AKCIONI PLANZA PERIOD 2025-2026. GODINE ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE DEINSTITUCIONALIZACIJE I RAZVOJA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE U ZAJEDNICI ZA PERIOD 2022-2026. GODINE ("Sl. glasnik RS", br. 110/2025) |
Strategija deinstitucionalizacije i razvoja usluga socijalne zaštite u zajednici za period 2022-2026. godine (u daljem tekstu: Strategija) usvojena je od strane Vlade 1. februara 2022. godine ("Službeni glasnik RS", broj 12/22). Strategijom je predviđeno da će Akcioni plan za period od 2022. do 2023. godine za sprovođenje Strategije (u daljem tekstu: Akcioni plan) biti izrađen u roku od 90 dana od dana njenog objavljivanja. Međutim, iz objektivnih razloga organizacione prirode došlo je do kašnjenja u donošenju Akcionog plana. Akcioni plan za period 2024-2025. godina, takođe nije donet ali i pored toga, nadležno ministarstvo, državne institucije i ustanove su sprovodile aktivnosti vezane za deinstitucionalizaciju.
Ključni rezultati sprovedeni u ovom periodu su sledeći: postignut je evidentan napredak u pogledu razvoja usluga u zajednici koje pomažu ostanak u porodici u što je moguće dužem periodu. Ukupan broj licenciranih pružalaca usluga u zajednici ima rastući trend već godinama unazad, te je od jednog licenciranog pružaoca usluge u 2013. porastao na 313 pružalaca u 2022. godini.1 Ostvaren je pluralizam pružalaca usluga, te dominiraju pružaoci iz opšteg sektora, a ne više iz javnog sektora, što je bila dugogodišnja praksa. Sve navedeno je doprinelo i povećanju zaposlenosti jer aktivni pružaoci usluga socijalne zaštite danas zapošljavaju preko 8.000 radnika, usluge se pružaju u preko 90% opština, a prisustvo u okruzima je ujednačenije nego ranije.2 Država od 2016. godine pomaže uspostavljanje i razvoj usluga preko mehanizma namenskih transfera i to u onim lokalnim samoupravama koje su ispod republičkog nivoa razvijenosti pa je tako za ove namene u 2023. godini, kao i u 2024. godini opredeljen budžet iznosio 600 miliona dinara.
Obuhvat rezidencijalnom zaštitom starijih osoba u Republici Srbiji je nizak. Na smeštaju je približno 1% starijih lica od čega je gotovo polovina korisnika u privatnim domovima za stare čiji kapaciteti naglo rastu poslednjih desetak godina i u kojima korisnici u potpunosti finansiraju boravak. Sa druge strane, prema podacima Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju (u daljem tekstu: OEBS), u zemljama Evropske Unije (u daljem tekstu: EU) udeo starijih od 65 godina u rezidencijalnim ustanovama za dugotrajnu negu (isključujući bolnice) značajno je viši i u proseku iznosi 3,8%.
Stopa dece na smeštaju (domskom i porodičnom) na kraju 2022. godine je iznosila 45,8 (na 10.000 dece u populaciji) i najniža je u proteklih 10 godina. Ipak, 2022. godine je prekinut trend smanjenja broja dece koja se izdvajaju iz porodice te je izdvojeno 20,6% više dece nego u 2021. godini.3
Ukupan broj izdatih licenci za usluge koje preveniraju institucionalizaciju i daju podršku samostalnom životu kao što su: dnevni boravak, pomoć u kući, prihvatilište, lični pratilac deteta, personalni asistent, svratište, stanovanje uz podršku, predah smeštaj i dr. je u stalnom porastu odnosno ima pozitivan trend od samog početka procesa licenciranja ali i dalje nije dovoljan u odnosu na potrebe korisnika.
______
1 Izveštaj o uslugama socijalne zaštite na lokalnom nivou koje pružaju licencirani pružaoci usluga u 2022. godini, Republički zavod za socijalnu zaštitu (RZSZ), 2023. Od ukupnog broja licenciranih pružalaca, usluge socijalne zaštite je pružao 261 ili 83,4% pružalaca.
2 Usluge socijalne zaštite na lokalnom nivou od strane licenciranih pružalaca su se pružale u ukupno 151 ili 93,8% opština u 2022. godini, prema podacima RZSZ.
3 Deca u sistemu socijalne zaštite 2022., RZSZ, 2023.
Rasprostranjenost usluga kontinuirano raste, odnosno raste broj opština u kojima je prisutna bar jedna usluga socijalne zaštite koju pružaju licencirani pružaoci. Najrasprostranjenija usluga koju pružaju licencirani pružaoci sa prisustvom u većini opština je usluga pomoć u kući. Usluga lični pratilac deteta takođe je imala veliku ekspanziju poslednjih godina dok je najslabije razvijena usluga stanovanja uz podršku, a koja je ključna za deinstitucionalizaciju i na kojoj se mora više insistirati u narednom periodu. Pored toga, mali je broj pružalaca usluge dnevnog boravka, prihvatilišta i predah smeštaja.
U cilju bolje pravne zaštite lica koja su već na smeštaju u ustanovama socijalne zaštite donet je Zakon o pravima korisnika usluga privremenog smeštaja u socijalnoj zaštiti ("Službeni glasnik RS", broj 126/21) kojim je naglašeno da se smeštaj obezbeđuje samo kao poslednja mogućnost, odnosno korisniku kome se ne može obezbediti ostanak u porodici i usluge podrške za samostalan život. Ovim zakonom su definisana prava i obaveze korisnika usluge smeštaja u skladu sa zajemčenim ljudskim pravima i slobodama.
Akcioni plan za period 2025-2026. godine predstavlja dokument javne politike koji se donosi radi operacionalizacije i ostvarivanja opšteg i posebnih ciljeva predviđenih Strategijom za navedeni period.
Priprema i usvajanje Akcionog plana će omogućiti efektivno, koherentno i svrsishodno planiranje javnih resursa (ljudskih, materijalnih, finansijskih, uključujući finansijska sredstva iz budžeta, sredstva donatora i kreditora i drugih), za sprovođenje mera i aktivnosti planiranih Akcionim planom i time doprineti postizanju opštih i posebnih ciljeva predviđenih Strategijom.
Akcioni plan, po strukturi, prati jedan definisan opšti cilj i pet posebnih ciljeva Strategije. Opšti cilj Strategije je ostvarivanje ljudskih prava na život u zajednici korisnika socijalne zaštite kroz procese deinstitucionalizacije i socijalne inkluzije, dok su kao posebni ciljevi utvrđeni:
1) Uspostavljanje normativnih i finansijskih pretpostavki za sprovođenje i održivost procesa deinstitucionalizacije,
2) Teritorijalno usklađen i održiv razvoj usluga u zajednici,
3) Transformacija ustanova socijalne zaštite za smeštaj u pružaoce usluga u zajednici,
4) Osnaživanje korisnika za procese deinstitucionalizacije i uključivanje u zajednicu,
5) Osnaživanje profesionalaca za sprovođenje i zagovaranje procesa deinstitucionalizacije.
Takođe, Akcioni plan, u okviru svakog od posebnih ciljeva, sadrži niz mera i aktivnosti koje doprinose dostizanju opšteg i posebnih ciljeva Strategije. Mere predstavljene u Akcionom planu takođe po strukturi prate mere koje su utvrđene Strategijom.
U skladu sa članom 19. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije Akcionim planom su utvrđene početne i ciljne vrednosti pokazatelja učinaka na nivou posebnih ciljeva i mera. Kako bi se omogućilo konzistentnije i preciznije praćenje učinaka na nivou posebnih ciljeva i mera, pokazatelji utvrđeni Strategijom su kroz Akcioni plan dodatno pojašnjeni i precizirani. Takođe, pojedini pokazatelji na nivou ciljeva i mera su izmenjeni iz razloga što se u međuvremenu došlo do novih podataka i boljih rešenja za indikatore koji će na sveobuhvatniji način prezentovati rezultate u određenim oblastima.
Mere 1.3, 1.4. i 1.5. (Definisanje bližih uslova i kriterijuma za osnivanje i funkcionisanje radnih centara; Potpunije definisanje statusa preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom i položaja stručnih radnika u preduzećima; Podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom i drugih osetljivih grupa) nisu obuhvaćene ovim akcionim planom s obzirom da će se sa realizacijom ovih mera započeti nakon isteka Akcionog plana.
Izveštaj o realizaciji Akcionog plana će u skladu sa članom 43. Zakona o planskom sistemu biti izrađen od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja najkasnije u roku od 120 dana po isteku kalendarske godine od dana usvajanja.
Usvajanju Akcionog plana prethodio je proces sprovođenja javne rasprave u skladu sa članom 36. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije. Javna rasprava o Predlogu akcionog plana sprovedena je u periodu od 22. januara do 12. februara 2025. godine. Treba pomenuti i da je do sada sproveden niz konsultativnih sastanaka sa relevantnim telima u oblasti socijalne zaštite u Republici Srbiji. Po okončanju postupka javne rasprave, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja je analiziralo sve primedbe, predloge i sugestije učesnika u javnoj raspravi i na osnovu toga sačinilo Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o Predlogu akcionog plana - u roku od 15 dana od završetka javne rasprave, te isti objavilo na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja i Portalu e-konsultacije.
II METODOLOGIJA IZRADE AKCIONOG PLANA I KONSULTATIVNI PROCES
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja obrazovalo je 20. juna 2022. godine Radnu grupu za izradu Predloga Akcionog plana za period 2022-2026. godine. Sastav Radne grupe činilo je 31 lice - predstavnici državnih organa, institucija u sistemu socijalne zaštite, akademske zajednice i organizacija civilnog sektora.
Radnu grupu su pored predstavnika Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja činili i predstavnici drugih institucija i organizacija: Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstva za brigu o porodici i demografiju, Pokrajinskog sekretarijata za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova, Gradskog sekretarijata za socijalnu zaštitu u Beogradu, Republičkog zavoda za socijalnu zaštitu, Pokrajinskog zavoda za socijalnu zaštitu, Komore socijalne zaštite, Udruženja poslodavaca ustanova socijalne zaštite, Asocijacije centara za socijalni rad Srbije, Fakulteta političkih nauka u Beogradu, UNICEF-a, Centra za istraživanje i razvoj društva IDEAS, KARITAS-a Šabac, Crvenog krsta Srbije, Mreže humanitarnih organizacija i udruženja HumanaS, Mreže organizacija za decu Srbije, Nacionalne organizacije osoba sa invaliditetom, Saveza udruženja za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama, Saveza udruženja Srbije za pomoć osobama sa autizmom, Komiteta Ujedinjenih nacija (u daljem tekstu: UN) za prava osoba sa invaliditetom, Tima UN za ljudska prava u Srbiji, MDRI-S, Humanitarne organizacija "Dečje srce RS" i Stalne konferencije gradova i opština.
Konsultativni proces tokom izrade Akcionog plana sprovodio se kontinuirano. Organizovana su tri sastanka Radne grupe, i to: prvi sastanak u periodu 29. jun - 1. jul 2022. godine, kojem su prisustvovala 23 člana Radne grupe, drugi u periodu 19 - 21. septembar 2022. godine i njemu je prisustvovalo 26 članova Radne grupe i treći 22. novembra 2022. godine sa prisutnim 21 članom. Akcioni plan izrađivan je od strane članova Radne grupe uz stručnu pomoć konsultanata angažovanih uz podršku projekta Nemačko-srpske razvojne saradnje "Usluge socijalne zaštite za osetljive grupe", koji sprovodi GIZ i logističku podršku Užičkog centra za prava deteta. Predlog Akcionog plana predstavljen je članovima Radne grupe na trećem sastanku Radne grupe, kada su imali priliku da daju dodatne sugestije i komentare. Predložene i usvojene aktivnosti od strane članova Radne grupe su unete u tekst Akcionog plana.
III PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Finansiranje mera i aktivnosti predloženih u okviru Akcionog plana, kako bi se ostvarili opšti i posebni ciljevi Strategije, vrši se iz sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta teritorijalne autonomije i budžeta jedinica lokalnih samouprava, u zavisnosti od toga ko je nosilac konkretnih aktivnosti, kao i iz poklona, donacija, legata, kredita i iz drugih izvora.
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja kao nosilac pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana opredelilo je sredstva potrebna za realizaciju planiranih aktivnosti u skladu sa Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 94/24), a u skladu sa plansko-budžetskim procedurama.
U tom smislu svi nosioci pojedinačnih aktivnosti iz Akcionog plana istovetno postupaju. U skladu sa Pravilnikom o načinu iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje ("Službeni glasnik RS", broj 32/15) procena troškova unosi se u propisane PFE obrasce o finansijskim efektima iskazanih procenjenih okvirnih troškova na budžet.
Finansijski efekti za sprovođenje Akcionog plana u 2026. godini definisani su u skladu sa limitima koje je Ministarstvo finansija odredilo za narednu godinu za odgovarajuće razdele.
IV PRAĆENJE SPROVOĐENJA AKCIONOG PLANA
Polazeći od razloga donošenja Akcionog plana, njegove sadržine, a uvažavajući potrebu racionalizacije procesa rada u nadležnim institucijama u delu koji se odnosi na izveštavanje o reformskim procesima, praćenje njegovog sprovođenja vršiće Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Institucionalni okvir, uz navođenje institucije odgovorne za praćenje sprovođenja, preciziran je u Akcionom planu.
Institucije nosioci aktivnosti razmenjivaće informacije sa institucijama koje su uključene u realizaciju aktivnosti i organizacijama civilnog društva o realizovanim aktivnostima, programima i projektima koji doprinose realizaciji mera predviđenih Akcionim planom. Svi organi, odnosno institucije koje su prepoznate kao partneri u sprovođenju, imaju obavezu da pismeno izveštavaju Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja na godišnjem nivou o sprovođenju mera i aktivnosti.
Takođe, praćenje sprovođenja Akcionog plana sprovodiće se i kroz Jedinstveni informacioni sistem za planiranje, praćenje sprovođenja, koordinaciju javnih politika, u koji će biti unet sadržaj Akcionog plana i kroz koji će se pratiti sprovođenje istog, te izveštavati o učincima sprovođenja Akcionog plana, a shodno članu 47. Zakona o planskom sistemu Republike Srbije. O rezultatima sprovođenja Akcionog plana izveštavaće se u roku od 120 dana po isteku svake kalendarske godine od dana usvajanja.
JLS |
Jedinica lokalne samouprave |
MDULS |
Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave |
MRZBSP |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
MINBPD |
Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju |
OCD |
Organizacije civilnog društva |
PSSPDRP |
Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova |
RZSZ |
Republički zavod za socijalnu zaštitu |
SKGO |
Stalna konferencija gradova i opština |
Dokument JP: |
STRATEGIJA DEINSTITUCIONALIZACIJE I RAZVOJA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE U ZAJEDNICI ZA PERIOD 2022-2026. GODINE |
Akcioni plan: |
AKCIONI PLAN ZA PERIOD 2025-2026. GODINE ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE DEINSTITUCIONALIZACIJE I RAZVOJA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE U ZAJEDNICI ZA PERIOD 2022-2026. GODINE |
Predlagač: |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
Koordinacija i izveštavanje |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
Opšti cilj: Ostvarivanje ljudskih prava na život u zajednici korisnika socijalne zaštite kroz proces deinstitucionalizacije i socijalne inkluzije |
|||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||
Pokazatelj(i) na nivou opšteg cilja: |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina (navesti godinu) |
Ciljana vrednost u poslednjoj godini AP 2026. |
Ukupan broj licenciranih pružalaca lokalnih usluga u zajednici |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
297 |
2021. |
380 |
Ukupan broj korisnika usluga u zajednici koje se obezbeđuju od licenciranih pružalaca |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
24.782 |
2021. |
29.228 |
Ukupan broj korisnika u ustanovama za domski smeštaj dece i mladih i za lica sa intelektualnim, mentalnim i teškoćama u komunikaciji, kao i senzornim i fizičkim invaliditetom |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
5.842 |
2021. |
5.000 |
Ukupan broj opština u kojima se pružaju usluge u zajednici od strane licenciranih pružalaca |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
147 (od 161) |
2021. |
161 |
Posebni cilj 1: Uspostavljanje normativnih i finansijskih pretpostavki za sprovođenje i održivost procesa deinstitucionalizacije1 |
||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou posebnog cilja (pokazatelj ishoda): |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
Izrađen Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu vršenja nadzora nad stručnim radom |
Da/Ne |
Zvanični sajt MRZBSP |
Ne |
2022. |
Da |
Da |
Izrađen Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu redefinisanja uslova smeštaja za decu sa invaliditetom |
Da/Ne |
Zvanični sajt MRZBSP |
Ne |
2022. |
Da |
Da |
Definisane su osnovne pretpostavke za uvođenje osiguranja za dugotrajnu negu |
Da/Ne |
Izveštaj o izvršenoj analizi i osnovnim pretpostavkama za uvođenje osiguranja za dugotrajnu negu |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
_____
1 Aktivnosti u okviru Mere 1.3, 1.4 i 1.5 biće obuhvaćene novim planskim dokumentom Strategijom socijalne zaštite pa Pokazatelji na nivou Posebnog cilja 1, kao i navedenih mera nisu prikazani u ovom Akcionom planu
Mera 1.1. Definisanje i sprovođenje postupka vršenja nadzora nad stručnim radom pružalaca usluga socijalne zaštite |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: regulatorna |
||||||
Propisi koje je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere: |
Zakon o socijalnoj zaštiti |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u poslednjoj godini AP 2026. |
|
U prvoj godini sačinjeni planovi redovnih nadzora nad svim ustanovama za smeštaj u transformaciji |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Za vreme važenja strategije izvršen nadzor nad stručnim radom svih pružaoca usluga koji podržavaju deinstitucionalizaciju |
Da/Ne |
Zvanični sajt MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
|
1.500 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
1.1.1. Izrada analize o mogućim načinima i organizacionim oblicima sprovođenja nadzora nad stručnim radom pružalaca usluga socijalne zaštite. |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite, ustanove i pružaoci usluga u zajednici, JLS, OCD, predstavnici osoba sa invaliditetom |
Treći kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
333.992 |
333.992 900 |
1.1.2. Izrada Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu vršenja nadzora nad stručnim radom pružalaca usluga socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, ustanove socijalne zaštite i pružaoci usluga u zajednici, JLS, OCD, predstavnici osoba sa invaliditetom, korisnici, SKGO |
Treći kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. 600 |
1.1.3. Izrada Predloga pravilnika o načinu sprovođenja nadzora nad stručnim radom pružalaca usluga |
MRZBSP |
PSSPDRP, MINPBD, zavodi za socijalnu zaštitu, ustanove socijalne zaštite i usluge u zajednici, OCD |
Četvrti kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
1.1.4. Izrada Predloga pravilnika o načinu sprovođenja nadzora nad stručnim radom ustanova socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
1.1.5. Sprovođenje pripremnih aktivnosti na uspostavljanju organizacione jedinice za nadzor nad stručnim radom ustanova socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
1.1.6. Sačinjavanje planova redovnog inspekcijskog i stručnog nadzora nad svim ustanovama za smeštaj u transformaciji |
MRZBSP |
PSSPDRP, Grad Beograd |
Treći kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Mera 1.2. Redefinisanje uslova za ostvarivanje prava na domski smeštaj i ograničenje maksimalnog trajanje domskog smeštaja za decu sa invaliditetom |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: MRZBSP |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: Regulatorna mera |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere: |
Zakon o socijalnoj zaštiti |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u poslednjoj godini AP 2026. |
|
Donošenje izmena i dopuna Zakona o socijalnoj zaštiti u delu redefinisanja uslova smeštaja za decu sa invaliditetom |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
|
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
1.2.1. Organizovane konsultacije na temu izrade Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu redifinisanja uslova za smeštaj dece |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite i druga profesionalna udruženja, ustanove socijalne zaštite i pružaoci usluga u zajednici, JLS, OCD, predstavnici osoba sa invaliditetom, korisnici, SKGO |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
1.2.2. Izrada Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu redifinisanja uslova za smeštaj dece |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, ustanove socijalne zaštite i pružaoci usluga u zajednici, JLS, OCD, predstavnici osoba sa invaliditetom, korisnici. |
Treći kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
1.2.3. Izrada Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti u delu usaglašavanja sa Zakonom o pravima korisnika privremenog smeštaja |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, ustanove socijalne zaštite i pružaoci usluga u zajednici, OCD, predstavnici osoba sa invaliditetom, korisnici. |
Treći kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Mera 1.6. Uspostavljanje mehanizama monitoringa trošenja namenskih transfera za razvoj usluga u zajednici i transformaciju ustanova |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: do 2026. |
Tip mere: regulatorna |
||||||
Propisi koje je potrebno izmeniti/ usvojiti za sprovođenje mere: |
Uredba o namenskim transferima |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u poslednjoj godini AP 2026. |
|
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije pri resornom ministarstvu sačinilo je plan razvoja usluga socijalne zaštite u odnosu na odluku o transformaciji ustanova |
Da/ Ne |
Zvanični sajt MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izrađen je detaljan i obavezujući način izveštavanja jedinice lokalne samouprave ministarstvu nadležnom o korišćenju namenskih sredstava |
Da/Ne |
Zvanični sajt MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Ojačani su kapaciteti jedinica lokalnih samouprava za primenu namenskih transfera, procenu potreba stanovništva i izveštavanje |
Broj |
Izveštaji sa obuka |
0 |
2022. |
0 |
100 |
|
Lokalne samouprave uz podnošenje zahteva za dodelu sredstava dostavljaju i obrazloženje o potrebi za svakom uslugom |
% |
Izveštaji JLS |
0 |
2022. |
10 |
33 |
|
U svim lokalnim samoupravama u kojima se nalaze ustanove u procesu transformacije, iz namenskih transfera se finansira usluga stanovanja uz podršku za osobe sa invaliditetom za najmanje deset korisnika |
Broj |
Izveštaj JLS |
0 |
2022. |
0 |
20 korisnika |
|
Ugovori o dodeli namenskih sredstava specifikuju usluge za koje se sredstva opredeljuju |
% |
Izveštaji JLS |
0 |
2022. |
0 |
20 |
|
Uvedena je procedura internog, kao i nezavisnog eksternog monitoringa i evaluacije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
0902/7085 (IPA 2020) |
900 |
1050 |
Donatorska sredstva |
|
|
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
1.6.1. Izrada modela izveštaja o realizaciji namenskih transfera koji sadrži informacije od značaja za procenu relevantnosti, efikasnosti, efektivnosti, održivosti usluga podržanih sredstvima namenskih transfera, uključujući i procenu uticaja usluge podržane sredstvima namenskih transfera na relevantne aktere u lokalnoj zajednici, a naročito na korisnike usluga i njihove porodice |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, profesionalna udruženja, pružaoci usluga u zajednici, OCD, SKGO |
Četvrti kvartal 2025. godine |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. 600 |
|
1.6.2. Kreiranje i realizacija obuka za zaposlene u JLS za primenu namenskih transfera |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, SKGO
|
Četvrti kvartal 2025. godine |
56 |
Program 0902 |
150 |
150 |
1.6.3. Otvaranje posebnog banera na sajtu Ministarstva u kojem se objavljuje spisak svih JLS koje su dobile sredstva iz namenskih transfera, njihovog iznosa i namene |
MRZBSP |
RZSZ |
Prvi kvartal 2026. godine |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
1.6.4. Izrada nacrta ugovora o realizaciji namenskih transfera |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, PSSPDRP, SKGO, OCD |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
1.6.5. Izrada Platforme za izveštavanje JLS o namenskim transferima |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, PSSPDRP, SKGO, OCD |
Treći kvartal 2026. |
56 |
Program 0902 |
|
900 |
1.6.6. Izrada eks ante analize Uredbe o namenskim transferima |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, PSSPDRP, SKGO, OCD |
Četvrti kvartal 2025. |
56 |
Program 0902 |
150 |
|
Mera 1.7. Stvaranje preduslova za stabilno finansiranje usluga socijalne zaštite |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: do kraja 2026. |
Tip mere: Podsticajna mera |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/ usvojiti za sprovođenje mere: |
/ |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u poslednjoj godini AP 2026. godini |
|
Izvršena je komparativna analiza modela posebnog osiguranja za dugotrajnu negu |
Da/Ne |
Izveštaj o analizi sa preporukama |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Identifikovani su mogući modeli posebnog osiguranja za dugotrajnu negu u Republici Srbiji sa preporukama za donošenje narednih odluka |
Da/Ne |
Izveštaj o analizi sa preporukama |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
|
|
Finansijska pomoć EU |
30.0 0902/7085 (IPA 2020) |
|
3.307,5 |
Donatorska sredstva |
|
|
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
1.7.1. Izrada studije izvodljivosti za uspostavljanje sistema dugotrajne nege |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite, predstavnici udruženja korisnika, Ministarstvo zdravlja |
Drugi kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
3.307,5 |
1.7.2. Organizovanje društvenog dijaloga/konferencije o zaključcima studije izvodljivosti za uspostavljanje sistema dugotrajne nege i predloženom Programu narednih koraka |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite i druga profesionalna udruženja, predstavnici udruženja korisnika |
Treći kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
Prikazano u okviru 1.7.1. |
1.7.3 Identifikovanje paketa osnovnih usluga/liste usluga koje bi se pružale u okviru dugotrajne nege |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, Ministarstvo zdravlja, OCD |
Drugi kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
Prikazano u okviru 1.7.1. |
Posebni cilj 2: Teritorijalno usklađen razvoj i održivost usluga socijalne zaštite u zajednici |
||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou posebnog cilja (pokazatelj ishoda): |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
Jedinice lokalne samouprave će u svojim planovima razvoja usluga socijalne zaštite u zajednici u skladu sa Krovnim planom transformacije Ministarstva nadležnog za poslove socijalne zaštite i realnim potrebama stanovnika za uslugama (navedeno u pokazatelju 1.) navesti i finansijski plan izdvajanja iz budžeta jedinice lokalne samouprave za razvoj usluga u zajednici. |
Da/Ne |
Budžeti lokalnih samouprava |
Ne |
2002. |
Da |
Da |
U svim JLS izdvajanja iz budžeta za razvoj usluga u zajednici povećana su od 5 do 10% u odnosu na prvu, odnosno završnu godinu primene Strategije |
% |
Budžeti lokalnih samouprava |
0,7-2,5% |
2022. |
0,7-2,5% |
1,1-2,8% |
Do kraja primene Strategije jedinice lokalne samouprave su obezbedile dostupnost usluga socijalne zaštite na osnovu procenjenih potreba građana i u skladu sa Krovnim planom transformacije |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Doneti su standardi za porodični smeštaj odraslih i specijalizovano, urgentno i povremeno hraniteljstvo |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Broj dece korisnika specijalizovanog hraniteljstva povećan je za minimalno 15% u periodu primene Strategije |
Broj |
Zvanična statistika MRZBSP |
347 |
2022. |
350 |
360 |
Broj odraslih korisnika specijalizovanog porodičnog smeštaja povećan je za minimalno 200% u periodu primene Strategije |
Broj |
Zvanična statistika MRZBSP |
911 |
2022. |
920 |
940 |
Broj korisnika urgentnog i povremenog hraniteljstva je povećan za minimalno 200% |
Broj |
Zvanična statistika MRZBSP |
Nema podataka |
2022. |
|
|
Broj korisnika usluge stanovanja uz podršku za decu i mlade povećao se za minimalno 300% u periodu primene Strategije |
Broj |
Sektor za informacione tehnologije MRZBSP |
50 |
2022. |
60 |
70 |
Broj korisnika usluge socijalne zaštite stanovanja uz podršku za osobe sa invaliditetom povećao se za minimalno 300% u periodu primene Strategije |
Broj |
Sektor za informacione tehnologije MRZBSP |
27 |
2022. |
37 |
50 |
Broj korisnika usluge socijalne zaštite lični pratilac deteta je povećan za minimalno 30% u periodu primene Strategije |
Broj |
Sektor za informacione tehnologije MRZBSP |
1.762 |
2022. |
1.800 |
1.900 |
Broj korisnika usluge socijalne zaštite personalni asistent je povećan za minimalno 30% u periodu primene Strategije |
Broj |
Sektor za informacione tehnologije MRZBSP |
223 |
2022. |
230 |
250 |
Mera 2.1. Uspostavljanje planskog i održivog pristupa u razvoju usluga u zajednici |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: do 4. kvartala 2026. |
Tip mere: Regulatorna |
||||||
Propisi koje je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere: |
Pravilnik o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Identifikovane potrebe za nedostajućim i nedovoljno razvijenim uslugama socijalne zaštite u zajednici na teritoriji svih jedinica lokalne samouprave, |
Da/Ne |
Izveštaj JLS o nedostajućim uslugama |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Donet Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Broj usvojenih lokalnih strateških planova za razvoj usluga socijalne zaštite |
Broj |
Planska dokumenta JLS |
0 |
2022. |
0 |
20 |
|
Povećana izdvajanja u finansijskim planovima jedinica lokalne samouprave za razvoj i održivost usluga socijalne zaštite u zajednici |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022 |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
|
600 |
Donatorska sredstva |
30.0 |
3.850 |
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
2.1.1. Izrada nacrta standarda za usluge koje nisu standardizovane |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite, profesionalna udruženja, udruženja korisnika |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. 1.200 |
|
2.1.2. Izrada Predloga pravilnika o izmenama i dopunama Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite, profesionalna udruženja, udruženja korisnika, pružaoci usluga |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
2.1.3. Izrada Predloga pravilnika za utvrđivanje kriterijuma za učešće korisnika u ceni usluga socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, centri za socijalni rad, profesionalna udruženja, SKGO |
Drugi kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. 600 |
2.1.4. Podsticanje veće aktivnosti žena za osnivanje organizacija za pružanje usluga socijalne zaštite |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, profesionalna udruženja, međunarodne organizacije |
Četvrti kvartal 2025. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
2.650 |
|
Mera 2.2. Povećanje dostupnosti usluga socijalne zaštite u zajednici |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: do 2026. |
Tip mere: obezbeđenje dobara i pružanje usluga od strane učesnika u planskom sistemu |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. god. |
Ciljana vrednost u 2026. god. |
|
Broj novoosnovanih usluga socijalne zaštite u zajednici u Republici Srbiji; |
Broj |
Registar MRZBSP |
130 |
2022. |
140 |
155 |
|
Broj novosnovanih usluga socijalne zaštite u zajednici u jedinicama lokalne samouprave u kojima je identifikovan njihov nedostatak ili nedovoljna razvijenost |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
10 |
2022. |
11 |
12 |
|
Povećanje obuhvata korisnika usluga socijalne zaštite u zajednici, posebno u ruralnim sredinama |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ |
Da |
2022. |
Da |
Da |
|
Smanjenje broja osoba na listama čekanja i skraćenje vremena za početak korišćenja usluga. |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ |
Ne |
2022 |
Da |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30.0 0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
|
1.900 |
Donatorska sredstva |
|
|
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
2.2.1. Revidiranje formata izveštavanja o licenciranim pružaocima usluga u sistemu socijalne zaštite |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu |
Treći kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
2.2.2. Obezbeđivanje podrške za razvijanje minimum jedne usluge socijalne zaštite u JLS koje nemaju uspostavljenu nijednu uslugu socijalne zaštite |
MRZBSP |
SKGO PSSPDRP, MDULS |
Drugi kvartal 2026.godine |
01 Budžet RS |
Program 0902 |
|
35.000 900 |
2.2.3. Započinjanje razvijanja nove baza podataka (softver) ili nadograđivanje već postojeće baze podataka (softver) za praćenje usluga u zajednici u okviru RZSZ |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2026. godine |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
1.000 |
Mera 2.3. Razvijanje specijalizovanog, povremenog i urgentnog hraniteljstva za decu i porodičnog smeštaja za odrasle |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: regulatorna mera |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/ usvojiti za sprovođenje mere: |
Pravilnik o porodičnom smeštaju odraslih i starijih |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Povećanje broja porodica koje pružaju uslugu specijalizovanog hraniteljstva |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Da |
2022. |
Da |
Da |
|
Povećanje broja porodica koje pružaju uslugu povremenog i urgentnog hraniteljstva |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Da |
2022. |
Da |
Da |
|
Broj dece koja se nalaze na smeštaju u hraniteljskoj ili drugoj porodici |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
5.104 |
2022. |
5.200 |
5.300 |
|
Broj dece sa smetnjama u razvoju, korisnika specijalizovanog hraniteljstva |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
347 |
2022. |
350 |
360 |
|
Broj dece sa smetnjama koji koriste uslugu povremenog i urgentnog hraniteljstva |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
Nema podataka |
2022. |
|
|
|
Donet je Pravilnik o porodičnom smeštaju odraslih |
Da/Ne |
Službeni Glasnik RS |
Ne |
2021. |
Ne |
Da
|
|
Donet Pravilnik o izmenama Pravilnika o hraniteljstvu |
Da/Ne |
Službeni Glasnik RS |
Ne |
2021. |
Ne |
Da
|
|
Broj porodica koje obezbeđuju uslugu specijalizovanog porodičnog smeštaja |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
316 |
2022. |
320 |
330 |
|
Broj porodica koje obezbeđuju uslugu povremenog i urgentnog porodičnog smeštaja |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
Nema podataka |
2022. |
|
|
|
Broj porodica koje obezbeđuju porodični smeštaj odraslim i starijima |
Broj |
Izveštaj MRZBSP |
Nema podataka |
2022. |
|
|
|
Broj odraslih i starijih korisnika na porodičnom smeštaju |
Broj |
Izveštaj RZSZ |
1.742 |
2022. |
1.750 |
1.760 |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
30.0 |
|
1.308,46 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
2.3.1. Izrada Predloga pravilnika o porodičnom smeštaju odraslih i starijih |
MRZBSP |
MINBPD, PSSPDRP, centri za porodični smeštaj i usvojenje, zavodi za socijalnu zaštitu, profesionalna udruženja, predstavnici hranitelja, Komora socijalne zaštite |
Treći kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
2.3.2.Izrada Predloga uredbe o metodologiji utvrđivanja cena usluga porodičnog smeštaja - naknada za rad hranitelja i naknada za izdržavanje |
MRZBSP |
MINBPD, PSSPDRP, centri za porodični smeštaj i usvojenje, zavodi za socijalnu zaštitu, profesionalna udruženja, predstavnici hranitelja, Komora socijalne zaštite |
Četvrti kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
2.3.3. Realizacija obuka za razvoj porodičnog smeštaja odraslih i starijih |
MRZBSP |
Zavodi i Komora socijalne zaštite |
Prvi kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
|
|
1.308,46 |
2.3.4. Obuka hranitelja za hraniteljstvo uz intenzivnu i dodatnu podršku |
MINBPD |
Centri za porodični smeštaj i usvojenje, centri za socijalni rad |
Drugi kvartal 2026. |
01 |
|
. |
|
Mera 2.4. Razvijanje stanovanja uz podršku za različite korisničke grupe u skladu sa procenjenim potrebama korisnika |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: obezbeđenje dobara i pružanje usluga od strane učesnika u planskom sistemu |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Broj odluka jedinica lokalne samouprave i realizovanih usluga stambene podrške za namene stanovanja uz podršku za osobe sa invaliditetom, u skladu sa Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada, u svrhu realizacije usluge stanovanja uz podršku |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
3 |
2021. |
3 |
8 |
|
Broj donetih odluka jedinica lokalne samouprave o opredeljivanju određenog broja objekata za socijalno stanovanje lica sa intelektualnim i mentalnim smetnjama |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
3 |
2021. |
3 |
8 |
|
Obezbeđena ravnomerna teritorijalna zastupljenost usluge stanovanje uz podršku |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ |
Ne |
2021. |
Da |
Da |
|
Broj korisnika stanovanja uz podršku za decu i mlade |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
1 |
2021. |
2 |
10 |
|
Broj korisnika stanovanja uz podršku za osobe sa invaliditetom |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
20 |
2021. |
25 |
30 |
|
Broj osoba koje su napustile domski smeštaj i koriste uslugu socijalne zaštite stanovanje uz podršku |
Broj |
Godišnji izveštaj RZSZ |
1 |
2021. |
2 |
10 |
|
Broj licenciranih pružalaca usluge stanovanja uz podršku. |
Broj |
Registar MRZBSP |
6 |
2022. |
7 |
12 |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
|
900 |
Donatorska sredstva |
|
|
600 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
2.4.1. Uspostavljanje usluge stanovanja uz podršku u jedinicama lokalne samouprave koje imaju ustanove u transformaciji i koje imaju korisnike u ustanovama u transformaciji |
MRZBSP |
JLS, SKGO, MDULS |
Četvrti kvartal 2026. |
01 Budžet RS tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 Projekat 7085-IPA 2020 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. 900 |
2.4.2. Identifikacija mogućih modela stanovanja uz podršku |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, pružaoci usluga, udruženja korisnika |
Drugi kvartal 2026. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
|
600 |
Posebni cilj 3: Transformacija ustanova za smeštaj u pružaoce usluga u zajednici |
||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou posebnog cilja (pokazatelj ishoda): |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
Obezbeđena su novčana sredstva za prvu fazu procesa transformacije koja se podudara sa periodom primene Strategije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Broj korisnika u ustanovama za smeštaj lica sa intelektualnim i mentalnim teškoćama smanjen je za 15%. |
Broj |
Izveštaj RZSZ |
5.791 |
2021. |
5.500 |
4.920 |
Ustanove koje su Krovnim planom predviđene za transformaciju u prvoj fazi, licencirane su za pružanje minimalno jedne usluge socijalne zaštite koja podržava život u zajednici |
Da/Ne |
Registar licenciranih pružalaca usluga |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Zabrana prijema korisnika u ustanovama koje su u procesu transformacije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Formirana su minimalno tri centra za decu, mlade i porodicu |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Mera 3.1. Uspostavljanje sistema upravljanja procesom transformacije |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: institucionalno upravljačko organizaciona |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Formirano je telo na nivou nadležnog ministarstva koga čine: predstavnici resornog ministarstva, pokrajinskog sekretarijata nadležnog za socijalnu zaštitu, predstavnika lokalnih samouprava, zavoda za socijalnu zaštitu i predstavnika udruženja koji predstavljaju korisnike, eksperata iz oblasti deinstitucionalizacije, sa mandatom upravljanja procesom deinstitucionalizacije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izrađen je Krovni plan transformacije u kojem su identifikovani oblici, sadržaji i intenzitet transformacije svih ustanova za smeštaj osoba sa intelektualnim i teškoćama u komunikaciji i ustanova za decu i mlade |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Identifikovana su i obezbeđena finansijska sredstva za svaku ustanovu, u skladu sa pojedinačnim planovima transformacije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
U skladu sa Krovnim planom nadležnog ministarstva i individualnim planovima transformacije ustanova, identifikovane su prioritetne usluge socijalne zaštite u zajednici za korisnike koji napuštaju smeštaj i obezbeđena sredstva za njihovu realizaciju. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
600 |
900 |
Donatorska sredstva |
|
|
1.200 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
3.1.1. Formiranje tela za upravljanje procesom deinstitucionalizacije i izrada plana rada Tela |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, PSSPDRP, MINBPD |
Četvrti kvartal 2025. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. 600 |
|
3.1.2. Izrada Opšteg plana transformacije ustanova za smeštaj korisnika socijalne zaštite |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije |
Prvi kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
900 |
3.1.3. Donošenje Odluke o ustanovama u transformaciji |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
3.1.4. Izrada analize finansijskog uticaja transformacije ustanova za smeštaj korisnika |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2026. |
06 Donatorska sredstva |
|
|
600 |
3.1.5. Izrada analize održivosti finansiranja usluga u zajednici za osobe sa invaliditetom |
MRZBSP |
PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2026. |
06 Donatorska sredstva |
|
|
600 |
Mera 3.2. Izrada planova transformacije |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: do kraja 2026. |
Tip mere: Institucionalno upravljačko organizaciona |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere: |
/ |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Formirani su interni timovi za transformaciju u ustanovama za smeštaj korisnika sa intelektualnim i mentalnim teškoćama i ustanovama za decu i mlade; |
Da/Ne |
Odluke ustanova |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izrađeni su pojedinačni planovi transformacije ustanova; |
Da/Ne |
Individualni planovi transformacije koji su dostavljeni MRZBSP od strane ustanova |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Planovi su usvojeni od strane nadležnog ministarstva i verifikovani su kroz donošenje nove Uredbe o mreži ustanova socijalne zaštite; |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Smanjenje broja korisnika usluga domskog smeštaja |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Svaka ustanova u transformaciji licencirana je za pružanje najmanje jedne usluge socijalne zaštite koja podržava samostalni život u zajednici |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
|
600 |
Donatorska sredstva |
|
|
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
3.2.1. Formiranje internih timova za transformaciju u ustanovama za domski smeštaj dece i mladih i ustanovama za smeštaj lica sa intelektualnim i mentalnim teškoćama i telesnim i senzornim invaliditetom |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije ustanove za smeštaj |
Četvrti kvartal 2025. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
3.2.2. Izrada procene kapaciteta/resursa ustanova u transformaciji za sprovođenje transformacije |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije, ustanove za smeštaj |
Drugi kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
600 |
3.2.3. Izrada pojedinačnih planova transformacije u skladu sa Odlukom o transformaciji ustanova |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije, ustanove za smeštaj |
Četvrti kvartal 2026. |
56 Finansijska pomoć EU |
Program 0902 |
|
Prikazano u okviru 3.2.2 |
Mera 3.3. Formiranje centara za decu, mlade i porodicu |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: Institucionalno upravljačko organizaciona |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere: |
Zakon o socijalnoj zaštiti, Uredba o mreži ustanova socijalne zaštite |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Donet zakon o izmenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti kojim su jasno definisane nadležnosti centara za decu i porodicu i izvori finansiranja |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Definisani su i usvojeni standardi za pružanje usluga intenzivne podrške porodici i deci |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Identifikovane su ustanove koje će prerasti u centre za decu, mlade i porodicu |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Formirani su interni timovi za transformaciju ustanova za decu i mlade |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izrađeni su i usvojeni planovi transformacije izabranih ustanova u centre za decu, mlade i porodicu. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
|
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
600 |
|
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
3.3.1. Iniciranje izmena Uredbe o mreži ustanova socijalne zaštite |
MRZBSP |
Telo za upravljanje procesom deinstitucionalizacije |
Četvrti kvartal 2025. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
3.3.2. Donošenje standarda za usluge intenzivne podrške deci i porodici |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu |
Četvrti kvartal 2025. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
3.3.3. Revidiranje nacrta koncepta organizovanja, funkcionisanja i uspostavljanja centara za decu, mlade i porodicu |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, ustanove za smeštaj dece i mladih |
Četvrti kvartal 2025. |
06 Donatorska sredstva - UNICEF |
|
600 |
|
Posebni cilj 4: Osnaživanje korisnika za procese deinstitucionalizacije i uključivanje u zajednicu |
||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou posebnog cilja (pokazatelj ishoda): |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
U postupke procene i planiranja uključeni svi korisnici, uz realizaciju prava na donošenje odluka, samostalno ili uz podršku |
Da/Ne |
Izveštaj o sprovođenju nadzora nad stručnim radom centara za socijalni rad |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Pokrenuti postupci za ponovnu procenu poslovne sposobnosti za sva lica lišena poslovne sposobnosti za koja u poslednje tri godine nisu pokrenuti postupci |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ o punoletnim korisnicima |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Uspostavljen je mehanizam izveštavanja Ministarstva o pokretanju postupka vraćanja poslovne sposobnosti, od strane centara za socijalni rad |
Da/Ne |
Instrukcija MINBPD |
Ne |
2022 |
Ne |
Da |
Povećan broj osoba kojima je u potpunosti ili delimično vraćena poslovna sposobnost |
Broj |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Uspostavljen mehanizam izveštavanja Ministarstva o broju osoba kojima je u potpunosti ili delimično vraćena poslovna sposobnost |
Da/Ne |
Instrukcija MINBPD |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Za osobe koje su u dužem vremenskom periodu smeštene u ustanove, do kraja primene Strategije, pokrenuti postupci ponovne procene poslovne sposobnosti prema mestu boravišta. |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Usvojene izmene Porodičnog zakona po pitanju ukidanja mogućnosti potpunog lišenja poslovne sposobnosti i produženja roditeljskog staranja po osnovu invaliditeta |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Mera 4.1. Individualizovano planiranje u skladu sa funkcionalnom efikasnošću korisnika i resursima na različitim nivoima |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: |
Tip mere: regulatorna |
||||||
Propis koji je potrebno izmeniti/usvojiti za sprovođenje mere |
|
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
U prvoj godini primene Strategije procenjen stepen funkcionalne efikasnosti svih korisnika |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
U prvoj godini primene Strategije sačinjeni individualni planovi za sve korisnike, uz njihovu participaciju, sa jasnim ciljevima i pokazateljima za razvijanje znanja i veština korisnika za vođenje što samostalnijeg života |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
U drugoj godini primene Strategije evaluirani individualni planovi za sve korisnike. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć |
30.0, 0902/7085 (IPA 2020) |
|
600 |
Donatorska sredstva |
30.0 |
|
600 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
4.1.1. Procena korisnika u skladu sa funkcionalnom efikasnošću korisnika usluga socijalne zaštite |
MRZBSP |
Ustanove za smeštaj i pružaoci usluga u zajednici |
Drugi kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
4.1.2. Izrada ličnih planova za korisnike usluga za smeštaj |
MRZBSP |
Ustanove za smešta |
Treći kvartal 2026. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. Prikazano u okviru 3.2.2 |
4.1.3. Izvršiti inspekcijski nadzor nad pružaocima usluga u procesu izrade planova za korisnike usluga, u skladu sa procenjenom funkcionalnom efikasnošću |
MRZBSP |
Pružaoci usluga u zajednici |
Četvrti kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
4.1.4. Izraditi instrukciju o načinu rada centara za socijalni rad u postupku preispitivanja poslovne sposobnosti, koja uključuje i način izveštavanja nadležnog ministarstva o broju pokrenutih postupaka i broju lica kojima je vraćena poslovna sposobnost |
MINBPD |
RZSZ |
Treći kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
|
|
600 |
Mera 4.2. Holistička procena poslovne sposobnosti osoba lišenih ili delimično lišenih poslovne sposobnosti u skladu sa funkcionalnom efikasnosti korisnika |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: Regulatorna mera |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Broj postupaka za ponovnu procenu poslovne sposobnosti koji su pokrenuli centri za socijalni rad |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Obezbeđena su sredstva za postupke ponovne procene poslovne sposobnosti korisnika u skladu sa Zakonom o vanparničnom postupku |
Da/Ne |
Službeni glasnik RS Zakon o budžetu |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Od strane ministarstva nadležnog za poslove porodično-pravne zaštite izdata je obavezna instrukcija centrima za socijalni rad i drugim ustanovama socijalne zaštite da u postupcima utvrđivanja poslovne sposobnosti predlažu dokazna sredstva kojima se utvrđuju sposobnosti korisnika, te da o rezultatima postupaka na godišnjem nivou obaveštavaju ministarstvo nadležno za poslove porodično-pravne zaštite |
Da/Ne |
Izveštaj MINBPD |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
U prvoj godini sprovođenja Strategije 100 % povećan broj sudskih odluka u postupcima ponovne procene poslovne sposobnosti, koje se oslanjaju i na druga dokazna sredstva, osim izvođenja dokaza psihijatrijskog veštačenja |
Da/Ne |
Izveštaj MINBPD |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
30.0 |
|
2.647,91 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
4.2.1. Izrada Instrukcije o načinu rada ustanova i organizacija za pružanje usluga u cilju ocene ispunjenosti uslova za pokretanje postupaka lišenja poslovne sposobnosti |
MINBPD |
MRZBSP, PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Treći kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
4.2.2. Obuka zaposlenih u ustanovama i organizacijama za pružanje usluga za efikasnu primenu propisa u postupcima lišenja poslovne sposobnosti |
MINBPD |
MRZBSP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite |
Četvrti kvartal 2026. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
|
2.647,91 |
4.2.3. Inicijativa za pokretanje postupaka preispitivanja poslovne sposobnosti korisnika ustanova u transformaciji koji napuštaju ustanove |
MRZBSP |
MINBPD, ustanove u transformaciji |
Četvrti kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Mera 4.3. Stvaranje uslova za ekonomičnije i efikasnije pokretanje postupka procene poslovne sposobnosti |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: Regulatorna |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Do kraja treće godine primene Strategije, stupile su na snagu izmene Zakona o vanparničnom postupku, kojima je omogućeno pokretanje postupka procene poslovne sposobnosti i prema mestu boravišta. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
333.992 |
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
|
600 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
4.3.1. Analiza dosadašnje prakse pokretanja postupaka lišenja i vraćanja poslovne sposobnosti |
MINBPD |
MRZBSP, zavodi za socijalnu zaštitu |
Prvi kvartal 2026. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
|
600 |
4.3.2. Iniciranje izmena i dopuna Zakona o vanparničnom postupku radi postizanja ekonomičnosti postupka preispitivanja poslovne sposobnosti lica lišenih poslovne sposobnosti |
MINBPD |
|
Prvi kvartal 2026. |
01 Budžet RS - tekući troškovi zaposlenih |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
Posebni cilj 5: Osnaživanje profesionalaca i drugih aktera za sprovođenje i zagovaranje procesa deinstitucionalizacije |
||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou posebnog cilja (pokazatelj ishoda): |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
U prvoj godini primene strategije izvršena je procena potreba stručnih radnika za obukama |
Da/Ne |
Plan stručnog usavršavanja sa predlogom prioritetnih programa obuke RZSZ |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
U prvoj godini sprovođenja Strategije mapirani su postojeći akreditovani programi namenjeni jačanju kapaciteta zaposlenih za sprovođenje procesa deinstitucionalizacije, izrađeni su novi programi obuke. |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ o radu na poslovima akreditacije |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Sačinjen je plan sprovođenja obuke za stručne radnike i druge aktere u oblasti deinstitucionalizacije |
Da/Ne |
Zvanični sajt RZSZ i Komore socijalne zaštite |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
U drugoj i trećoj godini sprovođenja Strategije sprovedene su obuke u skladu sa usvojenim planom obuka |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ i Komore socijalne zaštite |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
U prvoj i četvrtoj godini sprovođenja Strategije sprovedeno je istraživanje o stavovima stručnjaka i javnog mnjenja o pravima osoba sa intelektualnim, mentalnim teškoćama i fizičkim invaliditetom na život u zajednici. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
Sprovode se aktivnosti koje za cilj imaju afirmaciju procesa deinstitucionalizacije i zaštitu prava korisnika na život u zajednici. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Da |
2022. |
Da |
Da |
Mera 5.1. Jačanje profesionalnih kapaciteta zaposlenih u sistemu socijalne zaštite za sprovođenje postupka deinstitucionalizacije |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: informativno edukativna |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
U prvoj godini primene Strategije izrađena je procena potreba za obukama |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Da |
Da |
|
U prvoj godini primene Strategije izrađen je plan i program obuka |
Da/Ne |
Izveštaj RZSZ |
Ne |
2022. |
Da |
Da |
|
Zaposleni u direktnom radu sa korisnicima u ustanovama socijalne zaštite, stručni radnici u centrima za socijalni rad i drugi akteri, završili su odgovarajuće obuke u skladu sa planom, do kraja treće godine sprovođenja Strategije. |
Da/Ne |
Godišnji izveštaj RZSZ o radu na poslovima akreditacije |
0 |
2022. |
0 |
120 |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
|
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
30.0 |
|
2.647,91 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
5.1.1. Analiza potreba stručnih radnika za obukama i izrada Plana stručnog usavršavanja |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
5.1.2. Akreditacija programa koji su prijavljeni na tematski konkurs u skladu sa Planom i programom stručnog usavršavanja |
MRZBSP |
RZSZ |
Četvrti kvartal 2025. |
01 |
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
|
5.1.3. Sprovođenje multisektorskih obuka u cilju efikasnijeg sprovođenja postupaka vraćanja poslovne sposobnosti |
MINBPD |
Zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite, Ministarstvo pravde, Pravosudna akademija, Ministarstvo zdravlja |
Četvrti kvartal 2026. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
|
2.647,91 |
Mera 5.2. Ispitivanje stavova stručne i opšte populacije o pravima osoba sa mentalnim invaliditetom na život u zajednici |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2025-2026. |
Tip mere: Informativno-edukativna |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. godini |
|
Sprovedeno istraživanje stavova stručne i opšte javnosti u prvoj godini sprovođenja Strategije; |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Sprovedeno istraživanje stavova stručne i opšte javnosti u četvrtoj godini sprovođenja Strategije |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Postoje pozitivne promene u stavovima stručne i opšte javnosti između prvog i drugog istraživanja |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
333.992 |
|
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
|
4.800 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
5.2.1. Realizacija istraživanja o stavovima opšte javnosti, stručne javnosti i korisnika o pravima osoba sa mentalnim invaliditetom na život u zajednici |
MRZBSP |
Zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite |
Četvrti kvartal 2025. |
01
|
Program 0802 |
Prikazano u okviru 1.1.1. |
4.800 |
Mera 5.3. Podizanje svesti opšte i stručne javnosti o značaju sprovođenja procesa deinstitucionalizacije i ostvarivanje prava na život u zajednici za sve građane |
|||||||
Institucija odgovorna za praćenje i kontrolu realizacije: Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja |
|||||||
Period sprovođenja: 2026. |
Tip mere: Informativno-edukativna |
||||||
Pokazatelj(i) na nivou mere (pokazatelj rezultata) |
Jedinica mere |
Izvor provere |
Početna vrednost |
Bazna godina |
Ciljana vrednost u 2025. godini |
Ciljana vrednost u 2026. |
|
Izrađena Komunikaciona strategija za promovisanje deinstitucionalizacije za jasnim planom implementacije; |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Sprovedene su aktivnosti definisane Komunikacionom strategijom na način i dinamikom koja je definisana u planu implementacije Komunikacione strategije. |
Da/Ne |
Izveštaj MRZBSP |
Ne |
2022. |
Ne |
Da |
|
Izvor finansiranja mere |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva u 000 din. |
|
U godini 2025. |
U godini 2026. |
||
Prihodi iz budžeta |
30-0802-0002-411,412 |
|
|
Finansijska pomoć EU |
|
|
|
Donatorska sredstva |
|
|
600 |
Naziv aktivnosti: |
Organ koji sprovodi aktivnost |
Organi partneri u sprovođenju aktivnosti |
Rok za završetak aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Veza sa programskim budžetom |
Ukupna procenjena finansijska sredstva po izvorima u 000 din. |
|
2025. |
2026. |
||||||
5.3.1. Izrada Plana komunikacija za promovisanje deinstitucionalizacije |
MRZBSP |
MINBPD, PSSPDRP, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite i druga profesionalna udruženja |
Prvi kvartal 2026. |
06 Donacije od međunarodnih organizacija |
|
|
600 |
5.3.2. Organizovanje događaja, tribina, konferencija, radionica, okruglih stolova i drugih promotivnih aktivnosti u skladu sa Planom komunikacija za promovisanje deinstitucionalizacije |
MRZBSP |
MINBPD, Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova, centri za porodični smeštaj i usvojenje, centri za socijalni rad, zavodi za socijalnu zaštitu, Komora socijalne zaštite i druga stručna udruženja. |
Drugi kvartal 2026. |
Troškovi mogu da budu procenjeni nakon izrade Plana komunikacija za promovisanje deinstitucionalizacije |
|
|
|
Ovaj akcioni plan objaviti na internet stranici Vlade, na portalu e-Uprava i na internet stranici Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, u roku od sedam radnih dana od dana usvajanja.
Ovaj akcioni plan objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".