ODLUKA

O IZVEŠTAVANJU U VEZI S PRIMENOM PROPISA KOJIMA SE UREĐUJU FINANSIJSKE USLUGE

("Sl. glasnik RS", br. 101/2025)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom utvrđuju se podaci, informacije i izveštaji u vezi s primenom Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga ("Službeni glasnik RS", broj 19/25 - u daljem tekstu: Zakon) i drugih propisa kojima se uređuju finansijske usluge, a koje je davalac finansijskih usluga (u daljem tekstu: davalac usluga) dužan da redovno, odnosno po posebnom zahtevu dostavlja Narodnoj banci Srbije, kao i način njihovog dostavljanja.

2. Podaci, informacije i izveštaji iz tačke 1. ove odluke prikupljaju se i obrađuju u statističke svrhe, radi praćenja postupanja davaoca usluga, kao i radi kontrole zakonitosti poslovanja banke, odnosno davaoca finansijskog lizinga u primeni propisa kojima se uređuju finansijske i platne usluge u oblasti zaštite korisnika finansijskih usluga.

3. Davalac usluga dužan je da dostavi podatke, informacije i izveštaje iz tačke 1. ove odluke - bilo da se oni dostavljaju redovno ili na zahtev - bez obzira na to da li je u propisanom ili zahtevanom izveštajnom periodu evidentirao tražene podatke, informacije i izveštaje, uključujući i slučajeve kada davalac usluga nije primio prigovore korisnika u tom periodu.

4. Korisnikom finansijske usluge (u daljem tekstu: korisnik) u smislu ove odluke smatra se i pravno lice kada nastupa kao korisnik platnih usluga u smislu zakona kojim se uređuju platne usluge.

Izveštaji o prigovorima korisnika koje dostavlja davalac usluga i izveštaji o broju korisnika i korišćenim finansijskim uslugama koje dostavljaju banka i davalac finansijskog lizinga

5. Davalac usluga dužan je da vodi evidenciju o svim prigovorima korisnika na koje se u postupku zaštite njihovih prava primenjuje Zakon, a radi sačinjavanja i dostavljanja izveštaja o tim prigovorima (u daljem tekstu: izveštaj o prigovorima korisnika).

Izveštaj o prigovorima korisnika sadrži podatke o broju prigovora primljenih u izveštajnom periodu, koji su razvrstani prema vrsti finansijske usluge i predmetu prigovora (osnovu), u skladu s Prilogom 1 ove odluke.

Izveštaj o prigovorima korisnika obuhvata i prigovore koji su primljeni u godini koja prethodi izveštajnom periodu a nisu rešeni u toj godini, već u toku izveštajnog perioda.

6. Podaci iz tačke 5. ove odluke evidentiraju se na način dat u Prilogu 2 ove odluke - posebno za grupe osnovanih i neosnovanih prigovora i, u okviru svake od tih grupa, posebno za prigovore koji su rešeni u roku od 15 dana od dana prijema prigovora i za one koji su rešeni u roku produženom za najviše 15 dana.

Za prigovore iz tačke 5. ove odluke koji su rešeni u izveštajnom periodu, davalac usluga dostavlja i podatak o finansijskom efektu za korisnika, iskazan u dinarima, sa dve decimale - ako je takav efekat ostvaren.

Finansijski efekat za korisnika ostvaren u postupku po pritužbi korisnika koja je upućena Narodnoj banci Srbije - ne prikazuje se u izveštaju o prigovorima korisnika.

Podaci iz tačke 5. ove odluke evidentirani na način iz st. 1. i 2. ove tačke prikazuju se posebno po sledećim kategorijama korisnika: fizička lica, poljoprivrednici, preduzetnici i pravna lica.

7. Davalac usluga dužan je da podatke u izveštaju o prigovorima korisnika prikaže tačno i potpuno, evidentirajući svaki prigovor savesno i s pažnjom dobrog stručnjaka, a u skladu s prilozima 1 i 2 ove odluke.

Ako je predmet prigovora takav da bi se mogao svrstati u više kategorija predmeta prigovora iz Priloga 1 ove odluke - davalac usluga svrstava prigovor prema predmetu koji predstavlja pretežni razlog podnošenja prigovora.

Prigovor se može svrstati u kategoriju predmeta "Ostalo" samo izuzetno, i to ako za odgovarajuću finansijsku uslugu u Prilogu 1 ove odluke ne postoji nijedna druga odgovarajuća kategorija predmeta prigovora.

Na zahtev Narodne banke Srbije, davalac usluga dužan je da dostavi dodatne informacije o prigovorima svrstanim u kategoriju predmeta "Ostalo" - u formatu, na način i u roku koji su utvrđeni tim zahtevom.

Prigovori iz kategorije predmeta "Privremeni predmet prigovora" iz Priloga 1 ove odluke evidentiraju se u skladu s posebnim zahtevom Narodne banke Srbije kojim se utvrđuju značenje tih kategorija i period njihovog dostavljanja, a dostavljaju se uz izveštaj o prigovorima.

8. Pored podataka iz tač. 5. i 6. ove odluke, u izveštaju o prigovorima korisnika, banka i davalac finansijskog lizinga dostavljaju i podatke o broju korisnika i korišćenim finansijskim uslugama utvrđene u prilozima 3 i 4 ove odluke, sa stanjem na poslednji dan izveštajnog perioda.

9. Izveštaj o prigovorima korisnika dostavlja se tromesečno, u elektronskom obliku, s kumulativnim prikazom podataka od 1. januara tekuće godine do poslednjeg dana tromesečja za koje se dostavlja taj izveštaj, najkasnije u roku od 15 dana od isteka tog tromesečja, i to:

1) za prvo tromesečje (od 1. januara do 31. marta tekuće godine) najkasnije 15. aprila tekuće godine;

2) za drugo tromesečje (od 1. januara do 30. juna tekuće godine) najkasnije 15. jula tekuće godine;

3) za treće tromesečje (od 1. januara do 30. septembra tekuće godine) najkasnije 15. oktobra tekuće godine;

4) za četvrto tromesečje (od 1. januara do 31. decembra tekuće godine) najkasnije 15. januara naredne godine.

10. Davalac usluga dužan je da izveštaj o prigovorima korisnika dostavi i kada u izveštajnom periodu nije primio, odnosno razmatrao prigovore korisnika.

11. Format i način dostavljanja izveštaja o prigovorima korisnika u elektronskom obliku uređuju se posebnim tehničkim uputstvom koje se objavljuje na internet prezentaciji Narodne banke Srbije.

Izveštaji i akti koje davalac usluga dostavlja u skladu s drugim propisima iz oblasti zaštite korisnika finansijskih usluga

12. Izveštaj koji je davalac kredita dužan da dostavi Narodnoj banci Srbije u skladu sa odlukom kojom se uređuju olakšice u otplati kredita - dostavlja se u elektronskom obliku u skladu sa obrascem koji je dat u Prilogu 5 ove odluke, a format i način dostavljanja tog izveštaja uređuju se posebnim tehničkim uputstvom Narodne banke Srbije.

Izveštaj iz stava 1. ove tačke dostavlja se Narodnoj banci Srbije tromesečno, s kumulativnim prikazom podataka od 1. januara tekuće godine do poslednjeg dana tromesečja za koje se dostavljaju ti podaci, najkasnije u roku od 15 dana od isteka tog tromesečja, i to:

1) za prvo tromesečje (od 1. januara do 31. marta tekuće godine) najkasnije 15. aprila tekuće godine;

2) za drugo tromesečje (od 1. januara do 30. juna tekuće godine) najkasnije 15. jula tekuće godine;

3) za treće tromesečje (od 1. januara do 30. septembra tekuće godine) najkasnije 15. oktobra tekuće godine;

4) za četvrto tromesečje (od 1. januara do 31. decembra tekuće godine) najkasnije 15. januara naredne godine.

Interni akt koji je banka dužna da dostavi Narodnoj banci Srbije u skladu sa odlukom kojom se uređuje postupak po prigovoru, pritužbi i predlogu za posredovanje korisnika finansijskih usluga - dostavlja se u elektronskom obliku u roku od osam dana od dana usvajanja tog akta, odnosno njegovih izmena i/ili dopuna, u skladu s posebnim tehničkim uputstvom Narodne banke Srbije.

Plan oglašavanja koji je davalac usluga dužan da dostavi Narodnoj banci Srbije u skladu sa odlukom kojom se uređuju bliži uslovi oglašavanja finansijskih usluga - dostavlja se u elektronskom obliku u rokovima utvrđenim tom odlukom, u skladu s posebnim tehničkim uputstvom Narodne banke Srbije.

13. Davalac usluga dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavi i druge podatke, informacije i izveštaje, kao i druge akte (uključujući fajlove, npr. u PDF formatu) na osnovu propisa kojima se uređuje zaštita korisnika finansijskih usluga, odnosno po zahtevu Narodne banke Srbije - u elektronskom obliku, i to u roku utvrđenom tim propisima, odnosno u roku koji odredi Narodna banka Srbije, u skladu s posebnim tehničkim uputstvom Narodne banke Srbije.

Podaci, informacije i izveštaji po posebnom zahtevu Narodne banke Srbije

14. Davalac usluga dužan je da dostavi i druge podatke, informacije i izveštaje po posebnom zahtevu Narodne banke Srbije.

Podaci, informacije i izveštaji iz stava 1. ove tačke dostavljaju se Narodnoj banci Srbije u elektronskom obliku - u skladu sa sadržinom, načinom dostavljanja i rokovima koje Narodna banka Srbije odredi posebnim zahtevom iz tog stava, a na osnovu opšte forme date u Prilogu 6 ove odluke, osim ako je tim zahtevom drugačije određeno.

Format i način dostavljanja podataka, informacija i izveštaja iz stava 1. ove tačke u elektronskom obliku uređuju se posebnim tehničkim uputstvom koje se objavljuje na internet prezentaciji Narodne banke Srbije.

Prelazne odredbe i završna odredba

15. Prilozi iz ove odluke odštampani su uz tu odluku i njen su sastavni deo.

16. Davalac usluga dužan je da prvi izveštaj o prigovorima korisnika u skladu sa ovom odlukom sačini za prvo tromesečje 26. godine i dostavi ga Narodnoj banci Srbije najkasnije 15. aprila 26. godine.

17. Davalac usluga dužan je da interni akt iz tačke 12. stav 3. ove odluke Narodnoj banci Srbije dostavi najkasnije 31. marta 2026. godine.

Davalac usluga dužan je da plan oglašavanja iz tačke 12. stav 4. ove odluke Narodnoj banci Srbije dostavlja počev od drugog polugodišnjeg plana za 2026. godinu.

18. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaju da važe odredbe tač. 31. i 32. Odluke o postupku po prigovoru i pritužbi korisnika finansijskih usluga ("Službeni glasnik RS", br. 1/19, 50/19, 87/21, 77/23 i 51/25 - dr. odluka), kao i Uputstvo o elektronskom dostavljanju Narodnoj banci Srbije podataka o prigovorima korisnika (G. br. 2849 od 4. aprila 2019. godine), s tim što su, u skladu s tom odlukom i tim uputstvom, davalac usluga, odnosno banka dužni da izveštaj za četvrto tromesečje 2025. godine dostave najkasnije 15. januara 2026. godine.

19. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. januara 2026. godine.

Priloge 1-6, koji su sastavni deo ove odluke, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 101/2025, možete pogledati OVDE