PRAVILNIKO METODOLOGIJI ZA UTVRĐIVANJE USLOVA I MERA PREVENCIJE VELIKIH UDESA I OGRANIČAVANJA POSLEDICA TIH UDESA PRI PLANIRANJU PROSTORA("Sl. glasnik RS", br. 113/2025) |
Ovim pravilnikom propisuje se metodologija za utvrđivanje uslova i mera prevencije velikih udesa i ograničavanja posledica tih udesa pri planiranju prostora.
Metodologija za utvrđivanje uslova i mera prevencije velikih udesa i ograničavanja posledica tih udesa pri planiranju prostora data je u Prilogu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
METODOLOGIJA ZA UTVRĐIVANJE USLOVA I MERA PREVENCIJE VELIKIH UDESA I OGRANIČAVANJA POSLEDICA TIH UDESA PRI PLANIRANJU PROSTORA
Osnovi za utvrđivanje uslova i mera prevencije velikih udesa i ograničavanja posledica tih udesa pri planiranju prostora
Kao osnov za utvrđivanje uslova i mera prevencije velikih udesa i ograničavanja posledica tih udesa pri planiranju prostora (u daljem tekstu: uslovi i mere), ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom, koristi:
1) bezbednosne liste svih opasnih supstanci koje se nalaze na seveso kompleksu (u daljem tekstu: kompleks), ili za koje je planirano da se nađu na kompleksu;
2) procenjene rizike, efekte i posledice velikih udesa na kompleksu, ili planiranom kompleksu;
3) podatke o prostornom rasporedu postrojenja na kompleksu, ili planiranom kompleksu;
4) podatke o prostornom rasporedu svih objekata u zoni od najmanje 1000 m od granica kompleksa, ili planiranog kompleksa;
5) podatke o broju prisutnih lica na kompleksu, ili planiranom kompleksu;
6) podatke o procenjenom broju prisutnih lica u svim objektima u zoni od najmanje 1000 m od granica kompleksa, ili planiranog kompleksa.
Rizik, efekti i posledice velikih udesa na kompleksu višeg reda, ili planiranom kompleksu višeg reda, preuzimaju se iz dokumenata na koje je operater ishodovao pravosnažno rešenje o saglasnosti ili pravosnažno rešenje o izmeni saglasnosti, shodno propisu kojim se uređuje kontrola opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance. Ukoliko se uslovi i mere utvrđuju za planirani kompleks višeg reda na koji operater još nije ishodovao pravosnažno rešenje o saglasnosti ili pravosnažno rešenje o izmeni saglasnosti, shodno propisu kojim se uređuje kontrola opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance, rizik, efekti i posledice velikih udesa na tom kompleksu se utvrđuju u konsultacijama sa investitorom tog kompleksa, primenom propisa kojim se uređuje sadržina i metodologija izrade Izveštaja o bezbednosti.
Rizik, efekti i posledice velikih udesa na kompleksu nižeg reda, ili planiranom kompleksu nižeg reda, se utvrđuju u konsultacijama sa operaterom postojećeg, ili investitorom planiranog kompleksa, primenom propisa kojim se uređuje sadržina i metodologija izrade Izveštaja o bezbednosti.
Ako se planiranje prostora vrši na teritoriji jedinice lokalne samouprave, ili više jedinica lokalnih samouprava, na kojima se ne nalaze kompleksi, niti je planirana izgradnja novih kompleksa, niti te teritorije mogu biti pogođene efektima velikih udesa sa kompleksa koji se nalaze na teritorijama susednih lokalnih samouprava, te nije moguće utvrditi uslove i mere, nadležnom organu za sprovođenje propisa kojima se uređuju uslovi i način uređenja prostora, uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta i izgradnja objekata (u daljem tekstu: nadležni organ za planiranje prostora) se informativno navode odredbe propisa kojim se uređuje kontrola opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance i propisa kojim se uređuje smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama, za slučaj buduće izgradnje kompleksa na prostoru za koji se vrši planiranje prostora. U svim drugim slučajevima se uslovi i mere utvrđuju.
Za obuhvat planskog dokumenta za koji se izdaju uslovi i mere, navode se podaci o postojećim kompleksima, ali i onim kompleksima van obuhvata tog planskog dokumenta čiji efekti udesa mogu imati posledice po obuhvat planskog dokumenta. Podaci o kompleksima podrazumevaju naziv kompleksa, naziv operatera, adresu i koordinate kompleksa i upućivanje na dodatne podatke iz Registra kompleksa koji vodi Ministarstvo, u skladu sa zakonom. Nadležni organ za planiranje prostora je dužan da unese te podatke u planski dokument.
Za svaki od navedenih kompleksa se daju podaci o najgorem mogućem scenariju udesa na njemu i drugim scenarijima udesa relevantnim za razvoj prostora i izradu planskog dokumenta.
Ako efekti navedenih scenarija udesa ne prelaze granicu kompleksa, za taj kompleks Ministarstvo navodi odredbe propisa kojim se uređuje kontrola opasnosti od velikih udesa koji uključuju opasne supstance i propisa kojim se uređuje smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama, a ne utvrđuju se detaljni uslovi i mere.
Ako efekti navedenih scenarija udesa prelaze granicu kompleksa, za taj kompleks Ministarstvo utvrđuje detaljne uslove i mere, i to:
1) zabranjuje planiranje i izgradnju novih stambenih i poslovnih objekata i objekata javne namene na prostoru na kom su moguće posledice sa 50% smrtnosti tog scenarija udesa;
2) zabranjuje planiranje i izgradnju novih industrijskih postrojenja, ili kompleksa, sa opasnim supstancama (osim modifikacija postojećih postrojenja), na prostoru na kom su mogući domino efekti;
3) utvrđuje povredive zone (zone opasnosti) sa aspekta velikog udesa:
(1) pucanje bubnih opni u 1% slučajeva, za efekte dejstva nadpritiska, ili
(2) opekotine I stepena, za efekte dejstva toplotnog zračenja, ili
(3) koncentracije opasne po život i zdravlje opšte populacije (0,1IDLH), za toksične efekte u slučaju udesa;
4) zabranjuje buduće promene na kompleksu kojima će se povećati procenjeni rizik ili posledice od velikih udesa na tom kompleksu;
5) zabranjuje planiranje i izgradnju novih kompleksa na udaljenosti manjoj od 1000 m od granica prirodnih i osetljivih područja od posebnog značaja za zaštitu;
6) propisuje obavezu jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se kompleks nalazi da prilikom izdavanja lokacijskih uslova i građevinskih dozvola, obavezno upozna potencijalne investitore sa opasnostima od hemijskog udesa na odnosnoj lokaciji;
7) ukazuje jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji se kompleks nalazi na obavezu izrade eksternog Plana zaštite od velikog udesa;
8) ukazuje nadležnom organu za planiranje prostora na bilo koje druge informacije od značaja za razvoj prostora i izradu planskog dokumenta.
Utvrđivanje uslova i mera prilikom odabira lokacija za izgradnju novih kompleksa
Pored utvrđenih uslova i mera, može se investitoru novog kompleksa naložiti i da:
1) izbaci iz planirane upotrebe opasne supstance za koje je ocenjeno da će verovatnoća i posledice velikih udesa sa njima predstavljati veoma veliki rizik;
2) smanji planirane maksimalne moguće količine opasnih supstanci koje će biti prisutne na kompleksu;
3) izvrši izmene u planiranom prostornom rasporedu postrojenja na kompleksu;
4) predvidi dodatne mere zaštite i mere reagovanja radi ograničavanja posledica velikog udesa na svom kompleksu;
5) obezbedi za sve prisutne u objektima u okolini planiranog kompleksa ličnu zaštitnu opremu koja odgovara opasnostima od opasnih supstanci koje investitor planira da koristi na svom kompleksu i procenjenim posledicama velikih udesa.
Ukoliko se ne mogu utvrditi takvi uslovi i mere kojima će se rizik svesti na prihvatljiv nivo, nadležni organ će uslovima i merama zabraniti planiranu upotrebu svih opasnih supstanci i predložiti nadležnom organu za planiranje prostora i investitoru planiranog kompleksa da odaberu neku drugu lokaciju za izgradnju planiranog kompleksa.
Utvrđivanje uslova i mera prilikom promena na postojećim kompleksima
Prilikom promena na postojećim kompleksima, uslovi i mere se utvrđuju identično kao i za novi kompleks, s tim što Ministarstvo u konsultacijama sa nadležnim organom za planiranje prostora i operaterom kompleksa vodi računa da se planiranim promenama na kompleksu ne povećava procenjeni rizik ili posledice od velikih udesa na tom kompleksu, te da se promenama ne stvaraju novi uslovi za postojanje domino efekata udesa.
Utvrđivanje uslova i mera prilikom planiranja novih razvoja prostora u blizini kompleksa, uključujući transportne rute, zone stambenih naselja i zone javnih namena, gde sam odabir lokacije za takve razvoje može biti izvor rizika ili povećanja rizika ili povećanja posledica od velikog udesa
Prilikom utvrđivanja uslova i mera prilikom planiranja novih razvoja prostora u blizini kompleksa, uključujući transportne rute, zone stambenih naselja i zone javnih namena, gde sam odabir lokacije za takve razvoje može biti izvor rizika ili povećanja rizika ili povećanja posledica od velikog udesa, pored utvrđenih uslova i mera, nadležni organ propisuje obavezu nadležnom organu za planiranje prostora i investitoru takvih planiranih razvoja:
1) da planiranim novim razvojem prostora u blizini kompleksa ne povećava mogući maksimalni broj lica koja su prisutna u blizini kompleksa u odnosu na postojeće stanje, u povredivim zonama sa aspekata velikog udesa;
2) da na planiranim novim transportnim rutama i njihovoj pripadajućoj infrastrukturi u blizini kompleksa, ako takve rute mogu biti pogođene efektima udesa, planiraju i obezbede tehnička sredstva za informisanje o udesu u trenutku dešavanja udesa i obustavu saobraćaja na tim rutama.
Ukoliko su novi razvoji prostora u blizini kompleksa planirani tako da povećavaju rizik ili posledice velikih udesa, te ukoliko ne postoje mere kojima se takvi negativni efekti mogu umanjiti, nadležni organ predlaže obustavu takvog razvoja prostora u blizini kompleksa i predlaže nadležnom organu za planiranje prostora i investitoru da odaberu neku drugu lokaciju, ili transportnu rutu.