POSLOVNIK

PRIVREMENOG ORGANA GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 41/2025)

 

I - OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Poslovnikom uređuje se organizacija, način rada i odlučivanja Privremenog organa grada Zaječara (u daljem tekstu: Privremeni organ), prava i dužnosti i odgovornosti članova Privremenog organa i druga pitanja od značaja za rad Privremenog organa.

Član 2

Privremeni organ koristi pečat Skupštine grada Zaječara, u skladu sa Zakonom i ovlašćenjima.

Član 3

Gradska uprava grada Zaječara obezbeđuje i pruža neophodnu stručnu, administrativnu i tehničku pomoć pri obavljanju poslova za potrebe Privremenog organa.

Uslove za rad Privremenog organa (prostorije, opremu, inventar i sl.) obezbeđuje Gradska uprava grada Zaječara.

Član 4

Sednice Privremenog organa su dostupne javnosti.

Javnost sednica Privremenog organa obezbeđuje se na taj način što predsednik Privremenog organa, ili lice koje on ovlasti, nakon svake sednice daje pisano ili usmeno saopštenje. Pisano saopštenje objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Zaječara.

Član 5

Privremeni organ obavlja poslove iz nadležnosti Skupštine grada Zaječara, gradonačelnika grada Zaječara i Gradskog veća grada Zaječara, utvrđene Zakonom i Statutom grada Zaječara.

Privremeni organ može da ovlasti predsednika ili člana Privremenog organa za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada.

II - SASTAV PRIVREMENOG ORGANA

Član 6

Privremeni organ ima predsednika i četiri člana koje je imenovala Vlada Republike Srbije.

Privremeni organ predstavlja predsednik Privremenog organa, koji se stara o pravilnoj primeni ovog Poslovnika.

Predsednik organizuje rad Privremenog organa, predsedava njegovim sednicama i obavlja druge poslove koje mu poveri Privremeni organ.

U slučaju sprečenosti predsednika zamenjuje ga član Privremenog organa koga predsednik ovlasti.

Član 7

Privremeni organ ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih i tehničkih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Privremenog organa i rukovodi administrativno - pravnim poslovima vezanim za njegov rad.

Sekretara imenuje Privremeni organ, na obrazložen predlog predsednika Privremenog organa, većinom glasova od ukupnog broja članova Privremenog organa.

U slučaju da je sekretar odsutan ili privremeno sprečen za rad, predsednik može ovlastiti drugo lice koje ispunjava uslove za sekretara Privremenog organa, da privremeno, do povratka sekretara, obavlja poslove sekretara Privremenog organa.

Član 8

Za sekretara Privremenog organa može biti imenovano lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima državne uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Privremeni organ može na obrazloženi predlog Predsednika razrešiti sekretara, na isti način na koji je imenovan.

Sekretar može podneti ostavku. Ukoliko sekretar podnese ostavku, Privremeni organ na istoj ili narednoj sednici utvrđuje, bez pretresa, da je sekretaru Privremenog organa prestao mandat zbog podnošenja ostavke sa danom održavanja sednice Privremenog organa na kojoj je utvrđen prestanak mandata.

III - SEDNICA PRIVREMENOG ORGANA

Pripremanje i sazivanje sednice

Član 9

O pripremanju sednice Privremenog organa stara se predsednik Privremenog organa uz pomoć sekretara.

Izradu nacrta akata i pripremanje materijala za sednicu Privremenog organa vrši Gradska uprava grada Zaječara.

Nacrte akata Gradska uprava grada Zaječara dostavlja predsedniku Privremenog organa, koji na osnovu pomenutih akata predlaže dnevni red pojedine sednice Privremenog organa.

Nacrti opštih i pojedinačnih akata treba da sadrže obrazloženje.

Predlozi izveštaja, analiza i drugih dokumenata treba pored objašnjenja da sadrže i akt koji se predlaže Privremenom organu.

Član 10

Predlog dnevnog reda sednice utvrđuje predsednik, koji u predlog dnevnog reda unosi pitanja iz nadležnosti Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika.

Član 11

Privremeni organ radi i odlučuje na sednicama.

Sednice Privremenog organa saziva predsednik Privremenog organa po potrebi, a najmanje jednom mesečno.

Predsednik Privremenog organa dužan je da sazove sednicu ako to pisanim putem zatraže najmanje dva člana Privremenog organa i to u roku od 3 dana od dana podnošenja zahteva, s tim da se sednica mora održati u roku od 5 dana od dana podnošenja zahteva. Pisani predlog za sazivanje sednice Privremenog organa mora sadržati predlog dnevnog reda sednice u kojem mogu biti predložene samo tačke dnevnog reda iz nadležnosti Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika, utvrđene zakonom i Statutom grada Zaječara.

Predlagači sazivanja sednice Privremenog organa dužni su da uz predlog dnevnog reda dostave i predloge akata koji će biti razmatrani na toj sednici, kao i da odrede člana Privremenog organa koji će sazvati i predsedavati sednicom Privremenog organa, ukoliko predsednik to ne učini.

Član 12

Sednice Privremenog organa, sa predlogom dnevnog reda, sazivaju predsednik ili najmanje dva člana Privremenog organa, po pravilu, pisanim putem.

Član 13

Poziv za sednicu sadrži mesto i vreme održavanja sednice.

Sednica Privremenog organa saziva se, po pravilu, najkasnije dva dana pre njenog održavanja, osim kad sazivanje sednice pisanim putem zatraže najmanje tri člana Privremenog organa.

Uz poziv za sednicu članovima Privremenog organa dostavlja se predlog dnevnog reda, zapisnik sa prethodne sednice i materijal za predloženi dnevni red.

Po potrebi, predsednik može sazvati sednicu Privremenog organa i u roku kraćem od roka propisanog stavom 2. ovog člana Poslovnika, kao i telefonskim putem i u tom slučaju materijal za sednice se dostavlja neposredno pred samu sednicu Privremenog organa (sednica po hitnom postupku).

Otvaranje sednice

Član 14

Predsednik ili član Privremenog organa koga ovlasti predsednik Privremenog organa ili član koga ovlaste članovi Privremenog organa koji su zakazali sednicu u slučaju kada predsednik po njihovom zahtevu nije zakazao sednicu, otvara sednicu i na osnovu izveštaja o prisustvu utvrđuje da li postoji kvorum potreban za rad i odlučivanje.

Privremeni organ radi i odlučuje na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Ako se na sednici konstatuje da ne postoji većina za odlučivanje predsednik odlaže sednicu. O terminu održavanja odložene sednice odlučuje predsednik Privremenog organa, o čemu se telefonom obaveštavaju samo odsutni članovi.

Predsednik Privremenog organa može sazvati novu sednicu i pre nego što je sednica iz prethodnog stava ovog člana Poslovnika zaključena.

Tok sednice

Član 15

Izmene i dopune predloženog dnevnog reda može predložiti svaki član Privremenog organa najkasnije do usvajanja dnevnog reda sednice Privremenog organa.

Predlozi se dostavljaju predsedniku ili članu Privremenog organa koga predsednik ovlasti, u pisanom obliku, sa obrazloženjem i odgovarajućim materijalom, u dovoljnom broju primeraka, koji se članovima Privremenog organa, dostavljaju najkasnije do usvajanja dnevnog reda.

Član 16

Članovi Privremenog organa se posebno izjašnjavaju, najpre o svakom predlogu za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda, a zatim o predloženom dnevnom redu u celini.

Član 17

Posle usvajanja dnevnog reda prelazi se na rad po pojedinim tačkama dnevnog reda po utvrđenom redosledu.

Na usmeni predlog predsednika ili člana Privremenog organa, Privremeni organ može odlučiti da se spoji pretres za više, ili za sve tačke dnevnog reda.

Član 18

Privremeni organ može na poziv predsednika pozvati izvestioce materijala koji se razmatra na sednici da po određenim pitanjima daju bliža objašnjenja.

Član 19

Prijava za reč podnosi se predsedniku Privremenog organa po otvaranju pretresa i može se podnositi sve do zaključenja pretresa.

Predsednik daje reč govornicima po redu prijavljivanja.

Predsednik može i preko reda dati reč izvestiocima materijala koji se razmatra.

Član 20

Na sednici Privremenog organa svaki član ima pravo da govori.

Niko ne može da govori na sednici Privremenog organa pre nego što dobije reč od predsednika.

Diskusija svakog učesnika u pretresu može trajati najduže pet minuta, a u slučaju spajanja pretresa za više tačaka dnevnog reda diskusija svakog učesnika može trajati najviše osam minuta.

U slučaju spajanja pretresa za sve tačke dnevnog reda kada utvrđeni dnevni red sadrži više od petnaest tačaka, diskusija svakog učesnika može trajati najviše petnaest minuta.

Ukoliko govornik prekorači predviđeno vreme za diskusiju, predsednik će ga opomenuti, a govornik je u obavezi da završi govor u narednom minutu.

Ukoliko i pored izrečene opomene govornik ne završi govor u narednom minutu, a predsednik proceni da takav postupak bitno remeti red na sednici Privremenog organa, Privremeni organ može, na predlog predsednika, bez pretresa izreći govorniku meru udaljenja sa sednice.

Član 21

Govornik može da govori samo o pitanju koje se razmatra u okviru tačke koja je na dnevnom redu.

Član 22

Članu Privremenog organa koji želi da govori o povredi ovog Poslovnika, Predsednik daje reč odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika.

Član Privremenog organa je dužan da navede koja je odredba Poslovnika po njegovom mišljenju povređena i da obrazloži u čemu se sastoji povreda.

Trajanje govora o povredi Poslovnika je dva minuta.

Predsednik može da da objašnjenje u pogledu stavljene primedbe.

Ako i posle objašnjenja Predsednika, član Privremenog organa ostaje pri tome da je Poslovnik povređen, predsednik poziva Privremeni organ da bez pretresa odluči o povredi poslovnika. Ukoliko Privremeni organ ne utvrdi da je predsednik povredio Poslovnik, isti član Privremenog organa ne može više ukazivati na povredu iste odredbe Poslovnika na istoj sednici.

Član 23

Ukoliko se član Privremenog organa u svom izlaganju na sednici uvredljivo izrazi o drugom članu Privremenog organa ili pogrešno protumači njegovo izlaganje, član Privremenog organa na koga se izlaganje odnosi ima pravo na repliku.

Pravo na repliku iz stava 1. ovog člana dozvoljava predsednik Privremenog organa.

Ukoliko predsednik Privremenog organa ne dozvoli traženu repliku, član koji je tražio repliku može zatražiti da se o tome izjasni Privremeni organ, bez rasprave.

Replika ne može trajati duže od jednog minuta.

Član Privremenog organa koji je tražio repliku ima pravo da replicira najviše dva puta, a član Privremenog organa koji je repliku izazvao ima pravo da replicira samo jednom.

Odlučivanje

Član 24

Privremeni organ o svakom predlogu, koji je stavljen na dnevni red sednice odlučuje posle rasprave, osim o slučajevima u kojima je ovim Poslovnikom određeno da se odlučuje bez rasprave.

Do zaključenja rasprave Privremeni organ može da odluči da se pojedina pitanja povuku sa dnevnog reda.

Član 25

Posle zaključene rasprave prelazi se na glasanje o predlogu.

Prilikom odlučivanja, glasa se najpre o predlozima za izmenu i dopunu predloženog akta - amandmanima, a potom za predlog akta u celini.

Član 26

Privremeni organ odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Privremeni organ odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova Privremenog organa.

Član 27

Glasanje na sednici Privremenog organa je javno.

Članovi Privremenog organa glasaju izjašnjavanjem "za" predlog ili "protiv" predloga ili se "uzdržavaju" od glasanja.

Glasanje se vrši dizanjem ruke ili poimenično prozivkom.

Kada se glasa dizanjem ruke, Predsednik prvo poziva da se izjasne podizanjem ruke članovi koji glasaju "za", zatim oni koji glasaju "protiv" i najzad članovi koji se "uzdržavaju" od glasanja.

Poimenično se glasa tako što članovi po prozivci izjavljuju da glasaju "za" ili "protiv" ili da se "uzdržavaju" od glasanja.

Poimenično glasanje vrši se ako ga odredi predsednik Privremenog organa ili ako to Privremeni organ odluči na predlog članova, radi tačnog utvrđivanja rezultata glasanja.

Nakon obavljenog glasanja, predsednik utvrđuje rezultate glasanja i na osnovu rezultata glasanja objavljuje da li je predlog o kome se glasa usvojen ili odbijen.

Član 28

Kada proceni da je to potrebno, predsednik Privremenog organa može da odredi pauzu u radu sednice.

Kad usled obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može da se završi pretres po svim tačkama dnevnog reda, predsednik može odlučiti da se sednica prekine. O terminu i mestu održavanja nastavka sednice odlučuje predsednik Privremenog organa, o čemu se telefonom obaveštavaju samo odsutni članovi.

Održavanje reda na sednici

Član 29

O redu na sednici Privremenog organa stara se predsednik Privremenog organa ili član Privremenog organa koga predsednik ovlasti.

Za povredu reda na sednici predsednik može da izrekne opomenu ili oduzimanje reči.

Privremeni organ, na predlog predsednika Privremenog organa, bez pretresa, može da izrekne meru udaljenja sa sednice.

Član 30

Opomena se izriče članu Privremenog organa koji svojim ponašanjem, uzimanjem reči kada mu predsednik Privremenog organa nije dao reč, koji i pored upozorenja predsedavajućeg govori o pitanju koje nije na dnevnom redu, ako prekida govornika u izlaganju ili dobacuje, odnosno ometa govornika ili na drugi način ugrožava slobodu govora i ako drugim postupcima narušava red na sednici ili postupa protivno odredbama ovog Poslovnika.

Član 31

Mera oduzimanja reči izriče se članu Privremenog organa kome je prethodno izrečena opomena.

Član 32

Mera udaljenja sa sednice izriče se članu koji i posle izrečene opomene, odnosno mere oduzimanja reči ometa ili sprečava rad na sednici.

Mera udaljenja sa sednice može se odmah izreći članu Privremenog organa i ako mu prethodno nije izrečena opomena, odnosno mera oduzimanja reči, u skladu sa odredbama ovog Poslovnika.

Član kome je izrečena mera udaljenja dužan je da se odmah udalji iz prostorije u kojoj se sednica održava.

Ako predsedavajući redovnim merama ne može da održi red na sednici, određuje prekid sednice. Predsednik može odrediti da se nastavak sednice održi na drugom mestu, a član Privremenog organa kome je izrečena mera udaljenja nema pravo prisustva nastavku sednice.

Član 33

Na sednicama Privremenog organa dozvoljena je upotreba telefona isključivo u svrhu obavljanja hitnih i neodložnih razgovora, pretraživanja interneta u cilju dobijanja određenih podataka od značaja za neku od tačaka na dnevnom redu, i slično. Snimanje audio i video sadržaja, objavljivanje snimaka na društvenim mrežama i slično nije dozvoljeno.

Za postupanje suprotno odredbi iz prethodnog stava ovog člana, Privremeni organ može odmah, na predlog predsednika, izreći meru udaljenja.

Član 34

Odredbe o održavanju reda na sednici Privremenog organa primenjuju se i na predsedavajućeg i sva druga lica koja prisustvuju sednici Privremenog organa.

Sednicama Privremenog organa mogu da prisustvuju samo ona lica koja predsednik pozove.

Zapisnik

Član 35

O radu na sednici Privremenog organa vodi se zapisnik. O vođenju zapisnika stara se zapisničar, kog određuje Gradska uprava grada Zaječara.

U zapisnik se obavezno unosi vreme i mesto održavanja sednice, imena predsedavajućeg i zapisničara, imena opravdano i neopravdano odsutnih članova, imena lica koja su prisustvovali sednici po pozivu; kratak tok sednice sa naznakom pitanja o kojima se raspravljalo i odlučivalo i imenima govornika; rezultat glasanja po pojedinim pitanjima; naziv svih akata donetih na sednici.

Predsednik formuliše zaključke koji se unose u zapisnik. Isto to pravo ima i svaki govornik u pogledu formulacije svojih predloga i mišljenja.

Zapisnik sa prethodne sednice Privremenog organa usvaja se po pravilu na narednoj sednici Privremenog organa, osim ukoliko je od održavanja prethodne sednice proteklo manje od 14 dana.

Zapisnik se, po pravilu, usvaja pre utvrđivanja dnevnog reda sednice.

Član 36

Na sednici Privremenog organa zapisničar može vršiti elektronsko tonsko snimanje. Tonski zapis koristi isključivo zapisničar u cilju izrade zapisnika sa sednice Privremenog organa.

Originali zapisnika čuvaju se u dokumentaciji Gradske uprave grada Zaječara.

IV - POSTUPAK ZA DONOŠENJE ODLUKA I DRUGIH AKATA PRIVREMENOG ORGANA

Član 37

Privremeni organ donosi: Poslovnik, odluke, rešenja, zaključke, preporuke, pravilnike, naredbe, uputstva i druge akte iz nadležnosti Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika i daje autentična tumačenja akata koje donosi.

Postupak za donošenje odluka i drugih akata

Član 38

Predlog odluke i drugih akata može da podnese predsednik i svaki član Privremenog organa u skladu sa Statutom grada Zaječara i ovim Poslovnikom.

Predlog odluke i drugih akata podnosi se u obliku u kome se donosi i mora biti obrazložen, osim u slučaju predviđenim zakonom i podzakonskim propisima.

Član 39

Predlog odluke i drugih akata koji je izrađen u skladu sa Poslovnikom i koji je upućen Privremenom organu, predsednik dostavlja članovima Privremenog organa.

Član 40

Predlagač odluke i drugih akata ima pravo da povuče predlog sve do završetka pretresa predloga pojedinog akta na sednici Privremenog organa.

Amandmani

Član 41

Predlog za izmenu i dopunu predloga odluke i drugih opštih akata podnosi se u vidu amandmana predsedniku Privremenog organa u pisanom obliku i isti mora biti obrazložen.

Amandman sadrži: naziv predloga akta na koji se amandman odnosi, tekst izmena odnosno dopuna predloga koji se predlažu amandmanom, obrazloženje sa razlozima za podnošenje amandmana i ime podnosioca amandmana.

Amandman mogu podneti predsednik i članovi Privremenog organa, s tim što predlagač akta može da podnese amandman sve do zaključenja rasprave o tom aktu.

Amandman se podnosi najkasnije 2 časa pre početka sednice Privremenog organa.

Izuzetno, amandman može da se podnese na samoj sednici Privremenog organa ukoliko je sednica zakazana po hitnom postupku i u tom slučaju amandman se podnosi najkasnije do početka pretresa o predlogu akta na koji se amandman odnosi.

O amandmanu može da se pisano ili usmeno, u toku pretresa, izjasni predlagač akta, kad on nije podnosilac amandmana.

Član 42

Privremeni organ odlučuje o podnetim amandmanima po redosledu članova predloga odluke ili drugog opšteg akta.

Amandman koji podnese predlagač akta, kao i amandman koji je prihvatio predlagač akta, postaje sastavni deo predloga akta i o njemu se ne raspravlja, ne glasa i ne odlučuje.

Potpisivanje i objavljivanje akata

Član 43

Akte donete na sednici Privremenog organa potpisuje predsednik Privremenog organa ili član koji je predsedavao sednicom Privremenog organa, u skladu sa ovim Poslovnikom.

Član 44

Potpisani i overeni izvornici akata Privremenog organa čuvaju se u dokumentaciji organizacione jedinice Gradske uprave grada Zaječara nadležne za poslove skupštine.

Član 45

Opšti akti koje donese Privremeni organ, objavljuju se u "Službenom listu grada Zaječara".

Ostali akti koje donese Privremeni organ objavljuju se u "Službenom listu grada Zaječara", kada je to tim aktima predviđeno.

O objavljivanju akata koje je doneo Privremeni organ stara se sekretar Privremenog organa.

Prava i dužnosti predsednika i članova Privremenog organa

Član 46

Predsednik i članovi Privremenog organa su dužni da prisustvuju sednicama Privremenog organa i učestvuju u radu i odlučivanju na sednicama.

Član Privremenog organa koji je sprečen da prisustvuje sednici Privremenog organa ili iz određenog razloga treba da napusti sednicu dužan je da o tome obavesti predsednika.

Član 47

Predsednik Privremenog organa, članovi Privremenog organa i sekretar Privremenog organa mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Privremeni organ posebnim aktom uređuje radnopravni status predsednika i članova Privremenog organa i sekretara Privremenog organa, visinu zarade kao i naknadu za rad u Privremenom organu.

Član 48

Stručne, administrativne i druge poslove za potrebe održavanja sednica Privremenog organa vrši organizaciona jedinice Gradske uprave grada Zaječara nadležna za poslove skupštine, a u slučaju potrebe mogu se angažovati i druge organizacione jedinice.

Gradska uprava grada Zaječara je dužna da Privremenom organu na zahtev predsednika, članova i sekretara dostavi sve potrebne podatke i informacije neophodne za rad Privremenog organa i izveštaje o obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, kao i o izvršenju obaveza i radnih zadataka od značaja za rad Privremenog organa.

V - FINANSIRANJE POSLOVA PRIVREMENOG ORGANA

Član 49

Finansiranje poslova Privremenog organa grada Zaječara vrši se iz budžeta grada Zaječara.

Naredbodavac za izvršenje budžeta grada Zaječara za vreme trajanja mandata Privremenog organa je predsednik Privremenog organa, koji u pogledu izvršenja budžeta, predstavljanja i zastupanja grada Zaječara ima sva ovlašćenja koja, po zakonu i Statutu grada Zaječara, ima gradonačelnik.

VI - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 50

Ovaj Poslovnik donosi Privremeni organ većinom glasova od ukupnog broja članova.

Izmene i dopune Poslovnika vrše se na isti način na koji se Poslovnik usvaja.

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara" i primenjuje se za vreme trajanja mandata Privremenog organa.