ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA PIROTA("Sl. list grada Niša", br. 123/2025) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Pirota, vrste zaštite, mere i zadaci civilne zaštite, dužnost gradskih organa u zaštiti i spasavanju, imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi jedinice lokalne samouprave, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.
Vrsta i minimum sredstva i oprema za sprovođenje lične, uzajamne i kolektivne zaštite utvrđena je Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik Republike Srbije" broj 3/11 i 37/15).
II MERE I ZADACI CIVILNE ZAŠTITE
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Pirota pripremaju i sprovode mere civilne zaštite, a naročito: preventivne mere zaštite od opasnosti izazvanih katastrofama, mere zaštite ljudi u slučaju neposredne opasnosti od prirodnih katastrofa i drugih nesreća, mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće, mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od prirodnih katastrofa i drugih nesreća.
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama, sprovode se mere civilne zaštite:
1. uzbunjivanje
2. evakuacija
3. sklanjanje
4. zbrinjavanje ugroženuh i nastradalih
5. radiološka, hemijska i biološka zaštita
6. zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća
7. zaštita i spasavanje iz ruševina
8. zaštita i spasavanja od poplava i nesreća na vodi i pod vodom
9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima
10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija
11. zaštita od EOR (eksplozivnim ostacima rata)
12. prva i medicinska pomoć
13. asanacija terena
III SUBJEKTI ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA PIROTA
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Pirota su:
1. Skupština Grada,
2. Gradonačelnik,
3. Gradsko veće,
4. Gradska uprava i njeni organi,
5. osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje,
6. građani, udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Pirota, Skupština grada Pirota u skladu sa Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama, vrši sledeće poslove:
- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Pirota i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,
- obrazuje Gradski Štab za vanredne situacije,
- usvaja Izveštaj o radu Gradskog štaba i Godišnji plan rada Štaba,
- donosi Plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Pirota, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja u Republici Srbije,
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Pirota,
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi,
- razmatra izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje,
- donosi odluku o obrazovanju jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje i drugo.
U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Pirota i primeni odredbi Zakona, Gradsko veće grada Pirota vrši sledeće poslove:
- usvaja Procenu rizika od katastrofa,
- usvaja Plan zaštite i spasavanja,
- obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda,
- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda,
- prati realizaciju preventivnih mera zaštite,
- predlaže akta koja donosi Skupština grada Pirota.
Gradonačelnik, u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja, obavlja sledeće poslove i zadatke:
- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja,
- obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom,
- u saradnji sa načelnikom Štaba predlaže postavljenje ostalih članova Štaba za vanredne situacije,
- donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu Pirotu,
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima,
- usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čija je grad Pirot osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja,
- predlaže Gradskom veću Procenu rizika od katastrofa na usvajanje,
- predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja na usvajanje,
- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene,
- ostvaruje saradnju sa načelnikom Upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama,
- naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju,
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara
- stara se o saradnji sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja u vanrednim situacijama,
- izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednim situacijama,
- razmatra i odlučuje i o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
Organi gradske uprave u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje,
- učestvuju u izradi Procene rizika od prirodnih katastrofa i tehničko- tehnoloških nesreća na teritoriji grada Pirota,
- učestvuju u izradi Plana zaštite,
- učestvuju u pripremama i izvođenju evakuacije stanovništva,
- učestvuju u pripremama i sprovođenja zbrinjavanja nastradalog stanovništva,
- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije,
- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti,
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriju jedinice lokalne samouprave,
- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja,
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu,
- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje,
- ostvaruju saradnju sa organizacionom jedinicima Sektora za vanredne situacije,
- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanje.
IV GRADSKI ŠTAB ZA VANREDNE SITUACIJE
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad Pirot i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća na teritoriji grada Pirota, sprovodi Gradski štab za vanredne situacije.
Skupština grada Pirota donosi akt o obrazovanju Gradskog štaba za vanredne situacije u skladu sa odredbama Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama, kao i Uredbe o sastavu, načinu i organizaciji rada štabova za vanredne situacije.
Pored nadležnosti definisanih zakonom i aktom o obrazovanju, Gradski štab za vanredne situacije u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih dobara,
- angažovanje osposobljenih pravnih lica,
- uvođenje dežurstva pravnim licima,
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti,
- posebne mere i postupke higijensko-profalističkog karaktera,
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na lokalnim putevima,
- evakuaciju stanovništva,
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanje usluga (vode, grejanja, snabdevanje električnom energijom, drumski prevoz i dr.),
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u ugroženim područjima,
- predlaganje i postavljenje poverenika u naseljima,
- i druge mere.
Poverenici civilne zaštite (u daljem tekstu: poverenici) i zamenici poverenika postavljaju se radi obavljanja poslova zaštite i spasavanja u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama i selima (u daljem tekstu: naselja) privrednim društvima i drugim pravnim licima, organima državne uprave.
U organu državne uprave, prema sopstvenoj proceni, poverenici, odnosno zamenici se postavljaju zavisno od organizacione strukture, prostora organizovanja i delovanja i broja zaposlenih.
U privrednom društvu i drugom pravnom licu, prema sopstvenoj proceni, poverenici, odnosno zamenici se postavljaju zavisno od organizacione strukture, prostora organizovanja i delovanja i broja zaposlenih.
Poverenika i zamenika poverenika postavlja i razrešava:
- u organu državne uprave - rukovodilac organa državne uprave,
- u privrednom društvu i drugom pravnom licu - direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom,
- u naselju - Gradski štab za vanredne situacije grada Pirota.
Poverenici i zamenici poverenika u naselju postavljaju se po osnovu rasporeda u civilnoj zaštiti, a u privrednim društvima po osnovu radne obaveze.
Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju mere i aktivnosti na učešću zaposlenih u sprovođenju lične, uzajamne i kolektivne zaštite i izvršavanju drugih zadataka zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara.
Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovodi jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Pirot vršiće stručna služba za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća Gradske uprave Grada Pirota (u daljem tekstu stručna služba za zaštitu i spasavanje).
Stručna služba za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od prirodnih katastrofa i tehničko-tehnoloških nesreća grada Pirota,
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja,
- nosilac je aktivnosti na izradi Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Pirota,
- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje,
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od katastrofa,
- predlažu nabavku i učestvuju u održavanju sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriju lokalne samouprave,
- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije,
- izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica opšte namene,
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
V JEDINICE CIVILNE ZAŠTITE I PRAVNA LICA OD POSEBNOG ZNAČAJA
Na teritoriji grada Pirota obrazuju se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje.
Jedinice civilne zaštite obrazuju se u skladu sa Procenom ugroženosti za teritoriju grada Pirota.
Jedinica civilne zaštite obrazuje lokalna samouprava, privredna društva i druga pravna lica, kao privremene sastave od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva, odnosno zaposlenih, za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja.
Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obazbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one organizuju za organizovanje, i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenja mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.
b) Ovlašćena i osposobljena pravna lica od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje
Za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Pirota određena su pravna lica od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u redovnom delatnostima i u vanrednim situacijama.
Gradsko veće grada Pirota svojom odlukom određuje pravna lica od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u redovnom delatnostima i u vanrednim situacijama.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada Pirota finansiraće se:
- pripremanje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja,
- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja,
- izgradnja sistema za javno uzbunjivanje,
- prilagođavanje podzemnih objekata (tunela i dr.) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata,
- obuka stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja,
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima
- druge potrebe zaštite i spasavanja.
VII PROCENA UGROŽENOSTI I PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA
Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Pirota od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je stručna služba za zaštitu i spasavanje.
Procenu rizika od katastrofa izrađuje privredno društvo odnosno druga pravna lica koja imaju ovlašćenje za izradu procene rizika od katastrofa i imaju u stalnom radnom odnosu zaposlena lica koja poseduju licencu za izradu procene rizika od katastrofa i plana zaštite i spasavanja.
Ovlašćenje za izradu procene rizika od katastrofa i licencu za izradu procene rizika od katastrofa izdaje Ministarstvo.
Gradski štab za vanredne situacije razmotriće Procenu ugroženosti i dostaviti je Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade nacrta Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad je stručna služba za zaštitu i spasavanje.
Plan zaštite i spasavanja izrađuju privredna društva odnosno druga pravna lica koja imaju ovlašćenje za izradu plana zaštite i spasavanja i imaju u stalnom radnom odnosu zaposlena lica koja poseduju licencu za izradu plana zaštite i spasavanja.
Ovlašćenje za izradu plana zaštite i spasavanja i licencu za izradu plana zaštite i spasavanja izdaje Ministarstvo.
Gradski štab za vanredne situacije razmotriće Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Pirot i dostaviti ga Gradskom veću na usvajanje.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja dodeljuju se priznanja i nagrade u skladu sa propisima koje donosi Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Priznanja i nagrade uručivaće se na dan grada Pirota, 28.decembar.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Pirota ("Sl. list grada Niša" br.121/17).
Ova Odluka stupa na snagu u roku od osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Niša".