FIZIČKO VASPITANJE

Za predmet fizičko vaspitanje obrazovni standardi su definisani za tri oblasti: Osposobljenost u veštinama, Znanja o fizičkom vežbanju i fizičkom vaspitanju i Vrednovanje fizičkog vežbanja i fizičkog vaspitanja od strane učenika.

Osposobljenost u veštinama podrazumeva nivo savladanosti sadržaja programa Fizičkog vaspitanja: Sportske igre (košarka, odbojka, rukomet, fudbal), Atletika (trčanje, skokovi, bacanje), Vežbe na spravama i tlu (tlo, preskok, greda, dvovisinski razboj, krugovi, konj sa hvataljkama, vratilo, razboj), Ples, Ritmička gimnastika, Plivanje, Stoni tenis i Vežbe oblikovanja.

Znanja o fizičkom vežbanju i fizičkom vaspitanju sadrže: osnovne pojmove o fizičkom vežbanju i osnovnim pravilima vežbanja, pravila sportskih igara i individualnih sportova, uticaj fizičkog vežbanja na ličnost, kao i smisao fizičkog vaspitanja.

Vrednovanje fizičkog vežbanja i fizičkog vaspitanja od strane učenika odnosi se na: uverenja, stavove, interesovanja, timski rad i samooaktualizaciju učenika u fizičkom vežbanju i fizičkim aktivnostima uopšte i procesu fizičkog vaspitanja posebno.

Standardima nisu obuhvaćeni učenici sa posebnim potrebama, kao ni učenici koji su delimično oslobođeni pojedinih aktivnosti iz zdravstvenih razloga. U oba slučaja nastavnik vrši proveru standarda u oblasti osposobljenost u veštinama prema mogućnostima učenika.

Napomena: u našem sistemu fizičkog vaspitanja značajno mesto zauzima razvoj motoričkih sposobnosti, ali ova oblast nije posebno obuhvaćena standardima. Za to bi bilo neophodno izvršiti posebno istraživanje na znatno većem uzorku i uz predlog testova od kojih bi se formirala nacionalna baterija testova.

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.

1. OSPOSOBLJENOST U VEŠTINAMA

U podoblasti sportske igre učenik/učenica:

FV.1.1.1. igra sportsku igru primenjujući osnovnu tehniku, neophodna pravila i sarađuje sa članovima ekipe izražavajući sopstvenu ličnost uz poštovanje drugih

FV.1.1.2. zna funkciju sportske igre, osnovne pojmove, neophodna pravila, osnovne principe treninga i pruža prvu pomoć

U podoblasti atletika učenik/učenica:

FV.1.1.3. pravilno trči varijantama tehnike trčanja na kratke, srednje i duge staze i meri rezultat

FV.1.1.4. zna terminologiju, značaj trčanja, osnove treninga i pruža prvu pomoć

FV.1.1.5. zna pravilno da skače udalj zgrčnom varijantom tehnike i meri dužinu skoka

FV.1.1.6. zna terminologiju, osnove treninga i pruža prvu pomoć

FV.1.1.7. zna pravilno da skače uvis varijantom tehnike makazice

FV.1.1.8. zna terminologiju, osnove treninga i pruža prvu pomoć

FV.1.1.9. pravilno baca kuglu iz mesta i meri dužinu hica

FV.1.1.10. zna pravila za takmičenje, sigurnosna pravila, vlada terminologijom, osnovama treninga i pruža prvu pomoć

U podoblasti vežbe na spravama i tlu učenik/učenica pravilno izvodi osnovne vežbe i kombinacije na spravama i tlu, čuva i pomaže, poštuje sigurnosna pravila, zna nazive vežbi, osnove organizacije rada na spravi i pruža prvu pomoć:

FV.1.1.11. učenik/učenica pravilno izvodi vežbe na tlu

FV.1.1.12. učenik/učenica pravilno izvodi preskoke

FV.1.1.13. učenik/učenica izvodi vežbe i kombinacije vežbi na gredi

FV.1.1.14. učenica pravilno izvodi osnovne vežbe na dvovisinskom razboju

FV.1.1.15. učenik pravilno izvodi osnovne vežbe na konju sa hvataljkama

FV.1.1.16. učenik pravilno izvodi osnovne vežbe na krugovima

FV.1.1.17. učenik pravilno izvodi osnovne vežbe na paralelnom razboju

FV.1.1.18. učenik pravilno izvodi osnovne vežbe na vratilu

U podoblasti ples učenik/učenica:

FV.1.1.19. se uspešno kreće u ritmu i tempu muzičke pratnje u prostoru osnovnim oblicima kretanja (hodanje, trčanje)

U podoblasti ritmička gimnastika učenica:

FV.1.1.20. pravilno izvodi osnovne vežbe iz ritmičke gimnastike

FV.1.1.21. zna nazive vežbi i osnove treninga, pruža prvu pomoć

U podoblasti plivanje učenik/učenica:

FV.1.1.22. pliva i poštuje pravila samospasavanja i bezbednosti oko i u vodenoj sredini

U podoblasti vežbe oblikovanja učenik/učenica:

FV.1.1.23. pravilno izvodi najmanje jedan kompleks vežbi oblikovanja i prikazuje vežbe za pojedine delove tela

FV.1.1.24. zna uticaj i značaj vežbi oblikovanja za organizam, poznaje podelu vežbi oblikovanja i njihovu terminologiju, i funkciju pojedinih vežbi u kompleksu

U podoblasti stoni tenis učenik/učenica:

FV.1.1.25. igra stoni tenis primenjujući osnovne elemente tehnike i poštuje pravila igre

FV.1.1.26. zna funkciju stonog tenisa, osnovne pojmove, neophodna pravila, osnovne principe treninga i metodiku treninga, pruža prvu pomoć

Napomena: u Programu fizičkog vaspitanja stoni tenis se predviđa u okviru Obaveznog izbornog predmeta fizičko vaspitanje - Izabrani sport i u okviru sistema školskih sportskih takmičenja. U okviru Obrazovnih standarda za kraj obaveznog obrazovanja stoni tenis se daje kao primer nastavnicima kako mogu sami izgraditi standarde za sportsku granu koja nije obuhvaćena ovim standardima. Stoni tenis se, u ovom ciklusu, ne predviđa kao obavezan standard.

2. ZNANJA O FIZIČKOM VEŽBANJU I FIZIČKOM VASPITANJU

U oblasti znanja o fizičkom vežbanju i fizičkom vaspitanju učenik/učenica zna:

FV.1.2.1. smisao Fizičkog vaspitanja

FV.1.2.2. uticaj fizičkog vežbanja

FV.1.2.3. osnovne pojmove vezane za fizičko vežbanje

FV.1.2.4. bezbednost tokom vežbanja

FV.1.2.5. osnovna pravila sportskih igara

3. VREDNOVANJE FIZIČKOG VEŽBANJA

U oblasti vrednovanje fizičkog vežbanja učenik/učenica:

FV.1.3.1. ispoljava pozitivan stav prema fizičkom vežbanju u svakodnevnom životu

FV.1.3.2. ispoljava zainteresovanost za fizičko vežbanje

FV.1.3.3. dokazuje se kroz fizičko vežbanje

FV.1.3.4. ispoljava pozitivan stav prema saradnji sa drugima u realizaciji različitih zadataka Fizičkog vaspitanja

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.

1. OSPOSOBLJENOST U VEŠTINAMA

U podoblasti sportske igre učenik/učenica:

FV.2.1.1. igra sportsku igru primenjujući viši nivo tehnike, veći broj pravila, jednostavnije taktičke kombinacije i uz visok stepen saradnje sa članovima ekipe izražava sopstvenu ličnost uz poštovanje drugih

FV.2.1.2 zna funkciju i značaj sportske igre, veći broj pravila, principe i uticaj treninga

U podoblasti atletika ATLETIKA učenik/učenica:

FV.2.1.3. pravilno izvodi varijantu tehnike štafetnog trčanja

FV.2.1.4. zna pravilno da skače udalj varijantom tehnike uvinuće

FV.2.1.5. zna pravilno da skače uvis leđnom varijantom tehnike

FV.2.1.6. pravilno baca kuglu leđnom varijantom tehnike

FV.2.1.7. zna pravila za takmičenje

FV.2.1.8. učestvuje na takmičenju u jednoj atletskoj disciplini

U podoblasti vežbe na spravama i tlu učenik/učenica, na spravama na kojima vežba i na tlu zna: mere sigurnosti, čuvanje i pomaganje, nazive vežbi i osnove organizacije rada:

FV.2.1.9. učenik/učenica pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na tlu

FV.2.1.10. učenik/učenica pravilno izvodi zgrčku

FV.2.1.11. učenica pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na gredi

FV.2.1.12. učenica pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na dvovisinskom razboju

FV.2.1.13. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na konju sa hvataljkama

FV.2.1.14. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na krugovima

FV.2.1.15. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na paralelnom razboju

FV.2.1.16. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinacije vežbi na vratilu

U podoblasti ples učenik/učenica:

FV.2.1.17. povezuje prostorno i vremenski plesne elemente u celinu, izvodi i realizuje najmanje jedan odabrani dečiji ples

FV.2.1.18. vlada osnovnom terminologijom, prepoznaje i razlikuje društvene i narodne plesove

U podoblasti ritmička gimnastika učenica:

FV.2.1.19. pravilno izvodi vežbu sa rekvizitima

U podoblasti plivanje učenik/učenica:

FV.2.1.20. pliva jednom od tehnika sportskog plivanja, poseduje veštinu samopomoći u vodi i bezbednog ponašanja u i oko vodene sredine

U podoblasti vežbe oblikovanja učenik/učenica:

FV.2.1.21. pravilno izvodi i pokazuje više kompleksa vežbi oblikovanja bez i sa rekvizitima

FV.2.1.22. zna principe sastavljanja kompleksa vežbi oblikovanja i doziranje opterećenja

U podoblasti stoni tenis učenik/učenica:

FV.2.1.23. igra stoni tenis koristeći viši nivo tehnike udaraca povezujući ih sa kretanjem, može da odigra taktičku zamisao i koristi više vrsta servisa

FV.2.1.24. zna funkciju i značaj stonog tenisa, veći broj pravila, principe i uticaja treninga

Napomena: u Programu fizičkog vaspitanja stoni tenis se predviđa u okviru Obaveznog izbornog predmeta fizičko vaspitanje - Izabrani sport i u okviru sistema školskih sportskih takmičenja. U okviru Obrazovnih standarda za kraj obaveznog obrazovanja stoni tenis se daje kao primer nastavnicima kako mogu sami izgraditi standarde za sportsku granu koja nije obuhvaćena ovim standardima. Stoni tenis se, u ovom ciklusu, ne predviđa kao obavezan standard.

2. ZNANJA O FIZIČKOM VEŽBANJU I FIZIČKOM VASPITANJU

U oblasti znanja o fizičkom vežbanju i fizičkom vaspitanju učenik/učenica zna:

FV.2.2.1. terminologiju

FV.2.2.2. osnove treninga

FV.2.2.3. da dozira opterećenje tokom vežbanja

Skraćeni iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.

1. OSPOSOBLJENOST U VEŠTINAMA

U podoblasti sportske igre učenik/učenica:

FV.3.1.1. igra sportsku igru primenjujući složene elemente tehnike, ispunjavajući taktičke zadatke, učestvuje u organizaciji utakmice i sudi na utakmicama

FV.3.1.2. zna taktiku igre, sistem takmičenja, način organizovanja utakmice i sudi

U podoblasti atletika učenik/učenica:

FV.3.1.3. pravilno izvodi varijantu tehnike štafetnog trčanja

FV.3.1.4. učestvuje na takmičenju u atletskom petoboju

FV.3.1.5. zna atletska pravila neophodna za učestvovanje na takmičenju u atletskom petoboju

U podoblasti vežbe na spravama i tlu učenik/učenica, na spravama na kojima vežba i na tlu zna: mere sigurnosti, čuvanje i pomaganje, nazive vežbi, osnove organizacije rada i učestvuje na školskom takmičenju:

FV.3.1.6. učenik/učenica pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na tlu

FV.3.1.7. učenik/učenica pravilno izvodi zgrčku i raznošku sa izrazitijim fazama leta

FV.3.1.8. učenica pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na gredi

FV.3.1.9. učenica pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na dvovisinskom razboju

FV.3.1.10. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na konju sa hvataljkama

FV.3.1.11. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na krugovima

FV.3.1.12. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na paralelnom razboju

FV.3.1.13. učenik pravilno izvodi vežbe i kombinaciju vežbi na vratilu

FV.3.1.14. učenik učestvuje u gimnastičkom petoboju, a učenica učestvuje u gimnastičkom četvoroboju

U podoblasti ples učenik/učenica:

FV.3.1.15. samostalno izvodi sopstvenu kompoziciju pokreta i kretanja uz muzičku pratnju i uspešno motorički u ritmu i tempu realizuje odabrani narodni, društveni i dečiji ples; vlada osnovama treninga i učestvuje na takmičenju

FV.3.1.16. zna terminologiju plesova i sistem takmičenja

U podoblasti ritmička gimnastika učenica:

FV.3.1.17. pravilno izvodi samostalni sastav bez i sa rekvizitim a iz ritmičke gimnastike i učestvuje na takmičenju

U podoblasti plivanje učenik/učenica:

FV.3.1.18. zna da pliva dve tehnike sportskog plivanja i takmiči se

U podoblasti vežbe oblikovanja učenik/učenica:

FV.3.1.19. sastavlja, pravilno izvodi i pokazuje složene kompleksa vežbi oblikovanja bez i sa rekvizitima

FV.3.1.20. zna da sastavlja komplekse vežbi oblikovanja i dozira opterećenje

U podoblasti stoni tenis učenik/učenica:

FV.3.1.21. igra stoni tenis povezujući odigravanje složenih elemenata u celinu zajedno sa kretanjem, formira koncepcije igre prema svojim psiho-fizičkim sposobnostima, organizuje školsko takmičenje, sudi na takmičenju.

FV.3.1.22. zna taktiku stonog tenisa, sistem takmičenja, način organizovanja meča i sudi.

Napomena: u Programu fizičkog vaspitanja stoni tenis se predviđa u okviru Obaveznog izbornog predmeta fizičko vaspitanje - Izabrani sport i u okviru sistema školskih sportskih takmičenja. U okviru Obrazovnih standarda za kraj obaveznog obrazovanja stoni tenis se daje kao primer nastavnicima kako mogu sami izgraditi standarde za sportsku granu koja nije obuhvaćena ovim standardima. Stoni tenis se, u ovom ciklusu, ne predviđa kao obavezan standard.

2. ZNANJA O FIZIČKOM VEŽBANJU I FIZIČKOM VASPITANJU

U oblasti znanja o fizičkom vežbanju i fizičkom vaspitanju učenik/učenica zna:

FV.3.2.1. pravila individualnih sportskih grana i sportskih igara

FV.3.2.2. osnove sistema takmičenja

FV.3.2.3 način organizovanja takmičenja