliona evra (135.000.000 EUR) za finansiranje Druge faze Programa, čiji izmenjeni, ažurirani i priloženi opis je dat u Prilogu 1 ovog posebnog sporazuma o Drugom kreditu.

3. Opšti uslovi - Okvirni sporazum

Uslovi iz Okvirnog sporazuma čine sastavni deo ovog posebnog sporazuma o Drugom kreditu.

Shodno tome, uslovi koji se primenjuju na Drugi kredit su uslovi iz Okvirnog sporazuma dopunjeni, tamo gde je to primenjivo, uslovima iz ovog Posebnog sporazuma o Drugom kreditu.

4. Raspoloživost Drugog kredita i otplata

Rok za povlačenje sredstava koji se primenjuje na Drugi kredit je 20. februar 2026. godine.

Period počeka koji se primenjuje na Drugi kredit je dvadeset četiri (24) meseca počevši od Datuma potpisivanja Posebnog sporazuma o Drugom kreditu.

Datumi plaćanja koji se primenjuju na Drugi kredit su 15. april i 15. oktobar svake godine.

Broj jednakih polugodišnjih rata glavnice koje se primenjuju na Drugi kredit je četrnaest (14).

Prvi Datum plaćanja glavnice Drugog kredita je 15. oktobar 2027. godine.

Poslednji Datum plaćanja glavnice Drugog kredita je 15. april 2034. godine.

5. Finansijski uslovi

Finansijski uslovi Drugog kredita su sledeći:

Iznos: stotinu trideset pet miliona evra (135.000.000 EUR)

Marža: nula koma šezdeset odsto (0,60%) godišnje.

Fiksna referentna stopa: dva koma devedeset tri odsto (2,93%).

Datum utvrđivanja početne kamatne stope: 23. jun 2025. godine.

Indeksna stopa na Dan utvrđivanja početne kamatne stope: tri koma dvadeset osam odsto (3.28%).

Obeštećenje za prevremenu otplatu: Obeštećenje za prevremenu otplatu obračunava se primenom sledećih procenata na iznos Drugog kredita koji se prevremeno otplati:

(a) ako otplata nastupi između Datuma potpisivanja (uključujući i taj dan) i prve godišnjice Datuma potpisivanja (isključujući taj dan): dva koma pet odsto (2,5%);

(b) ako otplata nastupi između prve godišnjice Datuma potpisivanja (uključujući i taj dan) i druge godišnjice Datuma potpisivanja (isključujući taj dan): jedan koma pet odsto (1,5%);

(c) ako otplata nastupi između druge godišnjice Datuma potpisivanja (uključujući i taj dan) i šeste godišnjice Datuma potpisivanja (isključujući taj dan): jedan odsto (1%);

(d) ako otplata nastupi nakon šeste godišnjice Datuma potpisivanja (uključujući i taj dan): nula koma pet odsto (0,5%).

6. Efektivna ukupna stopa (Taux Effectif Global)

U skladu sa Članovima od L. 314-1 do L.314-5 i R.314-1 i dalje Privrednog zakonika Francuske i Članom L. 313-4 Monetarnog i finansijskog zakonika Francuske, Zajmodavac obaveštava Zajmoprimca, a Zajmoprimac prima k znanju i prihvata, da efektivna ukupna stopa (taux effectif global) koja se primenjuje na Drugi kredit može biti obračunata po godišnjoj stopi od tri koma nula pet odsto (3,05%)na osnovu godine od trista šezdeset pet (365) dana i uz Kamatni period od šest (6) meseci po stopi perioda od jedan koma pedeset jedan odsto (1,51%), pri čemu su:

(a) napred navedene stope date samo u informativne svrhe;

(b) napred navedene stope obračunate na osnovu sledećeg:

(i) povlačenje Drugog kredita u potpunosti po fiksnoj stopi na Datum potpisivanja Posebnog sporazuma o Drugom kreditu;

(ii) fiksna stopa za čitavo trajanje kreditne linije treba da iznosi dva koma devedeset tri odsto (2,93%) godišnje;

(c) kod napred navedenih stopa u obzir uzete naknade i troškovi koje snosi Zajmoprimac u skladu sa ovim posebnim sporazumom o Drugom kreditu, pod uslovom da te naknade i troškovi ostaju fiksni i primenjuju se sve do otplate Drugog kredita u celini.

7. Izjave

Na Dan potpisivanja Posebnog sporazuma o Drugom kreditu, Zajmoprimac izjavljuje da su izjave i garancije date u skladu sa Članom 12 (Izjave i garancije) Okvirnog sporazuma tačne.

8. Dopunske izjave

Zajmoprimac izjavljuje da nije izvršio nijednu radnju suprotnu bilo kom merodavnom zakonu o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma niti je učestvovao u takvoj radnji.

9. Dopunske obaveze

9.1. Istrage

Zajmoprimac se obavezuje da sarađuje sa Zajmodavcem ili bilo kojom trećom stranom koju je Zajmodavac ovlastio u slučaju navoda o bilo kakvim Zabranjenim radnjama u vezi sa Programom i da pruži svu neophodnu pomoć za zadovoljavajući završetak takve istrage.

Nepoštovanje ove klauzule od strane Zajmoprimca može, po nahođenju Zajmodavca, predstavljati Radnju ometanja saradnje kako je definisano u Okvirnom sporazumu.

10. Merodavno pravo, izvršenje i izbor sedišta

(a) Merodavno pravo

Na ovaj posebni sporazum o Drugom kreditu primenjuje se pravo Francuske.

(b) Arbitraža

Svaki spor koji nastane povodom Posebnog sporazuma o Drugom kreditu ili u vezi sa njim upućuje se na arbitražu i konačno rešava tim putem u skladu sa Arbitražnim pravilima Međunarodne privredne komore koja se primenjuju na dan početka arbitražnog postupka, i to od strane jednog ili više arbitara koji će biti imenovani u skladu sa tim Pravilima.

Sedište arbitraže je u Parizu, a jezik arbitraže je engleski.

Ova odredba o arbitraži ostaje na snazi i primenjuje se u potpunosti ako se Posebni sporazum o Drugom kreditu proglasi ništavnim ili raskine ili otkaže i nakon isteka Posebnog sporazuma o Drugom kreditu. Ugovorne obaveze Strana u skladu sa Posebnim sporazumom o Drugom kreditu ne prestaju da važe ako jedna Strana pokrene sudski postupak protiv druge Strane.

Strane izražavaju izričitu saglasnost da se, potpisivanjem Posebnog sporazuma o Drugom kreditu, Zajmoprimac neopozivo odriče svih prava na imunitet u pogledu nadležnosti ili izvršenja na koji bi inače mogao da se pozove.

Da bi se izbegla svaka sumnja, ovo odricanje obuhvata odricanje od imuniteta od:

(i) bilo kakve tužbe ili pravnog, sudskog ili arbitražnog postupka koji proističe iz ovog posebnog sporazuma o Drugom kreditu ili je vezan za njega ili se odnosi na njega;

(ii) izricanja zaštitnih mera ili sudskog naloga radi izvršavanja određene radnje ili povraćaja imovine ili prihoda;

(iii) bilo koje radnje u cilju potvrđivanja, priznavanja, izvršenja ili sprovođenja bilo kakve odluke, namirenja, dosuđenja, izvršnog rešenja ili, u slučaju stvarne tužbe, bilo koje radnje u cilju plenidbe, oduzimanja ili prodaje bilo koje njegove imovine i prihoda koji proističu iz arbitraže ili bilo kog pravnog, sudskog ili upravnog postupka.

Zajmoprimac se ne odriče bilo kakvog imuniteta u pogledu bilo kojih sadašnjih ili budućih (i) "prostorija misije" u skladu sa definicijom iz Bečke konvencije o diplomatskim odnosima iz 1961. godine, (ii) "konzularnih prostorija" u skladu sa definicijom iz Bečke konvencije o konzularnim odnosima iz 1963. godine, (iii) imovine koja nije predmet pravnog prometa, (iv) vojne imovine i objekata, oružja i opreme namenjenih odbrani i državnoj i javnoj bezbednosti, (v) potraživanja čiji je prenos ograničen zakonom, (vi) prirodnih bogatstava, dobara u opštoj upotrebi, mreža u javnoj svojini, vodnog zemljišta i vodnih objekata u javnoj svojini, zaštićenih prirodnih dobara u javnoj svojini, kulturnih dobara u javnoj svojini, (vii) nepokretnosti u javnoj svojini koje, u celini ili delimično, koriste organi Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave za ostvarivanje njihovih prava i dužnosti; (viii) udela odnosno akcija koje javna preduzeća i privredna društva čiji je vlasnik država, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave imaju u privrednim društvima, osim ukoliko postoji saglasnost države, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave na uspostavljanje zaloge na tim udelima, odnosno akcijama; (ix) pokretnih i nepokretnih stvari koje koriste zdravstvene ustanove, osim u slučajevima u kojima je hipoteka zasnovana na osnovu odluke Vlade; (x) novčanih sredstava i finansijskih instrumenata koji su utvrđeni kao sredstvo obezbeđenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje finansijsko obezbeđenje, uključujući novčana sredstva i finansijske instrumente na kojima je ustanovljeno založno pravo u skladu sa tim zakonom ili (xi) drugih prava i stvari koji su međunarodnim pravom ili međunarodnim ugovorom izuzeti od izvršenja.

(c) Izbor sedišta

Bez diranja u odredbe bilo kog primenjivog zakona, za potrebe dostave sudskih i vansudskih pismena u vezi sa bilo kojom gore navedenom radnjom ili postupkom, Zajmoprimac za potrebe dostave neopozivo bira sedište na adresi iz Člana 18.1 (Pismena komunikacija i adrese)Okvirnog sporazuma, a AFD za potrebe dostave bira adresu "AFD SIEGE" iz Člana 18.1 (Pismena komunikacija i adrese)Okvirnog sporazuma.

11. Stupanje na snagu

Ovaj posebni sporazum o Drugom kreditu stupa na snagu na Datum stupanja na snagu, kako je navedeno u Okvirnom sporazumu, i ostaje na snazi i primenjuje se sve dok preostane bilo koji iznos za plaćanje prema Posebnom sporazumu o Drugom kreditu.

Ovaj sporazum je sačinjen u tri (3) izvorna primerka, jedan (1) za Zajmodavca i dva (2) za Zajmoprimca, i potpisan u Beogradu, Republika Srbija, na dan 4. juli 2025. godine.

ZAJMOPRIMAC

REPUBLIKA SRBIJA

Koju zastupa:
Ime i prezime: Siniša Mali

U svojstvu: prvog potpredsednika Vlade i ministra finansija

ZAJMODAVAC

FRANCUSKA AGENCIJA ZA RAZVOJ

Koju zastupa:
Ime i prezime: Arno Dofen (Arnaud Dauphin)

U svojstvu: direktora Regionalne kancelarije za Zapadni Balkan

Supotpisnik, njegova ekselencija g-din Pjer Košar (Pierre Cochard), ambasador Francuske

 

Prilog 1:

 

OPIS PROGRAMA

 

Prethodne aktivnosti za DPL 1 i za DPL 2

Rezultati

Prethodne aktivnosti u okviru DPL 1

Prethodne aktivnosti u okviru DPL 2

Pokazatelj

Polazna vrednost

Cilj

Stub I - Razvojni cilj Programa A: Bolja usklađenost fiskalnog upravljanja sa agendom o klimatskim promenama

Prethodna aktivnost #1: Zajmoprimac je uveo zakonsku obavezu objavljivanja informacija o izvršenju budžeta tokom godine (koje se odnose na prvih šest i devet meseci izvršenja budžeta), prema funkcionalnoj i administrativnoj budžetskoj klasifikaciji, u cilju povećanja transparentnosti budžetskih rashoda, uključujući i aktivnosti koje se odnose na životnu sredinu i klimu, što je dokumentovano izmenama i dopunama Zakona o budžetskom sistemu, uredno objavljenim u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 138, od 12. decembra 2022. godine.

Prethodna aktivnost #1: Zajmoprimac je povećao transparentnost u budžetskom procesu: (i) uvođenjem označavanja "zelenih" budžetskih rashoda u cilju transparentnijeg informisanja o potrošnji na životnu sredinu i aktivnosti vezane za klimu donošenjem izmena i dopuna Zakona o budžetskom sistemu, člana 35. koji se odnosi na budžetska uputstva i člana 79. koji se odnosi na sadržaj završnog računa zakona, što je izvršeno izmenama Zakona o budžetskom sistemu i objavljeno u Službenom glasniku. br. 94/2024 od 28. novembra 2024. godine i (ii) usvajanje godišnjeg plana za proširenje obuhvata budžetskih korisnika rodno odgovornim budžetom, o čemu svedoči Plan za uvođenje rodno odgovornog budžeta za 2025. godinu, koji je Ministarstvo finansija usvojilo 29. marta 2024. godine.

Pokazatelj rezultata #1:

a) Objavljivanje izveštaja tokom godine o izvršenju budžeta centralnog nivoa vlasti.

b) Broj budžetskih korisnika koji uključuju indikatore budžetskog programa o rodnim rashodima.

a) Ne (2022. god.)

b) 45 (2022. god.)

a) Da, dva izveštaja u toku godine (2025. god.)

b) 60 (2025. god.)

Prethodna aktivnost #2: U skladu sa Metodologijom za praćenje fiskalnih rizika, Zajmoprimac je izradio modele fiskalnih rizika kako bi se kvantifikovali srednjoročni fiskalni rizici, kao što je definisano Fiskalnom strategijom i uveo obavezu izrade izveštaja o fiskalnim rizicima tokom godine, kao i godišnjih izveštaja, što je dokumentovano u Odluka Vlade 05 br. 40-9575/2021, uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 99, od 22. oktobra 2021. godine.

Prethodna aktivnost #2: Zajmoprimac je uveo analizu i procenu mogućeg fiskalnog uticaja katastrofalnih događaja kao obavezni deo Fiskalne strategije kako bi te informacije uključio prilikom procene srednjoročnog fiskalnog okvira počev od Fiskalne strategije za 2026. godinu, izmenom člana 27 Zakona o budžetskom sistemu u vezi sa sadržajem Fiskalne strategije, o čemu svedoče izmene Zakona o budžetskom sistemu, objavljene Službenom glasniku Zajmoprimca br. 94/2024 od 28. novembra 2024. godine.

Pokazatelj rezultata #2:

Zajmoprimac je počeo da objavljuje u Fiskalnoj strategiji procene fiskalnih rizika namenjenih za rešavanje prirodnih nepogoda

Ne (2022. god.)

Da (2025. god.)

Prethodna aktivnost #3: Zajmoprimac je uveo dodatne kriterijume koji se odnose na životnu sredinu i klimu za evaluaciju projekata kapitalnih ulaganja, koje Budžetski korisnici podnose Ministarstvu finansija i koji se finansiraju iz budžeta kako bi se prioritet dao projektima koji imaju pozitivan uticaj na životnu sredinu i klimatske promene, što je dokumentovano izmenama i dopunama Uredbe o upravljanju kapitalnim projektima, uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 139 od 16. decembra 2022. godine.

 

Pokazatelj rezultata #3:

Udeo projekata koji se odnose na životnu sredinu i klimatske promene u ukupnom iznosu kapitalnih ulaganja.

Nije poznato (2021. god.)

15 procenata (2025. god.)

Stub II - Razvojni cilj Programa B: Ubrzavanje prelaska na čistu energiju

Prethodna aktivnost #4: U skladu sa Zakonom o korišćenju obnovljivih izvora energije, Zajmoprimac je (i) omogućio implementaciju aukcija kapaciteta iz obnovljivih izvora energije, kao što je dokumentovano (a) Uredbom o modelu ugovora o tržišnoj premiji (Uredba 05 br. 110-9353/2021-1) i (b) Uredbom o tržišnoj premiji i feed-in tarifi (Uredba 05 br. 110-9352/2021-1), uredno objavljenim u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 112/2021, od 26. novembra 2021. godine; i (ii) uveo pojednostavljenu proceduru registracije kupca-proizvođača, što je dokumentovano Uredbom o kriterijumima, uslovima i načinu obračuna potraživanja između kupca-proizvođača i snabdevača (Uredba 5 br. 110-7592/2021-2) uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 83, od 27. avgusta 2021. godine.

Prethodna aktivnost #3 (i): Zajmoprimac je ažurirao regulatorni okvir za sprovođenje druge aukcije za kapacitete obnovljivih izvora energije, na osnovu izmenjenog Zakona o korišćenju obnovljivih izvora energije, objavljenog u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 35/23 od 29. aprila 2023. godine, u cilju povećanja kapaciteta dobijenih iz obnovljivih izvora energije, što se oslikava u: 1) Uredbi o kvoti u sistemu tržišne premije za vetroelektrane, objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 90/2024 od 15. novembra 2024. godine; 2) Uredbi o kvoti u sistemu tržišne premije za solarne elektrane, objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 90/2024 od 15. novembra 2024. godine; 3) Odluci o maksimalnoj ponuđenoj ceni za električnu energiju za potrebe aukcija u sistemu tržišne premije, objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 90/2024 od 15. novembra 2024. godine; i 4) Izmenama i dopunama Uredbe o tržišnoj premiji i feed-in tarifi koja je objavljena u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 90/2024 od 15. novembra 2024. godine.

Prethodna aktivnost #3 (ii): Zajmoprimac je zadužio Ministarstvo rudarstva i energetike da formuliše program razvoja i korišćenja vodonika u cilju smanjenja emisija GHG u skladu sa pravnim tekovinama EU, o čemu svedoče izmene i dopune Zakona o energetici, objavljene u Službenom glasniku RS br. 94/2024 od 28. novembra 2024. godine.

Pokazatelj rezultata #4:

(a) Kapacitet iz obnovljivih izvora energije ostvaren na osnovu programske podrške

(b)MW ukupnih kapaciteta iz obnovljivih izvora energije nabavljeni primenom aukcija.

a) 0 (2021. god.)

b) 0 (2021. god.)

a) 750 MW (2025. god.)

b) 750 MW

Prethodna aktivnost #5: Zajmoprimac je izmenio i dopunio Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta (Pravilnik br. 110-00-00085/2021-08, od 7. oktobra 2021. godine) kako bi se omogućilo Agenciji za energetsku efikasnost da proširi programe namenjene čistoj energiji u domaćinstvima, što je dokumentovano Odlukom Vlade 05 br. 110-10364/2021, od 10. novembra 2021. godine.

Prethodna aktivnost #4: Zajmoprimac je: (a) omogućio primenu metodologije energetskog pregleda o čemu dokazuje Pravilnik kojim se propisuje sadržaj izveštaja o energetskom pregledu po kategorijama energetskog pregleda, objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 63/2023 od 28. jula 2023. godine; (b) definisao pravni okvir za eko-dizajn različitih energetskih proizvoda u cilju promovisanja aktivnosti vezanih za energetsku efikasnost, o čemu svedoči usvojeni Set pravilnika o eko dizajnu proizvoda objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca.

Pokazatelj rezultata #5:

Mobilisana sredstva na godišnjem nivou za finansiranje ulaganja u energetsku efikasnost domaćinstava po programima MRE.

US$ 0 miliona (2020. god.)

US$ 38 miliona (2025. god.)

Prethodna aktivnost #6: U skladu sa Zakonom o energetici i u cilju promovisanja transparentnosti, nediskriminatornog pristupa distributivnoj mreži za kupce-proizvođače obnovljive energije i maloprodajne snabdevače električne energije, Zajmoprimac je odvojio operatera distributivnog sistema u vlasništvu Zajmoprimca ("EPS Distribucija d.o.o. Beograd") od elektroenergetskog preduzeća Zajmoprimca ("JP Elektroprivreda Srbije"), uspostavljanjem i licenciranjem odvojenog nezavisnog subjekta Zajmoprimca ("Elektrodistribucija Srbije d.o.o. Beograd"), što je dokumentovano Zaključkom o osnivanju "Elektrodistribucije Srbije d.o.o. Beograd", br. 2460800-08.01-183456/1-22, od 28. aprila 2022. godine, overenim pod br. UOP-T 12-2022, od 7. jula 2022. godine.

Prethodna aktivnost #5 (i): Zajmoprimac je odobrio transformaciju pravne forme JP "Elektroprivreda Srbije" u akcionarsko društvo, što se dokazuje Odlukom Vlade 05 br. 023-3090/2023 od 6. aprila 2023. godine, objavljenom u Službenom glasniku Zajmoprimca, broj 27/2023 od 7. aprila 2023. godine.

Prethodna aktivnost #5 (ii): Ministarstvo zaštite životne sredine izdalo je prve dozvole za emisiju GHG termoenergetskim, kogeneracionim elektranama i toplanama "Elektroprivrede Srbije" a.d., na osnovu prethodno odobrenih planova monitoringa emisija GHG, radi merenja i izveštavanja emisija ugljenika "Elektroprivrede Srbije" a.d., na osnovu odredaba Zakona o klimatskim promenama, što se može videti u Listi izdatih dozvola koju je objavilo Ministarstvo zaštite životne sredine.

Pokazatelj rezultata #6:

a) Operator distributivnog sistema je u potpunosti odvojen od proizvodnje i snabdevanja.

b) Procenat proizvodnje električne energije sa odobrenim sistemom praćenja emisije ugljenika.

a) Ne (2021. god.)

b) 0 (2021. god.)

a) Da (2025. god.)

b) 95% (2025. god.)

Prethodna aktivnost #7: Zajmoprimac je: i) povećao pokrivenost povlasticama za energetski ugrožene kupce, što je dokumentovano Uredbom o energetski ugroženom kupcu (Uredba 05 br. 110-9890/2022-1), uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 137/2022, od 9. decembra 2022. godine; i (ii) odobrio preko Saveta Agencije za energetiku povećanje tarife električne energije za garantovano snabdevanje radi postizanja održivih tarifnih nivoa na srednji rok, što je dokumentovano (a) Odlukom Saveta Agencije za energetiku Republike Srbije br. 487/2022-D-02/1, od 28. jula 2022. godine, uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 83/2022, od 28. jula 2022. godine; i (b) Odlukom br. 791/2022-D-02/1, od 28. novembra 2022. godine, uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 131/2022, od 29. novembra 2022. godine.

 

Pokazatelj rezultata #7:

(a) Udeo domaćinstava kojima je račun za potrošnju električne energije smanjen u okviru programa zaštite energetski ugroženog kupca.

(b) Procenat povećanja prosečne cene električne energije za potrošače koji imaju pravo na garantovano snabdevanje po regulisanoj ceni (domaćinstva i manji potrošači).

a) 2,7% (2021. god.)

b) 3,4% (2021. god.)

a) 6,4% (2025. god.)

b) 15% (2025. god.)

Stub III - Razvojni cilj Programa C: Ojačavanje pravnog okvira za ublažavanje uticaja GHG i upravljanje zagađenjem

Prethodna aktivnost #8: Zajmoprimac je uveo sistem praćenja, izveštavanja i verifikacije za industrijska postrojenja u cilju usklađivanja sa Sistemom trgovine emisijama EU što je dokumentovano (i) Uredbom o vrstama aktivnosti i gasovima sa efektom staklene bašte za koje se pribavlja dozvola za emisiju (Uredba 05 br. 110-817/2022), uredno objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 13/2022, od 4. februara 2022. godine; i (ii) Pravilnikom o verifikaciji i akreditaciji verifikatora izveštaja o emisijama gasova sa efektom staklene bašte (Pravilnik broj: 110-00-00057/2021-04), uredno objavljenim u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 107/2021, od 12. novembra 2021. godine.

Prethodna aktivnost #6: Zajmoprimac je stvorio pravni i institucionalni ambijent za jačanje praćenja i izveštavanja o emisijama GHG u celoj privredi, o čemu svedoči: 1) Pravilnik o sadržini Nacionalnog inventara gasova sa efektom staklene bašte, objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 55/2023 od 7. jula 2023. godine; 2) Uredbom o vrstama podataka, organima i organizacijama koje dostavljaju podatke, objavljenoj u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 43/2023 od 5. maja 2023. godine; 3) Pravilnik o monitoringu i izveštavanju o emisijama gasova sa efektom staklene bašte GHG koji je omogućio operacionalizaciju nacionalne MRV IT platforme kao i sistema izdavanja dozvola za GHG (objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 118/2023 od 28. decembra 2023. godine); i 4) donošenje i objavljivanje prvog Nacionalnog inventara emisija gasova sa efektom staklene bašte, što je utvrđeno Odlukom Vlade 05 br. 353-11715/2024-2 od 5. decembra 2024. godine.

Pokazatelj rezultata #8:

a) Procenat GHG dozvola izdatih u odnosu na broj podnetih zahteva od strane operatera.

b) Uspostavljanje IT alata za izdavanje GHG dozvola.

c) Broj obuka namenjenih izgradnji kapaciteta za operatere postrojenja i nadležne organe.

a) 0% (2020. god.)

b) Ne (2020. god.)

c) 0 (2020. god.)

a) 40% (2025. god)

b) Da (2025. god)

c) 7 (2025. god)

Prethodna aktivnost #9: Zajmoprimac je usaglasio nacionalne politike i propise sa Okvirnom direktivom o otpadu EU, što je dokumentovano (i) usvajanjem Programa upravljanja otpadom u Republici Srbiji i Akcionim planom Zaključkom Vlade 05 br. 353-588/2022-1, uredno objavljenim u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 12/2022, od 1. februara 2022. godine, i (ii) podnošenjem Narodnoj skupštini izmene i dopune Zakona o upravljanju otpadom, Zaključkom Vlade 05 br. 011-10810/2022-2, od 30. decembra 2022. godine.

Prethodna aktivnost #7 (i): Zajmoprimac je razvio strateški i zakonodavni okvir za upravljanje muljem kako bi se uskladio sa odredbama za upravljanjem muljem EU zakonodavstva, o čemu svedoče: 1) Nacionalni program upravljanja muljem i akcioni plan, objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 84/2023 od 5. oktobra 2023. godine, i 2) Uredba o načinu i postupku upravljanja muljem iz postrojenja za prečišćavanje komunalnih otpadnih voda, objavljena u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 103/2023, od 21. novembra 2023. godine.

Prethodna aktivnost #7 (ii): Zajmoprimac je usvojio zakone potrebne za ekološki prihvatljivo upravljanje i povećao stope ponovne upotrebe i reciklaže građevinskog otpada usvajanjem Uredbe o načinu i postupku upravljanja otpadom od građenja i rušenja, objavljena u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 93/2023, od 27. oktobra 2023. godine, ispravljenom u skladu sa ispravkom br. 94/2023, od 30. oktobra 2023. godine.

Pokazatelj rezultata #9:

a) Pristup stanovništva sanitarnim deponijama u Republici Srbiji;

b) Broj nesanitarnih deponija koje su u postupku sanacije;

c) Višestruke opcije upravljanja/odlaganja kanalizacionog mulja stvorene u srpskom strateškom i zakonskom okviru.

a) 42% (2021. god.)

b) 0 (2020. god.)

c) Ne (2020. god.)

a) 55% (2025. god)

b) 4 (2025. god)

c) Da (2025. god.)

Prethodna aktivnost #10: Zajmoprimac je uskladio nacionalne politike i propise sa Direktivom EU o nacionalnim maksimalnim emisijama i Okvirnom direktivom o kvalitetu vazduha, što je dokumentovano usvajanjem Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji za period od 2022. do 2030. godine i Akcionog plana, uključujući konkretne intervencije kojima se rešavaju emisije srednjih postrojenja za sagorevanje, uredno objavljenim u Službenom glasniku Zajmoprimca br. 140, od 22. decembra 2022. godine.

Prethodna aktivnost #8: Zajmoprimac je omogućio izdavanje emisionih dozvola putem novog onlajn portala donošenjem: 1) Pravilnika o načinu popunjavanja zahteva za izdavanje integrisane dozvole objavljenog u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 4/2024 od 19. januara 2024. godine i 2) Pravilnika o sadržini i izgledu integrisane dozvole, objavljen u Službenom glasniku Zajmoprimca broj 4/2024 od 19. januara 2024. godine.

Pokazatelj rezultata #10:

a) Udeo srednjih postrojenja za sagorevanje (MPC) sa toplotnom snagom od 1 do 50 MW od ukupnog broja MPC registrovanih u Nacionalnom registru izvora zagađenja.

b) Broj izdatih integrisanih dozvola.

a) 0 (2020. god.)

b) 36 (2020. god.)

a) 35% (2025. god.)

b) 55 (2025. god.)

ČLAN 3

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Međunarodni ugovori".