1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
III |
|
108 |
|
30 |
|
148 |
IV |
|
128 |
|
60 |
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
Oblici nastave:
III razred
• Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
- praktična obuka (108 časova) kroz simulaciju rada veletrgovinskog preduzeća (3+0)
- praktična nastava u bloku - 30 časova u veletrgovinskom preduzeću
IV razred
• Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
- praktična obuka (128 časova) kroz simulaciju rada spoljnotrgovinskog preduzeća (4+0)
- praktična nastava u bloku - 60 časova u spoljnotrgovinskom preduzeću
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje osnovnih radnih navika
• Osposobljavanje za poslove osnivanja privrednog društva i zasnivanje radnog odnosa
• Sticanje veština za obavljanje poslova nabavke
• Sticanje veština za obavljanje poslova skladišta
• Sticanje veština za obavljanje poslova prodaje
• Sticanje veština za obavljanje poslova planiranja, analize i kontrole na osnovu podataka iz knjigovodstvenih evidencija
• Sticanje veština za obavljanje poslova nabavke u inostranstvu
• Sticanje veština za obavljanje poslova skladišta
• Sticanje veština za obavljanje poslova prodaje u inostranstvu
• Sticanje veština za obavljanje poslova finansijsko-računovodstvene službe
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Specifičnosti programa |
Osnivanje privrednog društva |
12 |
|
Nabavna služba veletrgovinskog preduzeća |
24 |
Poslovi po službama se realizuju tokom cele školske godine istovremeno |
Skladišna služba veletrgovinskog preduzeća |
24 |
|
Prodajna služba veletrgovinskog preduzeća |
24 |
|
Finansijsko računovodstvena služba veletrgovinskog preduzeća |
24 |
|
Rad u veletrgovinskom preduzeću |
30 |
|
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Specifičnosti programa |
Nabavna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
32 |
Poslovi po službama se realizuju tokom cele školske godine istovremeno |
Skladišna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
32 |
|
Prodajna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
32 |
|
Finansijsko računovodstvena služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
32 |
|
Rad u spoljnotrgovinskom preduzeću |
60 |
|
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U TREĆEM RAZREDU
Naziv modula: |
Osnivanje privrednog društva |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje za poslove osnivanja privrednog društva i zasnivanje radnog odnosa |
• osnuje privredno društvo koje se bavi veletrgovinom i spoljnom trgovinom |
• Simulirati proceduru osnivanja. Nastojati da učenici samostalno pronalaze potrebne obrasce i zvanična uputstva za njihovo popunjavanje. Koristiti usluge Servisnog centra virtuelnih preduzeća Srbije, sa sedištem u Sopotu i virtuelne banke u Užicu. |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
Preporučeni način ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Nabavna služba veletrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova nabavke • Sticanje osnovnih radnih navika
|
• istražuje tržište kupaca |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda
|
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Skladišna služba veletrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova skladišta • Sticanje osnovnih radnih navika |
• kompletira dokumentaciju vezanu za prijem robe u skladište |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Prodajna služba veletrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova prodaje • Sticanje osnovnih radnih navika
|
• formira i vodi evidenciju potencijalnih kupaca |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda
|
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
Naziv modula: |
Finansijsko računovodstvena služba veletrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova planiranja, analize i kontrole na osnovu podataka iz knjigovodstvenih evidencija • Sticanje osnovnih radnih navika |
• vodi knjigovodstvenu evidenciju na nalozima za knjiženje i kroz glavnu knjigu |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda. |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Rad u veletrgovinskom preduzeću |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za obavljanje komercijalnih poslova veletrgovinskog preduzeća • Povezivanje znanja i veština stečenih u stručnim predmetima sa konkretnim poslovima komercijalne službe veletrgovinskog preduzeća |
• sprovodi poslove prijema, smeštaja, čuvanja i izdavanja robe u skladištu veletrgovinskog preduzeća |
• Pri obavljanju poslova u komercijalnoj službi učenici koriste znanja i veštine koje su usvojili u prethodnim razredima iz različitih stručnih predmeta |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima blok nastave, planom rada i načinima ocenjivanja Oblik nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni praktični |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
* |
|
5. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA U ČETVRTOM RAZREDU
Naziv modula: |
Nabavna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
32 časa |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova nabavke u inostranstvu
|
• primenjuje pravila INCOTERMS-a vezana za nabavku |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda
|
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Skladišna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
32 časa |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova skladištenja
|
• kompletira dokumentaciju vezanu za prijem robe u skladište
|
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda.
|
• Na početku modula učenik upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Prodajna služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
32 časa |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova prodaje u inostranstvu
|
• izrađuje poslovna pisma i dokumenta u vezi sa prodajom robe u inostranstvu |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda
|
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Finansijsko računovodstvena služba spoljnotrgovinskog preduzeća |
Trajanje modula: |
32 časa |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje veština i rutine u obavljanju poslova finansijsko-rečunovodstvene službe |
• vodi knjigovodstvenu evidenciju na nalozima za knjiženje i kroz glavnu knjigu |
• Sprovoditi poslove privrednog društva na način da nastavnik sprema impulse pomoću kojih simulira okruženje preduzeća, a koji rezultiraju aktivnostima učenika navedenim u rubrici ishoda |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Dodatne preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pregledanje |
aktivnost na |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
posmatranje |
|
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
Naziv modula: |
Rad u spoljnotrgovinskom preduzeću |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za obavljanje komercijalnih poslova spoljnotrgovinskog preduzeća • Povezivanje znanja i veština stečenih kroz stručne predmete sa konkretnim poslovima komercijalne službe spoljnotrgovinskog preduzeća.
|
• sprovodi poslove nabavke u spooljnotrgovinskom preduzeću
|
• Pri obavljanju poslova u komercijalnoj službi učenici koriste znanja i veštine koje su usvojili u prethodnim razredima iz različitih stručnih predmeta
|
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima blok nastave, planom rada i načinima ocenjivanja Oblik nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni praktični |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
* |
|
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Organizacija nabavke i prodaje
2. Međunarodna špedicija
3. Trgovina
4. Spoljna trgovina
5. Engleski jezik
6. Pravo u trgovini
7. Kancelarijsko poslovanje
8. Računovodstvo u trgovini
9. Poslovna komunikacija
10. Računarstvo i informatika
11. Statistika
12. Menadžment - izborni
13. Komercijalno poznavanje robe - izborni
7. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Koristiti literaturu preporučenu u okviru stručnih predmeta navedenih u rubrici 6. - Korelacija sa drugim predmetima/modulima.
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
IV |
96 |
|
|
|
|
96 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o marketingu i njegovoj ulozi u trgovini
• Sticanje znanja o istraživanju tržišta
• Sticanje znanja o proizvodu i asortimanu kao instrumentu marketinga
• Sticanje znanja o ceni kao instrumentu marketinga
• Sticanje znanja o distribuciji kao instrumentu marketinga
• Sticanje znanja o promociji kao instrumentu marketinga
• Sticanje osnovnih znanja o međunarodnom marketingu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Uvod u marketing i istraživanje tržišta |
20 |
Instrumenti marketinga (proizvod i asortiman) |
15 |
Cena kao instrument marketinga |
10 |
Distribucija kao instrument marketinga |
10 |
Promocija kao instrument marketinga |
26 |
Međunarodni marketing |
15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uvod u marketing i istraživanje tržišta |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o marketingu i njegovoj ulozi u trgovini • Sticanje znanja o istraživanju tržišta |
• objasni značaj i ulogu marketinga |
• Marketing - pojam, značaj i uloga |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Preporučene metode: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Instrumenti marketinga (proizvod i asortiman) |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o proizvodu i asortimanu kao instrumentu marketinga |
• razlikuje instrumente marketinga i njihovu uzajamnu povezanost |
• Instrumenti marketinga (proizvod, cena, distribucija, promocija) |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Preporučene metode: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Cena kao instrument marketinga |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o ceni kao instrumentu marketinga |
• objasni cenu kao instrument marketinga |
• Cena kao instrument marketinga |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Distribucija kao instrument marketinga |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o distribuciji kao instrumentu marketinga |
• objasni distribuciju kao instrument marketinga |
• Vrste kanala prodaje (trgovina na veliko, trgovina na malo, agenti i brokeri) |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Promocija kao instrument marketinga |
Trajanje modula: |
26 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o promociji kao instrumentu marketinga |
• objasni promociju kao instrument marketinga |
• Oblici promocije |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Međunarodni marketing |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o međunarodnom marketingu |
• objasni značaj međunarodnog marketinga |
• Izgledi na tržištu, tržišni potencijal, konkurentska situacija |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Marketing za 4. razred ekonomske škole - dr Stipe Lovreta
2. Marketing - dr Momčilo Milosavljević
3. Međunarodni marketing - dr Branko Rakita
4. Poslovna komunikacija - Marina Marković
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Preduzetništvo
2. Obuka u virtuelnom preduzeću
3. Poslovna komunikacija
4. Komercijalno poznavanje robe - izborni
5. Menadžment - izborni
6. Trgovina
7. Spoljna trgovina
8. Ekonomska geografija - izborni
9. Računarstvo i informatika
10. Statistika
EKOLOGIJA I ZDRAVSTVENO VASPITANJE
izborni predmet
• OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
I |
74 |
|
|
|
|
74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
• CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje osnovnih znanja o pojmu i merama zaštite životne sredine
• Sticanje osnovnih znanja o biodiverzitetu
• Sticanje osnovnih znanja o rizičnim ponašanjima adolescenata
• Sticanje osnovnih znanja o građi i funkcionisanju reproduktivnih organa
• NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Odnos čoveka prema prirodi |
15 |
Zaštita prirode |
20 |
Zdravi stilovi života i rizično ponašanje mladih |
22 |
Reproduktivno zdravlje mladih |
17 |
• CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Odnos čoveka prema prirodi |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o pojmu i merama zaštite životne sredine |
• definiše pojam zagađenja životne sredine |
• Pojam zagađenja i posledice zagađenja životne sredine |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju modula: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Zaštita prirode |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o biodiverzitetu |
• definiše pojam biodiverziteta |
• Problemi ugroženosti i zaštite prirode |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja. planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju modula: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Zdravi stilovi života i rizično ponašanje mladih |
Trajanje modula: |
22 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o rizičnim ponašanjima adolescenata |
• objasni značaj pravilne ishrane |
• Ishrana i zdravlje |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju modula: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Reproduktivno zdravlje mladih |
Trajanje modula: |
17 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje osnovnih znanja o građi i funkcionisanju reproduktivnih organa |
• prepozna osnovku građu reproduktivnih organa |
• Građa reproduktivnih organa |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju modula: |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
|
|
|
• PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Ekologija i zaštita životne sredine - za prvi razred srednjih stručnih škola
2. Biologija - ekologija - za prvi razred ekonomske škole
3. Crvena knjiga ugroženih vrsta
4. Internet
5. Vaspitanje mladih za humane odnose među ljudima i planiranje porodice - priručnik za nastavnike
6. Zdravi stilovi života i unapređenje reproduktivnog zdravlja mladih - seminar baziran na akreditovanim programima od strane
Ministarstva prosvete Republike Srbije 2002. god.
7. Popularna literatura
8. Časopisi i tekstovi sa temama sadržanim u modulima
• KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Poslovna komunikacija
2. Menadžment - izborni (Deo: Etika u poslovanju preduzeća / društveno odgovorno ponašanje preduzeća)
izborni predmet
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
IV |
|
64 |
|
|
|
64 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Osposobljavanje učenika za kreiranje publikacija
• Osposobljavanje učenika za izradu internet prezentacija
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima elektronskog poslovanja
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronskog bankarstva
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronske trgovine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Izrada publikacija |
10 |
Internet prezentacije |
12 |
Uvod u elektronsko poslovanje |
10 |
Elektronsko bankarstvo |
16 |
Elektronska trgovina |
16 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Izrada publikacija |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za kreiranje publikacija |
• objasni značaj publikacije |
• Kreiranje proste publikacije (pozivnica, rezime, vizit karta, flajer, katalog...) - rad sa tekstom u publikacijama |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Metode za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
Naziv modula: |
Internet prezentacije |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za izradu internet prezentacija |
• objasni specifičnosti prezentacije na internetu |
• Prezentacija na internetu i njene specifičnosti |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Metode za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
Naziv modula: |
Uvod u elektronsko poslovanje |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima elektronskog poslovanja |
• objasni elemente i osnovne funkcije elektronskog poslovanja |
• Oblici elektronskog poslovanja |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Metode za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
Naziv modula: |
Elektronsko bankarstvo |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronskog bankarstva |
• objasni elemente i funkcije elektronskog bankarstva |
• Elektronski platni promet i sistemi plaćanja |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Metode za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
Naziv modula: |
Elektronska trgovina |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje elektronske trgovine |
• objasni elemente i funkcije elektronske trgovine |
• Elektronska prodavnica |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Metode za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
|
|
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. MS Office 2003 Korak po korak - grupa autora
2. Osnovi elektronskog poslovanja - dr Dejan Tošić, Dr Viktor Pocajt, dr Miroslav Lutovac, VETS, 2007.
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Računarstvo i informatika
2. Marketing
3. Obuka u virtuelnom preduzeću
4. Poslovna komunikacija
5. Poslovne finansije
izborni predmet
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
IV |
64 |
|
|
|
|
64 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
• Sticanje znanja o ulozi menadžmenta u organizacijama
• Sticanje znanja o potrebi planiranja aktivnosti upravljanja
• Sticanje znanja o strateškom menadžmentu
• Sticanje znanja o potrebi i načinima organizovanja
• Sticanje znanja o liderstvu/vođenju kao aktivnosti upravljanja
• Sticanje znanja o važnosti timskog rada u organizacijama
• Sticanje znanja o konfliktima i upravljanju konfliktima u organizacijama
• Sticanje znanja o organizacionoj kulturi
• Sticanje znanja o kontroli kao aktivnosti upravljanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Uloga menadžmenta u organizacijama |
10 |
Planiranje i strateški menadžment |
14 |
Organizovanje kao aktivnost upravljanja |
15 |
Vođenje kao aktivnost upravljanja |
12 |
Organizaciona kultura |
5 |
Kontrola kao aktivnost upravljanja |
8 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Uloga menadžmenta u organizacijama |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJ MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o ulozi menadžmenta u organizacijama |
• objasni ulogu menadžmenta u organizaciji |
• Uvod u menadžment (pojam i značaj) |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Planiranje i strateški menadžment |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o potrebi planiranja aktivnosti upravljanja • Sticanje znanja o strateškom menadžmentu |
• objasni važnost definisanja ciljeva organizacije |
• Važnost ciljeva, |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Organizovanje kao aktivnost upravljanja |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o potrebi i načinima organizovanja |
• objasni osnovne aktivnosti procesa organizovanja |
• Organizovanje - pojam i aktivnosti |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Vođenje kao aktivnost upravljanja |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o liderstvu/vođenju kao aktivnosti upravljanja • Sticanje znanja o važnosti timskog rada u organizacijama • Sticanje znanja o konfliktima i upravljanju konfliktima u organizacijama |
• objasni značaj vođenja u organizacijama |
• Vođenje kao aktivnost upravljanja, nosioci liderstva |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Organizaciona kultura |
Trajanje modula: |
5 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o organizacionoj kulturi |
• objasni uticaj organizacione kulture na poslovanje i poslovne rezultate organizacije |
• Organizaciona kultura - pojam, značaj |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
Naziv modula: |
Kontrola kao aktivnost upravljanja |
Trajanje modula: |
8 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o kontroli kao aktivnosti upravljanja |
• objasni cilj kontrole kao aktivnosti upravljanja |
• Kontrola kao aktivnost upravljanja - pojam, funkcija i cilj kontrole; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije Preporuke za realizaciju nastave |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Upravljanje promenama - Isak Adižes
2. Menadžmet - dr Džejms Stoner
3. Stilovi dobrog i lošeg upravljanja - Isak Adižes
4. Strategijsko upravljanje - Momčilo Milisavljević
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Preduzetništvo
2. Obuka u virtuelnom preduzeću
3. Organizacija nabavke i prodaje
4. Marketing
5. Poslovna komunikacija
6. Osnovi računovodstva
7. Računovodstvo u trgovini
- izborni predmet -
1. CILJEVI PREDMETA:
• Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke
• Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti i sadašnjosti
• Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života
• Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru
• Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa
• Poznavanje ustanova kulture
• Poznavanje verovanja ljudi i uočavanje povezanosti vere i kulture
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Udžbenici istorije za I i II razred ekonomske škole
• Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije
• Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
• A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
• Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
• Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
• Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
• Oksfordska istorija Grčke i Helenistačkog doba, Beograd, Klio, 1999.
• Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
• Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
• G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
• Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
• Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
• Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
• H. Kenigsberger, Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
• Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
• Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
• M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
• Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
• S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
• A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
• Slobodan Jovanović, Političke i pravne rasprave, Beograd, 1990.
• Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
• Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije
• Čedomir Popov, Od Versaja do Dancinga
• Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Osnovi prava
2. Filozofija
3. Sociologija
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke (istorijski izvori, vreme, prostor, pomoćne istorijske nauke) i povezanosti različitih naučnih disciplina |
• znati značaj istorijskih izvora za proučavanje prošlosti i biće u stanju da ih analizira |
Uvod |
• Prilikom obrade ove teme koristiti postojeće udžbenike i radne sveske u kojima su zastupljeni istorijski izvori |
• Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti i sadašnjosti • Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života
|
• razumeti pojam društva i njegov značaj za proučavanje prošlih vremena i sadašnjeg |
Društvo, privreda i način života |
• Prilikom obrade ove teme nastavnici mogu koristiti oba postojeća udžbenika i radne sveske, jer je preporučeni sadržaj gotovo u celini obrađen
|
• Razumevanje pojma države i njenog razvitka u vremenu i prostoru |
• razumeti pojam država i državno uređenje |
Država |
• Preporučuje se korišćenje postojećih udžbenika, kao i radne sveske |
• Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa |
• biti u stanju da prati razvojnu liniju kulturnih pojava i procesa |
Kulturne promene i religija |
• Preporučuje se da se prilikom obrade ovog modula ostvari i korelacija sa predmetima srpski jezik i književnost i verska nastava |
- izborni predmet -
1. CILJEVI PREDMETA:
• Razumevanje i relativno samostalno zaključivanje o različitim vrstama pojmova
• Uočavanje problema (pojam, predmet, zadatak i ciljevi)
• Razumevanje pojmova sužavanjem takozvanog opšteg pojma na njegove konstitutivne elemente (pojedinačne i posebne)
• Upoznavanje i razumevanje strukture društva i njegovih sastavnih elemenata (najznačajnije društvene grupe, zajednice, organizacije i institucije)
• Razumevanje pojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije kulture u društvu
• Upoznavanje sa oplemenjujućom ulogom kulture na intelektualno uzrastanje učenika i njenim značajem za sveukupan lični i društveni život
• Uočavanje značaja pravilnog komuniciranja sa okruženjem (opšta i posebna pravila, nauke o jeziku, društvena pravila i obrazovanje sa ciljem kulture vođenja dijaloga)
• Razumevanje važnosti dijaloga (kroz razgovor o identitetu i razlikama)
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
• Sociološki leksikon
• Sociologija - dr Radomir Lukić
• Sociologija - dr Mihailo Popović
• Problemi društvene strukture - dr Mihailo Popović
• Sociologija kulture i umetnosti - dr Miloš Ilić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Istorija
2. Osnovi prava
3. Filozofija
4. Psihologija
5. Poslovna komunikacija
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Godišnji fond časova: |
72 časa |
CILJEVI |
ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će: |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Razumevanje i relativno samostalno zaključivanje o različitim vrstama pojmova • Upoznavanje i razumevanje strukture društva i njegovih sastavnih elemenata (najznačajnije društvene grupe, zajednice, organizacije i institucije) • Razumevanje pojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije kulture u društvu |
• shvatati pojam i problem kauzaliteta podele rada u društvu |
Učenje o prirodi i čoveku |
• Kretati od iskustava iz svakodnevnog života i osposobljavati učenika da ih kritički i misaono razume i primenjuje |
• Razumevanje pojmova društvene baze i društvene nadgradnje • Razumevanje važnosti dijaloga (kroz razgovor o identitetu i razlikama) • Upoznavanje i razumevanje problema selo - grad i obrnuto |
• razumeti ishod, uzrok nastanka, suštinu i značaj najznačajnijih društvenih grupa |
Struktura (sastav) i organizacija društva |
• Koristiti primere iz svakodnevnog života za dolaženje do određenih saznanja i zaključaka o ljudima, događajima i zbivanjima |
• Razumevanje pojmova sužavanjem takozvanog opšteg pojma na njegove konstituitivne elemente (pojedinačne i posebne) |
• razumeti ulogu ljudskog faktora u promeni strukture društva |
Promena i razvoj društva |
• Kroz razgovor primerima povezivati stečena znanja iz drugih predmeta |
• Razumevanje pojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije kulture u društvu • Upoznavanje sa oplemenjujućom ulogom kulture na intelektualno uzrastanje učenika i njenim značajem za sveukupan lični i društveni život |
• poimati, razumevati, tragati i projektovati društveno-ekonomski odnos i svoje mesto u njemu (humanistički, racionalno, renesansno i vizijski) |
Kultura društva |
• Po mogućstvu uočiti sklonost učenika ka interdisciplinarnom komuniciranju kao načinu izgrađivanja sopstvenog kritičkog mišljenja |
PROGRAM MATURSKOG ISPITA ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL KOMERCIJALISTA
CILJ MATURSKOG ISPITA
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
STRUKTURA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovni profil komercijalista, sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine (u daljem tekstu: maternji jezik);
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE MATURSKOG ISPITA
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u Priručniku o polaganju maturskog ispita za obrazovni profil komercijalista (u daljem tekstu: Priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz maternjeg jezika, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici maternjeg jezika iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
ORGANIZACIJA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentore. Mentori su nastavnici stručnih predmeta koji su obučavali učenika u toku školovanja. Oni pomažu učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno - teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše pet dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za svaki deo maturskog ispita direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz maternjeg jezika
Cilj ispita iz maternjeg jezika je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz maternjeg jezika učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika maternjeg jezika, sa jedinstvene liste tema objavljene u Priručniku.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se kroz sledeće predmete:
- Trgovinsko poslovanje
- Spoljnotrgovinsko poslovanje
- Poslovne finansije
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji sadrži do 50 zadataka, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova ostvaren na testu |
USPEH |
do 50 |
nedovoljan (1) |
51 - 63 |
dovoljan (2) |
64 - 75 |
dobar (3) |
76 - 87 |
vrlo dobar (4) |
88 - 100 |
odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završno testiranje koja je sastavni deo Priručnika, i to tako da se iz zbirke preuzimaju zadaci koji ukupno nose 75 bodova, dok preostalih 25 bodova nose zadaci koji nisu objavljeni u zbirci.
Komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih planom i programom za obrazovni profil službenik osiguranja:
- nabavka i prodaja robe na unutrašnjem tržištu;
- nabavka i prodaja robe na inostranom tržištu;
- prijem, skladištenje i otprema robe.
Maturski praktični rad sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija. Komisiju čine tri člana i tri zamenika, koje imenuje direktor škole. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava tri radna zadatka kojima se proveravaju propisane glavne stručne kompetencije.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi. Učenik izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije utvrđuje ukupan broj bodova po zadatku na osnovu bodovanja po obrascu za ocenjivanje radnog zadatka.
U Zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo Zapisnika o polaganju maturskog ispita, i koji je dat u Priručniku, svaki član komisije unosi utvrđen broj bodova pojedinačno po zadatku. Na osnovu unetih bodova komisija izračunava prosečan broj bodova po zadatku.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru prosečnih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA |
USPEH |
3 radna zadatka |
|
do 150 |
nedovoljan (1) |
151 - 189 |
dovoljan (2) |
190 - 225 |
dobar (3) |
226 - 260 |
vrlo dobar (4) |
261 - 300 |
odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje diplome o stečenom srednjem obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil.
Uz diplomu učenik dobija i uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.