LIKOVNA KULTURA |
Obrazovni standardi su definisani za sledeće oblasti: Mediji, materijali i tehnike vizuelnih umetnosti, Elementi, principi i sadržaji (teme, motivi, ideje...) vizuelnih umetnosti i Uloga, razvoj i različitost vizuelnih umetnosti.
Terminom vizuelna umetnost obuhvaćeni su tradicionalni mediji likovnih i primenjenih umetnosti (crtanje, slikanje, vajanje, grafika, keramika, kostimografija...), savremeni mediji (televizija, film, svi oblici dizajna i digitalne umetnosti...), arhitektura, folklorna umetnost, umetnički zanati (tkanje, grnčarija, nakit, radovi u drvetu, papiru i drugim materijalima).
U okviru svake oblasti razvijeni su kratki iskazi po nivoima, tj. opisane su sposobnosti, znanja i veštine učenika. Oni su definisani preko ključnih komponenti učenja: osnovnih znanja, stvaralačkih sposobnosti i kritičkog mišljenja
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.
1. MEDIJI, MATERIJALI I TEHNIKE VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti mediji, materijali i tehnike vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.1.1.1. razlikuje i koristi (u svom radu) osnovne medije, materijale i tehnike (crtanje, slikanje, vajanje) vizuelnih umetnosti
LK.1.1.2. izvodi dvodimenzionalne i trodimenzionalne radove
LK.1.1.3. opisuje svoj rad i radove drugih (npr. iskazuje utisak)
2. ELEMENTI, PRINCIPI I SADRŽAJI (TEME, MOTIVI, IDEJE...) VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti elementi, principi i sadržaji (teme, motivi, ideje...) vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.1.2.1. opisuje svoj rad i radove drugih (npr. iskazuje utisak)
3. ULOGA, RAZVOJ I RAZLIČITOST VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti uloga, razvoj i različitost vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.1.3.1. opisuje razlike koje uočava na umetničkim radovima iz različitih zemalja, kultura i perioda
LK.1.3.2. zna da navede različita zanimanja za koja su potrebna znanja i veštine stečeni učenjem u vizuelnim umetnostima (npr. kostimograf, dizajner, arhitekta...)
LK.1.3.3. poznaje mesta i izvore gde može da proširi svoja znanja vezana za vizuelne umetnosti (npr. muzej, galerija, atelje, umetnička radionica...)
LK.1.3.4. zna nekoliko primera primene vizuelnih umetnosti u svakodnevnom životu
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.
1. MEDIJI, MATERIJALI I TEHNIKE VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti mediji, materijali i tehnike vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.2.1.1. poznaje i koristi (u svom radu) osnovne izražajne mogućnosti klasičnih i savremenih medija, tehnika i materijala vizuelnih umetnosti
LK.2.1.2. obrazlaže svoj rad i radove drugih (npr. navodi sadržaj, temu, karakteristike tehnike...)
2. ELEMENTI, PRINCIPI I SADRŽAJI (TEME, MOTIVI, IDEJE...) VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti elementi, principi i sadržaji (teme, motivi, ideje...) vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.2.2.1. odabira adekvatan sadržaj da bi predstavio neku ideju ili koncept
LK.2.2.2. obrazlaže svoj rad i radove drugih (npr. navodi sadržaj, temu, karakteristike tehnike...)
3. ULOGA, RAZVOJ I RAZLIČITOST VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti uloga, razvoj i različitost vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.2.3.1. locira odabrana umetnička dela u istorijski i društveni kontekst
Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.
1. MEDIJI, MATERIJALI I TEHNIKE VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti mediji, materijali i tehnike vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.3.1.1. poznaje i koristi različite izražajne mogućnosti klasičnih i savremenih medija, tehnika i materijala vizuelne umetnosti
LK.3.1.2. odabira adekvatna sredstva (medij, materijal, tehniku, postupak) pomoću kojih će na najbolji način realizovati svoju (odabranu) ideju
2. ELEMENTI, PRINCIPI I SADRŽAJI (TEME, MOTIVI, IDEJE...) VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti elementi, principi i sadržaji (teme, motivi, ideje...) vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.3.2.1. odabira adekvatna sredstva (medij, materijal, tehniku, postupak) pomoću kojih će na najbolji način realizovati svoju (odabranu) ideju
LK.3.2.2. izvodi radove sa određenom namerom, koristeći osnovne vizuelne elemente i principe da bi postigao određeni efekat
LK.3.2.3. koristi tačne termine (npr. tekstura, ritam, oblik...) iz vizuelnih umetnosti (primerene uzrastu i sadržaju) kada obrazlaže svoj rad i radove drugih
LK.3.2.4. uočava međusobnu povezanost elemenata, principa i sadržaja na svom radu i na radovima drugih
3. ULOGA, RAZVOJ I RAZLIČITOST VIZUELNIH UMETNOSTI
U oblasti uloga, razvoj i različitost vizuelnih umetnosti učenik/učenica:
LK.3.3.1. analizira odabrana umetnička dela u odnosu na vreme nastanka i prema kulturnoj pripadnosti (opisuje osnovne karakteristike, nameru umetnika...)
LK.3.3.2. opisuje potrebna znanja i veštine koji su neophodni u zanimanjima vezanim za vizuelne umetnosti
LK.3.3.3. koristi druga mesta i izvore (npr. biblioteka, internet...) da bi proširio svoja znanja iz vizuelnih umetnosti
LK.3.3.4. razume međusobnu povezanost i uticaj umetnosti i drugih oblasti života