ISTORIJA |
Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Istorijsko znanje i Istraživanje i tumačenje istorije.
Istorijsko znanje čini skup organizovanih informacija i pojmova iz istorijske nauke koje poseduje učenik/učenica na kraju osnovnog obrazovanja: znanja o vremenu i prostoru razumevanje hronologije, poznavanje važnih činjenica, pojmova, ličnosti i procesa iz nacionalne i opšte istorije, razumevanje uzročno-posledičnih veza, kao i vertikalna i horizontalna perspektiva u istoriji.
Istorijsko znanje služi kao osnov za sagledavanje savremenog sveta koji uzima u obzir vremensku dimenziju, u kojem je sadržano razumevanje da sadašnji događaji i zbivanja imaju svoje korene u prošlosti (često u dalekoj prošlosti), a nisu samo rezultat nečega što se nedavno dogodilo.
Vertikalna perspektiva odnosi se na proučavanje promene i kontinuiteta tokom vremena. Horizontalna perspektiva odnosi se na određivanje mesta pojedinačnih događaja, dešavanja ili tokova u širem evropskom kontekstu.
Istraživanje i tumačenje istorije čine veštine, umenja, stavovi i vrednosti koji su zasnovani na upotrebi istorijskih izvora, korišćenju različitih sredstava u funkciji istorijskog istraživanja i sticanja znanja, i multiperspektivnost i pristrasnosti u tumačenju istorije.
Istraživanje i tumačenje istorije služi kao osnova za analitičke veštine i umenje tumačenja, koje će učenici moći da upotrebe u budućnosti da bi razumeli svet u kome žive i promene koje se dešavaju i koje će im pomoći da procene podatke koji do njih dolaze preko medija i iz drugih izvora.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. ISTORIJSKO ZNANJE
U oblasti istorijsko znanje učenik/učenica:
IS.1.1.1. imenuje i razlikuje osnovne vremenske odrednice
IS.1.1.2. imenuje istorijske periode i zna redosled istorijskih perioda
IS.1.1.3. zna podelu na praistoriju i istoriju
IS.1.1.4. ume da odredi kojem veku pripadaju važne godine iz prošlosti
IS.1.1.5. ume da odredi kojem istorijskom periodu pripadaju važne godine iz prošlosti
IS.1.1.6. prepoznaje značenje osnovnih pojmova iz istorije civilizacije
IS.1.1.7. imenuje najvažnije pojave iz nacionalne istorije
IS.1.1.8. imenuje najvažnije pojave iz opšte istorije
IS.1.1.9. zna na kojem prostoru su se odigrale najvažnije pojave i događaji iz nacionalne i opšte istorije
IS.1.1.10. ume da navede uzroke i posledice najvažnijih pojava iz prošlosti
2. ISTRAŽIVANJE I TUMAČENJE ISTORIJE
U oblasti istraživanje i tumačenje istorije učenik/učenica:
IS.1.2.1. prepoznaje na osnovu karakterističnih istorijskih izvora (tekstualnih, slikovnih, materijalnih) o kojoj istorijskoj pojavi, događaju i ličnosti je reč
IS.1.2.2. prepoznaje razliku između tekstualnog istorijskog izvora i drugih tekstova poznatih učeniku, koji govore o istim istorijskim pojavama
IS.1.2.3. prepoznaje jednostavne i karakteristične istorijske informacije date u formi slike
IS.1.2.4. ume da pročita jednostavne i karakteristične istorijske informacije date u formi istorijske karte u kojoj je navedena legenda
IS.1.2.5. ume da pročita jednostavne i karakteristične istorijske informacije date u formi tabele
IS.1.2.6. ume da pročita jednostavne i karakteristične istorijske informacije date u formi grafikona
IS.1.2.7. zna da iste istorijske pojave mogu različito da se tumače
IS.1.2.8. prepoznaje različita tumačenja iste istorijske pojave na jednostavnim primerima
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. ISTORIJSKO ZNANJE
U oblasti istorijsko znanje učenik/učenica:
IS.2.1.1. ume da poveže ličnost i istorijski fenomen sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom
IS.2.1.2. prepoznaje da postoji povezanost nacionalne, regionalne i svetske istorije
IS.2.1.3. prepoznaje da postoji povezanost regionalne i svetske istorije
IS.2.1.4. prepoznaje da postoji povezanost pojava iz prošlosti sa pojavama iz sadašnjosti
IS.2.1.5. zna i razume uzroke i posledice važnih istorijskih fenomena u nacionalnoj istoriji
IS.2.1.6. zna i razume uzroke i posledice važnih istorijskih prekretnica iz opšte istorije
2. ISTRAŽIVANJE I TUMAČENJE ISTORIJE
U oblasti istraživanje i tumačenje istorije učenik/učenica:
IS.2.2.1. ume da zaključi o kojem događaju, fenomenu i ličnosti je reč na osnovu sadržaja karakterističnih pisanih istorijskih izvora
IS.2.2.2. ume da zaključi o kojem istorijskom fenomenu je reč na osnovu karakterističnih slikovnih istorijskih izvora
IS.2.2.3. ume da odredi iz koje epohe ili sa kog geografskog prostora potiče istorijski izvor kada je tekst izvora nepoznat učeniku, ali su u njemu navedene eksplicitne informacije o osobinama epohe ili geografskog prostora
IS.2.2.4. ume da odredi ugao gledanja na istorijsku pojavu (pobednika ili pobeđenog) na osnovu poređenja dva istorijska izvora koji govore o istom istorijskom događaju, fenomenu
IS.2.2.5. prepoznaje da postoji pristrasnost u pojedinim tumačenjima istorijskih ličnosti, događaja, fenomena
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. ISTORIJSKO ZNANJE
U oblasti istorijsko znanje učenik/učenica:
IS.3.1.1. ume da primeni znanje iz istorijske hronologije (ume precizno da odredi kojoj deceniji i veku, istorijskom periodu pripada određena godina, ličnost i istorijski fenomen)
IS.3.1.2. ume da objasni specifičnosti važnih istorijskih pojmova i da ih primeni u odgovarajućem istorijskom kontekstu
IS.3.1.3. zna specifične detalje iz nacionalne i opšte istorije
IS.3.1.4. razume na koji način su povezane pojave iz nacionalne, regionalne, opšte istorije
IS.3.1.5. razume kako su povezane pojave iz prošlosti i sadašnjosti
IS.3.1.6. ume da zaključi zašto je došlo do određenih istorijskih događaja i koje su posledice važnih istorijskih dešavanja
2. ISTRAŽIVANJE I TUMAČENJE ISTORIJE
U oblasti istraživanje i tumačenje istorije učenik/učenica:
IS.3.2.1. ume da izvrši selekciju istorijskih izvora
IS.3.2.2. ume da analizira i proceni relevantnost istorijskog izvora
IS.3.2.3. ume da analizira i proceni bliže hronološko poreklo izvora
IS.3.2.4. ume da odredi na osnovu analize istorijskog izvora kontekst u kojem je nastao izvor i kontekst o kojem govori izvor (ideološki, kulturološki, socijalni, politički, geografski kontekst izvora)
IS.3.2.5. ume da pročita istorijske informacije u različitim simboličkim modalitetima i poveže ih sa prethodnim istorijskim znanjem (zaključuje na osnovu istorijske karte bez ponuđene legende, upoređuje dva grafikona i zaključuje o pojavi)
IS.3.2.6. ume da izdvoji razlike i sličnosti u tumačenjima i izvorima koji se odnose na istu istorijsku pojavu
IS.3.2.7. ume da izrazi stav i mišljenje o određenom tumačenju istorijskog fenomena i da odredi vrstu pristrasnosti (manipulacija, propaganda, stereotip...)