SRPSKI JEZIK

Opšti standardi postignuća - obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za Srpski jezik sadrže standarde postignuća za oblasti: Govorna kultura, Veština čitanja i razumevanje pročitanog, Pisano izražavanje, Gramatika i leksikologija i Književnost. U okviru svake oblasti opisani su zahtevi na tri nivoa, osim u oblasti Govorna kultura.

1. GOVORNA KULTURA

U oblasti GOVORNA KULTURA učenik/učenica:

1SJ.0.1.1. poznaje osnovna načela vođenja razgovora: ume da započne razgovor, učestvuje u njemu i okonča ga; pažljivo sluša svoje sagovornike

1SJ.0.1.2. koristi forme učtivog obraćanja

1SJ.0.1.3. kazuje tekst prirodno, poštujući intonaciju rečenice/stiha, bez tzv. "pevušenja" ili "skandiranja"

1SJ.0.1.4. ume da prepriča izabrani narativni ili kraći informativni tekst na osnovu prethodne izrade plana teksta i izdvajanja značajnih delova ili zanimljivih detalja

1SJ.0.1.5. ume samostalno (svojim rečima) da opisuje i da priča na zadatu temu: drži se teme, jasno strukturira kazivanje (uvodni, središnji i završni deo kazivanja), dobro raspoređujući osnovnu informaciju i dodatne informacije

1SJ.0.1.6. ume na zanimljiv način da počne i završi svoje pričanje

1SJ.0.1.7. ume u kratkim crtama da obrazloži neku svoju ideju

1SJ.0.1.8. ume da odbrani svoju tvrdnju ili stav

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.

2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG

U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:

1SJ.1.2.1. vlada osnovnom tehnikom čitanja ćiriličkog i latiničkog teksta

1SJ.1.2.2. odgovara na jednostavna pitanja u vezi sa tekstom, pronalazeći informacije eksplicitno iskazane u jednoj rečenici, pasusu, ili u jednostavnoj tabeli (ko, šta, gde, kada, koliko i sl.)

1SJ.1.2.3. prepoznaje da li je tražena informacija, koja može da bude iskazana na različite načine (sinonimija, parafraza), sadržana u tekstu

1SJ.1.2.4. poznaje i koristi osnovne delove teksta i knjige (naslov, pasus, ime autora; sadržaj, rečnik)

1SJ.1.2.5. određuje osnovnu temu teksta

1SJ.1.2.6. razume doslovno značenje teksta

1SJ.1.2.7. razlikuje književnoumetnički od informativnog teksta

1SJ.1.2.8. procenjuje sadržaj teksta na osnovu zadatog kriterijuma: da li mu se dopada, da li mu je zanimljiv; da li postoji sličnost između likova i situacija iz teksta i osoba i situacija koje su mu poznate; izdvaja reči koje su mu nepoznate

3. PISANO IZRAŽAVANJE

U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:

1SJ.1.3.1. piše pisanim slovima ćirilice

1SJ.1.3.2. ume da se potpiše

1SJ.1.3.3. počinje rečenicu velikim slovom, završava je odgovarajućim interpunkcijskim znakom

1SJ.1.3.4. upotrebljava veliko slovo prilikom pisanja ličnih imena, naziva mesta (jednočlanih), naziva škole

1SJ.1.3.5. piše kratkim potpunim rečenicama jednostavne strukture

1SJ.1.3.6. izdvaja naslov, uglavnom se drži teme

1SJ.1.3.7. prepričava kratak jednostavan tekst (do 400 reči)

1SJ.1.3.8. koristi skroman fond reči (u odnosu na uzrast); pravilno ih upotrebljava

1SJ.1.3.9. piše kratku poruku (o tome kuda ide, zašto kasni, i sl.)

1SJ.1.3.10. piše čestitku (za Novu godinu, rođendan), pozivnicu (za rođendansku proslavu, zabavu), razglednicu (sa letovanja, zimovanja, ekskurzije)

4. GRAMATIKA I LEKSIKOLOGIJA

U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:

1SJ.1.4.1. prepoznaje vrste reči (imenice, zamenice, prideve, brojeve i glagole)

1SJ.1.4.2. prepoznaje gramatičke kategorije promenljivih reči (rod i broj zajedničkih imenica) i glagolsko vreme (prezent, perfekat i futur)

1SJ.1.4.3. prepoznaje vrste rečenica po komunikativnoj funkciji (obaveštajne, upitne, uzvične, zapovedne) i po potvrdnosti/odričnosti (potvrdne i odrične)

U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:

1SJ.1.4.4. prepoznaje antonimiju

1SJ.1.4.5. poznaje značenja reči i frazeologizama koji se upotrebljavaju u svakodnevnoj komunikaciji (u kući, školi i sl.)

5. KNJIŽEVNOST

U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:

1SJ.1.5.1. prepoznaje književne rodove na osnovu formalnih odlika poezije, proze i drame

1SJ.1.5.2. prepoznaje književne vrste (bajku i basnu)

1SJ.1.5.3. određuje glavni događaj i likove (koji su nosioci radnje) u književnoumetničkom tekstu

1SJ.1.5.4. određuje vreme i mesto dešavanja radnje u književnoumetničkom tekstu

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.

2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG

U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:

1SJ.2.2.1. čita tekst prirodno, poštujući intonaciju rečenice/stiha; ume da odredi na kom mestu u tekstu je pauza, mesto logičkog akcenta; koji deo teksta treba pročitati brže, a koji sporije

1SJ.2.2.2. izvodi jednostavne zaključke u vezi sa tekstom, analizirajući i objedinjujući informacije iskazane u različitim delovima teksta (u različitim rečenicama, pasusima, poljima tabele)

1SJ.2.2.3. razdvaja bitne od nebitnih informacija; određuje sled događaja u tekstu

1SJ.2.2.4. uspostavlja vezu između informacija iskazanih u linearnom i nelinearnom tekstu (npr. pronalazi deo/detalj koji je prikazan na ilustraciji, u tabeli, ili na dijagramu)

1SJ.2.2.5. određuje osnovni smisao teksta i njegovu namenu

1SJ.2.2.6. prepoznaje figurativno značenje u tekstu

1SJ.2.2.7. izvodi jednostavne zaključke na osnovu teksta (predviđa dalji tok radnje, objašnjava rasplet, uočava međusobnu povezanost događaja, na osnovu postupaka junaka/aktera zaključuje o njihovim osobinama, osećanjima, namerama i sl.)

1SJ.2.2.8. iznosi svoj stav o sadržaju teksta i obrazlaže zašto mu se dopada/ne dopada, zbog čega mu je zanimljiv/nezanimljiv; da li se slaže/ne slaže sa postupcima likova

1SJ.2.2.9. izdvaja delove teksta koji su mu nejasni

1SJ.2.2.10. vrednuje primerenost ilustracija koje prate tekst; navodi razloge za izbor određene ilustracije

3. PISANO IZRAŽAVANJE

U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:

1SJ.2.3.1. zna i koristi oba pisma (ćirilicu i latinicu)

1SJ.2.3.2. upotrebljava veliko slovo prilikom pisanja imena država i mesta i njihovih stanovnika; koristi navodnike pri navođenju tuđih reči; pravilno piše prisvojne prideve (-ov/-ev/-in, -ski/-čki/-ški); pravilno piše glasove ć, č, đ, x; pravilno piše suglasnik j u intervokalskoj poziciji; pravilno piše rečcu li i rečcu ne; upotrebljava zapetu pri nabrajanju

1SJ.2.3.3. piše jasnim i potpunim rečenicama; varira jezički izraz (red reči u rečenici, tipove rečenica, dužinu rečenice...)

1SJ.2.3.4. drži se teme; izlaganje organizuje oko osnovne ideje teksta koju potkrepljuje odgovarajućim detaljima

1SJ.2.3.5. jezički izraz prilagođava komunikativnoj situaciji (formalnoj/neformalnoj)

1SJ.2.3.6. sastavlja kratak narativni tekst

1SJ.2.3.7. sastavlja kratak deskriptivni tekst

1SJ.2.3.8. koristi fond reči primeren uzrastu; upotrebljava sinonime (npr. da izbegne ponavljanje)

1SJ.2.3.9. ispravlja svoj tekst (kritički čita napisano, popravlja tekst i ispravlja greške)

1SJ.2.3.10. ume da popuni jednostavan obrazac sa osnovnim podacima o sebi (ime, prezime, ime roditelja, godina rođenja, adresa, telefon; škola, razred, odeljenje)

1SJ.2.3.11. piše pismo (privatno) i ume da ga adresira

4. GRAMATIKA I LEKSIKOLOGIJA

U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:

1SJ.2.4.1. određuje vrste reči (imenice, zamenice, prideve, brojeve i glagole)

1SJ.2.4.2. prepoznaje podvrste reči (vlastite i zajedničke imenice; opisne, prisvojne i gradivne prideve; lične zamenice; osnovne i redne brojeve)

1SJ.2.4.3. prepoznaje lice, rod i broj ličnih zamenica u nominativu

1SJ.2.4.4. prepoznaje gramatičke kategorije glagola (lice, broj i rod) i ume da prebaci glagole iz jednog glagolskog vremena u drugo

1SJ.2.4.5. prepoznaje subjekat i glagolski predikat

1SJ.2.4.6. određuje vrste rečenica po komunikativnoj funkciji (obaveštajne, upitne, uzvične, zapovedne) i po potvrdnosti/odričnosti (potvrdne i odrične)

1SJ.2.4.7. sastavlja rečenice različite po komunikativnoj funkciji i obliku

U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:

1SJ.2.4.8. prepoznaje sinonimiju

1SJ.2.4.9. poznaje značenja reči i frazeologizama koji se javljaju u školskim tekstovima (u udžbenicima, knjigama iz lektire i sl.) i pravilno ih upotrebljava

5. KNJIŽEVNOST

U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:

1SJ.2.5.1. razlikuje lirsku od epske pesme

1SJ.2.5.2. određuje folklorne forme (kratke narodne umotvorine - poslovice, zagonetke, brzalice)

1SJ.2.5.3. prepoznaje rimu, stih i strofu u lirskoj pesmi

1SJ.2.5.4. određuje karakteristične osobine, osećanja, izgled i postupke likova; i odnose među likovima u književnoumetničkom tekstu

1SJ.2.5.5. uočava veze među događajima (npr. određuje redosled događaja u književnoumetničkom tekstu)

1SJ.2.5.6. razlikuje pripovedanje od opisivanja i dijaloga

1SJ.2.5.7. razume figurativnu upotrebu jezika u književnoumetničkom tekstu

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.

2. VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG

U oblasti VEŠTINA ČITANJA I RAZUMEVANJE PROČITANOG učenik/učenica:

1SJ.3.2.1. izvodi složenije zaključke na osnovu teksta, objedinjujući informacije iz različitih delova dužeg teksta

1SJ.3.2.2. povezuje i objedinjuje informacije iskazane različitim simboličkim sistemima (npr. tekst, tabela, grafički prikaz)

1SJ.3.2.3. razlikuje različita gledišta zastupljena u informativnom tekstu (npr. mišljenje autora teksta vs. mišljenja učesnika u događaju)

1SJ.3.2.4. izvodi složenije zaključke na osnovu teksta i izdvaja delove teksta koji ih potkrepljuju; rezimira narativni tekst

1SJ.3.2.5. predstavlja tekst u odgovarajućoj nelinearnoj formi (unosi podatke iz teksta u datu tabelu ili dijagram)

1SJ.3.2.6. procenjuje svrhu informativnog teksta u odnosu na predviđenu namenu (npr. koji od dva teksta bolje opisuje datu sliku, da li je uputstvo za (poznatu) igru potpuno i sl.)

1SJ.3.2.7. objašnjava i vrednuje događaje i postupke likova u tekstu (npr. objašnjava zašto je lik postupio na određen način, ili vrednuje kraj priče u odnosu na svoja predviđanja tokom čitanja teksta, ili iznosi svoj stav o događajima iz teksta)

3. PISANO IZRAŽAVANJE

U oblasti PISANO IZRAŽAVANJE učenik/učenica:

1SJ.3.3.1. piše jasnim, potpunim, dobro oblikovanim rečenicama; koristi raznovrsne sintaksičke konstrukcije, uključujući i složene

1SJ.3.3.2. jasno strukturira tekst (uvodni, središnji i završni deo teksta); dobro raspoređuje osnovnu informaciju i dodatne informacije unutar teksta i pasusa

1SJ.3.3.3. prilagođava jezičko-stilski izraz tipu teksta

1SJ.3.3.4. sastavlja kratak ekspozitorni tekst

1SJ.3.3.5. koristi bogat fond reči (u odnosu na uzrast)

1SJ.3.3.6. izdvaja pasuse

4. GRAMATIKA I LEKSIKOLOGIJA

U podoblasti GRAMATIKA, u tipičnim školskim primerima, učenik/učenica:

1SJ.3.4.1. imenuje vrste i podvrste reči (vlastite i zajedničke imenice; opisne, prisvojne i gradivne prideve; lične zamenice; osnovne i redne brojeve; glagole)

1SJ.3.4.2. ume da promeni oblik promenljivih reči prema zadatom kriterijumu: zajedničkih imenica prema broju, a glagola, prideva i zamenica prema rodu i broju

1SJ.3.4.3. prepoznaje pravi objekat (u akuzativu) i priloške odredbe za vreme, mesto i način

U podoblasti LEKSIKOLOGIJA učenik/učenica:

1SJ.3.4.4. određuje značenja nepoznatih reči i frazeologizama na osnovu situacije i teksta/konteksta u kojem su upotrebljeni

1SJ.3.4.5. upotrebljava reči u osnovnom i prenesenom/figurativnom značenju

5. KNJIŽEVNOST

U oblasti KNJIŽEVNOST učenik/učenica:

1SJ.3.5.1. tumači osobine, ponašanje i postupke likova pozivajući se na tekst

1SJ.3.5.2. uočava uzročno-posledične veze među događajima u tekstu

1SJ.3.5.3. tumači ideje u književnoumetničkom tekstu, argumentuje ih pozivajući se na tekst