ODLUKAO BLIŽIM USLOVIMA, SADRŽINI I NAČINU VOĐENJA REGISTRA MENICA I OVLAŠĆENJA("Sl. glasnik RS", br. 95/2025) |
1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi pod kojima i način na koji Narodna banka Srbije vodi registar menica i ovlašćenja koje je dužnik dao svojoj banci i svom poveriocu (u daljem tekstu: Registar), sadržina Registra, kao i način brisanja podataka iz Registra.
Ovom odlukom bliže se uređuju i elektronska menica, centralni registar elektronskih menica (u daljem tekstu: Centralni registar), zvanični izvod elektronske menice, evidentiranje elektronske menice, njeno brisanje i korišćenje u okviru Centralnog registra, kao i pristup tom registru i obaveze banaka u vezi s tim pristupom i korišćenjem elektronskih menica, kao i druga pitanja značajna za rad Centralnog registra.
2. Pojedini pojmovi u smislu ove odluke imaju sledeća značenja:
1) menica označava menicu u smislu zakona kojim se uređuje menica, koja se u skladu s tim zakonom izdaje na papiru, popunjavanjem jedinstvenog meničnog blanketa u smislu odluke kojom se uređuje jedinstveni menični blanket, kao i menicu izdatu na stranom meničnom blanketu (u daljem tekstu: papirna menica), odnosno koja se u skladu s tim zakonom izdaje u elektronskom obliku kao elektronska menica;
2) elektronska menica označava dematerijalizovanu sopstvenu menicu u smislu zakona kojim se uređuje menica, sa odredbom "bez protesta", koja se kao skup podataka u elektronskom obliku, odnosno kao elektronski dokument vodi, čuva i koristi u Centralnom registru;
3) Centralni registar označava sastavni deo Registra i posebno softversko rešenje kojim upravlja Narodna banka Srbije, u okviru koga se u skladu sa ovom odlukom, odlukom kojom se uređuje način vršenja prinudne naplate s računa klijenta i uslovima korišćenja Centralnog registra (u daljem tekstu: Uslovi korišćenja) - elektronske menice sastavljaju, evidentiraju u Registru, predaju poveriocima i koriste na druge načine, odnosno u kome se u elektronskom obliku centralizovano beleže i čuvaju podaci o elektronskim menicama i njihovom korišćenju;
4) pojmovi platna transakcija, iniciranje platne transakcije, korisnik platnih usluga, primalac plaćanja, potrošač, preduzetnik i tekući račun imaju značenja utvrđena zakonom kojim se uređuju platne usluge.
3. Pristup Centralnom registru imaju korisnici ovog registra u skladu sa Uslovima korišćenja, kao i banke, Uprava za trezor i Narodna banka Srbije.
Radi povezivanja s Centralnim registrom i korišćenja ovog registra, kao i radi omogućavanja pristupa tom registru i omogućavanja njegovog korišćenja korisnicima platnih usluga banke i korisnicima javnih sredstava - banka i Uprava za trezor zaključuju s Narodnom bankom Srbije ugovor o povezivanju i korišćenju Centralnog registra.
4. Narodna banka Srbije utvrđuje Uslove korišćenja i objavljuje ih na svojoj internet prezentaciji i u okviru Centralnog registra.
Korisnici se saglašavaju s primenom Uslova korišćenja na njih pri pristupu Centralnom registru i korišćenju tog registra, a fizičko lice koje preko naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva korisnika pristupa Centralnom registru i ima ovlašćenje da preduzima radnje i vrši promene u okviru tog registra - smatra se licem koje je ovlašćeno da u ime i za račun korisnika prihvati primenu Uslova korišćenja.
Elektronske menice i bitne radnje, dokumenti i podaci u skladu sa Uslovima korišćenja potpisuju se u okviru Centralnog registra korišćenjem kvalifikovanog sredstva za kreiranje elektronskog potpisa na daljinu kojim upravlja pružalac kvalifikovane usluge od poverenja upravljanja tim sredstvom koji s Narodnom bankom Srbije zaključi ugovor o povezivanju sistema za kvalifikovano elektronsko potpisivanje na daljinu tog pružaoca usluga s Centralnim registrom - pod uslovom da se u tom sistemu neće čuvati podaci o elektronskim menicama i njihovim potpisnicima, niti bitne radnje, dokumenti i podaci koji se potpisuju, odnosno da ovaj sistem i pružalac usluga ispunjavaju i druge uslove utvrđene tim ugovorom.
Pojmovi kvalifikovano sredstvo za kreiranje elektronskog potpisa na daljinu, pružalac kvalifikovane usluge od poverenja i usluga upravljanja kvalifikovanim sredstvom za kreiranje elektronskog potpisa na daljinu iz stava 3. ove tačke imaju značenja utvrđena zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
5. U Registru se evidentiraju menice po kojima su dužnici pravna lica i preduzetnici (u daljem tekstu: dužnici).
Izuzetno od stava 1. ove tačke, dužnici po elektronskim menicama ne mogu biti lica s matičnim brojem koji je isti ili može biti isti za veći broj dužnika (sindikati, crkve i verske organizacije i dr.).
U Registru se evidentiraju i elektronske menice po kojima su dužnici potrošači - u kom slučaju se na te menice primenjuju sve odredbe ove odluke koje se odnose na dužnike po elektronskim menicama, s tim što podaci o dužnicima potrošačima nisu dostupni na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i primalac plaćanja ne može po osnovu te menice inicirati platnu transakciju za zaduženje tekućeg računa dužnika potrošača kod bilo koje banke kod koje se vodi tekući račun tog lica u skladu sa odlukom kojom se uređuje način vršenja prinudne naplate s računa klijenta (platna transakcija iz člana 66. stav 3. Zakona o platnim uslugama).
6. Zahtev za registraciju papirne menice dužnik podnosi svojoj banci, i to na obrascu Zahtev za registraciju/brisanje menice (Prilog 1).
Zahtev za registraciju papirne menice podnosi se banci neposredno, u dva primerka, od kojih jedan ostaje banci, a drugi, koji banka overava, zadržava podnosilac zahteva.
Uz zahtev za registraciju papirne menice, dužnik banci podnosi na uvid menicu koju registruje.
Zahtev za registraciju elektronske menice dužnik podnosi banci elektronskim putem posredstvom Centralnog registra.
7. U zahtev za registraciju papirne menice unose se podaci utvrđeni Prilogom 1.
U zahtev za registraciju papirne menice koja u trenutku dostavljanja tog zahteva od obaveznih meničnih elemenata sadrži samo potpis izdavaoca ili akceptanta (blanko menica) unose se serijski broj menice, osnov po kome je izdata i iznos iz osnova, a u slučaju da uopšte nije moguće utvrditi iznos iz osnova - unose se samo serijski broj menice i osnov po kome je izdata.
Ako je dužnik po jednom osnovu izdao više papirnih menica, one se u zahtevu za registraciju menice unose pod jednim rednim brojem i vezuju za jedan osnov.
Papirne menice po kojima je dužnik - banka dostavlja Narodnoj banci Srbije na način propisan uputstvom iz tačke 10. stav 1. ove odluke.
Uz zahtev za registraciju elektronske menice, dužnik banci dostavlja podatke o elektronskoj menici koju registruje, a ako na toj menici nije upisan iznos u kome se može naplatiti, zahtev iz ovog stava sadrži i podatke o osnovu po kome je elektronska menica izdata i iznosu iz tog osnova.
8. Nakon što utvrdi da su podaci iz zahteva za registraciju papirne menice identični podacima na menici koja se registruje i da potpis na toj menici odgovara potpisu lica koje je kartonom deponovanih potpisa ili na drugi način ugovoren s bankom određeno kao lice ovlašćeno da potpiše menicu - banka prijem tog zahteva potvrđuje njegovom overom.
Nakon što utvrdi da je zahtev za registraciju elektronske menice i elektronsku menicu podnelo, odnosno potpisalo lice koje je kartonom deponovanih potpisa ili na drugi način ugovoren s bankom određeno kao lice ovlašćeno da izvrši te radnje - banka potvrđuje zahtev za registraciju elektronske menice posebnom elektronskom porukom.
Postojanje ovlašćenja za potpisivanje menice utvrđuje se u trenutku utvrđivanja činjenica iz st. 1. i 2. ove tačke i ne može se osporavati zbog toga što su nakon ovog utvrđivanja popunjeni pojedini menični elementi koji nisu bili popunjeni u trenutku tog utvrđivanja, uključujući i naknadno popunjavanje datuma izdavanja menice.
9. Ako dužnik na način iz tačke 8. ove odluke u odnosu sa svojom bankom odredi lice koje je ovlašćeno da potpisuje menice, smatra se da je time ovom licu dao i ovlašćenje da preuzima menične obaveze u ime i za račun tog dužnika, u skladu sa eventualnim ograničenjima tog ovlašćenja utvrđenim na način iz tačke 8. ove odluke, i to lice ne mora imati posebno punomoćje za svako pojedinačno preuzimanje menične obaveze u ime i za račun tog dužnika.
Dužnik iz stava 1. ove tačke ne može nakon registracije menice koju je ovlašćeno lice potpisalo u skladu sa ovlašćenjem iz tog stava, u slučaju dostavljanja platnog naloga poverioca za naplatu te menice ili u postupku prinudne naplate, parničnom, izvršnom ili drugom odgovarajućem postupku po osnovu ove menice, osporavati postojanje ovlašćenja potpisnika te menice da preuzme meničnu obavezu u ime i za račun tog dužnika.
10. Posle izdavanja potvrde iz tačke 8. stav 1. ove odluke, banka Narodnoj banci Srbije bez odlaganja elektronski dostavlja podatke za evidentiranje papirne menice u Registru, na način propisan uputstvom kojim se uređuje elektronska razmena podataka za Registar, koje Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj internet prezentaciji.
Ako je banka pri slanju podataka iz stava 1. ove tačke u Registar načinila grešku - ispravlja je bez odlaganja, na način propisan uputstvom iz tog stava.
Posle prijema poruke iz tačke 8. stav 2. ove odluke i pod uslovom da nakon toga poverilac posredstvom Centralnog registra prihvati prijem elektronske menice na koju se ova poruka odnosi - Narodna banka Srbije obezbeđuje evidentiranje podataka o toj elektronskoj menici u Registru.
11. Podatke o papirnoj menici dobijene od banaka u skladu s tačkom 10. ove odluke, odnosno podatke o elektronskoj menici čiji je prijem poverilac prihvatio u skladu s tom tačkom - Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj internet prezentaciji, i to najkasnije narednog dana od dana dobijanja tih podataka, odnosno od dana kada je poverilac prihvatio prijem elektronske menice.
Datumom i vremenom registrovanja menice smatraju se datum i vreme kada su na internet prezentaciji Narodne banke Srbije objavljeni podaci iz stava 1. ove tačke, čime se dužniku potvrđuje registracija menice.
12. Papirna menica briše se iz Registra na osnovu zahteva koji može podneti:
1) banka dužnika koja je isplatila menicu s računa dužnika;
2) dužnik koji sâm poseduje menicu koju je izdao.
Zahtev iz stava 1. ove tačke dužnik iz tog stava podnosi svojoj banci, i to na obrascu Zahtev za registraciju/brisanje menice (Prilog 1), uz dostavljanje menice na uvid.
Elektronska menica briše se iz Registra na osnovu:
1) elektronske poruke banke dužnika da je u potpunosti izvršila platni nalog poverioca za naplatu dospele elektronske menice;
2) zahteva za brisanje elektronske menice koji poverilac koji je imalac te menice podnosi svojoj banci elektronskim putem posredstvom Centralnog registra.
Izuzetno od st. 1. do 3. ove tačke, kad je banka poverilac, odnosno imalac menice za koju je prestao da važi osnov po kome je izdata (otplaćen kredit, prestalo jemstvo, ugašen račun i sl.) - ta banka je dužna da ovu menicu briše iz Registra najkasnije desetog radnog dana od dana prestanka važenja tog osnova i da, ako je u pitanju papirna menica, dužniku koji je tu menicu izdao omogući da je preuzme u roku od godinu dana od dana prestanka važenja osnova po kome je izdata.
13. Banka ne može zahtevati od dužnika da pečatom overava zahtev iz tačke 6. ove odluke, menicu ili bilo koji drugi dokument koji se banci podnosi u vezi sa ovom odlukom, osim u slučaju da je na pismeni zahtev dužnika izričito ugovoreno da je banka dužna da odbije dostavljeni dokument koji nije overen pečatom.
Obaveza banke da odbije dostavljeni dokument koji nije overen pečatom neće se smatrati izričito ugovorenom u smislu stava 1. ove tačke kada je predviđena jedino u opštim uslovima poslovanja banke na koje upućuje ugovor zaključen s tom bankom - osim u slučaju da je dužnik u zahtevu iz stava 1. ove tačke izričito tražio da se ova obaveza banke iz opštih uslova poslovanja primenjuje na određeni dokument koji taj dužnik dostavlja banci.
14. Menice isplaćene kroz prinudnu naplatu ili povučene iz prinudne naplate brišu se iz Registra, osim kada se menica povlači iz prinudne naplate od glavnog dužnika radi sprovođenja naplate prema avalisti.
Menice za koje nije pokrenut postupak prinudne naplate brišu se iz Registra posle isteka osam dana od datuma dospeća menice.
Narodna banka Srbije briše menice iz Registra kad od nadležnog suda primi rešenje o otvaranju stečajnog postupka nad dužnikom ili rešenje o otvaranju stečaja, potvrđivanju usvajanja unapred pripremljenog plana reorganizacije i obustavljanju stečajnog postupka nad dužnikom ili rešenje o pokretanju postupka likvidacije nad bankom ili društvom za osiguranje, kad je dužnik ili poverilac po menici, odnosno imalac elektronske menice brisan iz registra kod Agencije za privredne registre - bez obzira na osnov brisanja, kao i kad primi rešenje nadležnog suda doneto u skladu sa odredbama zakona kojima se uređuje menica koje se odnose na amortizaciju menice.
Izuzetno od stava 3. ove tačke, kada je dužnik ili poverilac, odnosno imalac elektronske menice brisan iz registra kod Agencije za privredne registre usled statusne promene ili usled promene pravne forme - Narodna banka Srbije ne briše elektronske menice iz Registra, već se u okviru Centralnog registra upisuje podatak o novom licu koje se smatra meničnim dužnikom ili poveriocem, odnosno imaocem elektronske menice - ako je tako utvrđeno Uslovima korišćenja i na način utvrđen tim uslovima.
15. Na internet prezentaciji Narodne banke Srbije objavljuju se podaci o menicama koje nisu dospele na naplatu, kao i o menicama koje su dospele a za koje je postupak prinudne naplate u toku, i to sa stanjem od prethodnog radnog dana.
Narodna banka Srbije upisuje u Registar privremenu meru o zabrani izvršenja menice na osnovu rešenja nadležnog organa.
16. Banka je dužna da svojim klijentima omogući da putem elektronskog i mobilnog bankarstva pristupaju Centralnom registru i da joj putem tog registra dostavljaju zahteve iz ove odluke koji se odnose na elektronsku menicu, kao i druge zahteve u skladu sa Uslovima korišćenja, osim u slučaju da su ugovoreni posebno opravdani razlozi da se to ne omogući (npr. kada postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca, finansiranju terorizma ili širenju oružja za masovno uništenje ili kada klijent učestalo i/ili u značajnijem iznosu ne plaća naknade za usluge banke u vezi s korišćenjem Centralnog registra).
Obaveza iz stava 1. ove tačke primenjuje se na banku koja u ponudi za određenu kategoriju korisnika platnih usluga ima usluge elektronskog, odnosno mobilnog bankarstva.
Banka je dužna da prihvati ispravno popunjenu elektronsku menicu koju joj klijent dostavi kao sredstvo obezbeđenja potraživanja banke prema tom klijentu, odnosno ne može zahtevati od tog klijenta, predlagati mu, niti ga na drugi način usmeravati da joj umesto elektronske menice dostavi papirnu menicu ili da pored elektronske menice ili više njih dostavi i papirnu menicu ili više njih ili da dostavi veći broj elektronskih menica u odnosu na broj papirnih menica koje se zahtevaju kao sredstvo obezbeđenja po istoj vrsti potraživanja.
Na osnovu zahteva iz stava 1. ove tačke, banka je dužna da odgovore na elektronske poruke koje primi od Centralnog registra dostavlja u skladu s Terminskim planom odgovora na poruke Centralnog registra (Prilog 2), pri čemu se vremenom kada je banka primila određenu elektronsku poruku smatra trenutak kada je banci omogućeno da tu elektronsku poruku preuzme.
Ako banka za određenu kategoriju klijenata u svojoj ponudi ima više od jednog aplikativnog rešenja za uslugu elektronskog, odnosno mobilnog bankarstva, dužna je da klijentu koji koristi aplikativno rešenje preko koga nije omogućen pristup Centralnom registru omogući da besplatno pređe na korišćenje aplikativnog rešenja preko koga je taj pristup omogućen, odnosno da mu omogući da počne da koristi to aplikativno rešenje bez naplaćivanja posebne naknade za omogućavanje tog korišćenja.
17. Banka može od klijenta naplatiti naknadu za svoje usluge pri postupanju po njegovom zahtevu za registraciju i prenos elektronske menice, zahtevu za prenos elektronske menice, zahtevu za avaliranje elektronske menice i zahtevu za povlačenje naloga za prinudnu naplatu elektronske menice iz prinudne naplate - i to najviše u iznosu dvostruke naknade koju Narodna banka Srbije naplaćuje od banke za dostavljanje tog zahteva u skladu sa odlukom kojom se uređuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge.
U slučaju dostavljanja platnog naloga za naplatu elektronske menice, opoziva platnog naloga za naplatu elektronske menice i izrade i dostavljanja zvaničnog izvoda o elektronskoj menici, banka može od klijenta koji je inicirao neku od tih radnji da naplati naknadu najviše u iznosu naknade koju Narodna banka Srbije naplaćuje od banke za tu radnju u skladu sa odlukom iz stava 1. ove tačke.
Banka koja dostavi potvrdan odgovor na zahtev svog klijenta za povlačenje naloga za prinudnu naplatu elektronske menice iz prinudne naplate, ovlašćena je da u ime i za račun Narodne banke Srbije naplati naknadu Narodne banke Srbije za povlačenje tog naloga iz prinudne naplate u skladu sa odlukom iz stava 1. ove tačke.
Osim naknada iz st. 1. do 3. ove tačke, banka ne može da od klijenta naplaćuje druge naknade za usluge koje nudi i pruža u vezi s Centralnim registrom.
Izuzetno od odredaba odluke kojom se uređuje upravljanje rizicima banke koje se odnose na postupanje banaka u slučaju izmene tarife po kojoj banka naplaćuje naknade za pružanje platnih usluga, banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o izmeni akata kojima se uređuju naknade koje naplaćuje za pružanje usluga u vezi sa elektronskim menicama - najkasnije 30 dana pre planiranog usvajanja te izmene i da joj uz to obaveštenje dostavi pojednostavljenu dokumentaciju prilagođenu činjenici da banka ove naknade uvodi na osnovu obaveza propisanih ovom odlukom i u skladu sa ograničenjima iz ove odluke.
Klijentom u smislu tačke 16. ove odluke i ove tačke smatra se bilo koje lice koje koristi usluge banke ili koje se obratilo banci radi korišćenja njenih usluga i koje je banka kao takvo identifikovala.
18. Na zahtev korisnika Centralnog registra koji je dužnik ili poverilac po određenoj elektronskoj menici ili je imalac određene elektronske menice, Narodna banka Srbije izrađuje i dostavlja tom korisniku zvanični izvod o elektronskoj menici, u skladu sa Uslovima korišćenja.
Izvod iz stava 1. ove tačke jeste verodostojna i javna isprava koja se u parničnom ili izvršnom postupku po elektronskoj menici dostavlja umesto papirne menice i koja sadrži sve podatke koji su u trenutku njenog sačinjavanja upisani na elektronskoj menici u Centralnom registru, uključujući podatke o potpisniku ili potpisnicima elektronske menice i podatak o novčanom iznosu koji je do tog trenutka naplaćen od dužnika na osnovu platnog naloga poverioca za naplatu dospele elektronske menice.
19. Centralni registar počinje s radom 1. decembra 2025. godine.
Banke su dužne da korisnicima platnih usluga koji su pravna lica i preduzetnici omoguće korišćenje Centralnog registra od 1. decembra 2025. godine, a korisnicima platnih usluga koji su potrošači - od 30. novembra 2026. godine.
Banke su dužne da primenjuju tačku 16. st. 1. i 5. ove odluke u delu koji se odnosi na obavezu banke da omogući svojim klijentima da putem mobilnog bankarstva pristupaju Centralnom registru i tačku 16. stav 3. ove odluke - od 1. juna 2026. godine.
20. Odredbe ove odluke kojima se uređuju obaveze banaka u pogledu Centralnog registra i elektronskih menica ne primenjuju se na banku koja se pripaja drugoj banci, ako je ta druga banka podnela Narodnoj banci Srbije uredan zahtev za davanje saglasnosti na to pripajanje najkasnije 28. novembra 2025. godine a planirani datum registracije statusne promene pripajanja je najkasnije 29. maj 2026. godine.
Na banku koja je najkasnije 28. novembra 2025. godine dostavila Narodnoj banci Srbije obaveštenje i odluku nadležnog organa banke da planira migraciju podataka na novi sistem glavnih poslovnih aplikacija u smislu odluke kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije i koja je u tom obaveštenju navela da je planirani rok ove migracije najkasnije 4. maj 2026. godine - odredbe iz stava 1. ove tačke u delu koji se odnosi na omogućavanje korišćenja Centralnog registra korisnicima platnih usluga koji su pravna lica i preduzetnici primenjuju se u roku od dva meseca od dana te migracije, a odredbe tačke 16. st. 1. i 5. ove odluke u delu koji se odnosi na obavezu banke da omogući svojim klijentima da putem mobilnog bankarstva pristupaju Centralnom registru i tačke 16. stav 3. ove odluke primenjuju se u roku od četiri meseca od dana te migracije.
21. Izuzetno od tačke 17. stav 5. ove odluke, banka je dužna da prvo obaveštenje iz tog stava o izmeni akata kojima se uređuju naknade koje naplaćuje za pružanje usluga u vezi sa elektronskim menicama dostavi Narodnoj banci Srbije najkasnije 27. novembra 2025. godine, a to obaveštenje može dostaviti i u kraćem roku u odnosu na rok iz tog stava.
U slučaju iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije može zatražiti dopunu dokumentacije po obaveštenju iz tog stava u roku od 30 dana od dana prijema ovog obaveštenja, odnosno može u roku od 30 dana od dana prijema obaveštenja iz stava 1. ove tačke po kome je primila urednu dokumentaciju obavestiti banku o tome kako je dužna da postupi radi usklađivanja naknada iz tog stava sa ovom odlukom.
Banka je dužna da obezbedi primenu akata iz stava 1. ove tačke od 1. decembra 2025. godine u skladu sa ovom odlukom, bez obzira na to da li je istekao rok iz stava 2. ove tačke. Narodna banka Srbije može i nakon 1. decembra 2025. godine, odnosno nakon početka primene akata banke iz stava 1. ove tačke postupiti na način i u roku iz stava 2. ove tačke.
22. Menice i ovlašćenja koje je dužnik dao svojoj banci i svom poveriocu a koji su do dana stupanja na snagu ove odluke evidentirani u Registru - ostaju evidentirani u Registru.
Odredbe ove odluke koje se primenjuju na menice koje su evidentirane u Registru shodno se primenjuju na ovlašćenja iz stava 1. ove tačke.
Zahtev za brisanje ovlašćenja iz stava 1. ove tačke podnosi se na obrascu Zahtev za brisanje ovlašćenja (Prilog 3).
23. Prilozi iz ove odluke odštampani su uz tu odluku i njen su sastavni deo.
24. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima, sadržini i načinu vođenja Registra menica i ovlašćenja ("Službeni glasnik RS", br. 56/11, 80/15, 76/16, 82/17 i 14/20).
25. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. decembra 2025. godine, osim tačke 5. stav 3. ove odluke, koja se primenjuje od 30. novembra 2026. godine.
ZAHTEV ZA REGISTRACIJU/BRISANJE PAPIRNE MENICE
(zaokružiti registraciju ili brisanje)
MB - PIB - NAZIV DUŽNIKA/JEMCA/AVALISTE
Redni broj |
Datum izdavanja menice |
Serijski broj menice |
Iznos menice/valuta |
Datum dospeća |
Osnov izdavanja* |
|||
|
|
|
Iznos |
Valuta |
|
Osnov izdavanja |
Iznos |
Valuta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podnosilac |
|
Potvrda prijema |
|
|
|
_______________________________ |
|
_______________________________ |
|
|
|
_______________________________ |
|
_______________________________ |
|
|
Datum: ____________________ |
________
* Kao osnov izdavanja unosi se razlog izdavanja menice (npr. ugovor o prometu robe i usluga, ugovor o kreditu, jemstvo, učešće na tenderu, garancija za kvalitetno obavljen posao i sl.). Ako je u pitanju blanko menica, pored osnova izdavanja unosi se i iznos iz osnova.
TERMINSKI PLAN ODGOVORA NA PORUKE CENTRALNOG REGISTRA
Vreme prijema poruke iz Centralnog registra1 |
Vreme obaveznog odgovora banke na primljenu poruku |
Do 8.00 časova radnog dana2 |
Do 9.30 časova istog radnog dana |
Do 9.00 časova radnog dana |
Do 10.00 časova istog radnog dana |
Do 10.00 časova radnog dana |
Do 10.45 časova istog radnog dana |
Do 10.45 časova radnog dana |
Do 11.30 časova istog radnog dana |
Do 11.45 časova radnog dana |
Do 12.30 časova istog radnog dana |
Do 12.45 časova radnog dana |
Do 13.30 časova istog radnog dana |
Do 13.45 časova radnog dana |
Do 14.30 časova istog radnog dana |
Do 14.45 časova radnog dana |
Do 15.30 časova istog radnog dana |
Nakon 14.45 časova radnog dana |
Do 9.30 časova narednog radnog dana |
_______
1 Kada je poruka o nalogu za naplatu elektronske menice primljena do 14.45 časova radnog dana koji prethodi danu koji je u nalogu za naplatu te menice određen kao dan za naplatu - za potrebe dostavljanja odgovora banke dužnika o statusu naplate smatra se da je banka ovu poruku primila do 8.00 časova radnog dana koji je u nalogu za naplatu elektronske menice određen kao dan za naplatu.
2 Radnim danom ne smatraju se subota, nedelja i dani državnih i verskih praznika koji se praznuju u Republici Srbiji a na koje ne rade državni i drugi organi, privredna društva i drugi oblici organizovanja za obavljanje delatnosti ili usluga, u skladu sa zakonom kojim se uređuju državni i drugi praznici u Republici Srbiji.
MB - PIB - NAZIV DUŽNIKA
Redni |
Evidencioni broj ovlašćenja kod banke dužnika |
Datum |
Datum dospeća ovlašćenja |
Iznos |
||
Prva obaveza |
Poslednja obaveza |
|||||
Jednokratna ovlašćenja |
Višekratna ovlašćenja |
Iznos |
Valuta |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podnosilac |
|
Potvrda prijema |
|
|
|
_______________________________ |
|
_______________________________ |
|
|
|
_______________________________ |
|
_______________________________ |
|
|
Datum: ____________________ |
Legenda:
Evidencioni broj ovlašćenja kod banke dužnika je broj naveden u elementu 27. odluke kojom se uređuju opšta pravila za obavljanje direktnih zaduženja po osnovu ovlašćenja (u daljem tekstu: Odluka).
MB dužnika je element 2. iz Odluke.
PIB dužnika je element 3. iz Odluke.
Datum izdavanja ovlašćenja je datum sadržan u elementu 27. iz Odluke.
Datum dospeća ovlašćenja je element 19. iz Odluke (za jednokratna ovlašćenja), odnosno elementi 20. i 20d (za višekratna ovlašćenja).
Iznos ovlašćenja je element 19a iz Odluke (za jednokratna ovlašćenja), odnosno element 20g (za višekratna ovlašćenja).
Valuta je element 24. iz Odluke.