GEOGRAFIJA |
Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Geografske veštine, Fizička geografija, Društvena geografija i Regionalna geografija.
Oblast Geografske veštine čini skup znanja i praktičnih veština kojima učenici treba da ovladaju u nastavi geografije, a odnose se na poznavanje orijentacije u prostoru, praktično korišćenje i poznavanje geografske karte, korišćenje statističkog ili drugog materijala koji je sistematizovan u tabele, dijagrame, sheme i modele.
Oblasti Fizička geografija i Društvena geografija čine geografska znanja/činjenice, veze i zakonitosti u geografskom omotaču Zemlje u kome se dodiruju, prožimaju i razvijaju Zemljine sfere, čineći jedinstvenu nerazdvojivu celinu.
Oblast Regionalna geografija čini skup geografskih znanja/činjenica, veze i zakonitosti na kompleksnom geografskom prostoru isprepletanom delovanjem prirode i ljudi, čime se ukazuje na obeležja, probleme i specifičnosti regija u svetu i regija u našoj zemlji.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. GEOGRAFSKE VEŠTINE
U oblasti geografske veštine učenik/učenica:
GE.1.1.1. razume pojam orijentacije i navodi načine orijentisanja
GE.1.1.2 navodi i opisuje načine predstavljanja Zemljine površine (globus i geografska karta)
GE.1.1.3. prepoznaje i čita geografske i dopunske elemente karte
2. FIZIČKA GEOGRAFIJA
U oblasti fizička geografija učenik/učenica:
GE.1.2.1. imenuje nebeska tela u Sunčevom sistemu i navodi njihov raspored
GE.1.2.2. opisuje oblik Zemlje i prepoznaje pojave i procese vezane za njena kretanja
GE.1.2.3. imenuje Zemljine sfere (litosferu, atmosferu, hidrosferu, biosferu) i prepoznaje njihove osnovne odlike
3. DRUŠTVENA GEOGRAFIJA
U oblasti društvena geografija učenik/učenica:
GE.1.3.1. poznaje osnovne pojmove o stanovništvu i naseljima i uočava njihov prostorni raspored
GE.1.3.2 definiše pojam privrede i prepoznaje privredne delatnosti i privredne grane
4. REGIONALNA GEOGRAFIJA
U oblasti regionalna geografija učenik/učenica:
GE.1.4.1. prepoznaje osnovne prirodne i društvene odlike naše države
GE.1.4.2. imenuje kontinente i prepoznaje njihove osnovne prirodne i društvene odlike
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. GEOGRAFSKE VEŠTINE
U oblasti geografske veštine učenik/učenica:
GE.2.1.1. određuje strane sveta u prostoru i na geografskoj karti
GE.2.1.2. određuje položaj mesta i tačaka na geografskoj karti
GE.2.1.3. prepoznaje i objašnjava geografske činjenice -objekte, pojave, procese i odnose koji su predstavljeni modelom, slikom, grafikom, tabelom i shemom
GE.2.1.4. prikazuje ponuđene geografske podatke na nemoj karti kartografskim izražajnim sredstvima (bojama, linijama, prostim geometrijskim znacima, simboličkim znacima...), grafikom, tabelom i shemom
2. FIZIČKA GEOGRAFIJA
U oblasti fizička geografija učenik/učenica:
GE.2.2.1 opisuje nebeska tela i njihova kretanja
GE.2.2.2. razlikuje i objašnjava geografske činjenice -objekte, pojave, procese i odnose u Zemljinim sferama (litosferi, atmosferi, hidrosferi, biosferi)
3. DRUŠTVENA GEOGRAFIJA
U oblasti društvena geografija učenik/učenica:
GE.2.3.1. razlikuje i objašnjava kretanje stanovništva (prirodno i mehaničko) i strukture stanovništva
GE.2.3.2. imenuje međunarodne organizacije u svetu (EU, UNICEF, UN, UNESCO, FAO, Crveni krst...)
4. REGIONALNA GEOGRAFIJA
U oblasti regionalna geografija učenik/učenica:
GE.2.4.1. opisuje prirodne i društvene odlike naše države i navodi njene geografske regije
GE.2.4.2. opisuje prirodne i društvene odlike kontinenata i navodi njihove geografske regije
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. GEOGRAFSKE VEŠTINE
U oblasti geografske veštine učenik/učenica:
GE.3.1.1. donosi zaključke o prostornim (topografskim) i kauzalnim vezama geografskih činjenica - objekata, pojava, procesa i odnosa na osnovu analize geografske karte
2. FIZIČKA GEOGRAFIJA
U oblasti fizička geografija učenik/učenica:
GE.3.2.1. prepoznaje dimenzije Zemlje i objašnjava posledice Zemljinog oblika i njenih kretanja
GE.3.2.2. objašnjava fizičko-geografske zakonitosti u geografskom omotaču (klimatsku i biogeografsku zonalnost) i navodi mere za njegovu zaštitu, obnovu i unapređivanje
3. DRUŠTVENA GEOGRAFIJA
U oblasti društvena geografija učenik/učenica:
GE.3.3.1. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj stanovništva i naselja
GE.3.3.2. objašnjava uticaj prirodnih i društvenih faktora na razvoj i razmeštaj privrede i privrednih delatnosti
4. REGIONALNA GEOGRAFIJA
U oblasti regionalna geografija učenik/učenica:
GE.3.4.1. objašnjava geografske veze (prostorne i kauzalne, direktne i indirektne) i zakonitosti (opšte i posebne) u našoj zemlji i ume da izdvoji geografske regije
GE.3.4.2 objašnjava geografske veze (prostorne i kauzalne, direktne i indirektne) i zakonitosti (opšte i posebne) u Evropi i ume da izdvoji geografske regije
GE.3.4.3. objašnjava geografske veze (prostorne i kauzalne, direktne i indirektne) i zakonitosti (opšte i posebne) na vanevropskim kontinentima i ume da izdvoji geografske regije