PRAVILNIK
O SUFINANSIRANJU MERA ENERGETSKE SANACIJE PORODIČNIH KUĆA I STANOVA U OKVIRU PROJEKTA "ČISTA ENERGIJA I ENERGETSKA EFIKASNOST ZA GRAĐANE"

("Sl. list grada Niša", br. 131/2025)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se: cilj sprovođenja mera; mere koje se sufinansiraju, način raspodele sredstava podsticaja, uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mera, način njihovog učešća i uloge; način i uslovi prijave na javni poziv i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na javni poziv i kriterijumi za izbor domaćinstava; praćenje realizacije i izveštavanje.

Član 2

Cilj sprovođenja mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova je unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru i povećano korišćenje obnovljivih izvora energije u domaćinstvima na teritoriji Grada Niša.

Mere energetske sanacije predviđene ovim Pravilnikom sprovode se u saradnji sa privrednim subjektima koji se bave proizvodnjom, uslugama i radovima na energetskoj sanaciji stambenih objekata, a krajnji korisnici usluga i radova su domaćinstva na teritoriji Grada Niša.

Finansijska sredstva

Član 3

Sredstava za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova opredeljuju se Odlukom o budžetu Grada Niša.

Član 4

Maksimalna visina sredstava za sufinansiranje pojedinačnih mera i paketa mera iz člana 6. ovog Pravilnika, kao i udeo u odnosu na ukupnu vrednost investicije odrediće se u javnom pozivu za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova.

Član 5

Odluku o dodeli sredstava donosi Gradsko veće Grada Niša, na predlog Komisije za realizaciju mera energetske sanacije.

Član 6

Mere energetske efikasnosti:

1) unapređenje termičkog omotača putem:

- zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača. Ova mera obuhvata i prateću opremu za prozore/vrata, kao što su okapnice, prozorske daske, roletne, kapci i dr, kao i prateće građevinske radove na demontaži i pravilnoj montaži prozora/vrata, kao što je demontaža starih prozora/vrata i odvoz na deponiju, pravilna montaža prozora, obrada oko prozora/vrata gips-karton pločama, gletovanje, obrada ivica i krečenje oko prozora/vrata sa unutrašnje strane zida,

- postavljanja termičke izolacije zidova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu, međuspratnih konstrukcija ispod i iznad negrejanog prostora i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru,

- postavljanja termičke izolacije ispod krovnog pokrivača. Ova mera može obuhvatiti, u slučaju da je oštećen krovni pokrivač i hidroizolacioni krovni sistem, građevinske radove na zameni hidroizolacije i drugih slojeva krovnog pokrivača, kao i limarske radove, ali ne i radove na zameni konstruktivnih elemenata krova;

2) unapređenje termotehničkih sistema zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:

- zamene postojećeg grejača prostora (kotao ili peć) efikasnijim,

- zamene postojeće ili ugradnja nove cevne mreže, ugradnje elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi, grejnih tela-radijatora i pratećeg pribora,

- ugradnje toplotnih pumpi koje koriste energiju vazduha, vode i zemlje (grejač prostora ili kombinovani grejač),

- opremanjem sistema grejanja sa uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu (kalorimetri, delitelji toplote, balans ventili),

3) ugradnja solarnih kolektora u instalaciju za centralnu pripremu potrošne tople vode,

4) ugradnja solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije, ugradnja dvosmernog mernog uređaja za merenje predate i primljene električne energije i izrada neophodne tehničke dokumentacije i izveštaja izvođača radova na ugradnji solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije koji su u skladu sa zakonom neophodni prilikom priključenja na distributivni sistem,

5) i druge mere/paketi mera u skladu sa javnim pozivom.

Kriterijumi energetske efikasnosti i drugi uslovi za dodelu sredstava podsticaja se određuju javnim pozivom za privredne subjekte i javnim pozivom za domaćinstva.

II KORISNICI SREDSTAVA

Član 7

Direktni korisnici sredstava za realizaciju mera energetske sanacije su privredni subjekti.

Privredni subjekti su dužni da korisnicima isporuče materijale i opremu odgovarajućeg kvaliteta i izvrše usluge i radove u skladu sa odredbama ugovora i u dogovorenim rokovima.

Član 8

Krajnji korisnici usluga i radova su domaćinstva.

III IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 9

Gradonačelnik Grada Niša donosi Rešenje o obrazovanju komisije za realizaciju mera energetske sanacije (u daljem tekstu Komisija).

Javne pozive za sufinansiranje mera energetske sanacije u ime Grada Niša sprovodi Komisija, koja se formira Rešenjem o obrazovanju komisije (u daljem tekstu: Rešenje).

Rešenjem se utvrđuje: neparan broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije (ime i prezime, zanimanje), osnovni zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Grad Niš je dužan da, na zahtev Ministarstva rudarstva i energetike, kao člana komisije iz stava 1. ovog člana uključi lice koje imenuje Ministarstvo rudarstva i energetike

Članovi Komisije za svoj rad imaju pravo na naknadu.

Član 10

Osnovni zadaci Komisije naročito obuhvataju:

- pripremu konkursne dokumentacije za privredne subjekte i domaćinstva (javni poziv, obrazac prijave, i drugo);

- oglašavanje javnih poziva i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zvaničnoj internet stranici Grada Niša i zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije;

- pružanje privrednim subjektima i budućim Krajnjim korisnicima informacija u vezi Javnih poziva;

- prijem i kontrolu prispelih prijava;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor prijavljenih privrednih subjekata po Javnom pozivu za direktne korisnike;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za sufinansiranje projekata energetske sanacije u domaćinstvima, po Javnom pozivu za krajnje korisnike;

- da u toku postupka ocene i izbora privrednih subjekata i budućih Krajnjih korisnika može od podnosioca prijave, prema potrebi, zatraži dodatnu dokumentaciju i informacije;

- donosi i objavljuje rešenje sa listom privrednih subjekata i budućih krajnjih korisnika na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zvaničnoj internet stranici Grada Niša i zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije;

- razmatranje i odlučivanje u propisanom roku o podnetim prigovorima direktnih i krajnjih korisnika u prvom stepenu;

- izrada predloga Ugovora o sprovođenju projekata/mera energetske sanacije.

- obaveze na polju životne sredine i socijalnih pitanja u skladu sa Planom preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP), objavljenim na internet stranici Ministarstva rudarstva i energetike (https://www.mre.gov.rs);

Komisija je nezavisna u svom radu. Komisija je dužna da Gradonačelniku Grada Niša dostavi zapisnike i izveštaj o radu.

Terenski rad Komisije obuhvata sprovođenje najmanje dva najavljena obilaska i to:

- pre radova prilikom evaluacije prijave radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave, kao i opravdanost predloženih mera energetske sanacije;

- nakon sprovedenih radova radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.

Prilikom svakog terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih zahteva, uz obavezno prisustvo podnosioca zahteva, sačinjava se Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.

Zapisnik sadrži i tehnički izveštaj o postojećem stanju objekta / nakon realizovanih mera.

Komisija je dužna da prilikom posete utvrdi da li postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza zatraži postupanje u skladu sa odredbama ugovora i zakonskim okvirom.

Komisija prati realizaciju mera i vrši kontrolu njihove realizacije. Praćenje realizacije mera obuhvata:

- obavezu direktnog/krajnjeg korisnika sredstava da obaveštava Komisiju o realizaciji mera, u rokovima određenim ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;

- prikupljanje informacija od direktnog/krajnjeg korisnika sredstava;

- druge aktivnosti predviđene ugovorom;

- pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti.

IV IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI LOKALNE KOMISIJE ZA PRIJEM PRITUŽBI I INFORMISANJE GRAĐANA

Član 11

Gradonačelnik Grada Niša donosi Rešenje o obrazovanju Lokalne komisije za prijem pritužbi i informisanje građana (u daljem tekstu LGAD).

LGAD služi kao deo mehanizma za rešavanje pritužbi i kao lokalni informacioni centar.

LGAD će služiti i kao lokalna prijemna tačka za prihvatanje pritužbi i potvrdu njihovog prijema putem lokalnih kanala.

U svom delovanju LGAD je dužan da se pridržava standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj kao i dokumentima donetim u okviru Projekta.

V POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 12

Sredstva budžeta Grada Niša za sufinansiranju mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.

Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje javnog poziva za direktne korisnike, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijave, ispunjenosti uslova za izbor direktnih korisnika i formiranje liste direktnih korisnika, kao i raspisivanje javnog poziva za krajnje korisnike, kontrolu formalne ispravnosti, kompletnosti prijave, ispunjenosti uslova, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.

Javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)

Član 13

Odluku o raspisivanju javnog poziva za izbor direktnih korisnika donosi Gradsko veće Grada Niša. Javni poziv se raspisuje za mere iz člana 6. ovog pravilnika.

Javni poziv za izbor direktnih korisnika sprovodi Komisija.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zavničnoj internet stranici Grada Niša, na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije, a najava javnog poziva i u lokalnim medijima.

Član 14

Na javnom pozivu mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku i radove na ugradnji materijala, opreme i uređaja i ispunjavaju naročito sledeće uslove:

- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje dve godine od dana podnošenja prijave;

- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;

- da imaju ateste za materijale i proizvode i

- druge uslove u skladu sa javnim pozivom.

Sadržaj javnog poziva za direktne korisnike (privredne subjekte)

Član 15

Javni poziv iz člana 12. ovog Pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva,

2) predmet i kriterijume energetske efikasnosti,

3) uslove za učešće na javnom pozivu,

4) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

5) ispunjenost uslova iz javnog poziva,

6) način i rok podnošenja prijave,

7) način objavljivanja odluke o učešću privrednih subjekata u sufinansiranju mera energetske sanacije po javnom pozivu.

Prijava na javni poziv za direktne korisnike (privredne subjekte)

Član 16

Prijava koju na javni poziv podnosi privredni subjekt sadrži naročito:

1) opšte podatke o privrednom subjektu;

2) cenovni pregled roba i usluga;

3) drugu dokumentaciju u skladu sa javnim pozivom.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava

Član 17

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mera energetske sanacije na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz članova 14., 15. i 16. ovog pravilnika.

Utvrđivanje liste privrednih subjekata

Član 18

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova i obaveštava privrednog subjekta.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mera energetske sanacije, privredni subjekat ima pravo prigovora Komisiji u roku od 8 (osam) dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 (petnaest) dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana, privredni subjekat ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću Grada Niša u roku od 8 (osam) dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana i o tome obavesti Jedinicu za implementaciju Projekta "Čista energija i energetska efikasnost za građane" obrazovanu od strane Ministarstva rudarstva i energetike (u daljem tekstu JIP).

Gradsko veće Grada Niša je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 (petnaest) dana od dana prijema prigovora.

Komisija formira listu direktnih korisnika koji su na osnovu rešenja iz stava 1. ispunili uslove iz Javnog poziva i objavljuje je bez odlaganja (ili u roku od jednog dana) na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zvaničnoj internet stranici Grada Niša, kao i na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije.

Izmena i dopuna liste iz stava 7. ovog člana se vrši po potrebi na svakih 15 (petanaest) dana.

Lista iz stava 7. ovog člana će važiti do završetka projekta "Čista energija i energetska efikasnost za građane", o čemu će Komisija blagovremeno obavestiti direktne korisnike.

Domaćinstva koja ostvare pravo na sufinansiranje mogu nabaviti dobra i usluge isključivo od direktnih korisnika navedenih u listi iz stava 7. ovog člana.

U skladu sa članom 17. Pravilnika, Komisija zadržava pravo da, privrednog subjekta koji nije realizovao ugovor sa krajnjim korisnikom u svemu u skladu sa ponudom, isključi sa liste iz stava 6. ovog člana i to do kraja realizacije projekta "Čista energija i energetska efikasnost za građane ".

Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava krajnjim korisnicima (domaćinstvima)

Član 19

Odluku o raspisivanju javnog poziva za dodelu bespovratnih sredstava domaćinstvima za energetsku sanaciju porodičnih kuća i stanova donosi Gradsko veće Grada Niša.

Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava domaćinstvima sprovodi Komisija.

Domaćinstva kao učesnici javnog poziva podnose prijavu Komisiji. Prijava podrazumeva podnošenje konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen javnim pozivom.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zvaničnoj internet stranici Grada Niša, kao i na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije, a najava javnog poziva i u lokalnim medijima.

Konkursna dokumentacija naročito sadrži:

1) javni poziv;

2) prijavni obrazac, priloge i listu potrebnih dokumenata.

Član 20

Pravo učešća na javnom pozivu imaju domaćinstva koja stanuju u porodičnim kućama i stanovima, a koja ispunjavaju propisane uslove. Javnim pozivom iz člana 19. ovog Pravilnika se može odobriti viši iznos bespovratnih sredstava za socijalno ugrožene kategorije.

Sadržaj javnog poziva za krajnje korisnike

Član 21

Javni poziv iz člana 19. ovog Pravilnika naročito sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva,

2) predmet sufinansiranja,

3) korisnike usluga i radova

4) visinu bespovratnih sredstava,

5) uslove za učešće na javnom pozivu,

6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

7) način i rok podnošenja prijave,

8) postupak odobravanja sredstava,

9) način objavljivanja odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva građanima za sprovođenje mera energetske sanacije po javnom pozivu,

10) kriterijume dodele bespovratnih sredstava.

Prijava na javni poziv za krajnje korisnike

Član 22

Prijava koju na javni poziv podnosi domaćinstvo sadrži naročito:

1) Prijavni obrazac za sufinasiranje mera energetske efikasnosti sa popunjenim podacima o meri/paketu mera za koju se konkuriše i o stanju građevinskih(fasadnih) elemenata i grejnog sistema objekta;

2) fotokopiju lične karte ili očitanu ličnu kartu podnosioca prijave;

3) predmer i predračun/ profakturu za opremu sa ugradnjom;

4) drugu dokumentaciju u skladu sa javnim pozivom.

Član 23

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu bespovratnih sredstava na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 21. i 22. ovog Pravilnika i terenskog obilaska radi uvida u stanje objekta i proveru podataka u prijavi na javni poziv.

Odobravanje bespovratnih sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije

Član 24

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova i kriterijuma za dodelu sredstava i obaveštava podnosioca prijave.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od 8 (osam) dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 (petnaest) dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana, podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću Grada Niša u roku od 8 (osam) dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 2. ovog člana i o tome obavesti JIP.

Gradsko veće Grada Niša je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 (petnaest) dana od dana prijema prigovora.

Lista domaćinstava kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena sredstva za finansiranje programa objavljuje se na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, zvaničnoj internet stranici Grada Niša, kao i na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije.

Gradonačelnik Grada Niša zaključuje ugovore sa krajnjim korisnicima kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena sredstva i direktnim korisnikom koji će pružati usluge i izvoditi radove.

Isplata sredstava

Član 25

Grad Niš će vršiti prenos sredstava isključivo direktnom korisniku, a nakon što pojedinačni krajnji korisnik izvrši uplatu celokupnog dela svoje obaveze direktnom korisniku i nakon završetka realizacije mere.

V PRAĆENJE REALIZACIJE AKTIVNOSTI

Član 26

Komisije iz člana 9. i 11. ovog pravilnika, obezbeđuju aktivnu komunikaciju sa JIP i odgovaraju na zahteve u smislu obezbeđivanja primene standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj u ispunjavanju obaveza jedinice lokalne samouprave definisanih u sledećim dokumentima:

1) "Pravilnik o radu na projektu";

2) "Plan angažovanja zainteresovanih strana";

3) "Plan preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP)";

4) "Okvir za upravljanje zaštitom životne sredine i socijalnim uticajima projekta (ESMF)" i

5) "Kontrolna lista plana za upravljanje životnom sredinom i socijalnim pitanjima (ESMP)".

6) Žalbeni mehanizam za projekat.

Sva dokumenta su dostupna na internet stranici Ministarstva: (https://www.mre.gov.rs).

JIP će obezbediti predstavnicima Komisija adekvatan transfer znanja kroz stručnu i tehničku podršku tokom realizacije aktivnosti.

VI IZVEŠTAVANJE

Član 27

Komisija iz člana 9. ovog pravilnika, priprema Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije, koji posebno sadrži informacije o sprovedenim aktivnostima i utrošenim finansijskim sredstvima, uočene nedostatke u implementaciji aktivnosti i njihove uzroke, podatke o uštedi energije i smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte, podnosi ga Gradonačelniku Grada Niša i objavljuje je ga na zavničnoj internet stranici Grada Niša i na zvaničnoj internet stranici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije.

Javnost se informiše o realizaciji mera energetske sanacije preko lokalnih medija i zvaničnih internet stranica Grada Niša i Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije.

Komisija iz člana 11. ovog Pravilnika je dužna da dostavlja mesečne izveštaje o realizovanim aktivnostima Ministarstvu na obrascima koje Ministarstvo propisuje.

Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na energetskoj sanaciji dužni su da Komisiji, u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Objavljivanje

Član 28

Podaci i akti koje Komisija objavljuju na zvaničnoj internet stranici Grada Niša, objavljuju se na oglasnoj tabli organa i službi Grada Niša, kao i na zvaničnoj inernet starnici Gradske uprave za lokalni ekonomski razvoj i investicije.

Čuvanje dokumentacije

Član 29

Gradska uprava za lokalni ekonomski razvoj i investicije ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mera energetske sanacije u skladu sa važećim propisima.

Član 30

Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".