UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA RAZVOJA I FUNKCIONISANJA INFORMACIONOG SISTEMA REPUBLIKE SRBIJE DO KRAJA 2001. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 58/2001) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program razvoja i funkcionisanja informacionog sistema Republike Srbije do kraja 2001. godine (u daljem tekstu: Program).
Programom se utvrđuju zadaci u razvoju i funkcionisanju informacionog sistema, rokovi, izvršioci, kadrovski, tehnički i drugi uslovi, kao i potrebna finansijska sredstva.
Program čini sastavni deo ove uredbe.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
RAZVOJA I FUNKCIONISANJA INFORMACIONOG SISTEMA REPUBLIKE SRBIJE DO KRAJA 2001. GODINE
UVODNE NAPOMENE
Informacioni sistem Republike (informacioni sistem) razvija se u skladu sa Zakonom o informacionom sistemu Republike Srbije, aktuelnim tehnološkim dostignućima u svetu, kadrovskim i materijalnim mogućnostima Republike.
Cilj razvoja informacionog sistema jesu modernizacija i unapređenje organizacije i metoda rada državnih organa, kao i organa lokalne samouprave, teritorijalne autonomije i javnih službi u vršenju poverenih upravnih ovlašćenja. Osnovna postavka razvoja jeste da se omogući efikasno i racionalno ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i privrednih subjekata u postupcima pred tim organima i službama.
Informacioni sistem sastoji se od informacionih podsistema određenih oblasti izgrađenih i povezanih preko Zajedničke baze podataka, Zajedničke računarsko-telekomunikacione mreže, primenom jedinstvenih standarda u prikupljanju, obradi, razmeni i korišćenju podataka i informacija i prilikom nabavke opreme, materijala i programskih rešenja, izvođenje radova i vršenje usluga u oblasti informatike i Interneta (zajedničke osnove informacionog sistema).
Programom se predviđa nastavljanje započete izgradnje i razvoja zajedničkih osnova informacionog sistema, čijom se realizacijom obezbeđuju uslovi za ostvarivanje sadržinskog, organizacionog i programskog jedinstva sistema.
I RAZVOJ ZAJEDNIČKIH OSNOVA INFORMACIONOG SISTEMA
1. Formiranje Zajedničke baze podataka
Formiranje Zajedničke baze podataka ima za cilj da se obezbede potpuni, blagovremeni i tačni podaci o građanima, pravnim licima i prostornim jedinicama Republike Srbije koji su od značaja za vršenje funkcija državnih organa, organa lokalne samouprave i javnih službi.
Značaj Zajedničke baze u informacionom sistemu jeste to što podaci koji je čine predstavljaju okosnicu, odnosno jezgro podataka na koje se povezuju i nadovezuju svi ostali podaci koji se vode u bazama podataka pojedinih informacionih podsistema.
Do kraja 2001. godine planira se:
a) Nastavak realizacije Projekta prelaznog rešenja zajedničke baze podataka informacionog sistema Republike
Prema usvojenom Projektu, Zajednička baza u prelaznom rešenju obuhvata identifikacione i adresne podatke o građanima iz baze podataka MUP-a, podatke o pravnim i drugim licima iz baze podataka koju vodi Republički zavod za informatiku i statistiku na osnovu Registra organizacija i Registra radnji i podatke iz Registra prostornih jedinica, koje vodi Republički geodetski zavod, kao i šifarnici i klasifikacije neophodne za njihovo korišćenje. Cilj je da se omogući nadležnim organima da podatke iz pomenutih baza koriste preko Zajedničke računarske mreže državnih organa Srbije.
U 2000. godini urađen je programski sistem, Web aplikacija, kojim se omogućava povezivanje servera u MUP-u i Republičkom zavodu za informatiku i statistiku na kojima se nalaze baze podataka o građanima, pravnim licima i radnjama, jedinstven pristup bazama i korišćenje podataka preko Zajedničke računarske mreže državnih organa. Puštanje u operativni rad očekuje se do kraja septembra 2001. godine.
U 2001. godini planira se dovršetak programskog sistema za formiranje, održavanje i korišćenje Zajedničke baze podataka kako bi se povezali i podaci o prostornim jedinicama, uključujući dodatnu opremu i izradu odgovarajućih propisa.
Rok: decembar 2001. godine.
Izvršioci:
Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republički zavod za informatiku i statistiku i Republički geodetski zavod.
Za koordinaciju rada, tehnički i finansijski nadzor i pružanje stručne pomoći zadužena je Agencija za razvoj informatike i Interneta.
b) Implementacija Registra ulica i kućnih brojeva (Adresnog registra) kao podsistema Zajedničke baze podataka
Adresni registar je jedan od najvažnijih registara u informacionom sistemu Republike, jer podaci koji ga čine, ulice i kućni brojevi, predstavljaju osnovu za formiranje mnogih informacionih sistema državnih organa, organa lokalne samouprave i javnih službi. Zbog velikog značaja, ovaj registar čini sastavni deo Zajedničke baze podataka.
U trenutku kada se pristupilo izradi Projekta jedinstvenog registra ulica i kućnih brojeva i Programskog sistema za vođenje registra konstatovano je da postoje određene evidencije o ulicama i kućnim brojevima u raznim državnim organima, ali ne postoji standardni model i pristup formiranja i održavanja ovog registra. U tom cilju urađeno je tehnološko rešenje koje omogućava masovno prikupljanje podataka o ulicama i kućnim brojevima (inicijalni unos podataka) kao i sistem održavanja baza podataka. Formirano u GIS maniru rešenje omogućava prostorno definisanje ulica i kućnih brojeva. Osnova za formiranje i održavanje registra su podaci iz Geodetskog informacionog sistema, a naročito digitalni planovi i karte u rasterskom ili vektorskom obliku.
U 2001. godini izvršiće se implementacija Programskog sistema za vođenje Adresnog registra u nadležnim organima, na osnovu posebnog plana.
Rok: decembar 2001. godine.
Izvršioci:
Implementaciju Adresnog registra organizovaće Republički zavod za informatiku i statistiku u saradnji sa Republičkim geodetskim zavodom i organima lokalne samouprave.
Za koordinaciju rada, tehnički i finansijski nadzor i pružanje stručne pomoći zadužena je Agencija za razvoj informatike i Interneta.
v) Implementacija Sudskog registra preduzeća
U okviru Projekta pravosudnog informacionog sistema Srbije razvijeno je softversko rešenje koje omogućava unos, obradu, pretraživanje i korišćenje preko mreže podataka koji se na osnovu zakona evidentiraju u Sudskom registru preduzeća.
Imajući u vidu da se u Registru evidentiraju statusni i drugi podaci od značaja za pravni promet kao što su podaci o osnivačima, osnivačkim ulozima, osnovnom kapitalu i sl. kao i činjenicu da ti podaci predstavljaju pravnu osnovu za određivanje boniteta pravnih lica u 2001. godini planira se implementacija i stavljanje u funkciju razvijenog softverskog rešenja u svim privrednim sudovima u Republici (16).
Rok: decembar 2001. godine.
Izvršioci:
Ministarstvo pravde i lokalne samouprave.
Za koordinaciju rada, tehnički i finansijski nadzor i pružanje stručne pomoći zadužena je Agencija za razvoj informatike i Interneta.
2. Izgradnja računarsko-telekomunikacione mreže
Računarsko-telekomunikaciona mreža formira se kao Zajednička mreža državnih organa, organa teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave - subjekata informacionog sistema Republike.
Izgradnja stabilne i efikasne mreže predstavlja osnovu za realizaciju svih ostalih funkcija informacionog sistema: Zajedničke baze podataka, Rečnika podataka, elektronsku razmenu dokumenata i druge korisničke informacione servise, kao i za povezivanje informacionih podsistema u jedinstveni sistem.
Izgradnjom mreže omogućiće se razmena službenih podataka, informacija i dokumenata između pomenutih organa na celoj teritoriji Republike.
U 2001. godini planira se nabavka softvera za upravljanje Zajedničkom računarskom mrežom, projektovanje i realizacija servisa zaštite (softverskih modula sa pripadajućim hardverom) u informacionom sistemu Republike i integrisanje razvijenih mehanizama zaštite u funkcionalne informacione podsisteme. Sistem zaštite projektovaće se kao integralni deo softvera za upravljanje mrežom.
Rok: decembar 2001. godine.
Izvršioci:
Agencija za razvoj informatike i Interneta izvršiće nabavku i instalaciju softvera za upravljanje Zajedničkom računarskom mrežom.
Uprava za zajedničke poslove republičkih organa staraće se o održavanju softvera za upravljanje Zajedničkom računarskom mrežom.
3. Primena standarda u informacionom sistemu
Primena usvojenih međunarodnih, nacionalnih i internih standarda u procesu razvoja informacionog sistema doprinosi ostvarivanju efikasnog, pouzdanog i sigurnog upravljanja informacijama.
U 2001. godini planira se:
Donošenje Standarda (uredbe) o javnim nabavkama u oblasti informatike i Interneta
Radi obezbeđivanja kompatibilnosti opreme i ujednačavanja kvaliteta postupka nabavke, Vlada Republike Srbije doneće jedinstveni standard koji će propisati obavezne procedure i postupke prilikom nabavke opreme, materijala i programskih rešenja, izvođenja radova i vršenja usluga iz oblasti informatike i Interneta.
Rok: oktobar 2001. godine.
Izvršioci:
Ministarstvo finansija i ekonomije uz stručnu pomoć Agencije za razvoj informatike i Interneta pripremiće i predložiće Vladi donošenje Standarda (uredbe) o javnim nabavkama.
Sredstva za izvršavanje zadataka utvrđenih ovim programom iznose 33.500.000,00 dinara i prenose se Agenciji za razvoj informatike i Interneta koja će ih dalje raspoređivati saglasno izvršenju obaveza utvrđenih ovim programom.
II PRAĆENJE SPROVOĐENJA PROGRAMA I ORGANIZOVANJE STRUČNIH POSLOVA
Agencija za razvoj informatike i Interneta pratiće sprovođenje ovog programa, usmeravaće i usklađivaće ukupan razvoj i funkcionisanje informacionog sistema Republike.
Agencija za razvoj informatike i Interneta obezbediće odgovarajuće kadrovske, tehničke i druge uslove za sprovođenje ovog programa.
Ministarstvo finansija i ekonomije prenosiće sredstva Agenciji za razvoj informatike i Interneta u skladu sa dinamikom realizacije zadataka utvrđenih ovim programom.