PRAVILNIKO USLOVIMA, KRITERIJUMIMA I POSTUPCIMA DODELE SUBVENCIJA I DOTACIJA("Sl. list grada Niša", br. 128/2025) |
Ovim pravilnikom se uređuju ciljevi dodele subvencija i dotacija, oblasti koje mogu biti podržane kroz subvencije i dotacije, opšta pravila za raspodelu i korišćenje sredstava subvencija i dotacija, potencijalni korisnici subvencija i dotacija, način i opšti uslovi prijave za dodelu subvencija i dotacija i opšti kriterijumi za selekciju, praćenje realizacije, izveštavanje i merenje efekata subvencija i dotacija na teritoriji grada Pirota.
Posebni akti o dodeli subvencija i podsticaja
Ako je posebnim propisima u određenoj oblasti ili radi realizacije posebnih programa predviđeno donošenje akata kojima se uređuju posebni uslovi i kriterijumi za dodelu subvencija i dotacija, u ovim slučajevima se primenjuju opšti ciljevi, opšti kriterijumi i postupak dodele subvencija uređeni ovim pravilnikom, radi ostvarivanja ujednačenosti u procesu dodele subvencija i dotacija iz delokruga Grada.
Ovaj pravilnik se supsidijarno primenjuje na dodelu subvencija i dotacija koje su uređene posebnim propisima.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:
1) subvencije su tekući prenos sredstava koja se prenose primaocima za podsticaje proizvodnje i pružanje usluga, a mogu biti tekuće i kapitalne,
2) dotacija je rashod budžeta koji po pravilu čine bespovratna sredstva koja se daju nekoj organizaciji, zajednici, ustanovi, udruženju i sl. na osnovu pisanog ugovora između davaoca i primaoca donacije za unapređivanje rada ili sprovođenje konkretnih projekata,
3) korisnik jeste pravno ili fizičko lice koje koristi ili je koristilo finansijska sredstva kroz mehanizam subvencija ili dotacija,
4) narativni izveštaj je dokument koji opisuje događaje, situacije ili procese, pruža detaljne informacije o tome šta se desilo, kako se desilo, ko je bio uključen i koje su posledice događaja,
5) finansijski izveštaj je dokument koji pruža informacije o finansijskom stanju projekta, troškovima, prihodima i drugim relevantnim finansijskim podacima vezanim za njegovu realizaciju.
II CILJEVI DODELE SUBVENCIJA I DOTACIJA
Opšti cilj dodele subvencija i dotacija je realizacija programa i projekata od opšteg interesa i unapređenje ekonomskog i društvenog ambijenta na teritoriji Grada.
Posebni ciljevi dodele subvencija i dotacija se određuju za svaku pojedinačnu dodelu subvencija i dotacija u zavisnosti od političkih, ekonomskih i društvenih ciljeva, ali moraju biti jasno povezani i usklađeni sa definisanim ciljevima Grada iz Plana razvoja i drugih strateških dokumenata kojima su definisani strateški pravci razvoja Grada Pirota.
III OBLASTI SUBVENCIJA I DOTACIJA
Grad Pirot dodeljuje subvencije ili dotacije za sledeće oblasti:
1) Ekonomski i ruralni razvoj;
2) Poljoprivreda;
3) Zdravstvo;
4) Socijalna zaštita;
5) Infrastruktura;
6) Istraživanje i inovacije;
7) Zaštita životne sredine i energetska efikasnost;
8) Obrazovanje;
9) Omladina;
10) Sport;
11) Kultura;
12) Mediji i
13) ostalo.
Subvencije i dotacije za ekonomski i ruralni razvoj
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za ekonomski i ruralni razvoj, naročito za:
1) Usluge od javnog interesa;
2) Informaciono-komunikacione tehnologije;
3) Obuku i razvoj;
4) Pristup finansijskim tržištima;
5) Tehnologije i inovacije;
6) Podršku za početnike i razvoj novih poslova;
7) Infrastrukturne projekte;
8) Agrobiznis;
9) Stare i retke zanate;
10) Turizam.
Subvencije i dotacije za poljoprivredu
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za poljoprivredu, naročito za:
1) Investicije u fizičku imovinu;
2) Organizaciju sajmova, seminara, studijskih poseta;
3) Podsticanje primene novih tehnologija u poljoprivredi;
4) Postizanje standarda kvaliteta i bezbednosti hrane;
5) Razvoj organske proizvodnje;
6) Osiguranje u poljoprivredi;
7) Regrese u poljoprivredi.
Subvencije i dotacije za zdravstvo
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za zdravstvo, naročito za:
1) Unapređenje zdravstvene infrastrukture i opremanje;
2) Programe prevencije i promocije zdravlja;
3) Obezbeđivanje zdravstvene zaštite za ugrožene grupe;
4) Finansiranje lekova, medicinskih usluga i medicinske opreme;
5) Podršku mentalnom zdravlju;
6) Podizanje svesti o javnom zdravlju;
7) Reproduktivno zdravlje i posporođajna nega.
Subvencije i dotacije za socijalnu zaštitu
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za socijalnu zaštitu, naročito za:
1) Podršku ranjivim grupama;
2) Podršku aktivnim merama zapošljavanju;
3) Programe dečje zaštite;
4) Stipendije za obrazovanje i usluge za roditelje i porodice;
5) Podršku uslugama za žrtve porodičnog nasilja;
6) Podršku za reintegraciju u društvo;
7) Programe koji pomažu izbeglicama, pretežnoj identifikaciji statusa, stambenoj podršci i integraciji u zajednicu.
Subvencije i dotacije za infrastrukturu
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za infrastrukturu, naročito za:
1) Izgradnju i obnovu puteva i saobraćajnica;
2) Vodovodnu i kanalizacionu mrežu;
3) Električnu mrežu i osvetljenje;
4) Infrastrukturu za obrazovanje i kulturu;
5) Zelenu infrastrukturu (izgradnja parkova, trgova i drugih zelenih površina, održavanje i unapređenje zelenih zona).
Subvencije i dotacije za istraživanje i inovacije
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za istraživanje i inovacije, naročito za:
1) Istraživačke projekte u privredi koji imaju potencijal za inovacije i razvoj novih proizvoda, usluga ili procesa;
2) Podršku istraživačkih centara i laboratorija koji se bave naučnim i tehnološkim istraživanjima;
3) Programe obrazovanja i stipendije za istraživače;
4) Biznis inkubatore;
5) Tehnološke parkove i industrijske klastere.
Subvencije i dotacije za početnike i razvoj novih poslova
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za početnike i razvoj novih poslova naročito za:
1) Finansiranje obuke i obrazovanja koja pomažu početnicima u sticanju potrebnih veština i znanja za uspešno poslovanje;
2) Podršku za startap;
3) Podršku za mentorstvo i savetovanje;
4) Privlačenje investicija i izvoznih mogućnosti;
5) Obezbeđivanje tehničke i infrastrukturne podrške početnicima, uključujući prostore za rad, opremu i tehnologiju.
Subvencije i dotacije za obrazovanje
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za obrazovanje, naročito za:
1) Izgradnju i obnovu obrazovnih institucija;
2) Obrazovni programi za stručno osnaživanje i personalni razvoj;
3) Istraživačke projekte.
Subvencije i dotacije za omladinu
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za omladinu, naročito za:
1) Mlade liderske programe;
2) Obrazovne programe za mlade;
3) Kulturne i umetničke projekte;
4) Sportske programe i takmičenja;
5) Profesionalnu orijentaciju.
Subvencije i dotacije za sport
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za sport, naročito za:
1) Izgradnju i obnovu sportskih objekata,
2) Podršku sportskim klubovima i organizacijama,
3) Programe za mlade sportiste,
4) Školski sport,
5) Podršku sportskim događajima i takmičenjima,
6) Promovisanje fizičke aktivnosti i rekreacije.
Subvencije i dotacije za kulturu
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za kulturu naročito za:
1) Podršku umetničkim i kulturnim programima,
2) Izgradnju i obnovu kulturnih institucija,
3) Kulturno - obrazovne programe,
4) Obnovu i zaštitu kulturne baštine,
5) Međunarodnu saradnju i kulturnu diplomatiju,
6) Vizuelno-figurativnu umetnost,
7) Edukativne programe.
Subvencije i dotacije za medije
Grad Pirot može dodeliti subvencije i dotacije za medije, naročito za:
1) Podršku medijima,
2) Lokalne novinarske projekte,
3) Podršku lokalnim medijskim događajima.
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije za realizaciju programa, odnosno projekata iz oblasti koje nisu obuhvaćene ovim pravilnikom, a u skladu sa posebnim propisima i aktima koji posebno uređuju dodelu subvencija i dotacija u toj oblasti, uz supsidijarnu primenu ovog pravilnika.
Jednokratna pomoć fizičkim licima
Grad Pirot može izuzetno dodeliti jednokratnu pomoć fizičkim licima po obrazloženom zahtevu fizičkog lica u slučaju ekstremnog siromaštva, požara, poplave ili drugog događaja koji je doveo do znatne materijalne štete, teške bolesti čiji su troškovi lečenja visoki, predstavljanja grada na državnim i međunarodnim takmičenjima i značajnim seminarima i drugim značajnim događajima, najboljim učenicima i studentima i drugim licima koja se posebno ističu u određenoj oblasti.
Jednokratna pomoć iz stava 1 ovog člana dodeljuje se u skladu sa raspoloživim sredstvima opredeljenim u budžetu Grada, na osnovu odluke Gradskog veća grada Pirota i ugovora zaključenog sa korisnikom pomoći.
Grad Pirot dodeljuje i jednokratne i mesečne pomoći (stipendije) studentima, po javnom pozivu, u skladu sa posebnim internim aktima Grada.
IV OPŠTA PRAVILA I USLOVI ZA RASPODELU I KORIŠĆENJE SREDSTAVA SUBVENCIJA I DOTACIJA
Opšta pravila prijave za subvencije i dotacije
Grad Pirot dodeljuje subvencije i dotacije na osnovu programa poslovanja (posebnog programa subvencija), javnih poziva ili zahteva korisnika.
Opšte procedure za dodelu subvencija i dotacija
Raspodela subvencija lokalnim javnim preduzećima vrši se kroz odobravanje programa poslovanja koji prati poseban program korišćenja subvencija svakog javnog preduzeća, koji se dostavlja na propisanom obrascu i posebno mora da sadrži namenu i dinamiku korišćenja pomoći i način izveštavanja o utrošku sredstava.
Kod dodele subvencija i dotacija putem javnog poziva, u javnom pozivu se bliže određuje oblast subvencije ili dotacije, kriterijumi, potrebna dokumentacija za prijavu i druge važne informacije.
Na zahtev korisnika, mogu se dodeljivati dotacije ustanovama i drugi m organizacijama čiji je osnivač Grad Pirot, na osnovu zaključenog ugovora sa korisnikom i uz obavezu korisnika da dostavi dokaze o namenskom utrošku sredstava.
Poseban program korišćenja subvencija
Poseban program korišćenja subvencija mora biti usaglašen sa Godišnjim programom poslovanja javnog preduzeća.
Poseban program korišćenja subvencija mora da sadrži:
1) Informacije o podnosiocu programa subvencija;
2) Kratak opis projekta;
3) Ciljeve projekta;
4) Ukupan trošak projekta;
5) Traženi iznos subvencija;
6) Detaljan plan aktivnosti koji će biti sproveden uz korišćenje subvencije sa dinamikom korišćenja sredstava;
7) Očekivane rezultate projekta u smislu ekonomske koristi, stvaranja radnih mesta, inovacija, društvene koristi i druge relevantne podatke.
Skupština grada Pirota odobrava posebni programa korišćenja subvencija.
Odluka o davanju saglasnosti na poseban program subvencija objavljuje se na internet stranici Grada.
Javni poziv za dodelu subvencija i dotacija
Postupak raspodele sredstava za programe, odnosno projekte od opšteg interesa obuhvata raspisivanje javnog poziva za finansiranje programa/projekata, prikupljanje i kompletiranje prijava na javni poziv, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ocenjivanje i utvrđivanje liste potencijalnih korisnika subvencija ili dotacija na osnovu kriterijuma iz javnog poziva, donošenje akta o izboru programa/projekata koji će se podržati, realizaciju i izveštavanje.
Odluku o raspisivanju javnog poziva za dodelu subvencija ili dotacija donosi organ nadležan za odgovarajuću oblast.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana obavezno se objavljuje na internet stranici Grada.
Javni poziv za dodelu subvencija ili dotacija sprovodi Komisija za pregled i ocenu podnetih dokumenata koju čine najmanje 3 člana (u daljem tekstu: Konkursna komisija).
Gradonačelnik donosi Rešenje o obrazovanju Konkursne komisije za sprovođenje postupka dodele subvencija ili dotacija iz budžeta Grada.
Obrazovanje konkursne komisije
Rešenjem o obrazovanju Konkursne komisije utvrđuju se: osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, naziv radnog mesta i naziv institucije u kojoj je član komisije zaposlen), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije. U Konkursnu komisiju mogu biti imenovana i lica predstavnici stručne javnosti.
Članovi Konkursne komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa. (Izjava o odsustvu sukoba interesa). Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj) mogu imati bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa. Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Konkursne komisije pre nego što potpiše Izjavu o odsustvu sukoba interesa.
U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član Konkursne komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove Konkursne komisije i da se izuzme iz daljeg rada Konkursne komisije.
O utvrđivanju postojanja sukoba interesa odlučuje Konkursna komisija, a kada utvrdi sukob interesa, predlaže Gradonačelniku određivanje novog člana komisije.
Sadržaj javnog poziva za subvencije i dotacije
Javni poziv iz člana 27 ovog pravilnika sadrži:
1) pravni osnov za raspisivanje javnog konkursa,
2) ciljeve preuzete iz Plana razvoja ili drugog strateškog i planskog dokumenta ili Plana rada Gradske uprave,
3) finansijski okvir (način korišćenja sredstava),
4) namenu sredstava,
5) uslove za učešće na konkursu,
6) prijavni obrazac,
7) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,
8) kriterijume za ocenu i izbor korisnika subvencija ili dotacija,
9) način na koji Grad pruža dodatne informacije i pomoć podnosiocu prijave u pripremi i podnošenju prijave,
10) način i rok podnošenja prijave,
11) postupak odobravanja sredstava,
12) način objavljivanja odluke o dodeli subvencija ili dotacija po javnom pozivu,
13) način praćenja izvršenja, merenja efekata i izveštavanja,
14) priloge uz javni poziv (izjave, saglasnosti i sl.),
15) prateću dokumentaciju,
16) druge informacije.
Kriterijumi za dodelu subvencija i dotacija putem javnog poziva
Kriterijumi za izbor programa/projekata za dodelu subvencija ili dotacija definišu se kao opšti kriterijumi i posebni kriterijumi za svaku oblast.
Opšti kriterijumi se vrednuju maksimalno do 60 bodova, dok se posebni kriterijumi vrednuju sa maksimalno 40 bodova.
Posebni kriterijumi za izbor programa/projekata za dodelu subvencija ili dotacija utvrđuje Konkursna komisija za izbor programa/projekata po svakom javnom pozivu.
Opšti kriterijumi za dodelu subvencija ili dotacija su:
Br. |
KRITERIJUM |
OPIS |
Broj poena |
1. |
Kapacitet podnosioca prijave, predložene kvalifikacije i reference tima u odnosu na predložene ciljeve, rezultate i aktivnosti |
Da li podnosilac prijave i partneri imaju dovoljno tehničkog znanja, profesionalnih kapaciteta, stručnost i iskustvo u vođenju i realizaciji programa/projekta uključujući osoblje, opremu i sl. |
0-5 |
2. |
Relevantnost programa ili projekta za ostvarivanje javnog interesa definisanog konkursom |
Usklađenost projekta/programa sa zahtevima javnog konkursa, odnosno koliko kvalitet projektne ideje doprinosi realizaciji predmeta konkursa, poboljšanju kvaliteta života građana i celovitom rešavanju određenog pitanja. |
0-15 |
3. |
Ostvarivost planiranih rezultata i merljivost pokazatelja uspeha |
Da li su planirani rezultati realni i ostvarivi, objektivno merljivi |
0-15 |
4. |
Razvojna, institucionalna i finansijska održivost projekta |
Da li je projekat / program održiv, na koji način |
0-10 |
5. |
Ekonomska opravdanost predloga budžeta u odnosu na cilj programa/projekta |
Veza rezultata, aktivnosti i planiranih troškova |
0-10 |
6. |
Vidljivost projekta |
Promocija, odnosno publicitet, koji se ogleda u načinu informisanja ciljne grupe i šire javnosti o programu/projektu |
0-5 |
Maksimalni - ukupni rezultat: |
60 |
||
Prijava koju na javni poziv podnosi potencijalni korisnik subvencije ili dotacije sadrži prijavni obrazac iz javnog poziva sa priloženom potrebnom dokumentacijom.
Podnosioci prijavu popunjavaju na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom.
Popunjeni, overeni i odštampani prijavni obrazac i prateća dokumentacija dostavlja se Konkursnoj komisiji, u zatvorenoj koverti sa naznakom koje s e definiše svakim javnim pozivom ponaosob.
Kompletna konkursna dokumentacija se dostavlja poštom u zatvorenoj koverti na adresu Grada naznačenu u Javnom pozivu ili lično na pisarnici Gradske uprave ili u prostorijama Jedinstvenog upravnog mesta Gradske uprave.
Blagovremenom dostavom smatra se preporučena pošiljka predata pošti najkasnije do isteka poslednjeg dana utvrđenog roka za predaju konkursne dokumentacije (pečat pošte), bez obzira na datum prispeća. Prijave poslate na bilo koji drugi način (npr. faksom ili elektronskom poštom) neće biti uzete u razmatranje.
Nepotpune i neblagovremene prijave neće biti uzete u razmatranje.
Vrednovanje zahteva i donošenje odluke po javnom pozivu
Konkursna komisija vrši razmatranje i ocenjivanje zahteva za dodelu subvencija ili dotacija u roku koji se definiše javnim pozivom u tri koraka:
1) Otvaranje i administrativna provera - potvrda da je prijava kompletna;
2) Tehničko-finansijska provera - sve prijave koje su ocenjene da su administrativno kompletne biće uključene u sledeći nivo provere koji se odnosi na ocenjivanje kvaliteta projektnog predloga i budžeta u skladu sa kriterijumima javnog poziva;
3) Utvrđivanje preliminarne liste projekata za sufinansiranje u okviru Javnog poziva.
Preliminarnu listu potencijalnih korisnika subvencije ili dotacije Konkursna komisija objavljuju na zvaničnoj internet stranici Grada i na drugi odgovarajući način u skladu sa ciljem javnog poziva.
Na preliminarnu listu izabranih korisnika subvencija ili dotacija, učesnici konkursa imaju pravo prigovora Konkursnoj komisiji u roku od 5 dana od dana njenog objavljivanja.
Komisija je dužna da razmotri podnete prigovore na preliminarnu listu izabranih korisnika subvencija ili dotacija kao i da donese odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, u roku od 3 dana od dana njegovog prijema.
O sprovedenom postupku se vodi zapisnik.
Konkursna komisija utvrđuje predlog konačne liste o izboru korisnika subvencija ili dotacija.
Gradonačelnik donosi odluku o izboru korisnika subvencija ili dotacija u roku od 10 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Odluka gradonačelnika o izboru korisnika subvencija ili dotacija je konačna i objavljuje se na oglasnoj tabli Gradske uprave i zvaničnoj internet stranici Grada.
Dodela sredstava subvencija i dotacija
Subvencije i dotacije se dodeljuju korisniku na osnovu odluke o dodeli i zaključenog ugovora.
Ugovorom između Grada i korisnika sredstava urediće se međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito predmet programa/projekta, rok u kome se program/projekat realizuje, iznos odobrene subvencije ili dotacije za realizaciju programa/projekta, dinamika isplate sredstava, obaveza namenskog trošenja sredstava i postupanje u slučaju nenamenskog trošenja, obaveza obaveštavanja o realizaciji programa/projekta i rok za podnošenje izveštaja o realizaciji programa/projekta.
U slučaju otkazivanja ili nerealizacije programa/projekta, odnosno dela programa/projekta za čiju realizaciju je dobijena subvencija/dotacija, korisnik sredstava je u obavezi da vrati dobijena sredstva u budžet Grada.
V PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA/PROJEKATA
Gradsko veće može doneti rešenje o obrazovanju Komisije za praćenje realizacije programa/projekata koji su podržani kroz subvencije ili dotacije i praćenje utroška dodeljenih finansijskih sredstava iz budžeta Grada (u daljem tekstu Komisija za implementaciju).
Komisija za implementaciju prati realizaciju programa/projekata i vrši kontrolu njegove realizacije.
Korisnici sredstava - realizatori programa/projekata dužni su da Komisija za implementaciju, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije programa/projekta i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.
Sistem za praćenje i izveštavanje
Grad razvija sistem za praćenje i izveštavanje o realizaciji programa ili projekata za koje su dodeljene subvencije ili dotacije, kako bi se obezbedilo kontinuirano praćenje napretka i osiguralo da se aktivnosti odvijaju prema planu i u skladu sa odobrenim sredstvima.
Sistem za praćenje i izveštavanje o realizaciji programa ili projekata mora da ima sledeće osnovne elemente:
1) jasno definisane indikatore (kvantitativne i kvalitativne) koji će se koristiti za praćenje napretka i rezultata projekta ili programa,
2) redovno izveštavanje o napretku i rezultatima implementacije. Ovi izveštaji treba da budu transparentni, informativni i prilagođeni potrebama ciljnih grupa i dostavljeni relevantnim zainteresovanim stranama,
3) analiza i interpretacija podataka radi procene napretka u odnosu na postavljene ciljeve i identifikaciju eventualnih problema ili nedostataka u realizaciji,
4) otvorena i transparentna komunikacije sa svim zainteresovanim stranama, uz pružanje redovne informacije o napretku i rezultatima implementacije kroz organizovanje sastanaka, javnih događaja ili konsultacija sa lokalnom zajednicom i
5) upravljanje promenama u toku implementacije i prilagođavanje planova i strategija kako bi se osiguralo postizanje ciljeva projekta ili programa.
Druge obaveze kod praćenja realizacije
Pored osnovnih elemenata sistema za praćenje i izveštavanje, praćenje realizacije programa i projekata obuhvata i:
1) obavezu korisnika subvencija ili dotacija da obaveštava Komisiju za implementaciju o realizaciji programa/projekta, u rokovima određenim ugovorom,
2) pregledanje izveštaja od strane Komisije za implementaciju,
3) najavljene ili nenajavljene monitoring posete Komisije za implementaciju,
4) obavezu korisnika sredstava subvencija ili dotacija da omogući Komisiji za implementaciju da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nas talu u toku realizacije programa/projekta,
5) prikupljanje informacija od korisnika programa/projekta i
6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.
Praćenje može obuhvatiti i reviziju ovlašćenog revizora.
Nosilac programskih, odnosno projektnih aktivnosti je dužan da, na propisanim obrascima i prema pokovima određenim u konkursnoj dokumentaciji i ugovoru, Komisiji za implementaciju dostavi odgovarajuću dokumentaciju u cilju praćenja realizacije programa, odnosno projekta. Ova dokumentacija sadrži periodične i završne narativne i finansijske izveštaje o realizaciji programa, odnosno projekta.
Komisija za implementaciju pregleda i razmatra izveštaje iz stava 1 ovog člana.
Pregledom finansijskih izveštaja, Komisija za implementaciju utvrđuje d a li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na njihov namenski utrošak.
Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama ili su bez prateće računovodstvene dokumentacije neće biti prizna ti, o čemu se nosilac programskih/projektnih aktivnosti obaveštava pisanim putem.
Pregledom narativnog izveštaja Komisija za implementaciju ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa/projekta u smislu realizacije postavljenih ciljeva.
Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od Komisije za implementaciju za preraspodelu sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa/projekta.
Preraspodela sredstava ne sme biti veća od 10% između budžetskih linija i može se izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava subvencija ili dotacija.
Nosilac programskih/projektnih aktivnosti dostavlja periodične narativne i finansijske izveštaje Komisiji za implementaciju u roku od 8 dana od dana isteka izveštajnog perioda propisanog ugovorom, odnosno u rokovima predviđenim ugovorom.
Nosilac programskih/projektnih aktivnosti dostavlja završni narativni i finansijski izveštaj Komisiji za implementaciju u roku od 8 dana od dana isteka izveštajnog perioda koji je propisan ugovorom, odnosno u roku predviđenom ugovorom.
Komisije za implementaciju izrađuje izvešta je o realizovanoj finansijskoj podršci programima/projektima kroz subvencije ili dotacije iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.
Izveštaj usvaja Gradsko veće.
Izveštaji se objavljuju se na zvaničnoj internet stranici Grada.
Postupanje u slučaju nepravilnosti, raskid ugovora i povraćaj sredstava
Komisija za implementaciju obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju Komisiju za implementaciju da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.
Ukoliko se utvrdi da izabrani korisnik dobijena sredstva nije namenski utrošio, Grad će raskinuti ugovor i zatražiti povraćaj prenetih sredstava, odnosno aktiviraće instrumente obezbeđenja, a korisnik sredstava subvencije ili dotacije je dužan da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.
U slučaju da utvrdi nenamensko trošenje sredstava Komisija za implementaciju može predložiti nadležnim organima Grada sledeće mere:
1) obustavu daljeg plaćanja, u slučaju da se isplata vrši u više tranši,
2) jednostrani raskid ugovora ili pismeni sporazum ugovornih strana o raskidu ugovora,
3) povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktiviranje instrumenata obezbeđenja, pri čemu je korisnik dužan da sredstva vrati sa pripadajućom obračunatom kamatom,
4) isključenje iz učešća u narednim konkursima najduže na period od dve godine i
5) pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim sud om ili drugim organom u skladu sa zakonom.
Sukob interesa kod korisnika sredstava
Korisnik subvencije ili dotacije je u obavezi da preduzme sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti Komisiju za implementaciju o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa u skladu sa zakonom.
Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.
Svaki sukob interesa Komisija za implementaciju posebno razmatra i može od korisnika subvencije ili dotacije zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.
U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, Komisija za implementaciju će zatražiti od korisnika sredstava subvencije ili dotacije da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 3 dana, preduzme odgovarajuće mere.
Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.
Transparentnost u dodeli subvencija i dotacija
Grad objavljuje preliminarnu i konačnu listu korisnika subvencija i dotacija po svakom javnom pozivu.
Preliminarna i konačna lista korisnika subvencija i dotacija mora sadržavati naziv korisnika i oblast za koju se dodeljuje subvencija.
Grad objavljuje finalne izveštaje o realizovanoj finansijskoj podršci programima/projektima kroz subvencije ili dotacije.
Odluke, liste i izveštaji se objavljuju na internet stranici Grada i na oglasnoj tabli Gradske uprave.
Nadležni organ Gradske uprave i korisnik sredstava imaju obavezu da čuvaju programsku/projektnu dokumentaciju i relevantnu računovodstvenu dokumentaciju u skladu sa važećim propisima.
VI PRAĆENJE EFEKATA ODOBRENIH SUBVENCIJA I DOTACIJA
Grad će razviti sistema za praćenje efekata odobrenih programa ili projekata za koje su dodeljene subvencije ili dotacije, kako bi se procenio stepen ostvarenosti ciljeva i identifikovali eventualni problemi ili nedostaci.
Praćenje efekata je proces procenjivanja ili ocenjivanja uticaja ili rezultata neke aktivnosti, programa, projekta da bi se utvrdilo da li su postavljeni ciljevi ispunjeni i kako su neki programi/projekti doprinela željenim rezultatima.
Sistem za procenu efekata odobrenih subvencija i dotacija treba da obuhvati sledeće kriterijume:
1) efektivnost - označava koliko su postignuti ciljevi i rezultati planiranog programa/projekta doprineli ostvarenju dugoročnih ciljeva,
2) uticaj - skup promena, posledica i rezultata koje je program/projekat ostvario u zajednici,
3) održivost - da li su pozitivni efekti programa/projekata na nivou rezultata i cilja nastavili da postoje nakon prestanka finansijske podrške lokalne samouprave, kao i da li će se održati dugoročni uticaj na nivou oblasti koja je podržana.
Sistem za procenu efekata odobrenih subvencija i dotacija treba da obuhvati sledeće korake:
1) postavljanje ciljeva procene - obuhvata definisanje šta se želi izmeriti ili oceniti u vezi sa efektima projekata ili programa,
2) identifikacija ključnih pokazatelja koji će se koristiti za merenje postignuća ciljeva, pri čemu ovi pokazatelji treba da budu merljivi, relevantni, realni i vremenski određeni (SMART kriterijumi),
3) prikupljanje podataka koji su potrebni da bi se procenili efekti programa ili projekata (ankete, intervjui, dokumentacija i sl),
4) analiza podataka uz korišćenje odgovarajuće statističke i kvalitativne metode,
5) interpretacija rezultata u smislu procene šta dobijeni rezultati znače u kontekstu istraživanja, odnosno ocena efekata programa ili projekata i kako oni utiču na ciljeve,
6) izveštavanje i komunikacija - sačinjavanje izveštaja i predstavljanje rezultata evaluacije donosiocima odluka.
Procena efekata programa i projekata treba da se izvršava na nivou iste oblasti finansiranja, umesto na nivou pojedinačnih programa i projekata kada je to moguće, kako bi se identifikovale potrebe, preostali izazovi i mogućnosti za unapređenje u različitim oblastima.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".