PRAVILNIK
O PORESKOM BILANSU OBVEZNIKA POREZA NA DOBIT PREDUZEĆA

("Sl. glasnik RS", br. 38/2001)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se sadržina poreskog bilansa za utvrđivanje osnovice poreza na dobit preduzeća i bliže uređuje način utvrđivanja rashoda za dugoročno investiciono održavanje osnovnih sredstava, način iskazivanja prihoda i rashoda, koncesionara, način umanjenja obračunatog poreza za ulaganja u osnovna sredstva, način ostvarivanja prava na poreski kredit kod međukompanijskih isplata dividendi i udela u dobiti i način uvećavanja dividendi i udela u dobiti za plaćene poreze, u slučaju dividendi koje filijala isplaćuje matičnom preduzeću, način sprečavanja dvostrukog oslobođenja ili dvostrukog oporezivanja pojedinih pozicija u konsolidovanom poreskom bilansu, način primene metoda "van dohvata ruke" kod utvrđivanja cene transakcija među povezanim licima i način primene kamate "van dohvata ruke" i sprečavanje utanjene kapitalizacije.

1) Sadržina poreskog bilansa

Član 2

Za utvrđivanje osnovice poreza na dobit preduzeća za vreme od ____________ do ________________ godine obveznik poreza na dobit preduzeća (u daljem tekstu: obveznik) sastavlja poreski bilans na Obrascu PB-1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Poreski bilans dostavlja se u jednom primerku uz poresku prijavu, odnosno zahtev za izmenu mesečne akontacije nadležnom poreskom organu.

Član 3

Osnovica poreza na dobit preduzeća iz člana 6 Zakona o porezu na dobit preduzeća ("Službeni glasnik RS", broj 25/2001, u daljem tekstu: Zakon) obračunava se tako što se u Obrascu PB-1 prihodi i rashodi iskazani u bilansu uspeha za vreme za koje se sastavlja poreski bilans, odnosno drugi prihodi i rashodi utvrđeni zakonom, usklađuju na način propisan Zakonom.

Član 4

U Obrazac PB-1 unose se sledeći podaci:

1) pod rednim brojem 1, odnosno 2 unosi se dobit poslovne godine, odnosno gubitak poslovne godine;

1a) pod rednim brojem 1a unosi se iznos dobiti ostvarene po osnovu prihoda od predmeta koncesije koja ne podleže oporezivanju (redni broj 5 Obrasca DK);

2) pod red. br. 3 i 4 unose se kapitalni dobici i gubici utvrđeni u skladu sa čl. 27 do 29 Zakona;

3) pod red. br. 5 do 19 unose se rashodi utvrđeni u skladu sa čl. 7 do 22, članom 42 i članom 43 Zakona;

4) pod rednim brojem 20 unosi se iznos obračunatih troškova po osnovu transfernih cena, u skladu sa članom 59 i članom 60 stav 1 Zakona;

5) pod rednim brojem 21 unosi se iznos obračunatih troškova preračunat po tržišnim cenama (princip "van dohvata ruke"), a koji obveznik utvrdi u skladu sa članom 60 stav 2 Zakona;

6) pod rednim brojem 22 unosi se razlika između red. br. 20 i 21 ako je pozitivna;

7) pod rednim brojem 23 unose se kamata i pripadajući troškovi iznad nivoa jednakog proizvodu četvorostruke vrednosti sopstvenog kapitala i kamatne stope u skladu sa članom 62 stav 1 Zakona (redni broj 12 Obrasca OK).

Kod banaka i drugih finansijskih organizacija na ovom rednom broju unose se kamata i pripadajući troškovi iznad nivoa jednakog proizvodu desetostruke vrednosti sopstvenog kapitala i kamatne stope u skladu sa članom 62 stav 4 Zakona;

8) pod rednim brojem 24 unose se kamata i pripadajući troškovi iz prethodne godine koji su preneti kao rashod u tekućoj godini u skladu sa članom 62 stav 3 Zakona;

9) pod rednim brojem 25 matično preduzeće unosi iznos poreza na dobit iz koje su isplaćene dividende, odnosno udeli u dobiti (redni broj 1 Aneksa obrasca PB-1);

10) pod rednim brojem 26 matično preduzeće unosi iznos poreza po odbitku na isplaćene dividende i udele u dobiti (redni broj 2 Aneksa obrasca PB-1);

11) pod rednim brojem 27 unose se prihodi od kamata po osnovu javnog zajma, u skladu sa članom 24 Zakona;

12) pod rednim brojem 28 unosi se iznos obračunatih prihoda po osnovu transfernih cena koji obveznik prikaže u skladu sa članom 59 i članom 60 stav 1 Zakona;

13) pod rednim brojem 29 unosi se iznos obračunatih prihoda preračunat po tržišnim cenama (princip "van dohvata ruke"), koji obveznik utvrdi u skladu sa članom 60 stav 2 Zakona;

14) pod rednim brojem 30 unosi se razlika između red. br. 29 i 28 ako je pozitivna;

15) pod rednim brojem 31 iskazuje se oporeziva dobit, koja se utvrđuje računskim putem (sabiranjem i oduzimanjem iznosa sa naznačenih rednih brojeva); kad je ova vrednost negativna, iskazuje se kao gubitak na rednom broju 32;

16) pod rednim brojem 32 iskazuje se gubitak tekuće godine, koji se utvrđuje računskim putem (sabiranjem i oduzimanjem iznosa sa naznačenih rednih brojeva); kad je ova vrednost negativna, iskazuje se kao oporeziva dobit na rednom broju 31;

17) pod rednim brojem 33 unosi se nominalni iznos gubitka koji je iskazan u poreskom bilansu iz prethodnih godina, a koji se prenosi na teret dobiti tekuće godine, i to najviše do visine oporezive dobiti, u skladu sa članom 32 Zakona; podatak na ovom rednom broju unosi se pri izradi godišnjeg poreskog bilansa;

18) pod red. br. 35 do 36 unose se kapitalni dobici i gubici tekuće godine koji se utvrđuju u skladu sa čl. 27 do 29 Zakona;

19) pod rednim brojem 39 unosi se iznos kapitalnih gubitaka iz ranijih godina, u skladu sa članom 30 stav 3 Zakona;

20) pod rednim brojem 40 unosi se ostatak kapitalnog dobitka kao razlika red. br. 37 i 39;

21) pod rednim brojem 43 obveznik - pravno lice unosi podatke, i to:

(1) u tački a) novoosnovano koncesiono preduzeće unosi iznos umanjenja obračunatog poreza (100%) u skladu sa članom 45 st. 1 i 2 Zakona;

(2) u tački b) preduzeće za radno osposobljavanje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje invalidnih lica unosi iznos umanjenja poreza, ukupan broj zaposlenih i broj zaposlenih invalidnih lica na kraju svakog meseca za vreme za koje se sastavlja poreski bilans u skladu sa članom 46 Zakona;

(3) u tački v) obveznik koji je ostvario dobit u novoosnovanoj poslovnoj jedinici u nedovoljno razvijenim područjima unosi iznos za koji umanjuje obračunati porez u skladu sa članom 47 Zakona;

(4) u tački g) unosi se iznos umanjenja obračunatog poreza u skladu sa članom 48 Zakona (redni broj 4 Obrasca PK);

(5) u tački d) obveznik koji na neodređeno vreme zaposli nove radnike unosi iznos u visini 40% od isplaćenih bruto zarada, odnosno plata tim zaposlenima za vreme za koje se sastavlja poreski bilans, u skladu sa članom 49 Zakona;

(6) u tački đ) unosi se iznos poreza koji je plaćen na dobit ostvarenu poslovanjem u drugoj republici, odnosno u drugoj državi, a najviše do iznosa utvrđenog u skladu sa članom 51 stav 2 Zakona;

(7) u tački e) matično preduzeće unosi iznos umanjenja obračunatog poreza po osnovu poreskog kredita u skladu sa članom 52 stav 3 i članom 58 stav 3 Zakona (redni broj 3 Aneksa obrasca PB-1);

(8) u tački ž) novoosnovano pravno lice unosi iznos za koji umanjuje obračunati porez u skladu sa članom 42 stav 1 Zakona o porezu na dobit preduzeća ("Sl. glasnik RS", br. 43/94, 53/95, 52/96, 54/96, 42/98, 48/99 i 54/99); podatak na ovom rednom broju unosi se do isteka roka do kojeg je pravo na poresko oslobođenje utvrđeno;

(9) u tački z) novoosnovano pravo lice sa sedištem na nedovoljno razvijenim područjima i slobodnoj zoni unosi iznos za koji umanjuje obračunati porez u skladu sa članom 42 stav 2 Zakona o porezu na dobit preduzeća ("Sl. glasnik RS", br. 43/94, 53/95, 52/96, 54/96, 42/98, 48/99 i 54/99) i članom 24 Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit preduzeća ("Sl. glasnik RS", broj 42/98); podatak na ovom rednom broju unose i obveznici iz oblasti 07 - trgovina i oblasti 11 - finansijske, tehničke i poslovne usluge - bankarstvo (1101) i osiguranje imovine i lica (1102), do isteka roka do kojeg je pravo na poresko oslobođenje utvrđeno;

(10) u tački i) obveznik u koga je strano lice uložilo kapital, a čiji je udeo u ukupnom kapitalu obveznika najmanje 10%, unosi iznos koji se dobija kada se iznos pod rednim brojem 42 pomnoži procentom učešća kapitala stranog lica u ukupnom kapitalu obveznika; učešće kapitala stranog lica utvrđuje se na osnovu podataka prosečnog stanja koje se utvrdi iz početnog stanja i stanja na kraju svakog polugodišta, tromesečja ili meseca za vreme za koje se sastavlja poreski bilans; podatak na ovom rednom broju unosi se do isteka roka do kojeg je pravo na poresko oslobođenje utvrđeno;

22) pod rednim brojem 46 unosi se iznos uplaćenih akontacija poreza na dobit preduzeća za vreme za koje se sastavlja poreski bilans do dana dostavljanja poreskog bilansa nadležnom poreskom organu.

2) Način utvrđivanja rashoda za dugoročno investiciono održavanje osnovnih sredstava

Član 5

Dugoročni plan investicionog održavanja kojim se predviđaju značajnija ulaganja u osnovna sredstva, koja se ponavljaju u intervalima dužim od jedne godine, sadrži sledeće podatke;

1) vrednost osnovnih sredstava na početku izrade plana;

2) vreme za koje se izrađuje plan;

3) objekti, odnosno osnovna sredstva na kojima se planiraju dugoročna ulaganja za održavanje osnovnih sredstava;

4) iznos ulaganja posebno za svako osnovno sredstvo po godinama;

5) ukupan iznos ulaganja po godinama;

6) iznos dugoročnog rezervisanja po godinama.

Podatke iz stava 1 ovog člana obveznik poreza na dobit dostavlja poreskom organu na obrascu DPI, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Uz obrazac DPI poreski obveznik dostavlja i odgovarajuću dokumentaciju o planiranom dugoročnom investicionom održavanju.

Na zahtev obveznika vrednosti iskazane planom revalorizuju se koeficijentom uvećanja nabavne vrednosti osnovnih sredstava, uz saglasnost poreskog organa.

3) Način iskazivanja prihoda i rashoda koncesionara

Član 6

Obveznik - koncesionar iz člana 45 stav 4 Zakona iskazuje prihode od predmeta koncesije na osnovu posebne analitičke evidencije o tim prihodima.

Na osnovu iskazanih prihoda od predmeta koncesije, obveznik iz stava 1 ovog člana obračunava dobit koja ne podleže oporezivanju tako što na dobit poslovne godine primenjuje procenat učešća prihoda od predmeta koncesije u ukupnim svojim prihodima.

Dobit po osnovu prihoda od predmeta koncesije koja ne podleže oporezivanju obračunava se na obrascu DK, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

U Obrazac DK unose se sledeći podaci:

1) pod rednim brojem 1 unosi se zbir svih ostvarenih prihoda u skladu sa propisima o računovodstvu;

2) pod rednim brojem 2 unose se prihodi od predmeta koncesije;

3) pod rednim brojem 3 unosi se procenat učešća prihoda od predmeta koncesije u ukupnom zbiru prihoda (redni broj 2/redni broj 1 x 100);

4) pod rednim brojem 4 unosi se dobit poslovne godine;

5) pod rednim brojem 5 unosi se iznos dobiti ostvarne po osnovu prihoda od predmeta koncesije koja ne podleže oporezivanju (redni broj 4 x redni broj 3).

4) Način umanjenja obračunatog poreza za ulaganja u osnovna sredstva

Član 7

Način umanjenja obračunatog poreza kod ulaganja u osnovna sredstva u sopstvenoj registrovanoj delatnosti obveznika, iskazuje se na obrascu PK, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

U obrazac PK unose se sledeći podaci:

1) pod rednim brojem 1 unosi se ukupan iznos ulaganja u osnovna sredstva u tekućoj godini, odnosno u periodu izrade poreskog bilansa;

2) pod rednim brojem 2 unosi se iznos od 1% izvršenih ulaganja, a najviše do 50% obračunatog poreza u tekućoj godini (poreski kredit za tekuću godinu), u skladu sa članom 48 st. 1 i 2 Zakona.

Kod obveznika koji je razvrstan u malo preduzeće, poreski kredit tekuće godine iznosi 30% izvršenog ulaganja tekuće godine, a najviše do 70% obračunatog poreza u tekućoj godini, u skladu sa članom 50 Zakona;

3) pod rednim brojem 3 unosi se neiskorišćeni deo poreskog kredita iz tekuće godine, koji predstavlja iznos ulaganja tekuće godine koji prelazi 50%, odnosno 70% (za mala preduzeća) obračunatog poreza u tekućoj godini, koji se prenosi na račun poreza na dobit iz budućih obračunskih perioda, u skladu sa članom 48 stav 3 Zakona;

4) pod rednim brojem 4 unosi se zbir poreskog kredita tekuće godine (iznos sa rednog broja 2) i prenetih poreskih kredita iz ranijih godina po redosledu ulaganja, s tim što ukupan zbir ne može iznositi više od 50% (odnosno 70% za mala preduzeća) obračunatog poreza tekuće godine, u skladu sa članom 48 stav 4 Zakona.

5) Način ostvarivanja prava na poreski kredit kod međukompanijskih isplata dividendi i udela u dobiti i način uvećavanja dividendi i udela u dobiti za plaćene poreze

Član 8

Obveznik koji ostvaruje pravo na poreski kredit kod međukompanijskih isplata dividendi i udela u dobiti, pored Obrasca PB-1, sastavlja i Aneks obrasca PB-1 - Obračun poreskog kredita za vreme od _____________ do ______________ godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

U Aneks obrasca PB-1 - Obračun poreskog kredita unose se sledeći podaci:

1) pod rednim brojem 1 matično preduzeće unosi iznos poreza koji je njegova rezidentna i nerezidentna filijala platila u drugoj republici, odnosno državi na dobit iz koje su isplaćene dividende, odnosno udeli u dobiti, koji se uključuju u prihode matičnog preduzeća, u skladu sa čl. 52 i 58 Zakona; ako je nerezidentna filijala platila porez na dobit u drugoj republici, odnosno državi po stopama višim od stopa propisanih Zakonom, pod ovim rednim brojem unosi se iznos poreza na dobit obračunat po stopama propisanim Zakonom; ako je nerezidentna filijala platila porez na dobit po stopama jednakim ili nižim od stopa propisanih Zakonom, pod ovim rednim brojem unosi se iznos obračunatog poreza koji je jednak plaćenom porezu na dobit;

2) pod rednim brojem 2 matično preduzeće unosi iznos plaćenog poreza po odbitku koji je njegova rezidentna i nerezidentna filijala platila na isplaćene dividende i udele u dobiti koji se uključuju u prihode matičnog preduzeća, u skladu sa čl. 52 i 58 Zakona; ako je nerezidentna filijala platila porez po odbitku na dividende i udele u dobiti u drugoj republici, odnosno državi po stopama višim od stopa propisanih Zakonom, pod ovim rednim brojem unosi se iznos poreza po odbitku na dividende i udele obračunat po stopama propisanim Zakonom; ako je nerezidentna filijala platila porez po odbitka na dividende i udele po stopama jednakim ili nižim od stopa propisanih Zakonom, pod ovim rednim brojem unosi se iznos obračunatog poreza koji je jednak plaćenom porezu po odbitku na dividende i udele u dobiti;

3) pod rednim brojem 3 matično preduzeće unosi zbir iznosa sa rednog broja 1 i rednog broja 2. Do ovog iznosa može se koristiti poreski kredit za umanjenje obračunatog poreza na dobit preduzeća.

Član 9

Isplatilac dividendi, odnosno udela daje obvezniku - primaocu dividendi, odnosno udela izjave na sledećim obrascima:

1) Izjava o porezu na dobit preduzeća na dobit iz koje je isplaćena dividenda i plaćenom porezu po odbitku na dividende;

2) Izjava o porezu na dobit preduzeća na dobit iz koje je isplaćen udeo u dobiti i plaćenom porezu po odbitku na udeo u dobiti.

Obrasci izjava iz stava 1 tač. 1) i 2) ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

6) Način sprečavanja dvostrukog oslobođenja ili dvostrukog oporezivanja pojedinih pozicija u konsolidovanom poreskom bilansu

Član 10

Obveznik - matično preduzeće, kojem je odobreno poresko konsolidovanje članova grupe povezanih preduzeća, sastavlja konsolidovani poreski bilans na obrascu KPB- Konsolidovani poreski bilans za vreme od ___________ do _______________ godine, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 11

U obrazac iz člana 10 ovog pravilnika matično preduzeće unosi sledeće podatke:

1) u kolonu 2 - firmu i sedište članova grupe povezanih preduzeća za koje vrši poresko konsolidovanje;

2) u kolonu 3 - iznos oporezive dobiti sa rednog broja 31 iz Obrasca PB-1 svakog člana grupe povezanih preduzeća i iznos ukupno oporezive dobiti ostvarene na nivou matičnog preduzeća;

3) u kolonu 4 - iznos ostatka kapitalnog dobitka sa rednog broja 40 iz Obrasca PB-1 svakog člana grupe povezanih preduzeća i iznos ukupnog ostatka kapitalnog dobitka na nivou matičnog preduzeća;

4) u kolonu 5 - iznos ukupnog gubitka svakog člana grupe povezanih preduzeća (redni broj 32 iz Obrasca PB-1) i ukupan gubitak članova grupe povezanih preduzeća ostvaren na nivou matičnog preduzeća;

5) u kolonu 6 - iznos poreske osnovice (kol. 3 + 4 - 5);

6) u kolonu 7 - iznos obračunatog poreza po konsolidovanom bilansu raspoređenog na članove grupe povezanih preduzeća, u skladu sa članom 56 stav 3 Zakona;

7) u kolonu 8 - iznos umanjenja obračunatog poreza sa rednog broja 44 iz Obrasca PB-1 člana grupe povezanih preduzeća;

8) u kolonu 9 - iznos obračunatog poreza za uplatu.

7) Način primene metoda "van dohvata ruke" kod utvrđivanja cene transakcija među povezanim licima

Član 12

Za utvrđivanje cene transakcije među povezanim licima po principu "van dohvata ruke" koriste se uporedive cene na tržištu, a kada to nije moguće, metoda koštanja uvećana za uobičajenu zaradu ili metoda preprodajne cene.

Uporediva cena na tržištu je konkretno utvrđena cena istih ili sličnih dobara ili usluga između prodavca i kupca, odnosno između izvršioca i korisnika usluge, koji nisu povezana lica u smislu Zakona, u isto ili približno isto vreme kada je ostvarena transakcija među povezanim licima.

Ukoliko se na način iz stava 2 ovog člana može utvrditi više uporedivih cena na tržištu, koje se znatno razlikuju, kao uporediva cena na tržištu uzima se najniža uspostavljena cena.

Cena po metodi koštanja uvećanoj za uobičajenu zaradu je cena utvrđena na osnovu stvarnih ukupnih troškova proizvodnje, odnosno troškova izvršene usluge, uvećana za uobičajenu zaradu (maržu), odnosno proviziju.

Uobičajena zarada (marža), odnosno provizija je zarada koja je ostvarena u istim ili sličnim transakcijama između nepovezanih lica, u isto ili približno isto vreme.

Cena po metodi preprodajne cene je cena koju kupac - povezano lice ostvari prodajom istog dobra nepovezanom licu, umanjena za uobičajenu zaradu, u smislu stava 5 ovog člana.

8) Način primene kamate "van dohvata ruke" i sprečavanje utanjene kapitalizacije

Član 13

Rashodi kamate i pripadajući troškovi kod duga prema poveriocu sa statusom povezanog lica, koji se ne priznaju u poreskom bilansu obveznika, obračunavaju se na obrascu OK, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

U obrazac OK unose se sledeći podaci:

1) pod rednim brojem 1 unose se odgovarajući podaci iz obrasca Bilans stanja, iskazani u koloni 4 (u daljem tekstu: AOP), koji je propisan u Pravilniku o obrascima i sadržini pozicija u obrascima Bilans stanja i Bilans uspeha za preduzeća i zadruge ("Službeni list SRJ", br. 6/97, 3/98, 17/00 i 24/00), na dan 31. decembra tekuće godine, odnosno na dan izrade bilansa stanja, kao zbir AOP 002, 025 i 0471);

2) pod rednim brojem 2 preduzeća i zadruge unose zbir AOP 002, 025 i 047, iskazan u koloni 7 na dan 31. decembra tekuće godine, odnosno na dan izrade bilansa stanja2);

3) pod rednim brojem 3 unosi se zbir rednih brojeva 1 i 2 podeljen sa 2;

4) pod rednim brojem 4 preduzeća i zadruge unose obaveze iskazane u koloni 4 na dan 31. decembra tekuće godine, odnosno na dan izrade bilansa stanja, kao zbir AOP 120, 125 i 1443);

5) pod rednim brojem 5 preduzeća i zadruge unose zbir AOP 120, 125 i 144, iskazan u koloni 5 na dan 31. decembra tekuće godine, odnosno na dan izrade bilansa stanja4);

6) pod rednim brojem 6 unosi se zbir rednih brojeva 4 i 5 podeljen sa 2;

7) pod rednim brojem 7 unosi se uprosečeni sopstveni kapital kao pozitivna razlika rednog broja 3 i rednog broja 6;

8) pod rednim brojem 8 unosi se iznos sa rednog broja 7 pomnožen sa 10 (ukoliko je obveznik banka i druga finansijska organizacija), ili sa 4 (za sve druge obveznike poreza na dobit preduzeća) i uvećan za odgovarajuću kamatnu stopu, u slučaju dinarskog zajma, u skladu sa članom 62 stav 1 tačka 1) Zakona;

9) pod rednim brojem 9 unosi se iznos sa rednog broja 7 pomnožen sa 10 (ukoliko je obveznik banka i druga finansijska organizacija), ili sa 4 (za sve druge obveznike poreza na dobit preduzeća) i uvećan za odgovarajuću kamatnu stopu, u slučaju deviznog zajma, u skladu sa članom 62 stav 1 tačka 2) Zakona;

10) pod rednim brojem 10 unosi se zbir rednih brojeva 8 i 9 (samo ukoliko je iskazan podatak na oba redna broja), podeljen sa 2;

11) pod rednim brojem 11 unosi se ukupan iznos kamate i pripadajućih troškova kod duga prema povezanim licima, knjižen u bilansu uspeha kao finansijski rashod, u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo;

12) pod rednim brojem 12 unosi se pozitivna razlika rednog broja 11 i rednog broja 8 ili 9, odnosno iznos rashoda kamate i pripadajućih troškova koji se ne priznaje u poreskom bilansu. Ukoliko je obveznik iskazao podatak i na rednom broju 8 i na rednom broju 9 ovog obrasca, pod rednim brojem 12, unosi se pozitivna razlika rednog broja 11 i rednog broja 10, odnosno iznos rashoda kamate i pripadajućih troškova koji se ne priznaje u poreskom bilansu.

Član 14

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o sadržini poreskog bilansa obveznika poreza na dobit preduzeća, o načinu utvrđivanja rashoda za dugoročno investiciono održavanje osnovnih sredstava, načinu ostvarivanja prava na poreski kredit, načinu uvećavanja dividendi i udela u dobiti za plaćene poreze, načinu iskazivanja prihoda i rashoda koncesionara i o sadržini konsolidovanog poreskog bilansa ("Službeni glasnik RS", br. 47/98 i 14/2000).

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. jula 2001. godine.

________________________________

1)   Banke i druge finansijske organizacije unose podatke iz obrasca Bilans stanja, iskazane u koloni 4, koji je propisan Pravilnikom o kontnom okviru i sadržini računa u kontnom okviru za banke i druge finansijske organizacije ("Službeni list SRJ", br. 51/97, 31/98, 56/98 i 45/99), kao zbir AOP 001, 042, 054, 055 i 056; organizacije za osiguranje unose podatke iz obrasca Bilans stanja, iskazane u koloni 4, koji je propisan Pravilnikom o obrascima i sadržini pozicija u obrascima Bilans stanja i Bilans uspeha za organizacije za osiguranje ("Službeni list SRJ", br. 19/97, 17/00 i 24/00), kao zbir AOP 002, 024 i 050; berze i berzanski posrednici unose podatke iz obrasca Bilans stanja, iskazane u koloni 4, koji je propisan Pravilnikom o obrascima i sadržini pozicija u obrascima Bilans stanja i Bilans uspeha za berze i berzanske posrednike ("Službeni list SRJ", br. 23/97 i 24/00), kao zbir AOP 002, 015 i 036.

2)  Banke i druge finansijske organizacije unose podatke iskazane u koloni 7 kao zbir AOP 001, 042, 054, 055 i 056; organizacije za osiguranje unose podatke iskazane u koloni 7, kao zbir AOP 002, 024 i 050; berze i berzanski posrednici unose podatke iskazane u koloni 7, kao zbir AOP 002, 015 i 036.

3)  Banke i druge finansijske organizacije unose podatke iskazane u koloni 4 kao zbir AOP 101, 141 146, 150 i 157; organizacije za osiguranje unose podatke iskazane u koloni 4, kao zbir AOP 118, 127 i 157; berze i berzanski posrednici unose podatke iskazane u koloni 4, kao zbir AOP 117, 121 i 142.

4)  Banke i druge finansijske organizacije unose podatke iskazane u koloni 5 kao zbir AOP 101, 141, 146, 150 i 157; organizacije za osiguranje unose podatke iskazane u koloni 5, kao zbir AOP 118, 127 i 157; berze i berzanski posrednici unose podatke iskazane u koloni 5, kao zbir AOP 117, 121 i 142.

 

Obrazac PB-1

_______________________
(Firma poreskog obveznika)

______________________
(sedište)

Oblik poreskog obveznika
(zaokružiti)

1. AD
2. DOO
3. OD
4. KD
5. DP
6. JP
7. Zadruga


PORESKI BILANS
ZA VREME OD _________________ DO ____________ GODINE

- iznos u dinarima bez para -

Red. broj

Pozicija

Dinara

1

2

3

 

A. Poslovna dobit i gubici

 

 

I Finansijski rezultat u bilansu uspeha

 

1)

Dobit poslovne godine

 

1a)

Dobit ostvarena po osnovu prihoda od predmeta
koncesije

 

2)

Gubitak poslovne godine

 

 

II Kapitalni dobici i gubici

 

3)

Kapitalni dobici

 

4)

Kapitalni gubici

 

 

III Usklađivanje rashoda bilansa uspeha koji se prema Zakonu ne priznaju u poreskom bilansu

 

5)

Troškovi utrošenog materijala, odnosno vrednost
prodate robe iznad iznosa obračunatog po metodi prosečne cene

 

6)

Amortizacija

 

7)

Izdaci za zdravstvene, obrazovne, naučne,
humanitarne, verske, zaštitu čovekove sredine i
sportske namene

 

8)

Izdaci za ulaganja u oblasti kulture

 

9)

Članarine komorama, savezima i udruženjima

 

10)

Članarine i prilozi dati političkim organizacijama

 

11)

Rashodi za reklamu, propagandu i reprezentaciju

 

12)

Rashodi za propagandu za koje nije dokumentovan
primalac ili je primalac povezano lice

 

13)

Obračunato rezervisanje za pokriće svih dubioznih
potraživanja

 

14)

Ispravke vrednosti pojedinačnih potraživanja od lica kojima se istovremeno i duguje

 

15)

Iznos dugoročnih rezervisanja za pokriće troškova
investicionog održavanja osnovnih sredstava

 

16)

Iznos od 10% posebne rezerve za obezbeđenje od
potencijalnih gubitaka banke

 

17)

1/3 ostvarenog godišnjeg viška revalorizacionih
prihoda nad revalorizacionim rashodima usmerenog
u rezerve

 

18)

Kamate zbog neblagovremeno plaćenih poreza,
doprinosa i drugih javnih dažbina

 

19)

Novčane kazne i penali

 

 

IV Korekcija rashoda po osnovu transfernih cena

 

20)

Obračunati troškovi po osnovu transfernih cena

 

21)

Obračunati troškovi između povezanih lica po tržišnim cenama

 

22)

Razlika obračunatih troškova (red. br. 20-21>0)

 

 

V Korekcija rashoda po osnovu kamate "van
dohvata ruke" i sprečavanja utanjene kapitalizacije

 

23)

Kamata i pripadajući troškovi iznad nivoa jednakog proizvoda četvorostruke (odnosno desetostruke)1)
vrednosti sopstvenog kapitala i kamatne stope
(redni broj 12 obrasca OK)

 

24)

Kamata i pripadajući troškovi preneti iz prethodne
godine

 

 

VI Usklađivanje prihoda

 

25)

Porez na dobit preduzeća koji je platila filijala poreskog obveznika-rezidenta Republike

 

26)

Porez po odbitku na dividende i udele u dobiti koji je platila filijala poreskog obveznika-rezidenta Republike

 

27)

Prihod od kamata po osnovu javnog zajma

 

 

VII Korekcija prihoda po osnovu transfernih cena

 

28)

Obračunati prihodi po osnovu transfernih cena

 

29)

Obračunati prihodi između povezanih lica po tržišnim cenama

 

30)

Razlika obračunatih prihoda (red. br. 29-28>0)

 

 

VIII Oporeziva dobit

 

31)

Oporeziva dobit (red. br. 1-1a-3+4+5 do
19+22+23-24+25+26-27+30)>0

 

32)

Gubitak tekuće godine (red. br. 2+3-4-5 do
19-22-23+24-25-26+27-30)>0

 

33)

Iznos gubitka iz poreskog bilansa iz prethodnih
godina do visine oporezive dobiti

 

34)

Ostatak oporezive dobiti (red. br. 31-33)>0

 

 

B. Kapitalni dobici i gubici

 

35)

Ukupni kapitalni dobici tekuće godine (redni broj 3)

 

36)

Ukupni kapitalni gubici tekuće godine (redni broj 4)

 

37)

Kapitalni dobici (red. br. 35-36)

 

38)

Kapitalni gubici (red. br. 36-35)

 

39)

Preneti kapitalni gubici iz ranijih godina do visine iznosa pod rednim brojem 37

 

40)

Ostatak kapitalnog dobitka (red. br. 37-39)

 

 

V. Obračunati porez i umanjenje poreza

 

41)

Poreska osnovica (red. br. 34+40)

 

42)

Obračunati porez (- -% od red. br. 41)

 

43)

Umanjenje obračunatog poreza:

 

a)

iznos umanjenja obračunatog poreza (100%) za
novoosnovano koncesiono preduzeće

 

b)

iznos umanjenja prema učešću broja zaposlenih
invalidnih lica u ukupnom broju zaposlenih u preduzeću za radno osposobljavanje, profesionalnu
rehabilitaciju i zapošljavanje invalidnih lica:

- ukupan broj zaposlenih
- broj zaposlenih invalidnih lica

 

v)

za obveznika koji je ostvario dobit u novoosnovanoj poslovnoj jedinici u nedovoljno razvijenim područjima

 

g)

iznos umanjenja poreza po osnovu ulaganja u osnovna sredstva (redni broj 4 obrasca PK)

 

d)

za obveznika koji na neodređeno vreme zaposli nove radnike

 

đ)

za plaćeni porez na dobit ostvarenu poslovanjem u drugoj republici, odnosno drugoj državi

 

e)

poreski kredit za umanjenje obračunatih poreza na dobit preduzeća (redni broj 3 Aneksa)

 

ž)

za novoosnovano pravno lice2)

 

z)

za novoosnovano pravno lice sa sedištem na nedovoljno razvijenim područjima i u slobodnim zonama3)

 

i)

za obveznika sa ulogom stranog lica4)

 

 

 

 

44)

Ukupna umanjenja obračunatog poreza (redni broj 43 od a) do i))

 

45)

Obračunati porez po umanjenju (red. br. 42-44)

 

46)

Uplaćene akontacije poreza

 

47)

Iznos poreza za uplatu (red. br. 45-46)

 

48)

Iznos poreza za povraćaj (red. br. 46-45)

 


U ______________________
dana ________________ god.

Lice odgovorno za sastavljanje poreskog bilansa
______________________________

1) Desetostruka vrednost sopstvenog kapitala uzima se za banke i druge finansijske organizacije

2), 3) i 4) Podatak se unosi do isteka roka do kojeg je pravo na poresko oslobođenje utvrđeno