EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
Naziv predmeta: |
EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Shvatanje odnosa čoveka i životne sredine; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi ekologije |
• Shvatanje strukture ekosistema/biosfere i procesa koji se u njima odvijaju |
• definiše predmet istraživanja i značaj ekologije |
• Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Životna sredina i održivi razvoj |
• Upoznavanje sa izvorima i vrstama zagađivanja životne sredine |
• navede izvore zagađivanja životne sredine |
• Izvori zagađivanja životne sredine |
|
Ekološka kultura |
• Razumevanje značaja održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Hemija
- Geografija
- Zdravstvena kultura
Naziv predmeta: |
GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
34 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod |
• Sticanje znanja o predmetu proučavanja, podeli, značaju i mestu geografije u sistemu nauka |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto geografije u sistemu nauka |
• Predmet proučavanja, podela i mesto geografije u sistemu nauka |
Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Savremene komponente geografskog položaja Srbije |
• Proširivanje znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i jugoistočnoj Evropi |
• definiše pojam i funkcije državnih granica, razume državno uređenje Srbije i poznaje državna obeležja: grb, zastavu, himnu |
• Površina, granice, državno uređenje i državna obeležja Srbije |
Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Prirodni resursi Srbije i njihov ekonomsko geografski značaj |
• Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi |
• odredi u geološkom sastavu Srbije zastupljenost stena različite starosti, sastava i porekla značajnih za pojavu ruda i minerala |
• Reljef Srbije |
|
Stanovništvo i naselja Srbije |
• Proširivanje znanja o demografskom razvoju i rasporedu stanovništva u Srbiji |
• opiše antropogeografska obeležja i istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
• Antropogeografska obeležja Istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
|
Privreda Srbije |
• Proširivanje i produbljivanje znanja o privredi Srbije i njenim osnovnim karakteristikama |
• analizira uticaj prirodnih i društvenih činioca na uslovljenost razvoja i razmeštaja privrede Srbije i grupiše grane privrede po sektorima |
• Osnovne karakteristike privrede Srbije i mesto turizma i njoj |
|
Regionalne celine Srbije |
• Sticanje i proširivanje geografskih znanja o regionalnim celinama Srbije i sagledavanje njihovih specifičnosti |
• definiše pojam regije i napravi kartografski pregled regionalnih celina Srbije |
• Vojvodina |
|
Srbija i savremeni procesi u Evropi i Svetu |
• Sticanje znanja o savremenim političkim i ekonomskim procesima u Evropi i svetu koji su uslov za napredak svih zemalja i naroda |
• definiše pojmove: proces integracije, demokratska regionalizacija, globalizacija |
• Saradnja Srbije sa drugim državama i međunarodnim organizacijama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Ekonomika turističkih i ugostiteljskih preduzeća
- Turistička geografija
- Preduzetništvo
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
SOCIOLOGIJA SA PRAVIMA GRAĐANA
Naziv predmeta: |
SOCIOLOGIJA SA PRAVIMA GRAĐANA |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Osposobljava učenika za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Struktura i organizacija društva |
Upoznavanje sa funkcionisanjem, strukturom i organizacijom društva |
• shvati strukturu i organizaciju društva |
• Pojam i elementi društva |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Država i politika |
• Upoznavanje sa Ustavom Republike Srbije, njegovim istorijskim pretečama i pravosudnim sistemom Republike Srbije |
• shvati značaj ustava kao najvišeg pravnog akta |
• Značenje Ustava Republike Srbije |
|
Građanin i njegova prava i slobode |
• Upoznavanje sa politikom kao veštinom upravljanja društvom |
• opiše ulogu politike u društvu |
• Suverenost naroda i građani |
|
Srbija kao država, autonomija i lokalna samouprava |
• Bogaćenje znanja o ljudskim pravima i slobodama i o ulozi pojedinca u društvenom i političkom životu |
• shvati ljudska prava i slobode i svoj položaj u društvu |
• Političke slobode i prava građana |
|
Ustav i pravna država u Republici Srbiji |
• Obogaćivanje znanja o državnosti Republike Srbije poređenjem tradicije i sadašnjeg stanja |
• poredi sadašnje stanje i tradiciju državnosti i ustavnosti u Srbiji |
• Srbija, njena državnost i ustavotvorna vlast (tradicija i sadašnje stanje) |
|
Kultura i društvo |
• Razvijanje znanja o kulturnim tekovinama |
• uoči razliku i sličnosti između kulture i civilizacije |
• Pojam kulture i civilizacije |
|
Društvene promene i razvoj društva |
• Osposobljavanje za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva |
• identifikuje društvene promene |
• Pojam i vrste društvenih promena |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
A2: OBAVEZNI STRUČNI PREDMETI***
(Prestalo da važi)
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
34 časa |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje znanja, razvijanje veština, usvajanje vrednosti i formiranje
stavova koji su pretpostavka za uspešan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje |
• Analizira svoje osobine i da ih predstavi drugima |
• Lični identitet |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima |
• Samopouzdano reagovanje |
Preporuke za realizaciju nastave |
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI |
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu
saradnju |
• Radi u grupi/timu |
• Saradnja |
|
|
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilje u svojoj sredini i preuzmu odgovornost za sopstveno ponašanje u takvoj situaciji |
• Prepozna i objasni vrste nasilja |
• Posredovanje |
• U realizaciji ovog programa nastavnik je izvor znanja,
organizator i voditelj učeničkih aktivnosti i osoba koja daje povratnu informaciju. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
PRAVA I ODGOVORNOSTI |
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost,
celovitost, nedeljivost) |
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava |
• Potrebe i prava |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu
škole |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi |
• Izbor problema |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika
da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti
demokratskog društva. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
30 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski
život |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski
život |
• Demokratija, politika i vlast |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom
društvu |
• Razume političko određenje pojma građanin/građanka |
• Odnos države i građanskog društva |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika
da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti
demokratskog društva. |
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih prava i pravom
na građansku inicijativu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Pravo na građansku inicijativu |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljavanje učenika za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Izbor problema |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
B: IZBORNI STRUČNI PREDMETI***
(Prestalo da važi)
B: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja)
Naziv predmeta: |
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim
jezikom kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) |
• Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) |
1. Predstavljanje sebe i drugih
|
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije
o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva GRAMATIČKI SADRŽAJI
|
Jedan od ključnih elemenata komunikativne
nastave je i socijalna interakcija kroz rad u učionici. Ona se bazira na grupnom ili individualnom
rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima. U tim
zadacima uvek su jasno određeni kontekst, procedura i cilj, čime se unapređuje kvantitet
jezičkog materijala koji je neophodan uslov za bilo koje učenje jezika. Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje
jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti
i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku.
Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg
obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije
struke. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi,
uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije,
kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta,
izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim
tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene
tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno,
selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu
primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru
poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije
koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom
ili u telefonskom razgovoru. |
|
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje,
buduće zaposlenje |
|||
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• Sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJA O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Sociologija sa pravima građana
- Određeni sadržaji stručnih predmeta
Naziv predmeta: |
IZABRANI SPORT |
Godišnji fond: |
32 ili 30 |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici
zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom
kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu
(stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: - atletika - košarka - odbojka - mali fudbal - ples 1. sportovi |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju
u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja - izabranog sporta čini sledeća
struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa
usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI SPORTSKA IGRA (po izboru) - Ponavljanje i učvršćivanje ranije obučavanih elemenata igre. RUKOMET FUDBAL KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje
se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova
škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom -
izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA Osnovne karakteristike programu su: Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu
fizičkog vaspitanja: Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što
većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati
u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se
nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen,
otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim
principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog
planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu
savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje
je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti
- koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal |
Naziv predmeta: |
ISTORIJA (ODABRANE TEME) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog
i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije
do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i
ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do
savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način
obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih
materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana
odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka,
parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama
u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i
tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema
- odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština,
viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa
do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike
- pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu
i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim
sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike
do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi
kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti
i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog
doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život,
balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike
do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija,
stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u
istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog
doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog
života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike
do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples
uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri,
putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere,
književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija
i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija
i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao
tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja
i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture
kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od
antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti
ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito
bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja,
apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom
značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležjarazvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države,
nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...;
pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova
na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama,
spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum -
zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz
istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog
doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport
kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov
sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi,
amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Naziv predmeta: |
LIKOVNA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje stvaralačkog mišljenja, vizuelnog opažanja, kritičkog
mišljenja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti
i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati
najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program
birajući teme prema: |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu; |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima
osvetljenja; |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom
životu i budućoj profesiji, digitalna fotografija kao savremeni umetnički medij; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Primitivna plemenska umetnost
|
• Sticanje znanja o pojavi, značaju i funkciji umetnosti
u praistoriji;
|
• navede ulogu primitivne plemenske umetnosti u praistorijsko
i savremeno doba;
|
• Primitivna plemenska umetnost od praistorije do savremenog
doba; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Civilizacije prošlosti |
• Upoznavanje sa značajnim spomenicima kulture; |
• objasni značaj očuvanja spomenika kulture; |
• Civilizacija - pojam; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: http://www.google.rs/images |
Ktitori, mecene i kolekcionari
|
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz
ugla investitora;
|
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara
u istoriji umetnosti;
|
• Pojmovi: ktitor, mecena, kolekcionar; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost recikliranja
|
• Osposobljavanje za kreativno preoblikovanje materijala za reciklažu;
|
• objasni značaj recikliranja;
|
• Uklanjanje otpada u velikim gradovima, vreme raspadanja
pojedinih materijala, značaj recikliranja, uloga i značaj umetnosti u očuvanju životne sredine
i smanjenju siromaštva; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost i nauka
|
• Formiranje celovite slike o povezanosti umetnosti, nauke i različitih delatnosti;
|
• navede primere povezanosti umetnosti i nauke, nastavnih predmeta i različitih delatnosti;
|
• Povezanost nauke i umetnosti; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost XXI veka
|
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI
veka;
|
• objasni uticaj tehnologije na umetnost XXI veka;
|
• Tradicionalni i savremeni mediji u XXI veku; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ambijent i prostor
|
• Osposobljavanje za estetsko preoblikovanje elemenata enterijera i oblikovanje prostora;
|
• opiše uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i
radni učinak;
|
• Uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni
učinak; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Strip
|
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju;
|
• prepozna umetnički crtež u stripu;
|
• Pojmovi: strip, manga, čibi, grafički roman; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela; |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika; |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Tragom nasleđa |
• Osposobljavanje učenika za izradu promotivnog rada; |
• prikuplja informacije iz različitih izvora; |
• Značaj kvalitetne promocije u budućoj profesiji; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Neobična umetnost |
• Podsticanje inovativnosti u likovnom izražavanju; |
• predloži netradicionalni materijal za rad; |
• Vizuelni prikaz: neobične ideje, umetnička dela
na neuobičajenoj podlozi ili od neuobičajenih materijala; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Arhitektura Srbije |
• Upoznavanje sa odlikama arhitekture na tlu Srbije; |
• navede nekoliko značajnih spomenika i građevina u Srbiji; |
• Znameniti spomenici i zgrade - obeležja svetskih gradova; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: • izlaganje prilagoditi saznajnim mogućnostima i interesovanjima učenika,
prikazati samo karakteristične primere; Internet: |
Ulična umetnost |
• Prepoznavanje umetničkih vrednosti u supkulturi; |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti; |
• Pojmovi: ulična umetnost, murali, grafiti, tagiranje; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Vremeplov |
• Formiranje opšte slike o promenama u umetnosti tokom istorije. |
• navede uzroke promena u umetnosti tokom istorije; |
• Svakodnevni život, pronalasci, otkrića, važni istorijski
događaji i ličnosti, odevanje, nameštaj, arhitektura, likovna umetnost, muzika, pozorište,
ples, sport, zabava... od kritsko-mikenske kulture do kraja XX veka; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Muzička kultura
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Hemija
- Matematika
- Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: |
MUZIČKA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
1. Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih
muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova
od prvobitne zajednice do 21. veka. |
• Prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju
od prvobitne zajednice do danas. |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica,
stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog
izvođenja |
• Razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta. |
• opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.: Trubadur,
Rosini Đ.: Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika(narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i razlikovanje
kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda |
• Prepoznaje estetske vrednosti u kulturi svog i naroda
drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine. |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg
i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika Film i filmska muzika |
• Sposobnost prepoznavanja kriterijuma koji se odnose
na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike(džez,
bluz) |
• Prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja
melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova. |
• Džez i bluz: |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepoznaje i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Likovna kultura
- Fizičko vaspitanje
- Srpski jezik i književnost
- Matematika
- Ekologija i zaštita životne redine
- Geografija
- Verska nastava
- Građansko vaspitanje
PROGRAM ZAVRŠNOG ISPITA ZA OBRAZOVNI PROFIL POSLASTIČAR
CILJ ZAVRŠNOG ISPITA
Završnim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za obrazovni profil poslastičar, stekao stručne kompetencije propisane Standardom kvalifikacije.
STANDARD KVALIFIKACIJE
1. Naziv kvalifikacije: Poslastičar
2. Područje rada: Trgovina, ugostiteljstvo i turizam
3. Nivo kvalifikacije: III
4. Trajanje obrazovanja: tri godine
5. Svrha kvalifikacije: priprema, dekorisanje i serviranje toplih, hladnih i suvih poslastica.
6. Stručne kompetencije:
- Organizovanje sopstvenog rada i radnog mesta
- Prijem, obrada, pakovanje i skladištenje namirnica i gotovih poslastica
- Priprema toplih, hladnih i suvih poslastica
- Prijem i izdavanje porudžbine
- Vođenje evidencija
7. Opis rada
Stručna kompetencija |
Jedinice kompetencije |
Organizovanje sopstvenog rada i radnog mesta |
- Održava higijenu i zdravstveno bezbednosne uslove |
Prijem, obrada, pakovanje i skladištenje namirnica i gotovih poslastica |
- Određuje vrstu, klasu i kategoriju namirnica potrebnu
za pripremu poslastica |
Priprema toplih, |
- Priprema sladoled |
Prijem i izdavanje |
- Komunicira sa konobarima i klijentima u vezi sa porudžbinama |
Vođenje evidencija |
- Trebuje potrebnu količinu namirnica |
STRUKTURA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit za učenike koji su se školovali po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil poslastičar realizuje se kroz praktični rad.
PRIRUČNIK O POLAGANJU ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit sprovodi se u skladu sa ovim Pravilnikom i Priručnikom o polaganju završnog ispita za obrazovni profil poslastičar (u daljem tekstu Priručnik).
Priručnik izrađuje Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u saradnji sa timom nastavnika iz škola u kojima se realizuje ovaj obrazovni profil.
Priručnik sadrži posebne preduslove za polaganje završnog ispita, okvir sa kriterijumima za ocenjivanje kompetencija, standardizovane radne zadatke za praktični rad i obrazac za ocenjivanje.
Centar dostavlja Priručnik svakoj školi koja ostvaruje Nastavni plan i program za obrazovni profil poslastičar.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Učenik polaže završni ispit u skladu sa Zakonom. Završni ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio tri razreda srednje škole po Nastavnom planu i programu za obrazovni profil poslastičar.
U Priručniku su utvrđeni posebni preduslovi za polaganje završnog ispita u skladu sa nastavnim planom i programom.
ORGANIZACIJA ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit se sprovodi u školskim kabinetima, školskim radionicama, ugostiteljskim objektima ili u drugim prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika se realizuje u jednom danu.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. Mentor pomaže učeniku u pripremama za polaganje završnog ispita u periodu predviđenom Nastavnim planom i programom.
Direktor imenuje stručnu ispitnu komisiju koju čine tri člana, kao i njihove zamenike. Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije; i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti.
Saglasnost na članstvo predstavnika poslodavaca u komisiji, na predlog škola, daje Unija poslodavaca Srbije odnosno Privredna komora Srbije u saradnji sa Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija, predstavnicima poslodavaca, vodi Centar.
Učenik koji je završio treći razred i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da pristupi polaganju završnog ispita. U okviru perioda planiranog Nastavnim planom i programom za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve radne zadatke, obezbeđujući potrebne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
RADNI ZADACI
U okviru završnog ispita učenik izvršava jedan složeni radni zadatak kojim se proveravaju propisane kompetencije.
Provera propisanih kompetencija sprovodi se na osnovu liste standardizovanih radnih zadataka, koja je sastavni deo Priručnika o polaganju završnog ispita. Učenik izvlači radni zadatak neposredno pred polaganje završnog ispita. Broj ponuđenih radnih zadataka, za učenike jednog odeljenja koji polažu završni ispit, mora biti najmanje 10% veći od broja učenika uz uslov da učenici rade različite zadatke.
OCENJIVANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Ocenjivanje na završnom ispitu sprovodi ispitna komisija, na osnovu kriterijuma definisanih Priručnikom. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem radnog zadatka.
Radni zadatak se može oceniti sa najviše 100 bodova.
Svaki član ispitne komisije u svom obrascu za ocenjivanje radnog zadatka utvrđuje ukupan broj bodova. Na osnovu pojedinačnog bodovanja svih članova komisije utvrđuje se prosečan broj bodova za radni zadatak i unosi u Zapisnik o polaganju završnog ispita.
Kada kandidat izvršenjem radnog zadatka ostvari prosečnih 50 i više bodova, smatra se da je pokazao kompetentnost. Ukoliko je prosečan broj bodova na radnom zadatku manji od 50, smatra se da kandidat nije pokazao kompetentnost. U ovom slučaju ocena uspeha na završnom ispitu je nedovoljan (1).
Bodovi se prevode u uspeh prema sledećoj skali:
PROSEČAN BROJ BODOVA |
USPEH |
50-63 |
dovoljan (2) |
64-77 |
dobar (3) |
78-90 |
vrlo dobar (4) |
91-100 |
odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio završni ispit stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa za obrazovni profil.