PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA U POGLEDU PROSTORA, OPREME I NASTAVNIH SREDSTAVA ZA GIMNAZIJU

("Sl. glasnik SRS - Prosvetni glasnik", br. 5/90)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi (u daljem tekstu: normativi) u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa obrazovanja i vaspitanja za gimnaziju.

Normativi iz stava 1 ovog člana sastavni su delovi ovog pravilnika.

Član 2

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja za osnovne obrazovne profile IV stepena stručne spreme u prirodno-matematičkoj struci ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 37/87) i Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja za osnovne obrazovne profile IV stepena stručne spreme u kulturološko-jezičkoj struci ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 37/87).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije - Prosvetnom glasniku".

NORMATIVI
PROSTORA, OPREME I NASTAVNIH SREDSTAVA ZA GIMNAZIJU

PROSTOR I OPREMA

A. PROSTOR

Prostor je površina zemljišta na kome se nalazi školska zgrada sa dvorištem, vežbalištem i stazama.

B. ŠKOLSKA OPREMA

Nameštaj za školu treba da zadovoljava higijensko-sanitarne i ortopedske zahteve, da je funkcionalan, da je jednostavan po konstrukciji, stabilan, lako pokretljiv i da pri pokretanju ne stvara buku i ne oštećuje pod. Svaka prostorija u školi treba da je snabdevena odgovarajućim nameštajem. U prostorijama u kojima se održava nastava nalaze se i odgovarajuća nastavna sredstva.

Ostvarivanje jedinstvenog cilja i vaspitno-obrazovnih zadataka gimnazije pretpostavlja jedinstvene radne uslove u svakoj gimnaziji, bez obzira na njenu razvijenost, kao i na model za koji se sada opredelila. Stoga se prostor, oprema i nastavna sredstva normiraju prema smeru koji je zastupljen sa najvećim brojem časova.

Količina nastavnih sredstava daje se u dve varijante i to pod brojem 4 obavezni minimum, za svaku gimnaziju, dok se u kolonu broj 5 unose nastavna sredstva koja se preporučuju kao orijentacija za dalje opremanje škole.

A-1. ŠKOLSKO ZEMLJIŠTE

Prilikom izgradnje novih školskih zgrada moraju biti ispunjeni sledeći uslovi.

Zemljište na kome treba izgraditi školsku zgradu mora biti:

- dovoljno prostrano da bi se na njemu izgradila odgovarajuća školska zgrada sa potrebnim objektima na slobodnom prostoru i predvidela mogućnost za eventualnu dogradnju;

- u blizini parkova i zelenila, dalje od industrijskih objekata i prometnih saobraćajnica (ukoliko takva mogućnost postoji);

- izloženo suncu, bez vlažnosti i podzemnih voda i da je zaštićeno od jakih i hladnih vetrova;

- dobre nosivosti, ravno i po mogućnosti pravilnog oblika; u izuzetnim slučajevima, kad ne postoji drugi izbor može se koristiti zemljište čiji je manji deo blago nagnut i okrenut ka jugu.

Veličina zemljišta određuje se u zavisnosti od kapaciteta škole, odnosno broja učenika škole.

Ukupna veličina potrebnog zemljišta treba da iznosi najmanje 25 m2 po jednom učeniku u smeni. Samo izuzetno, u gusto izgrađenim naseljima, minimum zemljišta može biti i manji od propisanog, ali pod uslovom da u blizini škole postoje tereni koje škola može da koristi.

Na zemljištu škole moraju biti izgrađeni pristupi i staze koje povezuju školsku zgradu sa spoljnim komunikacijama i pojedinim objektima na školskom zemljištu.

Širina pristupa i staza određuje se prema kapacitetu škole.

Na zemljištu škole se mora odrediti prostor za školsko dvorište namenjeno za slobodno kretanje, razonodu i odmor učenika za vreme boravka u školi.

Veličina školskog dvorišta iznosi najmanje 5 m2 po učeniku u jednoj smeni.

Na zemljištu škole mora se izdvojiti ekonomsko dvorište koje služi za deponovanje i odvoz smeća, privremeno skladištenje materijala, dovoz ogreva i sl. Ono ne može biti sastavni deo školskog dvorišta, a njegova veličina zavisi od kapaciteta škole.

Ukoliko u blizini škole ne postoje sportski tereni koje škola može da koristi, na zemljištu škole mora biti izgrađeno vežbalište.

Vežbalište za izvođenje nastave fizičkog vaspitanja može imati dve veličine u zavisnosti od kapaciteta škole.

Vežbalište za škole do 20 odeljenja treba da je opremljeno asfaltnim igralištem za odbojku, košarku, mali fudbal, rukomet, najmanje jednom jamom sa peskom, prostorom za bacanje kugle i četiri atletske staze dužine najmanje 80 metara (ukupna veličina najmanje 4.050 m2).

Vežbalište za škole sa više od 20 odeljenja treba da je opremljeno odvojenim asfaltiranim terenom za sva igrališta, dvema jamama sa peskom i prostorom za bacanje kugle sa kružnom atletskom stazom veličine 9.250 m2.

Ako u blizini škole postoje izgrađeni sportski tereni koje škola može da koristi, onda mora imati samo vežbalište veličine 60 x 30 m.

Dispozicija vežbališta trebalo bi da bude sever - jug, po dužoj strani.

Vežbalište bi trebalo izgraditi na suprotnoj strani od učionica da buka tokom sportskih igara ne ometa izvođenje nastave.

A-2. ŠKOLSKA ZGRADA

Prilikom izgradnje novih školskih zgrada moraju biti ispunjeni sledeći uslovi.

Dispozicija - jug - jugoistok, u zavisnosti od lokalnih i klimatskih prilika, konfiguracije terena, rešenja dnevnog osvetljenja, tehničkih rešenja, zaštite od sunca i dr.

Spratnost - prizemlje i najviše dva sprata.

U suterenu (ispod nivoa zemljišta) se ne mogu nalaziti nastavne prostorije i prostorije u kojima borave i rade učenici.

Ispod nivoa zemljišta mogu biti instalacije centralnog grejanja, magacini i slično.

Struktura i minimalna veličina školske zgrade zavisi od ukupnog broja učenika, načina izvođenja nastave (individualni, grupni ili frontralni), posebnih potreba pojedinih nastavnih predmeta; može se, međutim, smatrati dovoljnom ako se obezbedi najmanje 5 m2 po jednom učeniku u smeni.

Pri izgradnji školskog prostora dozvoljena su odstupanja zbog posledica modularnog sistema ili tipskih prefabrikovanih elemenata, u granicama ±3 odsto.

Školska zgrada treba da ima sledeće prostorije:

1. za izvođenje nastave (učionice, kabinete - laboratorije, blok prostorije);

2. prostorije za opšte potrebe i društveni život;

3. prostorije za upravu; stručne službe i ostalo osoblje;

4. pomoćne prostorije;

5. komunikacije, garderobe i sanitarije.

Prostorije u školskoj zgradi razvrstane su na:

- bučne prostorije (prostorije za društveni život i fizičko vaspitanje);

- manje bučne prostorije (prostorije za smeštaj administracije i uprave);

- prostorije koje za ostvarivanje svoje funkcije zahtevaju mir (nastavne prostorije, čitaonica).

S obzirom na kategoriju prostorija, mora se voditi računa o njihovom lociranju u posebnim delovima - traktovima zgrade.

U svim prostorijama škole treba postaviti korpe za otpatke.

1. Opšte karakteristike prostorija za izvođenje nastave

Prostorije za izvođenje nastave su: učionica opšte namene, specijalizovana učionica, kabinet - laboratorija i blok prostorija za fizičko vaspitanje.

Veličina prostorija zavisi od broja učenika u odeljenju (30), a broj prostorija od broja odeljenja, kao i od smerova koji su zastupljeni u gimnaziji.

1.1. Učionica opšte namene

a) Pedagoški uslovi:

zadovoljavanje potreba frontalne, grupne i individualne nastave.

Potrebe nastave (frontalna, grupna i individualna) uslovljavaju oblik i veličinu učionice, pokretljivost nameštaja, osvetljenost učionice, instalacije za savremena audiovizuelna nastavna sredstva itd.

Površina učionice treba da iznosi, najmanje 2 m2 po učeniku, ako su stolovi za dva učenika.

Učionice opšte namene trebalo bi da budu što dalje od izvora buke.

b) Higijensko-tehnički uslovi:

- zapremina učionice: najmanje 5 m3 po učeniku,

- udaljenost učenika od table pri frontalnoj nastavi: najviše 8 m,

- ugao posmatranja krajnjih tačaka školske table: najviše 35o,

- upadni ugao svetlosnog zraka, u odnosu na najkritičnije mesto u učionici, pri osvetljenju učionice s jedne strane najmanje 23o,

- obezbeđenje što ravnomernijeg osvetljenja,

- omogućavanje nesmetanog vidika i kontakt sa spoljnim ambijentom ili ga, po potrebi, isključiti.

Oprema učionice opšte namene

- školska tabla, vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom i držačima za zidne slike

komad

 

- zidni pano - aplikator, vel. 1,20 x 1,00

komad

2-

- radni sto za nastavnika (katedra)1)

komad

 

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

 

- školska klupa za 2 učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76

komad

1

- stolica za učenika

komad

3

- ormar

komad

 

- stalak za projekcione aparate

komad

 

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

 

- dijaprojektor automatski

komad

 

__________
1) Pri obavljanju opreme i u novim školama audiovizuelna sredstva treba da su ugrađena u katedru u svim nastavnim prostorijama.

1.2. Specijalizovana učionica 2)

Ako prostorne mogućnosti škole to dozvoljavaju obezbediće se specijalizovane učionice za pojedine ili srodne nastavne predmete čiji sadržaji zahtevaju upotrebu aparata, instrumenata, uređaja i drugih nastavnih sredstava.

Površina specijalizovane učionice treba da iznosi najmanje 2,2 m2 po učeniku.

__________
2) Ukoliko se u školi ne mogu obezbediti specijalizovane učionice, koristiće se učionice opšte namene i pomoćne prostorije i smeštaj nastavnih sredstava.

Oprema specijalizovane učionice za:

a) maternje i nematernje jezike, ustav i građanska prava, sociologiju, filozofiju, istoriju, geografiju i matematiku

- slike naučnika, umetnika

komad

10

- školska tabla, vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom i držačima za zidne slike

komad

1

- zidni pano-aplikator, vel. 1,20 x 1,00

komad

2-4

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- školska klupa za dva učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76

komad

15

- stolica za učenika

komad

30

- ormar

komad

4

- stalak za projekcione aparate

komad

2

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

b) muzičku kulturu (72 m2)

 

 

- slike i fotografije istaknutih kompozitora, dirigenata, pevača, instrumentalista i orkestara

komad

10

- školska tabla vel. 2,60 x 1,20 sa ekranom vel. 1,40 x 2,00 m i držačem za zidne slike, 3/4 table sa linijskim sistemom

komad

1

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- školska klupa za dva učenika, veličine 1,30 x 0,50 x 0,76

komad

15

- stolica za učenika

komad

30

- plakar (ormar)3)

komad

4

- stalak za projekcione aparate

komad

2

- pokretni praktikabli za hor (montažni)

komplet

1

- pianino

komad

1

- stolica na vijak uz pianino

komad

1

- muzički stub

komad

1

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

__________
3) U plakar se smeštaju i muzički instrumenti školskog orkestra.

1.3. Kabinet - laboratorija

Kabinet - laboratorija namenjena je nastavnom predmetu čiji sadržaj zahteva izvođenje eksperimenata, obavljanje određenih vežbi i drugih aktivnosti.

Gimnazije manjeg kapaciteta mogu koristiti kabinet - laboratoriju i za više nastavnih predmeta.

Kabinet - laboratorija se sastoji od radne i pripremne prostorije koje su međusobno povezane.

Veličina radne prostorije treba da bude najmanje 2,4 m2 po učeniku.

Pripremna prostorija je namenjena: pripremi nastavnika, za rad manje grupe učenika, smeštaj nastavnih sredstava (zbirke) po nastavnim predmetima ili grupi nastavnih predmeta. Veličina pripremne prostorije iznosi najmanje 18 m2.

__________
4) Prilikom izgradnje novih školskih zgrada pored radne prostorije treba predvideti i laboratoriju.

Oprema kabineta - laboratorije za:

a) hemiju i biologiju

Radna prostorija

- slike istaknutih naučnika

komad

6-8

- kombinovana školska tabla sa ekranom i držačem za zidne slike 2,50 x 1,20

komad

1

- zidni pano-aplikator, veličine 1,20 x 1,00

komad

2-4

- demonstracioni sto za nastavnika sa energetskim blokom

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- laboratorijska klupa za 3 učenika, veličine 1,90 x 0,60 x 0,76

komad

10

- ili laboratorijska klupa za 2 učenika (1,30 x 0,60 x 0,76)

komad

16

- energetski blok (gas, voda, struja)

komad

5

- laboratorijske stolice za učenike na vijak

komad

30

- mobilni sto za pripremu

komad

1

- stalak za projekcioni aparat - po potrebi

komad

 

- digestor

komad

1

- ventilacioni sistem

sist.

1

- zavese za zamračivanje - prema broju prozora

 

 

- aparat za gašenje požara

komad

1

- priručna apoteka

komad

1

- grafoskop s rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

 

Pripremna prostorija

 

 

 

 

 

- radni sto nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- laboratorijska klupa za dva učenika vel. 1,30 x 0,60 x 0,76

komad

2

- laboratorijska stolica za učenike na vijak

komad

4

- energetski blok

komad

1

- ormar za nastavna sredstva

komad

2-4

- konzola ili sto za vagu

komad

1

- bojler

komad

1

- manji zidni čiviluk

komad

1

- ventilator

komad

1

- sanduk sa peskom

komad

1

b) fiziku

Radna prostorija

- školska tabla zidna sa ekranom za projekcije i držačem, odnosno mehanizmom za pričvršćivanje i dizanje ilustracionog materijala

komad

1

- demonstracioni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- školska klupa za dva učenika, 5) veličine  1,30 x 0,50 x 0,76

komad

15

- stolica za učenike

komad

30

- slike naših i stranih fizičara

komad

6-8

- mobilni sto za pripremu demonstracionih vežbi

komad

1

- stalak za projekcione aparate - po potrebi

 

 

- ormar za nastavna sredstva

komad

2

- zavese za zamračivanje sa uređajima za pomeranje, prema broju prozora

 

 

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojekt

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

_____________
5) Ukoliko se ne obezbedi i laboratorija potrebne su laboratorijske klupe.

 

 

 

Pripremna prostorija

 

 

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- ormar za nastavna sredstva

komad

2-4

- manji zidni čiviluk

komad

1

 

Laboratorija

 

 

- sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika sa naslonom

komad

1

- laboratorijska klupa za dva učenika veličine  1,30 x 0,60 x 0,76

komad

8

ili laboratorijska klupa za tri učenika vel. 1,90 x 0,60 x 0,76

komad

5

- laboratorijska stolica za učenike na vijak

komad

15

 

v) strane jezike

 

 

Radna prostorija

 

 

- učenička radna mesta uključena u sistem dvosmerne komunikacije

komad

30

- komadni sto - pult za nastavnika sa ugrađenim uređajima

komad

1

- stolica za nastavnika, sa naslonom

komad

1

- školska tabla zidna veličine 4 x 1,30 sa ekranom za projekcije i držačem, odnosno mehanizmom za pričvršćivanje i držanje

komad

1

- stalak za projekcione aparate

komad

4

- zaveze sa zamračenje sa uređajima za pomeranje, prema broju prozora

 

 

- radio-kasetofon

komad

1

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- episkop

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

 

 

 

Pripremna prostorija

 

 

- plakar za didaktički materijal i biblioteku vel.  180 x 0,35

komad

1

- sto za nastavnika standardni

komad

1

- stolica standardna

komad

5

 

g) odbranu i zaštitu

 

 

Radna prostorija

 

 

- sto za dva učenika prema normi uzrasta

komad

15

- stolica za svakog učenika prema normi uzrasta

komad

30

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika

komad

1

- kombinovana školska tabla sa ekranom i držačem za vešanje zidnih slika i karata

komad

1

- plakari - ormari, dubine 30 cm, sa (kliznim šiber) vratima. Donji i gornji deo plakara sa punim krilima vrata, a srednji sa staklenim. Sva krila na zaključavanje sigurnosnim bravama

m2

18

- stalak za projekcione aparate

komad

2

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

 

Pripremna prostorija

 

 

- sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika

komad

1

- sto za pripremu i čišćenje oružja

komad

1

- plakari sa punim krilima, dubine 45 cm, sa sigurnosnim bravama

m2

10

- ormar metalne konstrukcije za čuvanje oružja i poverljivih akata sa sigurnosnom bravom

komad

3

- priručna apoteka (komplet)

komad

1

- alarmni uređaj

komad

1

 

d) likovnu kulturu

 

 

Radna prostorija

 

 

- univerzalni sto za učenike od drveta, slobodan sa horizontalnom pločom stola, vel. 0,75 x 0,50 koja ima pomičan uređaj tako da se može podizati u zadnjem delu do nagiba 16o

komad

30

- stolica na vijak sa naslonom

komad

30

- stalak za projekcije

komad

2

- tabla školska, kombinovana sa ekranom 3,00 x 1,30 (mere su standardizovane)

komad

1

- aplikatori

komad

2-4

- ormar za đački pribor i radove, donji deo ormara sa punim krilima, a gornji deo zastakljen i sa pokretnim policama

komad

2-3

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika standardna

komad

1

- štafelaj - slikarski

komad

10

- štafelaj - vajarski

komad

5

- postolje za stalak za modele

komad

2

- slike istaknutih umetnika

komad

5

- reprodukcije umetničkih dela

komad

10

- grafoskop sa rezervnom sijalicom

komad

1

- dijaprojektor

komad

1

- televizor u boji sa plejerom

komad

1

- stalak za projekcione aparate

komad

2

 

Pripremna prostorija

 

 

- sto za grupni rad učenika, veličine 2,00 x 1,00 sa fijokama i tablom od ultrapasta

komad

1

- stolica standardna

komad

8

- ormar za smeštaj nastavnih sredstava i učeničkih radova

komad

1-3

- sto za nastavnika, manji

komad

1

- stolica za nastavnika

komad

1

- kofa plastična

komad

1

 

đ) informatiku i računarstvo

 

 

Radna prostorija

 

 

- nameštaj za radni deo kabineta treba obezbediti prema zahtevima za instalaciju računara i klima uređaja, minimum 16 radnih mesta za računare, stolica za nastavnika i stolice za sve učenike jednog odeljenja (30)

- kombinovana tabla sa ekranom

 

 

- grafoskop sa pločom sa tečnim kristalima i komunikacione veze sa centralnim računarom

 

 

 

Pripremna prostorija

 

 

- radni sto za nastavnika

komad

 

- stolica za nastavnika

komad

 

- ormar

komad

 

- montažna polica dubine 0,50 m

komad

 

- mali zidni čiviluk

komad

 

1.4. Blok prostorija za fizičko vaspitanje

Za školu do 16 odeljenja potrebna je jedna sala za fizičko vežbanje a za više od 16 odeljenja dve sale 6a)

Sala (28 x 16 x 7 m) ima prateće prostorije:

- kabinet za kondiciju 30 m2 odnosno 50 m2;

- prostorija za sprave veličine 30 m2;

- prostorija za nastavnike sa posebnim prostorom za garderobu, tušem i WC-om uz prostoriju za nastavnika, veličine 16 m2;

- dve svlačionice veličine po 16 m2;

- dva kupatila (tuševi, korita, WC) veličine po 16 m2, od kojih su po jedna svlačionica i po jedno kupatilo povezani odvojeni za učenike odnosno za učenice, a po pravilu sa čistim hodnikom povezani sa salom za fizičko vaspitanje;

- zagrevanje u sali za fizičko vežbanje je 16oC - 18oC;

- veštačko osvetljenje u sali za fizičko vežbanje je 12 luksa.

Posebni uređaji u sali za fizičko vežbanje treba da obezbede normalan i nesmetan rad.

Prozori treba da obezbeđuju dovoljnu prirodnu osvetljenost sale i da se otvaraju pomoću ugrađenih uređaja (ventu ili slično), radi prirodne ventilacije.

Svi prozori, ukoliko su od lomljivog stakla, zaštićeni su manjom žičanom mrežom udaljenom od stakla 10 cm. Svetlosna tela i radijatori su takođe zaštićeni.

Takođe treba ugraditi dve duže konzole sa užlebljenjem na dve čeone grede plafona za pokretne konopce i motke za penjanje, krugove, mornarske lestve i slično; dve manje i u podu zatvorene kuke za vratilo; dve kuke naspramno na oba duža zida za pričvršćenje mreže za odbojku; uređaje za pričvršćenje tabli sa koševima za košarku na naspramnim kraćim zidovima i uređaja za ripstol.

____________
6) Ukoliko se u školi ne može obezbediti jezička laboratorija koristiće se specijalizovana učionica.
6a) Umesto druge sale može se koristiti kabinet za kondiciju (50m2).

Na podu treba obeležiti igralište linijama širine 5 cm; za rukomet belom, za odbojku plavom i za košarku crvenom bojom. Blok prostorija za fizičko vaspitanje, zbog svoje specifičnosti, gradi se obično kao poseban blok ali je sa školskom zgradom povezan (nastrešnicom, stazom i sl.).

Oprema bloka prostorija za fizičko vaspitanje

Svlačionica

- zidni čiviluci sa 20 vešaonika u svakoj svlačionici

komad

2

- drvena klupa dužine 2 m u svakoj svlačionici po 4 komada

komad

8

Kupatilo

 

 

- rešetke na podu (drvene) 1 x 1 m

komad

10

Kabinet za kondiciju i spravarnica

 

 

- plakar - polica duž zida visine 1,80 m, dubine 0,35 m

komad

1

Prostorije za nastavnika

 

 

- radni sto za nastavnika

komad

1

- stolica za nastavnika

komad

1

- vitrina

komad

1

- ormarić za prvu pomoć - priručna apoteka

komad

1

- ležaj za prvu pomoć

komad

1

- ogledalo, veličine 1,20 x 0,40

komad

1

2. Prostorije za opšte potrebe i društveni život

2.1. Blok prostorija za biblioteku - medioteku

Ove prostorije zauzimaju centralno mesto i obično se lociraju uz prostor za više svrha. Namena je višestruka: služe kao đačka biblioteka i čitaonica; za smeštaj opštih nastavnih sredstava, za izradu, umnožavanje, klasifikaciju, sređivanje, odlaganje i diseminaciju INDOK-a i medija; za učenike slobodne aktivnosti; audiovizuelne emisije; kulturni i društveni život učenika.

Ovaj prostor obuhvata sledeće prostorije u novim školskim zgradama:

- biblioteka za smeštaj knjiga

30-40 m2

- kartoteka (u sklopu biblioteke)

4-6 m2

- čitaonica

do 54 m2

- medijateka

do 54 m2

- prostorija za umnožavanje medija (u sklopu medijateke)

8-12 m2

- prostorija za grupni rad

18 m2

- prostorija za audiovizuelne emisije (svečana sala), sa prostorom za projekcije

100-150 m2

Ukupna veličina, broj i struktura navedenih prostorija zavisi i od veličine škole i njene organizovanosti.

2.2. Prostor sa više svrha (višenamenski prostor)

Ovaj prostor se rešava u okviru glavnih komunikacija kao njihov prošireni deo i služi za centar komunikacije, boravak učenika putnika, izložbe, za kontakte, vaspitno-obrazovni rad, za vanškolske manifestacije, zabavni život. Veličina ovog prostora po učeniku do 0,40 m2, oblikuje se u vidu sale bez stubova. Pokretnim panoima može se, po želji, razdvojiti ovaj prostor za razne svrhe.

2.3. Prostor za užinu učenika

Predviđen je za distribuciju hrane, koja se doprema iz centralne kuhinje. Locirati ga uz prostor za više svrha. Veličina iznosi 24 m2. Obavezan je poseban ulaz.

2.4. Prostorija za slobodne i društvene aktivnosti učenika

Slobodne aktivnosti u školama zahtevaju odgovarajući broj prostorija. Pre svega, u ovu svrhu treba iskoristiti slobodne kapacitete nastavnih prostorija, prostor za više svrha i sl. Svaka škola treba obvezno da ima za ovu svrhu i najmanje dve prostorije veličine 20-24 m2.

Oprema:

Blok prostorija za biblioteku - medijateku

Biblioteka

 

 

- police za knjige (broj polica prema broju knjiga)

komad

 

- radni sto za bibliotekara

komad

1

- stolica za bibliotekara

komad

1

Kartoteka

 

 

- ormarić sa fijokama

komad

1-2

- sto za kartoteku

komad

1

- stolica

komad

1

Čitaonica

 

 

- sto za 2 učenika - školska klupa

komad

12-18

- stolica za učenike

komad

24-36

- polica za listove i časopise

komad

1-2

- klub-garnitura (sa tri do šest polufotelja)

garnit.

1

- zidni pano (aplikator)

komad

2

- umetničke slike

komad

4-6

- zavesa prema broju prozora

 

 

Medijateka

 

 

- pisaći sto za medijatekara

komad

1

- stolica za medijatekara

komad

1

- ormari za smeštaj medija

komad

2-4

- Ormari za smeštaj AB aparata

komad

1

- konferencijski sto za pripremu nastave

komad

1

- stolice za konferencijski sto

komad

4-6

- zidni ekran

komad

1

Prostorija za umnožavanje medija

 

 

- radna površina - školska klupa

komad

2-4

- stolica

komad

1

- zidni ormarić za repromaterijal

komad

2-3

- ormar za materijal

komad

1

Prostorija za grupni rad

 

 

- sto za 2 učenika - školska klupa

komad

6

- stolica za učenika

komad

12

- školska tabla sa ekranom

komad

1

- plakar

komad

1

Prostorija za audiovizuelne emisije

 

 

(svečana sala)

 

 

- stolice tapacirane sa pokretnom pločom za pisanje

komad

70-140

- klavir

komad

1

- zidni ekran

komad

1

- umetničke slike (prema mogućnostima škole)

komad

1

- odgovarajuća oprema u prostoru za projekcije

komplet

1

 

Prostor za više svrha (višenamenski prostor)

 

 

- klub garnitura (sa 2-3 polufotelje)

komad

2-4

- izložbeni panoi

komad

1-4

- umetničke slike i radovi učenika

komad

6-10

- postolja za vajarska dela

komad

1-3

- žardinjere za cveća

komad

3-6

- zidni kvarcni sat ili običan

komad

1

- pokretni praktikabli za hor (montažni)

komad

1

 

Prostor za podelu - pripremu užine za učenike

 

 

- plakar - ormar za posuđe i pribor

komad

1

- polica za sušenje posuđa

komad

1

- štednjak električni - veći

komad

1

- frižider od 250 lit.

komad

1

- bojler manji ekspresni

komad

1

- radna površina - sto

komad

1

 

Prostorija za slobodne aktivnosti

 

 

- konferencijski sto

komad

1

- stolica za konferencijski sto

komad

10-20

- ormar za smeštaj dokumentacije, dnevne i omladinske štampe

komad

1

- zidni pano - aplikator

komad

1

- zidni čiviluk

komad

1

 

3. Prostorije za upravu stručne službe i ostalo osoblje

U ove prostorije spadaju:

 

 

- prostorija za direktora škole

18-24 m2

- prostorija za sekretara, administracija

18 m2

- prostorija za pedagoga

18 m2

- prostorija za psihologa

18 m2

- prostorija za nastavnike i saradnike (zbornica i klub) veličine 2,5-3 m2 po nastavniku

- prostorija za pomoćno osoblje

8-12 m2

- portirnica

4 m2

 

Oprema:

 

 

Prostorija za pedagoga - psihologa

 

 

- radni sto

komad

1-2

- stolica

komad

1-2

- zidni čiviluk sa ogledalom

komad

1

- ormar za smeštaj dokumentacije

komad

2-3

- klub garnitura sa 6 polufotelja

komad

1

 

Prostorije za nastavnike i saradnike (zbornice i klub)7)

Zbornica

 

 

- zbornički sto sa fijokama za po šest nastavnika i saradnika (prema broju nastavnika)

- stolice za nastavnike i saradnike (prema broju nastavnika)

- ormari za zbornicu

komad

2-6

- stočić za telefon

komad

1

- tabla za raspored časova

komad

1

- tabla za obaveštenja

komad

1

- zidni čiviluk - veći sa ogledalom

komad

1-3

________
7) U novim školskim zgradama.

 

 

 

Klub

 

 

- šank - pult sa radnim delom (termički i rashladni uređaj)

komad

1

- klub garnitura (prema broju nastavnika)

komplet

1

- stočić sa televizorom u boji i radio-kasetofonom

komad

1

- ogledalo

komad

1

4. Pomoćne prostorije

Prostorija za smeštaj nastavnih sredstava 8) (po potrebi), površina

18-20 m2

Prostorija za ostavljanje pribora za čišćenje. Treba je predvideti na svakih 400 m2, korisne površine. Dispozicija spremišta najčešće treba da bude u sklopu sanitarnog čvora, površina

2 m2

Opšti magacin za ostavu materijala za održavanje zgrada i inventara (moguća dispozicija u suterenu) površina

36-54 m2

Prostorija za zagrevanje škole. Veličina zavisi od veličine škole, vrste zagrevanja, načina zagrevanja (da li sopstveno grejanje ili pomoću priključaka na sistem toplovoda).

__________________
8) Koristi se za smeštaj geografskih i istorijskih karata, šestara, lenjira, i drugih nastavnih sredstava, ukoliko se obrazovno-vaspitni rad izvodi u učionicama opšte namene.

Komunikacije, garderobe i sanitarije

Komunikacije su: stepeništa, tremovi, ulazni pretprostori (vetrobrani), hodnici i holovi. Pored osnovne funkcije omogućavanja pristupa pojedinih prostorija i povezivanja pojedinih delova zgrade, neke od ovih komunikacija mogu često poslužiti i za druge funkcije, što doprinosi boljoj iskorišćenosti objekta.

Holovi - mogu da posluže za komunikaciju, ali se uglavnom predviđaju kao prostor za više svrha: okupljanje učenika, izložbe i drugo, Prema tome, njihova veličina ne zavisi samo od potrebe za povezivanjem određenog broja prostorija, već, uglavnom, od toga koje se od pomenutih funkcija u holu predviđaju.

Hodnici - služe kao komunikacije: za prilaz pojedinim prostorijama i za povezivanje pojedinih delova zgrade. Oni mogu, međutim, da služe i za druge svrhe: rekreaciju učenika za vreme odmora, ostavljanje odeće i sl. Širina za slobodnu komunikaciju ne treba da bude manja od 2,50 m, kada se radi o hodniku sa dve do tri "klasične" učionice, ako se prostorije obe strane hodnika, njihova širina je 3,50 m.

Oprema glavnih hodnika škola

- čiviluci za gornju odeću (zavisno od broja učenika u razredu i broja odeljenja) odnosno nastavnih prostorija u hodnicima

komad

2-6

- oglasna tabla

komad

1

- slike - umetničke ili fotografije istaknutih naučnika, pisaca, prirodnih lepota naše zemlje

komad

10-30

- korpa za otpatke

komad

5-8

- brisači za obuću, na ulazima

komad

2-9

Stepeništa - Najmanja propusna širina stepenišnog kraka treba da iznosi 1,50 m, za 100 učenika koji se tim stepeništem služe. Svako povećanje broja učenika, zahteva s obzirom na brzu evakuaciju, povećanje pomenute širine za 20-30 cm za svakih daljih 100 učenika koji se tim stepeništem služe. Broj stepeništa zavisi od rešavanja sklopa zgrade i broja učenika cele škole, sa napomenom da treba izbegavati odveć široka stepeništa. Odstojanje izlaza od prostora iz koga se evakuiše do odgovarajućeg stepeništa ne bi trebalo da bude veće od 30 m.

Garderoba - za ostavljanje odeće i obuće učenika rešava se na dva načina: prvi, predvideti jednu centralnu garderobu za celu školu, i drugi, uz svaku učionicu, ili grupu učionica, predvideti posebno mesto ili prostor za ostavljanje odeće, a eventualno po potrebi i obuće.

Garderoba ne može biti u prostoriji za izvođenje nastave.

Sanitarije - Izboru sanitarija treba posvetiti posebnu pažnju poštujući pri tom sledeće sanitarne propise:

- pretprostor (sa umivaonicima) i prostor u kome se nalaze WC kabine, mora biti neposredno osvetljen i provetren;

- sanitarije moraju da budu odvojene: posebno za učenike a posebno za učenice;

- raspored sanitarija u zgradi zavisi od broja učenika po spratovima i, po pravilu, orijentisan je prema severu;

- broj klozeta u odnosu na broj učenika i nastavnika;

- jedna WC šolja i jedan od dva pisoara na 30-36 učenika;

- jedna WC šolja na 15-18 učenica;

- jedna WC kabina i jedan pisoar na 20-25 nastavnika;

- jedna WC kabina na 10-15 nastavnica.

Uređaji i instalacije

a) Tehničko-zdravsteni propisi

Osvetljenje

Prirodno osvetljenje - Prostorije za izvođenje nastave moraju biti osvetljene dnevnim svetlom.

Površina prozora u prostoriji treba da iznosi najmanje 1/5 površine poda te prostorije.

Veštačko osvetljenje - Obavezno je za sve prostorije škole. Osvetljenje treba da bude mešovito ili poluindirektno za nastavne prostorije. Minimalno osvetljenje prostorija za nastavu pri veštačkom osvetljenju treba da iznosi: za rad knjigom i pisanje - 150 luksa; za precizan rad - 300 luksa; a za rad u sali za fizičko vaspitanje - 150 luksa. Školska tabla treba da je ravnomerno osvetljena sa 150-300 luksa.

Boje - treba da budu mat, svetle i mirne. U komunikacijama mogu se primenjivati i jači tonovi.

Unutrašnja obrada nastavnih prostorija treba da obezbedi minimalne procente reflekcije: plafon 80 odsto, zidovi 50 odsto, podovi 30 odsto, tabla 10 odsto; radno mesto 30 odsto.

Zagrevanje. Treba predvideti centralno grejanje toplom vodom, ili na neki drugi način kojim je isključeno sagorevanje prašine na telu koje greje. Grejna tela sa oštrim ivicama treba zaštititi. Pri spoljnoj temperaturi od minus 16oC do minus 20oC (za izvesne predele mogu biti odstupanja na više ili niže, već prema dokazima klimatskim prilikama) moraju se obezbediti sledeće minimalne temperature:

- u prostorijama najmanjim za nastavu, izuzev fiskulturne sale

20oC

- prostorijama (sali) za fizičko vaspitanje

16oC

- u svim ostalim prostorijama, izuzev pomoćnih

20oC

- u pomoćnim prostorijama u kojima se ne zadržava duže

16oC

Provetravanje

Za vreme nastave (boravka u nastavnim prostorijama) potrebno je obezbediti stalno provetravanje bez promaje. To znači da u svakoj prostoriji mora biti obezbeđeno dobro poprečno provetravanje prirodnim putem.

Provetravanje se obavlja prirodnim i mehaničkim putem.

U laboratorijama, radionicama i u prostorijama u kojima se okuplja veći broj učenika, pored prirodnog, obavezno je i mehaničko provetravanje.

b) Instalacije i uređaji

Uređaji i kanalizacija

Svaki školski objekat mora imati vezu na mesto instalacije vodovoda i kanalizacije. Gde ne postoji vodovodna mreža, dovod zdrave pijaće vode se mora obezbediti u školi (hidrofor i sl.). U mestu gde nema kanalizacione mreže treba uz školu obezbediti septičku jamu sa uređajem za prečišćavanje.

U okviru instalacije za pojedine vrste prostorija predvideti:

- po jedno "točeće" mesto u svim prostorijama namenjenim za nastavu ili, kako je to ranije pomenuto, za grupu ovakvih prostorija na podesnom mestu u vidu mokrog čvora;

- po dva točeća mesta - jedno na demonstracionom stolu i po jedno u pripremnim prostorijama; u kabinetima - laboratorijama prema broju energetskih blokova;

- u kuhinji prema organizaciji rada;

- prema broju umivaonika i WC-a u svim sanitarnim prostorijama;

- obezbediti priključke za postavljanje odgovarajućeg broja česmi za piće i požarne hidrante.

Za umivaonike i tuševe potrebno je obezbediti i toplu vodu.

Električne instalacije

Pored instalacije osvetljenja treba u školi predvideti i priključke za sprovođenje savremene nastave u svim nastavnim prostorijama škole, kako u vidu priključaka za razne mašine, aparate i druge uređaje tako i u vidu priključaka u vezi sa ozvučenjem nastave, TV mrežom, uvođenjem telefona i dr.

Priključci za pojedine vrste prostorija:

- po dve šuko utičnice u pripremnim prostorijama,

- po tri šuko utičnice u učionicama opšte namene,

- po pet šuko utičnica u specijalizovanim učionicama,

- više od pet u kabinetima, a u zavisnosti od broja aparata.

U kabinetu - laboratorije za fiziku postaviti razvodnu tablu sa trofaznom i monofaznom strujom sa ispravljačima i mernim instrumentima.

Gromobran

Svi školski objekti moraju imati instalacije protiv groma.

v) Konstrukcija i detalji

Pri izgradnji školskih zgrada, obavezno treba postaviti određene propisane standarde koji doprinose konstruktivnoj sigurnosti, toplotnoj i akustičnoj izolaciji, zaštiti od vlage. Izborom konstruktivnog sistema treba omogućiti eventualne moguće zahteve u vezi sa adaptibilnosti pojedinih delova, a izborom materijala što veću ekonomičnost u održavanju zgrade.

Zidovi: površina zidova mora biti otporna na oštećenja, a podnožja zaštićena niskom soklom. Površine zidova mokrih čvorova treba da omoguće maksimalno održavanje čistoće (treba ih obložiti keramičkim pločicama ili sl.).

Podovi: u prostorijama namenjenim za nastavu moraju biti topli ili polutopli, trajni, ravni i glatki, ali ne klizavi, laki za održavanje, sa dobrom akustičkom izolacijom i ekonomični.

Pod u sali za fizičko vaspitanje treba postaviti na elastičnoj podlozi.

Podove hodnika oblagati materijalom koji amortizuje zvuk.

Vrata - moraju biti tako konstruisana da se njima može lako rukovoditi. Prema nameni, mogu biti puna i zastakljena.

Minimalne staklene površine su:

- 90 cm (jednokrilna vrata) za prostorije namenjene nastavi,

- 60 cm za saniranje,

- 90 cm za jednokrilna ili 180 cm za dvokrilna vrata za komunikacije i fiskulturnu salu.

Vrata u svim nastavnim i društvenim prostorijama kao i ulazna vrata treba da se otvaraju u polje komunikacija. Pri tome, treba da što manje smetaju i da pri otvaranju ostavljaju slobodan prostor, naročito prema glavnom stepeništu, odnosno izlazu iz zgrade.

Vrata u komunikacijama u donjem delu treba da budu puna, ili, ako su u staklu dobro zaštićena.

Vrata u sanitarnim prostorijama, izuzev ulaznih, moraju biti izdignuta 10 cm od poda, ili obeležena materijalom koji ne trune.

Prozori - treba da budu dvostruko zastakljeni i da u pogledu konstrukcije, izrade i ugrađivanja omoguće: ravnomerno propuštanje svetla, nesmetan vidik, efikasno uklapanje u sistem ventilacije, lako rukovanje i održavanje, kao i da ne ometaju komunikacije i rad u prostoriji kada su u otvorenom položaju.

U određenim nastavnim prostorijama predvideti na prozorima zavese za zamračivanje radi upotrebe savremenih AB aparata.

NASTAVNA SREDSTVA
NASTAVNA SREDSTVA U MEDIJATECI


Red. br.

Vrsta i naziv nastavnog sredstva

Jed. mere

Količina9)

Posebne napom.


1

2

3

4

5

6


1.

Univerzalni didaktički AV set uređaja (grafoskop, kasetoprojektor, dijaprojektor, epidijaskop, radiokasetofon, video-rikorder, televizor u boji - monitor)

set

1

više

 

2.

Univerzalni računarski-informativni set (računar, televizor - monitor, flopidisk, štampač, džojstik)

set

-

1

 

3.

Videoteka1

komplet

 

 

Prema potrebama i mogućnostima gimnazije

4.

Folioteka2

komplet

 

 

"

5.

Didaktički paketi3

komplet

 

 

"

6.

Hemeroteka4

komplet

 

 

"

7.

Diskoteka5

komplet

 

 

"

8.

Filmoteka6

komplet

 

 

"

9.

Dijateka7

komad

 

 

"

10.

Polarizator za grafoskop

komad

 

 

Po potrebi

11.

Kinoprojektor zvučni (16 mm)

komad

1

 

 

12.

Video-kamera

komad

1

 

 

13.

Stereo gramofon

komad

 

 

Po potrebi

14.

Foto-aparat

komad

1

 

 

15.

Foto-termokopirni aparat

komad

1

 

 


_______________
9) Pod brojem 4 unet je obavezan minimum, a pod 5 nastavna sredstva koja se preporučuju za dalje opremanje škole.

 

2. NASTAVNA SREDSTVA PO PREDMETIMA

SRPSKOHRVATSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST


Red. br.

Vrsta i naziv nastavnog sredstva

Jed. mere

Količina

Posebne napom.


1

2

3

4

5

6


 

Vizuelna nastavna sredstva

 

 

 

 

 

Zidne slike

 

 

 

 

 1.

Slike (fotosi, umetničke reprodukcije) jugoslovenskih i stranih pisaca koji se obrađuju prema programu za I, II, III i IV razred

kom.

 

15-20 za školu

 2.

Stablo jezika

kom.

 

1

za školu

 

Zidne karte

 

 

 

 

 1.

Karta jezika naroda i narodnosti SFRJ

kom.

 

1

za školu

 2.

Karta dijalekata, narečja i govora srpskohrvatskog

kom.

 

1

za školu

 

Dijapozitivi

 

 

 

 

 1.

Pisma jugoslovenskih naroda i narodnosti (primeri)

kom.

 

20

za školu

 2.

Prvi pisani spomenici jugoslovenskih naroda

kom.

 

20

za školu

 3.

Razvoj ćirilice na našem tlu (IX-XIX vek)

kom.

 

20

za školu

 4.

Razvoj latinice na našem tlu

kom.

 

20

za školu

 5.

Naslovne strane prvih izdanja dela Jugoslovenske književnosti (XVI-XIX vek)

kom.

 

40

za školu

 

Grafički prikazi (grafofolije, sheme, skice i sl.)10)

 1.

Glasovne alternacije (primeri)

kom.

 

10

za školu

 2.

Vrste reči (primeri)

kom.

 

10

za školu

 3.

Tvorba reči (primeri)

kom.

 

10

za školu

 4.

Funkcija i značenje padeža (primeri)

kom.

 

10

za školu

 5.

Glagolski oblici (primeri)

kom.

 

15

za školu

 6.

Prosta rečenica i njeni delovi (primeri)

kom.

 

10

za školu

 7.

Kongruencija (primeri)

kom.

 

5

za školu

 8.

Složena rečenica (vrste)

kom.

 

15

za školu

 9.

Red reči u rečenici i rečenica u složenoj rečenici

kom.

 

5

za školu

10.

Interpunkcija i pravopisni znaci (prema programu)

kom.

 

10

za školu

11.

Pravopisne vežbe (prema programu)

kom.

 

10

za školu

12.

Korektorski znaci (vrste, primeri)

kom.

 

5

za školu


________________
10) Škola može i sama da izradi navedene i druge grafičke prikaze.

1. Videoteka

Opšta videoteka: snimljeni materijali, filmovi koji se mogu koristiti za sve predmete i oblasti pedagoškog rada.

Predmetna videoteka: snimljeni materijali za pojedine nastavne predmete.

Video dokumentacija: snimci pojedinih svečanosti, sednica, gostiju, obeležavanja značajnih praznika i dr.

2. Folioteka

Komplet folija (slojevite i dr.) sređenih u posebnim dokumentacionim kutijama (mapama) prema utvrđenoj informacionoj - klasifikacionoj šemi.

3. Didaktički paketi

Didaktički paketi istovrsnog didaktičkog materijala po temama i jedinicama.

Multimedijski didaktički paketi: sadrže različite didaktičke materijale (listiće, sekvence, folije, ispitni materijal, element-filmove, šeme, grafikone i dr.) sređeni posebnim didaktičkim mapama prema informaciono-klasifikacionoj šemi, predmetima i nastavnim jedinicama.

4. Hemeroteka

Isečci iz štampe, izvodi, anotacije, slikovni materijali, sređeni prema odgovarajućoj klasifikacionoj šemi, temama i nastavnim jedinicama.

5. Diskoteka

Komplet snimljenih materijala na zvučnim trakama za emitovanje preko dijakorda, kasetofona, sređenih prema odgovarajućoj klasifikacionoj šemi.

6. Filmoteka

Filmoteka - element film: u posebnim kasetama sređenim prema predmetima tema i jedinicama.

Filmoteka: snimljeni filmovi za potrebe nastavnog rada škole (opšti) i za pojedine predmete (predmetna filmoteka), uređena prema informatičkim zahtevima.

7. Dijateka

Dijaslike i dijapozitivi sređeni u posebnim kompletima prema klasifikacionoj šemi, po nastavnim temama i jedinicama, u kutijama, mapama, albumima.

13.

Leksičke vežbe (prema programu)

kom.

 

10

za školu

14.

Semantičke vežbe (prema programu)

kom.

 

10

za školu

15.

Vizuelna sredstva komunikacije (vrste, primeri)

kom.

5

 

za školu

 

Auditivna nastavna sredstva

 

 

 

 

 

Gramofonske ploče ili kasete

 

 

 

 

 1.

Književna dela koja se obrađuju prema programu

 

 

 

 

 

- u I razredu

kom.

10-15

 

za školu

 

- u II razredu

kom.

10-15

 

za školu

 

- u III razredu

kom.

10-15

 

za školu

 

- u IV razredu

kom.

10-15

 

za školu

 2.

Artikulacija glasova

kom.

1

 

za školu

 3.

Akcenatske vežbe

kom.

1

 

za školu

 4.

Dijalekti i narečja srpskohrvatskog jezika (primeri)

kom.

1

 

za školu

 5.

Govori srpskohrvatskog jezika (primeri)

kom.

1

 

za školu

 6.

Makedonski jezik (primeri)

kom.

1

 

za školu

 7.

Slovenački jezik (primeri)

kom.

1

 

za školu

 8.

Jezici narodnosti SFRJ (primeri)

kom.

2

 

za školu

 9.

Čitanje i kazivanje (nivoi konstatacije, informacije, naracije i identifikacije - primeri)

kom.

1

 

za školu

10.

Dikcijske figure (komparacija, kontrast, gradacija, melodika, pauza - primeri)

kom.

1

 

za školu

11.

Funkcionalni stilovi (primeri)

kom.

1

 

za školu

12.

Jezičkostilske vežbe prema programu za I, II, III i IV r.)

kom.

4

 

za školu

13.

Auditivna sredstva komunikacije (primeri, vrste)

kom.

1

 

za školu

14.

Domaća radio-drama

kom.

1

 

za školu

 

Audiovizuelna nastavna sredstva

 

 

Nastavni filmovi - 8 i 16 mm (crno-beli, u boji) 11)

 

 

 

 

 1.

Razvoj pisma kroz vekove

kopija

1

 

za školu

 2.

Inkunabule jugoslovenskih naroda

kopija

1

 

za školu

 3.

Kako nastaje knjiga

kopija

1

 

za školu

 4.

Kako nastaje film

kopija

1

 

za školu

 5.

Kako nastaje pozorišna predstava

kopija

1

 

za školu

 6.

Kako naći željenu knjigu u savremeno uređenoj biblioteci

kopija

1

 

za školu

 7.

Savremena drama (osobenosti - primeri)

kopija

1

 

za školu

 8.

Vuk Stefanović Karadžić

kopija

1

 

za školu

 9.

France Prešern

kopija

1

 

za školu

10.

Kočo Racin

kopija

1

 

za školu

11.

Ivo Andrić

kopija

1

 

za školu

 

Snimiti poznate predstave prema programu za I i IV razred gimnazije

_________________
11) Škola je obavezna da poseduje najmanje 6 dela sa ovog spiska.

 

 

 

 

 

 

 

Video kasete (magnetofonske trake)12)

 

 

 

 1.

Sofokle: Antigona (drama)

komad

1

 

za školu

 2.

Šekspir: Hamlet (drama)

komad

1

 

za školu

 3.

Držić: Dundo Maroje (drama)

komad

1

 

za školu

 4.

Sterija: Tvrdica (drama)

komad

1

 

za školu

 5.

Gogolj: Revizor (drama)

komad

1

 

za školu

 6.

Nušić: Narodni poslanik, Pokojnik (drama)

komad

1

 

za školu

 7.

Cankar: Kralj Betajnove (drama)

komad

1

 

za školu

 8.

Krleža: Gospoda Glembajevi (drama)

komad

1

 

za školu

 9.

Stanković: Koštana (drama)

komad

1

 

za školu

10.

Beket: Čekajući Godoa (drama)

komad

1

 

za školu

11.

Bakonja fra-Brne (film)

komad

1

 

za školu

12.

Domaća televizijska drama s temom iz savremenog života

komad

1

 

za školu

_________________
12) Škola je obavezna da poseduje najmanje četiri dela sa ovog spiska.

 

 

Tehnička sredstva i pribor

 

 

 

 

 1.

Magnetofon ili kasetofon s radio-prijemnikom

 

 

 

 

 2.

Episkop

 

 

 

 

 3.

Stereo-gramofon (sa 2-4 zvučnika)

komad

1

 

za spec. učionicu

 4.

Stalak za karte i grafičke prikaze

komad

1

 

za spec. učionicu

 5.

Magnetoskopske trake

komad

2

 

za spec. učionicu

 6.

Grafofolije (1 pakovanje) i pisaljke (6 boja)

komad

1

 

za prof. predmeta

 7.

Magnetofonske trake (kasete)

komad

1

 

za prof. predmeta

 

 

Školska biblioteka

 

 

 

 

 

Fond za profesora srpskohrvatskog jezika i književnosti

 

 

 

 

 1.

Plan i program struke

prim.

1

 

za stručni aktiv

 2.

Nastavni program predmeta (separat)

prim.

1

 

za 1 prof. predmeta

 3.

Opšte didaktičko-metodičko uputstvo

prim.

1

 

za stručni aktiv

 4.

Rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika

prim.

1

 

za stručni aktiv

 5.

Pravopis savremenog srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika

prim.

1

 

za stručni aktiv

 6.

Etimološki rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika

prim.

1

 

za stručni aktiv

 7.

Leksikon stranih reči i izraza

prim.

1

 

za stručni aktiv

 8.

Rečnik književnih termina

prim.

1

 

za stručni aktiv

 9.

Leksikon pisaca

prim.

1

 

za stručni aktiv

10.

Leksikon novinarstva

prim.

1

 

za stručni aktiv

11.

Filmska enciklopedija

prim.

1

 

za stručni aktiv

12.

Metodike nastave srpskohrvatskog jezika i književnosti (najmanje 3 naslova)

zbirka

1

 

za stručni aktiv

13.

Didaktičko-metodička literatura (književnost, jezik, kultura izražavanja, dopunski i dodatni rad, slobodne aktivnosti, oblici i metode rada, planiranje, ocenjivanje, filmska i scenska kultura) - najmanje 30 naslova

zbirka

1

 

za stručni aktiv

14.

Udžbenici književnosti, jezika i kulture izražavanja koji se koriste u nastavi u I-IV razredu

komplet

1

 

za stručni aktiv

15.

Istorije i teorije književnosti - najmanje 5 naslova

zbirka

1

 

za stručni aktiv

16.

Književna dela koja se obrađuju u I-IV razredu - po 1 primerak svih naslova

zbirka

1

 

za stručni aktiv

17.

Književne studije, kritike i eseji o piscima i delima koji se obrađuju u I-IV razredu - po 1 primerak svih naslova

zbirka

1

 

za stručni aktiv

18.

Književni, filološki i metodički časopisi (Književnost i jezik, Naš jezik, Školski čas, Suvremena metodika) - po 1 primerak

zbirka

1

 

za stručni aktiv

19.

Pedagoško-psihološka literatura - najmanje 20 naslova

zbirka

1

 

za stručni aktiv

 

 

Fond za učenike

 

 

 

 

 1.

Ukupan broj knjiga u školskoj biblioteci

primerak

10-15

 

po učeniku-korisniku

 2.

Plan i program struke

primerak

1

 

po razredu

 3.

Udžbenici književnosti, jezika i kulture izražavanja koji se koriste u I-IV razredu

komplet

1

 

po razredu

 4.

Književna dela koja se obrađuju u I-IV razredu (po naslovu)

primerak

6-10

 

po odeljenju

 5.

Književne kritike, studije i eseji o piscima i delima koji se obrađuju u I-IV razredu (po naslovu)

primerak

1

 

po odeljenju

 6.

Opšta enciklopedija

primerak

1

 

na svakih 200 učenika

 7.

Enciklopedija Jugoslavije

primerak

1

 

na svakih 200 učenika

 8.

Rečnik srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika

primerak

1

 

po razredu

 9.

Pravopis savremenog srpskohrvatskog/hrvatskosrpskog jezika

primerak

1

 

po razredu

10.

Etimološki rečnik srpskohrvatskog jezika

primerak

1

 

za školu

11.

Leksikon stranih reči i izraza

primerak

1

 

po razredu

12.

Leksikon pisaca

primerak

1

 

za školu

14.

Filmska enciklopedija

primerak

1

 

za školu

15.

Rečnik književnih termina

primerak

1

 

za školu

16.

Rečnik lingvističkih pojmova

primerak

1

 

za školu

17.

Autobiografije, biografije i romansirane biografije pisaca iz programa za I-IV razred - po 1 primerak naslova

zbirka

1

 

za školu

18.

Literatura o scenskoj i filmskoj umetnosti, štampi, radiju i televiziji - najmanje 20 naslova

zbirka

1

 

za školu

19.

Literatura o tehnikama čitanja, kazivanja, učenja i korišćenja raznih izvora saznanja - najmanje 15 naslova

zbirka

1

 

za školu

20.

Filmska scenarija i snimanje, tekstovi radio i televizijskih drama (primeri) - najmanje 5 naslova

zbirka

1

 

za školu

21.

Časopisi iz književnosti, jezika, filmske i scenske umetnosti - najmanje 3 naslova

zbirka

1

 

po razredu

22.

Dnevna, nedeljna i omladinska štampa - najmanje 5 naslova

zbirka

1

 

po razredu

Sledeći