MUZIČKA KULTURA

Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Znanje i razumevanje, Slušanje muzike, Muzičko izvođenje i Muzičko stvaralaštvo.

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.

1. ZNANJE I RAZUMEVANJE

U oblasti znanje i razumevanje učenik/učenica ume da:

MK.1.1.1. prepozna osnovne elemente muzičke pismenosti

MK.1.1.2. opiše osnovne karakteristike: muzičkih instrumenata, istorijsko-stilskih perioda, muzičkih žanrova, narodnog stvaralaštva.

2. SLUŠANJE MUZIKE

U oblasti slušanje muzike učenik/učenica ume na osnovu slušanja muzičkih primera da imenuje:

MK.1.2.1. muzičke izražajne elemente

MK.1.2.2. izvođački sastav

MK.1.2.3. muzičke žanrove

MK.1.2.4. srpski muzički folklor

3. MUZIČKO IZVOĐENJE

U oblasti muzičko izvođenje učenik/učenica ume da:

MK.1.3.1. peva jednostavne dečje, narodne ili popularne kompozicije

MK.1.3.2. izvodi jednostavne dečje, narodne ili popularne kompozicije na bar jednom instrumentu

4. MUZIČKO STVARALAŠTVO

U oblasti muzičko stvaralaštvo učenik/učenica ume da:

MK.1.4.1. napravi muzičke instrumente koristeći predmete iz okruženja

MK.1.4.2. osmisli manje muzičke celine na osnovu ponuđenih modela

MK.1.4.3. izvodi prateće ritmičke i melodijsko-ritmičke deonice na napravljenim muzičkim instrumentima

MK.1.4.4. učestvuje u odabiru muzike za dati žanrovski i istorijski kontekst

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.

1. ZNANJE I RAZUMEVANJE

U oblasti znanje i razumevanje učenik/učenica ume da analizira povezanost:

MK.2.1.1. muzičkih elemenata i karakteristika muzičkih instrumenata sa muzičkom izražajnošću (npr. brz tempo sa živahnim karakterom)

MK.2.1.2. strukture i dramaturgije određenog muzičkog žanra (npr. operski finale sa događajima u drami)

MK.2.1.3. oblika narodnog muziciranja sa specifičnim kontekstom narodnog života

2. SLUŠANJE MUZIKE

U oblasti slušanje muzike učenik/učenica ume da:

MK.2.2.1. opiše i analizira karakteristike zvučnog primera kroz sadejstvo opaženih muzičkih elemenata (npr. uzburkana melodija kao rezultat specifičnog ritma, tempa, agogike, dinamike, intervalske strukture)

MK.2.2.2. prepozna strukturu određenog muzičkog žanra

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.

1. ZNANJE I RAZUMEVANJE

U oblasti znanje i razumevanje učenik/učenica:

MK.3.1.1. zna funkciju elemenata muzičke pismenosti i izvođačkih sastava u okviru muzičkog dela

MK.3.1.2. razume istorijske i društvene okolnosti nastanka žanra i oblika muzičkog folklora

MK.3.1.3. kritički i argumentovano obrazlaže svoj sud

MK.3.1.4. ume kreativno da kombinuje izražajne muzičke elemente u estetičkom kontekstu (određeni muzički postupak dovodi u vezu sa željenim efektom)

2. SLUŠANJE MUZIKE

U oblasti slušanje muzike učenik/učenica ume da analizira slušni primer i otkrije vezu opažajnih karakteristika sa:

MK.3.2.1. strukturalnom i dramaturškom dimenzijom zvučnog primera

MK.3.2.2. žanrovskim i istorijsko-stilskim kontekstom zvučnog primera

MK.3.2.3. kontekstom nastanka i primenom različitih oblika muzičkog folklora

3. MUZIČKO IZVOĐENJE

U oblasti muzičko izvođenje učenik/učenica ume da:

MK.3.3.1. izvodi raznovrsni muzički repertoar pevanjem i sviranjem kao solista i u školskim ansamblima

4. MUZIČKO STVARALAŠTVO

U oblasti muzičko stvaralaštvo učenik/učenica ume da:

MK.3.4.1. osmišljava prateće aranžmane za Orfov instrumentarijum i druge zadate muzičke instrumente

MK.3.4.2. improvizuje i/ili komponuje manje muzičke celine (ritmičke i melodijske) u okviru različitih žanrova i stilova

MK.3.4.3. osmisli muziku za školsku predstavu, priredbu, performans