PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za bezbednost saobraćaja za I razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

2) jezika nacionalnih manjina;

3) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika;

4) matematike;

5) biologije;

6) računarstva i informatike;

7) muzičke umetnosti;

8) likovne kulture i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

Područje rada:

Saobraćaj

Obrazovni profil:

TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled

Trajanje obrazovanja:

četiri godine

CILJ OGLEDA:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima

- uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta)

- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini.

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan) a prema strategiji strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi

- nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa ogleda

- nastavni sadržaji su organizovani modularno

- povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces.

 

OČEKIVANI ISHODI OGLEDA

Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:

- efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni u svakodnevnoj obrazovnoj praksi

- nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja u narednim fazama rada i školovanja

- vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi

- objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima

 

TRAJANJE OGLEDA

Predviđeno je da ogled traje od septembra 2003. do juna 2007. godine.

 

NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA

Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada Saobraćaj, primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka

- ocenjivanje učenika - trodnevna obuka

- stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane programe.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.

Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim i predmetnim timovima, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima.

 

USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA

Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

 

PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

 

I NASTAVNI PLAN

1. Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta I razreda

 

I RAZRED

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

18

666

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

1b. __________________ jezik i književnost

 

 

2. Engleski jezik

2

74

3. Drugi strani jezik

2

74

4. Fizičko vaspitanje

2

74

5. Matematika

3

111

6. Računarstvo i informatika

2

74

7. Istorija

2

74

8. Biologija

2

74

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

2

74

1. Fizika

2

74

V: STRUČNI PREDMETI

8

292

1. Saobraćajna geografija

2

74

2. Saobraćajni vodič

2

74

3. Praktična nastava

4

148

G: IZBORNI PREDMETI

2

74

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

1

37

Ukupno: A + B + V + G

30

1106

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi.

Blok nastava i praksa prikazuju se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou.

 

2. Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

1. Likovna kultura

*

 

 

 

2. Muzička umetnost

*

 

 

 

3. Scenska umetnost

*

 

 

 

4. Keramika

*

 

 

 

5. Tehničko crtanje

 

*

 

 

6. Mehanika

 

 

*

 

7. Tereti u logistici

 

 

*

 

8. Matematika (odabrani moduli)

 

*

*

*

9. Srpski jezik i književnost (odabrani moduli)

 

*

*

*

10. Fizika (odabrani moduli)

 

 

 

*

11. Savremene tehnologije u saobraćaju

 

 

 

*

12. Kontrola saobraćaja i uređaji za kontrolu

 

 

 

*

13. Preventiva u saobraćaju

 

 

 

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

- Građanskog vaspitanja ili Verske nastave - 1 čas nedeljno tokom školske godine

- Izborni predmet I razred - 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno)

- Izborni predmet II razred - 2 časa nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 4 časa nedeljno)

Učenik može svake godine da bira izborni predmet i ima do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično. Učenik u drugom razredu bira predmet Tehničko crtanje i u trećem predmet Mehanika ukoliko nastavlja školovanje kao Tehničar za bezbednost saobraćaja. U trećem razredu učenik bira predmet Tereti u logistici ukoliko završava svoje školovanje kao Vozač motornih vozila. Takođe, učenik može u trećem razredu može izabrati i o onaj izborni predmet koji nije u funkciji okončanja ili nastavka školovanja, ukoliko nije siguran u svoj izbor obrazovnog programa. U drugom, trećem i četvrtom razredu učenik može, ali i ne mora birati dva od ponuđena četiri opšte-obrazovna ili tri stručna predmeta, što će opredeliti nastavak školovanja na fakultetu ili lični afiniteti.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno akreditovan. Realizuje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.

U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (likovna kultura, muzička umetnost, keramika, scenska umetnost).

Ocena izbornog predmeta je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

 

3. Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED časova

II RAZRED časova

III RAZRED časova

IV RAZRED časova

UKUPNO časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 70

do 68

do 64

do 272

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

4. Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.

 

5. Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno časovna nastava

mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne aktivnosti

ukupno radnih nedelja

ostalo (matura)

I

37

 

2

39

 

II

35

2

2

39

 

III

35

2

2

39

 

IV

30

4

2

39

3

 

II NASTAVNI PROGRAM

 

SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

111

 

 

 

 

111

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijaju stabilnu, humanu i tolerantnu ličnost koja, kada je izložena individualnom ili kolektivnom problemu isti rešava stvaralačkim putem.

- Treba ih podstaći da razvijaju logično mišljenje i kritičan stav, te aktivno učešće u dijalogu, uz argumente.

- Učenici bi trebalo da razviju sposobnosti za nenasilnu komunikaciju i rešavanje konflikta.

- Učenici se osposobljavaju za timski rad, kao i otvorenost, bez verskih, rasnih, nacionalnih i polnih predrasuda.

- Učenici treba da unaprede znanja o sopstvenoj kulturi, kao i drugim kulturama u horizontalnom i vertikalnom preseku (sinhrona/dijahrona ravan).

- Cilj nastave je svakako i dostizanje nivoa jezičkih i komunikativnih znanja i sposobnosti koje omogućavaju efikasnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku u različitim situacijama u profesionalnom životu.

- Znanja o jeziku, književnosti i medijima, relevantna za budući razvoj i aktivan i bogat emocionalni i psihološki život.

- Znanja jezičke kulture u skladu sa standardnim književnim jezikom, relevantna za njihovo buduće obrazovanje i profesionalni razvoj.

- Naravno, tu su i razumevanje različitih govornih stilova i prepoznavanje višeznačnosti i u govoru i u tekstu, što povlači za sobom razumevanje čak i psihologije ličnosti, te prepoznavanje i razlikovanje formalne i neformalne komunikacije.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Stilske formacije

5

Pravopis

12

Uvod u proučavanje književnog dela

14

Između mita i književnosti

12

Narodna književnost

10

Gramatika

12

Srednjovekovna književnost

14

Načini i sredstva komunikacije

8

Humanizam i renesansa

12

Kultura izražavanja

12

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Stilske formacije

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • uočavanje povezanosti sa drugim umetnostima
  • prepoznavanje osobenosti vlastite književne kulture u komparativnom smislu
  • uviđanje sinhrone i dijahrone ravni i osnovne odlike epoha, kao dela opšte kulture, veštine mišljenja i iskazivanja rezultata povodom univerzalnog kroz epohe, gde se čovek izjašnjava o svetu, drugom čoveku, narodu, duhu vremena.
  • osobenost se tako izražava kroz jezik i stil.
  • "Stil je čovek sam" Bifon
  • samostalan rad na prikupljanju i povezivanju informacija
  • osposobljavanje za korišćenje različitih izvora saznanja (enciklopedije, leksikoni, internet, film...)
  • unapređenje znanja o sopstvenoj i drugim kulturama
  • samostalnost u izvođenju zaključaka
  • prepoznavanje stila i epohe
  • književna periodizacija u istorijskom smislu (knj. starog veka; srednji vek; humanizam i renesansa; barok...itd.)
  • odlike epoha
  • korelacija sa drugim oblastima umetnosti i naukama
  • točak istorije iste
  • evaluacija
  • problemski pristup
  • aktivna nastava
  • korišćenje istorijskog i i geografskog atlasa
  • korišćenje interneta sa adresama na kojima su karakteristični snimci arhitektonskih i likovnih dela određene epohe
  • obavezna saradnja sa profesorima istorije, umetnosti, filozofije, geografije.

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičkog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pravopis

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje i utvrđivanje znanja o standardnoj jezičkoj normi
  • preciznost u usmenom, i preciznost i pravilna upotreba pravopisa u pisanom izražavanju.
  • jasnoća i pravilnost u pismenoj komunikaciji, što podrazumeva i pravilno ispunjavanje raznih normiranih obrazaca.
  • usvajanje kulture pismenog i usmenog izrađivanja po standardu.
  • posredovanje razvijenije jezičke kulture i umeće korišćenja iste.
  • osposobljavanje učenika da se teorijska znanja o jezičkim pojavama i pravopisnoj normi uspešno sprovode u praksi
  • razvijanje jezičkog senzibiliteta i izražajnih sposobnosti učenika.
  • osnovni principi pravopisa srpskog književnog jezika
  • pravopisi i pravopisni priručnici i služenje njima.
  • pisanje velikog slova.
  • sastavljeno i rastavljeno pisanje reči.
  • ravopisni znaci.
  • skraćenice, rastavljanje reči na kraju retka.
  • interpunkcija
  • jezičke i pravopisne vežbe. pismeni sastavi.
  • evaluacija
  • vežbanje kroz lektorske, korektorske vežbe.
  • grupni i individualni rad
  • pismeno izražavanje kroz razne oblike
  • obavezno korišćenje PRAVOPISA (Pižurica, Pešikan, Jerković/Dešić)
  • pravopisne vežbe
  • diktat
  • samodiktat
  • dopunjavanje iskaza
  • preoblikovanje teksta

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u proučavanje književnog dela

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje sposobnosti mišljenja kritičkog stava prema stvarnosti.
  • utisci, razumevanje, saznavanje i doživljavanje umetničke vrednosti u književnom delu
  • usvajanje osnovnih književno-teorijskih znanja
  • razumevanje povezanosti književnosti sa stvarnošću i drugim sferama umetnosti.
  • da razume osnovne elemente teksta i da zauzme stav prema istom
  • usvajanje naratoloških principa i njihova primena.
  • razvijanje kulture slušanja u različitim komunikativnim situacijama.
  • priroda književnosti.
  • književni rodovi i vrste
  • recepcija književnosti
  • naratološki principi (tačka gledišta; ja, on forma, ko govori?)
  • kompozicija književnog dela
  • struktura lirskog književnog dela
  • struktura epskog književnog dela
  • struktura drame (sve po izboru). Akcenat svakako na Aristotelovom jedinstvu mesta, vremena i radnje.
  • Ivo Andrić (uloga, značaj i smisao književnosti u životu i društvu) 0 priči i pričanju
  • Dragoslav Mihajlović'Kad su cvetale tikve - čitanje modernog romana sa analiom, uz primenu naučnog kao evaluacija
  • posle završenog čitanja Andrića, obavezan domaći zadatak na temu lepote i trajnog (predlog: Ako hoćeš da budeš besmrtan... posadi drvo, napiši knjigu, rodi dete)
  • pitanje jedinstva mesta, vremena, radnje pokazati na primerima iz grčke tragedije, pa do Šekspira (primer San letnje noći u režiji Nikite Milivojevića Narodno pozorište Bgd)
  • samostalno pisanje eseja o poseti pozorištu i individualnom doživljaju predstave

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Između mita i književnosti

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • unapređenje znanja o klasičnoj kulturi, književnoj tradiciji, kao i o univerzalnom u istom.
  • prepoznavanje najvećih kulturnih i umetničkih tekovina antičke i tekovina antičke i hrišćanske provenijencije.
  • shvatanje i prepoznavanje arhetipskih modela ponašanja preko grčkih mitova.
  • upoznavanje sa značajem književnosti starog veka koji nose univerzalne motive značajne za modernu književnost
  • opažanje sličnosti među različitim kulturama
  • opažanje različitosti, kao neophodnosti značajne za proces individualizacije
  • razvijanje svesti o potrebi negovanja kulture
  • svest o značaju čitanja i širenja sopstvenih vidika
  • Vavilonsko-sumerska književnost; najstariji univerzalni motivi u Epu o Gilgamešu (potraga za večnim životom; ulazak u grad; prijateljstvo, silazak u Pakao)
  • Ep o Gilgamešu kao samostalno istraživanje kroz domaći zadatak
  • upoznajte grčke i rimske bogove (predlog za čitanje odlomaka Ovidijevih Metamorfoza; kao i knjige Kreativnog centra Lavirint; Nada Korać
  • antička tragedija i mit (tumačenje C.G.Jung)
  • hebrejska književnost-biblijske legende
  • Stari zavet - zajedničko čitanje i analiza odlomaka
  • Novi zavet sa akcentom na stradanju Hristovom (obavezna korelacija sa veroučiteljem)
  • evaluacija
  • programski zadaci, grupni rad, samostalno pisanje eseja i čitanje celokupnog dela Ep o Gilgamešu
  • radioničarski rad u saradnji sa profesorom psihologije-prepoznaj svoj arhetip
  • različite strategije čitanja i slušanja
  • korišćenje svih dostupnih medija
  • u obradi Biblije obavezno pisanje domaćih zadataka

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Narodna književnost

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • prepoznavanje i razlikovanje vrsta narodne umetnosti
  • saznanje o značaju narodne književnosti za naš narod u istorijskom kontekstu
  • razvijanje estetskih kriterijuma u čitanju iste
  • oslobađanje mitomanije i razlikovanje legende od istorijske stvarnosti
  • prepoznavanje "drugog" slabijeg u našoj književnosti (žene, deca, narod)
  • jačanjem nacionalne samosvesti lakša integracija u evropske tokove
  • prepoznavanjem osobenosti svoga roda, poštovanje i tuđeg
  • običaji i verovanja kao individualno bogatstvo, ali i kritička distanca
  • lirika (sinkretzam)
  • aminizam, obredno...)
  • legende, bajke (Propov model)
  • epika i njene podele (po ciklusima...)
  • Kosovo između mita i stvarnosti
  • Kneževa večera
  • Kosovska devojka
  • Banović Strahinja
  • Hasanaginica
  • Dioba Jakšića
  • domaći zadaci: Je li bilo kneževe večere? Uloga žene u narodnim pesmama...
  • recitovanje odabranih stihova i usmeni komentar samostalnog izbora pesma
  • evaluacija
  • samostalan rad na pisanju eseja
  • kritička recepcija
  • upoređivanje sa našim vremenom
  • grupni rad; individualni rad
  • obavezna saradnja sa profesorom istorije
  • mogućnost debate
  • različite strategije čitanja
  • prepoznavanje tačke gledišta

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnik veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Gramatika

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • učenik prepoznaje vrste reči i zna njihovu pravilnu upotrebu
  • vlada terminologijom
  • sagledava fonetsku prirodu srpskog jezika
  • pravilno artikuliše glasove
  • primenjuje stečena znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima
  • razvija kritičko i logičko mišljenje
  • osposobljavanje da po pravilima standardnog jezika bude obavljena usmena i pismena profesionalna komunikacija
  • morfologija; reči sa deklinacijom
  • reči sa konjugacijom
  • glagolski vid, rod. glagolske osnove, bezlični/lični
  • fonetika i fonologija, glas i fonema
  • alternacije suglasnika (po zvučnosti, mestu, palatalizacija, sibilarizacija, jotovanje)
  • alternacije samoglasnika (o-e, l-o; nepostojano a)
  • valuacija
  • morfologija se isključivo obnavlja
  • ceo modul uz Pravopis
  • Glasovni sistem srpskog književnog jezika u Gramatici Stanojčić, Popović

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Srednjovekovna književnost

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • svest o potrebi negovanja sopstvene književne kulture
  • poznavanje osnova slovenske pismenosti, jezika i najstarijih spomenika
  • zakonitosti epohe i uzročno-posledične veze
  • važnost i uloga nacionalne istorije za savremeno življenje i uloga književnosti u istoriji
  • svest o nacionalnom identitetu
  • važi za svaki modul-razvijanje kulture slušanja u različitim komunikativnim situacijama (predavanje, razgovor, diskusija, debata)
  • sticanje osnovnih pojmova i znanja na kojima se zasniva tumačenje srednjovekovne kulture
  • poštovanje različitosti u odnosu na sopstveni i nacionalni identitet
  • počeci slovenske pismenosti
  • značaj Ćirila i Metodija
  • Sveti Sava (u legendi: žitijima; narodnoj poeziji; istorijska fakta- KRMČIJA)
  • domaći zadatak: Lik Svetog Save kroz vreme
  • Jefimija
  • Despot Stefan Lazarević
  • evaluacija
  • različite strategije čitanja
  • pisanje eseja, problemska nastava i samostalan rad
  • pravljenje pozorišnog komada za školsku slavu
  • kao primer prezentacija CD DUŠANOV ZAKONIK (Izd. Narodna biblioteka Srbije 1999)

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Načini i sredstva komunikacije

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika za efikasnu komunikaciju zasnovanu na demokratskom dijalogu
  • osposobljavanje učenika da učestvuje u svim oblicima komunikacije kroz razlučite medije
  • prepoznavanje i razlikovanje govornih stilova
  • distinšija neverbalnog od verbalnog, kao prepoznavanje u stapanju, kao prepoznavanje u stapanju, što pomaže boljem razumevanju psihologije drugih
  • razlikovanje formalne i neformalne komunikacije
  • vladanje osnovnim pojmovima o izvorima informacija, jeziku kao i sredstvu komunikacije i njegovim drugim vidovima
  • znanja ove vreme relevantna su za budući aktivan život učenika i potrebu za napredovanjem
  • učenik ovladava svešću o brzini i potrebi razmene informacija
  • poseduje svest o planeti kao globalnom selu, gde ništa u profesiji nije nedostupno
  • svest o potrebi delenja u timu
  • informacija kao moć koja uči razlikovnosti dobra od zla.
  • jezik kao sredstvo komunikacije
  • vrste komunikacije i smetnje u istoj (šum; recepcija - obavezna saradnja sa prof. informatike)
  • Mekluanova galaksija, vavilonska biblioteka
  • vrste medija kojima treba književno delo kao predložak
  • korelacija sa drugim umetnostima i korist književnosti u medijima
  • individualni rad na raz. med. (strip, nedeljnici, žurnali, godišnjaci, CD, TV, Internet, film...) po aktuelnim događajima i naslovima
  • veština komunikacije u stvarnom životu
  • pisanje tekstova po pravilima žurnalistike
  • evaluacija
  • rad u saradnji sa profesorima drugih struka (psihologija, informatika)
  • radioničarski rad
  • korišćenje svih vrsta izvora informacija najrazličitijih strategija
  • samostalno pisanje izveštaja - CD Ivo Andrić (Zadužbina Ive Andrića 2003).

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnikrada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Humanizam i renesansa

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • poznavanje književnih vrsta epoha
  • svest o ulozi umetnosti u stvarnom životu
  • zakonitosti epohe i izdvajanje opšteg od pojedinačnog
  • izazivanje različitih senzacija pred raznolikošću u književnosti
  • traženje uzorka u liku renesansnog čoveka
  • opažanje sličnosti kao i razlika među fenomenima književne i kulturne istorije različitih naroda
  • Renesansa i nove granice (novi kontinenti i heliocentričan sistem; CARPE DIEM)
  • Petrarka i svet soneta
  • Bokačo i odlomci iz Dekamerona
  • Dante-odlomci
  • Servantes - odlomci
  • Šekspirov svet pozorišta i ukidanje Aristotela
  • Romeo i Julija (razgovor i čitanje seminarskih radova)
  • Dubrovnik i Marin Držić
  • evaluacija
  • saradnja sa prof. geografije i istorije; korišćenje raznih medija
  • problemska nastava grupni; individualni rad
  • recitovanje stihova
  • samostalno pisanje eseja (teme: Renesansni čovek nekad i sad; Ko je Don Kihot?; Romeo i Julija u filmu i pozorištu...)
  • odlazak u pozorište (preporuka SKUP Marin Držić, režija Jagoš Marković JDP)

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kultura istraživanja

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • utemeljenje nastave pismenosti gramatike i naratologije na jezičkim vežbanjima
  • utvrđivanje metoda i načina stvaranja u etapama pismenog zadatka
  • osposobljavanje učenika da u pismenom sastavljanju pravopisna jezička i stilska vežbanja stavljaju u službu praktičnih pisanih ostvarenja
  • poznavanje funkcionalnih stilova
  • usvajanje kulture pismenog i usmenog izražavanja po normi
  • posedovanje razvijene jezičke kulture
  • negovanje pravilnog izražavanja standardnim jezikom
  • praktična upotreba u svakodnevnici funkcionalnih stilova
  • izražavanje osećanja, stavova, potreba...
  • pravilno i kreativno interpretiranje i
  • tumačenje odabranog teksta
  • stilske vežbe - upoznavanje sa stilskim figurama i funkcionalnim stilovima
  • šta ima novo? Dela iz moderne književnosti
  • pismeni zadaci (4+2)
  • osim pismenog zadatka koji se rade po jedan po kvalifikacionom periodu, ovaj modul je kruna u praktičnoj primeni naučenog. Pismeni -teme, gradivo; svakodnevnica, svet osećajnosti; gradivo; iz đačkog života, prijateljstvo
  • dela iz moderne književnosti po interesovanju učenika - GOSPODAR PRSTENOVA, HARI POTER...
  • izveštaj o pročitanom, vežbe u zapažanju stilske raznovrsnosti, vežbe asocijacija
  • metaforičko kazivanje, simbolička upotreba reči.

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Književne kritike, studije, eseji, rečnici, enciklopedije. Korišćenje medija (TV, video, Internet). Odlazak u pozorište. Neophodne geografske karte.

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Istorija

 

 

FIZIČKO VASPITANJE
(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

1

 

73

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama

- Razvijanje motoričkih umenja i navika - Osposobljavanje za samostalno vežbanje

- Očuvanje i unapređivanje zdravlja

- Razvoj pozitivne slike o sebi

- Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:               prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Antropomotoričke sposobnosti

20

Atletika

10

Gimnastika

10

Plivanje

10

Sportske igre

12

Druga motorička iskustva

12

NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Antropomotoričke sposobnosti

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom ili njegovim posledicama
  • poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
  • poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
  • znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića koje obezbeđuju pravilno držanje tela
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • utvrđivanje inicijalnog stanja
  • opštefizička priprema
  • rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih sposobnosti:
  • snaga (svi vidovi),
  • brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
  • pokretljivost,
  • koordinacija.
  • preciznost,
  • ravnoteža
  • atletika
  • · gimnastika
  • sportske igre
  • aerobik
  • ples i dr.
  • testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
  • pravilno držanje tela
  • utvrđivanje finalnog stanja
  • obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe....), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Atletika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za
  • vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Gimnastika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • osnovni elementi partera
  • osnovni elementi na spravama
  • podrške u parovima
  • ravnoteže u parovima
  • kolutanja i preskoci u parovima
  • poligoni koji u sebi sadrže gimnastike elemente
  • vežbe istezanja
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...) na organizam
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Plivanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje i unapređivanja zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • ponašanje pri boravku na bazenu
  • higijena pri boravku na bazenu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obuka neplivača
  • usavršavanje tehnike plivanja
  • elementarne igre u vodi
  • vežbe oblikovanja u vodi
  • trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
  • akvabik
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja na organizam i značaj za zdravlje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sportske igre

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • posedovati umenja iz sportskih igara stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti, i biti svestan razvojnih promena;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
  • promovisati sportski fer-plej
  • prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
  • posedovati informacije o osobenostima različitih kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
  • korektno se odnositi prema svim akterima sportskog događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
  • moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
  • igra
  • odeljenjsko takmičenje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Druga motorička iskustva

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje, vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring, karate, džudo, aikido, taekvondo...)
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal D.O.O

- Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal D.O.O.

- Baey, J. (1968): Gymnastics, Boston

- Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda

- Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura i sport

- Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf

- Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola, za sportske trenere

Sledeći