Prethodni

Prilog 5

SPISAK NASELJA U PODRUČJIMA SA OTEŽANIM USLOVIMA RADA U POLJOPRIVREDI

Pravilnikom o određivanju područja sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi, određena su naselja u planinskim područjima i područja predstavljena u Tabeli 30, za koja važe sledeći kriterijumi:

1) nalaze se u granicama područja nacionalnog parka određenim Zakonom o nacionalnim parkovima ("Službeni glasnik RS", broj 84/15);

2) imaju broj zaposlenih manji od 100 na 1.000 stanovnika, prema podacima koje je objavio RZS u publikaciji Opštine i regioni u Republici Srbiji, 2012. godine.

Tabela 30: Dodatni spisak naselja u područjima sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi

Identifikacioni broj naselja

Identifikacioni broj opštine

Opština

Naselje

Nadmorska visina (m)

705764

70289

Bogatić

Uzveće

80

705748

70289

Bogatić

Salaš Crnobarski

86

705659

70289

Bogatić

Banovo Polje

80

705730

70289

Bogatić

Očage

89

705721

70289

Bogatić

Metković

80

705713

70289

Bogatić

Klenje

86

705691

70289

Bogatić

Glušci

81

705683

70289

Bogatić

Glogovac

83

705705

70289

Bogatić

Dublje

85

705772

70289

Bogatić

Crna Bara

76

705756

70289

Bogatić

Sovljak

83

705675

70289

Bogatić

Bogatic

84

705632

70289

Bogatić

Badovinci

91

705667

70289

Bogatić

Belotić

82

705934

70297

Bojnik

Zorovac

333

705926

70297

Bojnik

Zeletovo

289

705837

70297

Bojnik

Vujanovo

451

706167

70297

Bojnik

Turjane

388

706019

70297

Bojnik

Lozane

433

706132

70297

Bojnik

Slavnik

342

706124

70297

Bojnik

Savinac

369

705861

70297

Bojnik

Granica

332

706094

70297

Bojnik

Plavce

289

705896

70297

Bojnik

Dragovac

264

706086

70297

Bojnik

Orane

463

706060

70297

Bojnik

Obilić

301

706051

70297

Bojnik

Mrveš

284

706043

70297

Bojnik

Mijajlica

362

706027

70297

Bojnik

Magaš

431

705993

70297

Bojnik

Lapotince

233

705985

70297

Bojnik

Kosančić

259

705853

70297

Bojnik

Gornje Konjuvce

288

705845

70297

Bojnik

Gornje Brijanje

233

705888

70297

Bojnik

Donje Konjuvce

278

706183

70297

Bojnik

Crkvice

266

705829

70297

Bojnik

Brestovac

307

705799

70297

Bojnik

Bojnik

253

706159

70297

Bojnik

Stubla

320

706116

70297

Bojnik

Rečica

355

706108

70297

Bojnik

Pridvorica

245

705977

70297

Bojnik

Kacabać

244

706175

70297

Bojnik

Ćukovac

289

705918

70297

Bojnik

Đinđuša

238

709204

70378

Varvarin

Zalogovac

217

709140

70378

Varvarin

Varvarin (selo)

145

709131

70378

Varvarin

Varvarin

140

709328

70378

Varvarin

Toljevac

294

709263

70378

Varvarin

Maskare

144

709255

70378

Varvarin

Marenovo

265

709239

70378

Varvarin

Karanovac

314

709115

70378

Varvarin

Bačina

201

709182

70378

Varvarin

Donji Krčin

317

709174

70378

Varvarin

Donji Katun

130

709166

70378

Varvarin

Gornji Krčin

302

709158

70378

Varvarin

Gornji Katun

145

709123

70378

Varvarin

Bošnjane

200

709301

70378

Varvarin

Parcane

257

709298

70378

Varvarin

Pajkovac

311

709271

70378

Varvarin

Obrež

140

709247

70378

Varvarin

Mala Kruševica

354

709212

70378

Varvarin

Izbenica

440

709336

70378

Varvarin

Cernica

241

709280

70378

Varvarin

Orašje

221

709310

70378

Varvarin

Suvaja

330

714704

70513

Doljevac

Malošište

283

714763

70513

Doljevac

Rusna

308

714798

70513

Doljevac

Čečina

245

714747

70513

Doljevac

Perutina

468

714640

70513

Doljevac

Belotinac

189

714755

70513

Doljevac

Pukovac

203

714739

70513

Doljevac

Orljane

204

714712

70513

Doljevac

Mekiš

236

714682

70513

Doljevac

Kočane

196

714674

70513

Doljevac

Knežica

218

714666

70513

Doljevac

Klisura

260

714658

70513

Doljevac

Doljevac

199

714780

70513

Doljevac

Čapljinac

186

714771

70513

Doljevac

Ćurlina

307

714810

70513

Doljevac

Šarlince

209

714801

70513

Doljevac

Šajinovac

204

714844

70521

Žabari

Viteževo

193

714968

70521

Žabari

Tićevac

143

714933

70521

Žabari

Svinjarevo

187

714976

70521

Žabari

Četereže

202

714950

70521

Žabari

Simićevo

89

714917

70521

Žabari

Polatna

238

714895

70521

Žabari

Mirijevo

141

714887

70521

Žabari

Kočetin

136

714836

70521

Žabari

Brzohode

160

714852

70521

Žabari

Vlaški Do

85

714925

70521

Žabari

Porodin

93

714909

70521

Žabari

Oreovica

88

714879

70521

Žabari

Žabari

90

714828

70521

Žabari

Aleksandrovac

87

714941

70521

Žabari

Sibnica

166

715344

70548

Žitorađa

Zladovac

420

715212

70548

Žitorađa

Voljčince

210

715204

70548

Žitorađa

Vlahovo

377

715492

70548

Žitorađa

Toponica

434

715484

70548

Žitorađa

Studenac

286

715441

70548

Žitorađa

Samarinovac

249

715379

70548

Žitorađa

Kare

286

715476

70548

Žitorađa

Staro Momčilovo

495

715468

70548

Žitorađa

Stara Božurna

263

715450

70548

Žitorađa

Izvor

239

715263

70548

Žitorađa

Grudaš

262

715425

70548

Žitorađa

Podina

285

715417

70548

Žitorađa

Pejkovac

268

715301

70548

Žitorađa

Držanovac

243

715255

70548

Žitorađa

Gornji Drenovac

267

715182

70548

Žitorađa

Badnjevac

215

715433

70548

Žitorađa

Rečica

342

715409

70548

Žitorađa

Novo Momčilovo

414

715395

70548

Žitorađa

Lukomir

325

715387

70548

Žitorađa

Konjarnik

345

715247

70548

Žitorađa

Gornje Crnatovo

243

715239

70548

Žitorađa

Glašince

252

715298

70548

Žitorađa

Donji Drenovac

250

715280

70548

Žitorađa

Donje Crnatovo

228

715271

70548

Žitorađa

Debeli Lug

318

715352

70548

Žitorađa

Jasenica

265

715310

70548

Žitorađa

Dubovo

327

715328

70548

Žitorađa

Đakus

277

715336

70548

Žitorađa

Žitorađa

231

801925

80187

Irig

Krušedol Selo

180

801844

80187

Irig

Velika Remeta

244

801879

80187

Irig

Grgetek

297

801917

80187

Irig

Krušedol Prnjavor

160

801887

80187

Irig

Dobrodol

120

801968

80187

Irig

Šatrinci

136

801941

80187

Irig

Neradin

180

801895

80187

Irig

Irig

183

801950

80187

Irig

Rivica

155

801852

80187

Irig

Vrdnik

214

801933

80187

Irig

Mala Remeta

201

801909

80187

Irig

Jazak

178

800368

80063

Bačka Palanka

Neštin

100

800317

80063

Bačka Palanka

Vizić

205

800961

80101

Beočin

Susek

100

800937

80101

Beočin

Lug

214

800953

80101

Beočin

Sviloš

191

800929

80101

Beočin

Grabovo

200

800899

80101

Beočin

Banoštor

216

800970

80101

Beočin

Čerević

223

800902

80101

Beočin

Beočin

160

800945

80101

Beočin

Rakovac

193

712892

70475

Golubac

Brnjica

200

712922

70475

Golubac

Golubac

355

712957

70475

Golubac

Dobra

191

801836

80179

Inđija

Čortanovci

160

801739

80179

Inđija

Beška

120

801763

80179

Inđija

Krčedin

114

801798

80179

Inđija

Novi Karlovci

96

801828

80179

Inđija

Stari Slankamen

140

801801

80179

Inđija

Novi Slankamen

120

716740

70572

Kladovo

Tekija

237

716952

70599

Knić

Zabojnica

400

716855

70599

Knić

Vrbeta

366

717126

70599

Knić

Sumorovac

340

717029

70599

Knić

Kusovac

280

716782

70599

Knić

Bečevica

460

716898

70599

Knić

Gruža

246

716880

70599

Knić

Grivac

335

717096

70599

Knić

Pretoke

359

716928

70599

Knić

Dragušica

323

716766

70599

Knić

Balosave

256

717100

70599

Knić

Radmilović

279

717118

70599

Knić

Rašković

260

717061

70599

Knić

Ljuljaci

408

717088

70599

Knić

Pajsijević

489

717070

70599

Knić

Oplanić

293

716995

70599

Knić

Knić

306

716979

70599

Knić

Kikojevac

368

716910

70599

Knić

Guncati

359

716847

70599

Knić

Bumbarevo Brdo

380

716804

70599

Knić

Borač

419

716863

70599

Knić

Vučkovica

280

717053

70599

Knić

Ljubić

311

717002

70599

Knić

Konjuša

451

716987

70599

Knić

Kneževac

380

716839

70599

Knić

Brnjica

307

717142

70599

Knić

Čestin

434

716944

70599

Knić

Žunje

280

717045

70599

Knić

Lipnica

326

717037

70599

Knić

Leskovac

375

716901

70599

Knić

Guberevac

356

716871

70599

Knić

Grabovac

257

716812

70599

Knić

Brestovac

435

717134

70599

Knić

Toponica

302

716936

70599

Knić

Dubrava

351

716774

70599

Knić

Bare

381

720402

70661

Krupanj

Zavlaka

240

720372

70661

Krupanj

Vrbić

345

720526

70661

Krupanj

Tolisavac

377

720330

70661

Krupanj

Bela Crkva

241

720321

70661

Krupanj

Banjevac

335

720518

70661

Krupanj

Stave

351

720500

70661

Krupanj

Ravnaja

200

720488

70661

Krupanj

Mojković

211

720470

70661

Krupanj

Lipenović

390

720461

70661

Krupanj

Likodra

400

720453

70661

Krupanj

Krupanj

295

720437

70661

Krupanj

Krasava

340

720429

70661

Krupanj

Kostajnik

499

720399

70661

Krupanj

Dvorska

381

720542

70661

Krupanj

Cvetulja

298

720569

70661

Krupanj

Cerova

400

720356

70661

Krupanj

Brezovice

240

727105

70807

Malo Crniće

Veliko Crniće

86

727172

70807

Malo Crniće

Malo Gradište

140

727199

70807

Malo Crniće

Malo Crniće

100

727202

70807

Malo Crniće

Salakovac

86

727164

70807

Malo Crniće

Kula

140

727075

70807

Malo Crniće

Batuša

100

727229

70807

Malo Crniće

Smoljinac

155

727083

70807

Malo Crniće

Boževac

181

727156

70807

Malo Crniće

Kravlji Do

140

727130

70807

Malo Crniće

Kalište

100

727245

70807

Malo Crniće

Crljenac

129

727121

70807

Malo Crniće

Zabrega

200

727261

70807

Malo Crniće

Šljivovac

182

727067

70807

Malo Crniće

Aljudovo

157

727253

70807

Malo Crniće

Šapine

155

727113

70807

Malo Crniće

Vrbnica

116

727091

70807

Malo Crniće

Veliko Selo

99

727148

70807

Malo Crniće

Kobilje

235

727237

70807

Malo Crniće

Toponica

149

729205

71307

Niš-Pantelej

Kamenica

404

792012

71307

Niš-Pantelej

Niš (Pantelej)

212

729175

71307

Niš-Pantelej

Donji Matejevac

295

729086

71307

Niš-Pantelej

Gornji Matejevac

375

729299

71307

Niš-Pantelej

Malča

284

729213

71307

Niš-Pantelej

Knez Selo

420

729027

71307

Niš-Pantelej

Gornja Vrežina

250

729094

71307

Niš-Pantelej

Donja Vrežina

225

729442

71307

Niš-Pantelej

Pasjača

444

802760

80284

Novi Sad - grad

Bukovac

240

802832

80284

Novi Sad - grad

Petrovaradin

100

802816

80284

Novi Sad - grad

Ledinci

110

802760

80284

Novi Sad - grad

Bukovac

240

802921

80292

Opovo

Sakule

80

802905

80292

Opovo

Baranda

75

802913

80292

Opovo

Opovo

75

802930

80292

Opovo

Sefkerin

78

731935

70912

Petrovac

Oreškovica

200

733881

70963

Preševo

Reljan

481

733865

70963

Preševo

Rajince

494

733806

70963

Preševo

Miratovac

469

733741

70963

Preševo

Donja Šušaja

473

733989

70963

Preševo

Crnotince

472

733954

70963

Preševo

Cakanovac

438

733679

70963

Preševo

Bukarevac

428

733997

70963

Preševo

Čukarka

464

733750

70963

Preševo

Žujince

437

736449

71005

Ražanj

Vitoševac

340

736589

71005

Ražanj

Rujište

283

736538

71005

Ražanj

Poslon

257

736627

71005

Ražanj

Stari Bračin

220

736619

71005

Ražanj

Smilovac

264

736597

71005

Ražanj

Skorica

337

736457

71005

Ražanj

Grabovo

558

736554

71005

Ražanj

Pretrkovac

225

736546

71005

Ražanj

Praskovče

160

736520

71005

Ražanj

Podgorac

316

736562

71005

Ražanj

Ražanj

260

736511

71005

Ražanj

Pardik

339

736503

71005

Ražanj

Novi Bračin

200

736481

71005

Ražanj

Maletina

194

736490

71005

Ražanj

Maćija

207

736465

71005

Ražanj

Lipovac

240

736643

71005

Ražanj

Crni Kao

404

736635

71005

Ražanj

Cerovo

273

736414

71005

Ražanj

Braljina

246

736422

71005

Ražanj

Varoš

330

736473

71005

Ražanj

Mađere

259

736651

71005

Ražanj

Čubura

320

736660

71005

Ražanj

Šetka

240

803642

80357

Ruma

Stejanovci

120

803600

80357

Ruma

Pavlovci

140

804355

80411

Sremski Karlovci

Sremski Karlovci

140

804118

80403

Sremska Mitrovica

Divoš

177

804304

80403

Sremska Mitrovica

Čalma

110

804339

80403

Sremska Mitrovica

Šišatovac

200

804185

80403

Sremska Mitrovica

Ležimir

224

804193

80403

Sremska Mitrovica

Manđelos

140

804100

80403

Sremska Mitrovica

Grgurevci

171

804347

80403

Sremska Mitrovica

Šuljam

176

804061

80403

Sremska Mitrovica

Bešenovački Prnjavor

270

804975

80497

Šid

Bingula

107

805017

80497

Šid

Erdevik

182

805106

80497

Šid

Šid

100

804959

80497

Šid

Berkasovo

136

804967

80497

Šid

Bikić Do

180

805068

80497

Šid

Molovin

186

805084

80497

Šid

Privina Glava

168

805092

80497

Šid

Sot

162

805050

80497

Šid

Ljuba

200

805017

80497

Šid

Erdevik

110

805009

80497

Šid

Gibarac

90

804932

80497

Šid

Bačinci

87

805041

80497

Šid

Kukujevci

89

 

Prilog 6

DEFINICIJA MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA

Definicija mikro, malih i srednjih preduzeća data je u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast računovodstva i revizije.

U mikro pravna lica razvrstavaju se ona pravna lica koja ne prelaze dva od sledećih kriterijuma

U mala pravna lica razvrstavaju se ona pravna lica koja prelaze dva kriterijuma za mikro pravna lica, ali ne prelaze dva od sledećih kriterijuma

U srednja pravna lica razvrstavaju se ona pravna lica koja prelaze dva kriterijuma za mala pravna lica, ali ne prelaze dva od sledećih kriterijuma

U velika pravna lica razvrstavaju se pravna lica koja prelaze dva kriterijuma za srednja pravna lica

Prosečan broj zaposlenih 10

Prosečan broj zaposlenih 50

Prosečan broj zaposlenih 250

 

Poslovni prihod 700.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti;

Poslovni prihod 8.800.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti

Poslovni prihod 35.000.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti

Prosečna vrednost poslovne imovine 350.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti.

Prosečna vrednost poslovne imovine 4.400.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti

Prosečna vrednost poslovne imovine 17.500.000 EUR u dinarskoj protivvrednosti

 

Prilog 7

REZULTATI KONSULTACIJA - ZAKLJUČAK

 

Tema konsultacija

Datum konsultacija

Vreme dato za komentare

Imena institucija/tela/
konsultovanih lica

Zaključak rezultata

8.3.3.1 Sektor 1: Sektor prerade mleka

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Unija poljoprivrednih proizvođača

Zlatan Đurić

Predlog:
Uvesti novu stavku u mlekarski sektor, koja predviđa podršku onima koji sakupe i proizvedu od 2.000 do 5.000 l mleka dnevno, za područja sa otežanim uslovima rada. Ovaj koncept pružiće proizvođačima i prerađivačima u planinskim područjima šansu za razvoj, konkretno za model - mlekare sa specifičnim proizvodima poput kozjeg sira, ovčjeg sira, topljenog sira - kačkavalja, itd.

Odgovor:
Biće podržano NPRR

8.3.3.1 Sektor 2: Sektor prerade mesa

     

Predlog:
Dodati stavku: podstaći investiranje u klanice sa minimalnim kapacitetom od 5 zaklanih grla goveda, 10 svinja, 2.000 živine dnevno. Uvođenje ove kategorije podsticaja doprineće legalizaciji postojećih klanica koje trenutno posluju u okviru sive ekonomije, a mogle bi da budu razvojna komponenta za ruralna područja, posebno u domenu živinske industrije.

Odgovor:
Biće podržano NPRR

8.2.3.1 Specifični ciljevi i mere
Sektor 1: Mleko

     

Predlog:
Podršku u proizvodnji mleka treba dati gazdinstvima koja imaju od 5 do 500 goveda; Manjak podrške malim gazdinstvima koja imaju do 5 goveda značilo bi da 90% gazdinstava ne bi moglo ništa da očekuje od IPARD II programa i EU.

Odgovor:
Mali proizvođača biće pokriven NPRR

8.2.3.1. Specifični ciljevi i mere
Sektor 2: Meso

Predlog:
Podršku treba dati gazdinstvima koja imaju 5-500 grla goveda, 100-1.000 ovaca ili koza, 100-5.000 svinja, 1.000-5.000 živine, itd. Razlozi za ovakva ograničenja isti su kao i u prethodnim pasusima koji se odnose na proizvođače mleka.

Odgovor:
Gazdinstva sa više od 1.000 goveda smatraju se dovoljno jakim da sprovode investicije bez dodatne podrške, a ona sa manje od 20 biće pokrivena NPRR.

8.2.3.1. Specifični ciljevi i mere
Sektor 4: Ostali usevi (žitarice, uljarice, šećerna repa)

Predlog:
Uvesti novu stavku koja će omogućiti malim gazdinstvima od 2-50 ha da imaju korist od partnerstava, kao što su poslovna udruženja ili proizvodne organizacije da izgrade svoje kapacitete za skladištenje (silose) sa propratnom opremom (kapaciteta od 5.000-30.000 tona) kao i ULO - kontrolisana skladišta. Samo ovakva koncentracija robe na mestu koje im dozvoljava da zajednički pristupaju tržištu, čini ih ozbiljnim igračima u odnosu na konkurenciju, posebno ako uzmemo u obzir da je 90% obradivog zemljišta Republike Srbije u njihovom posedu. Izgradnja skladišta za svako pojedinačno gazdinstvo vodiće ka još većoj rascepkanosti i izloženosti monopolu prerađivačke industrije koja koristi svoje kapacitete za skladištenje u svrhu sopstvene politike niskih cena. Ovo je jedan od najvećih problema primarnog poljoprivrednog sektora u Republici Srbiji, tj. nedostatak skladišta u vlasništvu pojedinačnih gazdinstava.

Odgovor:
Pokriveno NPRR

8.2.7. Specifični kriterijumi prihvatljivosti (po sektoru)
Sektor 3: Voće i povrće

Predlog:
Ograničiti inicijative za uzgoj jagodastog i bobičastog voća na gazdinstvima veličine od 1 do 10 ha i za drugo voće na gazdinstvima veličine od 1 do 50 ha da bi se sačuvao određeni deo podrške za mala gazdinstva.

Odgovor:
Veoma mala gazdinstva nemaju kapacitet za veće investicije i nisu uključena u IPARD šemu podrške, ali će biti razmatrana u okviru NPRR

8.2.9. Kriterijum za odabir

Predlog:
Četvrta stavka treba da poveća broj poena za lica mlađa od 40 godina, od 15 do 25 poena, jer bi to ohrabrilo mlade da ostanu u ruralnim područjima.

Odgovor:
Određeni bodovi čine dovoljnu razliku

Napomena

Kao zemlja, pristupili smo IPARD programu bez prethodno usvojenih strategija i nacionalnih programa za poljoprivredni razvoj, kao i bez pouzdanih sektorskih analiza koje su se svodile na jednostavnu statistiku. Kao rezultat toga, usledio je broj nerešenih problema, poput restitucije, iako je zahtevana od strane EU, kao i neusvajanje neophodnih zakona. Sve ovo nas upozorava da treba da uzmemo u obzir stvarnost i očigledne činjenice i da budemo svesni toga šta EU zahteva od nas. Na osnovu ovoga mogli bismo da stvorimo našu poljoprivrednu politiku, ali je većina naših poslovanja i gazdinstava nepripremljena za IPARD i nije kompetentna po pitanju investicija, te bi, državne i lokalne vlasti trebalo da daju veći nacionalni doprinos i da učestvuju u znatno većem obimu, ali bi i EU trebalo da obezbedi znatno veće fondove, posebno za 2015. godinu.

Odgovor:
Dokument je u potpunosti izrađen u skladu sa NARDS koja je u procesu usvajanja i koja je u potpunosti usklađena sa unutrašnjim i spoljašnjim zahtevima i dokumentima.

Opšti komentari po pitanju kriterijuma prihvatljivosti - veličina poljoprivrednog gazdinstva

20. jul 2014. godine

11. jul.-21. jul 2014. godine

Udruženje žena "Etno forum"

Jelena Radojković Predsednica udruženja žena "Etno forum" i zamenica gradonačelnika opštine Svrljig

Verujemo da su planirane mere u potpunosti neprihvatljive kada je u pitanju jug Republike Srbije.
U siromašnom, južnom delu Republike Srbije su gazdinstva koja se smatraju "velikim" ukoliko imaju samo 10 goveda, pa tako ne mogu da se rangiraju kao mala ako imaju 20 grla goveda ili kao srednja sa 1.000 grla goveda. Takođe, njih možemo smatrati "velikim" ukoliko imaju 100 grla ovaca, što znači da sa 150 grla ovaca ne postoji mogućnost da budu posmatrana kao mala, ili srednja sa 1.000 grla ovaca, kao što je to definisano IPARD II programom.
Stiče se utisak da planirane mere prvog paketa za akreditaciju IPARD II programa neće biti od bilo kakve pomoći gazdinstvima u južnoj Srbiji uopšte, jer će biti ograničena setom kriterijuma prihvatljivosti za prijavljivanje za ove podsticaje, jer ne ispunjavaju definisane kriterijume.

Predlog:
Spustiti donju granicu veličine poljoprivrednog gazdinstva za prijavljivanje, kako bismo mi sa juga Republike Srbije mogli da uđemo u obzir za prijavljivanje za ove podsticaje.
Ukoliko do toga ne dođe, veliki igrači će dobiti još više, dok će mali morati da zatvore svoju proizvodnju i da migriraju ka gradovima, u kojima već živi previše ljudi, a pitanje je ko će, tokom godina koje dolaze, ostati u ruralnim regionima i proizvoditi hranu za ljude koji žive u gradovima.
Odgovor:
Kao što je gore opisano, mala poljoprivredna gazdinstva biće podržana po osnovu NPRR.

Opšte

17. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Zadružni savez Republike Srbije - Dragan Marković

Propust da se usvoje dokumenta kao što su: Strategija - nacionalni program, operativna dokumentacija, otežava mogućnost izrade operativnog dokumenta (IPARD) visokog kvaliteta, bez prethodnog usvajanja akata, kako bi oni trebalo da pokažu krajnju orijentaciju u pogledu razvojnih ciljeva, mera ekonomske i poljoprivredne politike.
Najznačajniji akt jeste program u kome treba pojasniti praktično sve ciljeve i korisnike, a mere treba identifikovati.
Odgovor:
IPARD je pripremljen u skladu sa NARDS, iako još uvek nije zvanično usvojena, dokument je u proceduri usvajanja, a konačna verzija teksta se neće menjati, i stoga, može se koristiti kao osnova za razradu ovog programa.

Veličina poljoprivrednog gazdinstva

17. jul 2014. godine


21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Zadružni savez Republike Srbije - Dragan Marković

Savez udruženja poljoprivrednika Vojvodine 24400 Senta, Doža Đerđa 3434 - Mikloš Nađ, Predsednik Milorad Ćosić, NVO, Zeleni eko krug

Koncept ovog dokumenta čini pretpostavka da smo osnovali dovoljan broj poljoprivrednih gazdinstava koja su funkcionalna i koja ispunjavaju minimalne ponuđene kriterijume, kao što su: 20 grla muznih krava; 20 grla tovnih goveda; 100 grla tovnih svinja; 150 grla ovaca ili koza; ili 2 ha pod zasadom jagodastog i bobičastog voća i 5 ha pod ostalim povrćem.
Rezultati Popisa pokazuju da samo mali broj poljoprivrednih gazdinstava ispunjava ove kriterijume. Stoga, na osnovu rezultata Popisa, postoji 177.252 gazdinstava koja drže goveda, a samo 5.697 onih koja drže više od 20 grla goveda. Najveći broj gazdinstava (83.090) drži između 3 i 9 grla i logično, veliki broj njih bi trebalo da bude odgovorno za razvoj uzgoja goveda u Republici Srbiji. Dramatičniji su pokazatelji u okviru uzgoja ovaca i koza, gde samo 992 gazdinstva drže više od 100 grla, odnosno 1.657 gazdinstava drži 100 grla svinja.

Neophodno je u program uključiti poljoprivredna gazdinstva sa malim brojem životinja ili hektara. Štaviše, program treba da dozvoli istim tim korisnicima da koriste fondove za osnovna stada i za ostvarivanje novih površina pod usevima/plantažama.

Odgovor:
Manja poljoprivredna gazdinstva kao i kupovinu životinja pokriće NPRR.

Proizvodnja govedine visokog kvaliteta - "Baby beef"

     

Ovaj izazov pretpostavlja odgovarajuća rešenja u pružanju osnovnih resursa, kvalitetne teladi za tov. Uz pretpostavku da se u uzgoju goveda specijalizacija vrši u okviru gazdinstava koja su se opredelila primarno za proizvodnju mleka i gazdinstava za tov i uz činjenicu da će većina postojećih priplodnih stada goveda koja imaju između jednog i dva grla goveda nestati, postoji potreba za razvojem novog načina proizvodnje u Republici Srbiji, po sistemu "krava-tele" gde je osnovni proizvod tele za dalji tov. Može se reći da je ovakav način uzgoja trenutno zanemaren, i iz tog razloga bi se mogao uključiti u potencijalno korišćenje sredstava u svrhu pružanja visoko kvalitetnog priplodnog materijala od goveda, do korišćenja sredstava za druge potrebe u ovu svrhu.

Odgovor:
Biće predloženo za NPRR program.

ZOP ZGO proizvodi

Dodatni vid proizvodnje treba jasno promovisati u okviru proizvodnje takozvanih tradicionalnih proizvoda ili "proizvoda sa oznakom geografskog porekla", što bi trebalo uključiti u sistem korišćenja ovih sredstava.

Odgovor:
Razmotreno u NPRR

Klanice za 8 grla goveda ili 50 grla svinja

Neophodno je razmotriti ponuđeni koncept klanica za 8 grla goveda ili 50 grla svinja sa ekološkog stanovišta i stanovišta ispunjenja neophodnih veterinarskih i sanitarnih zahteva, a ekonomičnost ovakve proizvodnje prevazilazi potrebu komentarisanja.
Zahtev da se ispune svi nacionalni standardi u okviru zaštite životne sredine nije realan.

Odgovor:
Svi korisnici moraju da ispune nacionalne standarde na kraju investicija, pre konačne isplate.
Korisnici moraju da ispune samo minimum nacionalnih standarda opisanih u IPARD II programu.

Infrastrukturne investicije

Ograničavajući faktor u razvoju ruralnih područja predstavlja infrastruktura, a prvenstveno putevi. Počev od trenutnog stanja ruralne putne mreže koja ne ispunjava minimalne potrebe ruralnog stanovništva, ovo može biti prilika da se povuče značajan deo sredstava i da se reši ovo goruće pitanje.

Odgovor:
Početni broj mera usklađen je sa kapacitetima institucija i finansijskom raspodelom tokom programskog perioda. Infrastruktura može biti pokrivena NPRR i u kasnijoj fazi IPARD II programa ili u nekom drugom periodu programa.

Proizvodnja na nadmorskim visinama preko 400 metara

Od velike je važnosti planiranje vrste proizvodnje na nadmorskim visinama preko 400 metara gde smo napustili stvaranje proizvoda sa komparativnim prednostima (jagnjetina, govedina, određene vrste voća, itd.). Nadamo se da će konkretna rešenja biti ponuđena programom razvoja poljoprivrede.

Odgovor:
Dozvoljena je podrška i veća je stopa podrške za poljoprivredna gazdinstva iznad 500 metara nadmorske visine.

8.2. Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava

1) U sektoru za voće i povrće veći akcenat treba staviti da se interesi poljoprivrednika ostvaruju preko zadruga.
2) U sektoru mleka, minimalan broj goveda treba smanjiti na 10 grla
3) U sektoru za proizvodnju mesa, minimalan broj životinja treba prepoloviti na - 10 grla goveda, 75 grla ovaca, 50 grla svinja, itd.
4) Predlaže se veći intenzitet pomoći mladim poljoprivrednicima sa 65% na 70% i predviđanje posebnih mogućnosti za pomoć mladim poljoprivrednim proizvođačima koji su početnici.

Odgovor:
Pokriveno NPRR, a smanjenje kriterijuma će značajno povećati broj potencijalnih korisnika, što će postaviti pitanje analize radnog opterećenja IPARD Agencije.

8.3. Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Savez udruženja poljoprivrednika AP Vojvodine 24400 Senta, Doža Đerđa 3434 - Mikloš Nađ, Predsednik

1) Prema našem mišljenju, uslovi za zainteresovana preduzeća treba da uključe dodatne zahteve da su preduzeća poslovala tokom najmanje 3 godine i da su tokom tog perioda bila likvidna.
2) U oblasti prerade voća i povrća, među korisnicima treba da budu i mikro pravna lica.

Odgovor:
Ukoliko budemo imali previše korisnika u okviru sprovođenja programa, izmenićemo ga u drugoj fazi i uvesti dodatne zahteve.
Uzeto u razmatranje i mikro pravna lica su uključena.

20. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

PU "Zajednica živinara" Beograd - diplomirani inženjer Rade Škorić

8.6. Diverzifikacija ruralne ekonomije

Prema našem mišljenju, ono što nedostaje pored razvoja i povećanja kapaciteta turističkog smeštaja, jeste mogućnost za razvoj one strane turizma koja se zasniva na pružanju komercijalnih usluga. Da bi se povećao kvalitet hrane za turiste, predlaže se uvođenje koncepta lokalnih proizvođača hrane (mesa, mlečnih proizvoda, itd.)

Odgovor:
Iako nije planirana u okviru predložene mere, oprema za postojeća pitanja je prihvatljiva i može doprineti lokalnoj proizvodnji, kao i podršci u prodaji, što je takođe prihvatljivo.

8.2.,8.3., 8.6. Transparentna komunikacija sa zainteresovanim pojedinačnim poljoprivrednicima i preduzetnicima

1) Pozive za podnošenje prijava bi trebalo objaviti i na internet stranici ministarstva i u dnevnoj štampi i drugim sredstvima javnog informisanja. Takođe, trebalo bi da budu direktno upućeni udruženjima poljoprivrednika.
2) Rang listu bi trebalo objaviti putem javnih medija i poslati zainteresovanim stranama bilo elektronskim putem ili poštom.

Odgovor:
Biće dostupno na vreme.

Sektor živinarstva - proizvodnja jaja

Predlog: Treba izmeniti Poglavlja 8.2. i 8.3. gde osim sektora za mleko i meso treba predvideti i sektor za proizvodnju konzumnih jaja, obzirom na ogromne investicije zahtevane u Zakonu o dobrobiti životinja i na zahteve po pitanju klasiranja, pakovanja, skladištenja i transportovanja jaja.

Odgovor:
Jaja se mogu razmatrati u okviru podrške u NPRR.

Predlozi iz nacrta Strategije poljoprivrede i ruralnog razvoja 2014 -2024

20. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

UP "Zajednica živinara" Beograd - dipl. inženjer Rade Škorić

1) Obezbediti subvencije za eksploataciju plodnih jata, kako nije bilo dovoljno podsticaja kada se uzme u obzir ukupan obim proizvodnje živine i jaja;
2) Imajući u vidu veliki udeo "sive ekonomije" u proizvodnji i prodaji proizvoda od živine, subvencije za uzgoj i proizvodnju jaja bi podstakle značajan napredak ka prelasku na zakonske tokove ekonomije;
3) Subvencije su neophodne za investiranje u objekte i opremu radi ispunjenja pravnih zahteva za čuvanje životinja u pogledu dobrobiti životinja, gde ove uslove u okviru proizvodnje konzumnih jaja ispunjava samo 5% poljoprivrednih gazdinstava;
4) Zbog velikih troškova proizvodnje brojler pilića, trebalo bi da postoje subvencije za izgradnju i opremu za "obnavljanje" energije, korišćenjem solarne energije i opreme za kompletno poboljšanje energetske efikasnosti u okviru živinarske proizvodnje. Nedostatak ovakvih investicija vodiće ka skupoj proizvodnji i nekonkurentnoj industriji;
5) Treba videti priliku za dalji razvoj živinarske industrije u uzgoju ćurki, pataka i gusaka isključivo u vidu programa za izvoz, usled slabog konzumiranja istih i slabe kupovne moći u Republici Srbiji. Ovaj razvoj obuhvata značajno investiranje u proizvodne kapacitete i klanice, u skladu sa svim neophodnim standardima. Proizvodnju konzumnih jaja bi trebalo razviti u pogledu različitih načina čuvanja istih (baterijski kavezi, podni sistem, korišćenje ispusta, slobodno u prostoru, itd.).

Odgovor:
Izgradnja i opremanje su prihvatljivi i plodna jata će biti razmatrana u okviru NPRR.

Radna grupa za stočarstvo

20. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Poljoprivredni fakultet, Univerzitet u Novom Sadu - Departman za stočarstvo - prof. dr Snežana Trivunović, Direktor

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 1: Mleko

Da li je to slučajnost ili je sa namerom izostavljena proizvodnja ovčijeg i kozijeg mleka?

Odgovor:
NPRR.

8.2.6.5. Ostali zajednički kriterijumi prihvatljivosti

20. jul 2014. godine

11. jul -21. jul 2014. godine

Poljoprivredni fakultet, Univerzitet u Novom Sadu - Departman za stočarstvo - prof. dr Snežana Trivunović, Direktor

Univerzitetska diploma - Smatram da bilo kakva univerzitetska diploma nije dovoljan uslov za rad u poljoprivredi!
Obuka: O kakvoj vrsti obuke je reč?

8.2.7. Specifični kriterijumi prihvatljivosti (po sektoru)
Sektor 2: Meso

20. jul 2014 godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Fakultet za primenjenu ekologiju Futura, Univerzitet Singidunum - Vesna Vandić, Sekretar

Proizvodnja mesa?

Odgovor:
Verujemo da je univerzitetska diploma dovoljna. Akreditovane obuke.

8.2.9. Kriterijum za odabir

Korisnik je član zadruge ili zadrugar: zašto zadruga? Mislim da bi trebalo tome da dodamo udruženja.

Odgovor:
Odlučili smo da zadržimo samo zadruge radi veće naglašenosti.

8.3.8. Prihvatljivi troškovi
Sektor 1: Odeljenje za mleko i mlečne proizvode

Ponavlja se i treba da se izbriše -
Oprema za jednostavna ispitivanja koja može da razgraniči dobar i loš kvalitet mleka.

Odgovor:
Uzeto u obzir.

8.2.1. Pravni osnov SS

Neophodno je precizno navesti opšte ciljeve unutar sektora u okviru sprovođenja ZPP EU nakon ovih pravnih okvira.

Odgovor:
Odgovarajući pravni okvir je dat u dokumentu.

8.2.2 Pojašnjenje nacionalnih standarda

20. jul 2014. godine

19. jul 2014. godine

11. jul -21. jul 2014. godine

11. jul -21. jul 2014. godine

Fakultet za primenjenu ekologiju Futura, Univerzitet Singidunum - Vesna Vandić, Sekretar

Projekat Podrška civilnog društva u javnoj administraciji u okviru IPA II za ruralni razvoj sa fokusom na meru 202, Ivana Stefanović Ristin, vođa projekta

Koji su to standardi? Trebalo bi ih navesti da bi se bolje razumeli.

Odgovor:
Spisak standarda nalazi se u Prilogu IPARD II programa

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 1: Mleko

Mlekarski sektor treba da uključi kozje i ovčije mleko!

Odgovor:
Biće u NPRR.

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 1: Mleko
Proizvodnja malih razmera

Nedostaju statistički podaci i podaci iz Popisa poljoprivrede koje treba navesti da bi se izbegla proizvoljna tumačenja.

Odgovor:
Detaljne analize sektora nisu deo IPARD II programa, već samo kratki pregledi.

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 1: Mleko
Održivo poslovanje gazdinstva

Navesti sve specifične ciljeve i potrebe po pitanju investiranja u ovaj sektor!

Odgovor:
Priložen je odgovarajući spisak.

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 2: Meso

1) Prikladnije je reći SEKTOR ZA UZGOJ GOVEDA, SVINJA, OVACA, ŽIVINE, itd., nego MESNOPRERAĐIVAČKI SEKTOR, a predlog je da se svakom od ovih sektora dodeli zasebno poglavlje jer su problemi specifični za svaki podsektor, kao što su i potrebe svakog podsektora jedinstvene!
2) Šta se dešava sa živinarskim sektorom za proizvodnju jaja?
3) Terminološki se koristi proizvodnja ili držanje goveda?
4) Sektor za uzgoj goveda! Ovo ponovo postavlja pitanje drugih sektora stočarstva - svinja, ovaca, koza i živine?
5) Proizvodnja govedine? Ispod se koristi termin čuvanje...? Uskladiti tekst sa tehničkim terminima i logičnim redosledom u interpretaciji!
6) Ekološki standardi - Navesti standarde koji se primenjuju!

Odgovor:
Terminologija je uzeta iz programskog šablona koji je omogućio DG AGRI
Sektor za jaja nije uključen.
Tekst je usklađen sa predlogom. Standardi su navedeni u Prilogu.

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 3: Sektor za voće i povrće

Šta se dešava sa vinogradarstvom?

Odgovor:
NPRR.

8.2.2 Pojašnjenje
Sektor 4: Ostali usevi (žitarice, uljarice, šećerna repa)

Šta se dešava sa stočnom hranom/krmnim biljem?

Odgovor:
Nije predviđeno IPARD II programom, delimično je pokriveno NPRR i programom za poljoprivredu.

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 1: Mleko

1) 20-100 grla goveda: gazdinstva sa manje od 20 grla će propasti!
2) Neophodno je identifikovati oblasti u okviru kojih treba poboljšati ove podsticaje sektora kroz predviđene ciljeve.

Odgovor:
NPRR.

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 2: Meso

Pre definisanja mera neophodno je imati osnovnu analizu sektora iz kog proizilaze te mere za podsticaj!
Predlog: razdvojiti sektor za uzgoj goveda, ovaca i svinja (nedostaje sektor za uzgoj koza).

Odgovor:
Analize sektora se izrađuju pre nego što se osmisle mere. Poglavlja su data u šablonu za izradu programa.

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 4: Ostali usevi (žitarice, uljarice, šećerna repa)

1) 2-50 ha: nedostaju klase/tipovi zemljišta i kategorije vlasništva kao i detalji o zakupu!
2) 20 ha: Koje klase/tipovi zemljišta, kakav status vlasništva?

Odgovor:
Nije potrebno navesti tipove zemljišta. Predviđen je ugovor za iznajmljivanje i on je opisan u programu.

8.2.6.1. Tipovi odgovarajućih gazdinstava

1) Obaveze prema državi: navesti obaveze koje će se primenjivati!
2) 5 godina rentiranja/zakupa zemljišta: Zemljište u Republici Srbiji se rentira/daje u zakup na periode kraće od 5 godina, ponovo razmotriti ovaj zahtev!

Odgovor:
Biće detaljnije razrađeno u prijavnim formularima. Zahtev je obavezan i prethodno definisan u programskom šablonu.

8.2.6.2. Poštovati nacionalne standarde

Navesti sertifikate, standarde i odgovarajuće državne organe, pošto je krajnje nejasno koje od uslova treba ispuniti, a oni će biti obavezni!

Odgovor:
Uzeto u obzir, spisak je uključen u program.

8.2.6.3. Ekonomska isplativost imanja

     

Pravno lice iz teksta ili gazdinstvo/poljoprivredno gazdinstvo iz naslova? Terminologija je izmešana i nejasno je na koga će se primenjivati obaveze!

Odgovor:
Na onog ko se prijavljuje za investicije.

8.2.6.4. Standardi EU

Definisati standarde!

Odgovor:
Prilog IPARD II programa.

8.2.6.5. Ostali zajednički kriterijumi prihvatljivosti

1) Ovo je program, ne sporazum!
2) Bolje je reći korisnici nego kandidati!
3) Dužina trajanja statusa registrovanog gazdinstva: registrovano kao aktivno poljoprivredno gazdinstvo ili su dozvoljena oba statusa?
4)Visoka stručna sprema: Osnovne studije ili puno četvorogodišnje obrazovanje?

Odgovor:
Terminologija je u skladu sa programskim šablonom, svi kandidati neće biti i korisnici.
Samo aktivna, pasivna se ne mogu kandidovati, zato i jesu pasivna.
Pune četvorogodišnje studije, osnovne ćemo razmotriti ponovo.

8.2.6.6. Investicije u postrojenja obnovljive energije

Da li je neophodno navesti podsticaje za investicije u okviru nacionalnog plana? Ako jeste, onda je apsolutno neophodno nabrojati ih sve!

Odgovor:
Finansijske tabele su deo IPARD programa.

8.2.9. Kriterijumi za odabir

1) Područja sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi: navesti pravni osnov tj. nacionalni propis kojim se imenuju otežani uslovi rada u poljoprivredi.
2) Organska poljoprivreda: da li planirate specijalne mere za organsku proizvodnju? Ako je to slučaj, onda su one izostavljene u ovom pregledu!
3) Investicioni projekti su u okviru mlekarskog sektora ili mesnoprerađivačkog sektora: zbog čega nisu navedeni drugi proizvodi, već samo mlečni i mesni proizvodi?
4) Kandidat je žena: bolje je reći poljoprivredno gazdinstvo je u vlasništvu žene ili gazdinstvo je registrovano na ženu!
5) Za člana zadruge, navesti period članstva pre prijavljivanja!

Odgovor:
Propisi u vezi sa definisanjem, kao i spisak područja sa otežanim uslovima u radu u poljoprivredi nalaze se u Prilogu.
Organska poljoprivreda će posebno biti razmatrana u drugoj fazi i zainteresovane strane će biti obaveštene o tome.
Voće i povrće je uključeno u investicionu podršku.
Ne moraju svi potencijalni korisnici da budu i vlasnici i nema potrebe da se kaže da žena treba da bude vlasnik gazdinstva. Nije potrebno navesti period članstva u zadruzi, to je samo kriterijum za rangiranje.

8.2.12. Pokazatelji i ciljevi

1) Ukupan broj podržanih projekata - 6.505: po kom osnovu je napravljena ova procena, jer deluje prilično nerealno?
2) Ukupne investicije u fizički kapital prema podržanim gazdinstvima u EUR - 155.979.487: nerealan iznos u odnosu na broj planiranih projekata.

Odgovor:
Ciljevi su izračunati na osnovu dostupnih statističkih podataka, dostupnih sredstava, kriterijuma, prethodnih intervencija i vrednovanja; stoga, može doći do grešaka.

8.2.14. Geografski obim mere

Neophodno je konkretno navesti područja koja pripadaju urbanim ili ruralnim područjima!

Odgovor:
Ne, nije, čitava teritorija Republike Srbije (bez Kosova i Metohije) je kvalifikovana.

8.6.6. Zajednički kriterijumi prihvatljivosti

1) Na osnovu odredaba Zakona o turizmu, nisu svi objekti koji učestvuju u aktivnostima turizma u obavezi da se registruju, ali treba da budu na spisku Registra turizma koji je u Agenciji za privredne registre Republike Srbije (APR). Čak se na spisku nalaze i fizička lica koja nemaju status pravnog lica, tj. nisu registrovana u APR-u. Na primer, vlasnici kategorisanih objekata za smeštaj posetilaca su fizička lica koja posluju preko posrednika: lokalne turističke organizacije ili agencije! Korisnik koga treba uključiti bi trebalo da bude VLASNIK KATEGORISANOG SMEŠTAJA! Ukoliko se zadrži sadašnja formulacija, vlasnici kategorisanih objekata za smeštaj u okviru turizma u industriji domaće radinosti ili vlasnici ruralnih turističkih gazdinstava neće moći da postanu korisnici ovih podsticaja!
2) Ekonomska isplativost pravnog lica: ne pravno lice, već nosilac poslovanja, zato što su ove mere namenjene gazdinstvima poljoprivrednih vlasnika ili vlasnicima objekata koji se koriste u svrhe turizma!

Odgovor:
Uzeto u razmatranje.

8.6.8. Prihvatljivi troškovi

1) Podnosilac prijave se nalazi u planinskom predelu: ispravka - u ruralnim područjima, zato što ruralna područja nisu samo u planinskim predelima!
Osnovne studije u trajanju od četiri godine nastavnog plana i programa!

Odgovor:
Ispravno je reći planina.

Opšti komentari

1) LEADER mere, na osnovu informacija koje smo redovno primali protekle dve godine od predstavnika ministarstva, su pripremljene i spremne za akreditaciju. Iz nekog razloga, nisu uključene za akreditaciju u prvom talasu, uz mere za investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava, investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva, diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava, i razvoj poslovanja i tehničku pomoć? Zahtev predstavnika LAG širom Republike Srbije jeste da LEADER mera ni pod kojim uslovima ne bude isključena iz akreditacije u prvom talasu, kako bi se osiguralo sprovođenje na vreme;
2) Mera - Diverzifikacija poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja pokriva isključivo oblast turizma. Ovo je pogubno za sve one koji su uključeni u druge aktivnosti u ruralnim područjima, tu posebno insistiramo na preporuci da ova mera predvidi makar podršku za sektor obnovljive energije i sektor za preradu na poljoprivrednom gazdinstvu.

Odgovor:
Trenutni kapaciteti institucija dozvoljavaju samo predložene mere.
Preostali deo mera za diverzifikaciju planiran je po osnovu NPRR.

8.2.1. Pravni osnov

19. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Projekat Podrška civilnog društva u javnoj administraciji u okviru IPA II za ruralni razvoj sa fokusom na meru 202, Ivana Stefanović Ristin, vođa projekta

Zajedno uz nacrt programa, Priloge na koje se poziva u okviru programa bi trebalo priložiti uz isti.

Odgovor:
Biće dostupno sa svom dokumentacijom na internet stranici ministarstva.

8.2.2. Pojašnjenje
Sektor 1: Mleko

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Grad Niš, Uprava za poljoprivredu i razvoj sela Ivan Pavlović, koordinator grupe za upravljanje i koordinaciju projekata

1) Predlog - uključiti čitav sektor mleka, tj. bez isključivanja kozijeg i ovčijeg mleka;
2) Nizak nivo kvaliteta proizvodnje mleka: nisu priloženi statistički podaci koji podržavaju ove tvrdnje.

Odgovor:
NPRR, podaci su preuzeti iz sektorskih analiza.

8.2.2. Pojašnjenje
Sektor 2: Meso

1) Goveda se ne proizvode već se čuvaju/drže/uzgajaju.
2) Ne sektor za goveda, već sektor za uzgoj goveda/stočarstvo;
3) Dobrobit životinja i ekološki uslovi: predlog je ojačati ove argumente opipljivim činjenicama.

Odgovor:
Uzeto u razmatranje, termin goveda zamenjen terminom krave.

8.2.2. Pojašnjenje
Sektor 3: Sektor za voće i povrće

Šta se dešava sa vinogradarstvom?

Odgovor:
NPRR.

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 1: Mleko

1) 20-100 grla goveda: bilo bi efikasnije odnositi se prema specifičnim područjima nego prema broju grla (npr. Hrvatska);
2) Nedostaju sektorske analize, a samim tim je planiran nerealan obim proizvodnje za sve sektore.

Odgovor:
Sektorske analize postoje. Broj krava uzet je kao kriterijum u konsultacijama sa drugim odeljenjima ministarstva.

8.2.3.1. Specifični ciljevi mere
Sektor 4: Ostali usevi (žitarice, uljarice, šećerna repa)

1) Obnovljiva energija se ne spominje kao vid investiranja!

Odgovor:
Obnovljiva energija je uključena nakon konsultacija.

8.2.4. Povezanost sa drugim IPARD merama u okviru programa i sa nacionalnim merama

1) Zbog čega Mera za ruralnu infrastrukturu (301) nije uključena u IPARD II program, jer može u potpunosti biti finansirana kroz IPARD?
2) Da li se Mera za ruralnu diverzifikaciju planira po osnovu IPARD II programa ili NPRR?

Odgovor:
Ne postoji odgovarajuća analiza potreba, nema kapaciteta, mali budžet za čitav Program.

8.2.6.1. Tipovi prihvatljivih gazdinstava

1) Obaveze prema državi: nije navedeno koje su to obaveze;
2) 5 godina rentiranja/zakupa zemljišta: Zemljište u Republici Srbiji se obično rentira/daje u zakup na period između 1-3 godine (za useve ili stoku).

Odgovor:
Detalji će biti definisani u pozivu za prijavljivanje.
5 godina zahteva program i to se mora poštovati.

8.2.6.2. Poštovati nacionalne standarde

Definisati standarde, sertifikate i relevantne javne vlasti na koje se misli?

Odgovor:
Spisak standarda se nalazi u Prilogu.

8.2.6.3 Ekonomska održivost gazdinstva

1) Pravno lice iz teksta ili gazdinstvo/poljoprivredno gazdinstvo iz naslova?

Odgovor:
Odnosi se na korisnika.

8.2.12. Pokazatelji i ciljevi

     

1) Ukupan broj podržanih projekata - 6.505: previše projekata. Primer Hrvatske - 277 projekata;
2) broj gazdinstava koja investiraju u stočarstvo u pogledu smanjenja N2O i emisija metana (skladištenje stajskog đubriva): pojasniti na koji način se došlo do procenjenog broja;
3) Ukupne investicije u fizički kapital prema podržanim gazdinstvima u EUR - 155.979.487: nerealan iznos zasnovan na broju planiranih projekata. Hrvatska je predvidela 151.000 EUR za 277 predloženih projekata.
Odgovor:
Uzeto u razmatranje, cifre su izmenjene.

8.2.13. Administrativne procedure

Nije jasno ko može da preda prijavu.
Odgovor:
Prihvatljiv korisnik.

Mera - Diverzifikacija ruralne ekonomije

Opšti komentari

1) Ukoliko je sveobuhvatan cilj ove mere povećanje stepena diverzifikacije i razvoj ekonomskih aktivnosti u ruralnim područjima, uz mogućnost stvaranja radnih mesta i takođe poboljšanja kvaliteta života u ruralnim područjima, razvoj isključivo TURIZMA, kao jedine aktivnosti u okviru ove mere se smatra neprihvatljivim. Ako se ova mera zasniva isključivo na turizmu, logično je da je bitno da se uporedo sa ovom merom istovremeno sprovede Mera za obnovu i razvoj ruralne infrastrukture, jer, ukoliko pogledamo južnu Srbiju, jedina mesta koja imaju mogućnost da pruže turističke uslove su infrastrukturno nerazvijena, a stoga bi, ova mera sama za sebe bila nepotpuna. Ukoliko želimo da omogućimo diverzifikaciju ekonomije u ruralnim područjima, neophodno je proširiti spektar aktivnosti na one aktivnosti koje podstiču razvoj ruralne ekonomije, a koje se posebno odnose na:
(1) direktnu prodaju,
(2) tradicionalne zanate,
(3) preradu na poljoprivrednom gazdinstvu,
(4) obnovljive izvore energije,
(5) usluge u ruralnim područjima;
2) Spisak prihvatljivih troškova je nedovoljno definisan, a to je slučaj i sa prihvatljivim aktivnostima.
Odgovor:
Neke mere će biti u NPRR, a neke treba pokriti iz drugih fondova i nacionalnih programa drugih ministarstava.

Mera - Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava

Opšti komentari

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Grad Niš, Uprava za poljoprivredu i razvoj sela
Ivan Pavlović, koordinator grupe za upravljanje i koordinaciju projekata

Dve predviđene mere IPARD II programa (Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava i Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih i proizvoda ribarstva) se koncentrišu na poljoprivredna gazdinstva koja teže ka proizvodnji kvalitetnih sirovina koje se mogu koristiti u prerađivačkoj industriji, ili na investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i prodaje poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva čime bi sektor za preradu ojačao svoje kapacitete. Na taj način, nema podsticaja za poljoprivrednike koji bi želeli da izađu iz primarne proizvodnje i da se povežu sa preradom. Stoga bi trebalo uzeti u obzir direktnu prodaju i preradu na poljoprivrednom gazdinstvu. Međutim, napomenuto je da su ovi podsticaji planirani kao deo nacionalnih mera, dok demarkacija koja se spominje u dokumentu u Glavi H, nije sastavni deo predloženih mera.
Odgovor:
Razgraničenje između NPRR i IPARD II programa je deo IPARD II programa.

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Udruženje poljoprivrednih proizvođača Sente Jožef Kovač, Predsednik

Opšte

1) Poljoprivreda zemlje može da postane konkurentna, orijentisana ka izvozu, ako je zasnovana na poljoprivrednim gazdinstvima racionalnih veličina i zadrugama, koje rade po osnovu principa članova Međunarodnog saveza zadruga. UN su proglasile 2012. godinu međunarodnom godinom zadruga, i stoga su želele da privuku pažnju na činjenicu da bez državne podrške zadrugama nema ekonomskog rasta ni značajnog stvaranja radnih mesta, pošto su uspešne zadruge među ključnim preduslovima za pronalaženje izlaza iz ekonomske krize. Zbog važnih zadružnih principa i vrednosti, zadruge se razlikuju od ostalih vidova preduzetništva pošto, osim solidarnosti, pružaju podršku slabijima i nose ekonomsku važnost koja daje ogroman doprinos sveobuhvatnom razvoju nacije. Naš cilj bi trebalo da bude postizanje konkurentne poljoprivrede koja stvara zaradu, što nije moguće bez novih vrsta zadruga, posebno zadruga zasnovanih na proizvodnim linijama;
2) IPARD II program bi trebalo konkretno da omogući uslove za osnivanje, rad i razvoj novih zadruga (na osnovu principa Međunarodnog saveza zadruga.)
Odgovor:
Zadruge su pravna lica i stoga, pogodne su za pružanje podrške. Grupe proizvođača su nova tema za Srbiju i planiramo da radimo na promovisanju ovog koncepta u budućnosti. Posebna podrška može da se pruži grupama proizvođača, a ne zadrugama.

Ostali komentari

1) Jačanje kapaciteta i motivisanje proizvođača na razne vrste udruživanja - interes u udruživanju, prvenstveno kroz zapadni model zadruga (zadruge zasnovane na proizvodnim linijama);
2) Investiranje u preradu i marketing poljoprivrednih proizvoda, naglašavajući preradu lokalnih sirovina i brendiranje lokalnih proizvoda; povećati podršku za proizvođače i nove zadruge;
3) Povećati podršku za jačanje prenosa znanja - specifični projekti za uvođenje novih proizvodnih i tehnoloških sistema.
Odgovor:
Motivisanje na razne vrste udruživanja postoji kroz dodatno bodovanje u kriterijumima za odabir za članove zadruga. Marketing predstavlja prihvatljiv trošak, a brendiranje je podržano NPRR.
Prenos znanja je pokriven programom Savetodavnih službi.

Mera - Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava

Opšti komentari

21. jul 2014. godine

11. jul-21. jul 2014. godine

Udruženje poljoprivrednika "Banatski forum", Zoran Sefkerinac predsednik Upravnog odbora

Predlog:
Predložena snaga traktora za traktore koje treba kupiti je mala ako uzmemo u obzir veličinu poljoprivrednih gazdinstava i nove načine proizvodnje. Predlog je da se poveća broj kW na 250 kW.
Odgovor:
DG AGRI se ne slaže sa povećanjem broja kW za traktore uz objašnjenje da je ova mera samo privremeno prihvaćena u IPARD II programu radi bolje realizacije i iskorišćenja sredstava i podržava manje korisnike koji bi imali koristi od kupovine traktora, ali ne mogu da ga priušte.