UREDBAO NAČINU IZRADE I DONOŠENJA TEHNIČKIH PROPISA I VOĐENJA REGISTRA TIH PROPISA("Sl. list SRJ", br. 4/97) |
Ovom uredbom uređuju se način izrade i donošenja tehničkih propisa, način vođenja evidencije tehničkih propisa u postupku pripreme i način vođenja registra donesenih i objavljenih tehničkih propisa.
Odredbe ove uredbe ne odnose se na tehničke propise u oblasti odbrane.
Tehnički propis izrađuje savezno ministarstvo u čiji delokrug spada materija koju treba urediti tim propisom (u daljem tekstu: nadležno savezno ministarstvo).
Nadležno savezno ministarstvo pristupa izradi tehničkog propisa kad oceni da je, radi zaštite bezbednosti, zdravlja ljudi i njihove sigurnosti, očuvanja biljnog i životinjskog sveta ili životne sredine ili radi sprečavanja zloupotreba, potrebno za određene procese, proizvode i usluge utvrditi tehničke i druge zahteve u skladu sa članom 9 stav 1 Zakona o standardizaciji.
Tehnički propis donosi savezni ministar koji rukovodi nadležnim saveznim ministarstvom (u daljem tekstu: nadležni savezni ministar).
Predlog za donošenje tehničkog propisa mogu nadležnom saveznom ministarstvu podneti zainteresovani organi i organizacije, preduzeća i druga pravna i fizička lica.
Po prijemu predloga iz stava 1 ovog člana, nadležno savezno ministarstvo ceni da li su ispunjeni uslovi iz člana 2 stav 2 ove uredbe za pristupanje izradi tehničkog propisa i o svom stavu obaveštava podnosioca predloga.
Pre pristupanja izradi tehničkog propisa, nadležno savezno ministarstvo zatražiće od Saveznog zavoda za standardizaciju obaveštenje o tome da li je u oblasti koju treba urediti tehničkim propisom donesen odgovarajući jugoslovenski standard ili predstoji njegovo donošenje, sa naznakom roka u kom će jugoslovenski standard biti donesen, kao i da li u oblasti koju treba urediti tehničkim propisom postoje odgovarajući strani standardi (međunarodni, regionalni ili nacionalni standardi).
Nadležno savezno ministarstvo odlučiće da li će pristupiti izradi tehničkog propisa i o tome će obavestiti Savezni zavod za standardizaciju.
Nadležni savezni ministar posebnim rešenjem obrazuje radnu grupu za izradu tehničkog propisa sastavljenu od stručnjaka iz oblasti za koju se donosi tehnički propis. Radnom grupom rukovodi predstavnik nadležnog saveznog ministarstva.
Nacrt tehničkog propisa priprema se polazeći od dostignuća nauke i prakse, stranog standarda (međunarodnog, regionalnog ili nacionalnog standarda) ako u određenoj oblasti ne postoje jugoslovenski standardi ili pozivanjem na standarde ako u oblasti za koju se donosi tehnički propis postoje jugoslovenski standardi ili granski standardi.
U pripremi tehničkog propisa uzeće se u obzir i tehnički propisi članica Svetske trgovinske organizacije u odnosnoj oblasti, u meri u kojoj se time na zadovoljavajući način omogućava sprovođenje ciljeva koji se žele postići donošenjem tehničkog propisa.
Nacrtom tehničkog propisa utvrđuju se tehnički i drugi zahtevi za proizvod, pri čemu se vodi računa o upotrebnim karakteristikama proizvoda, a ne o obliku i o opisnim karakteristikama.
Nacrt tehničkog propisa nadležno savezno ministarstvo dostavlja na mišljenje zainteresovanim organima i organizacijama, a njegov naziv i kratak sadržaj, uz navođenje podatka gde se može pribaviti nacrt tehničkog propisa, objavljuje se u glasilu Saveznog zavoda za standardizaciju, a po potrebi, može se objaviti i u drugim glasilima, sa naznakom roka do kog se mogu dostavljati primedbe i predlozi.
Rok iz stava 1 ovog člana ne može biti kraći od 60 dana od dana objavljivanja, osim ako to nalažu razlozi iz oblasti bezbednosti, zdravlja ili životne sredine.
Po isteku roka za dostavljanje primedaba i predloga na objavljeni nacrt tehničkog propisa, nadležno savezno ministarstvo razmatra dostavljene primedbe i predloge i zauzima stav o njima, a nadležni savezni ministar donosi tehnički propis.
Nadležno savezno ministarstvo iz stava 1 ovog člana dostaviće podnosiocu primedaba i predloga, na njegov zahtev, kratko obrazloženje zašto njegove primedbe i predlozi nisu prihvaćeni.
Savezni zavod za standardizaciju vodi evidenciju o tehničkim propisima u postupku izrade, koja sadrži: naziv tehničkog propisa, njegov registarski broj, kratak sadržaj, naziv nadležnog saveznog ministarstva i oznaku jugoslovenskog standarda ili granskog standarda na koje se propis poziva ili jugoslovenskog standarda ili stranog standarda (međunarodnog, regionalnog ili nacionalnog standarda) koji je korišćen za izradu tehničkog propisa i u kojoj fazi postupka se nalazi.
Savezni zavod za standardizaciju vodi registar donesenih i objavljenih tehničkih propisa, koji sadrži: naziv tehničkog propisa, njegov registarski broj, kratak sadržaj, sa naznakom procesa, proizvoda i usluga obuhvaćenih tehničkim propisom, spisak jugoslovenskih standarda ili granskih standarda na koje se poziva tehnički propis ili spisak jugoslovenskih standarda, stranih standarda (međunarodnih, regionalnih i nacionalnih standarda) koji su korišćeni za izradu tehničkog propisa, datum objavljivanja tehničkog propisa, datum stupanja na snagu tehničkog propisa i broj "Službenog lista SRJ" u kome je objavljen, kao i datum prestanka njegovog važenja.
U registar iz stava 1 ovog člana upisuju se izmene i dopune tehničkog propisa, sa naznakom datuma objavljivanja i datuma stupanja na snagu i brojem "Službenog lista SRJ" u kome su objavljene.
Na kraju svake godine, u glasilu Saveznog zavoda za standardizaciju, a po potrebi, i u drugim glasilima, objavljuje se izvod iz registra o tehničkim propisima donesenim u toj godini.
U izvodu iz registra iz stava 3 ovog člana objavljuje se naziv tehničkog propisa i broj "Službenog lista SRJ" u kome je objavljen.
Savezni zavod za standardizaciju obaveštava međunarodne organizacije za standardizaciju i druge međunarodne organizacije u čijem radu učestvuje, kao i zainteresovane članice tih međunarodnih organizacija, o tehničkim propisima u postupku izrade i o donošenju tehničkih propisa u Saveznoj Republici Jugoslaviji i, na zahtev tih organizacija, odnosno ako to proizlazi iz preuzetih obaveza, dostavlja tražene informacije o sadržaju nacrta tehničkog propisa koji je na javnoj diskusiji, a ako je u mogućnosti, ukazuje i na delove tehničkog propisa koji odstupaju od odgovarajućeg međunarodnog standarda, kao i na cilj koji se želi postići donošenjem tehničkog propisa, odnosno razloge za njegovo donošenje.
Savezni zavod za standardizaciju dostaviće podnosiocu zahteva nacrt tehničkog propisa koji je na javnoj diskusiji, odnosno donesen i objavljen tehnički propis ako uplati iznos u stranoj valuti koji odgovara ceni tehničkog propisa i troškovima dostave po kursu na dan uplate.