PRAVILNIK
O NAČINU VRŠENJA KONTROLE IZVRŠAVANJA OBAVEZE PRIBAVLJANJA SERTIFIKATA O ENERGETSKIM SVOJSTVIMA POSTOJEĆIH ZGRADA NA TERITORIJI GRADA NOVOG SADA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 53/2025)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se način i postupak vršenja kontrole izvršavanja obaveze pribavljanja sertifikata o energetskim svojstvima postojećih zgrada na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: energetski pasoš), u skladu sa propisima kojima se uređuje planiranje i izgradnja i energetska sertifikacija zgrada.

Obavezu pribavljanja energetskih pasoša, u rokovima propisanim zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja, imaju:

- vlasnici postojećih zgrada javne namene u javnoj svojini,

- vlasnici postojećih poslovnih zgrada,

- vlasnici postojećih stambenih zgrada i porodičnih kuća.

Član 2

Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) obrazuje Komisiju za praćenje sprovođenja obaveze pribavljanja energetskih sertifikata za postojeće zgrade na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Komisija), na predlog Gradske uprave za zaštitu životne sredine.

Komisiju iz stava 1. ovog člana čine predstavnici gradskih uprava Grada Novog Sada, Agencije za energetiku Grada Novog Sada, a po potrebi i predstavnici javnih i javno-komunalnih preduzeća koja u okviru svoje delatnosti raspolažu podacima relevantnim za energetska svojstva zgrada, kao i drugih institucija i organizacija koje mogu doprineti unapređenju postupka kontrole.

Član 3

Kontrolu nad izvršavanjem obaveze pribavljanja energetskih pasoša vrši Gradska uprava za inspekcijske poslove - građevinski inspektor.

Agencija za energetiku Grada Novog Sada vrši kontrolu ispunjenosti obaveze pribavljanja energetskih pasoša za objekte, kao i praćenje rokova važnosti izdatih energetskih pasoša.

Kontrola iz stava 2. ovog člana sprovodi se uvidom u propisane obrasce, evidencije i registre koji se vode u skladu sa propisima iz oblasti energetske efikasnosti.

Kontrola izvršavanja obaveze pribavljanja energetskih pasoša vrši se na sledeće načine:

1. Kancelarijska kontrola - vrši se u službenim prostorijama, uvidom u raspoloživu dokumentaciju i evidencije, uključujući i Centralni registar energetskih pasoša (CREP), radi utvrđivanja da li je subjekat kontrole pribavio energetski pasoš,

2. Terenska kontrola - provera u prostorijama subjekta kontrole ili na licu mesta da li je pribavljen energetski pasoš izdat u skladu sa propisima iz oblasti energetske efikasnosti i da li su podaci istaknuti i dostupni javnosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja,

3. Preventivna kontrola - mere i savetodavna podrška vlasnicima iz člana 1. stav 2. ovog pravilnika, pre isteka roka za pribavljanje energetskog pasoša.

Član 4

U slučaju da vlasnik zgrade nije pribavio energetski pasoš, građevinski inspektor pisanim putem obaveštava vlasnika o obavezi njegovog pribavljanja, rokovima za ispunjenje te obaveze, kao i o novčanoj kazni propisanoj zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Pisano obaveštenje se dostavlja:

- za zgrade javne namene - vlasniku zgrade,

- za poslovne zgrade - vlasniku zgrade (pravnom licu),

- za stambene zgrade - upravniku stambene zajednice,

- za porodične kuće - vlasniku kuće.

Član 5

Komisija na osnovu utvrđenog stanja dužna je da sačini nacrt godišnjeg plana vršenja kontrole, na osnovu kog se izvršava kontrola obaveze pribavljanja energetskog pasoša i dostavlja ga Gradskoj upravi za inspekcijske poslove radi utvrđivanja predloga godišnjeg plana vršenja kontrole.

Gradska uprava za inspekcijske poslove predlog plana iz stava 1. ovog člana dostavlja Gradonačelniku radi donošenja.

Godišnji plan vršenja kontrole sprovodi se kroz operativne tromesečne planove vršenja kontrole građevinskog inspektora, i obavezno sadrži:

- broj zgrada javne namene koje su predviđene za kontrolu u predmetnoj godini,

- broj poslovnih zgrada koje su predviđene za kontrolu u predmetnoj godini,

- broj stambenih zgrada i porodičnih kuća koje su predviđene za kontrolu u predmetnoj godini.

U cilju zaštite javnog interesa, prilikom sačinjavanja godišnjeg plana vršenja kontrole prioritet imaju zgrade sa vidljivim oštećenjima na omotaču zgrade (oštećenja na fasadi, prozorskim oknima ili staklenim površinama), zgrade sa neefikasnim sistemima za grejanje, koji kao energent koriste ugalj, mazut, ogrevno drvo ili lož ulje.

Godišnji plan sadrži i druge mere i aktivnosti preventivnog delovanja, kao i načine obaveštavanja javnosti u skladu sa propisima.

Komisija na osnovu godišnjih planova i njihove realizacije donosi procenu vršenja kontrole kao osnovu za dugoročno planiranje za period od deset godina.

Član 6

Građevinski inspektor i Agencija za energetiku Grada Novog Sada vode evidenciju o sprovedenim kontrolama i rezultatima sprovedenih kontrola, koja obavezno sadrži:

- vreme i mesto kontrole,

- podatke o građevinskom inspektoru i subjektu kontrole,

- podatak o dokumentima u koje je izvršen uvid,

- podatak da li subjekt kontrole poseduje energetski pasoš,

- podatak o načinu informisanja, odnosno upozoravanja subjekta kontrole o njegovim obavezama u vezi sa pribavljanjem energetskog pasoša i sankcijama za postupanje suprotno propisanim obavezama,

- druge podatke i navode od značaja za vršenje kontrole.

Građevinski inspektor koji vrši kontrolu sačinjava tromesečni izveštaj i dostavlja ga Komisiji.

Komisija, na osnovu primljenih izveštaja iz stava 2. ovog člana, sačinjava Godišnji izveštaj o kontroli izvršavanja obaveze pribavljanja energetskih pasoša i dostavlja ga Gradonačelniku putem Gradske uprave za inspekcijske poslove.

Član 8

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".