Prethodni
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
74 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Vektori |
• Sticanje osnovnih znanja o vektorima |
• definiše pojam vektora |
• Pojam vektora, suprotan vektor, osnovne operacije sa vektorima |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Vektori: naglasiti razliku između skalarnih i vektorskih veličina. Istaći povezanost sa fizikom - sile, brzina, ubrzanje su vektorske veličine, itd. • Realni brojevi: naglasiti zatvorenost operacija u određenim skupovima i potrebu da se postojeći skup proširi novim. Sadržaje o greškama povezati sa stručnim predmetima, izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja. • Trigonometrija pravouglog trougla: sadržaje povezivati sa odgovarajućim primerima iz života, npr. veličina senke. Ponoviti pravila zaokrugljivanja brojeva na određeni broj decimala. Osposobiti učenike za upotrebu kalkulatora kao pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije. • Proporcionalnost: koristiti što više konkretnih primera iz života i struke. Linearne jednačine i nejednačine: istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije. Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike i hemije. • Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova.
|
Realni brojevi |
• Proširivanje znanja o skupu realnih brojeva |
• razlikuje različite zapise brojeva iz skupova N, Z i Q i te brojeve prikazuje na brojevnoj pravoj i poredi ih. |
• Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima |
|
Trigonometrija pravouglog trougla |
• Sticanje znanja o trigonometriji |
• definiše osnovne trigonometrijske funkcije oštrog ugla |
• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla pravouglog trougla |
|
Proporcionalnost |
• Proširivanje znanja o proporcijama i procentnom računu |
• izračuna određeni deo neke veličine |
• Razmera i proporcija |
|
Racionalni algebarski izrazi |
• Proširivanje znanja o polinomima |
• sabira, oduzima i množi polinome |
• Polinomi |
|
Geometrija |
• Produbljivanje znanja iz geometrije |
• razlikuje osnovne i izvedene geometrijske pojmove |
• Geometrijski pojmovi i veze između njih |
|
Linearne jednačine i nejednačine |
• Proširivanje znanja o linearnoj jednačini, nejednačini, funkciji i sistemima linearnih jednačina |
• definiše pojam linearne jednačine |
• Linearna jednačina i njene primene |
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond časova: |
70 časova |
|
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Trigonometrijske funkcije |
• Proširivanje znanja o trigonometrijskim funkcijama |
• pretvara ugao izražen u stepenima u radijane i obrnuto |
• Projekcija vektora na osu. Merenje ugla. Radijan |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Stepenovanje i korenovanje: pri proširivanju skupa iz koga je izložilac naglasiti permanentnost osobina stepenovanja. Osposobiti učenike da pomoću kalkulatora odrede vrednosti korena i stepena datog broja. Kompleksni brojevi: obraditi samo osnovne pojmove i činjenice koje će biti neophodne pri izučavanju sadržaja o kvadratnoj jednačini. • Funkcija i grafik funkcije: prilikom obrade koristiti što više konkretnih primera iz života i struke. • Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija: pokazati odnose između rešenja i koeficijenata, kao i rastavljanje kvadratnog trinoma na činioce. Za crtanje kvadratne funkcije koristiti nule (rešavanje jednačine) i teme (svođenje na kanonski oblik). Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije. • Poliedri i obrtna tela: koristiti simulacije preseka na računaru. Pravilne poliedre prikazati korišćenjem računara. Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života. • Nizovi: primere nizova uzimati iz raznih oblasti matematike, (npr. iz geometrije) kao i iz svakodnevnog života. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 4 pismena zadatka (po 2 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirano je 8 časova |
Stepenovanje i korenovanje |
• Proširivanje znanja o stepenovanju i korenovanju |
• navede svojstva operacija sa stepenima i primeni ih u transformacijama jednostavnijih izraza |
• Pojam stepena. Operacije sa stepenima |
|
Funkcija i grafik funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja o funkcijama i čitanju grafika funkcije |
• navede primere funkcija |
• Pojam funkcije. |
|
Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija |
• Sticanje osnovnih znanja potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina, skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija |
• reši nepotpunu kvadratnu jednačinu u skupu R |
• Kvadratna jednačina |
|
Poliedri i obrtna tela |
• Produbljivanje znanja o poliedrima i obrtnim telima |
• izračuna obim i površinu figura u ravni (kvadrat, pravougaonik, pravilan šestougao, krug) |
• Obim i površina figura u ravni (kvadrat, pravougaonik, pravilan šestougao, krug) |
|
Nizovi |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima |
• prepozna opšti član niza kada su dati početni članovi niza (jednostavniji primeri) |
• Pojam niza |
Naziv predmeta: |
MATEMATIKA |
Godišnji fond časova: |
31 |
|
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Analitička geometrija u ravni |
• Sticanje osnovnih znanja o pravoj i krugu |
• Primeni Gausov algoritam na rešavanje sistema linearnih jednačina(3*3) |
• Sistemi linearnih jednačina. Gausov algoritam |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Analitička geometrija u ravni: istaći da je analitička geometrija na određeni način spoj algebre i geometrije i povezati primenu analitičkog aparata sa rešavanjem određenih zadataka iz geometrije. Ukazati na veze između različitih oblika jednačine prave. Jednačinu kružnice obraditi u opštem i kanonskom obliku. • Elementi finansijske matematike: koristiti što više konkretnih primera iz života. • Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 2 pismena zadatka (po 1 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirana su 4 časa |
Elementi finansijske matematike |
• Upoznavanje sa osnovnim elementima finansijske matematike |
• primeni kamatni račun od sto (vreme dato u godinama, mesecima ili danima) |
• Prost kamatni račun |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:
- Računarstvo i informatika
- Fizika
- Osnove elektrotehnike
- Električna merenja i elektronika
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
74 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Srpska država i državnost |
• Proširivanje znanja o nastanku moderne srpske države i najvažnijim odlikama srpske državnosti. |
• prepozna različite istorijske sadržaje (ličnosti, događaje, pojave i procese) i dovede ih u vezu sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom; |
• Srpska državnost u srednjem veku. |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave:
|
Srpski narod u jugoslovenskoj državi |
• Proširivanje znanja o jugoslovenskoj ideji i nosiocima ideje stvaranja jugoslovenske države. |
• obrazloži najvažnije motive i uzroke stvaranja jugoslovenske države; |
• Jugoslovenska ideja i konstituisanje države. |
|
Dostignuća srpske kulture
|
• Razumevanje pojma srpskog kulturnog prostora. |
• razlikuje periode u kojima su nastala najznačajnija dela srpske kulture; |
• Srednjovekovna kultura Srba (jezik i pismo, verski karakter kulture, Miroslavljevo jevanđelje, književnost, najznačajnije zadužbine, pravni spomenici). |
|
• Srpska kultura kao deo jugoslovenskog kulturnog prostora (kulturna saradnja i prožimanja, nauka, umetnički pokreti, humanitarne i sportske organizacije, popularna kultura, ličnosti - Nikola Tesla, Mihajlo Pupin, Mihailo Petrović Alas, Jovan Cvijić, Milutin Milanković, Branislav Nušić, Isidora Sekulić, Jovan Dučić, Ksenija Atanasijević, Slobodan Jovanović, Sava Šumanović, Ivan Meštrović, Ivo Andrić, Miloš Crnjanski, Bojan Stupica, Desanka Maksimović, Borislav Pekić, Dobrica Ćosić, Aleksandar Petrović, Aleksandar Popović, Emir Kusturica, Dušan Kovačević…). |
• da bi shvatio događaje iz prošlosti, učenik treba da ih "oživi u svom umu", u čemu veliku pomoć može pružiti upotreba različitih istorijskih tekstova, karata i drugih izvora istorijskih podataka (dokumentarni i igrani video i digitalni materijali, muzejski eksponati, ilustracije), obilaženje kulturno-istorijskih spomenika i posete ustanovama kulture, |
|||
Srpski narod i Srbija u savremenom svetu |
• Razumevanje političkih i ekonomskih odnosa u savremenom svetu. • Proširivanje znanja o najznačajnijim međunarodnim organizacijama i članstvu Srbije u njima. |
• identifikuje najvažnije činioce u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima; |
• Najuticajnije države i organizacije u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima. • Članstvo Srbije u regionalnim, evropskim i svetskim organizacijama (Savet Evrope, OEBS, OUN…). |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
74 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja, veština i formiranje vrednosnih stavova informatičke pismenosti neophodnih za život i rad u savremenom društvu. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
V |
|
Osnove računarske tehnike |
14 |
Obrada teksta |
16 |
Tabelarni proračuni |
16 |
Slajd - prezentacije |
14 |
Internet i elektronska komunikacija |
14 |
UKUPNO: |
74 |
Naziv modula: |
Osnove računarske tehnike |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti računarskog sistema |
• klasifikuje faze istorijskog razvoja računara |
• istorijski razvoj tehnologija za skladištenje, obradu i prenos podataka |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Obrada teksta |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta |
• podešava radno okruženje programa za obradu teksta |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Tabelarni proračuni |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programom za tabelarne proračune |
• podešava radno okruženje programa za tabelarne proračune |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Slajd - prezentacije |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu slajd - prezentacija i njihovo prezentovanje |
• podešava radno okruženje programa za izradu slajd - prezentacije |
• podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Internet i elektronska komunikacija |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta i elektronsku komunikaciju |
• objasni pojam i strukturu Interneta |
• istorijski razvoj Interneta i struktura |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi predmeti
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
37 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod |
• Sticanje znanja o predmetu proučavanja, podeli, značaju i mestu geografije u sistemu nauka • Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto geografije u sistemu nauka |
• Predmet proučavanja, podela i mesto geografije u sistemu nauka |
Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Savremene komponente geografskog položaja Srbije |
• Proširivanje znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i jugoistočnoj Evropi • Uočavanje opštih geografskih karakteristika sagledavanjem složenih društveno - ekonomskih procesa i promena u jugoistočnoj Evropi na Balkanskom poluostrvu i u našoj državi. |
• definiše pojam i funkcije državnih granica, razume državno uređenje Srbije i poznaje državna obeležja: grb, zastavu, himnu |
• Površina, granice, državno uređenje i državna obeležja Srbije |
Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Prirodni resursi Srbije i njihov ekonomsko geografski značaj |
• Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi • Sagledavanje fizičko-geografskih komponenata prostora Srbije i razumevanje njihovog značaja za život ljudi i mogućnosti razvoja privrede |
• odredi u geološkom sastavu Srbije zastupljenost stena različite starosti, sastava i porekla značajnih za pojavu ruda i minerala |
• Reljef Srbije |
Okvirni broj časova po temama |
Stanovništvo i naselja Srbije |
• Proširivanje znanja o demografskom razvoju i rasporedu stanovništva u Srbiji |
• opiše antropogeografska obeležja i istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
• Antropogeografska obeležja Istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
|
Privreda Srbije |
• Proširivanje i produbljivanje znanja o privredi Srbije i njenim osnovnim karakteristikama |
• analizira uticaj prirodnih i društvenih činioca na uslovljenost razvoja i razmeštaja privrede Srbije i grupiše grane privrede po sektorima |
• Osnovne karakteristike privrede Srbije i mesto turizma u njoj |
|
Regionalne celine Srbije |
• Sticanje i proširivanje geografskih znanja o regionalnim celinama Srbije i sagledavanje njihovih specifičnosti |
• definiše pojam regije i napravi kartografski pregled regionalnih celina Srbije |
• Vojvodina |
|
Srbija i savremeni procesi u Evropi i Svetu |
• Sticanje znanja o savremenim političkim i ekonomskim procesima u Evropi i svetu koji su uslov za napredak svih zemalja i naroda • Stvaranje realne slike o Srbiji u svetskim razmerama i savremenim međunarodnim procesima |
• definiše pojmove: proces integracije, demokratska regionalizacija, globalizacija |
• Saradnja Srbije sa drugim državama i međunarodnim organizacijama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Sociologija sa pravima građana
- Ekologija i zaštita životne sredine
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 časova |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Shvatanje odnosa čoveka i životne sredine; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi ekologije |
• Proširivanje znanja o predmetu istraživanja i značaju ekologije |
• definiše predmet istraživanja i značaj ekologije |
• Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Životna sredina i održivi razvoj |
• Proširivanje znanja o vrstama zagađivanja životne sredine |
• navede izvore zagađivanja životne sredine |
• Izvori zagađivanja životne sredine |
Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Ekološka kultura |
• Proširivanje znanja o načinima i značaju održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Geografija
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Osposobljavanje učenika za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Struktura i organizacija društva |
Upoznavanje sa funkcionisanjem, strukturom i organizacijom društva |
• shvati strukturu i organizaciju društva |
• Pojam i elementi društva |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Država i politika |
• Upoznavanje sa politikom kao veštinom upravljanja društvom |
• opiše ulogu politike u društvu |
• Politika - veština upravljanja društvom |
|
Građanin i njegova prava i slobode |
• Bogaćenje znanja o ljudskim pravima i slobodama, i o ulozi pojedinca u društvenom i političkom životu |
• shvati ljudska prava i slobode, i svoj položaj u društvu |
• Političke slobode i prava građana |
|
Ustav i pravna država u Republici Srbiji |
• Upoznavanje sa Ustavom Republike Srbije, njegovim istorijskim pretečama i pravosudnim sistemom Republike Srbije |
• shvati značaj ustava kao najvišeg pravnog akta |
• Značenje Ustava Republike Srbije |
|
Kultura i društvo |
• Razvijanje znanja o kulturnim tekovinama |
• uoči razliku i sličnosti između kulture i civilizacije |
• Pojam kulture i civilizacije |
|
Društvene promene i razvoj društva |
• Osposobljavanje za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva |
• identifikuje društvene promene |
• Pojam i vrste društvenih promena |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Istorija
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
37 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja, razvijanje veština, usvajanje vrednosti i formiranje stavova koji su pretpostavka za uspešan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje • Podsticanje učenika da sagledaju međusobne sličnosti i razlike i uvaže ih • Razvoj negativnog stava prema bilo kom obliku diskriminacije |
• Analizira svoje osobine i da ih predstavi drugima • Prepozna, analizira sličnosti i razlike unutar grupe • Prihvati druge učenike i uvaži njihovu različitost • Prepozna predrasude, stereotipe, diskriminaciju, netoleranciju po različitim osnovama • Sagleda moguće posledice netolerancije, diskriminacije, stereotipa, predrasuda i načine |
• Lični identitet |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima • Aktivno sluša • Debatuje i diskutuje na neugrožavajući način, uvažavajući mišljenje drugih • Objasni razliku između dijaloga i debate • Objasni razloge i načine nastanka glasina u svakodnevnoj komunikaciji i objasni posledice koje izazivaju glasine |
• Samopouzdano reagovanje |
Preporuke za realizaciju nastave |
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI |
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju • Podsticanje učenika da sukobe rešavaju na konstruktivan način i izbegavaju sukobe • Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilje u svojoj sredini i preuzmu odgovornost za sopstveno ponašanje u takvoj situaciji |
• Radi u grupi/timu • Prepozna prednosti grupnog/timskog rada • Učestvuje u donošenju grupnih odluka • Objasni razloge, tok i posledice sukoba • Prepozna i objasni vrste nasilja • Identifikuje i analizira uzroke nasilja u svojoj sredini, među vršnjacima, školi • Identifikuje i analizira moguće načine reagovanja pojedinca u situacijama vršnjačkog nasilja, iz pozicije žrtve i posmatrača • Prihvati odgovornost za sopstveno ponašanje |
• Saradnja • Dinamika i ishodi sukoba • Posredovanje |
• Kvalitet nastave se obezbeđuje usaglašavanjem sadržaja sa odgovarajućim metodičkim aktivnostima i stalnom razmenom informacija unutar grupe. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
35 |
|
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
PRAVA I ODGOVORNOSTI |
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost, celovitost, nedeljivost) • Upoznavanje učenika sa načinima i mehanizmima zaštite prava • Sagledavanje značaja ličnog angažovanja u zaštiti sopstvenih prava i prava drugih ljudi |
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava • Razlikuje vrste ljudskih prava (lična, politička, socijalnoekonomska, kulturna, zdravstvena prava) • Analizira i objašnjava odnos prava i odgovornosti • Objasni celovitost i uzajamnu povezanost ljudskih prava • Objasni univerzalnost i razvojnost ljudskih prava • Objašnjava potrebu posebne zaštite prava deteta • Pronalazi primere i pokazatelje ostvarivanja i kršenja ljudskih prava • Proceni položaj pojedinca i društvenih grupa sa aspekta ljudskih prava • Objasni mehanizme i načine za zaštitu ljudskih prava • Analizira i tumači osnovna međunarodna i domaća dokumenta iz oblasti ljudskih prava • Objasni ulogu najznačajnijih institucija i procedure zaštite ljudskih prava • Objasni ulogu pojedinca i grupa u zaštiti ljudskih prava |
• Potrebe i prava • Vrste prava • Konvencije i zastupljenost prava u štampi |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu škole • Razvijanje veština planiranja akcija |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi • Analizira izabrane probleme, izučava ih • Predlaže aktivnosti i diskutuje o njima sa ostalim članovima tima • Sarađuje sa članovima tima i učestvuje u donošenju odluka • Formuliše ciljeve i korake akcije • Inicira aktivnosti, prati ih i ocenjuje ih • Predstavi putem javne prezentaciju nacrt akcije i rezultate akcije |
• Izbor problema |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
31 |
|
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski život • Upoznavanje sa mehanizmima funkcionisanja demokratije i institucijama demokratije • Sagledavanje značaja i načina kontrole i ograničenja vlasti u demokratiji |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski život • Navede razlike između demokratskog i nedemokratskog načina odlučivanja • Objasni razlike između neposredne i posredne demokratije • Analizira različite načine ograničavanja vlasti • Razlikuje nadležnosti zakonodavne, izvršne i sudske vlasti |
• Demokratija, politika i vlast |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom društvu • Upoznanje se sa radom lokalne samouprave • Sagledavanje uloge i karakteristika civilnog društva u demokratiji • Sagledavanje značaja i načina učestvovanja građanina/građanke u politici |
• Razume političko određenje pojma građanin/građanka |
• Odnos države i građanskog društva |
Preporuke za realizaciju nastave |
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih prava i pravom na građansku inicijativu • Sagledavanje uloge građana u ostvarivanju ljudskih prava u demokratskom društvu • Sagledavanje neophodnosti i načina aktivnog učešća građana u demokratskom društvu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Pravo na građansku inicijativu |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti demokratskog društva. |
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljavanje učenika za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Izbor problema |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Sociologija sa pravima građana
B2: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35+31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku. Nivoi opštih i pojedinačnih postignuća definisani su prema Zajedničkom evropskom referentnom okviru za žive jezike. |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
RAZUMEVANJE GOVORA Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume i reaguje na odgovarajući način na usmene poruke u vezi sa aktivnostima na času (govor nastavnika i drugova, audio i audio-vizuelni materijali u nastavi) |
OPŠTE TEME Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE Predstavljanje sebe i drugih |
Preporuke za realizaciju nastave Za nastavu izbornog predmeta predložen je program stranog jezika za srednje škole (peta godina učenja). S obzirom na to da je broj časova približno isti kao u prvom razredu srednje škole i da su učenici imali drugi strani jezik u osnovnoj školi, realizaciju nastave treba prilagoditi okolnostima (jedan čas nedeljno) i interesovanjima učenika. To se najviše odnosi na teme i gramatičke sadržaje koje sam nastavnik može da podeli na dve školske godine. Oblici nastave |
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• napiše povezane rečenice o nekim svakodnevnim aspektima iz svog okruženja |
GRAMATIČKI SADRŽAJI U drugom i trećem razredu srednje škole uvodi se malo novih gramatičkih sadržaja s obzirom da učenici izborni strani jezik nisu učili u prvom razredu. Potrebno je da se znanja i veštine učenika, stečenih u osnovnoj školi: Engleski jezik Imenička grupa - Brojive i nebrojive imenice: friends, parties; food (beans, cereals, coffee, cheese, etc.), abstract (happiness, time, money) Član - Razlika u upotrebi određenog i neodređenog člana u širem kontekstu: Glagolska grupa - Modalni glagoli: can, can't, have to, don't have to; will (ponuda - I'll do that for you). Pridevi - Razlika između boring, bored; interested, interesting Predlozi Upitne rečenice - How + pridev; How much - how many Veznici |
• debate i diskusije primerene uzrastu (N.B. debate predstavljaju unapred pripremljene argumentovane monologe sa ograničenim trajanjem, dok su diskusije spontanije i nepripremljene interakcije na određenu temu) |
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije |
Italijanski jezik Imenice Zamenice Pridevi Predlozi Glagoli Prilozi Rečca ci (s priloškom vrednošću), ne. Rečenica Nemački jezik Imenice vlastite i zajedničke (u oblicima jednine i množine: Bild - Bilder, Kopf - Köpfe, Frau - Frauen), sa odgovarajućim rodom Pridevi Pridevska promena - jaka, slaba, mešovita (receptivno) Član: određeni (der, die, das), neodređeni (ein, eine), nulti, prisvojni (mein, dein), pokazni (dieser, jener), negacioni (kein, keine), neodređeni (mancher, solcher, einige). Upotreba člana u nominativu (subjekt), akuzativu i dativu (direktni i indirektni objekat), partitivnom genitivu (die Hälfte des Lebens), posesivnom genitivu (die Mutter meiner Mutter) Brojevi: osnovni i redni (der siebte erste; am siebten ersten) Predlozi sa akuzativom (Ich bin gegen dich), sa dativom (Sie arbeitet bei einem Zahnarzt). Predlozi sa dativom ili akuzatviom (Er ist in der Schule. Sie kommt in die Schule). Glagoli (glagolska vremena: prezent, preterit modalnih, pomoćnih, slabih i nafrekventnijih jakih glagola, perfekt slabih i jakih glagola, futur). Glagoli sa predlozima (warten auf, sich interessieren für). Konjuktiv u funkciji izražavanja želje (Ich hätte gern... Ich möchte...Ich würde gern...) Veznici i veznički izrazi: und, oder, aber; weil, wenn, als, während, bis, obwohl Lične zamenice u nominativu, dativu i akuzativu Prilozi za vreme (gestern), mesto (nebenan), način (allein), količinu (viel, wenig) Rečenice Izjavne rečenice, upitne rečenice; nezavisne i zavisno-složene rečenice ; Red reči u rečenici. |
|
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije |
Italijanski jezik Imenice Zamenice Pridevi Predlozi Glagoli Prilozi Rečca ci (s priloškom vrednošću), ne. Rečenica Nemački jezik Imenice vlastite i zajedničke (u oblicima jednine i množine: Bild - Bilder, Kopf - Köpfe, Frau - Frauen), sa odgovarajućim rodom Pridevi Pridevska promena - jaka, slaba, mešovita (receptivno) Član: određeni (der, die, das), neodređeni (ein, eine), nulti, prisvojni (mein, dein), pokazni (dieser, jener), negacioni (kein, keine), neodređeni (mancher, solcher, einige). Upotreba člana u nominativu (subjekt), akuzativu i dativu (direktni i indirektni objekat), partitivnom genitivu (die Hälfte des Lebens), posesivnom genitivu (die Mutter meiner Mutter) Brojevi: osnovni i redni (der siebte erste; am siebten ersten) Predlozi sa akuzativom (Ich bin gegen dich), sa dativom (Sie arbeitet bei einem Zahnarzt). Predlozi sa dativom ili akuzatviom (Er ist in der Schule. Sie kommt in die Schule). Glagoli (glagolska vremena: prezent, preterit modalnih, pomoćnih, slabih i nafrekventnijih jakih glagola, perfekt slabih i jakih glagola, futur). Glagoli sa predlozima (warten auf, sich interessieren für). Konjuktiv u funkciji izražavanja želje (Ich hätte gern... Ich möchte...Ich würde gern...) Veznici i veznički izrazi: und, oder, aber; weil, wenn, als, während, bis, obwohl Lične zamenice u nominativu, dativu i akuzativu Prilozi za vreme (gestern), mesto (nebenan), način (allein), količinu (viel, wenig) Rečenice Izjavne rečenice, upitne rečenice; nezavisne i zavisno-složene rečenice ; Red reči u rečenici. |
|
RAZUMEVANJE PISANOG TEKSTA |
• razume kraće tekstove (dužine do 120 reči) o konkretnim, bliskim i svakodnevnim temama, oslanjajući se na prepoznavanje imena, frekventnih internacionalizama, pozajmljenica i poznatih reči i fraza iz drugih stranih jezika |
Ruski jezik Rečenica Fonetsko-fonološki sadržaji i prozodija Imenice Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Prilozi Predlozi Veznici Rečenični modeli - subjekatsko-predikatski odnosi Ortografija Tvorba reči
|
|
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA Sticanje i ovladavanje sociokulturnim kompetencijama neophodnim za pisanu i usmenu upotrebu jezika |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
Francuski jezik Imenička grupa Glagolska grupa Predlozi Prilozi Modaliteti i forme rečenice Španski jezik Imenička grupa Glagolska grupa Pitanja saupitnim rečima Indirektna pitanja Negacija Promena značenja prideva u zavisnosti od pozicije uz imenicu Kazivanje vremena i odredbe za vreme Poređenje Odredbe za način Izrazi za meru i količinu Složene rečenice sa infinitivom Ortografija Leksikografija |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Maternji jezik
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
- Muzička kultura
- Likovna kultura
- Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 ili 31 |
|
|
Cilj predmeta: |
Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); - sticanje teorijskih znanja u izabranom sportu, pružanje neophodnih znanja iz izabranog sporta (principi, tehnike, način vežbanja - treniranja, sticanje osnovnih i produbljenih taktičkih znanja; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: gimnastika |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta • usmereni razvoj i održavanje motoričkih sposobnosti učenika; • učenje i usavršavanje motoričkih formi izabranog sporta; • sticanje teorijskih znanja u izabranom sportu; • poznavanje pravila takmičenja u izabranom sportu; |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; • prikaže tehničke veštine individualne tehnike; • prikaže, objasni i demonstrira kolektivnu taktiku sportske grane sa kojom se upoznao i učio ; • igra uz primenu pravila igre; • učestvuje u organizaciji školskih sportskih takmičenja • primenjuje pravila fer pleja |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja-izabranog sporta čini sledeća struktura: |
• Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; |
ritmička gimnastika rukomet košarka odbojka |
• formiranje navika za bavljenje izabranim sportom; |
|
TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: |
OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA • Osnovne karakteristike programu su: • Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. 1. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: 2. Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": 3. Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. 4. Sportovi za koje postoje odgovarajući prirodni i materijalni resursi: 5. Sportovi sa kojima su se učenici upoznali kroz kursne oblike rada. |
mali fudbal ples |
• učenje i usavršavanje osnovne taktike izabranog sprta i njena primene u praksi; |
|
|
Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) • časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; |
|
|
|
II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA • planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal Obavezna pedagoška dokumentacija je: |
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 ili 31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
• dobro osmišljena pitanja nastavnika imaju podsticajnu funkciju za razvoj istorijskog mišljenja i kritičke svesti, ne samo u fazi utvrđivanja i sistematizacije gradiva, već i u samoj obradi nastavnih sadržaja, |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
|
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
• u radu sa učenicima neophodno je imati u vidu integrativnu funkciju istorije, koja u obrazovnom sistemu, gde su znanja podeljena po nastavnim predmetima, pomaže učenicima da postignu celovito shvatanje o povezanosti i uslovljenosti geografskih, ekonomskih i kulturnih uslova života čoveka kroz prostor i vreme, |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
|
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
• ovaj predmet pruža velike mogućnosti za integraciju školskog i vanškolskog znanja učenika, za izlazak iz okvira školskih udžbenika i učionica, uključivanje roditelja i sugrađana koji poseduju znanja, kolekcije, knjige, filmove i drugu građu koja može da pomogne u realizaciji programa, |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
|
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
LJ. Dimić, Kulturna politika u Kraljevini Jugoslaviji 1918-1941, I-III, Beograd 1996. |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
|
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležja razvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
R. Radić, Vizantija - purpur i pergament, Beograd 2006. |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Sistemi jednačina i determinante |
• Proširivanje znanja o rešavanju sistema jednačina i sticanje osnovnih znanja o determinantama |
• izračuna determinantu reda 2 i 3 |
• Determinante reda dva i tri |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Kombinatorika |
• Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike |
• primeni pravilo zbira i pravilo proizvoda |
• Permutacije |
Preporuke za realizaciju nastave |
Verovatnoća i statistika |
• Sticanje osnovnih znanja iz verovatnoće i statistike |
• uoči slučajne događaje |
• Slučajni događaji. Prostor elementarnih događaja |
• Sistemi jednačina i determinante: akcenat pri realizaciji ove teme treba da bude na rešavanju sistema jednačina bez parametara, kao i na rešavanju realnih problema korišćenjem sistema jednačina. • Kombinatorika: pri rešavanju zadataka prebrojavanja razmatrati varijacije, permutacije i kombinacije kombinatornim problemima u kojima nema ponavljanja (bez ponavljanja). Pri obradi novog gradiva koristiti što više konkretnih primera iz života. • Verovatnoća i statistika: pri obradi novog gradiva koristiti što više konkretnih primera iz života i struke. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama U toku školske godine predviđena su 2 pismena zadatka (po 1 u polugodištu). Za realizaciju pismenih zadataka sa ispravkama planirana su 4 časa. |
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 ili 31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o razvoju i značaju industrijske geografije i o njenoj vezi sa ostalim geografskim disciplinama. |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u industrijsku geografiju |
• Sticanje znanja o predmetu izučavanja, razvoju i značaju industrijske geografije |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto industrijske geografije u sistemu nauka |
• Predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto industrijske geografije u sistemu nauka |
Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici opšte namene Preporuke za realizaciju nastave • Korišćenje savremenih elektronskih pomagala i digitalnih karata |
Faktori lokalizacije industrije |
• Sticanje znanja o pojmu i vrstama faktora lokalizacije industrije |
• definiše pojam faktora lokalizacije industrije |
• Prirodni uslovi i resursi kao faktor lokalizacije industrije |
|
Energetika |
• Sticanje znanja o izvorima energije, njihovom geografskom razmeštaju, proizvodnji i razmeštaju električne energije |
• navede izvore energije (konvencionalni i alternativni) |
• Izvori energije i njihov razmeštaj u Srbiji i u svetu |
• Korišćenje analognih geografskih karata različitog razmera i sadržaja • Korišćenje informacija sa Interneta Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: Okvirni broj časova po temama • Uvod u industrijsku geografiju (5 časova) |
Elektrotehnička i elektronska industrija |
• Sticanje znanja o razvoju, razmeštaju i značaju elektrotehničke i elektronske industrije |
• objasni razvoj elektrotehničke i elektronske industrije |
• Razvoj elektrotehničke i elektronske industrije i njeno mesto u privrednoj strukturi |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Računarstvo i informatika
- Ekologija i zaštita životne sredine
- Fizika
- Hemija
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 ili 31 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- razvijanje kreativnosti i kritičkog mišljenja, vizuelnog opažanja i samopouzdanja; |
Preporuke za planiranje i organizacija nastave |
- Odaberite 2-4 teme i povežite ih. Prva tema može da bude uvodna i da traje 4 časa; |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA: |
PREDLOG ZA REALIZACIJU TEME |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima osvetljenja |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i budućoj profesiji; |
Predlog za realizaciju teme: • Ostvariti razmenu informacija i iskustava između učenika i učenika i nastavnika; internet: |
Ktitori, mecene i kolekcionari |
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz ugla investitora |
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara u istoriji umetnosti |
• Veliki investitori u umetnost kroz istoriju - uloga i značaj; |
Predlog za realizaciju teme: |
Umetnost XXI veka |
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI veka • Stvaralačko izražavanje savremenim medijima |
• navede nekoliko primera uticaja tehnologije na umetnost XXI veka • izrazi svoje zamisli savremenim medijima |
• Odgovarajući primeri: 3D animacija, slikanje peskom, dinamičko slikarstvo, digitalna umetnost, laserska umetnost, nano umetnost, interaktivna umetnost, virtuelna umetnost, akciono slikanje na sceni, vizuelni efekti za film; |
Predlog za realizaciju teme: internet: Youtube: Blacklight Nu2ART performance; Paint dance; Mo(ve)ment: live painting and dance; Synchronized Elements; light painting; ArtCreatedFromShadows, Philips-digital-light-painting-kit, I/O brush... |
Strip i animacija |
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju |
• prepozna umetnički crtež u stripu • diskutuje o ulozi stripa u savremenom društvu • uradi likovno-grafički rad |
• Škole stripa: američka i japanska, francusko-belgijska, engleska, italijanska - karakteristike, tipični predstavnici, međusobni uticaji, popularnost škola i autora kod nas i u svetu; |
Predlog za realizaciju teme: Orijentacioni izbor autora: internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika • objasni značaj odabranog umetnika • uradi originalan vizuelni prikaz života i/ili dela odabranog umetnika |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; |
Predlog za realizaciju teme: |
Vizuelna promocija |
• Izrada promotivnog rada |
• prikuplja i sortira informacije iz različitih izvora • uradi promotivni vizuelni rad |
• Značaj kvalitetne vizuelne promocije u budućoj profesiji; |
Predlog za realizaciju teme: |
Ulična umetnost |
• Upoznavanje sa vrstama ulične umetnosti |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti • uradi skicu za mural ili grafit |
• Vidovi ulične umetnosti - murali, grafiti, stikeri, instalacije; |
Orijentacioni izbor umetnika, umetničkih grupa i projekata: |
Kompozicija u vizuelnoj umetnosti |
• Primena elemenata i principa komponovanja |
• poredi elemente i principe komponovanja na prikazanim primerima • organizuje kompoziciju na originalan način |
• Poređenje elemenata i principa komponovanja na primerima umetničkih dela - crtež, slika, skulptura, instalacija, fotografija, strip, scena...; |
Predlog za realizaciju teme: |
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 ili 31 |
|
|
Ciljevi predmeta |
- Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Klasična muzika (opšta muzička analiza i teorija kroz slušanje muzike) |
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova od prvobitne zajednice do 21. Veka • Razvijanje navika za slušanje umetničke muzike • Osposobljavanje uočavanja razlika karaktera kompozicija • Formiranje muzičkog ukusa i adekvatnog muzičkog ekspresivnog doživljaja muzičkog dela prilikom slušanja(audio aparatima i uživo na koncertima) |
• prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju od prvobitne zajednice do danas • ispoljava potrebu za svakodnevnim slušanjem muzike i na osnovu toga formira trajno interesovanje prema muzici uopšte • prepozna odslušane kompozicija uz poznavanje njihovih autora kao i vreme nastanka • ekspresivno, autonomno doživljava karakter odslušane kompozicije • poseduje adekvatan muzički ukus • samoinicijativno posećuje koncerte i druge muzičke manifestacije u lokalnoj zajednici |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica, stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje 1. praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama |
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog izvođenja • Osposobljavanje za prepoznavanje i razlikovanje raznih vidova opere kroz istoriju |
• razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta • razlikuje muzičko scenska dela prema periodu nastanka • prepoznaje istorijsko kulturni ambijent u kome su nastala pojedina dela |
• Opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.: Trubadur, Rosini Đ.: Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika (narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje za prepoznavanje i razlikovanje kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda • Razvijanje estetskih kriterijuma • Razvijanje sposobnosti uočavanja uticaja narodnog stvaralaštva na umetničko stvaralaštvo |
• prepozna estetske vrednosti u kulturi svog i naroda drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine • sagleda i vrednuje uticaj narodnog stvaralaštva na umetničko stvaralaštvo |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika |
• Razvijanje sposobnosti prepoznavanja kriterijuma koji se odnose na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike (džez, bluz) • Razvijanje sposobnosti razlikovanja boje zvuka različitih instrumenata kao i njihovih sastava |
• prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova • razlikuje boju zvuka različitih instrumenata, kao i njihov izgled • Razlikuje sastave izvođača (Solo glas-hor, Solo instrument-kamerni sastav-orkestar) |
• Džez i bluz: |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepozna i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Likovna kultura
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Istorija
Naziv predmeta: |
|
Godišnji fond časova: |
35 |
|
|
Ciljevi predmeta: |
- Upoznavanje sa osobinama živih bića i nivoima organizacije bioloških sistema, građom i funkcijom ćelije, ćelijskim deobama; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Biologija ćelije |
• Upoznavanje sa predmetom proučavanja citologije • Razumevanje procesa koji se odigravaju tokom ćelijskog ciklusa |
• definiše predmet proučavanja citologije |
• Citologija kao naučna disciplina biologije koja proučava organizaciju ćelije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Osnovi fiziologije čoveka |
• Proširivanje znanja o funkcijama ljudskog organizma |
• objasni nastanak i prenos nervnog impulsa |
• Nervni sistem |
|
Biologija razvića čoveka |
• Upoznavanje sa osnovnim fazama razvića čoveka |
• objasni procese spermatogeneze i oogeneze |
• Stvaranje i sazrevanje polnih ćelija |
|
Polno i reproduktivno zdravlje |
• Razumevanje problema vezanih za period odrastanja |
• prepozna probleme vezane za period odrastanja |
• Pojam i definicija zdravlja |
Preporuke za izradu individualnog obrazovnog plana za učenike sa smetnjama u razvoju kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška
Za učenike kojima je usled socijalne uskraćenosti, smetnji u razvoju, invaliditeta i drugih razloga potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju, ustanova obezbeđuje otklanjanje fizičkih i komunikacijskih prepreka i donosi individualni obrazovni plan.
Cilj individualnog obrazovnog plana jeste postizanje optimalnog uključivanja učenika u redovan obrazovno-vaspitni rad i njegovo osamostaljivanje u vršnjačkom kolektivu.
Bliži uslovi za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške učeniku regulisani su Pravilnikom o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu i učeniku ("Službeni glasnik RS", br. 63/10).
Bliža uputstva za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan regulisani su Pravilnikom o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje ("Službeni glasnik RS", br. 76/10).