STRANI JEZIK I
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
drugi |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU DRUGOG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume kraće iskaze koji sadrže frekventne reči i strukture (informacije o ličnostima, poslu, porodici, kupovini, školi, bližem okruženju) |
• Svakodnevni život (komunikacija među mladima, generacijski konflikti i načini prevazilaženja, međuvršnjačka podrška) STRUČNE TEME Kao u prvom razredu ENGLESKI JEZIK I. REČENICA - Sistematizacija svih tipova upitnih rečenica II. IMENIČKA GRUPA 1. Član 4. Pridevi III GLAGOLSKA GRUPA 1. Glagoli ITALIJANSKI JEZIK 1. Imenice Položaj člana i predloga uz neodređeni pridev tutto. 4. Pridevi Razlika u značenju između analitičkih i sintetičkih oblika komparativa i superlativa (più grande: maggiore; più buono: migliore). 5. Predlozi 6. Glagoli 7. Prilozi 8. Rečca ci (s priloškom vrednošću), ne. 9. Veznici. 10. Rečenica: NEMAČKI JEZIK Imenice Determinativi Zamenice Pridevi Brojevi Predlozi Glagoli Rečenice RUSKI JEZIK Rečenica Imenice Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Predlozi SINTAKSA Rečenice sa kratkim pridevskim oblikom u predikatu (Он болен гриппом, Я способен к математике) FRANCUSKI JEZIK Imenička grupa Glagolska grupa - glagolski načini i vremena: prezent, složeni perfekt, imperfekt, pluskvamperfekt (receptivno), futur prvi indikativa, kao i perifrastične konstrukcije: bliski futur, bliska prošlost, radnja u toku être en train de...; il faut que, je veux que, j’aimerais que praćeni prezentom subjunktiva glagola prve grupe (Il faut que tu racontes ça à ton frère), kao i receptivno: Il faut que tu fasses/ que tu ailles/ que tu sois/ que tu lises/ que tu saches/ que tu écrives; prezent kondicionala: Si mes parents me laissaient partir, je viendrais avec toi ! imperativ (receptivno): aie un peu de patience, n’ayez pas peur; sois sage! Predlozi Prilozi Modaliteti i forme rečenice Osnovni tipovi složenih rečenica ŠPANSKI JEZIK Glagolska grupa Složena rečenica Sa infinitivom (sa modalnim glagolima) Kazivanje želje, volje, namere Upravni i neupravni govor (potvrdne, odrične i upitne rečenice, imperativ). Hipotetične rečenice (drugi tip) Pasivne konstrukcije Leksikografija |
1. Predstavljanje sebe i drugih |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija kroz rad u učionici. Ona se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima. U tim zadacima uvek su jasno određeni kontekst, procedura i cilj, čime se unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je neophodan uslov za bilo koje učenje jezika. • učionica postaje prostor koji je moguće restrukturirati iz dana u dan Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije struke. Neophodno je da stručna tematika koja se obrađuje na stranom jeziku prati ishode pojedinih stručnih predmeta i bude u korelaciji sa njima. Realizacija nastave jezika struke se mnogo više ogleda u razvijanju receptivnih veština nego produktivnih jer je svrha učenja stranog jezika, u prvoj liniji, usmerena na to da se učenici osposobe da prate određenu stručnu literaturu u cilju informisanja, praćenja inovacija i dostignuća u oblasti struke, usavršavanja i napredovanja. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• čita i razume različite vrste kratkih i prilagođenih tekstova (jednostavnija lična / poslovna pisma, pozivnice, termini, prospekti, uputstva, oglasi) prepoznajući osnovna značenja i relevantne detalje |
|||
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• opisuje situacije, priča o događajima i argumentuje stavove koristeći jednostavne izraze i rečenice |
|||
INTERAKCIJA Osposobljavanje učenika za učešće u dijalogu na stranom jeziku i razmenu kraćih pisanih poruka |
• komunicira u svakodnevnim situacijama i razmenjuje informacije, bliske njegovim interesovanjima (pismeno i usmeno) |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• prevodi usmeno ili pismeno kratke poruke u skladu sa potrebama komunikacije |
|||
Medijska Pismenost Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• argumentuje svoj stav o medijskom tekstu |
STRANI JEZIK I
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim jezikom kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) |
• Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) STRUČNE TEME • Kao u prvom razredu |
1. Predstavljanje sebe i drugih |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija kroz rad u učionici. Ona se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima. U tim zadacima uvek su jasno određeni kontekst, procedura i cilj, čime se unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je neophodan uslov za bilo koje učenje jezika. Takozvana komunikativno-interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponente: Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije struke. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. Predviđen je po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu. |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
GRAMATIČKI SADRŽAJI |
||
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje |
|||
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
INTERAKCIJA Osposobljavanje učenika za učešće u dijalogu na stranom jeziku i razmenu kraćih pisanih poruka |
• povede, nastavi i završi neki jednostavan razgovor, pod uslovom da je lice u lice sa sagovornikom |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• Sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJA O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
CILJ PREDMETA
Opšti cilj predmeta:
Cilj fizičkog vaspitanja je da se raznovrsnim i sistematskim motoričkim aktivnostima, u povezanosti sa ostalim vaspitno - obrazovnim područjima, doprinese integralnom razvoju ličnosti učenika (kognitivnom, afektivnom, motoričkom), razvoju motoričkih sposobnosti, sticanju, usavršavanju i primeni motoričkih umenja, navika i neophodnih teorijskih znanja u svakodnevnim i specifičnim uslovima života i rada.
Posebni ciljevi predmeta:
• podsticanje rasta i razvoja i uticanje na pravilno držanje tela (prevencija posturalnih poremećaja);
• razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih samostalni rad na njima;
• sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje;
• proširenje i produbljavanje interesovanja koje su učenici stekli u osnovnoj školi i potpunije sagledavanje sportske grane, za koju pokazuju poseban interes;
• usvajanje znanja radi razumevanja značaja i suštine fizičkog vaspitanja definisanih opštim ciljem ovog predmeta (vaspitno-obrazovnog područja);
• motivacija učenika za bavljenje fizičkim aktivnostima i formiranje pozitivnih psiho-socijalnih obrazaca ponašanja;
• osposobljavanje učenika da stečena umenja, znanja i navike koriste u svakodnevnim uslovima života i rada.
FIZIČKO VASPITANJE |
|
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; |
• Unapređivanje i očuvanje zdravlja; |
• Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; |
• Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Minimalni obrazovni zahtevi Okvirni broj časova po temama • POSEBNE AKTIVNOSTI - Dva krosa: jesenji i prolećni |
• Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; |
• Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; |
• Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; |
• Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); |
|
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; • Atletika; • Sportska gimnastika: (Vežbe na spravama i tlu); • Sportska igra (po izboru); • Fizička, odnosno sportska aktivnost: u skladu sa mogućnostima škole. |
• Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za za njihovo usvajanje; |
• Kratko opiše osnovne karakteristike i pravila atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; |
• ATLETIKA Trčanja: Vežbanje tehnike trčanja na srednjim stazama umerenim intezitetom i različitim tempom u trajanju od 5 do 10 min. • SPORTSKA GIMNASTIKA: VEŽBE NA SPRAVAMA I TLU Školsko takmičenje (odeljenje, škola): aktiv nastavnika fizičkog vaspitanja bira sprave na kojima će se učenici takmičiti. • SPORTSKA IGRA (po izboru) |
FIZIČKO VASPITANJE |
|
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; |
• Unapređivanje i očuvanje zdravlja; |
• Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; |
• Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Minimalni obrazovni zahtevi Okvirni broj časova po temama POSEBNE AKTIVNOSTI - I razred do 12km (ukupno u oba pravca); - Dva krosa: jesenji i prolećni Škola organizuje i sprovodi sportska takmičenja, kao jedinstveni deo procesa nastave fizičkog vaspitanja. |
• Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; |
• Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; |
• Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; |
• Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); |
|
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; • Atletika; • Sportska gimnastika: • Sportska igra (po izboru); • Fizička, odnosno sportska aktivnost: u skladu sa mogućnostima škole. |
• Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za za njihovo usvajanje; |
• Kratko opisati osnovne karakteristike i pravila sportske grane atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; |
ATLETIKA Trčanja: Vežbanje tehnike trčanja na srednjim stazama umerenim intezitetom i različitim tempom u trajanju od 5 do 10 min. • SPORTSKA GIMNASTIKA: VEŽBE NA SPRAVAMA I TLU Minimalni obrazovni zahtevi: • SPORTSKA IGRA (po izboru) • Aktiv nastavnika, prema programu koji sam donosi (iz programa trećeg razreda (program po izboru učenika) u skladu sa mogućnostima škole, organizuje nastavu za koju učenici pokažu posebno interesovanje |
FIZIČKO VASPITANJE |
|
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; • Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; |
• Unapređivanje i očuvanje zdravlja; • Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; |
• Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; • Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; |
• Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); • Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Škola organizuje i sprovodi sportska takmičenja, kao jedinstveni deo procesa nastave fizičkog vaspitanja. |
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; • Program po izboru učenika: • Ritmička gimnastika i narodni plesovi; • Sportska igra (po izboru); • Rukomet; • Fudbal; • Košarka; • Odbojka; • Plivanje; • Borilačke veštine; • Klizanje, smučanje; |
• Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za za njihovo usvajanje; |
• Kratko opiše osnovne karakteristike i pravila atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; |
PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI • SPORTSKA IGRA (po izboru) RUKOMET FUDBAL KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Svaki od obrazovnih profila ima karakteristike vezane za obavljanje konkretnih stručnih poslova, koji zahtevaju određene položaje tela, pokrete i kretanja, koji mogu negativno uticati na pravilno držanje (status kičmenog stuba i status stopala). Kako bi se izbegli ovi negativni uticaji, nastavnici stručnih predmeta i profesori fizičkog vaspitanja definišu moguće profesionalne poremećaje, na osnovu čega se programiraju se posebni sadržaji, kojima se obezbeđuje prevencija.
• Biologija
• Fizika
• Ekologija
• Hemija
• Likovna kultura
• Muzička kultura
1. CILJEVI:
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
• Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
• Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
• Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
• Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
• Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
• Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
• Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
• Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
• Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
MATEMATIKA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond: |
64 časa |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
REALNI BROJEVI |
• Proširivanje znanja o skupu realnih brojeva |
• razlikuje osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i uočava relacije NÌZÌQÌR, IÌR |
• Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova
|
PROPORCIONALNOST |
• Proširivanje znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena |
• izračuna određen deo neke veličine |
• Razmera i proporcija |
|
RACIONALNI ALGEBARSKI IZRAZI |
• Sticanje osnovnih znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima |
• sabira, oduzima i množi polinome |
• polinomi |
|
GEOMETRIJA |
• Proširivanje znanja iz geometrije |
• razlikuje osnovne i izvedene geometrijske pojmove |
• Geometrijski pojmovi i veze između njih |
|
LINEARNE JEDNAČINE I NEJEDNAČINE |
• Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije |
• definiše pojam linearne jednačine |
• Linearna jednačina i njene primene |
MATEMATIKA
Razred: |
drugi |
Godišnji fond: |
64 časa |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
TRIGONOMETRIJA PRAVOUGLOG TROUGLA
|
• Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i primena
|
• definiše osnovne trigonometrijske funkcije oštrog ugla |
• Definicije trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova
|
STEPENOVANJE I KORENOVANJE
|
• Proširivanje znanja o stepenovanju i korenovanju
|
• navede osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primeni ih u transformacijama jednostavnijih izraza |
• Pojam stepena. Operacije sa stepenima
|
|
FUNKCIJA I GRAFIK FUNKCIJE |
• Sticanje osnovnih znanja o funkcijama i čitanju grafika funkcije |
• Navede primere funkcija |
• Pojam funkcije. |
|
KVADRATNA JEDNAČINA I KVADRATNA FUNKCIJA |
• Sticanje osnovnih znanja potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina, skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija |
• reši nepotpunu kvadratnu jednačinu u skupu R |
• Kvadratna jednačina |
|
TELA |
• Proširivanje znanja o telima |
• izračuna obim i površinu figura u ravni (kvadrat, pravougaonik, pravilan šestougao, krug) |
• Obim i površina figura (kvadrat, pravougaonik, pravilan šestougao, krug) u ravni |
|
NIZOVI |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima |
• prepozna niz i da ga nastavi (jednostavniji primeri) |
• Pojam niza |
MATEMATIKA
Razred: |
treći |
Godišnji fond: |
32 časa |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
ANALITIČKA GEOMETRIJA U RAVNI |
• Sticanje osnovnih znanja o pravoj i krugu |
• primeni Gausov algoritam na rešavanje sistema linearnih jednačina (3*3) |
• Sistemi linearnih jednačina. Gausov algoritam |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova |
ELEMENTI FINANSIJSKE MATEMATIKE |
• Sticanje osnovnih znanja iz elemenata finansijske matematike |
• primeni kamatni račun od sto (vreme dato u godinama, mesecima ili danima) |
• Prost kamatni račun (kamatni račun od sto, više sto i niže sto) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Fizika
• Eksploatacija poljoprivrednih mašina
• Preduzetništvo
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Srpska država i državnost |
• Proširivanje znanja o nastanku moderne srpske države i najvažnijim odlikama srpske državnosti. |
• prepozna različite istorijske sadržaje (ličnosti, događaje, pojave i procese) i dovede ih u vezu sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom; |
• Srpska državnost u srednjem veku. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: |
|
• Uočavanje uloge znamenitih ličnosti u razvoju srpske državnosti. |
• objasni uzroke i posledice Srpske revolucije, oslobodilačkih ratova 1876-1878, Balkanskih ratova i Prvog svetskog rata; |
• Položaj Srba pod osmanskom i habzburškom vlašću u XIX i početkom XX veka. |
Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Srpski narod u jugoslovenskoj državi |
• Proširivanje znanja o jugoslovenskoj ideji i nosiocima ideje stvaranja jugoslovenske države. |
• obrazloži najvažnije motive i uzroke stvaranje jugoslovenske države; |
• Jugoslovenska ideja i konstituisanje države. |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Dostignuća srpske kulture |
• Razumevanje pojma srpskog kulturnog prostora. |
• razlikuje periode u kojima su nastala najznačajnija dela srpske kulture; |
• Srednjovekovna kultura Srba (jezik i pismo, verski karakter kulture, Miroslavljevo jevanđelje, književnost, najznačajnije zadužbine, pravni spomenici). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Srpski narod i Srbija u savremenom svetu |
• Razumevanje političkih i ekonomskih odnosa u savremenom svetu. |
• identifikuje najvažnije činioce u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima; |
• Najuticajnije države i organizacije u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima. |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Geografija
• Građansko vaspitanje
• Verska nastava
Ciljevi predmeta: |
Sticanje znanja, veština i formiranje vrednosnih stavova informatičke pismenosti neophodnih za život i rad u savremenom društvu |
Razred |
prvi |
Naziv i trajanje modula predmeta
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
V |
|
Osnove računarske tehnike |
12 |
Obrada teksta |
14 |
Tabelarni proračuni |
14 |
Slajd - prezentacije |
10 |
Internet i elektronska komunikacija |
14 |
UKUPNO: |
64 |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
Naziv modula: |
Osnove računarske tehnike |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti računarskog sistema |
1. klasifikuje faze istorijskog razvoja računara |
• istorijski razvoj tehnologija za skladištenje, obradu i prenos podataka |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Obrada teksta |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta |
1. podešava radno okruženje programa za obradu teksta |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Tabelarni proračuni |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programom za tabelarne proračune |
1. podešava radno okruženje programa za tabelarne proračune |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Slajd - prezentacije |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu slajd - prezentacija i njihovo prezentovanje |
1. podešava radno okruženje programa za izradu slajd - prezentacije |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Internet i elektronska komunikacija |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta i elektronsku komunikaciju |
1. objasni pojam i strukturu Interneta |
• istorijski razvoj Interneta i struktura |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Svi predmeti
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
• Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod |
• Sticanje znanja o predmetu proučavanja, podeli, značaju i mestu geografije u sistemu nauka |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto geografije u sistemu nauka |
• Predmet proučavanja, podela i značaj |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Savremene komponente geografskog položaja Srbije |
• Proširivanje znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i jugoistočnoj Evropi |
• definiše pojam i funkcije državnih granica, razume državno uređenje Srbije i poznaje državna obeležja: grb, zastavu, himnu |
• Površina, granice, državno uređenje i državna obeležja Srbije |
|
Prirodni resursi Srbije i njihov ekonomsko geografski značaj |
• Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi |
• odredi u geološkom sastavu Srbije zastupljenost stena različite starosti, sastava i porekla značajnih za pojavu ruda i minerala |
• Reljef Srbije |
|
Stanovništvo i naselja Srbije |
• Proširivanje znanja o demografskom razvoju i rasporedu stanovništva u Srbiji |
• opiše antropogeografska obeležja i istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
• Antropogeografska obeležja Istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
|
Privreda Srbije |
• Proširivanje i produbljivanje znanja o privredi Srbije i njenim osnovnim karakteristikama |
• analizira uticaj prirodnih i društvenih činioca na uslovljenost razvoja i razmeštaja privrede Srbije i grupiše grane privrede po sektorima |
• Osnovne karakteristike privrede Srbije. |
|
Regionalne celine Srbije |
• Sticanje i proširivanje geografskih znanja oregionalnim celinama Srbije i sagledavanje njihovih specifičnosti |
• definiše pojam regije i napravi kartografski pregled regionalnih celina Srbije |
• Vojvodina |
|
Srbija i savremeni procesi u Evropi i Svetu |
• Sticanje znanja o savremenim političkim i ekonomskim procesima u Evropi i svetu koji su uslov za napredak svih zemalja i naroda |
• definiše pojmove: proces integracije, demokratska regionalizacija, globalizacija |
• Saradnja Srbije sa drugim državama i međunarodnim organizacijama |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Istorija
• Stručni predmeti u zavisnosti od obrazovnog profila
• Građansko vaspitanje
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
• Shvatanje odnosa čoveka i životne sredine; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi ekologije |
• Upoznavanje sa predmetom istraživanja i značajem ekologije |
• definiše predmet istraživanja i značaj ekologije |
• Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Životna sredina i održivi razvoj |
• Upoznavanje sa izvorima i vrstama zagađivanja životne sredine |
• navede izvore zagađivanja životne sredine |
• Izvori zagađivanja životne sredine |
|
Ekološka kultura |
• Upoznavanje sa načinima i značajem održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Geografija
• Fizika
• Hemija
• Ishrana ljudi
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Struktura i organizacija društva |
Upoznavanje sa funkcionisanjem, strukturom i organizacijom društva |
• shvati strukturu i organizaciju društva |
• Pojam i elementi društva |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Ustav i pravna država u Republici Srbiji |
• Upoznavanje sa Ustavom Republike Srbije, njegovim istorijskim pretečama i pravosudnim sistemom Republike Srbije |
• shvati značaj ustava kao najvišeg pravnog akta |
• Značenje Ustava Republike Srbije |
|
Demokratija i mehanizmi vlasti u Republici Srbiji |
• Upoznavanje sa politikom kao veštinom upravljanja društvom |
• objasni pojam, razvoj i oblike suverenosti i demokratije |
• Suverenost naroda i građani |
|
Građanin i njegova prava i slobode u Srbiji |
• Bogaćenje znanja o ljudskim pravima i slobodama i o ulozi pojedinca u društvenom i političkom životu |
• shvati ljudska prava i slobode i svoj položaj u društvu |
• Političke slobode i prava građana |
|
Srbija kao država, autonomija i lokalna samouprava |
• Obogaćivanje znanja o državnosti Republike Srbije poređenjem tradicije i sadašnjeg stanja |
• poredi sadašnje stanje i tradiciju državnosti i ustavnosti u Srbiji |
• Srbija, njena državnost i ustavotvorna vlast (tradicija i sadašnje stanje) |
|
Kultura i društvo |
• Razvijanje znanja o kulturnim tekovinama |
• uoči razliku i sličnosti između kulture i civilizacije |
• Pojam kulture i civilizacije |
|
Društvene promene i razvoj društva |
• Osposobljavanje za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva |
• identifikuje društvene promene |
• Pojam i vrste društvenih promena |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Istorija
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje |
• Analizira svoje osobine i ume da ih predstavi drugima |
• Izradi "lični bedža", predstavi svoje osobine i karakteristike drugima |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima |
• Analizira karakteristike debate i osmišljava i organizuje debatu na izabranu temu |
|
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI |
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju |
• Radi u grupi/timu |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
|
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
PRAVA I ODGOVORNOSTI |
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost, celovitost, nedeljivost) |
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu škole |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
|
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom društvu |
• Objasni političko određenje pojma građanin/građanka |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
|
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih, političkih prava i pravom na građansku inicijativu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
|
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljava za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
|
SVET PROFESIONALNOG OBRAZOVANJA I RADA |
• Razume važnosti definisanja ciljeva i planiranje karijere |
• Postavlja ciljeve ličnog razvoja i planira svoj razvoj |
• Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Istorija
• Sociologija sa pravima građana
A2: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
Godišnji fond časova: |
32+32 |
Razred: |
drugi i treći razred |
Ciljevi predmeta: |
1. Ovladavanje komunikativnim veštinama i razvijanje sposobnosti i metoda učenja stranog jezika; Nivoi opštih i pojedinačnih postignuća definisani su prema Zajedničkom evropskom referentnom okviru za žive jezike. |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
RAZUMEVANJE GOVORA Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume i reaguje na odgovarajući način na usmene poruke u vezi sa aktivnostima na času (govor nastavnika i drugova, audio i audio-vizuelni materijali u nastavi) |
OPŠTE TEME • Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE • Predstavljanje sebe i drugih GRAMATIČKI SADRŽAJI U drugom razredu srednje škole uvodi se malo novih gramatičkih sadržaja s obzirom da učenici izborni strani jezik nisu učili u prvom razredu. Potrebno je da se znanja i veštine učenika, stečeni u osnovnoj školi: Engleski jezik Imenička grupa - Brojive i nebrojive imenice: friends, parties; food (beans, cereals, coffee, cheese, etc.), abstract (happiness, time, money) Član - Razlika u upotrebi određenog i neodređenog člana u širem kontekstu: Glagolska grupa - Modalni glagoli: can, can't, have to, don't have to; will (ponuda - I'll do that for you). Pridevi - Razlika između boring, bored; interested, interesting Predlozi - posle prideva: afraid of, keen on, allergic to Upitne rečenice - How + pridev; How much - how many Veznici because, so, too, for example, like Italijanski jezik Imenice Zamenice Pridevi Predlozi Glagoli Prilozi Rečca ci (s priloškom vrednošću), ne. Veznici e, o, ma, se. Rečenica Nemački jezik Imenice vlastite i zajedničke (u oblicima jednine i množine: Bild - Bilder, Kopf - Köpfe, Frau - Frauen), sa odgovarajućim rodom Pridevi izvedeni sufiksacijom od glagola i imenica: fehlerfrei, liebevoll, sprachlos, trinkbar Član: određeni (der, die, das), neodređeni (ein, eine), nulti, prisvojni (mein, dein), pokazni (dieser, jener), negacioni (kein, keine), neodređeni (mancher, solcher, einige). Upotreba člana u nominativu (subjekt), akuzativu i dativu (direktni i indirektni objekat), partitivnom genitivu (die Hälfte des Lebens), posesivnom genitivu (die Mutter meiner Mutter) Brojevi: osnovni i redni (der siebte erste; am siebten ersten) Predlozi sa akuzativom (Ich bin gegen dich), sa dativom (Sie arbeitet bei einem Zahnarzt). Predlozi sa dativom ili akuzatviom (Er ist in der Schule. Sie kommt in die Schule). Glagoli (glagolska vremena: prezent, preterit modalnih, pomoćnih, slabih i nafrekventnijih jakih glagola, perfekt slabih i jakih glagola, futur). Glagoli sa predlozima (warten auf, sich interessieren für). Konjuktiv u funkciji izražavanja želje (Ich hätte gern... Ich möchte...Ich würde gern...) Veznici i veznički izrazi: und, oder, aber; weil, wenn, als, während, bis, bowohl; weder … noch Lične zamenice u nominativu, dativu i akuzativu Prilozi za vreme (gestern), mesto (nebenan), način (allein), količinu (viel, wenig) Rečenice Izjavne rečenice, upitne rečenice; nezavisne i zavisno-složene rečenice; Red reči u rečenici. Ruski jezik Rečenica Fonetsko-fonološki sadržaji i prozodija Osnovni tipovi intonacionih konstrukcija (IК1, IК2, IК3) u okviru proste i složene rečenice Imenice Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Prilozi Predlozi Veznici Rečenični modeli - subjekatsko-predikatski odnosi Ortografija Tvorba reči Leksikografija Francuski jezik Imenička grupa Glagolska grupa Predlozi Prilozi Modaliteti i forme rečenice Španski jezik Imenička grupa Glagolska grupa Pitanja sa upitnim rečima Indirektna pitanja Negacija Promena značenja prideva u zavisnosti od pozicije uz imenicu Kazivanje vremena i odredbe za vreme Poređenje Odredbe za način Izrazi za meru i količinu Složene rečenice sa infinitivom Ortografija Leksikografija |
Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave
|
PISANJE |
• napiše povezane rečenice o nekim svakodnevnim aspektima iz svog okruženja |
||
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije |
||
RAZUMEVANJE PISANOG TEKSTA Osposobljavanje učenika za funkcionalno čitanje i razumevanje različitih, uzrasno i sadržajno primerenih vrsta tekstova radi informisanja, izvršavanja uputstava i ostvarenja estetskog doživljaja (čitanje radi ličnog zadovoljstva) |
• razume kraće tekstove (dužine do 120 reči) o konkretnim, bliskim i svakodnevnim temama, oslanjajući se na prepoznavanje imena, frekventnih internacionalizama, pozjamljenica i poznatih reči i fraza iz drugih stranih jezika |
||
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA Sticanje i ovladavanje sociokulturnim kompetencijama neophodnim za pisanu i usmenu upotrebu jezika |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunika-cija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• maternji jezik
• istorija
• istorija umetnosti
• sociologija sa pravima građana,
• filozofija
• muzičko i likovno obrazovanje
• računarstvo i informatika
Godišnji fond: |
32 časa (prema nastavnom planu) |
Razred: |
drugi ili treći razred |
Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima);
Ciljevi predmeta:
• sticanje teorijskih znanja u izabranom sportu, pružanje neophodnih znanja iz izabranog sporta (principi, tehnike, način vežbanja - treniranja, sticanje osnovnih i produbljenih taktičkih znanja;
• socijalizacija učenika kroz izabrani sport i negovanje etičkih vrednosti prema učesnicima u takmičenju;
• otkrivanje darovitih i talentovanih učenika za određeni sport i njihovo podsticanje da se bave sportom.
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: atletika gimnastika ritmička gimnastika rukomet košarka odbojka mali fudbal ples |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: |
• Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr.atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA • Osnovne karakteristike programu su: • Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. 1. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: 2. Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) • časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nasatvog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika • praćenje napretka učenika obavlja se sukcesivno tokom cele školske godine, a na osnovu jedinstvene metodologije koja predviđa sledeće tematske celine. U osmom razredu ocenjivanje se vrši brojčano, na osnovu ostvarivanja operativnih zadataka i minimalnih obrazovnih zahteva: 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Ocenjivanje učenika u okviru praćenja i vrednovanja nastavnog procesa, vrši se na osnovu pravilnika o ocenjivanju učenika osnovne škole i na osnovu savremenih didaktičko metodičkih znanja. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal Obavezna pedagoška dokumentacija je: Dnevnik rada, struktura i sadržaj utvrđuje se na republičkom nivou i odobrava ga ministar, a nastavniku se ostavlja mogućnost da ga dopuni onim materijalom za koje ima još potrebe. |
Godišnji fond časova: |
32 časa (prema nastavnom planu) |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad
|
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojkovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležja razvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Geografija
• Građansko vaspitanje
• Verska nastava
• Likovna kultura
• Muzička kultura
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Pojam i značaj etike |
• Razvoj saznanja o pojmu i predmetu etike, značaju moralnih normi za život pojedinca u društvu |
• nabraja pravila (norme) iz različitih sfera života |
• Nastanak i predmet etike |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Lični identitet, sloboda i odgovornost |
• Razvoj saznanja o identitetu, formiranju identiteta i o fluidnosti identiteta preko socijalnih uloga |
• nabraja kako se sve manifestuje lični identitet |
• Uloga vizuelnog identiteta u formiranju ličnog identiteta - međusobni uticaji |
|
Osnovne etičke norme i vrednosti |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim etičkim normama i vrednostima i razvijanje ličnog vrednosnog sistema |
• prepoznaje važnije ljudske vrednosti |
• Prijateljstvo |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Građansko vaspitanje
• Srpski jezik i književnost
• Istorija
• Verska nastava
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Uvod u logiku |
• Uvođenje učenika u predmet logike |
• prepozna da i sam već koristi logiku kao i gramatiku |
• Pojam i podela logike. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Formalna logika: |
• Razvoj saznanja o pojmu i odnosima među pojmovima |
• razlikuje obim i sadržaj pojma |
• Pojam |
|
• Logičke greške |
• Osposobljavanje učenika za uočavanje grešaka u argumentaciji, zaključivanju i dokazivanju |
• razlikuje namerne od slučajnih logičkih grešaka |
• Logičke greške |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Srpski jezik i književnost
• Stručni predmeti
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Sistemi jednačina i determinante |
• Proširivanje znanja o rešavanju sistema jednačina i sticanje osnovnih znanja o determinantama |
• izračuna determinantu reda 2 i 3 |
• Determinante reda dva i tri |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Kombinatorika |
• Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike |
• primeni pravilo zbira i pravilo proizvoda |
• Permutacije |
|
Verovatnoća i statistika |
• Sticanje osnovnih znanja iz verovatnoće i statistike |
• uoči slučajne događaje |
• Slučajni događaji. Prostor elementarnih događaja |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Stručni predmeti
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
• Sticanje znanja o prirodnim i društvenim odlikama geografske sredine i o njihovom uticaju na razvoj poljoprivrede. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u agrarnu geografiju |
• Sticanje znanja o predmetu izučavanja, razvoju i značaju agrarne geografije |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto agrarne geografije u sistemu nauka |
• Predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto agrarne geografije u sistemu nauka |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Prirodni uslovi za razvoj poljoprivrede |
• Sticanje znanja o fizičkogeografskim odlikama geografske sredine i o njihovom uticaju na razvoj poljoprivrede |
• objasni uticaj i značaj reljefa, klime, vode, tla, biljnih i životinjskih zajednica za razvoj poljoprivredne proizvodnje |
• Fizičkogeografske odlike geografske sredine kao važan uslov za razvoj poljoprivredne proizvodnje |
|
Društveni uslovi za razvoj poljoprivrede |
• Sticanje znanja o društvenogeografskim odlikama geografske sredine i o njihovom uticaju na razvoj poljoprivrede |
• objasni odnos između broja stanovnika na Zemlji i raspoloživih količina hrane |
• Porast svetskog stanovništva i raspoložive količine hrane |
|
Geografska svojstva biljne i stočarske proizvodnje |
• Sticanje znanja o razvoju, razmeštaju i značaju biljne i stočarske proizvodnje |
• opiše nastanak, razvoj i granice zemljoradnje |
• Nastanak, razvoj, granice i značaj zemljoradnje i stočarstva |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
• Biologija
• Hemija
• Istorija
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1) razvijanje stvaralačkog i kritičkog mišljenja, vizuelnog opažanja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program birajući teme prema: 2.Teorijski sadržaji i praktični likovni rad su integrisani. |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA: |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu. |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima osvetljenja; |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i budućoj profesiji, digitalna fotografija kao savremeni umetnički medij; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Primitivna plemenska umetnost |
• Sticanje znanja o pojavi, značaju i funkciji umetnosti u praistoriji; |
• navede ulogu primitivne plemenske umetnosti u praistorijsko i savremeno doba;
|
• Primitivna plemenska umetnost od praistorije do savremenog doba; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Civilizacije prošlosti |
• Upoznavanje sa značajnim spomenicima kulture; |
• objasni značaj očuvanja spomenika kulture; |
• Civilizacija - pojam; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ktitori, mecene i kolekcionari |
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz ugla investitora; |
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara u istoriji umetnosti; |
• Pojmovi: ktitor, mecena, kolekcionar; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost recikliranja |
• Osposobljavanje za kreativno preoblikovanje materijala za reciklažu. |
• objasni značaj recikliranja; |
• Uklanjanje otpada u velikim gradovima, vreme raspadanja pojedinih materijala, značaj recikliranja, uloga i značaj umetnosti u očuvanju životne sredine i smanjenju siromaštva; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost i nauka |
• Formiranje celovite slike o povezanosti umetnosti, nauke i različitih delatnosti. |
• navede primere povezanosti umetnosti i nauke, nastavnih predmeta i različitih delatnosti. |
• Povezanost nauke i umetnosti; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost XXI veka |
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI veka; |
• objasni uticaj tehnologije na umetnost XXI veka; |
• Tradicionalni i savremeni mediji u XXI veku; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ambijent i prostor |
• Osposobljavanje za estetsko preoblikovanje elemenata enterijera i oblikovanje prostora. |
• opiše uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; |
• Uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Strip |
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju. |
• prepozna umetnički crtež u stripu; |
• Pojmovi: strip, manga, čibi, grafički roman; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela. |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika; |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Tragom nasleđa |
• Osposobljavanje učenika za izradu promotivnog rada. |
• prikuplja informacije iz različitih izvora; |
• Značaj kvalitetne promocije u budućoj profesiji; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Neobična umetnost |
• Podsticanje inovativnosti u likovnom izražavanju. |
• predloži netradicionalni materijal za rad; |
• Vizuelni prikaz: neobične ideje, umetnička dela na neuobičajenoj podlozi ili od neuobičajenih materijala; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Arhitektura Srbije |
• Upoznavanje sa odlikama arhitekture na tlu Srbije; |
• navede nekoliko značajnih spomenika i građevina u Srbiji; |
• Znameniti spomenici i zgrade-obeležja svetskih gradova; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Ulična umetnost |
• Prepoznavanje umetničkih vrednosti u supkulturi; |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti; |
• Pojmovi: ulična umetnost, murali, grafiti, tagiranje; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Vremeplov |
• Formiranje opšte slike o promenama u umetnosti tokom istorije. |
• navede uzroke promena u umetnosti tokom istorije; |
• Svakodnevni život, pronalasci, otkrića, važni istorijski događaji i ličnosti, odevanje, nameštaj, arhitektura, likovna umetnost, muzika, pozorište, ples, sport, zabava... od kritsko-mikenske kulture do kraja XX veka; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:
• Muzička kultura;
• Srpski jezik i književnost;
• Istorija;
• Biologija;
• Fizika;
• Hemija;
• Matematika;
• Računarstvo i informatika.