ZAKON

O POTVRĐIVANJU AMANDMANA NA MEĐUNARODNI SPORAZUM O ŠEĆERU

("Sl. glasnik RS - Međunarodni ugovori", br. 12/2025)

ČLAN 1

Potvrđuju se Amandmani na Međunarodni sporazum o šećeru iz 1992. godine, usvojeni 26. novembra 2021. godine u Londonu, u originalu na arapskom, kineskom, engleskom, francuskom, ruskom i španskom jeziku.

ČLAN 2

Tekst Amandmana na Međunarodni sporazum o šećeru iz 1992. godine, u originalu na engleskom i u prevodu na srpski jezik glasi:

Član 1

Ciljevi

Ciljevi Međunarodnog sporazuma o šećeru iz 1992. godine (u daljem tekstu Sporazum), u svetlu uslova rezolucije 93 (IV) koju je usvojila Konferencija Ujedinjenih nacija za trgovinu i razvoj, su:

(a) obezbeđivanje poboljšane međunarodne saradnje u vezi sa pitanjima svetskog tržišta šećera i zaslađivača, kao i srodnim pitanjima, uključujući proizvodnju bioenergije i etanola za gorivo od biljaka iz kojih se dobija šećer;

(b) uspostavljanje foruma za međuvladine konsultacije o tržištu šećera i zaslađivača, kao i tržištu nusproizvoda industrije šećera, odnosno etanola za gorivo na bazi biljaka iz kojih se dobija šećer;

(c) olakšavanje trgovine prikupljanjem i pružanjem informacija o svetskom tržištu šećera i drugih zaslađivača, kao i bioenergije i etanola za gorivo na bazi biljaka iz kojih se dobija šećer;

(d) podsticanje povećane potražnje za šećerom i usevima biljaka iz kojih se dobija šećer, posebno za neprehrambenu upotrebu.

Član 23

Izvršni direktor i osoblje

1. Savet imenuje Izvršnog direktora posebnim glasanjem na period od četiri godine. Imenovanje od strane Saveta vrši se najmanje šest meseci pre početka mandata Izvršnog direktora. Savet može ponovo imenovati Izvršnog direktora posebnim glasanjem na drugi period od četiri godine. Izvršni direktor ne može biti imenovan na više od dva mandata. O konkretnim uslovima imenovanja Izvršnog direktora odlučuje Savet.

Član 25

Usvajanje administrativnog budžeta i doprinosi članica

1. Za potrebe ovog člana, članice ukupno imaju 2.000 glasova.

2. (a) Svaka članica ima broj glasova koji će biti utvrđen u skladu sa stavom 3. u nastavku.

(b) Nijedna članica ne može imati manje od šest glasova.

(c) Neće biti decimalnih glasova. Zaokruživanje će biti dozvoljeno u postupku izračunavanja kako bi se osigurala dodela punog broja glasova.

3. Glasovi se određuju na godišnjem nivou po sledećoj proceduri:

Svake godine od 2023. u vreme objavljivanja Godišnjaka Međunarodne organizacije za šećer, broj glasova za svaku članicu biće izračunat na osnovu sledećih pokazatelja i njihovog relativnog ponderisanja:

- 20 procenata glasova na osnovu proporcionalnog udela te članice u ukupnom izvozu svih članica, plus

- 20 procenata glasova na osnovu proporcionalnog udela te članice u ukupnom uvozu svih članica, plus

- 20 procenata glasova na osnovu proporcionalnog udela te članice u ukupnoj proizvodnji svih članica, plus

- 20 procenata glasova na osnovu proporcionalnog udela te članice u ukupnoj potrošnji svih članica, plus

- 20 procenata glasova na osnovu proporcionalnog udela koeficijenta solventnosti članice u ukupnoj vrednosti - zbiru ovih koeficijenata svih članica, a prema najnovijoj proceni raspodele troškova u Ujedinjenim nacijama.

Broj glasova svake članice izračunava se za svaki od navedenih pokazatelja, koristeći prosek tog pokazatelja za poslednjih pet godina objavljenog u najnovijem dostupnom izdanju Godišnjaka. Udeo svake članice u ukupnom broju svih članica za gore navedene pokazatelje izračunava Izvršni direktor. Po obračunu, svi gore navedeni podaci biće dostavljeni članicama.

4. U slučaju pristupanja novih članica nakon stupanja na snagu Sporazuma, njihovi glasovi će se odrediti prema ključu za obračun iz st. 2. i 3. ovog člana. Glasovi postojećih članica biće preračunati tako da ukupan broj glasova ostaje 2.000.

5. U slučaju istupanja iz članstva, glasovi članica koje istupaju raspodeliće se preostalim članicama na osnovu pet pokazatelja, tako da ukupan broj glasova ostaje 2.000.

6. Prelazni aranžman:

(a) Radi uspostavljanja polazne tačke za izračunavanje prilagođavanja, situacija sa članstvom i glasanjem u 2022. godini biće uzeta kao osnova.

(b) Tokom prvih pet godina prelaznog perioda, broj glasova svake članice ne može biti za 15% veći ili manji od dogovorenog za prethodnu godinu i, za narednih pet godina prelaznog perioda broj glasova svake članice ne može biti za 20% veći ili manji od onih dogovorenih za prethodnu godinu. Dozvoljeno će biti zaokruživanje, u skladu sa odredbama stava 2. (c), što znači da će broj glasova dodeljen svakoj članici moći u tom slučaju da prevaziđe dogovorene procente.

(c) U svrhu utvrđivanja doprinosa po glasu, glasovi koji nisu prihvaćeni zbog primene stava 6. (b) ne raspodeljuju se ostalim članicama. Dakle, doprinos po glasu biće utvrđen na osnovu preračunatog broja ukupnih glasova, pod uslovom da oni ne prelaze 2.000 glasova.

(d) Prelazni aranžman će biti završen u roku od deset godina.

7. Odredbe člana 26. stav 2. koje se odnose na obustavu glasačkih prava za neizvršavanje obaveza, ne primenjuju se na ovaj član.

8. Tokom druge polovine svake godine, Savet donosi administrativni budžet Organizacije za narednu godinu i utvrđuje doprinos po glasu za članice koje treba da ispune taj budžet, uzimajući u obzir odredbe stava 6. ovog člana.

9. Doprinos svake članice administrativnom budžetu izračunava se množenjem doprinosa po glasu sa brojem glasova koji članica ima u skladu sa ovim članom, na sledeći način:

(a) za one članice koje su članice u trenutku konačnog usvajanja administrativnog budžeta, broj glasova koji imaju; i

(b) za one članice koje postanu članice nakon usvajanja administrativnog budžeta, broj glasova koje su dobile prilikom pristupanja članstvu, prilagođen srazmerno ostatku perioda koji pokriva budžet; procene za druge članice neće se menjati.

10. Savet može posebnim glasanjem da preduzme mere, u skladu sa procenom, kako bi se ublažili efekti na doprinose članica koji su posledica eventualno mogućeg ograničenog članstva u vreme usvajanja administrativnog budžeta za 2024. godinu ili od bilo kog kasnijeg značajnog smanjenja članstva.

Član 32

Podaci i studije

1. Organizacija će delovati kao centar za prikupljanje i objavljivanje statističkih podataka i studija o svetskoj proizvodnji, cenama, izvozu i uvozu, potrošnji i zalihama šećernih proizvoda (šećer i srodni proizvodi), kao i porezima (taksama) na ove proizvode.

2. Članice se obavezuju da će u roku koji može biti propisan poslovnikom dostaviti sve dostupne statističke podatke i informacije koje se mogu identifikovati u tom poslovniku kao neophodne da bi omogućile Organizaciji da obavlja svoje funkcije prema ovom sporazumu. Ako to postane neophodno, Organizacija će koristiti relevantne informacije koje su joj dostupne iz drugih izvora. Organizacija neće objavljivati informacije koje bi mogle poslužiti za identifikaciju operacija lica ili kompanija koje proizvode, prerađuju ili stavljaju na tržište šećerne proizvode.

Član 33

Analiza tržišta, potrošnja i statistika

1. Savet će osnovati Odbor za analizu tržišta, potrošnju i statistiku šećernih proizvoda, sastavljen od svih članica, pod predsedavanjem Izvršnog direktora.

2. Odbor će kontinuirano razmatrati pitanja koja se odnose na svetsku ekonomiju šećernih proizvoda i obaveštavati članice o ishodu svojih razmatranja, i u tu svrhu održavati sastanke, obično dva puta godišnje. U svom razmatranju Odbor će uzeti u obzir sve relevantne podatke koje je prikupila Organizacija u skladu sa članom 32.

3. Odbor će raditi u sledećim oblastima:

(a) priprema statistike proizvoda i statističke analize proizvodnje, potrošnje, zaliha, međunarodne trgovine i cena šećernih proizvoda;

(b) analiza tržišnog ponašanja i faktora koji na njega utiču, sa posebnim osvrtom na učešće zemalja u razvoju u svetskoj trgovini;

(c) analiza potražnje za šećernim proizvodima, uključujući efekte upotrebe bilo kog oblika prirodnih i veštačkih zamena za šećer na svetsku trgovinu i potrošnju šećernih proizvoda;

(d) ostala pitanja odobrena od strane Saveta.

4. Svake godine Savet razmatra nacrt budućeg programa rada, sa procenjenim potrebama za resursima, koji priprema Izvršni direktor.

Član 34

Istraživanje i razvoj

U cilju postizanja ciljeva navedenih u članu 1, Savet može pomoći u naučnim istraživanjima i razvoju ekonomije šećernih proizvoda, kao i u širenju informacija o rezultatima dobijenim u ovoj oblasti. U tom cilju Savet može da sarađuje sa međunarodnim organizacijama i istraživačkim institucijama pod uslovom da Savet nema dodatne finansijske obaveze.

ČLAN 3

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Međunarodni ugovori".