PRIRODA I DRUŠTVO

Opšti standardi postignuća - obrazovni standardi za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmet Priroda i društvo sadrže standarde postignuća za oblasti: Živa i neživa priroda, Ekologija, Materijali, Kretanje i orijentacija u prostoru i vremenu, Društvo i Država Srbija i njena prošlost. U okviru svake oblasti opisani su zahtevi na tri nivoa.

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na osnovnom nivou.

1. ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA

U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:

1PD.1.1.1. pravi razliku između prirode i proizvoda ljudskog rada

1PD.1.1.2. zna ko i šta čini živu i neživu prirodu

1PD.1.1.3. zna zajedničke karakteristike živih bića

1PD.1.1.4. ume da klasifikuje živa bića prema jednom od sledećih kriterijuma: izgledu, načinu ishrane, kretanja i razmnožavanja

1PD.1.1.5. prepoznaje i imenuje delove tela živih bića

1PD.1.1.6. razlikuje staništa prema uslovima života i živim bićima u njima

2. EKOLOGIJA

U oblasti EKOLOGIJA učenik/učenica:

1PD.1.2.1. prepoznaje i imenuje prirodne resurse

1PD.1.2.2. zna upotrebnu vrednost prirodnih resursa

1PD.1.2.3. razlikuje povoljno i nepovoljno delovanje čoveka po očuvanje prirode

3. MATERIJALI

U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:

1PD.1.3.1. zna osnovna svojstva vode, vazduha i zemljišta

1PD.1.3.2. zna da su voda u prirodi, vazduh i zemljište sastavljeni od više materijala

1PD.1.3.3. zna da različite životne namirnice sadrže različite sastojke

1PD.1.3.4. zna osnovna svojstva materijala: tvrdoća, elastičnost, gustina, rastvorljivost, providnost, namagnetisanost

1PD.1.3.5. zna da svojstva materijala određuju njihovu upotrebu i prepoznaje primere u svom okruženju

1PD.1.3.6. zna promene materijala koje nastaju zbog promene temperature, usled mehaničkog uticaja i delovanja vode i vazduha

4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU

U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:

1PD.1.4.1. ume da prepozna kretanje tela u različitim pojavama

1PD.1.4.2. zna pomoću čega se ljudi orijentišu u prostoru: leva i desna strana, strane sveta, adresa, karakteristični objekti

1PD.1.4.3. ume da odredi strane sveta pomoću Sunca

1PD.1.4.4. zna jedinice za merenje vremena: dan, nedelja, mesec, godina, decenija i vek

1PD.1.4.5. ume da pročita tražene informacije sa časovnika i kalendara

5. DRUŠTVO

U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:

1PD.1.5.1. zna koje društvene grupe postoje i ko su njihovi članovi

1PD.1.5.2. zna osnovna pravila ponašanja u porodici, školi i naselju

1PD.1.5.3. zna koje ljudske delatnosti postoje i njihovu ulogu

1PD.1.5.4. zna koji su glavni izvori opasnosti po zdravlje i život ljudi i osnovne mere zaštite

1PD.1.5.5. zna postupke za očuvanje i unapređivanje ljudskog zdravlja

6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST

U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:

1PD.1.6.1. zna osnovne oblike reljefa i površinskih voda

1PD.1.6.2. zna osnovne tipove naselja i njihove karakteristike

1PD.1.6.3. zna geografski položaj i osnovne odrednice države Srbije: teritorija, granice, glavni grad, simboli, stanovništvo

1PD.1.6.4. zna najvažnije događaje, pojave i ličnosti iz prošlosti

1PD.1.6.5. zna osnovne informacije o načinu života ljudi u prošlosti

1PD.1.6.6. zna šta su istorijski izvori i imenuje ih

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na srednjem nivou.

1. ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA

U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:

1PD.2.1.1. razume povezanost žive i nežive prirode na očiglednim primerima

1PD.2.1.2. zna osnovne razlike između biljaka, životinja i ljudi

1PD.2.1.3. primenjuje višestruke kriterijume klasifikacije živih bića

1PD.2.1.4. zna ulogu osnovnih delova živih bića

1PD.2.1.5. razume povezanost uslova života i živih bića u staništu

1PD.2.1.6. razume međusobnu zavisnost živih bića u životnoj zajednici

2. EKOLOGIJA

U oblasti EKOLOGIJA učenik/učenica:

1PD.2.2.1. razlikuje obnovljive i neobnovljive prirodne resurse

1PD.2.2.2. razume ekološku opravdanost upotrebe obnovljivih resursa i racionalnog korišćenja neobnovljivih resursa

1PD.2.2.3. zna osnovne mere zaštite žive i nežive prirode kao prirodnih resursa

1PD.2.2.4. zna šta je dobrobit životinja i postupke kojima se ona štiti

3. MATERIJALI

U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:

1PD.2.3.1. zna složenija svojstva vode i vazduha: agregatno stanje i kretanje

1PD.2.3.2. zna da su različita svojstva vode, vazduha i zemljišta posledica njihovog različitog sastava

1PD.2.3.3. razlikuje materijale koji su dobri provodnici toplote i elektriciteta od onih koji to nisu

1PD.2.3.4. zna da toplotna i električna provodljivost materijala određuju njihovu upotrebu i prepoznaje primere u svom okruženju

1PD.2.3.5. razlikuje povratne i nepovratne promene materijala

1PD.2.3.6. razlikuje promene materijala pri kojima nastaju drugi materijali od onih promena materijala pri kojima ne nastaju drugi materijali

4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU

U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:

1PD.2.4.1. zna da kretanje tela zavisi od sile koja na njega deluje, vrste podloge i oblika tela

1PD.2.4.2. zna da se svetlost kreće pravolinijski

1PD.2.4.3. ume da pronađe tražene ulice i objekte na planu naselja

1PD.2.4.4. ume da pronađe osnovne informacije na geografskoj karti Srbije: najveća i najvažnija naselja, oblike reljefa i površinskih voda

1PD.2.4.5. ume da pronađe i upiše tražene informacije na lenti vremena

5. DRUŠTVO

U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:

1PD.2.5.1. zna koje su uloge različitih društvenih grupa i njihovih članova

1PD.2.5.2. zna koja su prava i obaveze članova u različitim društvenim grupama

1PD.2.5.3. razume povezanost i međuzavisnost različitih ljudskih delatnosti

6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST

U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:

1PD.2.6.1. prepoznaje i imenuje oblike reljefa i površinskih voda u svom mestu i u okolini

1PD.2.6.2. zna osnovne odlike reljefa i voda u državi Srbiji

1PD.2.6.3. razume povezanost prirodno-geografskih faktora - reljefa, voda, klime - i delatnosti ljudi

1PD.2.6.4. zna redosled kojim su se javljali važni istorijski događaji, pojave i ličnosti

1PD.2.6.5. uočava sličnosti i razlike između načina života nekad i sad

1PD.2.6.6. prepoznaje osnovna kulturna i društvena obeležja različitih istorijskih perioda

1PD.2.6.7. prepoznaje na osnovu karakterističnih istorijskih izvora o kom istorijskom periodu ili ličnosti je reč

Sledeći iskazi opisuju šta učenik/učenica zna i ume na naprednom nivou.

1. ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA

U oblasti ŽIVA I NEŽIVA PRIRODA učenik/učenica:

1PD.3.1.1. razume povezanost žive i nežive prirode na manje očiglednim primerima

1PD.3.1.2. razume funkcionalnu povezanost različitih delova tela živih bića

3. MATERIJALI

U oblasti MATERIJALI učenik/učenica:

1PD.3.3.1. razume kako zagrevanje i hlađenje vode i vazduha utiču na pojave u prirodi

1PD.3.3.2. primenjuje znanje o promenama materijala za objašnjenje pojava u svom okruženju

4. KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU

U oblasti KRETANJE I ORIJENTACIJA U PROSTORU učenik/učenica:

1PD.3.4.1. ume da čita geografsku kartu primenjujući znanja o stranama sveta i značenju kartografskih znakova

5. DRUŠTVO

U oblasti DRUŠTVO učenik/učenica:

1PD.3.5.1. razume zajedničke karakteristike društvenih grupa i razlike među njima

1PD.3.5.2. razume da se prava i obaveze članova društvenih grupa međusobno dopunjuju

6. DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST

U oblasti DRŽAVA SRBIJA I NJENA PROŠLOST učenik/učenica:

1PD.3.6.1. zna šta je prethodilo, a šta je usledilo nakon važnih istorijskih događaja i pojava