MATEMATIKA |
Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Brojevi i operacije sa njima, Algebra i funkcije, Geometrija, Merenje i Obrada podataka.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti brojevi i operacije sa njima učenik/učenica ume da:
MA.1.1.1. pročita i zapiše različite vrste brojeva (prirodne, cele, racionalne)
MA.1.1.2. prevede decimalni zapis broja u razlomak i obratno
MA.1.1.3. uporedi po veličini brojeve istog zapisa, pomažući se slikom kad je to potrebno
MA.1.1.4. izvrši jednu osnovnu računsku operaciju sa brojevima istog zapisa, pomažući se slikom kad je to potrebno (u slučaju sabiranja i oduzimanja razlomaka samo sa istim imeniocem); računa, na primer 1/5 od n, gde je n dati prirodan broj
MA.1.1.5. deli sa ostatkom jednocifrenim brojem i zna kada je jedan broj deljiv drugim
MA.1.1.6. koristi cele brojeve i jednostavne izraze sa njima pomažući se vizuelnim predstavama
2. ALGEBRA I FUNKCIJE
U oblasti algebra i funkcije učenik/učenica vrši formalne operacije koje su reducirane i zavise od interpretacije; ume da:
MA.1.2.1. reši linearne jednačine u kojima se nepoznata pojavljuje samo u jednom članu
MA.1.2.2. izračuna stepen datog broja, zna osnovne operacije sa stepenima
MA.1.2.3. sabira, oduzima i množi monome
MA.1.2.4. odredi vrednost funkcije date tablicom ili formulom
3. GEOMETRIJA
U oblasti geometrija učenik/učenica:
MA.1.3.1. vlada pojmovima: duž, poluprava, prava, ravan i ugao (uočava njihove modele u realnim situacijama i ume da ih nacrta koristeći pribor; razlikuje neke vrste uglova i paralelne i normalne prave)
MA.1.3.2. vlada pojmovima: trougao, četvorougao, kvadrat i pravougaonik (uočava njihove modele u realnim situacijama i ume da ih nacrta koristeći pribor; učenik razlikuje osnovne vrste trouglova, zna osnovne elemente trougla i ume da izračuna obim i površinu trougla, kvadrata i pravougaonika na osnovu elemenata koji neposredno figurišu u datom zadatku; ume da izračuna nepoznatu stranicu pravouglog trougla primenjujući Pitagorinu teoremu)
MA.1.3.3. vlada pojmovima: krug, kružna linija (izdvaja njihove osnovne elemente, uočava njihove modele u realnim situacijama i ume da ih nacrta koristeći pribor; ume da izračuna obim i površinu kruga datog poluprečnika)
MA.1.3.4. vlada pojmovima: kocka i kvadar (uočava njihove modele u realnim situacijama, zna njihove osnovne elemente i računa njihovu površinu i zapreminu)
MA.1.3.5. vlada pojmovima: kupa, valjak i lopta (uočava njihove modele u realnim situacijama, zna njihove osnovne elemente)
MA.1.3.6. intuitivno shvata pojam podudarnih figura (kretanjem do poklapanja)
4. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica ume da:
MA.1.4.1. koristi odgovarajuće jedinice za merenje dužine, površine, zapremine, mase, vremena i uglova
MA.1.4.2. pretvori veće jedinice dužine, mase i vremena u manje
MA.1.4.3. koristi različite apoene novca
MA.1.4.4. pri merenju odabere odgovarajuću mernu jedinicu; zaokrugljuje veličine iskazane datom merom
5. OBRADA PODATAKA
U oblasti obrada podataka učenik/učenica ume da:
MA.1.5.1. Izražava položaj objekata svrstavajući ih u vrste i kolone;odredi položaj tačke u prvom kvadrantu koordinatnog sistema ako su date koordinate i obratno
MA.1.5.2. pročita i razume podatak sa grafikona, dijagrama ili iz tabele, i odredi minimum ili maksimum zavisne veličine
MA.1.5.3. podatke iz tabele prikaže grafikonom i obrnuto
MA.1.5.4. odredi zadati procenat neke veličine
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti brojevi i operacije sa njima učenik/učenica ume da:
MA.2.1.1. uporedi po veličini brojeve zapisane u različitim oblicima
MA.2.1.2. odredi suprotan broj, recipročnu vrednost i apsolutnu vrednost broja; izračuna vrednost jednostavnijeg izraza sa više računskih operacija različitog prioriteta, uključujući oslobađanje od zagrada, sa brojevima istog zapisa
MA.2.1.3. primeni osnovna pravila deljivosti sa 2, 3, 5, 9 i dekadnim jedinicama
MA.2.1.4. koristi brojeve i brojevne izraze u jednostavnim realnim situacijama
2. ALGEBRA I FUNKCIJE
U oblasti algebra i funkcije učenik/učenica je računske procedure doveo/la do solidnog stepena uvežbanosti; ume da:
MA.2.2.1. reši linearne jednačine i sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
MA.2.2.2. operiše sa stepenima i zna šta je kvadratni koren
MA.2.2.3. sabira i oduzima polinome, ume da pomnoži dva binoma i da kvadrira binom
MA.2.2.4. uoči zavisnost među promenljivim, zna funkciju y=ax i grafički interpretira njena svojstva; vezuje za ta svojstva pojam direktne proporcionalnosti i određuje nepoznati član proporcije
MA.2.2.5. koristi jednačine u jednostavnim tekstualnim zadacima
3. GEOMETRIJA
U oblasti geometrija učenik/učenica ume da:
MA.2.3.1. odredi suplementne i komplementne uglove, uporedne i unakrsne uglove; računa sa njima ako su izraženi u celim stepenima
MA.2.3.2. odredi odnos uglova i stranica u trouglu, zbir uglova u trouglu i četvorouglu i da rešava zadatke koristeći Pitagorinu teoremu
MA.2.3.3. koristi formule za obim i površinu kruga i kružnog prstena
MA.2.3.4. vlada pojmovima: prizma i piramida; računa njihovu površinu i zapreminu kada su neophodni elementi neposredno dati u zadatku
MA.2.3.5. izračuna površinu i zapreminu valjka, kupe i lopte kada su neophodni elementi neposredno dati u zadatku
MA.2.3.6. uoči osnosimetrične figure i da odredi osu simetrije; koristi podudarnost i vezuje je sa karakterističnim svojstvima figura (npr. paralelnost i jednakost stranica paralelograma)
4. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica ume da:
MA.2.4.1. poredi veličine koje su izražene različitim mernim jedinicama za dužinu i masu
MA.2.4.2. pretvori iznos jedne valute u drugu pravilno postavljajući odgovarajuću proporciju
MA.2.4.3. datu veličinu iskaže približnom vrednošću
5. OBRADA PODATAKA
U oblasti obrada podataka učenik/učenica ume da:
MA.2.5.1. vlada opisom koordinatnog sistema (određuje koordinate tačaka, osno ili centralno simetričnih itd)
MA.2.5.2. čita jednostavne dijagrame i tabele i na osnovu njih obradi podatke po jednom kriterijumu (npr. odredi aritmetičku sredinu za dati skup podataka; poredi vrednosti uzorka sa srednjom vrednošću)
MA.2.5.3. obradi prikupljene podatke i predstavi ih tabelarno ili grafički; predstavlja srednju vrednost medijanom
MA.2.5.4. primeni procentni račun u jednostavnim realnim situacijama (na primer, promena cene nekog proizvoda za dati procenat)
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. BROJEVI I OPERACIJE SA NJIMA
U oblasti brojevi i operacije sa njima učenik/učenica ume da:
MA.3.1.1. odredi vrednost složenijeg brojevnog izraza
MA.3.1.2. operiše sa pojmom deljivosti u problemskim situacijama
MA.3.1.3. koristi brojeve i brojevne izraze u realnim situacijama
2. ALGEBRA I FUNKCIJE
U oblasti algebra i funkcije učenik/učenica je postigao/la visok stepen uvežbanosti izvođenja operacija uz isticanje svojstava koja se primenjuju; ume da:
MA.3.2.1. sastavlja i rešava linearne jednačine i nejednačine i sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
MA.3.2.2. koristi osobine stepena i kvadratnog korena
MA.3.2.3. zna i primenjuje formule za razliku kvadrata i kvadrat binoma; uvežbano transformiše algebarske izraze i svodi ih na najjednostaviji oblik
MA.3.2.4. razlikuje direktno i obrnuto proporcionalne veličine i to izražava odgovarajućim zapisom; zna linearnu funkciju i grafički interpretira njena svojstva
MA.3.2.5. koristi jednačine, nejednačine i sisteme jednačina rešavajući i složenije tekstualne zadatke
3. GEOMETRIJA
U oblasti geometrija učenik/učenica ume da:
MA.3.3.1. računa sa uglovima uključujući i pretvaranje ugaonih mera; zaključuje koristeći osobine paralelnih i normalnih pravih, uključujući uglove na transverzali
MA.3.3.2. koristi osnovna svojstva trougla, četvorougla, paralelograma i trapeza, računa njihove obime i površine na osnovu elemenata koji nisu obavezno neposredno dati u formulaciji zadatka; ume da ih konstruiše
MA.3.3.3. odredi centralni i periferijski ugao, računa površinu isečka, kao i dužinu luka
MA.3.3.4. izračuna površinu i zapreminu prizme i piramide, uključujući slučajeve kada neophodni elementi nisu neposredno dati
MA.3.3.5. izračuna površinu i zapreminu valjka, kupe i lopte, uključujući slučajeve kada neophodni elementi nisu neposredno dati
MA.3.3.6. primeni podudarnost i sličnost trouglova, povezujući tako razna svojstva geometrijskih objekata
4. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica ume da:
MA.3.4.1. po potrebi pretvara jedinice mere, računajući sa njima
MA.3.4.2. proceni i zaokrugli date podatke i računa sa takvim približnim vrednostima; izražava ocenu greške (npr. manje od 1 dinar, 1cm, 1g)
5. OBRADA PODATAKA
U oblasti obrada podataka učenik/učenica ume da:
MA.3.5.1. odredi položaj (koordinate) tačaka koje zadovoljavaju složenije uslove
MA.3.5.2. tumači dijagrame i tabele
MA.3.5.3. prikupi i obradi podatke i sam sastavi dijagram ili tabelu; crta grafik kojim predstavlja međuzavisnost veličina
MA.3.5.4. primeni procentni račun u složenijim situacijama