UREDBAO BLIŽIM USLOVIMA ZA USPOSTAVLJANJE ELEKTRONSKE UPRAVE("Sl. glasnik RS", br. 104/2018 i 110/2025) |
Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi za uspostavljanje elektronske uprave, odnosno izvršavanje dužnosti državnih organa i organizacija, organa i organizacija pokrajinske autonomije, organa i organizacija jedinica lokalne samouprave, ustanova, javnih preduzeća, posebnih organa preko kojih se ostvaruje regulatorna funkcija i pravnih i fizičkih lica kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organ) - radi uspostavljanja elektronske uprave.
Radi uspostavljanja elektronske uprave organ je dužan da uspostavi odgovarajuću organizaciju poslova i radnih zadataka.
Organ je dužan da imenuje administratora organa za poslove koje obavlja elektronskim putem, u skladu sa propisima o elektronskoj upravi.
Radi uspostavljanja elektronske uprave organ je dužan da obezbedi kadrove koji imaju neophodnu stručnost, iskustvo i kvalifikacije za primenu administrativnih i upravljačkih procedura - koje odgovaraju propisanim uslovima i standardima za rad u elektronskoj upravi.
Organ je dužan da zaposlenima obezbedi odgovarajuću obuku u oblasti korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija, primenu standarda informacione bezbednosti, kao i u oblastima otvorenih podataka i informacija od javnog značaja.
Organ je dužan da koristi infrastrukturu elektronske uprave koju obezbeđuje služba Vlade nadležna za projektovanje, usklađivanje, razvoj i funkcionisanje sistema elektronske uprave (u daljem tekstu: nadležni organ).
Organ je dužan da obezbedi odgovarajuću opremu i softverska rešenja za poslove koje obavlja, poštujući propise i odgovarajuće standarde informacione bezbednosti.
Autentikacija i autorizacija sistemima elektronske uprave
Organ je dužan da, u skladu sa propisima kojima se uređuju informaciona bezbednost i elektronska identifikacija, uspostavi mehanizme za autentikaciju i autorizovani pristup sistemu.
Organ je dužan da ažurno upravlja pravima pristupa infrastrukturi i softverskim rešenjima koje uspostavlja i koje koristi.
Upravljanje podacima i dokumentima u elektronskom obliku
Nadležni organ dužan je da uspostavi jedinstvenu elektronsku pisarnicu i sistem za upravljanje podacima i dokumentima u elektronskom obliku, omogući evidenciju o podnetim elektronskim podnescima u elektronskoj upravi, omogući automatsko računanje roka čuvanja, statistiku i različite pretrage i preglede, kao i elektronsku arhivu.
Nadležni organ dužan je da obezbedi kvalifikovani elektronski vremenski žig, koji omogućava utvrđivanje tačnog datuma i vremena podnošenja elektronskog podneska, odnosno elektronske dostave.
Nadležni organ dužan je da obezbedi resurse za korišćenje naloga elektronske pošte ovlašćenim službenim licima za prijem i slanje elektronske pošte, poštujući propise i odgovarajuće standarde informacione bezbednosti.
Uspostavljanje infrastrukture za razmenu podataka iz registara i evidencija u elektronskom obliku
Nadležni organ dužan je da uspostavi infrastrukturu za pouzdanu i bezbednu razmenu podataka iz registara i evidencija u elektronskom obliku.
Organ je dužan da koristi sistem elektronske uprave kojim se omogućava elektronsko plaćanje taksi i naknada, koji uspostavlja nadležni organ, u skladu sa propisima kojima se uređuju platne usluge i računi za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa.
Takse i naknade iz stava 1. ovog člana obuhvataju neporeske prihode koje organi naplaćuju u administrativnim postupcima uređenim zakonom kojim se uređuje Registar administrativnih postupaka, upravnim postupcima koji se vode po službenoj dužnosti i za korišćenje javnih dobara u skladu sa zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, organ može da, u skladu sa posebnim propisom, koristi drugi elektronski sistem, koji je tehnički i funkcionalno povezan sa sistemom elektronske uprave, tako da se obezbeđuje elektronsko generisanje podataka za plaćanje, elektronsko prikupljanje i evidentiranje podataka o plaćanju u realnom vremenu.
U slučaju elektronskog plaćanja, dokazom o uplati takse i naknade smatraju se podaci o izvršenom plaćanju sadržani u sistemu elektronske uprave, utvrđeni u članu 22. Zakona o elektronskoj upravi i propisu kojim se uređuju računi za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa, u koje organ vrši uvid po službenoj dužnosti radi provere plaćanja.
Organ obezbeđuje tehničke i organizacione uslove za uvid u status uplate po službenoj dužnosti, uključujući registraciju na sistemu elektronske uprave ili drugom elektronskom sistemu.
Interoperabilnost informacionih sistema
Organ je dužan da omogući interoperabilnost informacionih sistema koji se koriste u elektronskoj upravi, u skladu sa Listom standarda interoperabilnosti koju propisuje ministarstvo nadležno za razvoj elektronske uprave.
Elektronska identifikacija korisnika elektronske uprave
Nadležni organ dužan je da omogući elektronsku identifikaciju korisnika usluge elektronske uprave na Portalu eUprava - u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronska identifikacija.
Nadležni organ dužan je da omogući federaciju identiteta svih naloga korisnika usluge elektronske uprave, kao i da vodi evidenciju o korisnicima usluga elektronske uprave.
Organ je dužan da evidentira korisnike svojih usluga.
Korišćenje elektronske uprave putem mobilnih uređaja
Nadležni organ dužan je da razvija softverska rešenja koja omogućava pristup sadržaju i uslugama elektronske uprave i na mobilnim uređajima.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Uredbe o izmeni
Uredbe o bližim uslovima za uspostavljanje elektronske uprave
("Sl. glasnik RS", br. 110/2025)
Član 2
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2026. godine.