FIZIKA

Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Sile, Kretanje, Električna struja, Merenje, Toplota i energija i Matematičke osnove fizike.

Za jedan broj iskaza, npr. onih koji su povezani sa veštinama merenja, postoji samo indirektna potvrda u rezultatima ispitivanja, zbog toga što korišćeni instrumenti ispitivanja nisu imali mogućnosti da takve veštine izmere. Ipak, oni su uključeni u standarde zato što su te kompetencije prepoznate kao bitne.

Za predmete prirodnih nauka (Biologija, Fizika i Hemija) dodatno su definisani zajednički obrazovni standardi koji se odnose na eksperiment u prirodnim naukama.

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.

1. SILE

U oblasti sile učenik/učenica:

FI.1.1.1. ume da prepozna gravitacionu silu i silu trenja koje deluju na tela koja miruju ili se kreću ravnomerno

FI.1.1.2. ume da prepozna smer delovanja magnetne i elektrostatičke sile

FI.1.1.3. razume princip spojenih sudova

2. KRETANJE

U oblasti kretanje učenik/učenica:

FI.1.2.1. ume da prepozna vrstu kretanja prema obliku putanje

FI.1.2.2. ume da prepozna ravnomerno kretanje

FI.1.2.3. ume da izračuna srednju brzinu, pređeni put ili proteklo vreme ako su mu poznate druge dve veličine

3. ELEKTRIČNA STRUJA

U oblasti električna struja učenik/učenica:

FI.1.3.1. ume da prepozna da struja teče samo kroz provodne materijale

FI.1.3.2. ume da prepozna magnetne efekte električne struje

4. MERENJE

U oblasti merenje učenik/učenica:

FI.1.4.1. ume da čita mernu skalu i zna da odredi vrednost najmanjeg podeoka

FI.1.4.2. ume da prepozna merila i instrumente za merenje dužine, mase, zapremine, temperature i vremena

FI.1.4.3. zna da koristi osnovne jedinice za dužinu, masu, zapreminu, temperaturu i vreme

FI.1.4.4. ume da prepozna jedinice za brzinu

FI.1.4.5. zna osnovna pravila merenja, npr. nula vage, horizontalni položaj, zategnuta merna traka

FI.1.4.6. zna da meri dužinu, masu, zapreminu, temperaturu i vreme

5. ENERGIJA I TOPLOTA

U oblasti energija i toplota učenik/učenica:

FI.1.5.1. zna da agregatno stanje tela zavisi od njegove temperature

FI.1.5.2. ume da prepozna da se mehaničkim radom može menjati temperatura tela

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.

1. SILE

U oblasti sile učenik/učenica:

FI.2.1.1. ume da prepozna elastičnu silu, silu potiska i osobine inercije

FI.2.1.2. zna osnovne osobine gravitacione i elastične sile, i sile potiska

FI.2.1.3. ume da prepozna kada je poluga u stanju ravnoteže

FI.2.1.4. razume kako odnosi sila utiču na vrstu kretanja

FI.2.1.5. razume i primenjuje koncept gustine

FI.2.1.6. zna da hidrostatički pritisak zavisi od visine stuba fluida

2. KRETANJE

U oblasti kretanje učenik/učenica:

FI.2.2.1. ume da prepozna ubrzano kretanje

FI.2.2.2. zna šta je mehaničko kretanje i koje ga fizičke veličine opisuju

FI.2.2.3. ume da prepozna osnovne pojmove koji opisuju oscilatorno kretanje

3. MERENJE

U oblasti merenje učenik/učenica:

FI.2.3.1. ume da koristi važnije izvedene jedinice SI i zna njihove oznake

FI.2.3.2. ume da prepozna dozvoljene jedinice mere izvan SI, npr. litar ili tonu

FI.2.3.3. ume da koristi prefikse i pretvara brojne vrednosti fizičkih veličina iz jedne jedinice u drugu, npr. kilometre u metre

FI.2.3.4. zna kada merenja ponavljamo više puta

4. ELEKTRIČNA STRUJA

U oblasti električna struja učenik/učenica:

FI.2.4.1. zna da razlikuje električne provodnike i izolatore

FI.2.4.2. zna nazive osnovnih elemenata električnog kola

FI.2.4.3. ume da prepozna da li su izvori napona vezani redno ili paralelno

FI.2.4.4. ume da izračuna otpor, jačinu struje ili napon ako su mu poznate druge dve veličine

FI.2.4.5. ume da prepozna toplotne efekte električne struje

FI.2.4.6. razume pojmove energije i snage električne struje

5. ENERGIJA I TOPLOTA

U oblasti energija i toplota učenik/učenica:

FI.2.5.1. zna da kinetička i potencijalna energija zavise od brzine, odnosno visine na kojoj se telo nalazi

FI.2.5.2. ume da prepozna pojave kod kojih se električna energija troši na mehanički rad

FI.2.5.3. ume da prepozna pojmove rada i snage

FI.2.5.4. zna da unutrašnja energija zavisi od temperature

FI.2.5.5. zna da zapremina tela zavisi od temperature

6. MATEMATIČKE OSNOVE FIZIKE

U oblasti matematičke osnove fizike učenik/učenica:

FI.2.6.1. razume i primenjuje osnovne matematičke formulacije odnosa i zakonitosti u fizici, npr. direktnu i obrnutu proporcionalnost

FI.2.6.2. ume da prepozna vektorske fizičke veličine, npr. brzinu i silu

FI.2.6.3. ume da koristi i interpretira tabelarni i grafički prikaz zavisnosti fizičkih veličina

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.

1. SILE

U oblasti sile učenik/učenica:

FI.3.1.1. razume i primenjuje uslove ravnoteže poluge

FI.3.1.2. zna kakav je odnos sila koje deluju na telo koje miruje ili se ravnomerno kreće

FI.3.1.3. zna šta je pritisak čvrstih tela i od čega zavisi

FI.3.1.4. razume i primenjuje koncept pritiska u fluidima

2. KRETANJE

U oblasti kretanje učenik/učenica:

FI.3.2.1. ume da primeni odnose između fizičkih veličina koje opisuju ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje

FI.3.2.2. ume da primeni odnose između fizičkih veličina koje opisuju oscilatorno kretanje

FI.3.2.3. zna kako se menjaju položaj i brzina pri oscilatornom kretanju

FI.3.2.4. zna osnovne fizičke veličine koje opisuju talasno kretanje

FI.3.2.5. ume da prepozna osnovne osobine zvuka i svetlosti

FI.3.2.6. zna kako se prelama i odbija svetlost

3. MERENJE

U oblasti merenje učenik/učenica:

FI.3.3.1. ume da pretvara jedinice izvedenih fizičkih veličina u odgovarajuće jedinice SI sistema

FI.3.3.2. ume da meri jačinu struje i napon u električnom kolu

FI.3.3.3. zna šta je greška merenja

4. ELEKTRIČNA STRUJA

U oblasti električna struja učenik/učenica:

FI.3.4.1. zna kako se vezuju otpornici i instrumenti u električnom kolu

5. ENERGIJA I TOPLOTA

U oblasti energija i toplota učenik/učenica:

FI.3.5.1. razume da se ukupna mehanička energija tela pri slobodnom padu održava

FI.3.5.2. ume da prepozna karakteristične procese i termine koji opisuju promene agregatnih stanja

7. EKSPERIMENT

(zajednička oblast za predmete prirodnih nauka: Biologiju, Fiziku i Hemiju)

U oblasti eksperiment na osnovnom nivou učenik/učenica:

FI.3.7.1. poseduje manuelne sposobnosti potrebne za rad u laboratoriji

FI.3.7.2. ume da se pridržava osnovnih pravila ponašanja u laboratoriji

U oblasti eksperiment na srednjem nivou učenik/učenica:

FI.2.7.1. ume tabelarno i grafički da prikaže rezultate posmatranja ili merenja

FI.2.7.2. ume da vrši jednostavna uopštavanja i sistematizaciju rezultata

FI.2.7.3. ume da realizuje eksperiment po uputstvu

U oblasti eksperiment na naprednom nivou učenik/učenica:

FI.3.7.1. ume da donese relevantan zaključak na osnovu rezultata merenja

FI.3.7.2. ume da prepozna pitanje na koje možemo da odgovorimo posmatranjem ili eksperimentom