PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU OSTVARIVANJA PRAVA OD OPŠTEG INTERESA U OBLASTI DRUŠTVENE BRIGE O DECI("Sl. glasnik RS", br. 66/92, 69/92 - ispr., 1/93, 107/93, 67/94, 12/96, 30/96, 13/98, 38/2001 i 67/2001) |
I UVODNA ODREDBA
Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi i način ostvarivanja prava od opšteg interesa u oblasti društvene brige o deci utvrđenih u Zakonu o društvenoj brizi o deci (u daljem tekstu: Zakon), i to prava na:
1) naknadu zarade za vreme porodiljskog i produženog porodiljskog odsustva zaposlenog roditelja i odsustva sa rada usvojioca radi nege deteta;
2) materinski dodatak;
2a) pomoć za opremu novorođenčeta;
3) dodatak na decu;
4) naknadu troškova boravka u predškolskoj ustanovi za treće dete u smislu člana 7 Zakona;
5) predškolsko vaspitanje i obrazovanje za decu bez roditeljskog staranja, decu sa smetnjama u razvoju i decu na dužem bolničkom lečenju;
6) vaspitno-obrazovni program u godini pred polazak u osnovnu školu u trajanju od tri sata dnevno u školskoj godini.
II NAKNADA ZARADE ZA VREME PORODILJSKOG I PRODUŽENOG PORODILJSKOG ODSUSTVA ZAPOSLENOG RODITELJA I ODSUSTVA SA RADA USVOJIOCA RADI NEGE DETETA
Otac deteta ima, u skladu sa zakonom, pravo na naknadu zarade kada ostvari pravo na porodiljsko, odnosno produženo porodiljsko odsustvo u slučaju kada majka napusti dete, ako umre ili ako je iz drugih opravdanih razloga sprečena da koristi to pravo.
Opravdani razlozi u smislu stava 1 ovog člana su razlozi koji onemogućavaju i sprečavaju majku deteta, protivno njenoj volji, da se stara o detetu, kao što su: pritvor, izdržavanje kazne zatvora, lišavanje roditeljskog prava, lišavanje poslovne sposobnosti, odsustvo zbog lečenja, postupanje po nalozima vojnih organa i sl.
Pravo iz stava 1 ovog člana traje od dana ispunjenja uslova do isteka porodiljskog, odnosno produženog porodiljskog odsustva koje bi koristila majka deteta.
Pravo na naknadu zarade za vreme odsustva za negu novorođenčeta ima, u skladu sa zakonom, lice koje se stara o detetu ili usvojilac deteta u slučaju kada roditelji napuste dete, ako oba roditelja umru ili ako su iz drugih opravdanih razloga u smislu člana 2 ovog pravilnika, sprečeni da koriste to pravo.
Pravo iz stava 1 ovog člana započinje danom određivanja za staraoca odnosno danom usvojenja, i traje do isteka porodiljskog odsustva računajući i vreme koje su koristili roditelji, odnosno koje bi koristili da su imali to pravo.
Ukoliko pravo na naknadu zarade, u skladu sa zakonom, ostvaruje usvojilac ili staralac za vreme odsustva za negu novorođenčeta, umesto majke deteta, broj dece u porodici se računa prema broju dece koje ima usvojilac, odnosno staralac na dan usvojenja, odnosno na dan određivanja za staraoca, računajući i usvojenu decu, odnosno i decu koja su stavljena pod starateljstvo.
Kada lice koje ima pravo na naknadu zarade (u daljem tekstu: korisnik), ostvaruje zaradu u dve ili više organizacija, naknada zarade je srazmerna vremenu za koje je zasnovao radni odnos, a najviše do punog radnog vremena.
Korisnik koji je upućen na rad u inostranstvo od strane organizacije u kojoj je zaposlen ili po osnovu međunarodne naučne, prosvetne, kulturne, tehničke ili druge saradnje, naknadu zarade ostvaruje kao radnik koji radi na istim ili sličnim poslovima u organizaciji, na kojima je radio pre odlaska u inostranstvo, pod uslovom da ne ostvaruje ovo pravo po propisima zemlje u kojoj je na privremenom radu.
Kao naknada zarade, u smislu Zakona, smatraju se i obveznice koje su izdate zaposlenima koji su bili na radu i to samo one koje su dospele za naplatu u mesecu za koji se obračunava naknada zarade.
Licima iz člana 12 stav 1 tačka 3 Zakona pripada naknada zarade ako privremeno zatvore radnju ili privremeno povere obavljanje te delatnosti drugom licu.
Za ostvarivanje naknade zarade oca deteta u slučaju kada koristi odsustvo za negu novorođenčeta umesto majke, prilaže se zvanična isprava nadležnog organa odnosno organizacije o postojanju slučaja kada se ovim korisnicima odobrava pravo na porodiljsko odsustvo (potvrda nadležnog organa socijalne zaštite da je majka napustila dete, izvod iz matične knjige umrlih, rešenje o pritvoru, potvrda ustanove o početku i trajanju izdržavanja kazne zatvora, rešenje kojim je majka lišena poslovne sposobnosti ili roditeljskog prava, potvrda bolnice, potvrda nadležnih vojnih organa i dr.) kao i rešenje organizacije kojim se odobrava korišćenje odsustva za negu novorođenčeta ocu deteta.
Za ostvarivanje prava na naknadu zarade usvojioca, kada koristi odsustvo radi nege usvojenog deteta prilaže se odluka organizacije o odobravanju odsustva sa rada u smislu propisa o radnim odnosima.
Za korišćenje prava na naknadu zarade usvojioca i staraoca prilaže se i rešenje nadležnog organa - centra za socijalni rad o usvojenju, odnosno o stavljanju pod starateljstvo.
Za ostvarivanje naknade zarade korisnik koji obavlja samostalnu delatnost prilaže rešenje nadležnog organa o privremenom zatvaranju radnje, odnosno o privremenom poveravanju obavljanja te delatnosti drugom licu.
Za ostvarivanje naknade zarade korisnika koji obavljaju samostalnu delatnost, a nisu upisani u registar opštine u skladu sa zakonom prilaže se potvrda da mu je to jedino i redovno zanimanje, koju izdaje za to ovlašćeno udruženje, odnosno asocijacija kao i lična izjava kojom se obavezuje da neće obavljati istu ili drugu delatnost za vreme trajanja porodiljskog odsustva.
Vlasnik preduzeća, kao jedini zaposleni, prilaže u smislu stava 2 ovog člana samo ličnu izjavu.
Obračun naknade zarade, korisnika ovog prava, vrši se na osnovu podataka o:
1) privremenoj sprečenosti za rad;
2) zaradi;
3) broju i redosledu rođenja dece;
4) dužini radnog staža, neposredno pre ostvarivanja prava;
5) prebivalištu korisnika kada se radi o ostvarivanju prava za četvrto dete u opštini, odnosno delovima opštine (naseljima) sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva.
Podaci na osnovu kojih se vrši obračun naknade zarade iskazuju se:
1) privremena sprečenost za rad - obrascem ZZ-14 doznaka - Izveštaj o privremenoj sprečenosti za rad, osim kada ovo pravo koristi otac, usvojilac ili staralac deteta i Rešenjem organizacije o porodiljskom, odnosno produženom porodiljskom odsustvu;
2) zarada - obrascem NZ-1 - Spisak obračunatih naknada zarada zaposlenih, a za lica iz člana 12 stav 1 tač. 2 i 3 Zakona obrascem NZ-2 - Obračun naknade zarade za vreme porodiljskog odsustva;
3) broj i redosled rođenja dece - izvodima iz matične knjige rođenih i ličnom izjavom;
4) dužina radnog staža, neposredno pre ostvarivanja prava - potvrdom organizacije;
5) prebivalište - potvrdom o prebivalištu ili uvidom u ličnu kartu o čemu se sačinjava službena beleška, kada se radi o ostvarivanju prava za četvrto dete u opštinama, odnosno delovima opština (naseljima) sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva.
Organizacija, odnosno poslodavac dostavlja nadležnoj opštinskoj upravi podatke iz člana 13 stav 2 ovog pravilnika istovremeno kada vrši obračun zarade za zaposlene i istog dana ih dostavlja opštinskoj upravi.
Podaci u smislu stava 1 ovog člana koji se odnose na zaradu (Spisak obračunatih naknada zarada, odnosno Obračun naknade zarade) dostavljaju se redovno za svaki mesec, a ostali podaci neophodni za utvrđivanje prava na naknadu zarade i njen obračun, na početku ostvarivanja prava.
Obračun ukupno potrebnih sredstava za isplatu naknade zarade opštinska uprava dostavlja Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja do 15-og u mesecu za tekući mesec na obrascu NZ-3 - Obračun potrebnih sredstava za isplatu naknada za porodiljska prava.
Ako organizacija, odnosno poslodavac, vrši obračun zarada za zaposlene više puta za isti mesec, obavezna je da, u skladu sa članom 14 ovog pravilnika, svaki put dostavi i podatke za obračun naknade zarade.
Opštinska uprava overava Spisak obračunatih naknada zarada zaposlenih na obrascu NZ-1 u dva primerka, u roku od dva radna dana.
Obrasce iz stava 1 ovog člana organizacija, odnosno poslodavac dostavlja organizaciji nadležnoj za poslove platnog prometa, s tim što se jedan primerak vraća organizaciji, odnosno poslodavcu sa overom da su nalozi za plaćanje podneti na izvršenje.
Opštinska uprava vrši prenos sredstava organizaciji, odnosno poslodavcu iz stava 2 ovog člana na osnovu overenog Spiska obračunatih naknada zarada zaposlenih od strane organizacije nadležne za poslove platnog prometa.
Opštinska uprava obračunava i vrši neposredno isplatu naknada zarada korisnicima iz člana 12 stav 1 tač. 2 i 3 Zakona, koji nemaju zaposlene.
O prenetim sredstvima organizaciji, odnosno neposredno isplaćenim sredstvima korisnicima, u smislu st. 1 do 4 ovog člana, vodi se pojedinačna evidencija za svakog korisnika i podnosi izveštaj ministarstvu nadležnom za poslove društvene brige o deci do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Evidencija u smislu stava 5 ovog člana, vodi se na obrascu NZ-4 - Evidencioni list o isplaćenim naknadama zarada, a izveštaj o utrošenim sredstvima iskazuje se na obrascu NZ-5 - Izveštaj o utrošenim sredstvima za porodiljska prava.
Organizacija vrši isplatu naknade zarade na osnovu overenog spiska uz potpis korisnika.
Neisplaćen iznos naknade zarade organizacija vraća na račun opštinske uprave.
III MATERINSKI DODATAK
Pravo na materinski dodatak pripada i u slučaju ako se u prvom porođaju rodi više od troje dece, kao i kada se posle rođenja prvog deteta ili prvo dvoje dece rodi dvoje ili više dece.
Pravo na materinski dodatak za četvrto dete u porodici sa prebivalištem u opštini sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva pripada i u slučaju ako se posle prvo troje dece u sledećem porođaju rodi više od jednog deteta.
Ukoliko u toku trajanja prava opština na čijoj teritoriji korisnik koji ostvaruje pravo na četvrto dete ima prebivalište, postane opština odnosno naselje sa pozitivnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva, takva promena proizvodi pravno dejstvo od prvog dana narednog meseca.
Uz zahtev za priznavanje prava na materinski dodatak korisnik podnosi:
1) dokaz o prebivalištu (prijava stana ili lična karta), ako se pravo ostvaruje za četvrto dete;
2) izvod iz matične knjige rođenih za svu decu u porodici;
3) dokaz da nije u radnom odnosu (izvod iz evidencije nezaposlenih, zdravstvena knjižica i sl.);
4) zvaničnu ispravu nadležnog organa, odnosno organizacije, u slučaju da drugo lice umesto majke može da koristi pravo na materinski dodatak.
O pravu na materinski dodatak obavezno se donosi pismeno rešenje.
Obračun potrebnih sredstava za isplatu materinskog dodatka vrši se na obrascu NZ-1 - Obračun potrebnih sredstava za isplatu naknada za porodiljska prava. Izveštaj o utrošenim sredstvima na obrascu NZ-5 - Izveštaj o utrošenim sredstvima za porodiljska prava, a Evidencija o isplaćenom materinskom dodatku vodi se pojedinačno za svakog korisnika na obrascu MD-1 - Evidencioni list isplaćenog materinskog dodatka.
Izveštaj u smislu stava 2 ovog člana Opštinska uprava podnosi Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja do 15-og u mesecu za prethodni mesec.
IIIa POMOĆ ZA OPREMU NOVOROĐENČETA
Kada se u prvom porođaju rodi više od troje dece, kao i kada se posle rođenja prvog deteta ili prvo dvoje dece u sledećem porođaju rodi dvoje ili više dece, a u opštinama, odnosno delovima opština (naseljima) sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva i kada se posle rođenja prvo troje dece u sledećem porođaju rodi dvoje ili više dece pomoć za opremu novorođenčeta pripada za svako dete.
Zahtev za ostvarivanje prava na pomoć za opremu novorođenčeta podnosi se u roku od 12 meseci od dana rođenja deteta.
Zahtev ili dokaz za ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva, materinski dodatak, odnosno dodatak na decu smatra se i zahtevom iz stava 1 ovog člana.
Uz zahtev za priznavanje prava na pomoć za opremu novorođenčeta podnosi se izvod iz matične knjige rođenih za svu decu u porodici, a za novorođenče se može podneti i otpusna lista iz bolnice, a ako se radi o četvrtom detetu i dokaz o prebivalištu (prijava stana ili lična karta) pod uslovom da navedeni dokazi već nisu priloženi opštinskoj upravi za ostvarivanje prava u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Pravo na pomoć za opremu novorođenčeta može ostvariti jedan od roditelja, usvojilac ili staralac.
Pomoć za opremu novorođenčeta u smislu člana 20a stav 2 Zakona isplaćuje se u iznosu koji važi na dan isplate.
Obračun potrebnih sredstava za isplatu pomoći za opremu novorođenčeta vrši se na obrascu NZ-3 - Obračun potrebnih sredstava za porodiljska prava, a izveštaj o utrošenim sredstvima se dostavlja na obrascu NZ-5 - Izveštaj o utrošenim sredstvima za porodiljska prava.
IV DODATAK NA DECU
Dodatak na decu pripada za dete predškolskog uzrasta, i za dete na redovnom školovanju, najduže do navršenih 19 godina života.
Dodatak na decu pripada i za dete koje zbog bolesti ne započne redovno školovanje, odnosno koje započne sa redovnim školovanjem kasnije, ili prekine redovno školovanje i to za sve vreme trajanja sprečenosti, a najdalje do navršene devetnaeste godine života.
O pravu na dodatak na decu obavezno se donosi pismeno rešenje.
Materijalni uslovi porodice utvrđuju se na osnovu ukupnih prihoda za poslednja tri meseca u prethodnoj godini, i to:
1) prihodi i primanja koji se ostvaruju u mesečnim iznosima, (plata, odnosno zarada, penzija, novčana naknada i pomoć i druga novčana primanja);
2) prihodi od imovine u visini iznosa koji služi kao osnov za obračunavanje poreza i doprinosa za taj prihod (od izdavanja kuće, stana, zemljišta, poslovne zgrade i prostorije i dr.);
3) prihodi od drugih imovinskih prava ako se na te prihode plaćaju porezi;
4) prihodi od samostalne delatnosti u visini neto prihoda po odbitku poreza i doprinosa.
U prihode u smislu stava 1 ovog člana uračunavaju se i prihodi od poljoprivredne delatnosti u visini katastarskog prihoda u prethodnoj godini svedenog na prosečan iznos za tri meseca.
Izuzetno od odredbi stava 1 ovog člana, za ostvarivanje prava u 1994 godini, materijalni uslovi porodice utvrđuju se na osnovu ukupnih prihoda za prva tri meseca 1994. godine, u skladu sa Zakonom.
U prihode u smislu stava 1 ovog člana uračunava se i jednokratna naknada (otpremnina) isplaćena korisniku ili članu njegove porodice u slučaju prestanka potrebe za njegovim radom.
U prihode u smislu člana 24 ovog pravilnika ne uračunavaju se izdvojena sredstva za dnevnice solidarnosti, samodoprinosi, iznosi isplaćeni na ime regresa za korišćenje godišnjeg odmora, otpremnine pri odlasku u penziju, novčane pomoći u slučaju smrti člana porodice, troškovi prevoza radi odlaska i povratka sa rada, naknade za ishranu u toku rada, dnevnice za službena putovanja i terenski dodatak.
Za utvrđivanje ukupnog prihoda u smislu Zakona od uticaja je prihod od poljoprivredne delatnosti sa imovine koju je korisnik ili član njegove porodice stekao ili koristi na osnovu pismenog ili usmenog ugovora, bez obzira na to da li je izvršena uknjižba ili neki drugi odgovarajući pravni posao.
Ukupan mesečni prihod članova porodice utvrđuje se tako što se ukupan prihod iz člana 24 ovog pravilnika podeli na 3 (meseca) i na broj članova porodice koji žive u zajedničkom domaćinstvu na dan podnošenja zahteva.
Pod zajedničkim domaćinstvom podrazumeva se zajednica življenja, privređivanja i trošenja sredstava.
Dete bez roditeljskog staranja u smislu Zakona jeste dete koje nema žive roditelje, čiji su roditelji nepoznati ili nestali, čiji roditelji iz bilo kojih razloga privremeno ili trajno ne izvršavaju svoja roditeljska prava i dužnosti.
Status deteta bez roditeljskog staranja dokazuje se uverenjem nadležnog centra za socijalni rad.
Dete samohranog roditelja u smislu Zakona jeste:
1) dete koje izdržava jedan roditelj, ako je drugi roditelj umro, a dete nije steklo pravo na porodičnu penziju;
2) dete koje izdržava jedan roditelj ukoliko je drugi roditelj postao potpuno i trajno nesposoban za privređivanje, a nije stekao pravo na penziju;
3) dete koje izdržava jedan roditelj za vreme dok se drugi roditelj nalazi na odsluženju redovnog vojnog roka;
4) dete koje izdržava jedan roditelj, dok je drugi roditelj na izdržavanju kazne zatvora duže od šest meseci;
5) dete koje izdržava jedan roditelj, za vreme dok je drugi roditelj redovan student;
6) dete koje je zajedno sa drugim roditeljem uživalac porodične penzije, nezavisno od odredaba iz tačke 1 ovog člana;
7) dete rođeno van braka, ako roditelj nije zasnovao bračnu ili vanbračnu zajednicu;
8) dete razvedenih roditelja, ako roditelj kojem je povereno dete nije zasnovao bračnu ili vanbračnu zajednicu;
9) dete za koje je u toku brakorazvodnog postupka određena privremena mera izdržavanja od strane drugog roditelja danom određivanja privremene mere.
Pravo na dodatak na decu ostvareno od 1. aprila i kasnije u tekućoj godini pripada do 31. marta naredne godine ako su ispunjeni svi uslovi predviđeni zakonom i ovim pravilnikom.
Promene u imovnom stanju porodice nastale u toku tekuće kalendarske godine od uticaja su na korišćenje prava od 1. aprila naredne godine.
Opštinska uprava podnosi obračun potrebnih sredstava za isplatu dodatka na decu koju ona vrši Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja za tekući mesec, na obrascu DD-1 - Obračun potrebnih sredstava za isplatu dodatka na decu.
Ukoliko pravo na dodatak na decu nije ostvareno za ceo mesec, iznos dodatka na decu utvrđuje se srazmerno broju kalendarskih dana u tom mesecu za koje je ostvareno pravo.
Opštinska uprava vodi evidenciju o neposredno isplaćenim sredstvima korisnicima dodatka na decu, za svakog korisnika pojedinačno, na obrascu DD-2 - Evidencioni list o isplaćenim iznosima dodatka na decu.
Na osnovu pojedinačnih evidencija, iz stava 1 ovog člana, opštinska uprava sačinjava Izveštaj o utrošku ukupno prenetih sredstava Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja do 15-og u mesecu za prethodni mesec, na obrascu DD-3 - Izveštaj o utrošenim sredstvima za dodatak na decu i ostala prava.
Dodatak na decu isplaćuje se roditelju, odnosno licu koje se stara o detetu, unazad po isteku meseca.
V NAKNADA TROŠKOVA BORAVKA U PREDŠKOLSKOJ USTANOVI ZA TREĆE DETE U SMISLU ČLANA 7 ZAKONA
Treće i svako naredno dete čija porodica ima prebivalište u opštini odnosno delovima opštine (naseljima) sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva imaju pravo na naknadu ukupnih troškova celokupnog ili poludnevnog boravka u predškolskoj ustanovi, koja je utvrđena mrežom ustanova.
Ukoliko u toku trajanja prava opština, odnosno deo opštine (naselje) na čijoj teritoriji porodica, u smislu člana 38 ovog pravilnika ima prebivalište postane opština sa pozitivnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva, takva promena proizvodi pravno dejstvo od prvog dana narednog meseca.
O pravu iz člana 38 ovog pravilnika obavezno se donosi pismeno rešenje.
Naknada troškova poludnevnog boravka za treće dete sadržana je u ekonomskoj ceni tročasovnog programa po vaspitnoj grupi koja se utvrđuje u skladu sa ovim pravilnikom.
Ukoliko se poludnevni boravak organizuje u trajanju od četiri ili pet sati za vaspitnu grupu u kojoj boravi treće dete, naknada troškova boravka u odnosu na tročasovni program uvećava se za iznos cene za četvrti odnosno peti sat boravka deteta.
Obračun naknade troškova boravka u predškolskoj ustanovi vrši se u zavisnosti od broja dana boravka deteta u ustanovi.
Za dane odsustva deteta ustanovi se nadoknađuju režijski troškovi.
Predškolska ustanova dostavlja opštinskoj upravi izveštaj o poludnevnom i celodnevnom boravku za svako dete pojedinačno, do trećeg u mesecu za prethodni mesec.
Izveštaj o korišćenju poludnevnog i celodnevnog boravka u smislu stava 1 ovog člana vrši se na obrascima TB-1 - Izveštaj o celodnevnom boravku za treće i svako naredno dete u opštini (naselju, sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva i TB-2 - Izveštaj o poludnevnom boravku za treće i svako naredno dete u opštini (naselju) sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva.
Pojedinačne izveštaje iz stava 1 ovog člana opštinska služba kontroliše, objedinjuje i odmah dostavlja Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja.
Ministarstvo za rad, boračka i socijalna pitanja vrši prenos sredstava ustanovi po dobijanju obračuna iz člana 43 ovog pravilnika, za prethodni mesec, preko opštinske uprave u kojoj je sedište ustanove.
VI PREDŠKOLSKO VASPITANJE I OBRAZOVANJE ZA DECU BEZ RODITELJSKOG STARANJA, DECU SA SMETNJAMA U RAZVOJU I DECU NA DUŽEM BOLNIČKOM LEČENJU
Vaspitno obrazovni rad sa decom bez roditeljskog staranja jeste oblik predškolskog vaspitanja i obrazovanja kojim se obezbeđuje deci lišenoj roditeljskog staranja, smeštenoj u ustanove socijalne zaštite, ublažavanje nedostatka porodice i stvaranje povoljnijih uslova za razvoj, vaspitanje i obrazovanje.
Vaspitno obrazovni rad sa decom sa smetnjama u razvoju jeste oblik predškolskog vaspitanja i obrazovanja kojim se podstiče razvoj očuvanih psihofizičkih potencijala dece i ublažavaju ili otklanjaju poremećaji u njihovom razvoju.
Vaspitno obrazovni rad sa decom na dužem bolničkom lečenju jeste oblik predškolskog vaspitanja i obrazovanja kojim se deci narušenog zdravlja, smeštenoj u zdravstvene ustanove, pruža mogućnost za igru, razonodu, druženje i poboljšanje zdravstvenog i opšteg stanja.
Pod dužim bolničkim lečenjem u smislu stava 3 ovog člana podrazumeva se lečenje koje zbog prirode bolesti zahteva hospitalizaciju dužu od 20 dana.
Vaspitno obrazovni rad sa decom iz člana 45 ovog pravilnika organizuje predškolska ustanova.
Vaspitno obrazovni program mogu organizovati i ustanove socijalne zaštite i škole, pod uslovima utvrđenim zakonom.
Vaspitno obrazovni program predškolska ustanova organizuje:
1) za decu bez roditeljskog staranja u redovnim vaspitnim grupama poludnevnog boravka;
2) za decu sa smetnjama u razvoju za koju je nadležni organ utvrdio potrebu podsticanja, praćenja i korektivnog rada u razvojnim grupama;
3) za decu na dužem bolničkom lečenju u bolničkim grupama.
Predškolska ustanova, na početku školske godine, utvrđuje plan organizacije vaspitno obrazovnih programa iz člana 45 ovog pravilnika za tekuću godinu uz saglasnost Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja.
Plan u smislu stava 1 ovog člana podnosi se na obrascu VOR-1 - Plan organizacije vaspitno-obrazovnog rada za decu na dužem bolničkom lečenju, decu sa smetnjama u razvoju i decu bez roditeljskog staranja.
Sredstva za ostvarivanje vaspitno obrazovnih programa obezbeđuju se u visini ekonomske cene po vaspitnoj grupi, odnosno po detetu za decu bez roditeljskog staranja.
Strukturu ekonomske cene za bolničke grupe čine:
1) bruto zarada vaspitača, prema vremenu trajanja programa vaspitno obrazovnog rada, direktora za 10 sati godišnje i stručnog saradnika za 15 sati godišnje;
2) didaktički materijal u paušalnom iznosu.
Strukturu ekonomske cene za razvojne grupe čine:
1) bruto zarada vaspitača, prema vremenu trajanja programa vaspitno obrazovnog rada, direktora za 10 sati godišnje i stručnog saradnika za 15 sati godišnje;
2) materijalni troškovi prema kriterijumima za utvrđivanje cene usluga.
Sredstva za realizaciju vaspitno obrazovnih programa se prenose ustanovi preko opštinske uprave po dobijanju izveštaja od opštinske uprave.
Predškolska ustanova dostavlja izveštaje o mesečnoj realizaciji vaspitno obrazovnih programa i obračun troškova boravka za decu bez roditeljskog staranja u redovnim vaspitno-obrazovnim grupama poludnevnog boravka, opštinskoj upravi najkasnije do trećeg u mesecu za prethodni mesec, a opštinska uprava po izvršenoj kontroli Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja do šestog u mesecu za prethodni mesec.
Obračun u smislu stava 2 ovog člana predškolska ustanova iskazuje na obrascu TB-3 - Izveštaj troškova o boravku dece bez roditeljskog staranja u redovnim vaspitno-obrazovnim grupama poludnevnog boravka.
Izveštaj o mesečnoj realizaciji vaspitno-obrazovnih programa iskazuje se na obrascu VOR-2 - Izveštaj o realizaciji vaspitno-obrazovnog rada za decu na dužem bolničkom lečenju i decu sa smetnjama u razvoju.
VII VASPITNO-OBRAZOVNI PROGRAM U GODINI PRED POLAZAK U OSNOVNU ŠKOLU U TRAJANJU OD TRI SATA DNEVNO U ŠKOLSKOJ GODINI
Vaspitno-obrazovni program u godini pred polazak u osnovnu školu u trajanju od tri sata dnevno u školskoj godini (u daljem tekstu: Tročasovni program) jeste oblik predškolskog vaspitanja i obrazovanja kojim se obezbeđuje približno ujednačavanje uslova za zadovoljavanje osnovnih razvojnih potreba dece, njihova socijalizacija i opšta pripremljenost za polazak u školu.
Pravo na Tročasovni program imaju sva deca uzrasta od šest godina koja ne ostvaruju pravo na celodnevni boravak.
Tročasovni program organizuje predškolska ustanova u školskoj godini, svakog radnog dana po tri sata dnevno.
Tročasovni program se organizuje u prostorijama predškolske ustanove, prostorima drugih objekata koji ispunjavaju uslove za rad sa decom predškolskog uzrasta.
Predškolska ustanova na početku školske godine utvrđuje plan organizacije tročasovnog programa za tekuću školsku godinu.
Plan u smislu stava 1 ovog člana iskazuje se na obrascu TP-1 - Plan organizacije programa vaspitno-obrazovnog rada u godini pred polazak u osnovnu školu u trajanju od tri sata dnevno.
Deca koja pohađaju Tročasovni program organizuju se u vaspitne grupe.
Broj upisane dece u vaspitnoj grupi Tročasovnog programa je 30.
Izuzetno od stava 1 ovog člana broj upisane dece u vaspitnim grupama u opštinama, odnosno naseljima sa negativnom stopom prirodnog priraštaja stanovništva može biti prosečno 20 dece.
Sredstva za Tročasovni program ostvaruju se u visini ekonomske cene po vaspitnoj grupi.
Ekonomska cena u smislu stava 1 ovog člana utvrđuje se prema sledećoj strukturi:
1) bruto zarada vaspitača za polovinu od punog radnog vremena, direktora za dva sata mesečno, stručnog saradnika za dva sata mesečno, administrativno-finansijskih i drugih radnika za jedan sat mesečno i radnika na održavanju higijene za 11 sati mesečno;
2) materijalne troškove prema kriterijumima za utvrđivanje cene usluga.
Ekonomska cena, u smislu stava 1 ovog člana, utvrđuje se za svaki mesec u školskoj godini.
Sredstva za realizaciju Tročasovnog programa se prenose ustanovi preko opštinske uprave, po dobijanju izveštaja od opštinske uprave.
Izveštaj u smislu stava 1 ovog člana iskazuje se na obrascu "TP-2" - Izveštaj o realizaciji programa vaspitno-obrazovnog rada u godini pred polazak u osnovnu školu u trajanju od tri sata dnevno u školskoj godini.
Predškolska ustanova dostavlja izveštaj o mesečnoj realizaciji Tročasovnog programa opštinskoj upravi opštine najkasnije do trećeg u mesecu za prethodni mesec, a opštinska uprava opštine, po izvršenoj kontroli Ministarstvu za rad, boračka i socijalna pitanja do šestog u mesecu za prethodni mesec.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Obrasci iz člana 13 stav 2 tačka 2 i čl. 14, 16, 22, 33, 35, 36, 43, 49, 52, 57 i 60 ovog pravilnika odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o bližim uslovima i načinu ostvarivanja prava od opšteg interesa u oblasti društvene brige o deci
("Sl. glasnik RS", br. 67/2001)
Član 3
Obrasci: NZ-1 - Spisak obračunatih naknada zarada zaposlenih, NZ-3 - Obračun potrebnih sredstava za porodiljska prava i NZ-5 - Izveštaj o utrošenim sredstvima za porodiljska prava, zamenjuju se novim obrascima koji su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. decembra 2001. godine.
Svi obrasci koji su sastavni deo ovog pravilnika usaglašeni su sa pravilnicima o izmenama i dopunama ovog pravilnika ("Sl. glasnik RS" br. 1/93, 107/93, 67/94, 12/96, 30/96, 13/98, 38/2001 i 67/2001)