FIZIKA |
Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Sile, Kretanje, Električna struja, Merenje, Toplota i energija i Matematičke osnove fizike.
Za jedan broj iskaza, npr. onih koji su povezani sa veštinama merenja, postoji samo indirektna potvrda u rezultatima ispitivanja, zbog toga što korišćeni instrumenti ispitivanja nisu imali mogućnosti da takve veštine izmere. Ipak, oni su uključeni u standarde zato što su te kompetencije prepoznate kao bitne.
Za predmete prirodnih nauka (Biologija, Fizika i Hemija) dodatno su definisani zajednički obrazovni standardi koji se odnose na eksperiment u prirodnim naukama.
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. SILE
U oblasti sile učenik/učenica:
FI.1.1.1. ume da prepozna gravitacionu silu i silu trenja koje deluju na tela koja miruju ili se kreću ravnomerno
FI.1.1.2. ume da prepozna smer delovanja magnetne i elektrostatičke sile
FI.1.1.3. razume princip spojenih sudova
2. KRETANJE
U oblasti kretanje učenik/učenica:
FI.1.2.1. ume da prepozna vrstu kretanja prema obliku putanje
FI.1.2.2. ume da prepozna ravnomerno kretanje
FI.1.2.3. ume da izračuna srednju brzinu, pređeni put ili proteklo vreme ako su mu poznate druge dve veličine
3. ELEKTRIČNA STRUJA
U oblasti električna struja učenik/učenica:
FI.1.3.1. ume da prepozna da struja teče samo kroz provodne materijale
FI.1.3.2. ume da prepozna magnetne efekte električne struje
4. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica:
FI.1.4.1. ume da čita mernu skalu i zna da odredi vrednost najmanjeg podeoka
FI.1.4.2. ume da prepozna merila i instrumente za merenje dužine, mase, zapremine, temperature i vremena
FI.1.4.3. zna da koristi osnovne jedinice za dužinu, masu, zapreminu, temperaturu i vreme
FI.1.4.4. ume da prepozna jedinice za brzinu
FI.1.4.5. zna osnovna pravila merenja, npr. nula vage, horizontalni položaj, zategnuta merna traka
FI.1.4.6. zna da meri dužinu, masu, zapreminu, temperaturu i vreme
5. ENERGIJA I TOPLOTA
U oblasti energija i toplota učenik/učenica:
FI.1.5.1. zna da agregatno stanje tela zavisi od njegove temperature
FI.1.5.2. ume da prepozna da se mehaničkim radom može menjati temperatura tela
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. SILE
U oblasti sile učenik/učenica:
FI.2.1.1. ume da prepozna elastičnu silu, silu potiska i osobine inercije
FI.2.1.2. zna osnovne osobine gravitacione i elastične sile, i sile potiska
FI.2.1.3. ume da prepozna kada je poluga u stanju ravnoteže
FI.2.1.4. razume kako odnosi sila utiču na vrstu kretanja
FI.2.1.5. razume i primenjuje koncept gustine
FI.2.1.6. zna da hidrostatički pritisak zavisi od visine stuba fluida
2. KRETANJE
U oblasti kretanje učenik/učenica:
FI.2.2.1. ume da prepozna ubrzano kretanje
FI.2.2.2. zna šta je mehaničko kretanje i koje ga fizičke veličine opisuju
FI.2.2.3. ume da prepozna osnovne pojmove koji opisuju oscilatorno kretanje
3. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica:
FI.2.3.1. ume da koristi važnije izvedene jedinice SI i zna njihove oznake
FI.2.3.2. ume da prepozna dozvoljene jedinice mere izvan SI, npr. litar ili tonu
FI.2.3.3. ume da koristi prefikse i pretvara brojne vrednosti fizičkih veličina iz jedne jedinice u drugu, npr. kilometre u metre
FI.2.3.4. zna kada merenja ponavljamo više puta
4. ELEKTRIČNA STRUJA
U oblasti električna struja učenik/učenica:
FI.2.4.1. zna da razlikuje električne provodnike i izolatore
FI.2.4.2. zna nazive osnovnih elemenata električnog kola
FI.2.4.3. ume da prepozna da li su izvori napona vezani redno ili paralelno
FI.2.4.4. ume da izračuna otpor, jačinu struje ili napon ako su mu poznate druge dve veličine
FI.2.4.5. ume da prepozna toplotne efekte električne struje
FI.2.4.6. razume pojmove energije i snage električne struje
5. ENERGIJA I TOPLOTA
U oblasti energija i toplota učenik/učenica:
FI.2.5.1. zna da kinetička i potencijalna energija zavise od brzine, odnosno visine na kojoj se telo nalazi
FI.2.5.2. ume da prepozna pojave kod kojih se električna energija troši na mehanički rad
FI.2.5.3. ume da prepozna pojmove rada i snage
FI.2.5.4. zna da unutrašnja energija zavisi od temperature
FI.2.5.5. zna da zapremina tela zavisi od temperature
6. MATEMATIČKE OSNOVE FIZIKE
U oblasti matematičke osnove fizike učenik/učenica:
FI.2.6.1. razume i primenjuje osnovne matematičke formulacije odnosa i zakonitosti u fizici, npr. direktnu i obrnutu proporcionalnost
FI.2.6.2. ume da prepozna vektorske fizičke veličine, npr. brzinu i silu
FI.2.6.3. ume da koristi i interpretira tabelarni i grafički prikaz zavisnosti fizičkih veličina
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. SILE
U oblasti sile učenik/učenica:
FI.3.1.1. razume i primenjuje uslove ravnoteže poluge
FI.3.1.2. zna kakav je odnos sila koje deluju na telo koje miruje ili se ravnomerno kreće
FI.3.1.3. zna šta je pritisak čvrstih tela i od čega zavisi
FI.3.1.4. razume i primenjuje koncept pritiska u fluidima
2. KRETANJE
U oblasti kretanje učenik/učenica:
FI.3.2.1. ume da primeni odnose između fizičkih veličina koje opisuju ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje
FI.3.2.2. ume da primeni odnose između fizičkih veličina koje opisuju oscilatorno kretanje
FI.3.2.3. zna kako se menjaju položaj i brzina pri oscilatornom kretanju
FI.3.2.4. zna osnovne fizičke veličine koje opisuju talasno kretanje
FI.3.2.5. ume da prepozna osnovne osobine zvuka i svetlosti
FI.3.2.6. zna kako se prelama i odbija svetlost
3. MERENJE
U oblasti merenje učenik/učenica:
FI.3.3.1. ume da pretvara jedinice izvedenih fizičkih veličina u odgovarajuće jedinice SI sistema
FI.3.3.2. ume da meri jačinu struje i napon u električnom kolu
FI.3.3.3. zna šta je greška merenja
4. ELEKTRIČNA STRUJA
U oblasti električna struja učenik/učenica:
FI.3.4.1. zna kako se vezuju otpornici i instrumenti u električnom kolu
5. ENERGIJA I TOPLOTA
U oblasti energija i toplota učenik/učenica:
FI.3.5.1. razume da se ukupna mehanička energija tela pri slobodnom padu održava
FI.3.5.2. ume da prepozna karakteristične procese i termine koji opisuju promene agregatnih stanja
7. EKSPERIMENT
(zajednička oblast za predmete prirodnih nauka: Biologiju, Fiziku i Hemiju)
U oblasti eksperiment na osnovnom nivou učenik/učenica:
FI.3.7.1. poseduje manuelne sposobnosti potrebne za rad u laboratoriji
FI.3.7.2. ume da se pridržava osnovnih pravila ponašanja u laboratoriji
U oblasti eksperiment na srednjem nivou učenik/učenica:
FI.2.7.1. ume tabelarno i grafički da prikaže rezultate posmatranja ili merenja
FI.2.7.2. ume da vrši jednostavna uopštavanja i sistematizaciju rezultata
FI.2.7.3. ume da realizuje eksperiment po uputstvu
U oblasti eksperiment na naprednom nivou učenik/učenica:
FI.3.7.1. ume da donese relevantan zaključak na osnovu rezultata merenja
FI.3.7.2. ume da prepozna pitanje na koje možemo da odgovorimo posmatranjem ili eksperimentom