ZAKONO PRIVATIZACIJI("Sl. glasnik RS", br. 38/2001) |
I OSNOVNE ODREDBE
1. Predmet zakona i načela privatizacije
Ovim zakonom uređuju se uslovi i postupak promene vlasništva društvenog, odnosno državnog kapitala (u daljem tekstu: privatizacija).
Privatizacija se zasniva na sledećim načelima:
1) stvaranje uslova za razvoj privrede i socijalnu stabilnost;
2) obezbeđenje javnosti;
3) fleksibilnost;
4) formiranje prodajne cene prema tržišnim uslovima.
2. Predmet i subjekti privatizacije
Predmet privatizacije je društveni, odnosno državni kapital (u daljem tekstu: kapital), u preduzećima i drugim pravnim licima (u daljem tekstu: subjekti privatizacije), ako posebnim propisima nije drugačije određeno.
U postupku privatizacije može se prodati imovina ili deo imovine subjekta privatizacije, odnosno pojedini delovi subjekta privatizacije.
Odredbe ovog zakona primenjuju se na subjekte privatizacije koji imaju sedište na teritoriji Republike Srbije.
Predmet privatizacije ne mogu biti prirodna bogatstva i dobra u opštoj upotrebi, kao dobra od opšteg interesa.
3. Subjekti nadležni za sprovođenje privatizacije
Subjekti nadležni za sprovođenje privatizacije jesu:
1) Agencija za privatizaciju;
2) Akcijski fond;
3) Centralni registar za hartije od vrednosti.
U postupku privatizacije vodi se Privatizacioni registar.
Agencija za privatizaciju (u daljem tekstu: Agencija) jeste pravno lice koje promoviše, inicira, sprovodi i kontroliše postupak privatizacije, u skladu sa zakonom.
Položaj, prava, dužnosti i druga pitanja od značaja za rad Agencije uređuju se posebnim zakonom.
Akcijski fond je pravno lice na koje se prenose akcije radi prodaje u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje akcijski fond.
Centralni registar za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: centralni registar) sadrži jedinstvenu bazu podataka o izdatim akcijama, kao i o promenama tih podataka, u skladu sa zakonom.
U Privatizacionom registru evidentira se deo kapitala subjekta privatizacije izražen u akcijama, koji se prenosi građanima bez naknade, u skladu sa ovim zakonom.
Privatizacioni registar vodi se u ministarstvu nadležnom za poslove privatizacije.
Privatizacioni registar sadrži: naziv subjekta privatizacije čiji se deo kapitala evidentira u Privatizacionom registru, podatke o visini kapitala, odnosno broju akcija koje se evidentiraju i druge podatke.
Sadržaj i način vođenja Privatizacionog registra propisuje ministar nadležan za poslove privatizacije.
4. Modeli privatizacije
Modeli privatizacije jesu:
1) prodaja kapitala;
2) prenos kapitala bez naknade.
Prodaja kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije sprovodi se putem sledećih metoda:
1) javnog tendera;
2) javne aukcije.
Prenos kapitala bez naknade obavlja se posle sprovedene prodaje kapitala, i to:
1) prenosom akcija zaposlenima;
2) prenosom akcija građanima.
5. Kupci u postupku privatizacije
Kupci kapitala ili imovine mogu biti domaća ili strana pravna ili fizička lica, u skladu sa zakonom.
Kupac kapitala ili imovine matičnog preduzeća u kojem se sprovodi privatizacija ne može da bude njegovo zavisno preduzeće.
Domaće fizičko ili pravno lice može biti kupac kapitala ili imovine po ovom zakonu tek pošto pruži dokaze da je izmirilo obaveze prema Zakonu o jednokratnom porezu na ekstra dohodak i ekstra imovinu stečenu iskorišćavanjem posebnih pogodnosti, ili pruži dokaze da nije obveznik poreza po tom zakonu.
Ugovor o prodaji iz člana 41 ovog zakona zaključen protivno stavu 3 ovog člana ništav je.
6. Sredstva plaćanja u privatizaciji
Sredstva plaćanja u privatizaciji mogu biti u domaćoj i stranoj konvertibilnoj valuti.
Sredstva plaćanja mogu biti i u obveznicama po osnovu neisplaćene devizne štednje građana koje dospevaju zaključno sa danom prodaje kapitala ili imovine, izdatim fizičkim licima koja su državljani Republike Srbije.
Sredstva plaćanja mogu biti i u obveznicama po osnovu neisplaćene devizne štednje građana izdatim fizičkim licima koja su državljani Republike Srbije, bez obzira na rok njihovog dospeća, u slučaju da u postupku prodaje metodom javne aukcije kapital ili imovina nisu prodati za sredstva plaćanja iz st. 1 i 2 ovog člana.
7. Rokovi za sprovođenje privatizacije
Subjekti privatizacije sa društvenim kapitalom dužni su da sprovedu postupak privatizacije najkasnije u roku od četiri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Privatizaciju subjekata privatizacije sa društvenim kapitalom koji se ne privatizuju u roku iz stava 1 ovog člana sprovešće Agencija, u skladu sa zakonom.
8. Sredstva za nacionalizovanu imovinu
Kad postupak privatizacije obuhvata imovinu oduzetu od fizičkih i pravnih lica primenom propisa o oduzimanju imovine na teritoriji Republike Srbije, a koja je određena posebnim propisom kojim se uređuju pitanja vezana za vraćanje imovine (u daljem tekstu: nacionalizovana imovina), vrednost te imovine biće nadoknađena bivšim vlasnicima isključivo iz novčanih sredstava koja za te namene obezbeđuje Republika Srbija.
II PRIPREMA ZA PRIVATIZACIJU
1. Pokretanje postupka privatizacije
Postupak privatizacije pokreće se inicijativom nadležnog organa subjekta privatizacije (u daljem tekstu: inicijativa za privatizaciju) i pripremom prospekta za privatizaciju (u daljem tekstu: prospekt).
Inicijativa za privatizaciju, u smislu ovog zakona, jeste akt subjekta privatizacije kojim se izražava namera za sprovođenje privatizacije i donosi se u pismenoj formi.
Inicijativa za privatizaciju dostavlja se organizacijama sindikata koje deluju u subjektu privatizacije, a zaposleni se o tome obaveštavaju na način utvrđen opštim aktom subjekta privatizacije.
Inicijativa za privatizaciju sa prospektom dostavlja se Agenciji u roku od pet dana od dana njenog donošenja.
Postupak privatizacije može se pokrenuti i inicijativom ministarstva nadležnog za poslove privatizacije i zainteresovanih kupaca.
U slučaju iz stava 5 ovog člana subjekt privatizacije dužan je da u roku od sedam dana od dana prijema inicijative za privatizaciju dostavi prospekt Agenciji.
Inicijativu za privatizaciju u subjektima privatizacije sa većinskim državnim kapitalom ministarstvo nadležno za poslove privatizacije dostavlja Vladi Republike Srbije radi davanja saglasnosti.
2. Prospekt
Prospekt u smislu ovog zakona, jeste prikaz osnovnih podataka o subjektu privatizacije.
Obrazac prospekta propisaće ministar nadležan za poslove privatizacije.
Agencija oglašava prospekt u sredstvima javnog informisanja (štampa, internet ili televizija) najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja prospekta.
Oglašavanje iz stava 3 ovog člana vrši se radi prikupljanja podataka o broju potencijalnih kupaca.
Potencijalni kupac svoju zainteresovanost za kupovinu kapitala odnosno imovine subjekta privatizacije izražava pismenim putem i o tome obaveštava subjekt privatizacije i Agenciju u roku koji odredi Agencija u javnom oglasu.
Troškove oglašavanja prospekta snosi subjekt privatizacije.
Agencija u roku od pet dana od dana isteka roka za prikupljanje podataka o broju potencijalnih kupaca obaveštava subjekte privatizacije o metodu prodaje, odnosno o potrebi restrukturiranja, u skladu sa ovim zakonom.
3. Restrukturiranje u postupku privatizacije
Ako Agencija proceni da kapital ili imovina subjekta privatizacije ne mogu biti prodati metodom javnog tendera ili javne aukcije bez prethodnog restrukturiranja, subjekt privatizacije dužan je da se restrukturira u postupku privatizacije u skladu sa ovim zakonom.
Restrukturiranje u postupku privatizacije (u daljem tekstu: restrukturiranje), u smislu ovog zakona, podrazumeva statusne, odnosno organizacione promene ili poravnanje iz dužničko-poverilačkog odnosa i druge promene koje se odnose na subjekt privatizacije koje omogućavaju prodaju njegovog kapitala ili imovine.
Agencija može odlučiti da sprovede restrukturiranje subjekta privatizacije ili da uputi zahtev nadležnom organu subjekta privatizacije da dostavi program restrukturiranja u roku i na način utvrđenim ovim zakonom.
U okviru restrukturiranja subjekta privatizacije:
1) poverioci mogu, u celini ili delimično, otpisati glavnicu duga, pripadajuće kamate ili druga potraživanja;
2) poverioci sa većinskim državnim kapitalom mogu svoja novčana potraživanja u subjektu privatizacije konvertovati u kapital tog subjekta.
Pravni poslovi iz stava 1 ovog člana punovažni su samo u slučaju da se restrukturiranje ostvari u potpunosti u skladu sa programom restrukturiranja koji se okončava prodajom kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije.
Subjekti privatizacije u kojima je sprovedeno restrukturiranje dužni su da kapital odnosno imovinu, uključujući i kapital konvertovan u skladu sa stavom 1 tačka 2) ovog člana, prodaju metodom javnog tendera ili javne aukcije.
U toku sprovođenja restrukturiranja poverioci ne mogu da preduzimaju radnje radi prinudne naplate svojih dospelih potraživanja.
Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način restrukturiranja subjekta privatizacije.
4. Dokumentacija za privatizaciju
Subjekt privatizacije koji se privatizuje metodom javnog tendera priprema dokumentaciju u skladu sa propisom iz člana 33 ovog zakona.
Subjekt privatizacije koji se privatizuje metodom javne aukcije izrađuje program privatizacije u skladu sa propisom iz člana 40 ovog zakona.
Subjekt privatizacije koji se restrukturira i zainteresovani poverioci izrađuju program restrukturiranja u skladu sa propisom iz člana 20 stav 5 ovog zakona.
Agencija može pripremiti dokumentaciju iz stava 1 ovog člana ili programe iz st. 2 i 3 ovog člana, koji su obavezujući za subjekt privatizacije.
Program privatizacije sadrži naročito podatke o: poslovanju, vrednosti kapitala ili imovine i obliku organizovanja subjekta privatizacije.
Program privatizacije donosi nadležni organ subjekta privatizacije.
Program privatizacije dostavlja se Agenciji u roku koji ne može biti duži od 90 dana od dana pokretanja inicijative za privatizaciju.
Agencija je dužna da u roku od 30 dana od dana dostavljanja programa privatizacije donese odluku o prihvatanju, vraćanju na ispravku ili o izmeni programa privatizacije, u skladu sa propisom kojim se uređuje sadržaj i način izrade programa privatizacije.
Subjekt privatizacije dužan je da ispravku ili izmenu programa privatizacije izvrši u roku koji odredi Agencija, koji ne može biti duži od 60 dana od dana donošenja odluke iz stava 4 ovog člana.
Ako Agencija ne donese odluku u roku iz stava 4 ovog člana, smatra se da je program privatizacije prihvaćen.
Subjekt privatizacije dužan je da postupi po odluci Agencije.
U slučaju da subjekt privatizacije ne postupi po odluci Agencije, dalji postupak privatizacije sprovodi Agencija, u skladu sa zakonom.
Program restrukturiranja sadrži naročito podatke o: poslovanju, vrednosti kapitala i imovine, iznosu dugova, načinu otplate dugova, mogućnostima uspešnog restrukturiranja i socijalnom programu subjekta privatizacije.
Program restrukturiranja donosi nadležni organ subjekta privatizacije uz saglasnost većinskog poverioca.
Većinski poverilac, u smislu stava 2 ovog člana, jeste jedan ili više poverilaca čija je ukupna vrednost potraživanja veća od 50% ukupnog duga subjekta privatizacije.
Subjekt privatizacije dužan je da u roku od 90 dana od dana pokretanja inicijative za privatizaciju program restrukturiranja dostavi Agenciji.
Agencija je dužna da u roku od 30 dana od dana dostavljanja programa restrukturiranja donese odluku o prihvatanju, odbijanju, vraćanju na ispravku ili o izmeni programa restrukturiranja.
Subjekt privatizacije dužan je da ispravku ili izmenu programa restrukturiranja izvrši u roku koji odredi Agencija koji ne može biti duži od 60 dana od dana donošenja odluke iz stava 5 ovog člana.
Agencija može produžiti rok iz stava 4 ovog člana najduže do 90 dana, na zahtev subjekta privatizacije ili većinskog poverioca, ako za to postoje opravdani razlozi.
U slučaju da subjekt privatizacije ne postupi po odluci Agencije, dalji postupak privatizacije sprovodi Agencija, u skladu sa zakonom.
5. Utvrđivanje vrednosti kapitala ili imovine
Subjekt privatizacije procenom utvrđuje raspon vrednosti kapitala ili imovine.
Agencija vrši kontrolu procene iz stava 1 ovog člana.
Subjekt privatizacije dužan je da vrednost kapitala iz stava 1 ovog člana iskaže u akcijama.
Cena po kojoj će kapital ili imovina biti prodati formira se zavisno od uslova na tržištu.
Vlada Republike Srbije propisuje metodologiju procene vrednosti kapitala ili imovine subjekta privatizacije.
III PRIVATIZACIJA KAPITALA
1. Prodaja kapitala
Subjekt privatizacije prodaje 70% kapitala koji se privatizuje.
Subjekt privatizacije prodaje manje od 70% kapitala koji se privatizuje, ako kupac ne prihvati ponudu za prodaju 70% kapitala.
U subjektu privatizacije koji se restrukturira na osnovu odredaba ovog zakona prodaje se celokupan kapital ili imovina.
Prodaja uloga matičnog preduzeća, odnosno holdinga sa većinskim državnim ili društvenim kapitalom u zavisnim preduzećima može se vršiti isključivo u postupku privatizacije matičnog preduzeća, odnosno holdinga.
1.1. Javni tender
Prodaja kapitala, odnosno imovine javnim tenderom jeste metod privatizacije javnim prikupljanjem ponuda potencijalnih kupaca u skladu sa utvrđenim uslovima prodaje.
Javni tender organizuje i sprovodi Agencija.
Postupak javnog tendera obuhvata: pripremu javnog tendera, javni poziv za podnošenje ponuda, podnošenje i prijem ponuda, otvaranje i ocenu ponuda, zaključivanje ugovora i druge radnje od značaja za sprovođenje javnog tendera.
Agencija objavljuje javni poziv za učešće na javnom tenderu.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana sadrži: naziv i druge podatke o subjektu privatizacije, vlasničku strukturu kapitala, procenat kapitala koji se prodaje i druge podatke od značaja za obaveštavanje učesnika na javnom tenderu.
Ministar nadležan za poslove privatizacije obrazuje komisiju koja prati sprovođenje javnog tendera (u daljem tekstu: tenderska komisija).
Tenderska komisija ima predsednika i četiri člana.
Tenderska komisija na predlog Agencije odobrava rezultate javnog tendera.
Tenderska komisija sastavlja izveštaj o svom radu, koji dostavlja Agenciji u roku od 15 dana od dana završetka prodaje javnim tenderom.
Izveštaj iz stava 4 ovog člana dostavlja se ministarstvu nadležnom za poslove privatizacije, koje je dužno da u roku od 15 dana od dana njegovog dostavljanja, izvesti Vladu Republike Srbije.
Podnosilac ponude uplaćuje depozit za učešće na javnom tenderu.
Ministar nadležan za poslove privatizacije utvrđuje visinu i način uplate depozita iz stava 1 ovog člana.
Subjekt privatizacije, dok traje javni tender, ne može donositi odluke o smanjenju ili uvećanju kapitala, reorganizaciji i restrukturiranju, investicionom ulaganju, prodaji dela imovine ili zaključivanju dugoročnih aranžmana, bez prethodne saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove privatizacije.
Po sprovedenom postupku javnog tendera Agencija obaveštava sve učesnike javnog tendera o rezultatima postupka, odnosno o određivanju kupca.
Učesnik javnog tendera ima pravo prigovora na zakonitost sprovedenog postupka.
Prigovor se podnosi ministarstvu nadležnom za poslove privatizacije u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o rezultatima javnog tendera.
Po podnetom prigovoru odlučuje se u roku od osam dana od dana prijema prigovora.
Akt organa donet po prijemu prigovora konačan je.
Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način prodaje kapitala i imovine metodom javnog tendera.
1.2. Javna aukcija
Prodaja kapitala, odnosno imovine javnom aukcijom, jeste metod privatizacije javnim nadmetanjem potencijalnih kupaca, u skladu sa utvrđenim uslovima prodaje.
Javnu aukciju organizuje Agencija.
Postupak prodaje kapitala, odnosno imovine metodom javne aukcije obuhvata: pripremu javne aukcije, prijavu za učešće i registraciju učesnika, sprovođenje javne aukcije, zaključivanje ugovora i druge radnje od značaja za sprovođenje javne aukcije.
Prodaju putem metoda javne aukcije sprovodi komisija za aukciju, koju obrazuje Agencija.
Komisija za aukciju ima predsednika i četiri člana.
Komisija za aukciju sprovodi prodaju putem javne aukcije, registruje lica koja imaju pravo učešća na javnoj aukciji, proglašava kupca, proglašava javnu aukciju neuspelom, potpisuje zapisnik i vrši druge poslove od značaja za sprovođenje javne aukcije.
Komisija za aukciju sastavlja zapisnik o svom radu i izveštaj o rezultatima javne aukcije, koje dostavlja Agenciji, ministarstvu nadležnom za poslove privatizacije i Vladi Republike Srbije, u roku od 15 dana od dana završetka postupka prodaje putem javne aukcije.
Za učešće na javnoj aukciji objavljuje se javni poziv.
Javni poziv objavljuje Agencija najkasnije 15 dana pre dana održavanja javne aukcije.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana sadrži: naziv subjekta privatizacije, mesto, adresu, datum i vreme održavanja javne aukcije, iznos i način uplate depozita za učešće na javnoj aukciji i druge podatke od značaja za sprovođenje javne aukcije.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana može da sadrži i obavezu za ulaganje sredstava u subjekt privatizacije, rešavanje pitanja zaposlenih, obezbeđenje kontinuiteta poslovanja i zaštite životne sredine.
Javni poziv se objavljuje putem interneta na posebnom veb sajtu Vlade Republike Srbije, u domaćim i inostranim sredstvima informisanja, čiju listu utvrđuje ministar nadležan za poslove privatizacije.
Učesnici na javnoj aukciji dužni su da uplate depozit.
Ministar nadležan za poslove privatizacije utvrđuje visinu i način uplate depozita iz stava 1 ovog člana.
Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način prodaje kapitala i imovine metodom javne aukcije.
1.3. Ugovor o prodaji
Ugovor o prodaji kapitala, odnosno imovine sadrži odredbe o: ugovornim stranama, predmetu prodaje, ugovorenoj ceni, roku plaćanja, korišćenju zemljišta i druge odredbe o kojima se sporazumeju ugovorne strane.
Ugovor o prodaji kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije prodate metodom javnog tendera i javne aukcije smatra se zaključenim kad ga potpišu kupac, subjekt privatizacije i Agencija.
Sredstva ostvarena od prodaje kapitala u postupku privatizacije uplaćuju se na uplatni račun budžeta Republike Srbije.
Ugovor iz stava 1 ovog člana mora biti sudski odobren tek kada se prethodno pruže dokazi iz člana 12 stav 3 ovog zakona i saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija.
2. Prenos kapitala bez naknade
2.1. Prenos akcija zaposlenima
U subjektu privatizacije deo kapitala prenosi se zaposlenima, bez naknade, u akcijama.
Zaposlenima u smislu stava 1 ovog člana smatraju se državljani Republike Srbije koji su:
1) zaposleni ili su ranije bili zaposleni u subjektu privatizacije;
2) zaposleni u matičnom, odnosno zavisnom preduzeću ako je subjekt privatizacije zavisno, odnosno matično preduzeće.
Licem koje je ranije bilo zaposleno u smislu stava 2 tačka 1) ovog člana smatra se i penzioner.
Zaposleni imaju pravo na sticanje akcija bez naknade za svaku punu godinu radnog staža u subjektu privatizacije.
Pravo na sticanje akcija bez naknade može se ostvariti najviše za 35 godina radnog staža.
Pravo na sticanje akcija bez naknade ne ostvaruje se u subjektima privatizacije u kojima nije prodato više od 50% društvenog kapitala ni u subjektima privatizacije u kojima se sprovodi restrukturiranje.
Subjekt privatizacije donosi odluku o izdavanju akcija bez naknade i javnim pozivom obaveštava zaposlene o tome.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana sadrži podatke o: datumu, vremenu i mestu upisa akcija, broju akcija, nominalnoj vrednosti akcija, kao i druge podatke u skladu sa odlukom o izdavanju akcija bez naknade.
Javni poziv iz stava 1 ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli subjekta privatizacije, u "Službenom glasniku Republike Srbije" i jednom dnevnom listu.
2.1.1. Prenos akcija zaposlenima u postupku prodaje javnom aukcijom
Kapital za sticanje akcija bez naknade u postupku prodaje kapitala javnom aukcijom može da iznosi do:
1) 30% vrednosti kapitala koji se privatizuje, ako se privatizacija sprovede u roku od 18 meseci;
2) 20% vrednosti kapitala koji se privatizuje, ako se privatizacija sprovede u roku od 18 do 30 meseci;
3) 10% vrednosti kapitala koji se privatizuje, ako se privatizacija sprovede u roku dužem od 30 meseci.
Zaposleni imaju pravo na sticanje akcija bez naknade u skladu sa članom 43 stav 2 ovog zakona, u postupku prodaje putem javne aukcije, čija je ukupna nominalna vrednost jednaka:
1) 400 DEM u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom kursu na dan objavljivanja javnog poziva iz člana 44 stav 1 ovog zakona, za svaku punu godinu radnog staža ako se prodaja završi u roku od 18 meseci;
2) 300 DEM u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom kursu na dan objavljivanja javnog poziva iz člana 44 stav 1 ovog zakona, za svaku punu godinu radnog staža ako se prodaja završi u roku od 18 do 30 meseci;
3) 150 DEM u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom kursu na dan objavljivanja javnog poziva iz člana 44 stav 1 ovog zakona, za svaku punu godinu radnog staža ako se prodaja završi u roku dužem od 30 meseci.
Rokovi iz čl. 45 i 46 ovog zakona počinju da teku od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Akcije koje su preostale posle prodaje kapitala metodom javne aukcije i prenosa akcija bez naknade pod uslovima i na način iz čl. 45 i 46 ovog zakona prenose se Akcijskom fondu radi prodaje.
2.1.2. Prenos akcija zaposlenima u postupku prodaje javnim tenderom
Kapital za sticanje akcija bez naknade u subjektu privatizacije primenom metoda javnog tendera iznosi najviše 15% kapitala koji se privatizuje.
U slučaju iz stava 1 ovog člana zaposleni imaju pravo na sticanje akcija bez naknade čija je ukupna nominalna vrednost 400 DEM u dinarskoj protivvrednosti za svaku punu godinu radnog staža, po zvaničnom kursu na dan objavljivanja javnog poziva iz člana 44 stav 1 ovog zakona, ali ne više od 35 godina, bez obzira na rok u kome se sprovede privatizacija.
Akcije koje su preostale posle prodaje putem javnog tendera i prenosa zaposlenima bez naknade evidentiraju se u Privatizacionom registru.
2.1.3. Srazmerno smanjenje prava za sticanje akcija bez naknade
Ako je vrednost kapitala za sticanje akcija bez naknade manja od ukupne nominalne vrednosti akcija koje zaposleni stiču bez naknade, zaposleni stiču pravo na manji broj akcija, srazmerno odnosu tih vrednosti.
2.1.4. Prava iz akcija koje su bez naknade prenete zaposlenima
Akcije koje su prenete zaposlenima bez naknade jesu obične i glase na ime.
Akcije daju pravo na:
1) upravljanje;
2) dividendu;
3) učešće u delu stečajne mase posle isplate poverilaca.
2.2. Prenos akcija građanima
2.2.1. Evidentiranje akcija u Privatizacionom registru
U Privatizacionom registru evidentiraju se akcije subjekta privatizacije koji se privatizuju primenom metoda javnog tendera u iznosu od najmanje 15% kapitala koji se privatizuje.
Subjekt privatizacije dužan je da u roku od 15 dana od dana sticanja uslova za evidentiranje akcija obavesti ministarstvo nadležno za poslove privatizacije radi evidentiranja akcija u Privatizacionom registru.
Akcije evidentirane u Privatizacionom registru biće podeljene građanima u roku od dve godine nakon završetka roka predviđenog za proces privatizacije.
Dividenda po osnovu akcija evidentiranih u Privatizacionom registru prenosi se republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih, dok akcije ne budu prenete građanima.
Po osnovu akcija koje se evidentiraju u Privatizacionom registru ne može se koristiti pravo na upravljanje, dok akcije ne budu prenete građanima.
2.2.2. Prenos akcija evidentiranih u Privatizacionom registru građanima
Pravo na sticanje akcija bez naknade evidentiranih u Privatizacionom registru imaju državljani Republike Srbije koji su navršili 18 godina života zaključno sa danom stupanja na snagu odluke o prenosu akcija građanima bez naknade, koju donosi Vlada Republike Srbije.
Građani iz stava 1 ovog člana stiču pravo na jednaki deo kapitala izražen u akcijama.
Pravo na akcije bez naknade nemaju građani koji su to pravo, u celini ili delimično, ostvarili kao zaposleni u skladu sa ovim zakonom.
Vlada Republike Srbije propisuje način sticanja, raspodele i druga pitanja koja se odnose na akcije evidentirane u Privatizacionom registru.
3. Ugovor o promeni oblika organizovanja subjekta privatizacije
Posle izvršene prodaje kapitala, prenosa akcija zaposlenima bez naknade i evidentiranja akcija u Privatizacionom registru, akcionari zaključuju ugovor o promeni oblika organizovanja subjekta privatizacije u društvo kapitala.
Ugovor iz stava 1 ovog člana pored odredaba koje sadrži osnivački akt u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj preduzeća, sadrži i odredbe o drugim pitanjima od značaja za organizovanje subjekta privatizacije u društvo kapitala.
Ugovor iz stava 1 ovog člana smatra se zaključenim kada ga potpišu akcionari, odnosno predstavnici akcionara koji raspolažu većinom svih akcija subjekta privatizacije.
4. Troškovi privatizacije
Troškove postupka privatizacije pred Agencijom snosi subjekt privatizacije.
Ministar nadležan za poslove privatizacije utvrđuje visinu troškova iz stava 1 ovog člana.
5. Shodna primena
Odredbe ovog zakona koje se odnose na akcije shodno se primenjuju i na udele.
6. Centralni registar
Centralni registar izdaje isprave subjektu privatizacije na osnovu kojih se vodi knjiga akcionara.
Subjekt privatizacije dužan je da na osnovu isprave centralnog registra upiše novog akcionara u knjigu akcionara.
Prava iz akcija dokazuju se ispravom koju izdaje centralni registar.
7. Promet akcija
Promet akcija emitovanih u postupku privatizacije slobodan je na sekundarnom tržištu i odvija se preko finansijske berze.
IV NAMENA SREDSTAVA OSTVARENIH U POSTUPKU PRIVATIZACIJE
Sredstva ostvarena prodajom kapitala u postupku privatizacije koriste se za finansiranje:
1) republičkog fonda nadležnog za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih;
2) podsticanja razvoja;
3) isplaćivanja naknade licima čija je imovina nacionalizovana;
4) vraćanja dugova čiji je obveznik ili garant Republika Srbija;
5) troškova prodaje u postupku privatizacije;
6) posebnog programa razvoja privrede i zaštite životne sredine koji donosi organ teritorijalne autonomije, odnosno lokalne samouprave;
7) drugih namena.
Republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih uplaćuje se iznos od 10% od uplata po osnovu izvršene prodaje kapitala.
Sredstva u visini od 5% od uplata po osnovu izvršene prodaje kapitala izdvojiće se za isplaćivanje naknade licima čija je imovina nacionalizovana.
Sredstva u visini od 5% od uplata po osnovu izvršene prodaje kapitala izdvojiće se za finansiranje razvoja infrastrukture teritorijalne autonomije prema sedištu subjekta privatizacije.
Sredstva u visini od 5% od uplata po osnovu izvršene prodaje kapitala izdvojiće se za finansiranje razvoja infrastrukture lokalne samouprave prema sedištu subjekta privatizacije.
Sredstva za finansiranje troškova sprovođenja prodaje izdvojiće se u visini njihovog realnog iznosa.
Vlada Republike Srbije utvrđuje visinu sredstava za finansiranje podsticanja razvoja i vraćanja dugova čiji je obveznik ili garant Republika Srbija, i određuje druge namene iz člana 60 tačka 7 ovog zakona, kao i visinu sredstava za finansiranje tih namena.
V NADZOR NAD PRIMENOM ZAKONA
Nadzor nad primenom odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega vrši ministarstvo nadležno za poslove privatizacije.
Kontrolu rada Vlade Republike Srbije i ministarstva nadležnog za poslove privatizacije u sprovođenju postupka privatizacije vrši nadležni odbor Narodne skupštine Republike Srbije.
Ministarstvo nadležno za poslove privatizacije je dužno da nadležnom odboru Narodne skupštine Republike Srbije podnosi redovne mesečne izveštaje o stanju postupka privatizacije, zaključenim ugovorima o prodaji kapitala, odnosno imovine, sa priloženim ugovorima, pokrenutim postupcima privatizacije, radu subjekata nadležnih za sprovođenje postupka privatizacije navedenih u članu 4 ovog zakona, kao i da pruža sve potrebne podatke i informacije po zahtevu nadležnog odbora.
Nadzor iz člana 62 stav 1 ovog zakona obuhvata i nadzor nad poslovima prodaje akcija iz postupka privatizacije koja se obavlja preko finansijske berze dok akcije ne budu na listingu berze.
VI KAZNENE ODREDBE
1. Privredni prestup
Novčanom kaznom od 10.000 do 450.000 dinara kazniće se za privredni prestup subjekt privatizacije ako:
1) postupi suprotno odredbi člana 12 stav 2 ovog zakona;
2) započne postupak privatizacije bez inicijative za privatizaciju nadležnog organa (član 16 stav 1);
3) inicijativu za privatizaciju i prospekt ne dostavi Agenciji u propisanom roku (član 16 stav 4);
4) ne dostavi prospekt Agenciji u propisanom roku (član 16 stav 6);
5) program privatizacije, odnosno program restrukturiranja ne dostavi Agenciji u propisanom roku (član 22 stav 3 i član 23 stav 4);
6) ispravku, odnosno izmenu programa privatizacije ne izvrši u roku koji odredi Agencija (član 22 stav 5);
7) ispravku, odnosno izmenu programa restrukturiranja ne izvrši u roku koji odredi Agencija (član 23 stav 6);
8) prodaju uloga matičnog preduzeća, odnosno holdinga sa većinskim državnim ili društvenim kapitalom u zavisnom preduzeću ne vrši isključivo u postupku privatizacije matičnog preduzeća, odnosno holdinga (član 25 stav 4);
9) prenese akcije zaposlenima bez naknade suprotno odredbama čl. 42 i 43 ovog zakona;
10) postupi suprotno članu 44 ovog zakona;
11) postupi suprotno odredbama čl. 45 i 46 ovog zakona;
12) prenese akcije zaposlenima bez naknade suprotno članu 49 ovog zakona;
13) ne evidentira akcije u Privatizacionom registru u propisanom iznosu i roku (član 52 st. 1 i 2).
Novčanom kaznom od 10.000 do 30.000 dinara kazniće se za privredni prestup iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u subjektu privatizacije.
2. Prekršaji
Novčanom kaznom od 1.000 do 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje na osnovu lažnih podataka stekne akcije bez naknade iz čl. 42 i 54 ovog zakona.
Uz kaznu za prekršaj iz stava 1 ovog člana oduzeće se i imovinska korist ostvarena izvršenjem prekršaja.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
1. Preduzeća koja su izvršila privatizaciju po ranijim propisima
Preduzeće koje je do dana stupanja na snagu ovog zakona izvršilo privatizaciju dela društvenog, odnosno državnog kapitala prema odredbama Zakona o društvenom kapitalu ("Službeni list SFRJ", br. 84/89 i 46/90) i Zakona o uslovima i postupku pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine ("Službeni glasnik RS", br. 48/91, 75/91, 48/94 i 51/94) neprivatizovani deo društvenog, odnosno državnog kapitala privatizuje prema odredbama ovog zakona.
2. Prenos akcija na Akcijski fond i njihov promet
Akcije za koje nije objavljen javni poziv za upis i prodaju akcija do dana stupanja na snagu ovog zakona u preduzećima koja su izvršila privatizaciju dela društvenog, odnosno državnog kapitala prema odredbama Zakona o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001) prenose se Akcijskom fondu.
Akcije akcionara koji su odustali od otplata upisanih akcija koje se otplaćuju na osnovu Zakona o društvenom kapitalu ("Službeni list SFRJ", br. 84/89 i 46/90), Zakona o uslovima i postupku pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine ("Službeni glasnik RS", br. 48/91, 75/91, 48/94 i 51/94) i Zakona o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001) prenose se Akcijskom fondu.
Akcijski fond prodaje akcije koje su mu prenete, osim akcija za koje ministarstvo nadležno za poslove privatizacije odluči da ih evidentira u Privatizacionom registru.
Akcije iz stava 1 ovog člana prodaju se javnom aukcijom ili preko berzanskih posrednika, na finansijskoj berzi.
Izuzetno od stava 2 ovog člana akcije se mogu prodavati i putem javnog tendera ili javne ponude, u skladu sa zakonom.
Akcijski fond vrši prodaju akcija koje su do dana stupanja na snagu ovog zakona prenete republičkom fondu nadležnom za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih.
Sredstva ostvarena prodajom akcija republičkog fonda nadležnog za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih prenose se u celini tom fondu.
Akcijski fond je dužan da akcije iz čl. 67 do 70 proda najkasnije u roku od šest godina od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Akcijski fond može istovremeno da proda sve prenete akcije jednog preduzeća kojim raspolaže, kao i akcije koje prodaje za druge akcionare.
Ako Akcijski fond istovremeno prodaje sve prenete akcije jednog preduzeća može da uputi poziv ostalim akcionarima, ako su zainteresovani da svoje akcije prodaju u okviru zajedničke ponude.
Promet akcija stečenih na osnovu Zakona o društvenom kapitalu ("Službeni list SFRJ", br. 84/89 i 46/90), Zakona o uslovima i postupku pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine ("Službeni glasnik RS", br. 48/91, 75/91, 48/94 i 51/94) i Zakona o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001) slobodan je i vrši se preko finansijske berze.
Akcije iz stava 1 ovog člana ne mogu se stavljati u promet od dana stupanja na snagu ovog zakona ako podaci o stanju akcija preduzeća nisu usklađeni sa podacima iz centralnog registra, odnosno Privremenog registra.
Preduzeća su dužna da podatke iz stava 2 ovog člana usklade u roku od četiri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Ako preduzeća ne usklade podatke u roku iz stava 3 ovog člana Agencija će izvršiti usklađivanje podataka o trošku preduzeća.
Akcionari koji su stekli akcije na osnovu zakona iz stava 1 ovog člana nemaju pravo preče kupovine.
3. Stečena prava na akcije bez naknade
Pravo na sticanje akcija bez naknade po odredbama ovog zakona nemaju lica koja su to pravo ostvarila na osnovu Zakona o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001).
4. Korišćenje procena vrednosti
Subjekt privatizacije kome je izdato rešenje o proceni vrednosti kapitala na osnovu Zakona o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001), nije obavezan da vrši procenu vrednosti kapitala.
Odredba stava 1 ovog člana odnosi se i na procene vrednosti kapitala koje su do dana stupanja na snagu ovog zakona dostavljene Direkciji za procenu vrednosti kapitala na kontrolu i verifikaciju, za koje ministarstvo nadležno za poslove privatizacije utvrdi da su izvršene u skladu sa zakonom iz stava 1 ovog člana.
5. Privremeni registar akcija
Do organizovanja centralnog registra formira se Privremeni registar u okviru Agencije.
U Privremenom registru upisuju se podaci o akcionarima, vrsti akcija, broju akcija, kao i promene tih podataka.
Privremeni registar izdaje isprave za upis podataka iz stava 2 ovog člana u knjigu akcionara subjekta privatizacije.
Ministar nadležan za poslove privatizacije bliže propisuje sadržinu i način vođenja Privremenog registra.
6. Prestanak Direkcije za procenu vrednosti kapitala
Direkcija za procenu vrednosti kapitala prestaje sa radom danom stupanja na snagu ovog zakona.
Ministarstvo nadležno za poslove privatizacije nastavlja da obavlja kontrolu i verifikaciju započetih a nezavršenih postupaka svojinske transformacije i procene vrednosti kapitala, kao i kontrolu procene vrednosti kapitala učesnika statusnih promena.
7. Prestanak važnosti propisa
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97 i 10/2001) i propisi doneti na osnovu tog zakona.
8. Stupanje na snagu
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".