UREDBAO UTVRĐIVANJU ELEMENATA GODIŠNJEG PROGRAMA POSLOVANJA ZA 2026. GODINU, ODNOSNO TROGODIŠNJEG PROGRAMA POSLOVANJA ZA PERIOD 2026-2028. GODINE JAVNIH PREDUZEĆA I DRUGIH OBLIKA ORGANIZOVANJA KOJI OBAVLJAJU DELATNOST OD OPŠTEG INTERESA ČIJI JE OSNIVAČ AUTONOMNA POKRAJINA ILI JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE("Sl. glasnik RS", br. 103/2025) |
Ovom uredbom bliže se utvrđuju elementi godišnjeg programa poslovanja za 2026. godinu, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja za period 2026-2028. godine javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa čiji je osnivač autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave.
Elementi iz stava 1. ovog člana dati su u Smernicama za izradu godišnjeg programa poslovanja za 2026. godinu, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja za period 2026-2028. godine javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa čiji je osnivač autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, koje su odštampane uz ovu uredbu i čine njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
SMERNICE
ZA IZRADU GODIŠNJEG PROGRAMA POSLOVANJA
ZA 2026. GODINU, ODNOSNO TROGODIŠNJEG PROGRAMA POSLOVANJA ZA PERIOD
2026-2028. GODINE JAVNIH PREDUZEĆA I DRUGIH OBLIKA ORGANIZOVANJA KOJI
OBAVLJAJU DELATNOST OD OPŠTEG INTERESA ČIJI JE OSNIVAČ AUTONOMNA
POKRAJINA ILI JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE
Ovim smernicama obavezuju se javna preduzeća i društva kapitala čiji je jedini osnivač autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave (u daljem tekstu: javno preduzeće), da u pripremi godišnjeg programa poslovanja za 2026. godinu, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja za period 2026-2028. godine:
- polaze od ciljeva i smernica ekonomske i fiskalne politike Vlade,
- pridržavaju se strateških, zakona i podzakonskih akata koja primenjuju u svom poslovanju,
- izvrše sveobuhvatnu analizu poslovanja za 2025. godinu, kako bi godišnji program poslovanja za 2026. godinu, odnosno trogodišnji program poslovanja za period 2026-2028. godine, planirali na realnim osnovama.
Godišnji program poslovanja za 2026. godinu, odnosno trogodišnji program poslovanja za period 2026-2028. godine (u daljem tekstu: program poslovanja), neophodno je dostaviti u rokovima i na način propisan Zakonom o javnim preduzećima (u daljem tekstu: Zakon).
Javna preduzeća koja su donela program poslovanja za period 2025-2027. godine, dužna su da te programe poslovanja revidiraju, u skladu sa članom 59. stav 6. Zakona.
Prilikom izrade programa poslovanja, neophodno je da budu prikazani sledeći elementi:
1) Opšti podaci, gde je potrebno navesti:
- status, pravnu formu i delatnost javnog preduzeća,
- da li je donet dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja,
- organizacionu šemu javnog preduzeća,
- imena direktora i izvršnih direktora, kao i članova nadzornog odbora/skupštine.
Za direktora i članove nadzornog odbora/skupštine potrebno je navesti datum i osnov imenovanja.
2) Analiza poslovanja u 2025. godini, gde je potrebno prikazati:
- procenjeni fizički obim aktivnosti,
- bilans stanja (Prilog 1) bilans uspeha (Prilog 1a) i izveštaj o tokovima gotovine (Prilog 1b),
- analizu ostvarenih indikatora poslovanja,
- razloge odstupanja u odnosu na planirane indikatore,
- sprovedene aktivnosti za unapređenje procesa poslovanja,
- ostvarenje ciljeva koji su planirani programom poslovanja za 2025. godinu, odnosno obrazložiti ukoliko planirani ciljevi nisu ostvareni.
3) Ciljevi i planirane aktivnosti za 2026. godinu, odnosno za period 2026-2028. godine, gde je potrebno prikazati:
- ciljeve javnog preduzeća za period za koji se donosi program poslovanja (koji treba da budu merljivi, vremenski uokvireni, realni, određeni i dostižni), indikatore kojima se meri ostvarenje ciljeva (sa početnim vrednostima, ciljanim vrednostima i izvorima provere) i ključnim aktivnostima potrebnim za dostizanje ciljeva (Prilog 2),
- analizu tržišta koja obavezno sadrži: analizu potencijalnog novog proizvoda/usluge, analizu povećanja obima proizvodnje/prometa postojećeg asortimana, analizu ciljnih tržišta, analizu konkurencije, procenu tržišnog udela, plan prodaje i unapređenje marketing strategije,
- rizike u poslovanju kroz plan/mapu upravljanja rizicima u okviru kojih je, između ostalih, neophodno navesti glavne fiskalne rizike (subvencije, krediti - sa aspekta mogućnosti vraćanja, državne garancije, obaveze), kao i rizike koji se odnose na sudske sporove i prirodne nepogode (Prilog 3),
- planirane indikatore poslovanja za 2026. godinu, a ukoliko se donosi trogodišnji program poslovanja, planirane indikatore i za 2027. i 2028. godinu, na osnovu kojih će se utvrditi napredak u poslovanju javnog preduzeća,
Analiza iz tačke 2) alineja treća i planirani indikatori iz tačke 3) alineja četvrta ovog akta prikazuju se kroz Prilog 4.
4) Planirani izvori prihoda i pozicije rashoda po namenama, gde je potrebno:
- prikazati planirani bilans stanja (Prilog 5), bilans uspeha (Prilog 5a), kao i planirane tokove gotovine (Prilog 5b),
- detaljno obrazložiti strukturu planiranih prihoda i rashoda,
- prihode planirati na osnovu važeće odluke o cenama na koju je saglasnost dala Vlada, nadležni organ autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno drugi nadležni organ,
- navesti elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga, kao i važeći cenovnik po kome su obračunati poslovni prihodi,
- prikazati iznos i dinamiku prihoda iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave (Prilog 6),
- detaljno prikazati namenu korišćenja sredstava iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave,
- sredstva koja su planirana na pozicijama: službena putovanja, naknade po ugovoru o delu, po autorskim honorarima, po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima i naknade fizičkim licima po osnovu ostalih ugovora, kao i sredstva predviđena za stručna usavršavanja i slične namene, planirati racionalno. (Prilog 7).
5) Planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka, gde je potrebno:
- raspodelu procenjene dobiti za 2025. godinu, planirati u skladu sa aktom autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave za 2026. godinu,
- prikazati na koji način je utrošena dobit za 2022, 2023. i 2024. godinu (ukoliko je dobit raspoređena za investicije, navesti za koja investiciona ulaganja su utrošena sredstva).
6) Plan zarada i zapošljavanja, gde je potrebno:
- prikazati broj zaposlenih po sektorima/organizacionim jedinicama (Prilog 8),
- prikazati kvalifikacionu, starosnu i polnu strukturu zaposlenih i strukturu zaposlenih prema vremenu provedenom u radnom odnosu, kao i kvalifikacionu i polnu strukturu predsednika i članova nadzornog odbora/skupštine (Prilog 9),
- popunjavanje upražnjenih radnih mesta, kao i dodatno zapošljavanje i radno angažovanje planirati isključivo u skladu sa važećim zakonima i podzakonskim aktima koja uređuju ovu oblast i prikazati dinamiku zapošljavanja kroz (Prilog 10),
- sredstva za zarade zaposlenih planirati isključivo u skladu sa važećim zakonima, podzakonskim i opštim aktima kojima se uređuje ova oblast (Prilog 11), prikazati najnižu i najvišu pojedinačnu planiranu i ostvarenu zaradu za zaposlene (bez poslovodstva) i poslovodstvo (Prilog 11a), najnižu i najvišu mesečnu zaradu direktora posebno iskazati ispod Priloga 11a,
- Sredstva za zarade zaposlenih treba planirati tako da uvećanje osnovne zarade zaposlenog ne može iznositi više od 5,1% u odnosu na osnovnu zaradu u 2025. godini. Prilikom planiranja uvećanja zarada zaposlenih u 2026. godini treba uzeti u obzir visinu minimalne zarade utvrđene u skladu sa Zakonom o radu. Planiranje novog zapošljavanja i uvećanja zarada treba da bude zasnovano na realnim finansijskim mogućnostima preduzeća, uz prethodnu izmenu opšteg akta kojim su definisani elementi za obračun i isplatu zarada.
- Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, mogu predložiti javnim preduzećima čiji su osnivači i drugačije smernice u pogledu rashoda za zarade zaposlenih, s tim da se osnovna zarada zaposlenog ne može uvećati više od procentualnog uvećanja minimalne cene rada u odnosu na osnovnu zaradu u 2025. godini.
- ukoliko se izmene i dopune programa poslovanja odnose na zarade, neophodno je popuniti i Prilog 11b,
- naknade predsedniku i članovima nadzornog odbora/skupštine, izuzetno za 2026. godinu, planirati najviše do nivoa planiranih sredstava za 2025. godinu i prikazati kroz Prilog 12,
- nadležni organ javnog preduzeća dužan je da proceni da li će utvrđivati naknadu za rad Komisije za reviziju i, ako je utvrdi, neophodno je da se prilikom utvrđivanja visine naknade rukovodi finansijskim stanjem i poslovnim rezultatima javnog preduzeća, a najviše do nivoa planiranih sredstava za 2025. godinu.
Naknade za rad Komisije za reviziju prikazati kroz Prilog 13.
7) Kreditna zaduženost, gde je potrebno kreditnu zaduženost prikazati kroz Prilog 14.
8) Planirane nabavke, gde je potrebno:
- prikazati planirana finansijska sredstva za nabavku dobara, radova i usluga za 2026. godinu, odnosno za period 2026-2028. godine (Prilog 15),
- detaljno obrazložiti planirane nabavke, dobara, radova i usluga za 2026. godinu, odnosno za period 2026-2028. godine,
- racionalno planirati nabavku službenih vozila, uz navođenje vrste, osnovnih karakteristika vozila, procenjene vrednosti nabavke i obrazložiti zbog čega je nabavka neophodna.
9) Plan investicija, gde je potrebno:
- prikazati plan i dinamiku investicionih ulaganja u 2026. godini, odnosno za period 2026-2028. godine (Prilog 16),
- detaljno obrazložiti započete, odnosno planirane a nerealizovane investicije iz prethodnog perioda.
10) Kriterijumi za korišćenje sredstava za posebne namene, gde je potrebno:
- sredstva za posebne namene (sponzorstva, donacije, humanitarne aktivnosti, sportske aktivnosti, reprezentaciju, reklamu i propagandu i ostala sredstva) planirati racionalno (Prilog 17),
- detaljno obrazložiti sredstva za posebne namene (sponzorstva, donacije, humanitarne aktivnosti, sportske aktivnosti, reprezentaciju, reklamu i propagandu i ostala sredstva),
- javna preduzeća koja koriste sredstva iz budžeta za finansiranje tekućeg poslovanja (zarade, materijalni troškovi i sl.), kao i javna preduzeća koja su poslovala sa gubitkom prema poslednjem objavljenom finansijskom izveštaju, ne mogu planirati sredstva za sponzorstvo i donacije.
Pored navedenog, javna preduzeća su dužna da se pridržavaju sledećeg:
Izmene i dopune programa poslovanja vršiti isključivo iz razloga propisanih članom 60. stav 2. Zakona.
Usvojene programe poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, objaviti na internet stranici javnog preduzeća, u skladu sa članom 71. Zakona.
Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, pored smernica navedenih u ovom aktu, mogu predložiti javnim preduzećima čiji su osnivači i druge smernice koje su od značaja za njihovo poslovanje.
Prilozi 1-17. odštampani su uz ove smernice i čine njen sastavni deo.
Priloge 1-17, koji su sastavni deo ovih smernica, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 103/2025, možete pogledati OVDE