ODLUKAO POSTUPANJU BANAKA PRI OTVARANJU, VOĐENJU I GAŠENJU POSLOVNIH RAČUNA KANCELARIJA KOMESARA SEKCIJE("Sl. glasnik RS", br. 101/2025) |
1. Ovom odlukom uređuje se postupanje banaka pri otvaranju, vođenju i gašenju dinarskih i deviznih poslovnih računa rezidenata, privremenih pravnih entiteta - Kancelarija Komesara sekcije (u daljem tekstu: Kancelarija), kao i druga pitanja u vezi s tim računima, a radi sprovođenja odredaba Ugovora između Republike Srbije i Međunarodnog biroa za izložbe o privilegijama i pogodnostima neophodnim za učešće na međunarodnoj priznatoj izložbi Expo 2027 Beograd Srbija ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 10/25 - u daljem tekstu: Ugovor) - koje se odnose na ove račune.
2. Na postupke otvaranja, vođenja i gašenja dinarskih i deviznih poslovnih računa Kancelarija primenjuje se ova odluka, a odluka Narodne banke Srbije kojom se uređuju bliži uslovi i način otvaranja, vođenja i gašenja tekućih računa i odluka Narodne banke Srbije kojom se uređuju uslovi otvaranja i način vođenja deviznih računa rezidenata - primenjuju se samo ako nisu u suprotnosti sa ovom odlukom.
3. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:
1) Kancelarija Komesara sekcije, Zvanični učesnik, Organizator, Registar Kancelarija Komesara sekcije, Komesar sekcije, zamenik Komesara sekcije i direktor paviljona imaju značenja utvrđena Ugovorom;
2) platni račun ima značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuju platne usluge;
3) poslovni račun (u daljem tekstu: račun) jeste platni račun na kome se, u skladu s poslovnom politikom banke, radi izvršavanja platnih transakcija u skladu s propisima Republike Srbije vode dinarska sredstva Kancelarije (dinarski račun) i/ili račun na kome se vode devizna sredstva Kancelarije (devizni račun), i to samo u vrstama valuta kojima se trguje na deviznom tržištu u devizama u skladu sa odlukom kojom se utvrđuju vrste deviza i efektivnog stranog novca koje se kupuju i prodaju na deviznom tržištu.
Zahtev za otvaranje računa
4. Banka otvara račun na osnovu zahteva Kancelarije za otvaranje računa i zaključenog okvirnog ugovora o platnim uslugama kojim se uređuju uslovi za otvaranje, vođenje i gašenje računa (u daljem tekstu: okvirni ugovor).
Zahtev iz stava 1. ove tačke sadrži najmanje sledeće osnovne podatke: naziv Kancelarije, naziv Zvaničnog učesnika, adresu sedišta, telefon, adresu za prijem elektronske pošte, predmet poslovanja - delatnost ako je taj podatak upisan u registru iz tačke 5. stav 1. odredba pod 1) ove odluke, matični i poreski identifikacioni broj Kancelarije, kao i ime i prezime zastupnika Kancelarije i drugog lica koje na osnovu punomoćja podnosi ovaj zahtev u ime Kancelarije (ako se zahtev podnosi preko punomoćnika u skladu sa ovom odlukom), s njihovim identifikacionim podacima i funkcijom.
Sadržina zahteva iz stava 1. ove tačke, sa osnovnim podacima, utvrđena je u Prilogu 1, koji je sastavni deo ove odluke.
Zahtev iz stava 1. ove tačke podnosi zastupnik Kancelarije (Komesar sekcije ili zamenik Komesara sekcije), a može ga podneti i direktor paviljona ovlašćen za to na osnovu punomoćja koje je izdala Kancelarija, kao vlastodavac, i koje je potpisao zastupnik Kancelarije.
Zahtev iz stava 1. ove tačke podnosi se u pismenoj formi - na papiru i/ili drugom trajnom nosaču podataka u smislu zakona kojim se uređuju platne usluge, u skladu s poslovnom politikom banke (elektronska pošta uz elektronski potpisane dokumente u PDF formatu, optički disk, memorijske kartice i sl.).
Podnošenje zahteva u banci
5. Ako se zahtev iz tačke 4. ove odluke podnosi u banci, Kancelarija uz taj zahtev banci podnosi sledeću dokumentaciju:
1) rešenje o upisu u Registar Kancelarija Komesara sekcije (u daljem tekstu: Registar) ako banka ne može da pribavi ovo rešenje neposrednim uvidom u Registar;
2) karton deponovanih potpisa lica ovlašćenih za raspolaganje sredstvima na računu ili drugi dokument kojim se određenom licu daje ovlašćenje za raspolaganje sredstvima na ovom računu, a koji potpisuje zastupnik Kancelarije ili direktor paviljona na osnovu punomoćja, osim u slučaju da je s bankom ugovoren drugačiji način provere autentičnosti podnosioca platnog naloga, odnosno davanja saglasnosti za izvršenje platne transakcije;
3) kopija ličnog dokumenta - kao što je lična karta, pasoš ili druga važeća isprava s fotografijom - koji je izdao nadležni organ i kojim se utvrđuje identitet fizičkog lica (u daljem tekstu: lični dokument) zastupnika Kancelarije, kao i direktora paviljona ako je to lice na osnovu punomoćja ovlašćeno da potpiše taj zahtev i/ili neki od dokumenata koji se podnosi banci uz zahtev;
4) odluka Kancelarije o imenovanju direktora paviljona;
5) na uvid - lični dokument lica koje podnosi zahtev za otvaranje računa - zastupnika Kancelarije ili direktora paviljona, kojim se utvrđuje njegov identitet.
Ako se zahtev iz tačke 4. ove odluke podnosi preko punomoćnika - direktora paviljona - uz taj zahtev se, pored dokumentacije iz stava 1. ove tačke, dostavlja i punomoćje za direktora paviljona za potpisivanje i podnošenje zahteva za otvaranje računa i prateće dokumentacije, što može uključivati i potpisivanje kartona deponovanih potpisa iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke, kojim se ovlašćuju lica za raspolaganje sredstvima na računu Kancelarije.
Punomoćje iz stava 2. ove tačke, kao i punomoćje za preduzimanje drugih radnji u ime i za račun Kancelarije u skladu sa ovom odlukom - overava se kod nadležnog organa ili, ako nije overeno, izdaje se potvrda Organizatora da su identifikacioni podaci o zastupniku Kancelarije tačni (ime i prezime, vrsta i broj ličnog dokumenta i datum i mesto/država izdavanja tog dokumenta) i da je potpis zastupnika Kancelarije na tom punomoćju verodostojan i važeći.
U slučaju pribavljanja podataka na osnovu uvida u dokumente iz stava 1. odredbe pod 1) i 5) ove tačke, banka je dužna da na odštampanoj kopiji dokumenta upiše datum, vreme i ime i prezime lica koje je izvršilo taj uvid.
Dokumenti iz stava 1. odredbe pod 2) i 4) ove tačke moraju biti na srpskom jeziku, a ako su na stranom jeziku - uz original dokumenta dostavlja se i njihov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač.
Podnošenje zahteva bez ličnog prisustva u banci
6. Ako zahtev iz tačke 4. ove odluke bez ličnog prisustva u banci potpisuje i podnosi zastupnik Kancelarije - pored dokumenata iz tačke 5. stav 1. odredbe pod 1) do 4) ove odluke, banci se podnosi i potpis podnosioca zahteva - zastupnika Kancelarije, overen kod nadležnog organa, ili potvrda Organizatora da su identifikacioni podaci o zastupniku Kancelarije tačni (ime i prezime, vrsta i broj ličnog dokumenta i datum i mesto/država njegovog izdavanja) i da je potpis zastupnika Kancelarije na tom zahtevu i tim dokumentima verodostojan i važeći.
Ako zahtev iz tačke 4. ove odluke bez ličnog prisustva u banci potpisuje i podnosi direktor paviljona - pored dokumenata iz tačke 5. stav 1. odredbe pod 1) do 4) ove odluke i stava 2. te tačke, banci se podnosi i potpis podnosioca zahteva - direktora paviljona, overen kod nadležnog organa.
Potvrda Organizatora iz stava 1. ove tačke, odnosno iz tačke 5. stav 3. ove odluke prestaje da važi potpisom zastupnika Kancelarije na zahtevu iz tačke 4. ove odluke, punomoćju iz tačke 5. stav 2. ove odluke, kao i na pratećim dokumentima (koja su prethodno potpisana i dostavljena banci drugim putem - elektronski, poštom i dr.), i to momentom njegovog ličnog dolaska i potpisivanja dokumenata iz ovog stava u banci. U tom slučaju, prethodni zahtev, punomoćje i dokumentacija zamenjuju se novim potpisanim zahtevom, punomoćjem i dokumentacijom, koji predstavljaju dalje osnov za vođenje računa i izvršenje platnih transakcija. O ovoj zameni i prestanku važenja potvrde iz ovog stava banka je dužna da obavesti Organizatora najkasnije narednog dana od dana kada je ta činjenica nastupila.
U slučaju davanja potpisa zastupnika Kancelarije iz stava 3. ove tačke, banka je dužna da na odštampanim kopijama zahteva iz tačke 4. ove odluke, punomoćja iz tačke 5. stav 2. ove odluke i pratećeg dokumenta koji je zastupnik Kancelarije potpisao - upiše datum, vreme i ime i prezime lica pred kojim je dat potpis i izvršena zamena zahteva i dokumentacije u skladu sa stavom 3. ove tačke.
Zaključenje okvirnog ugovora
7. Kad utvrdi da su ispunjeni uslovi iz tač. 4. i 5. ove odluke, odnosno uslovi iz tačke 4. i tačke 6. st. 1. i 2. ove odluke i nakon sprovođenja procedura u vezi sa sprečavanjem pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja oružja za masovno uništenje - banka s Kancelarijom zaključuje okvirni ugovor i otvara Kancelariji račun.
8. Okvirni ugovor zaključuje se u pismenoj formi - na papiru ili drugom trajnom nosaču podataka u smislu zakona kojim se uređuju platne usluge.
9. Banka Kancelariji gasi račun na njen zahtev ili na osnovu okvirnog ugovora zaključenog s Kancelarijom, a sredstva sa ugašenog računa prenosi na račun naveden u tom zahtevu, odnosno okvirnom ugovoru (u slučaju da Kancelarija već ima otvoren račun kod druge banke). Banka ne može Kancelariji da ugasi račun na njen zahtev ako je to jedini račun Kancelarije, osim u slučaju brisanja Kancelarije iz Registra u skladu sa ovom odlukom.
Banka Kancelariji gasi račun i u slučaju brisanja Kancelarije iz Registra, ukoliko na tom računu nema sredstava, odnosno nakon što su sredstva sa ovog računa prethodno preneta na drugi račun u zemlji i/ili inostranstvu, po nalogu Kancelarije.
Zahtev iz stava 1. ove tačke podnosi se u pismenoj formi na papiru ili drugom trajnom nosaču podataka i naročito sadrži broj računa čije se gašenje traži i broj računa na koji se zahteva prenos sredstava.
Zahtev iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač.
Zahtev iz stava 1. ove tačke podnosi zastupnik Kancelarije, a može ga podneti i direktor paviljona ovlašćen na osnovu punomoćja koje je izdala Kancelarija, kao vlastodavac, i koje je potpisao zastupnik Kancelarije. U ovom punomoćju mora biti jasno naznačeno da je direktor paviljona ovlašćen da potpiše i podnese zahtev za gašenje računa Kancelarije, kao i nalog za prenos i svu drugu dokumentaciju potrebnu za gašenje računa.
Gašenje računa u slučaju brisanja Kancelarije iz Registra iz stava 2. ove tačke vrši se na osnovu obaveštenja o tom brisanju koje banci podnosi Kancelarija ili Organizator, i to istog dana kada je Kancelarija brisana iz Registra, a najkasnije u roku od tri dana od dana kada je izvršeno to brisanje. Uz obaveštenje iz ovog stava dostavlja se i rešenje Registra o brisanju Kancelarije iz Registra ako banka ne može da pribavi ovo rešenje neposrednim uvidom u Registar. Na ovo obaveštenje shodno se primenjuju odredbe o zahtevu iz st. 3. do 5. ove tačke.
10. Nakon gašenja računa Kancelarije u skladu s tačkom 9. ove odluke, banka Kancelariji, na njen zahtev, bez naknade izdaje potvrdu o gašenju ovog računa, koja sadrži podatak da su sve obaveze prema banci u vezi sa otvaranjem, vođenjem i gašenjem tog računa izmirene.
Potvrdu iz stava 1. ove tačke banka Kancelariji dostavlja bez odlaganja, u pismenoj formi - na papiru ili drugom trajnom nosaču podataka, u skladu sa zahtevom Kancelarije.
Banka je dužna da bez odlaganja obavesti Kancelariju u slučaju gašenja računa u skladu s tačkom 9. stav 2. ove odluke, i to na način utvrđen okvirnim ugovorom.
Primena radnji i mera poznavanja i praćenja stranke
11. Banka je dužna da se pri otvaranju, vođenju i gašenju računa Kancelarije pridržava propisa kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
12. Banka može za svrhe otvaranja računa Kancelarije i izvršavanja platnih transakcija u vezi s tim računima - uključujući prihvatanje kartica i drugih platnih instrumenata, korišćenje platnih aplikacija i sl. - primeniti pojednostavljene radnje i mere poznavanja i praćenja stranke u skladu sa zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, te utvrditi i proveriti identitet zastupnika Kancelarije i putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata izdatog u skladu s propisima Republike Srbije, odnosno putem video-identifikacije, i to isključivo za svrhu ispunjenja Ugovora.
Banka sprovodi postupak video-identifikacije stranke - zastupnika Kancelarije pod uslovima i na način koji su utvrđeni odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju uslovi i način utvrđivanja i provere identiteta fizičkog lica korišćenjem sredstava elektronske komunikacije, s tim što:
1) nije dužna da unapred obavesti Narodnu banku Srbije o nameri da Kancelarijama, odnosno njihovim zastupnicima ponudi mogućnost video-identifikacije - bez obzira na to da li je sprovodila video-identifikaciju;
2) nije dužna da obezbedi dokaz o tome da su zaposleni u banci prošli posebnu obuku stranog nadležnog organa za utvrđivanje autentičnosti ličnih dokumenata iz stranih država.
Radi provere identiteta zastupnika Kancelarije putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata, odnosno putem video-identifikacije, banka može da pribavi lične i druge potrebne dokumente i od Organizatora, koji potvrđuje da su ti dokumenti zvanični i izdati u skladu sa zakonom.
13. Ova odluka, u skladu sa odredbama Ugovora, primenjuje se do 31. decembra 2027. godine, odnosno do brisanja poslednje Kancelarije iz Registra i gašenja poslednjeg računa te Kancelarije, u zavisnosti od toga koji je datum kasniji.
14. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ZAHTEV ZA OTVARANJE POSLOVNOG RAČUNA KANCELARIJE KOMESARA SEKCIJE /
REQUEST FOR OPENING A BUSINESS ACCOUNT OF THE OFFICE OF THE SECTION COMMISSIONER
1. Podaci o Kancelariji Komesara sekcije / Data on the Office of the Section Commissioner
Naziv Kancelarije Komesara sekcije / The name of the Office of the Section Commissioner |
|
Naziv Zvaničnog učesnika / The name of the Official Participant |
|
Adresa sedišta (ulica i broj, grad, država) / Registered address (street and number, city, country) |
|
Telefon / Phone |
|
Adresa za prijem elektronske pošte / e-mail address |
|
Matični broj / Registration number |
|
Poreski identifikacioni broj / Tax identification number |
|
Predmet poslovanja - delatnost (ukoliko je primenjivo) / Business activity (if applicable) |
|
Ime i prezime zastupnika Kancelarije (Komesar sekcije i/ili zamenik Komesara sekcije) / Name and surname of the representative of the Office of the Section Commissioner (Section Commissioner and/or Deputy Section Commissioner) |
|
Vrsta i broj ličnog dokumenta zastupnika Kancelarije, datum i mesto/država njegovog izdavanja / Type and number of identity document of the representative of the Office of the Section Commissioner, its date and place/country of issue |
|
2. Podaci o podnosiocu zahteva / Data on the Applicant
Ime i prezime podnosioca zahteva / Name and surname of the applicant |
|
Vrsta i broj ličnog dokumenta podnosioca zahteva, datum i mesto/država njegovog izdavanja / Type and number of identity document of the applicant, its date and place/country of issue |
|
Funkcija podnosioca zahteva - Komesar sekcije, zamenik Komesara sekcije ili punomoćnik - direktor paviljona) / Function of the Applicant - Section Commissioner, Deputy Section Commissioner or Proxy - Pavilion Director) |
|
3. Podaci o poslovnom računu / Data on the Business Bank Account
Poslovni račun / Business account |
☐ Dinarski račun / Dinar Account ☐ Devizni račun / Foreign Currency Account1 |
U/ In __________, dana / on __________
Za Kancelariju Komesara sekcije: / For the Office of the Section Commissioner:
Ime i prezime podnosioca zahteva: / Name and surname of the applicant:
Funkcija / Function:
____________________________________________________
Potpis / Signature
NAPOMENA: (ako banka ima dodatne napomene u vezi sa ovim zahtevom i/ili dokumentacijom koja se podnosi uz zahtev) / NOTE: (if Bank has additional notes regarding the Request or/and documents submitted along with the Request).
_______________
1 Navesti za koje valute se traži otvaranje deviznog računa / Specify the currencies that are requested for opening the account.