PRAVILNIK
O SUFINANSIRANJU MERA ENERGETSKE SANACIJE, PORODIČNIH KUĆA I STANOVA U OKVIRU "PROJEKTA ČISTE ENERGIJE I ENERGETSKE EFIKASNOSTI ZA GRAĐANE" ZA GRAD NOVI SAD

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 63/2025)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se: cilj sprovođenja mera; mere koje se sufinansiraju, način raspodele sredstava podsticaja, uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava; učesnici u realizaciji mera, način njihovog učešća i uloge; način i uslovi prijave na javni poziv i kriterijumi za selekciju privrednih subjekata; način i uslovi prijave na javni poziv i kriterijumi za izbor domaćinstava; praćenje realizacije i izveštavanje.

Član 2

Cilj sprovođenja mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova je unapređenje energetske efikasnosti u stambenom sektoru i povećano korišćenje obnovljivih izvora energije u domaćinstvima na teritoriji Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad).

Mere energetske sanacije predviđene ovim pravilnikom sprovode se u saradnji sa privrednim subjektima koji se bave proizvodnjom, uslugama i radovima na energetskoj sanaciji stambenih objekata, a krajnji korisnici usluga i radova su domaćinstva na teritoriji Grada.

Finansijska sredstva

Član 3

Sredstva za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova opredeljuju se Odlukom o budžetu Grada Novog Sada.

Član 4

Maksimalni iznos sredstava za sufinansiranje pojedinačnih mera i paketa mera iz člana 6. ovog pravilnika, kao i udeo u odnosu na ukupnu vrednost investicije odrediće se u javnom pozivu za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova.

Član 5

Odluku o dodeli bespovratnih sredstava donosi Gradsko veće Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće) na predlog Komisije za realizaciju mera energetske sanacije za Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Komisija).

Član 6

Predmet sufinansiranja su sledeće mere energetske sanacije:

1) unapređenje termičkog omotača putem:

- zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača. Ova mera obuhvata i prateću opremu za prozore/vrata, kao što su okapnice, prozorske daske, roletne, kapci i dr, kao i prateće građevinske radove na demontaži i pravilnoj montaži prozora/vrata, kao što je demontaža starih prozora/vrata i odvoz na deponiju, pravilna montaža prozora, obrada oko prozora/vrata gips-karton pločama, gletovanje, obrada ivica i krečenje oko prozora/vrata sa unutrašnje strane zida,

- postavljanja termičke izolacije zidova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu, međuspratnih konstrukcija ispod i iznad negrejanog prostora i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru,

- postavljanja termičke izolacije ispod krovnog pokrivača. Ova mera može obuhvatiti, u slučaju da je oštećen krovni pokrivač i hidroizolacioni krovni sistem, građevinske radove na zameni hidroizolacije i drugih slojeva krovnog pokrivača, kao i limarske radove, ali ne i radove na zameni konstruktivnih elemenata krova;

2) unapređenje termotehničkih sistema zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:

- zamene postojećeg grejača prostora (kotao ili peć) efikasnijim,

- zamene postojeće ili ugradnja nove cevne mreže, ugradnje elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi, grejnih tela-radijatora i pratećeg pribora,

- ugradnje toplotnih pumpi koje koriste energiju vazduha, vode i zemlje (grejač prostora ili kombinovani grejač),

- opremanja sistema grejanja sa uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu (kalorimetri, delitelji toplote, balans ventili);

3) ugradnja solarnih kolektora u instalaciju za centralnu pripremu potrošne tople vode;

4) ugradnja solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije, ugradnja dvosmernog mernog uređaja za merenje predate i primljene električne energije i izrada neophodne tehničke dokumentacije i izveštaja izvođača radova na ugradnji solarnih panela i prateće instalacije za proizvodnju električne energije koji su u skladu sa zakonom neophodni prilikom priključenja na distributivni sistem;

5) druge mere/paketi mera u skladu sa javnim pozivom.

Kriterijumi energetske efikasnosti i drugi uslovi za dodelu sredstava podsticaja se određuju javnim pozivom za privredne subjekte (direktne korisnike) i javnim pozivom za domaćinstva (krajnje korisnike).

II KORISNICI SREDSTAVA

Član 7

Direktni korisnici sredstava za realizaciju mera energetske sanacije su privredni subjekti.

Krajnji korisnici usluga i radova su domaćinstva.

Direktni korisnici su dužni da krajnjim korisnicima isporuče materijale i opremu odgovarajućeg kvaliteta i izvrše usluge i radove u skladu sa odredbama Ugovora o sprovođenju mera energetske sanacije između Grada, direktnih i krajnjih korisnika (u daljem tekstu: Ugovor) i u dogovorenim rokovima.

III OBRAZOVANJE, IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI KOMISIJE

Član 8

Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju i imenovanju Komisije, koja u ime Grada sprovodi javne pozive za sufinansiranje mera energetske sanacije.

Rešenjem iz stava 1. ovog člana utvrđuje se: neparan broj članova Komisije, osnovni podaci o članovima Komisije, zadaci i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Gradsko veće je dužno da, na zahtev Ministarstva rudarstva i energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo), kao člana Komisije uključi lice koje imenuje Ministarstvo.

Članovi Komisije za svoj rad imaju pravo na naknadu.

Član 9

Zadaci Komisije su:

- priprema konkursne dokumentacije za privredne subjekte i domaćinstva (javni poziv, obrazac prijave, i drugo);

- oglašavanje javnih poziva i prateće dokumentacije na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave za zaštitu životne sredine (u daljem tekstu: Gradska uprava);

- prijem i kontrola prispelih prijava;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za izbor prijavljenih privrednih subjekata na javnom pozivu za privredne subjekte;

- utvrđivanje ispunjenosti uslova za sufinansiranje projekata energetske sanacije u domaćinstvima;

- utvrđivanje i objavljivanje liste direktnih korisnika i krajnjih korisnika na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave;

- ispunjavanje obaveza na polju životne sredine i socijalnih pitanja u skladu sa Planom preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP), objavljenim na internet stranici Ministarstva - https://www.mre.gov.rs;

- razmatranje i odlučivanje o podnetim prigovorima na liste direktnih korisnika i krajnjih korisnika u prvom stepenu;

- izrada predloga Ugovora.

Komisija je nezavisna u svom radu.

Komisija je dužna da Gradskom veću dostavi izveštaj o sprovedenom postupku.

Terenski rad Komisije obuhvata sprovođenje najmanje dva najavljena obilaska, i to:

- pre radova prilikom evaluacije prijave radi ocene početnog stanja objekta i verodostojnosti podataka iz podnete prijave, kao i opravdanost predloženih mera energetske sanacije;

- nakon sprovedenih radova radi utvrđivanja činjeničnog stanja po prijavi završetka radova.

Prilikom svakog terenskog obilaska Komisija na licu mesta vrši pregled podnetih prijava, uz obavezno prisustvo podnosioca prijave, sačinjava se Zapisnik u dva primerka, pri čemu jedan primerak ostaje podnosiocu prijave, a drugi zadržava Komisija.

Zapisnik sadrži i tehnički izveštaj: o postojećem stanju objekta i stanju objekta nakon realizovanih mera.

Komisija je dužna da, ukoliko prilikom posete utvrdi da postoje indicije o nezakonitim radnjama ili grubom kršenju ugovornih obaveza, zatraži postupanje u skladu sa odredbama ugovora i zakonskim okvirom.

Komisija prati realizaciju mera i vrši kontrolu njihove realizacije. Praćenje realizacije mera obuhvata:

- obavezu direktnog/krajnjeg korisnika da obaveštava Komisiju o realizaciji mera, u rokovima određenim Ugovorom i da omogući Komisiji da izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije aktivnosti;

- prikupljanje informacija od direktnog/krajnjeg korisnika;

- pripremu izveštaja o napretku i obaveštavanje nadležnih organa i javnosti;

- druge aktivnosti predviđene Ugovorom.

IV OBRAZOVANJE I IMENOVANJE I NADLEŽNOSTI LOKALNE KOMISIJE ZA PRIJEM PRITUŽBI I INFORMISANJE GRAĐANA

Član 10

Gradsko veće donosi Rešenje o obrazovanju i imenovanju Lokalne komisije za prijem pritužbi i informisanje građana (u daljem tekstu: LGAD).

LGAD služi kao deo mehanizma za rešavanje pritužbi i kao lokalni informacioni centar.

LGAD će služiti i kao lokalna prijemna tačka za prihvatanje pritužbi i potvrdu njihovog prijema putem lokalnih kanala.

U svom delovanju LGAD je dužan da se pridržava standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj kao i dokumentima donetim u okviru Projekta.

V POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 11

Sredstva Budžeta Grada za sufinansiranje mera energetske sanacije porodičnih kuća i stanova dodeljuju se u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana obuhvata raspisivanje javnog poziva za privredne subjekte, kontrolu formalne ispravnosti prijave, ispunjenosti uslova za privredne subjekte i formiranje liste direktnih korisnika, kao i raspisivanje javnog poziva za domaćinstva, kontrolu formalne ispravnosti prijave, ispunjenosti uslova, donošenje akta o izboru krajnjih korisnika, realizaciju i izveštavanje.

Javni poziv za privredne subjekte

Član 12

Odluku o raspisivanju javnog poziva za privredne subjekte donosi Gradsko veće.

Javni poziv se raspisuje za mere iz člana 6. ovog pravilnika.

Javni poziv za privredne subjekte sprovodi Komisija.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave, a najava javnog poziva u sredstvima javnog informisanja.

Član 13

Na javnom pozivu mogu učestvovati privredni subjekti koji vrše isporuku i radove na ugradnji materijala, opreme i uređaja i ispunjavaju sledeće uslove:

- da su upisani u registar APR-a, a registrovani su kao privredna društva i preduzetnici najmanje dve godine koje prethode danu podnošenja prijave;

- da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;

- da imaju ateste za materijale i proizvode;

- druge uslove u skladu sa javnim pozivom za privredne subjekte.

Sadržaj javnog poziva za privredne subjekte

Član 14

Javni poziv iz člana 12. ovog pravilnika sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva za privredne subjekte;

2) predmet i kriterijume energetske efikasnosti;

3) uslove za učešće na javnom pozivu za privredne subjekte;

4) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac;

5) ispunjenost uslova iz javnog poziva;

6) način i rok podnošenja prijave;

7) način objavljivanja odluke o učešću privrednih subjekata u sufinansiranju mera energetske sanacije po javnom pozivu.

Prijava na javni poziv za privredne subjekte

Član 15

Prijava koju na javni poziv podnosi privredni subjekat sadrži:

1) opšte podatke o privrednom subjektu;

2) cenovni pregled roba i usluga;

3) drugu dokumentaciju u skladu sa javnim pozivom.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu sredstava

Član 16

Proveru ispunjenosti uslova za izbor privrednih subjekata vrši Komisija u skladu sa članom 13. ovog pravilnika i drugim uslovima utvrđenim javnim pozivom za izbor privrednih subjekata.

Utvrđivanje liste direktnih korisnika

Član 17

Komisija rešenjem utvrđuje ispunjenost uslova po javnom pozivu za privredne subjekte i obaveštava privrednog subjekta.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za izbor privrednog subjekta za sprovođenje mera energetske sanacije, privredni subjekat ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana privredni subjekat ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 3. ovog člana i o tome obavesti Jedinicu za implementaciju "Projekta čiste energije i energetske efikasnosti za građane" obrazovanu od strane Ministarstva rudarstva i energetike (u daljem tekstu: JIP).

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Komisija formira listu direktnih korisnika koji su na osnovu rešenja iz stava 1. ispunili uslove iz javnog poziva i objavljuje je bez odlaganja na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave.

Izmena i dopuna liste iz stava 6. ovog člana vrši se po potrebi na svakih 15 dana.

Lista iz stava 6. ovog člana važiće do završetka "Projekta čiste energije i energetske efikasnosti za građane", o čemu će Komisija blagovremeno obavestiti direktne korisnike.

Domaćinstva koja ostvare pravo na sufinansiranje mogu nabaviti dobra i usluge isključivo od direktnih korisnika sa liste iz stava 6. ovog člana.

U skladu sa članom 16. ovog pravilnika, Komisija zadržava pravo da, direktnog korisnika koji nije realizovao Ugovor sa krajnjim korisnikom u svemu u skladu sa ponudom, isključi sa liste iz stava 6. ovog člana, i to do kraja realizacije "Projekta čiste energije i energetske efikasnosti za građane".

Javni poziv za domaćinstva

Član 18

Odluku o raspisivanju javnog poziva za domaćinstva za dodelu bespovratnih sredstava za energetsku sanaciju porodičnih kuća i stanova donosi Gradsko veće.

Javni poziv za domaćinstva sprovodi Komisija.

Domaćinstva podnose prijavu Komisiji, podnošenjem konkursne dokumentacije u roku koji je utvrđen javnim pozivom.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave, a najava javnog poziva i u sredstvima javnog informisanja.

Konkursna dokumentacija sadrži:

1) javni poziv;

2) prijavni obrazac sa listom potrebnih dokumenata.

Član 19

Pravo učešća na javnom pozivu imaju domaćinstva čiji članovi stanuju u porodičnim kućama i stanovima na teritoriji Grada koja ispunjavaju uslove u skladu sa javnim pozivom.

Javnim pozivom iz člana 18. ovog pravilnika može se odobriti viši iznos bespovratnih sredstava za socijalno ugrožene kategorije.

Sadržaj javnog poziva za domaćinstva

Član 20

Javni poziv iz člana 18. ovog pravilnika sadrži:

1) pravni osnov za raspisivanje javnog poziva;

2) predmet sufinansiranja;

3) definisane korisnike usluga i radova;

4) visinu bespovratnih sredstava;

5) uslove za učešće na javnom pozivu za domaćinstva;

6) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac,

7) način i rok podnošenja prijave;

8) postupak odobravanja sredstava;

9) način objavljivanja odluke o ostvarivanju prava na bespovratna sredstva domaćinstvima za sprovođenje mera energetske sanacije po javnom pozivu za domaćinstva;

10) kriterijum dodele bespovratnih sredstava.

Prijava na javni poziv za domaćinstva

Član 21

Prijava koju na javni poziv podnosi domaćinstvo sadrži:

1) prijavni obrazac za sufinasiranje mera energetske efikasnosti sa popunjenim podacima o meri/paketu mera za koju se konkuriše i o stanju građevinskih(fasadnih) elemenata i grejnog sistema objekta;

2) fotokopiju lične karte sa vidljivom adresom ili očitanu ličnu kartu za vlasnika, suvlasnika ili lica ovlašćenog od strane vlasnika;

3) predmer i predračun/profakturu za opremu sa ugradnjom, izdat od strane direktnog korisnika sa liste direktnih korisnika iz člana 17. stav 6. ovog pravilnika;

4) drugu dokumentaciju u skladu sa javnim pozivom za domaćinstva.

Utvrđivanje ispunjenosti uslova za dodelu bespovratnih sredstava

Član 22

Komisija utvrđuje ispunjenost uslova za dodelu bespovratnih sredstava na osnovu pregleda podnete dokumentacije iz člana 21. ovog pravilnika i terenskog obilaska radi uvida u stanje objekta i proveru podataka u prijavi na javni poziv za domaćinstva.

Odobravanje bespovratnih sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije

Član 23

Komisija rešenjem utvrđuje listu krajnjih korisnika sa iznosom odobrenih bespovratnih sredstava i ispunjenost uslova i kriterijuma za dodelu sredstava i obaveštava podnosioca prijave.

Na rešenje iz stava 1. ovog člana kojim je utvrđeno da nisu ispunjeni uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, podnosilac prijave ima pravo prigovora Komisiji u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.

Komisija je dužna da odluči po prigovorima iz stava 2. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

U slučaju odbijanja prigovora iz stava 2. ovog člana podnosilac prijave ima pravo da podnese prigovor Gradskom veću u roku od 8 dana od dana prijema odluke po prigovoru iz stava 3. ovog člana i o tome obavesti JIP.

Gradsko veće je dužno da odluči po prigovorima iz stava 4. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.

Lista krajnjih korisnika kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena bespovratna sredstva za finansiranje programa objavljuje se na oglasnoj tabli i internet stranici Gradske uprave.

Grad zaključuje Ugovore sa krajnjim korisnicima kojima su rešenjem iz stava 1. ovog člana odobrena sredstva i direktnim korisnikom koji će izvoditi radove.

Isplata sredstava

Član 24

Grad vrši prenos sredstava isključivo direktnom korisniku, nakon što pojedinačni krajnji korisnik izvrši uplatu svoje celokupne obaveze direktnom korisniku i nakon završetka realizacije mere.

VI PRAĆENJE REALIZACIJE AKTIVNOSTI

Član 25

Komisije iz čl. 8. i 10. ovog pravilnika, obezbeđuju aktivnu komunikaciju sa JIP i odgovaraju na zahteve u smislu obezbeđivanja primene standarda Međunarodne banke za obnovu i razvoj u ispunjavanju obaveza jedinice lokalne samouprave definisanih u sledećim dokumentima:

1) "Pravilnik o radu na projektu";

2) "Plan angažovanja zainteresovanih strana";

3) "Plan preuzimanja obaveza iz oblasti životne sredine i socijalnih pitanja (ESCP)";

4) "Okvir za upravljanje zaštitom životne sredine i socijalnim uticajima projekta (ESMF)" i

5) "Kontrolna lista plana za upravljanje životnom sredinom i socijalnim pitanjima (ESMP)";

6) Žalbeni mehanizam za projekat.

Sva dokumenta su dostupna na internet stranici Ministarstva - https://www.mre.gov.rs.

JIP će obezbediti predstavnicima Komisija adekvatan transfer znanja kroz stručnu i tehničku podršku tokom realizacije aktivnosti.

VII IZVEŠTAVANJE

Član 26

Komisija iz člana 8. ovog pravilnika, priprema Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije koji podnosi Gradskom veću.

Završni izveštaj o sprovedenim merama energetske sanacije iz stava 1. ovog člana sadrži informacije o sprovedenim aktivnostima i utrošenim finansijskim sredstvima, uočene nedostatke u implementaciji aktivnosti i njihove uzroke, podatke o uštedi energije i smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte.

Javnost se informiše o realizaciji mera energetske sanacije putem sredstava javnog informisanja, oglasne table i internet stranice Gradske uprave.

Komisija iz člana 10. ovog pravilnika dužna je da dostavlja mesečne izveštaje o realizovanim aktivnostima Ministarstvu na obrascima koje Ministarstvo propisuje.

Direktni korisnici sredstava koji izvode radove na energetskoj sanaciji dužni su da Komisiji iz čl. 8. i 10. ovog pravilnika u svakom momentu, omoguće kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u svu potrebnu dokumentaciju.

Objavljivanje

Član 27

Podaci i akti Komisije objavljuju se na internet stranici Gradske uprave i oglasnoj tabli Gradske uprave.

Čuvanje dokumentacije

Član 28

Gradska uprava ima obavezu da čuva kompletnu dokumentaciju nastalu u postupku sufinansiranja mera energetske sanacije u skladu sa propisima.

Član 29

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o sufinansiranju mera energetske sanacije, porodičnih kuća i stanova u okviru "Projekta čiste energije i energetske efikasnosti za građane" za Grad Novi Sad ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 40/24).

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada" i biće objavljen na internet stranici Gradske uprave.